לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מכעס ליצירתיות - גישות משולבות להתייחסות לתסמונת הקדם ויסתית

 
 
חמש הפאזות בכף הרגל מאמר זה דן ביתרונות שבחיבור בין הרפואה הסינית לרפלקסולוגיה ומתמקד באבחון סיבותיה הראשוניות של התסמונת הקדם ויסתית והטיפול בה. הרפלקסולוגיה היא כלי עזר למטפל ברפואה סינית ובשיאצו - טווינא הן בהיבט האבחוני והן בהיבט הטיפולי. המאמר מתמקד בפאזת העץ והשפעות הסביבה על הכבד.
 
 
  
מאת: יוכי קשת
 
מבוא
תסמונת קדם ויסתית הינו מושג הכולל מנעד רחב של תסמינים הנוגעים ברבדים שונים ועמוקים של הגוף. מכאן שלא ניתן להתייחס לתסמונת זו ברובד אחד בלבד. הנחת היסוד שלנו היא כי הגוף האנושי - הנשי והגברי -  חווה שינויים מחזוריים ובלתי פוסקים, ההכרחיים לתפקודו התקין. האופן בו נחווה שינויים אלו, תלוי ביכולת שלנו להבין, לקבל, ולקשור את השינויים לתמורות עמוקות המתחוללות בגופנו. מסמך זה עוסק בחשיבות של קבלת השינוי המתחולל בגוף בתקופה הקדם וסתית כתנאי להתמודדות עם התסמונת והכרה בקושי החברתי-תרבותי שעומד בפני האישה בתקופה זו.
 
 
הגורמים המשפיעים על התסמונת
הגורם הראשון הקשור להתמודדות עם תקופה זו קשור במושג "שינוי" . התסמונת הקדם וסתית מחוללת שינויים רבים בגוף הנשי והם מופיעים בדרך כלל במחזוריות קבועה. כאשר השינוי הגופני נתפס באופן חיובי והאישה מצליחה להתאים את עצמה אל המציאות הפנימית המשתנה, קל לה יותר להתמודד עם השינוי; אולם רבות הן הנשים שאינן מסתגלות היטב לשינוי המחזורי. לעתים קרובות נראה ששינוי מייצג פחד, מעורר דאגה ואף נתפס כמאיים. כאב המלווה את התקופה הטרום וסתית מוסיף אף הוא על המועקה הרגשית והגופנית.  כל אלה יחד גורמים לתגובה המתנגדת או מדחיקה את השינוי או את הצורך בהתמודדות עימו. הנפש והתודעה נוטות, פעמים רבות,  להתעלם, להתכחש או להדחיק שינוי זה, להתייחס אליו כלא קיים. כפועל יוצא מתגובה כזו, האישה אינה מצליחה או לא יכולה להתאים את התנהגותה ואורח חייה לצרכים המשתנים של גופה.
 
ימי המחזור החודשי של אישה, הם ימים "אחרים", בהם הגוף והנפש זקוקים להתייחסות אחרת ושונה. נשים הסובלות מתסמונת קדם ויסתית צריכות ראשית להכיר ולזהות את מאפייני התסמונת שלהן ואת הצרכים המיוחדים שלהן. במהלך שנות עבודתי כמטפלת נוכחתי לדעת כי מרבית הנשים בתקופה זו ממשיכות לנהל את סדר יומן בדיוק באותו אופן בו התנהלו בשאר ימי החודש. מנסיוני, ביומיים הראשונים של המחזור החודשי, אישה צריכה לנהל את מעשיה במהלך היום בצורה רכה יותר; להמעיט במאמץ מיותר, לנוח היטב, ולעשות פעולות התומכות ומזינות את גופה ונפשה. כאשר האישה מנהלת תקופה זו באופן מותאם לצרכיה, מצטמצמים עד נעלמים רבים מהסימנים המעיקים של התופעות הקדם מחזוריות, וגם כאשר מופיעים סימנים טרום ויסתיים, ההתייחסות אליהם תהיה אולי כאל בלתי נוחים, אולם נסבלים  ופשוטים יותר.
 
גורם שני משמעותי בעל השפעה על עוצמת התסמונת, קשור לתפיסתה של האישה את עצם הדימום הוסתי. האופן בו האישה תופשת את הדימום, הוא בעל השפעה על אופי התמודדותה עימו ועל עוצמתו. כאשר התייחסות לדימום ומאפייניו היא קודרת ומעיקה, האישה רואה בתקופה זו מטרד. אולם היא יכולה לבחור להתייחס לזמן זה ולדימום כאל ברכה, כאל תקופה של ניקוי, טיהור, זרימה והתחדשות של מערכות הגוף השונות, וכאל המצע והבסיס להריון; לאפשרות התהוותם של חיים חדשים בגופה. לחיבור אל פעולה של בריאה. 
הגורם השלישי והאחרון, בעל חשיבות רבה בתהליך זה של שינוי והתאמה, הוא הגורם התרבותי.
בחברות מסוימות, דימום עלול להיחשב,בשל כל מיני אמונות קמאיות,  לדבר מה טמא ומוקצה, במקום לסימן וסמל לבריאות, פריון, חיוניות וחיבור למחזוריות הנצחית של הטבע. בחברה החילונית בה אנו חיים, מתייחסים לתקופת ימי המחזור, במקרה הטוב, כאל ימים ככל הימים, ובמקרה הרע כאל נטל.
 
האישה בעולם המודרני נמצאת בקונפליקט וחיה במעין דיסוננס. מצד אחד היא עדיין מחונכת תחת קודים וציוויים שמרניים, גם אם תת הכרתיים בנוסח: זו לא התנהגות הולמת לאישה, תהיי עדינה,  יפה, רזה, מצליחה ועל הדרך כמובן גם אימא טובה. ומאידך, מצופה ממנה לעבוד גם מחוץ לביתה, לפרנס להתמודד עם החיים בעולם קשה ותובעני. הפער בין החינוך מבית בשנים המוקדמות לחייה המחנכים אותה להיות רכה ומוותרת, לבין העולם החיצוני לבית, זה המנוהל תחת קודים נוקשים ובשפה גברית, הוא פעמים רבות עצום ומתסכל. בתקופות בהן האישה פגיעה במיוחד כמו בתקופת המחזור החודשי  או ההיריון היא נאלצת להתמודד עם חוסר הבנה את עצמה ואת גופה המשתנה בנוסף על נוקשות וחוסר הבנה מצד המשפחה והחברה הדורשות ממנה לעבוד קשה ותחת לחץ מתמיד. בתקופות אלה, יותר מתמיד, בין היתר בשל עודף הדם בגוף ובכבד, עולה מתוך גופה תגובת כעס לתובענות ולדיכוי צרכיה.  תגובה זו יכולה להיות מוחצנת ולבוא לידי ביטוי בצורה של תגובות בוטות לארועים שונים שברגיל היו מתקבלים בהבלגה, או מופנמת ואז יופיעו כאבים והתכווצויות שרירים.
 
אנו לומדים מתרבויות אחרות כי אחת הדרכים להתמודד עם תקופות אלה במעגל החיים, היא בקבלת עזרה דרך קבוצות תמיכה והגנה שמהן נשים יכולות לשאוב כוח. נשים זקוקות לסביבה תומכת ואוהבת במתן ביטוי מלא לכשרונן ועוצמתן. בעבר הרחוק, בתרבויות מטריארכאליות, מבנה החברה השבטית סיפק לנשים חברותא נשית אוהבת ותומכת שאפשרה להן ביטוי מלוא עוצמתן הנשית.
 
ג'יימי סאמס בספרה המרתק: " 13 האימהות הקדומות של השבט"  מספרת, שימי המחזור החודשי של נשות השבט נחשבו לימים יפים ומיוחדים מאוד. ימים בהם החיבור בין מצבי הטבע לבין הגוף היו בהלימה. בשלושת ימי המחזור הראשונים, נטלו נשות השבט האחרות את כל חובותיה של האישה ושיחררו אותה בזה לחופש לעשות ככל העולה על רוחה ממנוחה ועד יצירה של מוסיקה ריקוד ועוד.
אניטה דיאמנט בספרה: "האוהל האדום" מתארת את טקסי המחזור החודשי, ואת האוהל אליו פרשו הנשים בזמן המחזור למנוחה, חברותא וטקסים של תפילות, מזמורים ועוד. המשמעות העמוקה והמבורכת שיוחסה למחזור הווסת היא כאל מחבר היוצר זיקה בין האישה למחזוריות הטבע ולפוריות.
 
 
סימפטומים
כאמור, התייחסות לשינויים, תפיסת אישית את הדימום החודשי ותפיסה תרבותית, הם בעלי השפעה מובהקת על הסימפטומים הקשורים בתסמונת הקדם וסתית. אלו  עשויים להופיע בכמה רבדים:
ברובד הגופני
לתסמונת ביטוי גופני בתופעות רבות: מכאבי בטן וגב תחתון, כאבי ראש קשים, בחילות, הצטברויות נוזלים במקומות שונים בגוף, כבדות, חולשת רגליים וידיים, התעוררות כאבי אישיאס ועוד.
ברובד הנפשי
יתכנו תופעות כמו מצבי רוח משתנים, דיכאונות, מחשבות אובדניות, התפרצויות של כעס, רוגז, אי שביעות רצון, תחושות עצב או פחד בלתי מוסברות ועוד. גם מצבים שונים בחיים אליהם לא מתייחסים כל כך בזמן אחר, מקבלים בימים אלו מיקוד מוגבר.
ברובד המנטלי
ביטויי חוסר שביעות רצון וביקורתיות אותם מפנות נשים בעיקר כלפי עצמן, אך גם כלפי התא המשפחתי וסביבת העבודה והחברה. לעתים קרובות נשים מספרות שבימים אלו, של לפני הופעת המחזור החודשי, מתעוררות אצלן מחשבות קשות וטורדניות הקשורות לתחושת החמצה, חוסר ביטוי ומיצוי עצמי מספיקים.
 
מרבית התופעות הנ"ל מצביעות על מעין "רעילות" של הגוף-נפש וכל זאת בזמן בו מצטבר ברחם דם רב. המצב מצביע על חסימה המתבטאת בכאבים גופניים ומצוקה נפשית ומנטלית. כאשר מופיע הדימום, מרבית התופעות נעלמות. שחרור הדם מהרחם כמו מפנה עימו את הרעלים ומבטא את פתיחת החסימה וזרימה מחודשת שבעקבותיהם מרגישה האישה הקלה.
 
על פי הרפואה הסינית, מתפקידי הכבד לאגור את הדם ולשמור על זרימה חופשית שלו אל הגוף כולו על אבריו השונים. בזמן המחזור החודשי,  הכבד הוא האחראי לשחרור הדם מהרחם.
על פי הפילוסופיה הסינית, האנרגיה הפנימית של הכבד (השייך ליסוד העץ), זקוקה למרחב של ביטוי ויצירה המאפשרים  לגוף, ולרוח הנפש לגדול ולצמוח.
 
כאשר יש יכולת טובה לזרימה וביטוי בחייה של האישה, הימים המקדימים את המחזור, יתפשו כימים של שינוי והתכוננות לבאות, הדם יזרום בקצבו וימי המחזור עצמם יוגדרו כחוויה של איזון, כימים בהם יש תחושת ניקוי והתחדשות של הגוף. כאשר אנשים מתבטאים בחופשיות והיצירתיות זורמת מתוכם וזוכה בהכרה אישית וסביבתית, אזי אנרגיית הכבד מצויה במיטבה. השרירים והגידים יהיו גמישים, העיניים (הפתח החיצוני של הכבד) תהיינה צלולות מבט. כאשר חיוניות הגוף במיטבה, משחרר הכבד עם בוא המחזור הוסתי את הדם שנאסף ברחם ביתר חופשיות.

מאידך, כאשר יש דיסהרמוניה בחייה של האישה, ימים אלו נחווים  כימים של אגירה מכבידה ומרעילה ללא מוצא. אז יופיעו כאבים ויעלו רגשות של כעס ותסכול שהם למעשה האופן בו מוחה יסוד העץ על תנועתו שנחסמה ועל גדילתו שנעצרה מחוסר הזנה הן של הגוף והן של רוח הנפש.
לכן הסינים כינו את התסמונת הקדם מחזורית: "תסמונת הכבד המדוכא", שבין יתר תסמיניה ניתן לראות כעסים המתפרצים ללא שליטה, תחושת חנק בגרון, חוסר חיוניות, כאבי שרירים, כאבי ראש קשים, עיניים אדומות ומגורות ועוד.
 
 
הגישה הטיפולית
באופן כללי, ננחה נשים, בשבוע שלפני הופעת המחזור החודשי,  להתאים לעצמן אורח חיים בריא ותומך. כדאי לחשוב בתקופה זו על:
א. איכות התזונה - כדאי לאכול מאכלים נקיים, איכותיים, לא מעובדים, פשוטים יותר וללא מגוון גדול מידי של מרכיבים בכל ארוחה. ברפואה הסינית נמליץ על מאכלים רכים ומבושלים היטב כגון: דגנים מלאים (אורז מלא, דוחן, כוסמת, גריסי פנינה וכו'), ירקות שורשיים חומים אדומים וכתומים (בטטות, גזר, סלק, דלעת וכו') מחזקים את הגוף ומזינים אותו. ירקות עליים ירוקים המנקים את הכבד והדם (סלרי, פטרוזיליה, שומר, שמיר וכו'). במקביל חשוב להוריד מהתזונה מזונות הידועים כמגבירי כאב כגון: מוצרי חלב ובעיקר גבינות צהובות וקשות, סוכר מעובד ושוקולד.
ב. אופי התנועה - הקפדה על זמני המנוחה: מנוחת צהריים ושנת לילה מוקדמת. כדאי  להעדיף תנועה רכה על פני התעמלות מאומצת. מומלצת פעילות גופנית קצבית, רכה וזורמת המשלבת בתוכה נשימות עמוקות כגון הליכה מתונה וקצבית,  טאי צ'י או  צ'י קונג. פעילות גופנית זו מחזקת את הדם  ואת האנרגיה העמוקה ביותר של הגוף.
ג. אופי התכנים והעניין - כדאי להפחית במידה נכרת או אף להימנע אם אפשר מתכנים הנושאים עימם מסרים של כאב ואלימות כמו: קריאה בעיתונות היומית, צפייה בחדשות, וכו'. נעודד נשים לבטא ולהגשים את עצמן בחיים האישיים והמקצועיים, ללמוד לדבר מתוך תבניות חשיבה חיוביות ובמקביל להתבטא יצירתית כל אחת בתחום הקרוב יותר לליבה כגון ריקוד, כתיבה, ציור, פיסול ועוד.
ד. בילוי ופנאי - כדאי להימצא בחברת אנשים אהובים ותומכים, לחבור אל חברות טובות  ולדחות פגישות עם אנשים לא קרובים לימים אחרים.

טיפולים נוספים שמסייעים בתקופה זו הם מתחום הרפואה הסינית, וכן כל הטיפולים הכרוכים במגע. הטיפול הרפלקסולוגי הוא אחד מהם ומטרתו להקל על תופעות גופניות ונפשיות של נשים הסובלות מתסמונת קדם מחזור.
 
מערכות רפלקסולוגיות לטיפול
עבור הרובד הגופני
א. מערכות התנועה והשלד כאשר הדגש הוא על מקלעת המותן וחוליות הסקרום. יש לעבוד על מערכות אלו בלחיצות סטטיות יותר בעת הופעת הכאב ובעיסוי דינמי יותר בזמן אחר. הדגש יושם על האזורים הרגישים יותר הן במגע והן על פי דיווח המטופלת.
ב. בלוטות הורמונליות: יותרת המוח, בלוטת התריס, אדרנל, שחלות.
ג. אזור הרחם כולל אזור התגובה הממוקם משני צידי גיד אכילס.
ד. מערכת השתן - דרכי הפינוי. כולל הרפלקסים של הכבד וכיס המרה.
עבור הרובד הרגשי
נבחר נקודות רפלקס השייכות למערכת הרגשית: עצבי ראש, מקלעת השמש, בלוטת התריס ואדרנל. המטרה היא: הרגעה מחד ועידוד הביטוי והזרימה מאידך.
סוג העיסוי המכין הוא העיסוי ההרמוני, שעיקרו עבודה עדינה, קיצבית המשתמשת בתנועות עיסוי ארוכות ורצופות.
עיסוי עצמי: ניתן ללמד את המטופלת בשבוע שלפני המחזור החודשי, לבצע עיסוי עצמי יומיומי של הבטן וכפות הרגליים, כאשר התנועה היא עדינה רצופה, מלווה את כיוון הזרימה של הדם מהגוף החוצה.  
 
לסיכום, אבקש לחזור ולהדגיש נקודות מספר בהן דנתי במאמר זה, בהתייחס לתקופה הטרום וסתית. תקופה בחיי האישה המתרחשת במחזוריות  ובעלת השפעה על איכות חייה:
1. לתפיסתנו את עצם השינוי בחיינו, יש משמעות נרחבת בבואנו לדון בתקופה הקדם מחזורית.
2. לתפיסה החברתית והתרבותית את התקופה, יש השפעה רבה על יכולתה של האישה להתאים את עצמה ולהתארגן באופן שמיטיב עמה.
3. ההכרה בביטויי התסמונת הקדם מחזורית, ודרכי ההתמודדות עמה אינן חדשות. הרפואה הסינית מציעה את הקשר בין עוצמת התסמונת וחומרתה, לבין רגשות חזקים של כעס, תסכול ותחושת דחק.
4. עוצמת התסמינים וחומרתם ניתנת לויסות והקלה על ידי ויסות והתאמת הפעילות והתזונה בתקופה זו, על ידי טיפול ברפואה סינית וברפלקסולוגיה.
5. אנו יכולות להתעצם ולצמוח בתקופות של שינוי בחיינו אם נדע כיצד לחוות תקופות אלה כצמתים של עוררות והזדמנות לצמיחה מחודשת ורעננה.
 
הכותבת מציעה כי על האישה לקחת לעצמה את הזכות לאיכות חיים טובה והתאמה לצרכיה המיוחדים. זוהי זכות השמורה לנו כנשים, בעלות מודעות לגופנו ולצרכינו הרגשיים והמנטליים. התקופה הטרום וסתית עשויה להציע לנו פסק זמן קצר של שהות מבורכת בתוך עצמנו, להתבוננות, הקשבה  וחיפוש דרך לביטוי עצמי יצירתי.
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפלקסולוגיה  בתמורות  
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 
 
 
 
כותבת המאמר: יוכי קשת, מרצה בכירה ברפואה סינית, רפלקסולוגיה ומטמורפיק. בעלת ותק של 27שנים בתחום הטיפול וההוראה. מנהלת למעלה מ 20 שנה קליניקה אינטגרטיבית ברפואה הוליסטית השמת דגש על עבודה עם משפחות.
 
 
 חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז