לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפלקסולוגיה ורפואה סינית - עולמות מקבילים ומחוברים

 
 
הרפלקסולוגיה היא שיטת טיפול הוֹליסטית המשתמשת בעיסוי ובלחיצות בכפות הרגליים והידיים. המילה רפלקסולוגיה נגזרת מהמונח רפלקס: החזר או משוב, משום שהיא מבוססת על תהליכים של תגובה לגירוי. בין הרפלקסולוגיה לרפואה הסינית קיימות נקודות השקה יפות ומרתקות וביניהן עולם היסודות. מאמר זה נותן תובנות על דרכי אבחנה ברפלקסולוגיה ושילובם באבחון הסיני המסורתי.
 
 
  
מאת: יוכי קשת
 
הרפלקסולוגיה היא שיטת טיפול הוֹליסטית המשתמשת בעיסוי ובלחיצות בכפות הרגליים והידיים. המילה רפלקסולוגיה נגזרת מהמונח רפלקס: החזר או משוב, משום שהיא מבוססת על תהליכים של תגובה לגירוי, וכן מהמילה האנגלית Reflection שמשמעותה השתקפות. הנחת היסוד העומדת בבסיס הטיפול הרפלקסולוגי היא, כי כפות הידיים והרגליים פועלות כאזורי השתקפות של הגוף כולו. מטפלים יכולים לאבחן על פי מראה ותחושת סימנים מיוחדים על כפות הרגליים והידיים את מקורן של הפרעות שונות בגוף. השיטה כוללת לחיצות בעצמות שונות למשך זמן שונה. הלחיצה יוצרת משוב רפלקסיבי המשפיע על הנקודות בזיקה לאברים אחרים בגוף. הרפלקס מתעורר כתגובה גופנית למגע.
 
בין הרפלקסולוגיה לרפואה הסינית קיימות נקודות השקה יפות ומרתקות וביניהן עולם היסודות: אדמה, מתכת, מים, עץ ואש על פי הרפואה הסינית, ואדמה, מים, אש אוויר ורוח על פי הרפלקסולוגיה הנסמכת, בעניין זה, על הפילוסופיה ההודית והיוונית. האופן בו משתקפים היסודות בגוף הוא בסיס חשוב באבחון על פי הרפלקסולוגיה.
לדוגמה: גוון עור חום, קשה, מיובל ויבש יכול להצביע על חולשה ביסוד האדמה, חולשה העלולה להוביל לנוכחות מוגברת מידי של היסוד בתחומם של יסודות אחרים מהם האדמה מנסה להשיג משאבים שחסרים לה. כך למשל, עור מחוספס, קשה ו/או מיובל בתחומי יסוד האש (בכריות כפות הרגליים) יצביע על אש שאינה יכולה לבעור, לזרום ולחמם היטב את הגוף מפני שהאדמה פלשה לתחומה. עור קשה ומיובל המופיע על אזור רפלקס הגרון, המצוי בתחומי יסוד האש, יכול להצביע על הסימפטומים הבאים: 
* כאב בגרון
* צרידות
* תחושת ליחה בגרון
* שיעול כרוני
* נזלת אלרגית
* תחושת מועקה בחזה
 
לימודי רפלקסולוגיה מאפשרים התבוננות בסימנים כלליים נוספים. למשל, על אזור רפלקס הגרון, תאפשר לנו להציע אבחון וטיפול נכונים ומדויקים יותר למטופלים שלנו:
* קווים אורכיים ירמזו שהבעיה מקורה בעודף זרימה ותנועה
* קווים רוחביים על חסימה בתנועה ובביטוי
* צבע אדום באזור ילמד שיש חום פנימי או דלקת
* צבע לבן על נוכחות של קור וסטגנציה
 
גם לצדדים יש משמעות רבה באבחון: אנו יודעים שלעתים קרובות, רק על צד אחד של הגוף מופיעים סימנים בעוד הצד השני נקי מהם, גם לכך יש משמעות.
 
מבחינת נקודות הדיקור: הנקודות Liv2ּ+Liv3 אף הן ממוקמות על רפלקס הגרון. בין יתר תפקודיהן נוכל למצוא את יכולתן לפתוח חסימות באזור הזה והגרון, ולהקל על כאב שנובע מזרימה לא תקינה של מרידיאן הכבד. חיבור לתובנות העולות מתוך תורת הרפלקסולוגיה יכול לקבוע האם מקור החסימה או הכאב הוא בחסימה בזרימה או שמא בזרימה מהירה מידי (קווי אורך או קווי רוחב) בליחה תקועה (צבע צהוב) , בחום עודף (צבע אדום), בקונפליקט רגשי (יבלת שטח) והאם מקור הבעיה הוא בעבר הרחוק או בהווה (צד ימין או צד שמאת מסומנים יותר).
 
למידע נוסף   
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
 
כותבת המאמר: יוכי קשת, מרצה בכירה ברפואה סינית, רפלקסולוגיה ומטמורפיק. בעלת ותק של 27 שנים בתחום הטיפול וההוראה. מנהלת למעלה מ 20 שנה קליניקה אינטגרטיבית ברפואה הוליסטית השמת דגש על עבודה עם משפחות.
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז