לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אבחנת הילד כמשחק פאזל

 
 
כל אבחנה היא אוסף של נתונים רבים. כל נתון הוא מעין חלק של פאזל שאמור לתת את התמונה המלאה. בילדים הפאזל כולל הרבה פחות נתונים. מיומנותו של מאבחן בילדים היא להבחין בין חלקי הפאזל הרלבנטיים לבין אילו שאינם שייכים למשחק המקורי. מאמר זה מכוון את המטפל בבניית חלקי הפאזל לתצריף שלם הנותן אבחנה.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
אבחנה סינית כוללת  אוסף של נתונים רבים. כל נתון מהווה סוג של פאזל האמור להתחבר לתמונה מלאה. במהלך תשאול של אנשים מבוגרים ניתן לאסוף מאות נתונים (בעיקר כאשר אנו מקפידים על שבע שאלות הזהב לכל נתון רלבנטי). בניית פאזלים של מאות חלקים הוא עניין מורכב ולעתים נדרש שילוב של טכניקה עם אינטואיציה טובה. עם זאת,  בסיום התהליך נמצא מול תמונה מפורטת, גם אם חסרים בה מספר חלקים.
הרכבת פאזל האבחנה בילדים בעייתי יותר כיוון שהפאזל כולל הרבה פחות נתונים. הילדים, בהיותם צעירים, טרם הספיקו לרכוש בעיות רפואיות רבות (כמו בעיות גינקולוגיות או בעיות שחיקת מפרקים). ילדים גם תורמים פחות מידע ומבחינות רבות ניתן לחשוב על התשאול כעל סוג של אנמנזה וטרינרית. במקרים רבים, גם ההורים וגם המתשאל נאלצים לשער על מה הילד התכוון בתלונתיו.
 
לכאורה, הרבה יותר פשוט להרכיב אזל הכולל מספר קטן של חלקים. נוכל לראות את התמונה הכללית די מהר. אך פאזלים רבים טבעם להתפזר כך שחלקים מהם יכולים ללכת לאיבוד. במקרה זה יש עלינו להרכיב תמונה שחסרה חלקים אילו. מיעוט חלקי הפאזל והיעדרם של כמה חתיכות ממנו עלול להקשות על ראיית התמונה המלאה.
 
המצב מסתבך הרבה יותר כאשר נמסר לנו מידע שגוי על ידי ההורה או הילד. מדובר בתופעה שכיחה שכן פרספקטיבת הזמן של הילד שונה מזו של מבוגרים. אם למשל, הילד מתלונן על כאבי ראש תכופים אך באותו שבוע פקדו אותו כאבי בטן, ייתכן שהוא יהפוך את כאבי הבטן לתלונתו העיקרית. זהו מצב בו התחלנו להרכיב פאזל אחד אך חלקים מפאזל אחר התגלגלו לתוכו ובלבלו לנו את התמונה.
מטפל מוכשר שעבר קורס רפואה סינית לילדים עשוי להבחין בין חלקי הפאזל המקוריים לבין אילו שאינם רלבנטיים למשחק המקורי. באפשרות המטפל המיומן להרכיב את התמונה המלאה גם כשחלק מחתיכות הפאזל חסרות וגם כשחלקי פאזל זרים חדרו למשחק. התבוננות בתמונה הכוללת מחדדת את האבחנה ומאפשרת קביעת אסטרטגיה נכונה.
 
 
ומהי אותה תמונה מלאה?
פעמים רבות אנו מתפתים להרכיב את הפאזל בהתאם להשערה הראשונית שלנו. אם למשל, אנו סבורים שמדובר בתמונת נוף עם אגם, הרי שנתפתה להציב חלקי פאזל כחולים רבים באזור האגם המשוער בעוד שאילו יכולים להתאים לפיסות שמיים, לקיר שצבוע בכחול או לסתם רקע. אם לדוגמא, נקבל ילד עם תלונה עיקרית של כאבי אוזניים, יתכן שנבחר לבנות אבחנה סביב תלונתו העיקרית. מאידך, ייתכן שדלקות האוזניים הן רק חלק קטן מתוך תמונה מלאה. המטפל ברפואה סינית צריך להכליל באסטרטגית הטיפול שלו עקרונות מן הרפואה העליונה  ולכן לכלול תמונה מלאה על בעיות רפואיות שונות ועל קשיים נוספים המלווים את הילד, כמו למשל התמודדות חברתית בתוך גן הילדים שלו או בעיה בהגדרת הגבולות. יש לזכור שבעיות אוזניים מסתדרות במוקדם או במאוחר, אך בעיות חברתיות או בעיית גבולות יכולה להחמיר ולהסתבך עם השנים. הרפואה הסינית מתייחסת לכלל המטופל ולא לבעיה פרטנית, איתה נתמודד באמצעות הרפואה האמצעית והתחתונה. על המטפל למנוע גרירת בעיות התנהגותיות שיכולות להשפיע על עתיד הילד.
 
 
תהליכים באבחון הילד:
 
 
 
 
לסיכום
האבחנה בעולם הרפואה הסינית רואה את הילד כחלק מתוך תמונה מלאה הכוללת את סביבתו, משפחתו הרחבה, שאיפותיו והדימוי העצמי שלו. המטפל צריך לכלול שיטות אבחון מגוונות כדי לקבל תמונת פאזל מוסדרת של בעיית הילד. תמונת פאזל זו כוללת, לא רק את הסינדרום של המטופל, אלא את סביבתו המשפחתית והחברתית. אבחון הילד צריך להיעשות כאשר הוא כולל גם את הקשר לתמונת המצב האנרגטית של המשפחה הסובבת.
אחריות המטפל להוביל את הילד ומשפחתו לשיפור איכות החיים בכלל המישורים האפשריים ולקדם את הילד לחיים יותר הרמוניים שאינם תלויים, לאורך הזמן, במטפל או בטיפול.

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז