לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מידע על שיאצו - לימודי שיאצו - קורס שיאצו

 
 
שיאצו - קבלה ונתינה שיאצו מבוסס על שיטות טיפול סיניות בנות אלפי שנה, שחלקים מהן אומצו ע'י היפאנים. מאמר זה סוקר את התפתחות השיאצו בישראל ואת העקרונות הפילוסופיים והרפואיים עליהם מבוססת השיטה. רוצה ללמוד שיאצו/טווינה ורפואה סינית ? לפגישת ייעוץ וצפייה בכיתות פעילות ניתן להתקשר למזכירות תמורות בת'א 036815996 .
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

קצת היסטוריה


קיימות ספקולציות רבות כיצד השיאצו התפתח. אחדים מתייחסים לשיאצו כשיטה כקדומה מאוד ואולי משחר הימים. מדובר בשיטה טבעית שעונה על הצורך הבסיסי והראשוני ביותר של האדם: המגע. היותר פורמליסטים שבינינו מייחסים לשיטת טיפול, במתכונתה הנוכחית, פחות מ 100 שנה. כך או אחרת, השיאצו מבוסס על שיטות טיפול סיניות בנות אלפי שנה, שחלקים מהן נלקחו ע´י היפאנים, וכמו כל דבר אחר שהם ´גונבים´, הם משכללים אותו לבלי הכר. לא נלאה את הקוראים בשמות מפתחי השיטה בעידן המודרני ורק נזכיר, שעקרונות הרפואה הסינית הוטמעו בשיטה, עד כי היא הפכה לגישה מקבילה לפיזיותרפיה המזרחית.


השיאצו בישראל


אם כך, מהו שיאצו? על פי ההגדרה שי = אצבע ואצו = לחץ. אם כך, זוהי שיטה המתבססת על טיפול במגע ללא מכשור. במאמר זה נפרט על הצורות השונות שהשיאצו הוטמע בישראל, מעמדה החוקי, השימושים הרפואיים והקהילתיים, וקצת על הפנים לעתיד.

אציין בנוסף, כי לישראל ולתמורות בפרט, מקום מכובד ביותר במפה העולמית. מסלול הלימודים באחדים מבתי הספר הוא שלוש שנים, רמת הלימודים גבוהה ואופציות השילוב של הבוגרים פתוחה לא רק בשוק הפרטי, אלא גם בקופות החולים השונות ובתי חולים בארץ. זהו מצב ייחודי אשר כמוהו, לא רק שאין למצוא במדינות העולם המערבי, אלא גם לא במזרח!

תופעה ייחודית נוספת להתפתחות השיאצו בתמורות, היא יכולת השילוב והאינטגרציה של שיטות שונות בעולם השיאצו. בבתי הספר השונים בארץ ובעולם מקובל ללמד שיטת טיפול אחת המתבססת על מורה (כריזמטי או רוחני) שמעביר אותה מפי מורהו ובמקרים רבים גם מפתח אותה בעצמו. בתי הספר בישראל קלטו מורים מגישות שונות ובכך מתאפשר לתלמידים להעמיק בטכניקות מגוונות. החשיבות כאן עצומה: שיטת טיפול אחת, לא בהכרח תתאים למטופל. יכולת הגיוון והשילוב בין השיטות השונות מקנה למטפל כלים ופתרונות לבעיות שלעתים היו מסתיימות בתסכול המטפל והמטופל כאחד.

בעולם השיאצו מוכרות פרשנויות שונות לדרך האבחנה ולאופן התנהלות הטיפול. דרך התבססות על מספר מודלים ניתן לחזק את האבחנה. גישה שפוסלת טכניקת אבחנה מסוימת בגלל שהיא באה ממקור שאינו שייך לאותה שיטה טיפולית, הופכת אותה למוגבלת ובעלת אופי של כת סגורה. על כן, על המטפל להצליב מספר גישות לגיבוש הערכה וקביעת אסטרטגיית טיפול יותר איכותית.


העקרונות המסורתיים של השיאצו


הבסיס הפילוסופי והאבחנתי לכל שיטות הטיפול הידועות, משותף. שיטת האבחנה מבוססת על תשאול ובדיקה במגע, כמקובל בתחומים אחרים ברפואה הסינית וברפואה ככלל. עקרונות הטיפול מתבססים על מודל רפואי ידוע שעיקריו להלן:

חשוב להבין, שהדיון יתבצע בעזרת מושגים מטאפורים בגלל מורכבת והיעדר טרמינולוגיה בסיסית בעולם הרפואה הסינית.

הרפואה הסינית מבוססת על ההנחה שבטבע פועלים כוחות מנוגדים המשלימים זה את זה. לכוחות אילו קראו הסינים יין ויאנג, כאשר יין מיצג את האלמנטים החשוכים, עמוקים, פנימיים וקרים ואילו יאנג מיצג את האלמנטים המוארים, גבוהים, חיצוניים וחמים. כל הפרה באיזון בין מערכות ייניות ליאנגיות בגוף עלול להביא למצב של מחלה.

האינטראקציה בין כוחות מנוגדים מולידה תנועה, או כוח מסוים הנקרא בסינית צ´י ומתורגם למושג ´אנרגיה´ במערב. אנרגיה זו זורמת בערוצים משלה וכל עוד היא מאוזנת, הדבר מצביע על איזון בין היין ליאנג בגוף, כלומר על בריאות.

הפרת האיזון של הצ´י יכולה להתרחש במספר מישורים, כמו למשל מצב בו קיים חסר צ´י. במצב זה האנרגיה מדולדלת והאדם נראה חלש וחסר חיוניות. מצב הפוך הוא המצב בו קיימת הצטברות עודף צ´י באזורים שונים בגוף. זהו אזור מתוח (בדומה לצינור מים עם לחץ יתר) וחסר גמישות. על המטפל לאתר אזורי עודף ולווסת את מטעני הצ´י לאזורי חסר. מצב אחר הוא סטגנציה המקביל לכיפוף צינור וחסימתו. תופעה זו באה לידי ביטוי הן במישורים הפיזיים (כמו עצירות, כאבים לפני מחזור או כאב ממוקד) ובמישורים נפשיים (כמו עקשנות, אובססיביות, דריכה במקום). האדם יכול לדכא כעסים או רגשות עד לגבול מסוים אולם הוא מסתכן בהתפרצות חזקה יותר.

בעיה נוספת העלולה להתרחש בצינורות הצ´י היא התמרדות הצ´י, כלומר זרימה שלו בכיוון הפוך לטבעו. דוגמאות שכיחות לתופעה זו הן התעטשות, הקאות או כעסים. תופעה כזו עלולה להתרחש בנסיבות בהן אין עיגון של הצ´י בכיוון זרימתו הטבעי. הכוחות המעגנים הם הכוחות העמוקים והכבדים, כלומר המערכת היינית. ´חסר במערכת היינית´ עלול להוביל להתבטאות מוגזמת של המערכת היאנגית ולבוא לידי ביטוי בכעסים, התפרצויות וטיקים. הפרעה נוספת המשתייכת לקטגוריה זו היא ´חסר דם´. אין הכוונה כאן לאנמיה אלא לאוסף של סימפטומים המזכירים תופעת האנמיה, כלומר: חיוורון, אי סבילות לקור, חסר ברק בעיניים, חולשה וסחרחורות, קול חלש ונטייה להיעלב.

המטפל מנתח את מקור הבעיה ופועל לפיה: בחסר צ´י יש למלא ולחזק. ואילו בעודף יש לפזר. בסטגנציה יש לפתוח את ערוץ האנרגיה ואילו בהתמרדות יש לווסת את כיוון זרימת הצ´י. יצוין כי חיזוק צ´י בעזרת שיאצו קל לעין ארוך מחיזוק דם ויין, מסיבות שלא נפרטן כרגע.

שיטות הטיפול השונות בשיאצו ותרומתו לקהילה מפורטים במאמרים נפרדים.

למידע נוסף   
 
המתעניינים בלימודי שיאצו אן בלימודי רפואה סינית מוזמנים לצור קשר עם מזכירות תמורות:
מידע על  לימודי ההשלמה בשיאצו וברפואה סינית

למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות מסלול קורס עיסוי  בתמורות

לקריאה נוספת:
מבוא לרפואה הסינית
על יין ויאנג
על צ´י
מילון מונחים בסיסיים: הקשורים ליין וליאנג, הקשורים לצ´י

עיקרי תכנית הלימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז