לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

צמדי צמחים אנטגוניסטים

 
 
צמד לאנטגוניזם צמחים אנטגוניסטים הם צמחים הפועלים באופן מנוגד. לעתים הם סותרים זה את זה אך במקרים מסוימים ובמינון מבוקר ניתן לשלב אותם. צמדים ידועים הם אילו העוסקים בשילוב צמחים המנוגדים בטמפרטורה שלהם, צמחים מזינים עם צמחים מנקזים, מצחים מווסתים עם צמחים מחזקים, צמחים סטאטיים עם צמחים מניעים, או שילוב של צמחים מעלים עם צמחים מורידים. מאמר זה מהווה חלק מסדרת מאמרים הדנים בצמודי צמחים Dui – Yao ומשלים את הידע במדריך הצמחים למטפל הסיני.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 
צמחים אנטגוניסטים הם צמחים הפועלים באופן מנוגד. לעתים הם סותרים זה את זה אך במקרים מסוימים ובמינון מבוקר ניתן לשלב אותם. צימוד ידוע הוא שילוב צמחים המנוגדים בטמפרטורה שלהם. צמחים מזינים, כלומר מחזקים וצמחים מנקזים בו זמנית, מתאימים בעיקר למצבים אקוטיים מופיעים בו זמנית על רקע מצב חסר כרוני אמיתי. שיטה מקבילה להזנה ופיזור מתמקדת בוויסות תנועת הצ´י תוך חיזוק הצ´י הכללי. בסוג צימוד אחר משלבים צמחים סטאטיים עם צמחים נודדים ומניעים, או שילוב של צמחים מעלים עם צמחים מורידים, דבר שמאפשר פיזור הפורמולה בכל חלקי הגוף.

מקרא
שילוב של צמחים מקררים ומחממים
הזנה וניקוז בו זמנית
פתיחה ושמירה בו זמנית
שילוב של צמחים קבועים (Shou ) וצמחים נודדים (Zou )
צמחים מעלים ומורידים


1. שילוב של צמחים מקררים ומחממים


שיטת צימוד של צמחים מנוגדים בטמפרטורה שלהם. לרוב שילוב של צמחים כאילו כרוך בהתנגשות, אולם במקרים מסוימים ובמינון מבוקר ניתן לחזק אפקטים רפואיים.

Shi Gao + Gui Zhi
[ Gypsum + Rm. Cinnamomi c ]

ג´יפסום מאוד קר ומתייחס לצ´י. הוא מטהר ומנקז חום מהיאנג מינג ומהשרירים. קינמון חמים, משחרר את החיצוני ומפזר קור. האחד קר והשני חמים. לכן השילוב של השניים הוא קריר ללא יצירת סטאזיס וקרישה. בנוסף, קיימת כאן חמימות ללא ייבוש (האופייני לצמחים חמים רבים). שילוב של השניים מטהר חום, מניע צ´י חסום במרידיאנים ומטפל בחום או במצבי Bi .

Huang Lian + Wu Zhu Yu
[ Rz. Coptidis + Fr. Evodiae r ]

קופטידיס מר וקר. הוא מטהר חום, מנקז לחות ומסלק חום אש מהלב, כבד וקיבה. אבודיה חריף וחמים. הוא מווסת התמרדות צ´י מהקיבה ולכן עוצר הקאות, מרכך את הכבד ומרגיע כאבים. האחד קר והשני חם. שילוב של השנים מרגיע את הכבד ומנקז חום מהכבד ומהקיבה תוך טיפול בהקאות, צרבת חומצית וכאבים צלעיים לטרלים.


2. הזנה וניקוי בו זמנית


הזנה היא התהליך הטיפולי לתיקון צ´י בחסר. ניקוז היא טכניקה לפיזור צ´י מרושע. במקרים מסוימים חיוני לתמוך בצ´י הנכון ולפזר את הלא נכון בו זמנית. כאשר מצבים אקוטיים מופיעים בו זמנית על רקע מצב חסר כרוני אמיתי.

Da Huang + Ren Shen
[ Rx. et Rz. Rhei + Rx. Panacis Ginseng ]

רהיי הוא מר וקר. הוא תוקף פתוגנים חיצוניים. ג´ינסנג מתוק וניטרלי. הוא מזין את הצ´י המקורי. שילוב של השניים תומך בצ´י הכללי תוך ניקוז מצבי עודף במעי הגס אצל מטופלים קשישים או חלשים.

Huang Lian + E Jiao
[ Rz. Coptidis + Gelatinum Corii Asini ]

קופטידיס קר ומר. הוא מטהר ומנקז אש מהלב, מסלק ומייבש לחות חמה. תפקידו לנקז חום חיצוני עודף. ג´לטינום מתוק וניטרלי. הוא מזין את היין והדם. תפקידו לתמוך בצי´ הכללי. שילוב של השניים מנקז אש ומזין וממעשיר חסר יין. שילוב זה מתאים למחלת חום אשר פוגעת ביין ומובילה לאינסומניה או אגיטציה או מצבים שם דיזנטריה על רקע חום, לעתים מצבים המלווים בצואה דמית רירית.

Zhi Shi + Bai Zhu
[ Fr. Immaturus Citri A + Rz. Atractylodis M ]

אאורנטי שובר סטגנציות של צ´י ומפזר הצטברויות מזון. אטרקטילודיס מחזק את הטחול ומתגבר את הטרנספורמציה והתנועה במחמם האמצעי. שילוב של השניים מאפשר טיפול בסטגנציות מזון על רקע חסר צ´י.


3. פתיחה ושמירה בו זמנית


מדובר בשיטת טיפול המקבילה להזנה ופיזור. עם זאת, מטרת הטיפול כאן לווסת את התנועה של הצ´י על ידי נירמול כיוון התנועה בריאות, קיבה ו/או כבד, תוך חיזוק הצ´י הכללי (חיזוק האפקט המפזר והמוריד של הריאות, האפקט המוריד של הקיבה, האפקט המעלה של הטחול וקבלת הצ´י על ידי הכליות). למשל:

Xi Xin + Wu Wei Zi
[Hb. Asari + Fr. Schizandrae C ]

אסארי חריף וחמים. הוא מפזר רוח קרה. מחמם את הריאות ומשנה ליחה קרה. האסארי מפזר ופותח. הסכיזנדרה חריפה וחמימה ומזינה את הריאות והכליות. היא מכווצת את צ´י הראיות, מזינה ואוגרת. שילוב של השניים מפזר רוח קור הגורמת לחסימה בצ´י הריאות ובו זמנית מכווצת את צ´י הריאות הנוטה להתמרד. כך הם עוצרים שיעול ומרגיעים אסטמה. בנוכחות רוח קור נוטה צ´י הריאות להיתקע. הטיפול מתמקד בפיזור רוח קור, פתיחת הריאות ושיפור הפרפוזיה של הצ´י על ידי האסארי ומניעת שיעול והתמרדות צ´י של הריאות במקרים יותר כרוניים על ידי הסכיזנדרה.


4. שילוב של צמחים קבועים (Shou ) וצמחים נודדים (Zou )


משמעות המילים Zou ו Shou קשות לתרגום. Zou מתייחסת לחומרים הנוטים להניע, להיות אקטיביים וניידים. אילו יכולים לחדור בקלות בכל רגע למערכת או יכולים לכוון עצמם לכיוון חוץ או פנימה לתוך המרידיאנים. Shou מאידך, מתייחס לחומרים הנוטים לבצע פעולות מנוגדות, עובד מקומית, ממוקד ורגוע ללא טרנספורמציה של הצ´י. חלק מהתרופות נוטות לכווץ, לקבע, להזין להקל ולהרגיע.

Hua Shi + Zhi Gan Cao
[ Talcum + Honey fried Rx. Glycyrrhizae ]

טלקום מתוק וקר ובעל אופי חלקלק. הוא מוריד את צ´י הריאות, מנקז חום קיץ, מעלים אגיטציה, פותח נקבים ומאפשר שיתון. הוא בעל תכונת מוביליות. ליקוריץ´ בדבש מתוק וניטרלי ומזין צ´י, מבצע הרמוניזציה של פעילות שאר הצמחים, מקל על מתח ועוצר כאבים. יש לו תכונת קיבעון. שילוב של השניים מוביל לאיזון של הטלקום על ידי הליקוריץ. יחד הם מטהרים חום, מסלקים חום קיץ ומונעים עיכוב שתן ללא פגיעה במחמם האמצעי.

Dang Gui + Bai Shao
[ Rx. Angelicae S + Rx. Paeoniae L ]

אנג´ליקה הוא צמח מתוק, חריף וחמים. הוא מזין את הדם, מאיץ זרימת דם, מווסת מחזור האישה ועוצר כאבים. יש לו אופי מניע. תנועת הדם שלו מיוחסת לחריפות ולטבע התנועתי שבו. פאוניה הוא צמח מר, חמוץ וקר למדי. הוא מזין את הדם, מכווץ ושומר את היין, מרכך כבד ועוצר כאבים. האופי שלו קבוע על רקע תכונותיו המכווצות. האנג´ליקה מניע והפאוניה סטטי. כך הם מווסתים את הדם.


5. צמחים מעלים ומורידים


שיטה המתייחסת להעלאה והורדה של צ´י. למשל:

Jie Geng + Zhi Ke
[ Rx. Platycodi G + Fr. Citri A ]

פלאטיקודי מר, חריף וניטטרלי. ההוא מפזר את צ´י הריאה ומשנה ליחה. הוא מניע כלפי מעלה צמחים אחרים. הציטרי אאורנטי הוא מר וקר למדי. הוא מניע את הצ´י, פותח את המרכז ומפזר נפיחויות. הוא מייצר תנועה כלפי מטה. הפלאטיקודי מעלה והאאורנטי מוריד. בשילוב הם מטפלים בנפיחות ולחץ בחזה ובסרעפת על רקע הצטברות ליחה.

Hua Shi + He Ye
[ Talcum + Fol. Nelumbinis N ]

טלקום מסלק חום קיץ ומעלים לחות, מנקז חום ומוריד יין עכור. עלי הלוטוס מסלקים חום קיץ, מפנים חום ומעלים יאנג צלול. טלקום מוריד ונלומביניס מעלה. שילוב של השניים מעלה את הצלול ומוריד את העכור. כך ניתן לנקז חום קיץ ולפנות לחות באופן יעיל.

חזרה למבוא על צמדי צמחים – Dui Yao
חזרה למדריך הצמחים
חוברת הדרכה על צמדי צמחים - Dui Yao

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז