לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח Salvia Miltiorrhiza - Dan Shen

 
 
שורש מרווה שורש המרווה הוא צמח רפואה סיני מהיותר נחקרים בעולם. תפקידו המפורסם ביותר הוא דילול דם, תפקיד שמקביל להנעת דם ברפואה הסינית. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
  
מאת: שירלי פרץ, הדס אבנר וד´´ר ניר עמיר
 
מבוא:
השורש האדום של צמח זה, ממשפחת השפתניים, נאסף בסוף הסתיו ובתחילת האביב ומשמש למטרות רפואה. זהו אחד מהצמחים מעצימי הדם ומניעי הדם המקובלים ביותר כיום בשימוש ברפואה הסינית המסורתית. ברפואת הצמחים המודרנית הוא נחשב כבעל השפעה מורכבת על מערכות גוף שונות: משפר ביעילות את אספקת הדם לשריר הלב ובעל יכולת ייחודית לשיקום רקמות כבד מצולקות. עוצמת פעילותו בינונית והוא מתאים לשימוש ארוך טווח. [1]
 

 

מאפיינים כלליים:
פרוש השם: 'שורש שני'.
קטגוריה: מווסתי דם.
אנרגיה: קריר.
מרדיאנים: לב, מעטפת הלב, כבד.
מינון: 6-15 גר', עד 60 גר' כצמח בודד.
 
תפקידים ב רפואה הסינית :
* מניע דם ומפזר סטאזיס - הצמח מפזר סטגנציה או סטאזיס של דם בעיקר באזור בטן תחתונה, חזה ובמצבים גניקולוגיים.
* מסלק חום ואיריטביליות - הצמח מטפל במיוחד במצבי אי-שקט,פלפיטציות ואינסומניה על רקע חום החודר לרמת הצ'י המזין.מתאים גם למצבי חסר יין בכליות ובלב,כמו כן הוא מזין את הדם ומרגיע את הנפש.
* מקרר דם ומפחית אבצסים - צמח עזר לטיפול במצבים מוקדמים של התפתחות אבצסים בשד.[2]
 
 
 
הגישה העממית:
 
המרווה האדומה היא שיח רב שנתי, הנמנה על משפחת השפתניים. גובהו נע בין 30-60 ס"מ, כאשר הפריחה היא בצבע כחול - סגול. הצמח נפוץ בעיקר באזורים הגבוהים של דרום ומערב סין. השימוש נעשה בשורש הצמח, המורכב למעשה ממערכת של שורשים אדומה, אשר הן הצבע והן הצורה משווים לה מראה של מערכת כלי דם. משמעות השם Miltiorrhiza היא: המיץ האדום של השורש.
 
הצמח הינו חלק ממשפחה גדולה של כ- 700 מינים של מרווה, הגדלים ברחבי העולם, חלקם ידועים בשימוש רפואי כבר אלפי שנים. השימוש בשורשים של צמחים ממשפחת השפתניים ומקרב מיני המרווה הוא בדרך כלל נדיר. ברוב המקרים הצמחים הללו, האופייניים לאזור הים התיכון ולאירופה (מרווה רפואית ומרווה משולשת לדוגמא), הינם חסרי שורש מעובה, בשונה מהמרווה הסינית.
 
המרווה האדומה נחשבת לאחד מהצמחים "מניעי הדם" החשובים ביותר ברפואה המסורתית של סין. מינוח זה מתייחס להשפעה משולבת על הלב והכבד. כבר מאות שנים, שורש המרווה האדומה משמש את העם הסיני לטיפול במגוון מחלות לב ובמצבים של כאבים ולחץ בחזה, פלפיטציות, חוסר שקט, בעיות שינה, בעיות ווסת, כאבי בטן ועוד. בשנים האחרונות שורש המרווה האדומה אף נכנס לפרוטוקולי הטיפול בבתי החולים של סין, במקרים של התקפי לב אקוטיים (בלקיחה פנימית ובזריקות).
בסין נהוג להבחין בין שתי צורות מקובלות לעבודה עם הצמח, כאשר הצורה המקורית היא השורש המיובש, כפי שהוא. צורה נוספת המעצימה את תכונותיו המניעות היא טיגון ביין.
 
בשנות ה-80 החלה ההתעניינות בצמח גם במערב, עם האחוז העולה של מחלות לב וכלי דם טרשתיות בקרב האוכלוסייה. שורש המרווה האדומה נחקר היטב בהקשר להשפעותיו אלו ופעילותו אף הושוותה לפעילות התרופה Nitroglycerin, המשמשת להרחבה של כלי דם.
ככל שמתבהרת התמונה ומצטברים המחקרים לגבי השפעת הצמח על גוף האדם, נראה כי מדובר בצמח בעל פעילות רחבה מאוד שעשוי להפוך ליותר ויותר פופולארי בטיפול של מחלות רבות המאתגרות את המין האנושי, כמו מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד, סוכרת ומחלות ניווניות של המוח. [3]
סוגי מרווה ישראלית מופיעים כבר במקורות ואילו שמשו ברפואה העממית כצמחי מרפא וריח [4].
 
 
הגישה הנטורופתית: 
חלקים בשימוש:העלים והפרחים.                                                                       
זהו אחד מצמחי המרפא העתיקים והנפוצים ביותר בשימוש. מקורו במזרח התיכון.
המינים מרווה ריחנית- S. dominica , מרווה משולשת - S. Fruticosa   ונוספים גדלים בארץ ומשמשים ברפואת הצמחים המסורתית של האזור. למרכיב הצמח - Rosmarinic Acid, פעילות נוגדת דלקת ולשמן הנדיף המופק מהמרווה פעילות מחטאת ונוגדת עווית. הצמח מכיל שמן נדיף (1-2.5%) הכולל thujone כמרכיב עיקרי ומגוון תרכובות פיטוכימיות.
זהו צמח אנטי-בקטריאלי, מחטא (דרכי הנשימה), ממריץ ומניע, מקדם אסטרוגן, מצמת, סופח.
כאבים ודלקות בגרון, קשיי עיכול עם גזים.
שימושים נוספים: גלי חום של גיל המעבר (מנופאוזה).   
 
התוויות מוכרות:
עיקריות: דלקת כבד (כרוני), תעוקת חזה (אנגינה פקטוריס).
משניות: אל-וסת (אמנוריאה), דלקת הכבד, חולשת שריר הלב, יתר כולסטרול, יתר קרישות הדם, יתר שומנים בדם, לחץ דם גבוה, מחלות לב וכלי דם (מניעה וטיפול), נדודי שינה (אינסומניה), פלפיטציות, שחמת הכבד, תסמונת גיל המעבר (מנופאוזה).
                                                                                                                
 
מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Salvia Miltiorrhiza = Dan Shen
 
Effects of Salvia miltiorrhiza and Carthamus tinctorius aqueous extracts and compatibility on rat myocardial ischemic reperfusion injury.
Liu J, Zhang D, Li J, Feng J, Yang X, Shi D, Liang X.
Department of Cardiology, Xiyuan Hospital, China Academy of Chinese Medical Sciences, Beijing 100091,
 
במחקר שנעשה על חולדות נבדקה יכולת תמצית סלביה על הפחתת גודל אוטם בהתקף לב. כמו כן, נבחנה השפעת הצמח על רמת אנזימי הלב המופרשים על רקע הנזק וכן יכולת הצמח למנוע הצטברות של טסיות דם (טרומבוזיס), דבר המאפשר זרימת דם מחודשת לאיזור הפגוע. נמצא כי רכיבים של תמצית מימית של S. Miltiorrhiza ושל C. Tinctorius עשוי להפחית את גודל האוטם בשריר הלב ולצמצם דליפה של אנזימי שריר הלב כמו גם להגביר את רמת 6- Keto- PGF 1Alpha . [5]
בהיבט הסיני Dan Shen נכנס ללב ולמעטפת הלב הוא מניע דם והצטברויות דבר המאפשר להפחית את גודל אוטם שריר הלב.
 
 
Effects of Salvia miltiorrhiza Extract on the Liver CYP3A Activity in Humans and Rats.
Wang X, Yeung JH.
School of Biomedical Sciences, Faculty of Medicine, The Chinese University of Hong Kong, Shatin, N.T., Hong Kong SAR, China.
 
מחקר זה הראה כי תמצית של Dan Shen השפיע על חילוף החומרים של CYP3A , אחד מהאנזימים האחראיים בין היתר לחילוף חומרים ונטרול של מרבית התרופות המגיעות אל הכבד, באמצעות עיכוב תחרותי בכבד של בני אדם וחולדות בסביבה מבוקרת - In Vitro . בבדיקת מעבדה על חולדות חיות - In Vivo לא נמצאה השפעה משמעותית על האנזים CYP3A . [6]
משמעות המחקר מכוונת לכך שאינטראקציה עם תרופות דרך מנגנוני הכבד אפשרית אך אינה כה מסוכנת משום שהיא הודגמה בעיקר in vitro . למרות האמור לעיל, יש להיזהר במשלב תרופות צמחים ולבקר את ערכי המעבדה הנדרשים.
 
 
Angiogenesis of the frozen- thawed human fetal ovarian tissue at the early stage after xenotransplantation and the positive effect of Salviae miltiorrhizae.
Wu D, Lei Y, Tong Y, Tang F, Qian Y, Zhou Y.
Reproductive Medical Center, Ruijin Hospital, School of Medicine, Shanghai Jiaotong University, Shanghai 20025, Shanghai, China.
 
מטרת המחקר היתה לחקור את ההיסטולוגיה והמאפיינים המבניים של רקמת שחלה עוברית קפואה או מופשרת של אדם, לאחר השתלת תאים, רקמות או איברים ואת ההשפעת הסלביה על היווצרות כלי דם חדשים מתוך כלי דם קיימים (אנגיוגנזה). נמצא באופן סטטיסטי הבדל מובהק של צפיפות כלי דם קטנים בין שתי הקבוצות ביום השני לניסוי. בשתלי השחלות העובריות הקפואות והמופשרות האנגיוגנזה החלה כבר ביום השני כאשר השבוע הראשון הוא הזמן הקריטי לשתלים האמורים לחזור לתפקודם. בזמן זה, הסלביה יכולה לסייע בהתפתחות כלי הדם בשתל ולשפר את שימור הזקיקים הראשוניים.[7]
 
 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
תופעות לוואי עשויות לכלול כאב בטן, תיאבון מופחת, גירוי וגרד בעור; מינון יתר עלול לגרום ליובש בפה, סחרחורות, חולשה וקוצר נשימה. נטילת מינון גבוה בזמן הווסת עלול להגביר את הדימום. עם זאת, הצמח אינו רעיל ובטוח לשימוש במינונים המקובלים. הצמח מגביר את פעילותן של תרופות נוגדות קרישה ולכן השילוב ביניהן אסור. יש לנקוט זהירות בשילוב הצמח עם תרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים (כמו ואליום), בשל עיכוב פירוק תרופות אלו בכבד.
תיאורטית הצמח אסור לשימוש באנשים הסובלים מהפרעות בקרישיות הדם אך אין ממצאים קליניים התומכים בטענה זו.
מדד רעילות LD 50: בניסוי בעכברים, בהזרקה ביטנית, 36.7 גרם לכל קילו משקל.
הריון: אין מספיק מידע. מוטב שלא להשתמש בצמח במהלך תקופה זו.
הנקה: אין מספיק מידע. [1]
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים: [8]
מרווה דגולה - Salvia horminum=     Annual clary , Bluebear, מירמית אלעלם, נַוַואראת אל-מארג'
מרווה כחולה - Salvia indica = Blue Sage , ליסֵיינָה הִינְדִייה, מירמיה זרקאא         
מרווה ארץ ישראלית - Salvia Palaestina
מרווה צמירה - Salvia lanigera = Wooly Sage , מירמיה מוזאג'בה, אַיירים
מרוות הפטל - Salvia rubifolia
מרווה מצויה - Salvia verbenaca = Wild clary
 
Dang Shen = Codonopsis Pilosulae Rx.
זהו אחד מן הצמחים המחזקים (Tonics) האהודים ביותר ברפואה הסינית המסורתית. אופן השפעתו על הגוף דומה במידה רבה לזה של שורשי הג'ינסנג (Panax ginseng), אולם עוצמתו פחותה. הוא מכונה גם "ג'ינסנג לעניים" על שום מחירו הזול באופן יחסי. ברפואת הצמחים המודרנית נחשב הקודונופסיס למקובל כטיפול באנמיה, גם במהלך ההיריון. לצמח מיוחסת השפעה על הגוף כולו, עם משיכה מיוחדת לדם ולריאות. למרות שמו הסיני הדומה, השפעות הצמחים שונות מאוד ואין להתבלבל בהם.
 
 
שילובים:
משולב עם Sheng Di Huang - לחולשת יין לב וכליות עם חום ואי שקט.
משולב עם Dang Gui - למחזור כואב או לא סדיר.
משולב עם Suan Zao Ren- לפלפיטציות ואינסומניה עקב חוסר בהזנת הלב. [9]
 
 
אגדות וסיפורים:
הסינים היו להוטים אחר מרווה מתוך אמונה שהיא מרפאת עקרות. הרומאים חשבו שהיא יכולה לרפא פחות או יותר כל דבר. הם ראו בה צמח פלאי ואכן הפועל הלטיני שבשמה: Salvare, מובנו "לרפא" או "להציל". קשירתו עם חוכמה והענקת חיים ארוכים עשתה אותו לצמח מקובל ביותר לאורך הדורות. הוא היה מרכיב במשקאות מחזקי עצבים רבים בימי הביניים, ובצמח עצמו השתמשו לנקות חניכיים ולהלבין שיניים. תה מרווה היה משקה מקובל באנגליה לפני שהחלו בייבוא תה מסין ומהודו. השמן האתרי משמש בעיקר לבשמים גבריים. [10]
השם העברי של המרווה מופיע כבר בתלמוד. המינים אחדים מסתעפים לפעמים ענפי התפרחת בצורה שיש בה דימיון למנורת שבעת הקנים שהייתה בבית המקדש ויש הסוברים כי שימשה השראה לצורת המנורה. [4]
באמונה הנוצרית הצמח זכה להכרה משום ששיח המרווה סייע להסתיר את מרים ויוסף כאשר הם נושאים את ישוע ובורחים מהמלך הורדוס. לפי גרסאות מסוימות, האם השתמשה בעליו הכסופים של המרווה כדי לנגב את פני ישוע ובכך להקל על החום ותלאות הדרך. ייתכן שזהו מקור השם salvia (הצלה) אך יותר סביר שהאגדה נוצרה על בסיס השם שהיה מוכר באותה תקופה. הערבים מציינים צמח זה באזכור שמה של מרים, אימו של ישוע: מריאמה - ميرميه. [11]
 
 
 
ביבליוגרפיה
 
1. מרווה סינית
http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=430&t=b
 
2. תמורות/ מנוע צמחים/ סלביה נכתב ע"י צוות תמורות
http://www.tmurot.org.il/tableplan.aspx
 
3. ברא צמחים/ מידע מקצועי/ אינדקס צמחי מרפא/ מרווה סינית
http://www.bara.co.il/sections/support/herbs_catalog.asp?itemID=174
 
4. ויקיפדיה/ מרווה
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%95%D7%94
 
5. Effects of Salvia miltiorrhiza and Carthamus tinctorius aqueous extracts and compatibility on rat myocardial ischemic reperfusion injury.
Liu J, Zhang D, Li J, Feng J, Yang X, Shi D, Liang X.
Department of Cardiology, Xiyuan Hospital, China Academy of Chinese Medical         
Sciences, Beijing 100091, China.
 
6. Effects of Salvia miltiorrhiza Extract on the Liver CYP3A Activity in Humans and Rats. Wang X, Yeung JH.
School of Biomedical Sciences, Faculty of Medicine, The Chinese University of Hong 
Kong, Shatin, N.T., Hong Kong SAR, China.
 
7. Angiogenesis of the frozen-thawed human fetal ovarian tissue at the early stage after xenotransplantation and the positive effect of Salviae miltiorrhizae.
Wu D, Lei Y, Tong Y, Tang F, Qian Y, Zhou Y.
Reproductive Medical Center, Ruijin Hospital, School of Medicine, Shanghai
Jiaotong University, Shanghai 20025, Shanghai, China.
 
8. פרחים וצמחי בר של ארץ ישראל
http://www.wildflowers.co.il/hebrew
 
9. מצגת לימוד- צמחים מניעי דם/ סלביה/ שילובים. כתבה מיכל הורן
 
10. The Directory Of Essential Oils by Wanda Sellar 1992- Hebrew translation copyright 1998 by Or`Am Publishing House/p.163-164.
 
11.Marvalous/ מרווה
 http://www.marvalous.com/default.asp?PageID=132
 
 
 
 
עריכה מקצועית: שירלי פרץ והדס אבנר.
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז