לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

דרכים לשיפור היענות המטופל

 
 
פורמולה של צמחים סיניים אנו ממשיכים לעסוק בשאלה, מה עדיף: קפסולות או אבקות. הפעם נשים דגש על דרכים לשיפור היענות המטופל לטיפול (או איך להפוך את חווית לקיחת הצמחים לפחות בעייתית). מאמר זה מקושר למאמר הדן בשיטות לשלב צמחי מרפא עם המזון היום יומי שלנו.
 
 
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
מאמר זה מפרט את אופן שילוב צמחים ומזונות בהתאם לפירוט המוצג כאן: התאמת פורמולות לתזונה מומלצת

מהי הדרך העדיפה למתן הצמחים?


הדרך הטובה ביותר לספוג פורמולת צמחים היא לקחת אותה בצורת הכנתה הקלאסית: או כמרתח של צמחים נאים או כ´מרק´ של אבקת צמחים. עם זאת, הטעם והריח של צמחים רבים מקשה על המטופלים ולכן מטפלים רבים מוצאים ´מילוט´ ע´י בקשה לקפסל את הצמח.
יש לזכור, שהסינים לא הכירו את אופן הקיפסול וששיטה זו אומצה מתוך הרפואה הכימית המערבית, שם החומרים הפעילים חזקים מאוד, כך שלעטיפת הקפסולה אין השפעה חזקה (בד´כ) על החומר הפנימי. למרות האמור לעיל, מחקרים מערביים רבים חוקרים את השפעת הג´ל העוטף את התרופה על הספיגה והפיזור של התרופה עצמה.
לקפסולה יתרונות רבים כאשר אנו מעוניינים לאפשר לתרופה או לצמחים לעבור את הקיבה ´בשלום´ ולהגיע אל המעיים. מטרה זו קיימת כאשר אנו חוששים שהצמחים עלולים להזיק לרירית הקיבה או כאשר אנו חוששים שחומצות הקיבה עלולות להזיק לצמחים. אבל נסיון של שנים רבות לימד את הסינים כיצד לשלב צמחים שונים באופן שהם יוכלו לחצות את הקיבה בלי שתכונתם הכימית והאנרגטית תפגע.

לצערנו, מחקרים בתחום זה אינם קיימים בתחום הרפואה הסינית. לרוב אנו, המטפלים, מתפתים להאמין שלקפסולה ממקור צמחי אין השפעה על הצמחים המוכלים בה. משקלה היחסי של הפורמולה (ראה מאמר על קפסולות ואבקות ) מעלה אפשרות שהקפסולה עצמה הופכת לקיסר הפורמולה במקרים לא מעטים. מילה במצבי יובש, הגיוני. אבל במצבים בהם אנו מעונינים לייבש, מתן פורמולה בקפסולה מנוגד לכל הגיון!

אז כיצד נוכל לאפשר למטופל לקבל את הטיפול המתאים לו בצורה הנוחה ביותר?

קודם כל הבהרה:
מטופלים שמבינים את הבעייתיות בנטילת פורמולה מקופסלת יאותו, לעתים קרובות, לקחת את האבקה באופנים שונים. חשוב להבין, שהמקום ממנו מגיע המטפל מכריע לעתים את החלטת המטופל. אנו מכירים מטפלים שכמעט ואינם ממליצים על קפסולות ואילו אצל מטפלים אחרים אין כמעט מטופלים הנוטלים את הפורמולה בצורתה הטבעית. האם ייתכן שלמטפל מסוים יש מטופלים בעלי העדפה כל כך מכוונת לעומת מטפל אחר?

מטפלים רבים מהללים את חשיבות מתן הפורמולה בצורתה הקלאסית (כלומר עם צמחים לא טחונים) אבל בשימוש באבקה הם ממליצים על שימוש בקפסולה בטרם ניסו אפשרויות אחרות.
סביר יותר להניח שמדובר באופן שבו ´משווק´ המטפל את הנושא. מטפל שמקדיש מספר רגעים למטופל ומדריך אותו כיצד לקחת את הפורמולה, משיג בכך תועלת טיפולית רבה יותר.


יצירת Honey pills
אין קל מזה! מניחים בצלחת את המנה היומית (נאמר 6 כפיות שטוחות של אבקה המקבילות בערך לשישה גרם). טובלים כפית מדידה בדבש עד לידית שלה (על הדבש להיות נוזלי. במידה והוא נקרש יש לחמם אותו מעט ע´י הנחת הצנצנת בכלי עם מים חמים) ומרימים. מנגבים את קרקעית הכפית בעזרת סכין. נשארת ´בטן קטנה´ של דבש אותו מעבירים אל האבקה.

את האבקה לשים בעזרת הידיים. במידת הצורך מוסיפים מעט דבש (לרוב אין צורך) ומגלגלים בידים לכדור אחד גדול. מן הכדור צרים כדורים בגודל של כדור אקומול או בגודל של קפסולת אנטיביוטיקה (כשלושה כדורים לכפית למבוגרים וכארבעה לילדים). ניתן להכין מנה ליומיים ולשמור במקרר (למעשה זה משפר את קשיחות הגלולה ומקל על בליעתה).

את הגלולה מומלץ לבלוע על בטן ריקה (אלא אם המטפל הנחה אחרת) עם מעט מים פושרים.
כמות הדבש כאן מזערית ואינה משפיעה כמעט על הפורמולה.

שילוב עם מזונות:
הסינים נהגו פעמים רבות לערבב צמחי מרפא עם מזונות שונים (לרוב סוגי מרק ומשקאות מסוימים). במאמר המקושר בהמשך, מצורפת רשימה ארוכה של סינדרומים המסודרת לפי הקטגוריות המקובלות בספר ´פורמולות ואסטרטגיות´ של בנסקי. לכל סינדרום מצורפת רשימת מזונות שמומלץ למעט ככל האפשר (או במידת האפשר, להימנע) בתקופת לקיחת הפורמולה (שהרי אין לעלות על הדעת אכילת במבה מוגזמת בזמן שהמטופל לוקח פורמולה לצמצום ליחה).
בנוסף מצורפת רשימה של מזונות וחומרי המתקה המתאימים לשלוב עם הפורמולה.

לדוגמא:
מתוך קטגוריה מספר 8, תת קטגוריה של מחזקי יין:
חסר יין בכבד
למעט ב:  כל התבלינים, מטוגן, שמן, אלכוהול, קפה, חומרי צבע, חומר משמר, חומר מייצב, מונוסודיום גלוטמאט, עישון המזון, גבינות, ביצה, מרגרינה, מזון מתועש, מזון מזוקק
ניתן לשלב:  מרק ירקות (סלרי, פטרוזיליה, שעועית ירוקה), יוגורט ביו, חלב סויה
המתקה: סירופ מייפל


חסר יין בכליות
למעט ב:   תבלינים חריפים ומחממים (קינמון ג´ינגר, ציפורן, פלפל שחור, צ´ילי, זרעי שומר) מזון מטוגן ושמן, אלכוהול, קפה ומזון מכיל קפאין כולל שוקולד (במקרה זה מותר שוקולד חרובים), בשר, דגי בריכה, מזון מעושן, מזון מיובש, חומרי צבע, חומר משמר, חומר מייצב, מונוסודיום גלוטמאט
ניתן לשלב: מרק פטריות, חלב סויה, בירה שחורה, יוגורט ביו, מיץ פירות יער
המתקה: דבש, מולסה, מייפל


הסבר:
נניח שאנו מתאימים למטופל פורמולה לחיזוק היין של הכבד והכליות ( למשל Preserve Vistas Pill = Zhu jing Wan ). במקרה זה יש להמליץ למטופל להימנע ממזונות המשפיעים לרעה על יין הכבד והכליות. הצלבת הנתונים של חסר יין בכבד וחסר יין בכליות מראה שעל המטופל למעט ככל האפשר מהמזונות הרשומים בשני הסינדרומים:

למעט ב: כל התבלינים ובעיקר החריפים והמחממים, מזון מטוגן, שמן, אלכוהול, קפה, חומרי צבע, חומר משמר, חומר מייצב, מונוסודיום גלוטמאט, עישון המזון, גבינות, ביצה, מרגרינה, מזון מתועש, מזון מזוקק, בשר, דגי בריכה, מזון מעושן, מזון מיובש.

ועם אילו מזונות ניתן לשלב את הפורמולה?
נצליב את המומלץ ברשימה של ´חסר יין בכבד´ עם הנאמר ברשימה של ´חסר יין בכליות´. המזונות המשותפים יהיו חלב סויה ויוגורט ביו. באילו מומלץ להשתמש. בנוסף, ניתן לערבב את שני סוגי המרקים (מרק ירקות הכולל פטריות). ניתן גם לשנות את סוג המיץ הנידון, אך לזה נדרשת התמצאות רבה יותר בתזונה.

הצלבה של הממתיקים תעלה שסירופ מייפל הוא המתאים ביותר למצבים בהם חסר יין בכליות ובכבד. במקרה זה ניתן להכין את ה Honey pills בעזרת סירופ מייפל, או להכין משקה עם מעט סירופ ולהמיס לתוכו את האבקה.


במאמר   התאמת פורמולות לתזונה מומלצת  מפורטת רשימת סינדרומים עם ההמלצות ממה להמנע ומה ניתן לשלב. יש לזכור שהאופן המועדף ביותר ללקיחת הפורמולה הוא עם מעט מים חמימים, אך בהעדר היענות מצד המטופל ניתן לנקוט על פי המומלץ.
יש לשים לב: מספר קטגוריות הושמטו בכוונה ומספר סינדרומים עשויים להתאים לקטגוריות שונות.

למידע נוסף:
כיצד להתאים תזונה נכונה לפורמולת צמחים? מה בין צמחים בצורתם הטבעית לצמחים עם עטיפת קפסולה? האנרגטיקה של הקפסולה
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.  © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז