לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

כיצד קובעים מינוני צמחים בפורמולה

 
 
כיצד נקבעים מינוני הצמחים בפורמולה היא אמנות בפני עצמה. השיקול כולל לא רק את משקל המטופל והיענותו לטיפול אלא גם את הרכב הצמחים, ריכוזם, משך הטיפול וגורמים רבים נוספים. מאמר זה דן בעקרונות למינון האידיאלי של הפורמולה למטופל.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 
במאמר זה אנו דנים כיצד נקבעים מינוני הצמחים בפורמולה ובעקרונות למינון האידיאלי של הפורמולה למטופל. שינוי מינון מתבקש הן בשל האינדיבידואליות של המטופל וצרכיו הספציפיים והן מתוקף התאמת הפורמולה לצרכיו המשתנים בהתאם להתקדמות הטיפול.
העלון הבא ייוחד לתחליפים של צמחים בעייתיים או אסורים לשימוש. החלפת צמחים מתבקשת על רקע פסילת צמחים מסוימים ע´י ה FDA ורשויות בריאות שונות בארץ ובעולם.

האמנות לבנות פורמולה דורשת יותר מאשר הבנת ההיררכיה שבין הצמחים שבתוכה: יש לתפור את הפורמולה בהתאם לצרכים האינדיבידואלים של המטופל. שינויים בצמחים והתאמות במינון תלויות בגיל, במשקל המטופל, מצבו האנרגטי, עונת השנה וגורמים סביבתיים שונים. מובן שגם חומר הגלם ממנו תוכן הפורמולה חשוב מאוד.


למה צריך לעתים לשנות את מינוני הצמחים שבפורמולה?


שינוי מינון בתוך הפורמולה נחשב לשיטת המודיפיקציה המוכרת ביותר. יש לזכור שהמינון המומלץ בפורמולה משתנה מאוד בספרות הסינית. למשל:
Yin Qiao San = Honeysuckle and Forsythia Powder כולל עשרה צמחים ומקורות שונים מציגים מינונים שונים: ראה טבלא בקובץ המצורף

אנו רואים בעליל את השינויים הגדולים במינונים של הצמחים בין המקורות השונים. מובן שנשאלת השאלה, מי צודק ועל פי איזה מקור ראוי לרשום מרשמים.

יש להניח, שעבודה על פי היחסים בכל אחד מן המקורות תניב תוצאות טובות, לפחות בשלבים הראשונים לטיפול. אולם ככל שנתקדם עם הטיפול, התאמת המינונים למצב המטופל תהיה יותר מהכרחית. השינויים עשויים להופיע בתוך שבוע שבועיים, ולעתים, במצבים אקוטיים, בפרק זמן של יום יומיים.

מתן פורמולה על פי מינון קבוע (בדומה פורמולת פטנט) לזמן ממושך עשויה לקרב אותנו ליעד הטיפולי אך במשך הזמן גם להרחיק אותנו ממנו:

נניח שאדם מסוים סובל מרמה כלשהי של חוסר דם.

מתן פורמולה לחיזוק דם אמנם תקרב אותו במשך הזמן ליעד הפורמולה (כמרחץ הוקטור הקצר),
אך המשך מתן הפורמולה לאורך זמן ירחיק אותו מהיעד (כמוחץ הוקטור הארוך אל החץ).
תיקון הפורמולה מדי ביקור עשוי לצמצם את הפער מהיעד, ובמקרים רבים אף לבטלו כליל.


ניתן להשפיע על הפורמולה דרך שינוי היחסים במינונים בין הצמחים השונים. במקרים מסוימים השינויים כל כך מהותיים, שכבר יהיה עדיף לבחור פורמולה אחרת. חיזוק הקיסר ישמור על כיוון הפורמולה, בעוד שחיזוק נתינים הממוקמים נמוך יותר בסולם ההיררכיה, יעצב את הפורמולה ויתאים אותה למטופל.

קצת היסטוריה על קביעת מינונים בפורמולות


מטפלים שונים כיום, טוענים שהאנשים בעבר נהנו מגוף חזק יותר ולכן המרשמים היו במינון גדול בהרבה, אך הטיעון אינו מבוסס לגמרי: במהלך שלוש השושלות העתיקות וכן בשושלות Han ו- Qin, חלו שינויים רבים בגודל וביחסי המינונים בתוך הפורמולות. בחלק גדול מהפורמולות המינון הצטמצם לכ 20% מהמינון שהיה מקובל בתקופות עתיקות. למשל בפורמולה Gui Zhi Tang = Cinnamon Twig Decoction, אחת הפורמולות העתיקות והמוכרות ברפואה הסינית, המינונים הצטמצמו לכדי חמישית מהמינון שהומלץ בעבר.

גם בתוך הפורמולה חלו שינויים. שינוי בולט הוא במינון של Da Zao = Fr. Zizyphi Jujubae. בדומה לפורמולות רבות אחרות המוזכרות בספרו של Zhang Zhong Jing, גם כאן המינון צומצם פי שלוש. הצמצום נבע מניסיון שהצטבר על פני מאות שנים לפיו הצמח לא רק מחזק צ´י אלא גם עלול לגרום לעומס, נפיחות ולחצים במחמם האמצעי.

מה הוביל לצמצום המינונים במהלך השנים? בעבר המטפלים רקחו בעצמם את הצמחים למטופלים שלהם. הם השתמשו בצמח הלא מעובד ולעתים במצבו הכמעט טרי, דבר שהכפיל את הנפח והמשקל. חלק לא קטן מהמינונים המוזכרים (אפילו בספרו של Bensky: Formulas and Strategies!) מתייחסים למינונים של צמחים שלא עברו עיבוד מלא ולכן משקלם לאחר ייבוש ועיבוד קטן בהרבה. כך שכאשר מטפלים מתעקשים ללכת בעקבות הכתבים העתיקים ולהמליץ על מינונים גדולים במיוחד, קיים חשש שהם מפרשים את המרשמים העתיקים באופן לא מדויק.

מאידך, העולם המודרני הביא תהליכי מיצוי מדויקים של הצמחים אשר חוסכים זמן ומקום, מגדילים זמן מדף, מצמצמים עלויות ומגדילים את היענות המטופל ולפיכך גם את סיכוייו להחלים. המינונים תלויים בסוג האבקה אך לרוב נעים בין 6 ל 9 גרם, בהתאם לקונסטיטוציה של המטופל, גילו ומשקלו.


מקובל להעדיף מינון נמוך יותר במצבים הבאים:

א - כשהמטופל חלש וסובל מבעיות מסוג חסר.
ב - כשהמטופל אטופי וקיים חשש לתגובה אלרגית לאחד ממרכיבי הפורמולה.
ג - כשהמטפל אינו בטוח לגמרי באבחנה והוא מאתגר אותו בפורמולה.
ד - משקל נמוך (ילד או אדם רזה במיוחד).

מקובל לצרוך גרם אבקה ביום לכל 10 ק´ג משקל. כך, ילד השוקל 25 ק´ג יקבל 2.5 גרם ליום (בערך שתים וחצי כפיות אבקה). מעבר ל 60 ק´ג, החישוב נעשה לפי שיקול של מבוגרים.

במצבים של חשש לתגובה אלרגית, יש להתחיל עם כמות של 2 גרם ליום ולהגדיל בגרם מדי שלושה ימים את המינון, עד לרמה הנדרשת. אם הרגישות היא מסוג Idiosyncratic sensitivity (רגישות סגולית) אז ללא קשר למינון, התגובה האלרגית תופיע במהלך הימים הראשונים.
אם הרגישות היא מסוג Dose dependent (רגישות תלויית מינון) אז היא תתחיל להופיע רק לאחר הגדלת המינון מעבר לסף מסוים.
ללא החמרת מצב ניתן להמשיך בתכנית הטיפולית כמקובל, אך בהופעת חשד לתגובה אלרגית (ואולי נייחד פעם גיליון שלם לתגובות אלרגיות?) יש להפסיק מיד את הפורמולה ולבודד בהדרגה את מרכיביה עד לאיתור המרכיב המזיק (לרוב מדובר בצמחים מחממים).


מקובל להעדיף מינון גבוה יותר במצבים הבאים:

א - כשהמטופל חזק וסובל מבעיות מסוג עודף.
ב – כשלמטופל בעיה אקוטית או עם מחלה ברמת ה Shao Yang ,ללא רקע של חסר.
ג - כשהמטפל בטוח לגמרי באבחנה והפורמולה אינדיבידואלית (לא פטנט).
ד - משקל יתר (ראה/י את ההסתייגות להלן).

אם המטופל שוקל מעבר ל 60 ק´ג, והוא בוגר מינית (לא ילד), ניתן לתת לו מינון שבין 6 ל 9 גרם. כאן הדעות חלוקות אך במקרים רבים, ובעיקר במקרים אקוטיים או באנשים עם מצבים המערבים עודף, ניתן להעדיף מינונים מוגדלים (במצבים אקוטיים מסוימים ניתן לקחת עד 16 גרם ביום!).

מאידך, משקל יתר (למשל מטופל שמן השוקל יותר מ 100 ק´ג ) אינו בהכרח מצריך הגדלת מינון משמעותית, שכן פיזור הפורמולה בדם אינו מושפע מרמת השומנים ההיקפיים.

המידע בחומר זה הוא כללי ונועד לשימוש מטפלים בלבד. אין לראות בו הנחיה רפואית או המלצה לריפוי. בכל מקרה של בעיה יש לפנות לרופא המטפל ולפעול לפי הוראותיו.

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.
© Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז