לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מבוא להכנת פורמולות סיניות

 
 
כד לבישול צמחים הרפואה הסינית כוללת אלפי פורמולות המאורגנות לפי קטגוריות שונות. בכל פורמולה קיימת היררכיה המקנה לפורמולה את תפקודיה. הכנת הצמחים הבודדים והפורמולות נגזרת לפי סוג הטיפול, היענות המטופל, יכולת מיצוי החומרים הפעילים ושיקולי עלות תועלת. מאמר זה עוסק באופן הכנת הפורמולות ודרך השימוש בהן.
 
 
  
מאת: דרור מוהדב אומר
 
כללי:
הרפואה הסינית כוללת אלפי פורמולות המאורגנות לפי קטגוריות שונות. בכל פורמולה קיימת היררכיה המקנה לפורמולה את תפקודיה. ברוב המקרים, שם הפורמולה נקבע על פי ספר המקור, הקיסרים, צורת הטיפול, חלק ממשמעות הטיפול או שילוב בין פורמולות או פורמולה וצמחים בודדים.
הפורמולות כוללות צמחים (גזעים, גבעולים, עלים, פרחים, זרעים, שרף), מינרלים או חלקי בעלי חיים. 
מאמר זה יעסוק באופן הכנת הפורמולות ודרך השימוש בהן.
 
אופן הכנת הצמחים: הכנת הצמחים הבודדים והפורמולות נגזרת לפי סוג הטיפול, ו/או אפשרות הלקיחה (היענות המטופל) ו/או יכולת מיצוי החומרים הפעילים ו/או שיקולי עלות תועלת (כמו הקטנת עלויות למטרת הגדלת רווחים).
 
צמחים חיים (נאים = Raw ):
דרך השימוש הטובה ביותר:  צמחים נאים (המכונים אצל הסיניים "טריים") נחשבים לבעלי האיכות הטובה ביותר, בהתאם להכנה שלהם. ניתן להשתמש בצורות הכנה שונות של הצמחים, (Sheng Di, Shu Di, Gan Di) ומכאן למקד את הטיפול באופן אינדיבידואלי למטופל. בדרך זו, עוצמת הטיפול חזקה יותר אך יש גם קשיים הקשורים בעיקר להכנה.
 
סוג הסיר צריך להיות מחרס או פלדת על חלד.
סוג המים צריך להיות מותאם לטיפול, (מי ברז איכותיים או מסוננים. אפשר גם עם מים מינרלים, רק שלא תמיד צריך כל כך הרבה מינרלים). כמות המים קשורה לסוג הטיפול, לסוגי הצמחים שקובעים את זמן הבישול ולמשקל האדם. ככלל, המים צריכים לכסות את הצמחים בחמישה ס"מ או 200-300 מ"ל על כל 30 גרם צמחים.
סוג החום: ברוב המקרים הרתחה ואז בישול על אש קטנה.
סוג המרקחת: מניחים את הצמחים על פי הסדר הקבוע בפורמולה ומבשלים, לרוב ל 20-30 דקות, תלוי בסוג הצמחים.
 
מינרלים וגזעים:
משרים במיוחד צמחים מחזקים ולרוב הם מבושלים ראשונים בבישול ארוך, למשך 45-60 דקות.
- צמחים רעלים כמו Fu Zi צריכים להיות מבושלים לפחות 45 דקות להורדת רמת הרעילות. אם ה Fu Zi = Aconitum לא מעובד, יש לבשל אותו כשעתיים (אולם עדיף לא לקחת סיכון).
- צמחים משחררי חיצון או כאלה בעלי רמת ארומאטיות גבוהה דורשים בישול קצר יותר של 10-15 דקות.
- ישנים מרכיבים שלא עוברים בישול ומוספים לאחר הבישול. לדוגמה תה ירוק.
- במקרים של צמחים יקרים כמו מחזקים שונים כדוגמת Ginseng = Ren Shen , או בצמחי דביקים במיוחד כמו Gelatinum Asinii = E Jiao , רצוי לבשלם בנפרד ולהוסיף לבישול מאוחר יותר מאחר שאותם מרכיבים יכולים להדבק לסיר או לשאר הצמחים ובכך להקטין את יעילותם,
 
תמיד יש לבשל פעמיים! הפעם הראשונה על פי ההנחיות המתאימות לפורמולה והבישול השני קצר יותר, כאשר כל הצמחים כבר ביחד אך עם פחות מים,  100-150 מ"ל מים ל 30 גרם. בישול שלישי יבוצע רק כאשר מדובר בצמחים מחזקים ומינרלים.
 
אבקות:
"קפואות ומיובשות": מרוכזות 1:5, גרנולות, (עבות או דקות) ואבקות מהחומרים המיובשים של תמציות. בהתאם לסוג האבקה, כך גם התכונות הטיפוליות והעוצמות שלה. האבקה שנמצאת בשימוש הנפוץ ביותר היא של ריכוז 1:5. יתרונותיה: ניתן לעבד אותה לצורות לקיחה שונות, (מרקחות, תרסיסים, נרות, כדורים), חיי מדף ארוכים (במיוחד אם זה גרנולות, אבל אז יש ירידה באיכות החומרים הפעילים), קל להרכיב מהם מגוון רב של פורמולות על פי התאמה אישית, ההכנה שלהם יחסית זולה וקלה. חסרונותיה: עוצמה יחסית נמוכה, חוסר אינטגרציה  בין הצמחים, לא תמיד ניתן למצוא צמחים שעבור שינויים בבישול (בישול בדבש, יין אדום או לבן, צמחים ששרפו אותם, השריה בחומץ...).
 
תמציות:
אילו צמחים וחומרים שהושרו במים, יין, אלכוהול, (טינקטורות), או בשילוב שלהם, לפרק זמן המוגדר בהתאם למרכיבים ו/או למטרה הטיפולית. יתרונות התמצית היא הספיגה המהירה, ומכאן התוצאות יותר מהירות (כמובן, תלוי בסוג הרכיבים וסוג הבעיה). יתרון נוסף הוא היכולת לעשות שינויים במבנה הפורמולה (כל עוד מכינים את התמצית באופן עצמאי). חסרונות: מצריך כמות גדולה של צמחים ולכן יקר, דורש זמן הכנה רב ודרך הכנה תובענית.
 
כדורים וטבליות:
בעיקר לספיגה איטית יותר, (קשרו לסוג הסינדרום ו/או הרכיבים). כמו כן, ישנם סוגים שונים של כדורים השונים הן בגודל והן בתהליך העשייה.  הכדורים מצטיינים בחיי מדף ארוכים ובעיקר מתאימים לסינדרומים מאוד שכיחים ו/או למחלות מאוד כרוניות. לא ניתן לעשות בהם שינויים.
 
סוגים של כדורים: כדורי דבש = Honey pills   היא הצורה הקלאסית ביותר בסין. ברוב המקרים מתאים למצבים של חסר. הכדורים הקטנים ולכן יש להתאימם לפי משקל, גודל, מין המטופל ולפי זה יש לקחת את מספר הכדורים הרצוי. כדורים המדבקים מ"דבק" חיטה או אורז מתפרקים בחלקים תחתונים יותר של הקיבה ולכן מתאימים לספיגה איטית יותר ולסוג בעיות מאוד מסוימות  המצריכות שחרור יותר איטי של הרכיבים בפורמולה. כדורים דחוסים ומרוכזים נוצרים מדחיסת אבקות מרוכזות המיוצרות מתמציות של צמחים חיים.  יתרון של שיטה זאת היא הריכוז הגבוהה של החומרים הפעילים ולכן יעילות הטיפול חזקה יותר. כדורים רכים "ג'לטיניים", בעיקר לשימוש חיצוני או פנימי, יכולים להיות מאוד מקודדים לסוגים של צמחים וחומרים, וברוב המקרים משמשים למטרות טיפולית מהירות. ישנם שלושה סוגים: תמצית, תמצית שמן מרוכז, ותמצית כמעט משחתית.
 
יין טיפולי:
השרייה ממושכת של צמחים ומרכיבים בתמציות יין  ובהתאם למרכיבים, השימוש יוכל להיות חיצוני או פנימי. סוג היין חשוב אף הוא, למטרת הטיפול, מאחר שיינות יכולים להזין ו/או להניע את הדם. ברוב המקרים מדובר בטיפול פנימי במצבים גריאטריים.
 
טבליות:
בעיקר מצמחים המתפרקים בחלק העליון של מערכת העיכול. המטרה העיקרית לטפל בבעיות הקשורות לקיבה ולעיכול.
 
הזרקות:
של כל סוגי הצמחים ו/או של צמחים המתאימים להזרקות תת עוריות או תוך שריריות. שיטת טיפול זאת חדשנית יחסית ויעילה במקרים דחופים ולכן ניתן למצוא אותן בתחומי בתי החולים בסין.
 
משחות:
צמחים לטיפולים חיצוניים.
 
סירופים:
צמחים בבישול ארוך עם סוכר ו/או דבש.  בדרך כלל לשימוש לבעיות כרוניות ו/או בבעיות ילדים.
 
נרות:
צמחים לטיפולים מקומיים בנרתיק או בחלחולת.
 
 
עקרונות טיפול
מבוססים על ניסיון קליני על פי עקרונות  Ben & Biao - שורש וביטוי.
הבדלה בין גורם המחלה לביטוי:
- מטופל עם צ'י כללי חזק מאופיין יותר במחלות של ביטוי.
- סינדרום הנראה לעין הוא הביטוי והאטיולוגיה לבעיה היא השורש.
- הסימפטום העיקרי / משמעותי  כרוני הוא השורש בעוד שהסימפטומים המשניים הם הביטוי.
א. מצבים אקוטיים מתחילים בביטוי.
ב. מצבים כרונים יטופלו בשורש.
ג. בתחילת הטיפול יש להתמקד בטיפול בסינדרום הנראה לעין.  לאחר 1-3 חודשים יש לעבור למצב של התמקדות  50% בביטוי ו 50% בשורש למשך 3-6 חודשים נוספים. בטיפול ארוך טווח, כשיש הקלה משמעותית בביטוי,  יש לעבור לטיפול המתמקד ב 70% בשורש.
הבחירה בין ביטוי ושורש מושתתת על האופן היחסי בין הצ'י הכללי של החולה ועוצמת הפתוגן - Bu & Gong.
 
 
אסטרטגיות טיפוליות.
Ba Fa  ראו טבלה בהמשך.
* שמונת עקרונות והקשר ל Ba Fa  ול- 18 הקטגוריות.
* קטגוריות שהוספו או הוצאו החוצה מקטגורית אם.
* חום קיץ: שייך למנקזות חום.
* משחררות חיצון עם עודף פנימי: שייכות למשחררות חיצון
* מעגנות ומייצבות: קשורות לג'ינג ולכן קשורות למחזקות.
* מרגיעות נפש: קשורות לכל הקטגוריות האחרות.
* מורידות את החושים: כמו מרגיעות נפש עם נטייה יותר למסלקות ליחה ו/או לחות.
* מווסתות צ'י ודם, מסלקות ליחה ולחות, תקיעות מזון: תחת אסטרטגיה טיפולית דומה ל reducing.
* מסלקות רוח: יותר קשורות להזנת דם ו/או יין ולכן יותר קשורות למחזקות.
 
 
- וויסות צ'י הריאות והעור
- וויסות בין Ying ל- Wei Qi
- EPC
- הפרעות בעור
- מצב ראשוני של כאב רוח לחות
- מצב ראשוני בטיפול לאחר ייזוע והנעת הצטברויות
- שלב שני של טיפול לפי הצורך
Sweating הזעות
אסטרטגיה חזקה" רק למצבים אקוטיים חמורים
- הצטברות ליחה בגרון ובחזה
- סטגנציית מזון או הרעלה
Vomiting הקאות
טיפול בסיסי בילדים
- עצירות
הצטברות חום / באותו זמן של הצטברות קור
- הצטברות מים או דם (חסר יאנג חמור)
Draining downward ניקוז מטה
מתקשר למצבי סטרס ונמצא ברמת הביניים של הגוף
- Shao Yang
- זיהום ויראלי
- דיכאון / דיכוי הכבד
Harmonizing הרמוניזציה
Shi cold condition
מצבי קור מעודף
- קור במרידיאנים
- קור במחמם אמצעי
- קור מעודף עם חסר יאנג - Yang Xu
Warming חימום
Full Shi condition
מצב עודף מלא
- חום פנימי / תלת מחמם
- חום ברמת האיברים - Heat in the organ
Clearing טיהור
Shi condition
מצבי עודף
- סטגנציה של צ'י, סטאזיס דם
- סטגנציה של מזון
- לחות ו/או ליחה ו/או הצטברות נוזלים
- פרזיטים
Reducing הפחתה
Xu condition
מצבי חסר
לרוב מטופל עם שיטות אחרות
- בחסר Qi, דם - Xue, יין, יאנג
- חסר באיברים
Tonifying חיזוק
 

צורות חיבור בין צמחים Duo Yao
צמח בודד - נדיר מאוד. כשנעשה שימוש  זה במקרים בהם יש דרישה לצמח הספציפי. דוגמא: סוגים של Ren Shen  לקשישים או חולים.
שני צמחים מאותה קטגוריה - למשל שילוב  Ren Shen +   Atractylodis Macrocephalae Rz = Bai Zhu = Pananx Ginseng Rx. העיקרון אומר ששילוב מחזקים את הפונקציות של טחול-לבלב טרנספורמציה וטרנספורטציה.
פונקציה משלימה - שני  צמחים מקטגוריות שונות יוצרים יחד תכונה שלא קיימת באף אחד מהם. שילוב המרכיבים הוא שונה מסכומם. להמחשה:  Liu Wei Di Huang Wan - אף אחד מהצמחים לא מחזק ישיר של  יין אך הפורמולה מחזקת יין!
אנטגוניזם - שני צמחים מקטגוריות שונות המנטרלים תופעות לא רצויות. Ephedrae Hb  = Ma Huang & Gypsum = Shi Gao
 
 
היררכיה בפורמולה:
הכשרה בצמחים במסגרת  לימודי רפואה סינית  דורשת הבנה במבנה הפנימי של הפורמולה. כל פורמולה מורכבת ממספר צמחים בעלי היררכיה שונה: קיסר, שר, עוזר (משרת) ושרת (מוביל).
* קיסר:  הצמח הדומיננטי מבחינת תכונת טיפוליות ברמה הסינדרום ו/או מינון. לא כל צמח יכול להיות קיסר. לא ניתן להחליף את הקיסר בפורמולה. דוגמה: Shu = Di HuangRehmanniae Glutinosae Conquitae Rx משמש להזנת הכליות או הדם ברמת סינדרום. או Ephedrae Hb = Ma Huang  לויסות הצ'י המתמרד של הריאות.
 
* שר: בעל שני תפקידים מרכזיים.
א. תמיכה בצמח הקיסר בפעולה המרכזית, (סינדרום), עם כיוונים יותר ברורים לרמת המחלה.
ב. צמח עיקרי לבעיות משניות, ברמות סינדרום ותלונות. חלק מצמחי השר משמשים כשרים בפורמולת אחרות. דוגמה: Rehmanniae Glutinosae Conquitae Rx = Shu Di  הוא קיסר המזין את היין והדם של הכליות. שרים כמו Corni Officinalis Fr = Shan Zhu Yu, Dioscorea Oppositae Rz = Shan Yao עוזרים להדגשת המטרה הטיפולית של הקיסר וליצירת מתווה טיפולי ברור יותר לפורמולה כמו למרידיאן ו/או איבר הכליות.
 
* עוזר: הטכנאי. תפקודים עיקריים.
א. חיזוק פעולת הקיסר והשרים במיקוד ברור יותר לסוג הבעיה, למשל, Eucomiae Ulmoidis Cx = Du Zhong לבעיות של חולשת ה- Jing של הכליות גב תחתון.
ב. הפחתה או העלמת תכונות כמו רעילות או רמה אנרגטית לא רצויה של הקיסר ו/או השרים. לדוגמא Gypsum = Shi Gao  במקרה של  Ephedrae Hb = Ma Huang בניטרול החום. Chuan Ligustici Wallichii Rx  = Xiong בניטרול נטייה של תקיעות דם ש Rehmanniae Glutinosae Conquitae Rx = Shu Di  יכול לעשות.
ג. מבצעה פעולה המנוגדת לקיסר, למקרים לא שכיחים ומסובכים. ראה פורמולה  Bu Fei Tang  שבה הצמח  Radix Asteris Tatarici = Zi Wan  ביחס לקיסר Astragalus Membranaceus Rx = Huang Qi, במקרה של שיעול.
 
* שרת :
א. מגביר ספיגה ונטרול רעלים. תפקיד בעל חשיבות מירבית.
-  לרוב האנשים יש בעיות ספיגה שהולכות ומחמירות עם הגיל.
-  חלק לא קטן מהפורמולה קשות לספיגה.
-  חלק מהמרכיבים בפורמולה לא באינטראקציה טובה ולכן עלולה להיווצר בעיית ספיגה. דוגמאות לצמחים המתאימים להיות שרתים: Glycyrrhizae Uralencis Rx = Gan Cao, Zingiberis Officinalis Recens Rz = Sheng Jiang, Ziziphi Jujubae Fr = Da Zao .
ב. מנווט את הפורמולה לכיוונים מסוימים (עיניים:  Lycii Chinensis Fr = Gou Qi Zi, מרידיאן הכבד: Bupleuri Rx = Chai Hu, כאבי ראש: Chuan Ligustici Wallichii Rx  = Xiong). בד"כ בערוצים של מרידיאנים או של תתי-ענפים.
 
לא בכל פורמולה צריך את כל ההיררכיה, ישנם לא מעט פעמים שהקיסר מקיים את התפקידים של השר ו/או השרת. כמו כן, ההיררכיה מוכרת וידועה רק בפורמולות קלאסיות, שברוב המקרים נחשבות לפחות קליניות. ישנן יותר פורמולות טיפוליות ללא מבנה היררכי, אך הן מבטאות את הרעיון ההיררכי של פורמולות האם עם השינויים הכלולים בתוכם. 
מבנים נוספים של פורמולות יכולים להיות לפי קבוצות טיפוליות, למשל: Qing Wen Bai Du Yin, Si Wu Tang  או פורמולות "קומוניסטיות" בעלי ערך שווה בין הצמחים כמו  Wu Zi Yan Zong Wan .
 
* הערה לפורמולות מתקדמות:
חלוקה היררכית של קיסר, שר, עוזר ושרת קיימת גם ברמה הקלינית של בניית פורמולות. ישנם מקרים בהם אנו צריכים לשלב 2-4 פורמולות כדי ליצור התאמה טיפולית. גם במקרים אלו אנו בונים את ההיררכיה בין הפורמולות ע"פ אותם עקרונות. לדוגמה: במקרה של תקיעות צ'י הכבד במרידיאן עם כאבי בטן תחתונה ועליה של צ'י הקיבה אנו נשלב את שלושת הפורמולות הבאות על פי  סדר החשיבות (קיסר, שר, עוזר): E: Si Ni San, M: Yue Ju Wan, A: Jin Ling Zi San
 
 
אסכולות טיפוליות ברפואת צמחים:
TCM - פחות התערבות עם הרפואה המערבית. טיפול בהמצאות פורמולה אחת הכוללת את כל הקשת הטיפולית. יותר התמקדות בשורש.
 
MCM -  Modern CM קיים כיום יותר בסין, קרוב מאוד לרפואה האינטגרטיבית. יש בתי חולים בסין המטפלים בתרופות עם שילוב של הצמחים הסיניים. כולל גם שימוש בויטמינים ומינרלים. שילוב של כמה פורמולות בד"כ במינונים גבוהים יותר. חלוקה טיפולית בין השורש והביטוי של הסינדרום.
 
Kan Po/ Fukushin - הרפואה היפאנית המבוססת על הרפואה הסינית העתיקה ובעיקר על הספר של Shang Hang Lun, & Jin Gui Yao Lou. רפואה זאת יותר מבוססת על אבחנה ויזואלית ופחות על תשאול (TCM).
 
 
סוגי פורמולות
פורמולה קלאסית מגדירה לנו סינדרום. כך למעשה הגדירו את הסינדרומים - לפי הפורמולות. בכל קטגוריה יש מספר פורמולות קלאסיות ולפי זה, למעשה, בנויים הסינדרומים.
לכל פורמולה קלאסית יש שתי פורמולות אסוציאציה. אלו הן הפורמולות הקליניות המגדירות את השכיחות הקלינית של הסינדרום. על הפורמולה הזאת יש לנו מודיפיקציה. המודיפיקציות הן השינויים של העוזרים המאפשרים התמקדות של הפורמולה על פי גישה אינדיבידואלית ל טיפול.
 
פורמולות פטנט - מורכבות מפורמולות אסוציאציה, וריאציה או מודיפיקציה שלהן. לעתים הפורמולה מבוססת על  פורמולות מחקר, ללא קשר היסטורי או ללא אינדיקציה לסינדרום מסוים. למשל   Tian Ma Tang  בנויה מצמח אחד לכאבי ראש ולחץ דם גבוה. או סוג של פורמולות הבנויות מצמחים סיניים עם  צמחים מערביים (מוכר בפורמולות של health concern), עם ויטמינים, או עם תרופות מערביות. פורמולות אלה יותר מתייחסות לביטוי או לסינדרום החיצוני .  
 
 
למידע נוסף
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
 
 
 חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז