לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הטיפול במגע לצרכים רגשיים ומתחים נפשיים

 
 
אל תופעת המתח הנפשי (ברמות השונות), התרגלנו להתייחס כאילו הייתה אחד מהמרכיבים הנורמאליים והמקובלים בשגרת החיים. זהו הרגל שיש לשאוף לשנותו ככל שניתן ולא לקבלו כמובן מאליו. המגע בטיפול הוא עניין מרכזי שבו מבטא המטפל את היכולות האמפטיות שלו דרך הידיים. מאמר זה מציג את הקשר בין הפגת מתחים נפשיים לטיפולי מגע.
 
 
מאת: אודי ברק
 
תופעת המתח הנפשי
המונח מתח נפשי מהווה מעין 'קטגוריית על' המורכבת ממגוון מצבים רגשיים המוגדרים ככאלה שאינם נעימים ואף אחד אינו רוצה בהם. כעסים, דאגות, תסכולים ועצבנות, כל אלו הם רק חלק מאותם רגשות אשר מרכיבים את מה שאנו מכנים מתח נפשי. פעמים רבות, אותם רגשות אשר גורמים למתחים נפשיים, מהווים חלק גדול ואף מרכזי בהתהוותן של מחלות רבות, ובכללן כאבי גוף שונים ומגוונים.
אל תופעת המתח הנפשי (ברמות השונות), התרגלנו להתייחס כאילו הייתה אחד מהמרכיבים הנורמאליים והמקובלים בשגרת החיים. זהו הרגל שיש לשאוף לשנותו ככל שניתן ולא לקבלו כמובן מאליו.
מתח נפשי משפיע עלינו עד לרמות התפקוד הבסיסיות ביותר. אותותיו ניכרים בכל רובד אפשרי, החל מפגיעה במערכות יחסים, קריירה ועבודה, קשרים חברתיים, זוגיות ודימוי עצמי ועד לביטוי ממשי של פגיעה בתפקוד התקין של מערכות פיזיולוגיות, כשהראשונות להיות מושפעות מכך הן המערכת ההורמונאלית ומערכת העצבים. מצבי מתח, גורמים לעלייה בשחרור של הורמונים המוגדרים כ'הורמוני סטרס', וגורמים לפעילות יתר של מערכת העצבים הסימפטטית.מכיוון ששתי מערכות אלו משפיעות באופן ישיר על תפקודו של הגוף כולו, במידה ומצבי המתח יתמשכו על פני תקופה ארוכה, אפשר שהדבר יפגע גם במערכות ואיברים נוספים.
מימדי תופעת המתח הנפשי גדולים כמעט כגודל האוכלוסייה כולה. הממסד הרפואי נדרש לה בהבנתו כי היא גורם חשוב המשפיע באופן ישיר על איכות החיים. קיום אורח חיים הכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית מותאמת הן עיקר המלצותיה של הרפואה המערבית. במקרים מסויימים, תהיה גם המלצה לנטילת תרופות אשר תפקידן הוא להוריד את מפלס המתחים.
 
טיפולי מגע ברפואה המשלימה
בין שיטות הטיפול הרבות ברפואה המשלימה, קיימות שיטות העושות שימוש במגע לצורך ריפוי ובכללן : עיסוי, שיאצו, רפלקסולוגיה וטווינא. על פי רוב, מטפלים העוסקים בשיטות אלו, ירצו להתמחות ביותר משיטת טיפול אחת, על מנת להרחיב ולהעמיק את יכולתם לתת מענה שונה לצרכים שונים. מבין כל שיטות הטיפול במגע, בולט במיוחד הוא העיסוי, אשר חרג מהיותו טיפול למטרות ריפוי, ומעבר ליכולותיו להיטיב עם מתחים נפשיים ומכאובי גוף שונים, הוא נתפס גם כטיפול למטרות הנאה גרידא.
הרפואה המשלימה היא רפואה הוליסטית הרואה בגוף ובנפש מקשה אחת ומשום כך, קיימת חשיבות רבה לתחום טיפולי המגע. חלק גדול משיטות האבחון ברפואה ההוליסטית, מבוצעות על ידי תחושת גופו של המטופל, ובחינת איברים (על ידי מגע והסתכלות), אשר נחשבים לאיברים מייצגים (איברים סומאטוטופים).
 
השגת שינוי באמצעות טיפולי מגע
בכל שיטות הטיפול שעושות שימוש במגע, קיים ערך מוסף אשר יש בו כדי להעצים את חוויית הטיפול, עד כדי הרגשת חוויות רוחניות. הטיפול במגע מאפשר להגיע לרמות עמוקות מאד של רגיעה והרפיית המתח הנפשי. בין אם מטרת הטיפול היא 'פיזית' (שחרור שרירים תפוסים לדוגמא), ובין אם מטרת הטיפול היא רגשית, למגע שמורות יכולות מיוחדות שאינן קיימות בשיטות טיפול אחרות.
המגע בטיפול הוא עניין מרכזי שבו מבטא המטפל את היכולות האמפטיות שלו דרך הידיים. השימוש במגע הופך את הטיפול לכזה שהתקשורת בו היא בלתי אמצעית ואינה תלויה בשפה, במילים או ביכולת רטורית של המטפל. המגבלה היחידה, שמשליכה באופן ישיר על איכותו ועומקו של הטיפול, היא יכולתו של המטפל לחוש את המטופל באופן מדויק ולהתמסר לתחושת השליחות שלו עצמו בטיפול.
בטיפול במגע שנעשה על ידי מטפל רגיש ומיומן, יוכל המטופל לחוות את ההרגשה, שאם ננסה לתרגםאותה למילים, תהיה זו הרגשה של "יש מי שמבין ומקבל אותי כמו שאני". המטפל יחווה שיש מי שמכיל אותו. תחושת ההכלה נוגעת במקומות העדינים והעמוקים ביותר בנפש האדם, והיא מבטאת את הכמיהה שיש לכולנו, הכמיהה להיות נאהבים ומקובלים ללא תנאים. 
כאשר הטיפולים נעשים על בסיס קבוע, אזי, תחושה זו יכולה לחזור על עצמה, ואותה הרגשה של "יש מי שמבין אותי ומקבל אותי כמו שאני", חוזרת על עצמה אף היא. עצם החזרה על אותן תחושות חיוביות ובונות במהלך הטיפולים החוזרים, יש בה כדי לחזק ולהעצים את הרגשת הערך העצמי של המטופל. בצורה פשוטה יותר, אפשר להסביר זאת כך:  כשמישהו מבין ומקבל אותי כמו שאני, אני מבין שיש לי ערך ואני לומד לאהוב את עצמי.
טיפולי מגע הוליסטיים, מביאים את האדם למצב רגיעה. זמן שבו המוח אינו מוטרד ועובד בצורה שקטה יותר באופן יחסי. הזמן שבו המוח רגוע, זהו זמן טוב שבו יכולות לעלות הבנות חדשות, וזו יכולה להיות תחילתה של סלילת הדרך לשינוי של דפוסי התנהגות.
חיזוק תחושת הערך העצמי כשלעצמו, יש בו בכדי לגרום לשינויים מרחיקי לכת בחייו של אדם וזהו מנוף חזק לשינוי של דפוסי התנהגות.
 
קצרה היריעה מלפרט את כל יתרונותיו של הטיפול ההוליסטי במגע, אך ניתן בוודאות לומר כי מגע הוא חיוני ואף הכרחי לקיום חיים בריאים. הטיפול במגע מאפשר למידה דרך הגוף, מה שהופך את ההבנה למושרשת וחזקה. הדרך היחידה שבה אפשר ללמוד על מגע, משמעותו והשפעתו, היא כמובן, רק בדרך החווייתית. על כן, בין אם אתם מרגישים מתוחים או זקוקים למעט שקט נפשי, ובין אם אתם חשים את גופכם כואב, בהחלט יתכן כי הטיפול במגע יתן מענה לצרכיכם.
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות ההדרכה של תמורות    © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז