לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אופן השימוש בצמחי מרפא במרפאה המשלימה לרפואה סינית לילדים בוולפסון

 
 
צמחי מרפא ברפואה הסינית מאמר זה מפרט את מערכת השיקולים המלווה את המטפל בדרכו לתת פורמולת צמחים על פי הרפואה הסינית למטופליו. המאמר מתייחס להיבטים כמו האם לבחור במודיפיקציה או בפורמולת פטנט, כיצד נקבע מינונים, למשך כמה זמן ניתן את הפורמולה, מה קורה אם המטופל לא מגיב טוב לפורמולה, ומה לעשות אם המטופל פשוט לא אוהב אותה? איך לתדרך מטופל ומתי נחליט להפסיק את הפורמולה.
 
 
  
מאת: עמרי כהן, אורן חלף וד´´ר ניר עמיר
 

אופן השימוש בצמחי על פי הרפואה הסינית במרפאה המשלימה לילדים במרכז רפואי וולפסון<#



מבוא:
המרפאה המשלימה לילדים, כחלק מהמרפאה הנוירולוגית במרכז הרפואי וולפסון, פועלת במתכונת ייחודית מסוגה בארץ [1].
הילדים המופנים למרפאה, מגיעים עם תלונות שנות, כגון: כאבי ראש, הקאות מחזוריות, חרדה ודיכאון, הפרעות קשב וריכוז במשפחות שאינן מעוניינות להתחיל טיפול תרופתי ועוד. בנוסף, המרפאה מתייחסת למצבים רפואיים מגוונים כמו מחלות עור, בעיות בדרכי עיכול, תסמונות שונות, הפרעות שינה ועוד.
כל תהליך מתחיל בבירור מערבי וסיני אשר מעובד במסגרת ישיבת הצוות של המרפאה. מסגרת זו כוללת רופאים ומרפאים בגישה הסינית ובעיקר בדיסציפלינות של צמחי מרפא, תזונה, מגע ודיקור.
במאמר זה נפרט את התהליך העובר על הילד ומשפחתו בדגש על אופן שילוב צמחי המרפא.


תוכן המאמר:
מתי מחליטים לשלב פורמולת צמחי מרפא ברפואה הסינית  בטיפול
שיקולים נוספים אם לתת פורמולת צמחים 
האם ללכת על פורמולה קלאסית ברפואה הסינית  (עם מודיפיקציה)?
האם ללכת על פורמולת פטנט?
כיצד קובעים מינון לצמחים בפורמולה?
לכמה זמן ניתנת פורמולה?
איך מתדרכים את המטופל ואיך ממליצים להכין את הפורמולה?
איזה מעקב אנו מבצעים?
מה עושים אם המטופל מתלונן על טעם רע במיוחד?
עם אילו מזונות ניתן לשלב את הפורמולה?
מה קורה אם המטופל לא מגיב טוב לפורמולה?
מהו משך הטיפול ומתי יש להפסיק את הפורמולה?
שיקולים נוספים אם להפסיק פורמולת צמחים



מתי מחליטים לשלב צמחי מרפא (פורמולה)? ברפואה הסינית


צמחי מרפא הם כלי נוסף וחשוב בטיפול בכלל ובילדים בפרט. כיוון שנתינת צמחי מרפא שקולה להתערבות תרופתית ואנרגטית באדם, יש לגבש אבחנה מדויקת ככל שניתן. בילדים, מדובר בתהליך מורכב שיכול להימשך על פני יותר ממפגש אחד. במקרה זה, הילד ניכנס לתהליך טיפולי נוסף (במגע, תזונה וכו´) שבמהלכו מתבהרת התמונה עד לרמה שמאפשרת מתן מדויק של הצמחים. באופן זה אנו מקבלים ´מידע´ נוסף מגוף המטופל ולא רק מהאנמנזה שנמסרה על ידי ההורים והילד.
עם זאת, קיימים מצבים שונים בהם נעדיף להתערב עם מתן צמחים עוד לפני סיום בירור האבחנה.

התפיסה ברפואה הסינית מדברת על כך שצריך לסלק את הגנב לפני שנמגן את הבית. מכאן שהטיפול לאירועים אקוטיים (ענפים) יכולים להקדים את ההתמקדות בבעיות הכרוניות (שורשים). למשל במקרה של עצירות קשה (מספר ימים ויותר) נשקול מתן זמני של צמחים מנקזים מטה (משלשלים) כדוגמת Yu Li Ren - Pruni Semen (אך נזהר מצמחים יעילים אך בעייתיים [3, 2] כמו Lu Hui-Aloes Herba או Da Huang - Rhei Rhizoma הנחשבים למקררים ומחלישים את מערכת העיכול [4] ). במקרה זה, שילוב של תרגילי מגע לבטן, הנחיות התנהגות, תרגילי נשימה וצמחי המרפא יעבדו יחד וייתנו את התוצאה המצופה. טיפול מתאים ודחוף במקרים כאילו עשוי למנוע ´חרדת שירותים´ שמתבטאת בפחד מהכאב שבזמן היציאה והחמרת מעגל הקסמים היוצר עצירות.
או לדוגמא, במקרה של התקף אסטמה, כאשר הילד בתחילת התקף,ניתן לתת לו צמחים מונעים או מקלים ולאחר ההתקף, ניתן להתבסס על פורמולה משלימה כדי למנוע או לצמצם את תדירות ההתקפים. במצבים אילו נשלב, קרוב לוודאי, גם את ה Gan Cao - Glycyrrhizae Uralencis Radix שהוא צמח מרפה שרירים חלקים ואנטי דלקתי [5].

אנו רואים כי ברוב המקרים נעדיף לדחות את מתן פורמולת הצמחים עד לאחר בירור יסודי והתחלת הטיפול. ההחלטה איך לתת פורמולה מתבססת לא רק על האבחנה אלא גם על האופן בו מגיב המטופל ולכן רצויה סדרה קצרה של טיפולים קודם לכן.
אם הטיפול אינו מתקדם באופן הרצוי, או לחילופין, אופי הבעיה מכתיב מעורבות של פורמולת צמחים, נשאף להעצים את הטיפול הכללי (הכולל, כאמור, מגע, תזונה, דיקור, טיפול התנהגותי)
עם צמחי מרפא.
יש לזכור שלקיחת צמחי מרפא אצל ילדים אינו דבר פשוט אך, עם זאת, אפשרי בהחלט [6]. ההתנגדות יכולה לנבוע בשל טעמם המוזר של הצמחים, התנגדות סמויה של ההורים, חוסר מוטיבציה וגורמים אחרים.


מספר דוגמאות למקרים
* ילדה בת 6.5 סובלת מעצירות עם תדירות יציאה עד פעם ב- 10 ימים על רקע תסמונת גנטית ע´ש רובינשטיין טייבי. בעבר הגיעו לשימוש תדיר בחוקנים למרות השימוש במיצוי פרות ובמי שזיפים מיובשים.
הילדה אובחנה כסובלת מיובש וסטגנציה וקבלה צמחים להנעה ולחלוח מערכת העיכול כמו Zhi Shi = Citri seu Ponciri Immaturus Fructus. בשל חומרת המצב שולב בטיפול גם Lu Hui = Aloes Herba לזמן מוגבל.
בשילוב עם טיפול במגע (שיאצו) הצליחה הילדה להתקדם לתדירות של פעם ב 3-4 ימים ללא כאבי הבטן האופייניים. ממצב זה ניתן להתקדם לפעילות מעיים תקינה יותר תוך שימת דגש על בעיות אחרות שאפיינו את מצבה.

* ילד בן 9 עם PDD, תנועתיות יתר, הפרעות שינה, דיבור לא ברור.
הילד אובחן כסובל מרוח וחום של הכבד על רקע חסר דם. הוא קיבל צמחים לחיזוק דם והרגעת רוח כמו Shu Di Huang - Rehmanniae Glutinosae Conquitae Radix , Tian Ma - Gastrodiae Elatae Rhizoma ו- Bai Ji Li - Tribuli Terrestris Fructus.
בעקבות הטיפול המשולב נעלמה הפרעת השינה ונצפה שיפור בדיבור, בתנועתיות וברמת ההישגים בלימודים.

* ילדה בת 8 עם כאבי בטן חמורים ומיגרנות.
הילדה הפסידה שני חודשי לימוד עד תחילת הטיפול. היא אובחנה כסובלת מחסר דם ודיסהרמוניה בין הטחול לכבד. הטיפול החל בשיאצו, לפי הרוטינה, אך לאחר מספר טיפולים, בעקבות ההתקדמות האיטית, הוחלט על שילוב של צמחים כגון: Chai Hu - Bupleuri Radix, Bai Zhu - Atractylodis Macrocephalae Rhizoma, Mei Gui Hua - Rosae Rugosae Flos ואחרים, דבר שקידם את תוצאות הטיפול ואפשר חזרתה הסדירה למסלול הלימודים.


חזרה לתוכן המאמר



גורמים נוספים בשיקול אם לתת פורמולת צמחים על פי הרפואה הסינית


א - התאמה לבעיה: לפני הכול, יש לשקול האם הפורמולה מתאימה לבעיה ומה הסיכוי שהיא תתן את התוצאות המקוות בפרק זמן סביר?
ב - עלות הפורמולה: האם המטופל יכול לשאת בעלות הפורמולה? לרוב, מינון הפורמולה עומד ביחס ישר למשקל הילד ולפיכך העלויות קטנות יחסית.
ג - סיכונים ואינטראקציות: יש לשקול אפשרות של רגישות, אלרגיה ובעיקר אפשרות לאינטראקציות בין צמחים לתרופות שהמטופל נוטל.
ד - בעיית המטופל: עד כמה הפורמולה חשובה להצלחת הטיפול? האם באמצעות שיטות משלימות כמו מגע או תזונה ניתן להשיג את אותן תוצאות?
ה - היענות המטופל: מה הסיכוי שהמטופל יתמיד ויקח את הפורמולה לפי ההוראות? האם טעמה הבעייתי של הפורמולה, או אולי סתם בעיית התארגנות ושכחה ימנעו ממנו לקבל את הפורמולה בצורתה האופטימאלית?


טבלה הניקוד הבאה מסכמת את הנתונים בצורה נוחה. במקרה של התלבטות ניתן לענות בקירוב על חמש השאלות לעיל ולסכם את הנקודות (בראש כל טור מוצב ערך הנקודות של אותה תשובה).



ציון קרוב ל 10-15 נקודות - כדאי לתת את הפורמולה
ציון קרוב ל 0-5 נקודות - אסור לתת את הפורמולה
מעל 8 נקודות - לשקול בחיוב. מתחת ל 7 נקודות לשקול לשלילה.

חזרה לתוכן המאמר



האם ללכת על פורמולה קלאסית (עם מודיפיקציה)?


הפורמולות הסיניות הקלאסיות מסודרות על פי קטגוריות אנרגטיות. לאחר ניתוח התשאול וגיבוש האבחנה הסינית (חסר דם, תקיעות של האנרגיה וכו´), אנו מתאימים את הפורמולה לסינדרום. רשימת הצמחים בפורמולה הקלאסית אינה קשיחה ומקובל להתאים מינונים או להחליף צמחים (מודיפיקציות) בהתאם לתוצאות האבחנה.
ישנם מקרים בהם ניתן למטופל שתי פורמולות שונות. אחת למצבו האקוטי תוך התמקדות בסמפטו המטריד ביותר והשניה, במצב הכרוני כדי לטפל בשורש הבעיה.
כיוון שכל מטופל שונה בתבנית הקלינית שלו ובאישיותו, ההתאמה תהיה אינדיבידואלית. לכן, רוב הפורמולות הקלאסיות עוברות שינוי ושתי פורמולות לכאב ראש יכולות להיות שונות לחלוטין הן מבחינת ההרכב והן מבחינת המינונים.


חזרה לתוכן המאמר



האם ללכת על פורמולת פטנט?


פורמולות פטנט הינן פורמולות מוכנות הנמכרות ככדורים, קפסולות, טינקטורות או כל פורמט אחר. אין ספק שיש להן מספר יתרונות חשובים (בעיקר בילדים) ובהם נוחות השימוש, העלות הזולה והעובדה שכל הצמחים נרקחו יחד מראש, מה שמשפר את הסינרגיזם בין הצמחים.
מתן פורמולה על פי מינון קבוע (בדומה לפורמולת פטנט) לזמן ממושך עשויה לקרב אותנו ליעד הטיפולי אך במשך הזמן גם להרחיק אותנו ממנו:

נניח שאדם מסוים סובל מרמה כלשהי של חוסר דם.




כיוון הפורמולה מסומן בחץ (וקטור) ארוך. אנו רואים שבתחילת התהליך החץ הולך ומתקרב ליעד הפורמולה (החלמת המטופל) אך אם נתמיד במתן אותה פורמולה על ציר הזמן, התוצאות תתחלנה להתרחק מהמטרה. מתן פורמולה לחיזוק דם אמנם תקרב אותו במשך הזמן ליעד הפורמולה (כמו הווקטור הקצר אל החץ), אך המשך מתן הפורמולה לאורך זמן ירחיק אותו מהיעד (כמו הווקטור הארוך אל החץ).
תיקון הפורמולה מדי ביקור עשוי לצמצם את הפער מהיעד, ולכן לקרב אותנו להישג הנדרש.

ניתן להשפיע על הפורמולה דרך שינוי היחסים במינונים בין הצמחים השונים. במקרים מסוימים השינויים כל כך מהותיים, שכבר יהיה עדיף לבחור פורמולה אחרת. חיזוק הקיסר(הצמח העיקרי) ישמור על כיוון הפורמולה, בעוד שחיזוק נתינים הממוקמים נמוך יותר בסולם ההיררכיה, יעצב את הפורמולה ויתאים אותה למטופל.

חזרה לתוכן המאמר



כיצד קובעים מינון (יחסי משקל ומינון יומי) לצמחים בפורמולה?


פורמולות ברפואה הסינית בצורות שונות כמו: צמחים יבשים לבישול (Raw), אבקה, קפסולות, כדורים, תמציות אלכוהוליות ועוד.
אם הפורמולה ניתנת לזמן ממושך, אנו מצפים לראות סימנים ראשונים של שיפור עם לקיחת הפורמולה לאחר 2-3 שבועות אך גם פה השינויים הן משתנים מיכוון שכל מטופל מגיב בצורה ובמהירות שונה לטיפול בצמחי המרפא.
בניגוד לתרופות, צמחי המרפא, בדרך כלל, אינם אגרסיבים ולכן השפעתם יותר איטית.

ברמה ההיסטורית, הגדרת המינון עברה שינויים ותהליכים רבים. לכן, גם כיום, קביעת המינון האידיאלי אינה חד משמעית ולעתים, מה שחשוב הוא היחס בין משקלי הצמחים ולא רק הכמות האבסולוטית.
להלן דוגמא להצעות מינון שונות של הפורמולה [8,9]:




אנו רואים את השינויים הגדולים במינונים של הצמחים בין המקורות השונים. מובן שנשאלת השאלה, מי צודק ועל פי איזה מקור ראוי לרשום מרשמים.

יש להניח, שעבודה על פי היחסים בכל אחד מן המקורות תניב תוצאות טובות, לפחות בשלבים הראשונים לטיפול. אולם, ככל שנתקדם עם הטיפול, התאמת המינונים למצב המטופל תהיה יותר מהכרחית. השינויים עשויים להופיע בתוך שבוע שבועיים, ולעתים, במצבים אקוטיים, בפרק זמן של יום יומיים.


מקובל להעדיף מינון נמוך יותר במצבים [8]

א - כשהמטופל חלש וסובל מבעיות מסוג חסר.
ב - כשהמטופל אטופי וקיים חשש לתגובה אלרגית לאחד ממרכיבי הפורמולה.
ג - כשהמטפל אינו בטוח לגמרי באבחנה והוא מאתגר אותו בפורמולה.
ד - משקל נמוך (ילד או אדם רזה במיוחד).

במצבים אילו מומלץ לצרוך גרם אבקה ביום לכל 10 ק´ג משקל. כך, ילד השוקל 25 ק´ג יקבל 2.5 גרם ליום (בערך שתים וחצי כפיות אבקה). מעבר ל 60 ק´ג, החישוב נעשה לפי שיקול של מבוגרים.

במצבים של חשש לתגובה אלרגית, יש להתחיל עם כמות של 2 גרם ליום ולהגדיל בגרם מדי שלושה ימים את המינון, עד לרמה הנדרשת. אם הרגישות היא מסוג Idiosyncratic sensitivity (רגישות סגולית) אז ללא קשר למינון, התגובה האלרגית תופיע במהלך הימים הראשונים.
אם הרגישות היא מסוג Dose dependent (רגישות תלויית מינון) אז היא תתחיל להופיע רק לאחר הגדלת המינון מעבר לסף מסוים, או לאחר הצטברות כמות סף מסוימת ברקמות הגוף.
ללא החמרת מצב, ניתן להמשיך בתכנית הטיפולית כמקובל, אך בהופעת חשד לתגובה אלרגית יש להפסיק מיד את הפורמולה ולבודד בהדרגה את מרכיביה עד לאיתור המרכיב המזיק (במקרים רבים מדובר בצמחים מחממים).



מקובל להעדיף מינון גבוה יותר במצבים [8]

א - כשהמטופל חזק וסובל מבעיות מסוג עודף.
ב – כשלמטופל בעיה אקוטית או עם מחלה ברמת ה Shao Yang ,ללא רקע של חסר.
ג - כשהמטפל בטוח לגמרי באבחנה והפורמולה אינדיבידואלית (לא פטנט).
ד - משקל יתר (ראה/י את ההסתייגות להלן).

אם המטופל שוקל מעבר ל 60 ק´ג, והוא בוגר מינית (לא ילד), ניתן לתת לו מינון שבין 6 ל 9 גרם. כאן הדעות חלוקות אך במקרים רבים, ובעיקר במקרים אקוטיים או באנשים עם מצבים המערבים עודף, ניתן להעדיף מינונים מוגדלים (במצבים אקוטיים מסוימים ניתן לקחת עד 16 גרם ביום!).

מאידך, משקל יתר (למשל מטופל שמן השוקל יותר מ 100 ק´ג ) לא בהכרח מצריך הגדלת מינון משמעותית, שכן פיזור הפורמולה בדם אינו מושפע מרמת השומנים ההיקפיים.

חזרה לתוכן המאמר



לכמה זמן ניתנת פורמולה?


במצבים חריפים ניתן לקחת את הפורמולה כמינון חד פעמי או לשימוש של מספר ימים. במחלות כרוניות מדובר במספר שבועות עד מספר חודשים. במחלות שתקועות בגוף או ברמה הנפשית, נותנים מינון נמוך ומותאם אישית לתקופות ארוכות. לעתים מתייחסים אליהם כתוספי מזון וניתן לקחת אותם שנים.
אחד ההבדלים בין פורמולות צמחים על פי התפיסה הסינית לתרופות הוא, שאם אנחנו מתקנים, למשל חוסר צ´י, אז ככל שעובר הזמן ומצב הצ´י מתאזן, כך צריך פחות מהפורמולה.
אבל לפעמים, מה לעשות, יש להמשיך אתה. לרוב זה נפסק אחרי מספר חודשים כשסיימנו להשיג את כל המשימות האפשריות. לפעמים מקובל להמשיך להחזיק כמות קטנה במקום יבש ומוצל ולהשתמש כשאנו חשים בצורך.


חזרה לתוכן המאמר



איך מתדרכים את המטופל ואיך ממליצים להכין את הפורמולה?


עדיף לקחת אותם חלוטים או לפחות לאחר ששהו מעט עם מים חמים. כך הספיגה שלהם יעילה ביותר ורמת הפגיעה במחמם האמצעי פחות משמעותית. בליעה של צמחים שהם ´אקסטרקט´ (כלומר כאילו שכבר בושלו, והמרק יובש ומשתמשים באבקה שנותרה) הם כמעט שווה ערך לחליטה. במקרים שמדובר באבקת צמחים שלא עברה עיבוד כזה, יש הגיון להרתיח אותה או, להבדיל, לחלוט, אך לא לזמן רב כיוון ששטח הפנים של האבקה גדול עד מאוד.
לגבי לקיחה בקפסולה, למרות שלפעמים אין ברירה, הרי שיש לקחת בחשבון שמשקל הקפסולה ברוב הפורמולות הוא בין 10% ל 20% ממשקל הפורמולה הכללי!!! זה הופך להיות חלק מהפורמולה עצמה ויש לקחת זאת בחשבון מבחינה אנרגטית משום שחומר הקפסול עצמו בעל ערך אנרגטי (כנראה מלחלח מאוד).

שיטות להכנת הפורמולה
אם מדובר בצמחים נאים, יש לבשל אותם לפי ההוראות הקלאסיות. כלומר מינרלים וצמחים רעילים או קשים לעיכול צריך לבשל כשעתיים ואז להוסיף לתמיסה את רוב הצמחים למשך כעשרים דקות, ואז, 2-3 דקות לפני הסיום להוסיף את הצמחים הארומאטיים לבל יתנדפו השמנים האתריים שלהם. בד´כ ממליצים על שלוש כוסות מים למנת צמחים יומית, ויש לבשלם עד שנשארות שתי כוסות. נתן להשתמש באותם צמחים פעם אחת נוספת לפי אותן ההוראות.

אם מדובר בצמחים מעובדים, יש לנהוג לפי המלצת החברה. למשל, בחברות מסוימות מקובל להקפיא את הצמח, לטחון אותו וליבש. בצורה זו שומרים על המוצר המקורי, מעלים את שטח הפנים שלו (מה שמקצר מאוד משך בישול), מונעים פגיעה אנרגטית על ידי כוחות החיכוך הטוחנים את הצמח ומאפשרים שימור יותר יעיל שלו לאורך זמן.
שיטה אחרת היא בישול הצמח בצורה הקלאסית ואיסוף האבקה המתקבלת מהייבוש שלו. בשיטה זו צמחים רבים נעשים מרוכזים יותר (למעט מינרלים). הבישול שלהם נחסך, השמנים האתרים נשמרים (בזכות שיטת הבישול שמעבה את האדים ומשיבה את החומרים שלהם לאותה מרקחת) וגם כאן ניתן לשמר באופן זה את הצמחים לתקופות ארוכות יותר. כאן האנרגיה באה כבר מוכנה ולכן מספיק לערבב את האבקה ולשתות. גם אם הפורמולה מקררת רצוי לערבב אותה עם מים רותחים, ולקרר מעט לפני השתייה. מרתח חמים מאפשר ספיגה טובה יותר של תערובת הצמחים בפורמולה.
במקרה זה אין צורך להקפיד על מיזוג הצמחים בזמנים שונים כיוון שתהליך כבר בוצע. את הנוזל שותים עם הצמחים שעורבבו ולכן אין חשש לאובדן חומר.


איזה מעקב אנו מבצעים?


כאשר אנו נותנים פורמולה אנו נעשה מעקב שבועי או דו שבועי למשך 4-6 שבועות הראשונים של מתן הפורמולה על מנת לראות ולעקוב על השפעתה של הפורמולה,כלומר האם המטופל השתפר, האם צריכים שינויים אחרונים בפורמולה על מנת לשפר אותה עבור המטופל.
לאחר חודש, חודש וחצי שאנו רואים שהכל מתנהל כשורה והמטופל מגיה טוב לפורמולה ישנו צורך במעקב של פעם בחודש אך יש צורך במעקב טלפוני על מצבו והאם ישנם דברים חדשים שהופיעו או נעלמו . בכל פעם שאנו נותנים למטופל מנת פורמולה אנו מדגישים למטופל שבכל בעיה/מחלה שיש לו הוא חייב לעדכן את המטפל על מנת להנחות אותו האם להמשיך עם הפורמולה או לעשות הפסקה למספר ימים עם הפורמולה (בזמן התקררות לא כדאי לקחת פורמולות מסוימות).


חזרה לתוכן המאמר



מה עושים אם המטופל מתלונן על טעם רע במיוחד?


הדרך הטובה ביותר לספוג פורמולת צמחים היא לקחת אותה בצורת הכנתה הקלאסית: או כמרתח של צמחים נאים או כ´מרק´ של אבקת צמחים. עם זאת, הטעם והריח של צמחים רבים מקשה על המטופלים ולכן מטפלים רבים מבקשים לקפסל את הפורמולה.

יש לזכור, שהסינים לא הכירו את אופן הקפסול וששיטה זו אומצה מתוך הרפואה הכימית המערבית, שם החומרים הפעילים חזקים מאוד, כך שלעטיפת הקפסולה אין השפעה משמעותית (בד´כ) על החומר הפנימי. למרות האמור לעיל, מחקרים מערביים רבים חוקרים את השפעת הג´ל העוטף את התרופה על הספיגה והפיזור של התרופה עצמה.

לצערנו מחקרים אילו אינם קיימים בתחום הרפואה הסינית. לרוב אנו, המטפלים, מתפתים להאמין שלקפסולה ממקור צמחי אין השפעה על הצמחים המוכלים בה. משקלה היחסי של הפורמולה מעלה אפשרות, שהקפסולה עצמה הופכת לקיסר הפורמולה במקרים לא מעטים. מילא במצבי יובש, הגיוני. אבל במצבים בהם אנו מעוניינים לייבש, מתן פורמולה בקפסולה מנוגד לכל הגיון!


נניח, שאנו מתאימים למטופל פורמולה לחיזוק היין של הכבד והכליות ( למשל, Preserve Vistas Pill = Zhu jing Wan ).
במקרה זה יש להמליץ למטופל להימנע ממזונות המשפיעים לרעה על יין הכבד והכליות. הצלבת הנתונים של חסר יין בכבד וחסר יין בכליות מראה שעל המטופל למעט ככל האפשר מהמזונות הרשומים בשני הסינדרומים:
למעט ב: כל התבלינים ובעיקר החריפים והמחממים, מזון מטוגן, שמן, אלכוהול, קפה, חומרי צבע, חומר משמר, חומר מייצב, מונוסודיום גלוטמאט, עישון המזון, גבינות, ביצה, מרגרינה, מזון מתועש, מזון מזוקק, בשר, דגי בריכה, מזון מעושן, מזון מיובש.


עם אילו מזונות ניתן לשלב את הפורמולה?


נצליב את המומלץ ברשימה של ´חסר יין בכבד´ עם הנאמר ברשימה של ´חסר יין בכליות´. המזונות המשותפים יהיו חלב סויה ויוגורט ביו. באילו מומלץ להשתמש. בנוסף, ניתן לערבב את שני סוגי המרקים (מרק ירקות הכולל פטריות). ניתן גם לשלב משקה, כגון חליטת צמחים טעימה, אך לזה נדרשת התמצאות רבה יותר.

הצלבה של הממתיקים תעלה שסירופ מייפל הוא המתאים ביותר למצבים של חסר יין בכליות ובכבד. במקרה זה ניתן להכין את ה Honey pills בעזרת סירופ מייפל, או להכין משקה עם מעט סירופ ולהמיס לתוכו את האבקה.

למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: מידע מפורט על סוגי מזון המתאימים לפורמולות שונות


חזרה לתוכן המאמר



מה קורה אם המטופל לא מגיב טוב לפורמולה?


תגובות אלרגיות לצמחים אינן נדירות ולרוב, גם למטפל מוסמך ביותר, קשה לעלות עליהן. לפעמים יש דרך לחזות זאת. למשל אצל מטופל שאלרגי לאלרגנים רבים, יש לתת את הפורמולה בתחילה בזהירות, במינון נמוך ותוך מעקב צמוד ורק אז להחליט אם להעלות מינון. אנשים רבים אלרגיים לצמח Pu Huang = Typhae Pollen גם בבליעה, ויש לקחת זאת בחשבון, אם כי, ברוב המקרים שהיו סימני אלרגיה התופעה התרחשה על רקע שימוש תגובה לצמחים מחממים.
יש להבדיל בין מצבי אלרגיה הם אידיוסינקראטיים לבין מצבי רגישות שהם dose dependent [11]. אבל בכל מקרה, חשוב לא להתבלבל בין ריאקציה הנחשבת לתופעה אפשרית ולעתים חיובית בהליך הטיפולי, לבין תופעת לוואי לא רצויה.
גם מטפל מנוסה עלול להתבלבל בין מה שנקרא ´´ריאקציה´ לבין תופעת לוואי לא רצויה של הצמח. ריאקציה מוגדרת ברפואה הטבעית כהחמרה קלה במצב הנמשכת זמן קצר יחסית. בטיפולים מסוימים מופיעה ריאקציה בעקבות הטיפול, כחלק מתהליך ההחלמה. (בהומיאופתיה התופעה נקראת רגרסיה ובה המצב מחמיר לאחר הטיפול בשל ´יציאת´ מחלות שנכלאו בגוף עקב טיפולים קודמים). על המטפל להבחין בין סיבוך לריאקציה.

אז איך עולים על תופעה זו? הכללים, פחות או יותר, הם כאילו:
- שכל לקיחת צמחים מחמירה את הבעיה
- שהבעיה נמשכת מעל ליומיים שלושה
- שהפסקת הצמחים מובילה להקלה
- שחידוש הצמחים מוביל להחמרה

בלי כל ארבע הכללים אין ביטחון שמדובר באלרגיה. לפעמים, במזל רע, בדיוק עם התחלת לקיחת הפורמולה המטופל נחשף במקרה למרכיב אלרגני כלשהו. לפעמים דווקא באותה תקופה הוא נחשף למזון חדש, שמן אתרי חדש, סדין חדש או בגד אקראי.
במידה ואכן מתגלית אלרגיה, יש לבחון את מרכיבי הפורמולה אחד לאחד, לסלק קודם את כל מה שחושדים בו ולהחזיר בהדרגה את השאר. טסטים עוריים לא הוכיחו את עצמם לצערנו. ברוב המקרים המטפל יחליט להימנע משימוש בצמחי מרפא ולהסתייע בשיטות טיפול סיניות משלימות אחרות.

חזרה לתוכן המאמר



מהו משך הטיפול ומתי יש להפסיק את הפורמולה?


נמשיך לתת את הפורמולה (המתאימה) עד לשיפור משמעותי או היעלמות התסמינים ועד לקבלת השינויים בלשון ובדופק (שני כלים אבחנתיים חשובים ברפואה הסינית). כאשר הסימפטומים נעלמים לגמרי לתקופה מסוימת (אורך התקופה תלוי בכל מקרה לחוד) נתחיל להוריד את המינון בהדרגה עד להפסקת הפורמולה. זמן ממוצע של לקיחת פורמולה נע, כאמור, בין מספר שבועות למספר חודשים. אנו נשנה את הפורמולה או נפסיקה אם מופיעות תופעות לא רצויות או כאשר חלה החמרה במצב או כאשר המטופל החל לקחת תרופות וזאת על מנת לבדוק אם אין קונטראידיקציות בין הצמחי מרפא לתרופות13.


שיקולים נוספים אם להפסיק את פורמולת הצמחים


א - שיפור במצב המטופל: אם התוצאות טובות ויציבות הרי שאין צורך להמשיך בפורמולה. אם המטופל לא מגיב בצורה מספקת, צריך לבדוק האם המשך מתן הפורמולה בצורתה הנוכחית מוצדקת או שיש מקום להפסיק את הפורמולה וליצור אחת חדשה (לשנות את הפורמולה או המינונים).

ב - תגובה לפורמולה: האם המטופל מגיב היטב לפורמולה אך צריך להמשיך אותה או שהתגובה לא מספקת? האם קיימת תגובה לא טובה לפורמולה?

ג - סיכונים ואינטראקציות: האם הסבילות לפורמולה טובה או שיש בעיות (כמו בחילות, רגישויות), תופעות לוואי ואפילו אלרגיה או רגישות תלויית מינון?

ג - היענות לטיפול: האם המטופל לוקח את הפורמולה ללא בעיה? האם המטופל מתייסר בלקיחת הפורמולה או שבוחר לא להמשיך איתה כלל?

ד - נכונות למעקב: האם המטופל מעוניין להמשיך בטיפול ובמעקב או שהוא מבקש לקבל את הפורמולה ללא מעקב כלל?

הטבלה הבאה מסכמת את הנתונים בצורה נוחה. בחלק מהמקרים צריך לקחת בחשבון מספר אופציות ולשקלל אותן. בכל מקרה, התשובות מתייחסות לעמדת ההורים והילד כאחד.



חזרה לתוכן המאמר


כותבי המאמר: עמרי כהן, אורן חלף וד"ר ניר עמיר

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

מקורות

1 - היחידה לנוירולוגיה ילדים - מרכז רפואי וולפסון

2 - A double-blind trial of a celandin, aloevera and psyllium laxative preparation in adult patients with constipation.
Odes HS, Madar Z.
Digestion. 1991;49(2):65-71

3 - Oral aloe vera-induced hepatitis.
Bottenberg MM, Wall GC, Harvey RL, Habib S.
Ann Pharmacother. 2007 Oct;41(10):1740-3. Epub 2007 Aug 28

4 - The theory of ´expelling pathogens regardless of hard stool´, a significant contribution of Wu Youke.
Dai C, Weng X.
Zhonghua Yi Shi Za Zhi. 1999 Apr;29(2):77-8. Chinese.

5 - Isoliquiritigenin, one of the antispasmodic principles of Glycyrrhiza ularensis roots, acts in the lower part of intestine.
Sato Y, He JX, Nagai H, Tani T, Akao T.
Biol Pharm Bull. 2007 Jan;30(1):145-9.

6 - Efficacy and tolerability of a Chinese herbal medicine concoction for treatment of atopic dermatitis: a randomized, double-blind, placebo-controlled study.
Hon KL, Leung TF, Ng PC, Lam MC, Kam WY, Wong KY, Lee KC, Sung YT, Cheng KF, Fok TF, Fung KP,
Br J Dermatol. 2007 Aug;157(2):357-63. Epub 2007 May 14.

7 - כיצד קובעים מינוני צמחים בפורמולה
ד´ר ניר עמיר, תמורות 2005

8 - Yin Qiao San - Herbal Formulas
Formulas & strategies, Bensky & Barollet
Eastland press 1990, p 44

9 - Yin Qiao San - Herbal Formulas
Handbook of Chinese Herbal Formulas, Him-che Yeung
Institude of Chinese Medicine, San Gabriel, USA 1998, p 289

10 - Methods of Making a Decoction
Handbook of Chinese Herbal Formulas, Him-che Yeung
Institute of Chinese Medicine, San Gabriel, USA 1998, p 5

11 - התאמת מזונות לפורמולות לפי אנרגטיקה סינית

12 - Possible Herb Drug Interactions
Herb Toxicities & Drug Interactions, Fred Jennes
Blue Poppy Press, 2004, p365-367

13 - Transparently reporting adverse effects of traditional Chinese medicine interventions in randomized controlled trials.
Cheng CW, Bian ZX, Li YP, Moher D, Wu TX, Dagenais S, Li J, Li TQ.
Zhong Xi Yi Jie He Xue Bao. 2008 Se
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז