לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שיאצו צווארי

 
 
טיפול צוואר בקיו שיאצו לפנינו מאמר נרחב ומעמיק המפרט את שיטת הטיפול בצוואר. המאמר נילקח מתוכנית הלמודים של שנה ב' בחטיבת הקיו-שיאצו וסדנת השתלמות והשלמה לטיפולי צוואר. במסגרת המאמר קיימת התייחסות למגוון בעיות ודרך הטיפול בהן. בנוסף, מצורפות שפע תמונות מאירות עיניים המאפשרות מעקב וחזרה אחר טכניקות העבודה.
 
 
מאת: גיורא ליכט
 

מידע על  לימודי ההשלמה בשיאצו וברפואה סינית
ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ולקבלת עלון מידע  
צרו קשר



הערת פתיחה: מפאת גודלו, המאמר מחולק לארבע חטיבות. חטיבת מבוא ושלוש חטיבות הדנות בהכנת הצוואר, הטיפול האקטיבי, מתיחות וסיכום טיפול.
מבוא
אחד המאפיינים המרכזיים של טיפול על פי הרפואה הסינית ככלל והשיאצו בפרט, הינו הטיפול ההוליסטי, כלומר: המטפל מתבונן על המטופל בראיה כוללת, קושר ומחבר את האינפורמציה המתקבלת ברמה הפיזית וברמה האנרגטית, ופועל בהתאם.

ברמה הפיזית המטפל מתשאל את המטופל, בוחן את תלונותיו ברמה האנרגטית, ובודק את הדיסהרמוניה שיצרה את התהליך והתוצאה. גם כאן נוכל למצוא גישות שונות באשר לדרך.
גישה אחת לוגית ומסודרת וגישה אחרת המתעלה מעל העולם השיפוטי, כלומר, מאבחנת ומגיבה באותה עת על פי גישת ´הזן -שיאצו´.

מאחר שאנו חיים בעולם המערבי נידרש ברוב המקרים המגיעים אלינו לקליניקה לתשובות מקומיות הן ברמת ´גרוש השד´ והן ברמת יצירת האמון. אילו הם שלבים חשובים וחיוניים במרקם הכולל של הטיפול.

כמעט תמיד יגיע המטופל לקליניקה עם תלונה מרכזית ותלונות משנה. אנו כמטפלים נידרש להגיב לאירוע ורק בהמשך לאזן, לחזק ולבצר את גופו של המטופל.
הרפואה המודרנית בתהליך התפתחותה פירקה לחלקים ולחלקי חלקים את גוף האדם וההתמחות אפשרה להגיע לרמה הפרטנית של כל אירוע. עם זאת, הרפואה המודרנית מתקשה לטפל במצבי כאב כרוני. לא אחת נאלץ המטופל לשמוע ´תחיה עם זה´. המטופל יוצא לדרך עם משכחי כאבים שפועלים לרוב לטווח זמן מוגבל.

הרפואה המודרנית המדעית מאפשרת לנו להבין את המרקם הפיזי והביו-מכאני של תהליכים היוצרים כאב הן ברמה החולפת והן ברמה הכרונית. מתפקידנו כמטפלים לקשור את הרמה הפיזית עם הרמה האנרגטית ובכך לשמש זרז ומנוף ליצירת שווי משקל בניהם.
באיור-ודה, הרפואה ההודית העתיקה, ניכתב: ´תנאי ראשון לריפוי כל מחלה הוא הבאת הגוף להרפיה´. אין הדבר אומר כי הרפיה היא תנאי לריפוי אלא תחילתו של התהליך. החרדה והמתח שמלווים אירוע חולי מתגברים באופן משמעותי את התדרדרות המצב. לכן ההרפיה היא תנאי ראשון לתהליך.

ככל שהטיפול הפעיל יהיה קרוב יותר לתחילתו של האירוע הסיכוי להחמרה יקטן. לרוב, נימצא כי החולה מגיע אלינו לאחר התקבעות הסטגנציה והתבטאותה במה שקרוי: ´ תסמונת הכאב הכרוני´. כמובן, יש לסייג כל מיקרה ומיקרה לגופו: קיימים מצבים נוירולוגים תורשתיים, טראומות מתאונות, כאבים הנובעים מעמוד השדרה הגבי והצווארי, בעיות גידים ורקמות שריר וגיל מתקדם.
במקרים רבים נקשרים אירועי הכאב ליציבה לא נכונה ולהתנהגות הגוף ומתח. כאב צווארי יכול להופיע באופן ספונטאני וחריף כתוצאה מפעולה מאומצת או פתאומית, או ככאב כרוני ומתמשך. הכאב הספונטאני הוא חד ולעיתים בלתי נסבל. הקרנה יכולה להופיע בזרוע ובכתף. הכאב הכרוני עמום עם עליות ומורדות בעוצמתו. הליקוי המכאני של עמוד השדרה נובע בעיקר מהאופן בו אנו מייצבים את גופנו בישיבה ובעמידה. יציבה לא נכונה יוצרת התגברות תהליכי שחיקה במפרקי עמוד השדרה, דבר המוביל לכאב.

כאבים הנגרמים כתוצאה מתאונות, שברים, נקעים בחוליות, מתיחות קיצוניות של גידים ורצועות, יהיו מקור חריף ביותר לכאבים. כאן עלינו להיות זהירים ביותר באופן הטיפול. טכניקת הטיפול המתאימה למקרים אלו היא עיסוי רקמות השריר והורדת הטונוס וכן שימוש בנקודות דיסטאליות.

תסמונת נוספת המלווה בכאבים היא´ תסמונת צליפת השוט´ -whiplash . תופעה זו מתרחשת בעת כיפוף קיצוני הצוואר קדימה ולאחור בעת פגיעה ברכב מאחור. הכאבים המופיעים מחמירים בתנועה, מקרינים לידיים ולעתים מופיעה תופעת נימול. ייתכנו שטפי דם נימיים קרוב לעמוד השדרה. באים תנועת הצליפה לא הייתה בעוצמה רבה יחלפו הכאבים בפרק זמן קצר יחסית של שבוע עד שבועיים. במצבים כרוניים משך ההחלמה יהיה ממושך יותר. גם כאן ככל שהטיפול המשחרר והמרכך של רקמות השריר יהיה מוקדם יותר תהליך ההחלמה יתקצר.

אין לערוך שום טיפול לפני בדיקה נירולוגית קפדנית הכוללת צילום ופענוח ע´י נוירולוג ואורטופד.
יש לקחת בחשבון סיכונים, נדירים אמנם, אך אפשריים, של נדידת קריש דם מן הצוואר אל המוח. על סיכונים אילו והתוויות נגד ספציפיות לטיפול צווארי יש לקרוא במאמר:הסיכון לאירוע מוחי בעקבות טיפול צווארי.



כאבי ראש הנובעים ממקור שילדי וצווארי:

הגורם המרכזי לכאב צווארי מתמשך הוא ניוון ושחיקת סחוסי הצוואר. הדיסק בנוי מליבה העשויה מנוזל ג´לי וממעטפת סיבית קשיחה. כתוצאה מתנועה שדרתית לא תקינה או ניוון, ייוצר בשלב הראשוני בלט דיסק הלוחץ על עצבי הצוואר עד לפריצת דיסק אפשרית. כמו כן, בשל הקרבה שנוצרה בין החוליות השחוקות, החיכוך והפגיעה עלולים להוביל לדלקת שמצידה גורמת לתופעות כאב חדות.


כאבי ראש:

כאבי הראש מתחלקים לשתי קבוצות: ראשוניים ושניוניים. 90% מכאבי הראש מקורם בבעיות צוואריות ומיגרנות. כאב הראש הנפוץ ביותר בקבוצת הראשוניים מקורם בבעיות בצוואר ובשריר. כאבי ראש ממקור שניוני נובעים על רקע מחלה כלשהי. בכל אחד מהמקרים יש להיוועץ תחילה עם רופא על מנת שלא נגרום לנזק ושלא נעכב טיפול חיוני.

כאב ראש שמקורו בצוואר או בשריר מתבטאים לעתים בשני צידי הראש. שורש הכאב ממוקם מאחורי הראש באזור האוקסיפוט. לעיתים תופיע הקרנת כאב לאזור המצח, כמו גם סחרחורת או חוסר יציבות. כאבי ראש אלה יופיעו כאשר המטופל סובל מבעיות יציבה מולדות או נרכשות. כדי לצמצם בעיות ביו-מכאניות הראש נעזר בחיישנים החשים במתח השריר וגורמים לשנויים באורכו. כאשר השליטה על שרירי הצוואר נפגעת נוצר מתח שרירי, אשר לאורך זמן, גורם להקרנת כאב ותחושה של חוסר יציבות.

כאב ראש על רקע של מתח נגרם על ידי משיכה שרירית מוגזמת. במפגש בין השרירים לבין הרצועות קיימת שכבה הקרויה פאציה הרגישה לכאב. כאשר מתרחש מתח נפשי, אזור הצוואר מפתח התכווצויות שמותחות את הרקמה הרגישה לכאב. כאשר נניח את קצות אצבעותינו באזור האוקסיפוט ונבצע לחץ או עיסוי נבחין בתגובה חריפה לכאב. עיסוי יכול להוביל להקלה זמנית או קבועה.

שנויים ניוונים שנגרמים כתוצאה מתאונות, יציבה לקויה או גיל מתקדם, מובילים לפגיעה בטונוס השריר ולפעולה עודפת של השרירים הצווארים. המובילים מצידם להחמרת כאבי הצוואר והראש.
תרומה ניכרת לעצירת התהליכים אילו תתבטא באורח חיים שנלמד את מטופלינו. בשלב הראשון נטפל ב´טכניקות טיפול צוואריות´ ובשלב השני נשתף את המטופל בתחזוקת הגוף שתתבטא בעיקר בהרגלי תנועה ויציבה נכונים, כגון:

1 - בישיבה ממושכת בעבודת משרד יש לקום כל שעה ולבצע מספר תרגילים.

2 - לתמוך את הגב התחתון על מנת לייצב את כל הגב.

3 - הצוואר אמור להימשך כלפי מעלה ( לדמיין כמו עם חוט המושך כלפי מעלה).

4 - ליצור מתיחות צוואריות באמצעות הורדת הסנטר מטה לעבר החזה.

5 - בשינה יש לתמוך את הראש עם כרית נאותה. יש לצור מצב בו החוליות הצוואריות מיושרות עם החוליות הגביות. כדי להקל גם על הגב התחתון, בשכיבה על הצד, נניח כרית מתחת לרגל המכופפת. שינה על הבטן לא תתרום לשחרור הצוואר, כמובן. בשכיבה על הגב נניח כרית תחת הירכיים על מנת להקל על המתח השרירי של הגב (בעיקר של גב תחתון).

6 - בהרמת משאות יש להיעזר בשרירי הרגליים תוך הצמדת המשא אל הגוף.

7 - לבצע תרגילי גמישות לשרירי הצוואר והשכמות.

8 - לנעול נעליים נוחות הבולמות היטב את זעזועי ההליכה.


שיטות טיפול:

- במקרה של חבלה יש להורות למטופל לנוח מספר ימים ולא לאמץ את האזור הפגוע.
- תרופות ומשככי כאב ואנטי דלקתיים.
- במקרים קשים של פגיעה עצבית תתכן התערבות כירורגית.
- במקרים קיצוניים נשקלת השתלת אלקטרודות תת עורית לשכוך הכאב.

בתחום שיפוטנו הטיפולי, יש להימנע ולהיזהר בכל הקשור לכאבים צווארים הנגרמים כתוצאה מחבלה. כאמור, במצב זה ההתערבות הטיפולית המנואלית תהייה במסגרת עיסוי בלבד ללא תנועה ומתיחה.
כאבי צוואר על רקע של מתח, חרדה, טונוס שרירי גבוה, עייפות ויציבה לא נכונה, הם רוב רובם של המקרים המטופלים. לכן כאן אנו יכולים להיכנס לתמונה הטיפולית.
משך הטיפול בשיאצו בצוואר יכול להימשך בין שלש דקות עד למחצית השעה. יש להקפיד לאחר טיפול ממושך בצוואר להגיע לאזור הגפיים התחתונות ולאזן אנרגטית את המטופל.
אזור השכמות, הצוואר והראש הם אזורים אוגרי אנרגיה ולעיתים גודש זה מהווה בסיס להתפתחות סטרס המוביל לכאבים ולמגבלה בתנועתיות. חומצות החלב הנאגרות בשרירים אינן מתפנות והכאבים מחריפים.

מכאן, אם מגיע אלינו מטופל אשר רופא שלל אצלו כל בעיות נוירו-אורתופדיות שונות, נתחיל את הטיפול בהרגעה, תוך שכיבה על הגב, כשראשו של המטופל מורם מעט בעזרת כרית תואמת ורגליו מורמות עם כרית כדי למנוע מאמץ על רקע שכיבה לא נוחה.


הטיפול בשיאצו:

הטיפול יתחלק למספר שלבים:
1 - הרגעה
2 - עיסוי
3 - הגמשת הצוואר (מתיחות ותנועה)
4 - טיפול צובו נקודתי
6 - טיפול צובו דיסטאלי
7 - אזורי הטיפול יכללו זרועות, שכמות, גב עליון עד חוליה 12 , צוואר, ראש ופנים
8 - מנחי הטיפול: מנח צד, מנח שכיבה על הגב, מנח ישיבה

עודף אמיתי או עודף מדומה מאפיין בד´כ צוואר כואב (המשליך גם לכאבי ראש). במקרים רבים נימצא כי שמטופל מגיב לכאב הטיפולי בהנאה, דבר המאפיין עודף מדומה ומסתיר חוסר. במקרים אחרים יתלווה הכאב בתגובה לא נעימה. בשני המצבים לא ´ נתנפל´ על הצוואר, אלא נתחיל את הטיפול באזורים המרוחקים ממנו. לרוב קיים קשר הדוק במתח הצווארי לכתפיים, לשכמות, לידיים, לגב העליון ולגב התחתון. גם הצוואר וגם הגב התחתון בנויים בצורה קעורה כדי לשמש כבלם זה בעקבות זה.
בשלב הראשון יחל הטיפול מהזרועות וימשיך לכיוון השכמות והצוואר. מהלך טיפולי זה יוצר הרגעה ומחזק את האמון של המטופל במטפל.

להמשך המאמר (טיפול מכין בצוואר בליווי תמונות והסברים) ניתן ללחוץ כאן: שיאצו צווארי - חלק ב


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז