לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

טיפול שיאצו בגפיים התחתונות וגב תחתון

 
 
לפנינו מאמר נרחב ומעמיק המפרט את שיטת הטיפול בגב תחתון ובגפיים תחתונות. המאמר נילקח מתוכנית הלמודים של שנה ב´ בחטיבת הקיו-שיאצו וסדנת השתלמות והשלמה לטיפול פלג גוף תחתון. במסגרת המאמר קיימת התייחסות למגוון בעיות ודרך הטיפול בהן. בנוסף, מצורפות שפע תמונות מאירות עיניים המאפשרות מעקב וחזרה אחר טכניקות העבודה.
 
 
מאת: גיורא ליכט
 


מידע על  לימודי ההשלמה בשיאצו וברפואה סינית
ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ולקבלת עלון מידע  
צרו קשר

הערת פתיחה: מפאת גודלו, המאמר מחולק לשלוש חטיבות. חטיבת מבוא ושתי חטיבות המשך. 

מבוא
מאמר זה יעסוק בהיבט הטיפולי מנקודת מבט אנרגטית וביו מכאנית. מקורותיה של שיטת הטיפול הגיעו כנראה מהודו לסין ומשם ליפאן. מקורותיו של השיאצו נעוצים בשיטות טיפול עתיקות כמו הדו-אין והאנקיו.

דו - המרצה של זרימת האנרגיה ועידודה לתנועה חופשית יותר בנתיבי המרידיאנים.
אין - הנעה ומתיחת הגפיים להשגת מטרת שיפור זרימת הצ´י.

בטקסטים הרפואיים היפאנים העתיקים מתואר הדו-אין כטכניקה לסילוק צ´י חולה והחדרת צ´י בריא. השימוש בדו-אין, כאמור, מקורותיו בהודו ומשולבים בו גם טכניקות של נשימה. האגדה מספרת כי היא מעניקה נעורי נצח בדומה לזן וליוגה.

אן - עיסוי ערוצי האנרגיה על מנת לאזן את זרימת הצ´י.
קיו - הרמת הגפיים בתנועות חלקות של המפרקים.

האנקיו דומה בעצם לכל שיטות הטיפול הקשורות במניפולציה ומטרתו היא: שיפור זרימת הצ´י. בדו-אין הביצוע על ידי המתרגל ובאנקיו נעשה בשיתוף עם המטפל, מה שקרוי היום בשפתנו שיאצו שתרגומו לחץ אצבע.
כלומר: עיסוי המרידיאנים על מנת לשפר את זרימת הצ´י.

השיאצו המודרני יותר משלב את כל הטכניקות המוזכרות לעיל: מתיחה, עיסוי, לחץ ממוקד, והנעה.

שיטת הטיפול בקיו שיאצו בה נעסוק לקוחה מתפיסת עולמו של מצונאגה שהיה אבי תורת הזן שיאצו, שהתבססה על שילוב השיטות העתיקות והזן שהוא אחד משלוחותיו של הבודהיזם. גישה טיפולית זו היא חלק מתהליך ההפשטה שעבר השיאצו בהתפתחותו (ראה כתבה קיו-שיאצו ושיטות הטיפול באינטרנט).
מהות התפיסה הטיפולית, בדומה לזן, היא ההתייחסות לכאן ולעכשיו. המטפל מגיב בזמן אמיתי להתרחשות הטיפולית והאסטרטגיה הטיפולית מתבססת על תחושה, הקשבה, התבוננות והתרחקות בעת הטיפול מהעולם השיפוטי.כלומר, התעלות מעל עולם הניגודים וראיית הטיפול כשלם ולא רק סך הפרטים.

נוכל לדמות במטפורה את התהליך הטיפולי כצלצול בפעמון והקשבה להד החוזר, והתגובה הטיפולית בהתאם.

תרגילי הבריאות שהיו נהוגים בסין העתיקה, כפי הנראה, היוו את הבסיס לגילוי המרידיאנים. מכאן הניח מצונאגה שזרימת שניים עשר המרידיאנים קיימת בכל אחד מהגפיים, והטיפול בהם יעשה באמצעות מתיחה, עיסוי לחיצה ומניפולציה.

ההתייחסות לרגליים ולאגן כקאטה טיפולית בשיאצו בסדנה זו היא בשל חשיבותה הרבה לבעיות שכיחות הפוקדות חלק גדול מהאוכלוסייה: בראייה מערבית, השיפור מתבטא במערכת היציבה כמו בעיות ברכיים, בעיות גב תחתון, גב עליון וצוואר. כמו כן קיימת השפעה על סטגנציות, מערכת הרבייה ומין ומערכת העיכול.
כאמור, על פי גישתו של מצונאגה, כל שניים עשר המרידיאנים חוצים את הרגליים והאגן. כאשר נטפל בהם נשפיע על הפונקציות המיוצגות על ידי המרידיאנים ועל האיזון ביניהם.
הרגליים הם הבסיס עליו אנו מקיימים את כל מערכת היציבה שלנו. הרגליים נושאות את כל כובד משקלנו בתנועה ובעמידה. כאשר האגן לא מאוזן ייווצר לחץ על הדיסק הבין חולייתי, על מפרקי האגן והברכיים. כאשר האגן לא מאוזן התמיכה ההיקפית נפגעת ומכאן נקשר חוסר האיזון אל הברכיים. כלומר, לחץ גדול יותר מתבצע במעבר מרגל לרגל, מה שיוצר בשלבים מאוחרים יותר לורדוזיס נרכש.
הבעיה נמצאת בשכיחות גדולה יותר אצל מתבגרים. לכן יש לתת תשומת לב יותר בקרב אוכלוסייה זו.
כאשר הבעיה מתפתחת עלולה להיווצר תופעה של קיצור רגל, התמיכה השווה נפגעת ונחלשת ומכאן הדרך קצרה להתפתחות בעיות בגב תחתון שהן פופולאריות בקרב אוכלוסיה רחבה.

אזור הגב התחתון מחזיק עומסים ניכרים המראים את אותותיהם במשך שנים. החוליות הלומבריות, בעיקר הרביעית והחמישית, נמצאות בעומס רב ומתמיד. לכן המבנה שלהם בהתאם. בכל כיפוף ונשיאת משא, הן הנושאות העיקריות בנטל. מכאן עלינו לשמור על יציבה נכונה. גם כמטפלים עלינו לשמור על חיזוק שרירי הבטן המשמשים כתומכים חשובים לגב התחתון. בעת הטיפול, כאשר המטפל נמצא במצב של יצירת עומס על הגב, עליו להדק את שרירי הבטן, דבר שמדגיש טוב יותר את המושג ´הרה´. ההרה, חשיבותה כמרכז אנרגטי בעת הטיפול, כמו גם לתמיכה בגב התחתון.



תרשים הנדנדה המראה לנו בעזרתו את העומס הגדול שקיים על נקודת המפגש בין הסקרום לגב התחתון. הנדנדה מסמלת את כל עמוד השדרה. נקודת שיווי המשקל מסמלת את אזור חוליות L5-S1 . הקפיץ מסמל את תמיכת הבטן בחוליות עמוד השדרה.


אחד המאפיינים הנראים לנו במבט ראשון כאשר אנו מתבוננים ביציבה של המטופל הוא השוני בגובה הכתפיים. הראש והצוואר נמצאים בד´כ מאוזנים ע´י מערכת שיווי המשקל הוסטיבולרית (של האוזן) ובעזרת קבוצת שרירים העשירים בסנסורים החשים בשנויים ברמת המתח השרירי וגורמים לתיקונים מידיים באורכי השריר ובהתאמה למצב הראש במרחב. על מנת לבחון את המצב נבקש מן המטופל להתרומם על קצות אצבעותיו ובנקודת הזמן בעת הירידה למצב הנורמאלי נוכל לראות את הרמת הכתף המתייחסת לרגל הקצרה. הגוף מנסה לפצות את חוסר האיזון בין אורכי הרגליים בעזרת הרמת הכתף.
כאשר חוסר האיזון בגפיים מתקבע, נוכל לראות את התמונה הכוללת ממבט ראשון ללא בדיקה מקדימה. כמו כן, נוכל לראות את האופן בו מונחות כפות רגליו וכיצד התנוחה משפיעה על הגפיים. יש לסייג את כל הממדים הללו במצבים הקשורים לטראומות, תאונות ופגיעות צוואריות שונות.
חשוב לסייג את כל האמור לעיל בכך שמדובר בשוני ממשי באורכי הגפיים התחתונות ולא במצב המכונה Tilt , כלומר הטיה של האגן. מצב זה מכוון ליציבה לא נכונה הניתנת במקרים רבים לתיקון בעזרת שיאצו ותרגילים ואינה דורשת התערבות אורתופדית או של מדרסים.

קיימים דרכים נוספות למדידה כמו שימוש במטר, פלס, מד זווית ועוד. הפלס מונח על עצם המותן (איליום) ומודד את איזון האגן. המטר הפשוט מסייע במדידת אורכי הרגליים. ושלילת מצב Tilt .
במצב של קיצור רגל נראה את הצד הלטרלי של הרגל הארוכה צונח פנימה והרגל הקצרה נשענת על הדופן הלטרלית. מכאן הדרך קצרה להתפתחות בעיות ברכיים ובהמשך לבעיות גב תחתון. מכאן הקשר הביו-מכאני של הגב התחתון לכאבי ברכיים (בראייה סינית הקשר לגב תחתון מתייחס לחסר צ´י בכליות). התהוות אפשרית נוספת של בעיה מכאנית הגורמת לכאבי ראש כרוניים היא תופעה המתרחשת כאשר חלה נעילת ברכיים מוגזמת המובילה להטיית הגוף קדימה ובו זמנית להטיית הצוואר והראש לאחור. נוצר לחץ על איזור האוקסיפוט המושך כאבים לכיוון הראש והעיניים. החסימה מתרחשת ברמה הפיזית והאנרגטית. במצבים קיצוניים התהליך עלול להתפתח לגיבנת.

הפיתרון המכאני, במקביל לטיפולי רגליים ואגן, יהיה התאמת מדרסים (בכפוף להסתייגויות שתוארו לעיל) שיתאימו במקרים כמו:
* כאבי ראש אוקסיפיטילים. במקרה זה יוגבה העקב על מנת שנטיית הראש תהיה להתיישר (יש לשלול סיבות אחרות לכאבי ראש). מעבר למאמר הדן בבעיות של כאבי ראש ממקור צווארי ואחר יש ללחוץ כאן: שיאצו צווארי
* בעיות יציבה הנובעות מקיצור רגל.
* דורבן על רקע בהפרעות במטבוליזם של העצם (עם זאת, לאור שילוב שיטת טיפול בגלי קול המחליפה ניתוחים, יש לשקול זאת קודם כל טיפול אחר).
* חבלה.
* סוכרת. במצב זה כלי הדם הפריפריים בעייתיים ולכן יש להעדיף שיפור מצב לאופטימום.


ניתן להתבונן על אזור האגן (משורש א.ג.ן), כאגן היקוות אליו מתנקזים משקעים (אנרגטיים) רבים. מאחר שחלק גדול מחיינו עובר בישיבה, משקעים אילו מתקבעים. לכן תנועה והזרמת צ´י חשובה ביותר.
ה´הרה´, על פי התפיסה האנרגטית, היא מרכז הגוף (ראה אבחנת בטן). קיימות גישות טיפוליות בהם המרידיאנים מגיעים ויוצאים מן הבטן.
באזור הבטן התחתונה מרוכזים אברי הרבייה וההפרשה של מערכת העיכול. בנשים המערכת מורכבת יותר, לכן ניתן להגדיר ולברר בעיות דרך איכות המחזור החודשי ועל פי זאת להעריך את תקינות המערכת.
בגברים ניתן לוודא דרך יכולות התפקוד המיני כמו עקבות, חוסר תשוקה, שפיכה מוקדמת, אי-אונות וקשיים בהטלת שתן. חלק מאותן תופעות יכולות להתרחש גם בנשים. למשל: קרירות מינית, חוסר יכולת להגיע לאורגזמה, אי סדירות במחזור, בעיות פוריות, הפלות, התכווצויות, הפרשות חריגות, מיומות, תופעות קדם וויסתיות קיצוניות, שלשולים וכאבי ראש.

השחלות הן האיבר היאנגי ביותר במערכת הרבייה. באבחנת הגוף הן מיוצגות על ידי הישבנים (טיפול בעכוז חשוב ביותר לשחרור סטגנציות באזור זה). ישבן מלא וחיוני מצביע על איכות השחלות. אם התבגרות האישה רמת הגמישות של הישבנים פוחתת והפוריות קטנה.
בראייה מערבית ידוע שרקמות שומן בנשים מייצרות אסטרוגן. התדלדלות השומן באזור האגן (היוצר מראה אגס טיפוסי) מובילה להפחתה ברמת האסטרוגן ומכאן לתופעות מוחשות של גיל המעבר. לעומת זאת, נשים מלאות, נראה שסובלות פחות מתופעות חסר אסטרוגן ונחשבות לפוריות יותר.

הישבנים נחשבים לאוגרי אנרגיה וכמעט תמיד, באישה, הם יהיו הראשונים לבלוט כאשר מתפתח עובר ברחמה. אם נניח את כפות ידנו בצורת משולש שקודקודו בטבור ובבסיסו הפוביס, נקבל משולש הקרוי: ´ארמון השחלות´ או ´ארמון הזרע´. צלעות המשולש מגדירים את מיקום המעי הדק באבחנת הבטן. כדי להשיג שחרור סטגנציה אנרגטית באזור זה נמקם לחץ זהה בין ה SI (מיקום אבחנה) לכיוון GB-30 .


עלינו לזכור כי אזור הישבנים הוא אזור מיני והמגע בטיפול חייב להתבצע במלוא הזהירות המחייבת.
השחרור בעכוזים ייעשה בשלבים מתקדמים לאחר מספר טיפולים ויצירת אמון בן המטפל למטופל. את הטיפול חייב להקדים הסבר על המטרות הטיפוליות.

בסריקה האבולוציונית, אותם מבצעים זכר ונקבה, אחד במשנהו, נמצא במחקרים כי העכוז תופס את אחד המקומות הראשונים וזאת מאחר והייצוג האנרגטי של העכוז משמש מדד חשוב לבחירת בן זוג להולדת צאצאים בריאים להמשך קיום הדור הבא.

דרך השילוב של טכניקות הטיפול ברגליים, התייחסות למרידיאנים על ידי מתיחה והגמשה, טיפול בטצובו הפזורים על גבי המרידיאנים לפתיחת סטגנציות ומילוי במצבי חסר, ניתן לקבל תוצאות טיפול איכותיות במספר פרמטרים הכוללים:

להתוויות נגד הקשורות לבעיות גב תחתון יש ללחוץ כאן: התוויות נגד אורתופדיות

מעבר לחלקו השני של מאמר על שיאצו לפלג גוף תחתון יש ללחוץ כאן: שיאצו לגב תחתון וגפיים תחתונות - חלק שני

מעבר למאמר על שיאצו צווארי יש ללחוץ כאן: שיאצו צווארי - חלק ראשון

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז