לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הייחודיות של המרפאה המשלימה לילדים בוולפסון

 
 
גם טיפול בצחוק כיצד נוצר הבלבול בתוך עולם המושגים של הרפואה המשלימה? למה קיימת חוסר בהירות למי כדאי לפנות? האם תמיד ניתן לסמוך על מיון המבוצע במרפאה בבית חולים או בקופת חולים? מאמר זה דן בסוגיות אילו ואחרות ומבהיר את דרך פעילותה הייחודית של המרפאה המשלימה לילדים שבמסגרת היחידה הנוירולוגית התפתחותית של הילד בבית חולים וולפסון.
 
 
מאת: צוות המרפאה המשלימה לילדים במרכז הרפואי וולפסון
 
מבוא:

הרפואה המשלימה, המוכרת גם בשמות כמו רפואה הוליסטית, לא קונוונציונלית, טבעית או אלטרנטיבית, הולכת ותופסת מקום בחלקים נרחבים של הציבור. השימוש ברפואה המשלימה לשיטותיה מגיע בארצות שונות עד לשליש מהציבור ואף חדר לאחרונה לבתי החולים.
מעבר לבעיות המוכרות של חסר מידע מדויק בנוגע לשיטות הפעולה של הרפואה המשלימה והצלחותיה, קיימות כמה בעיות מרכזיות:

בשטח הרפואה המשלימה פועלות שיטות רבות, חלקן מוכרות יותר או מקובלות פחות על הממסד וחלקן אינו מוכר כלל או אף מוחזק בגדר הונאה ואחיזת עיניים. כירופרקטיקה או היפנוזה, שנחשבו בעבר לרפואה לא קונוונציונלית הפכו זה מכבר לחלק אינטגראלי מהרפואה המקובלת. לעומתם, שיטות שעד לפני מאה שנה השתייכו לרפואה הממסדית, כמו שימוש נרחב בצמחי מרפא, נחשבות היום כחלק מהרפואה הטבעית.

ריבוי המושגים המוצעים לתיאור הרפואה המשלימה מצביע על חוסר בהירות עד בלבול בקרב המשתמשים במושגים אילו. ריבוי מושגים אילו יכול להצביע לא רק על אי הבהירות בתחומים השונים של הרפואה המשלימה, אלא גם על הבדלי שיטות וגישות בין הרופאים ברפואה זו תחום חלופי - אלטרנטיבי לבין הרואים ברפואה זו כלי משלים לרפואה הממסדית.

חסר בהירות קיים בציבור המטופלים שפעמים רבות ניצבים, מול שפע הפרסום ויחסי הציבור השונים, מבולבלים וחסרי כלים להחלטה. האם לפנות לדיקור בשיטה הסינית או אולי לכירופרקטיקה? ומה בין הומיאופתיה לצמחי מרפא? ומתי להעדיף שיאצו על דיקור?

מטופלים רבים חוששים להתייעץ עם רופא הילדים בנוגע לרפואה משלימה. שיטת הטיפול תבחר במצב זה על סמך המלצות חברים או פרסומים לא מדעיים. אין למטופל כלים לבחור שיטה על פי סוג הטיפול המתאים לבעייתו, על פי התוויות הנגד ובוודאי לא דרך לאמוד את כישורי המטפל אליו פנה (בזאת לא שונה מצבו ממטופל הפונה לרפואה הקונוונציונלית).

תפקידו של רופא הילדים נוגע בתחומים רבים ומגוונים. תחומים חשובים הם הרפואה המונעת וייעוץ למטופל. כדי לייעץ לחולה השואל לגבי רפואה משלימה על הרופא להכיר את שיטות הרפואה המשלימה ולרכוש כלים שיאפשרו לו להעריך שיטות טיפול שונות בהיבט התועלת הגלומה בבחירת הטיפול המתאים לבעיה נתונה, ולעומת זה להזהיר את המטופל מטיפולים שאין עליהם פיקוח וקיים החשש לנזק. כמו לדוגמא: מתן צמח מרפא או תוסף מזון שיכול להזיק, או מניפולציה פיזית היכולה להחמיר מצב, או עקב מניעת טיפול רפואי מתאים בזמן.


המצב הקיים כיום:

כיום פועלות בבתי חולים שונים בארץ יחידות ברפואה משלימה לצד קליניקות פרטיות. היחידה הראשונה הוקמה בב´ח אסף הרופא לפני כ 9 שנים ואחריה הוקמו בבתי חולים שונים יחידות דומות.

חשיבותן של יחידות אילו:
כל מטפלי היחידה פועלים תחת מטריה רפואית.
ליחידה רופא ממיין שתפקידו להפנות מטופלים לשיטה מומלצת ולעקוב אחר הצלחת הטיפול.
מטפלי היחידה נמצאים תחת פיקוח ונבחרים על פי מיון ראשוני.

הבעיות הקיימות כיום ביחידות אילו:
* הרופא הממיין אינו חלק אינטגראלי מבית החולים ותהליך המיון נעשה על פי הבנתו בשיטה של ניסוי וטעייה ללא הכשרה מוקדמת.
* אין לרופא הממיין קשר עם מחלקות בית החולים עצמו. למעשה - קיים נתק מוחלט בין מחלקות בית החולים והיחידה המשלימה. כל חלק פועל ללא קשר לשני. ניתן להגדיר את היחידה המשלימה כקליניקה פרטית ששכרה את שירותי בית החולים.
* תחום המומחיות של הרופא המבצע מעקב אינו תואם לבעיית המטופל (למשל פנימאי או רופא כללי ממיין ועוקב אחר מטופלים אורתופדים).
* חלק מן המטפלים עובדים עצמאית לחלוטין וללא הכשרה מערבית סבירה. צוות המטפלים גדול מאוד ולכן אינו מאפשר היכרות עם הרופא הממיין ודיונים מעמיקים על המטופלים.
* מיעוט מחקרים.
* כמעט כל היחידות המשלימות בבתי החולים בארץ אינן רווחיות ואינן מצליחות להסתדר כלכלית.

המרפאה המשלימה לילדים בוולפסון

הייחודיות של המרפאה המשלימה לילדים שבמסגרת המרפאה הנוירולוגית התפתחותית לילד בבית חולים וולפסון (להלן המרפאה המשלימה לילדים):
* היחידה המשלימה היא חלק אינטגראלי מהמרפאה הנוירולוגית (ולא יחידה עצמאית) ולכן הפניית הילדים מבוצעת על פי שיקולים רפואיים.
* המעקב ובקרה מתבצעים באחריות מנהלת המרפאה הנוירולוגית. מתקיים קשר הדוק עם כל רופא המפנה ילדים למרפאתנו (למשל אורתופד ילדים, המטולוג או אנדוקרינולוג…).
* כל העבודה בתחום המרפאה ממוחשבת למטרת הפקת לקחים ומחקרים. לא מופנים מטופלים לטיפולים שלא הוכיחו עצמם.
* צוות המטפלים מצומצם ומאפשר מעבר והיכרות יסודית עם כל המטופלים.
* המרפאה מספקת שירותי ייעוץ למחלקת ילדים כחלק ממחויבותה לבית החולים.
* היחידה מקיימת עצמאות כלכלית ומאפשרת פיתוח אקדמי ומחקר.

היחידה המשלימה מתמקדת בילדים עם בעיות אילו:

כאבי ראש.
הקאות מחזוריות.
עבודה על קונטרקטורות.
שיפור תפקוד מוטורי.
סינדרום על שם טורט.
הפרעות שינה.
בעיות התנהגות שונות.
הפרעות קשב במשפחות שמסרבות להתחיל עם טיפול תרופתי.
ילדים המטופלים תרופתית אך סובלים מתופעות לוואי שונות.
ועוד

למידע נוסף לחץ על הקישורים הבאים:

מודל העבודה במרפאה המשלימה לילדים בוולפסון
צוות מטפלי המרפאה המשלימה לילדים
דף מידע לפונה (למרפאה המשלימה לילדים)
מכתב הסכמה למצטרפים לקליניקה

 
 
 
 
תוכן מקצועי
   
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז