לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

רפואה סינית והצמח Xiang Fu - Cyperus rotundu

 
 
פקעת הגומא הוא צמח רפואה סיני המוכר גם כעשב שוטה, אך חשיבותו בעיקר בהנעת צ'י ובבעיות גינקולוגיות. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים לצד סיפורים, מיתוסים ואגדות. חלק מהמידע המוצג כאן מתאר את השפעתו הסינרגיסטית עם צמחים אחרים. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
  
מאת: הילה בן חמו וד´´ר ניר עמיר
 
מבוא:
Cyperus rotundus הוא עשב רב שנתי ממשפחת הגמאיים (Cyperaceae). תפוצתו כלל עולמית והוא מוכר בכל מקום כעשב שוטה מזיק במיוחד בשדות ובגינות. בעברית הוא נקרא "גומא הפקעים".
הצמח מגיע לגבהים שבין 7 ס"מ ל-40 ס"מ. כבן למשפחת הגמאיים, מצמיח הצמח עלים בשלשות מבסיסו. נחשב אחד המזיקים הקשים ביותר לשדות ובגינות בכל העולם. נוכחותו בשדה גורמת הפחתה משמעותית ביבול, שכן הוא דומיננטי ומהווה מתחרה רציני על משאבי הקרקע. [1]
ברפואה הסינית והעממית הוא נחשב לצמח מאזן ומזין מערכת הורמונאלית (נשים), מקדם אסטרוגן, מסדיר מחזור חודשי, משכך כאבים, נוגד עווית, נוגד עווית (רחם).
 
 

מאפיינים כלליים:
משמעות השם: נספח ארומאטי
קטגוריה: מניעי צ'י.
איכויות: מריר, מתקתק, חריף.
אנרגיה: ניטראלי
מרדיאנים: Liv ,TW ,GB
 
תפקידים:
מניע את צ'י הכבד: לתקיעות צ'י הכבד עם כאב בצדי הגוף וברום הבטן ולדיסהרמוניה בין כבד לטחול.
גומא הפקעים נחשב לאחד מהצמחים מניעי הצ'י המקובלים ביותר בשימוש. הוא בעל השפעה הדומה במידת מה לזו של האנג'ליקה הסינית - Angelica sinensis, אך חלש ממנה בהשפעתו על מערכת הרבייה.
* מסדיר מחזור ומקל על כאב:   משמש במצבים של תקיעות צ'י הכבד עם תסמינים הקשורים למערכת הרבייה דוגמת כאבי מחזור או מחזור חודשי לא סדיר. [2]
 
אופני שימוש ומינונים:
טינקטורה: 1:3, 45% אלכוהול, 4-8 מ"ל TID.
תמצית יבשה: 5:1, 200-400 מ"ג TID.
מרתח: 2-4 גרם TID.
כחלק מפורמולה: 25%-30%.
 
 
הגישה העממית:
בטבע יש לגומא הפקעים תפקיד חיובי במארג המזון, שכן פקעותיו מהוות מקור חשוב למינרלים וחומרי קורט עבור חיות בר כגון עגורים שאוכלות אותן.
בנוסף, למרות טעמן המר, הפקעיות אכילות ובעלות ערך תזונתי גם לבני האדם, וידוע על אכילתם באזורים מוכי רעב באפריקה [1]
 
מסתבר שדבר לא נשתנה ביחס לשימוש הרפואי עד היום. ערביי ארץ-ישראל שולפים את קנה-השורש התת-קרקעי ואת פקעותיו הקטנות, צולים אותם על האש, ובעודם חמים - מניחים אותם על פצעים וחבורות, ובעיקר על פצעים מוגלתיים מכוערים, עם חשש לזיהום. יש השורפים את השורשים ומפזרים את האפר על פצעים וחבורות. השימוש היעיל ביותר בקנה-השורש ובפקעות הוא נגד מורסות (פרונקלים) ופצעים בפנים. [4]
 
אופן השימוש:
ניתן למעוך אותם למשחה ולמרוח את המשחה על הפצע לפני שהיא מתקררת. שיטת שימוש אחרת היא שריפה מוחלטת ופיזור האפר על הפצע. (1) או לאפות בתנור 100 גר' קני-שורש ופקעות, במשך מחצית השעה. עם הוצאתם מהתנור, מועכים אותם לדייסה. בעודה חמימה מורחים אותה על מורסות ועל פצעים בפנים. אפשר לחבוש את המורסה או לשים עליה אגד מדבק. לפצעי הפנים משתמשים בדייסה כמסכת פנים, שמשאירים על הפנים במשך כשעה. [4]
 
ברפואת האיור ודה ההודית מוזכר הצמח כבר בכתבים עתיקים מהמאה הראשונה לספירה. ברפואת האיור ודה בת זמננו משתמשים בצמח להורדת חום, לטיפול בבעיות במערכת העיכול, בכאבי מחזור, ועוד.
בתמציות המופקות מהצמח מכירה הרפואה המודרנית בתכונות של הורדת חום, הפחתת כאבים ואנטי-דלקתיות. [1]
 
 
הגישה הנטורופתית
ברפואת הצמחים המודרנית הוא נחשב לצמח עדין, המותווה בעיקר לטיפול במצבים עוויתיים ובבעיות נשים. הצמח מתאים לשימוש ממושך ויש להשתמש במינונים גבוהים של תמצית הצמח על מנת להשיג השפעה רפואית.
חלקי הצמח בשימוש רפואי : קנה שורש (פקעת).
התוויות עיקריות: כאבי בטן עוויתיים (Colic), תסמונת המעי הרגיז (IBS), תסמונת קדם וסתית (PMS).
התוויות משניות: אי-שקט, אי-סדירות מחזור חודשי, אל-וסת (אמנוריאה), חוסר איזון הורמונאלי (נשים), יובש וגינאלי, כאבי ביוץ, כאבי מחזור, ליקויים בתפקודי הכבד, שחלה פוליציסטית. [3]
 
 
מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Xiang Fu - Cyperus rotundu
 
מרכיבים פעילים:
תרכובות פנוליות: תרכובות פלבונואידיות (1.2%)תרכובות איזופרנואידיות: מונוטרפנים: limonene, beta-pinene, cineole, camphene
ססקוויטרפנים: cyperene, cyperone, cyperenone, selinene, sugenolsugetriol-3-acetate, mustakone . הססקוויטרפנים בעלי פעילות אנטי אלרגית של sesquiterpenes. בניסוי על חולדות [5]
סטרולים: sitosterol אלקלואידים שרפים ואולאורזינים (4.2%)
תרכובות פוליסכרידיות: פקטין, סיבים, עמילן (9%)
חומצות אורגניות: linoleic acid, oleic acid, linolenic acid, stearic acid ויטמינים: ויטמין C מינרלים: סידן, מגנזיום, אשלגן, מינראלי קורט.
 
 
Anti-allergic activity of sesquiterpenes from the rhizomes of Cyperus rotundus
Jin JH, Lee DU, Kim YS,
Fitoterapia. 2006 Feb;77(2):134-6. 2005 Feb 28;97(2):305-11.
 
הצמח מכיל שמן נדיף (0.5%), הכולל מגוון תרכובות פיטוכימיות. במחקר שנערך בבנגלדש (2006) נמצא כי תמצית מתנולית של קנה השורש, במינונים של 250 ו- 500 מ"ג/ק"ג, הייתה יעילה במניעת שלשול, אשר נגרם בעקבות מתן של שמן קיק בעכברים. [5]
 
Anti-allergic activity of sesquiterpenes from the rhizomes of Cyperus rotundus
Jin JH, Lee DU, Kim YS
Fitoterapia. 2006 Feb;77(2):134-6. 2005 Feb 28;97(2):305-11.
 
מחקר ברזילאי (2005) מצא כי השמן האתרי של הצמח הציג פעילות נוגדת-קנדידה (Candida albicans) בתנאי מעבדה [5]
 
Ant platelet effects of Cyperus rotundus and its component (+) nootkatone
College of Pharmacy, Kangwon National University, Chunchon, 200-701, Korea.
Seo EJ, Lee DU, Kwak JH, Lee SM, Kim YS, Jung YS
 
מחקר נוסף מצא כי המרכיב הפעיל   שנמצא בצמח מעכבים משמעותית טרומבוציטים(טסיות דם) וכן מעכב משמעותי ביותר על צבירת טסיות ( thrombin, ו AA-Induced) .
מחקר בדק את הרכיב הפעיל בצמח ( antiplatelet של cre  והמרכיב הפעיל שלו (+) nootkatone) מציע כי רכיבים אלה עשויה להיות בעלי תועלת טיפולית למניעת מחלות לב וכלי דם הקשורות הטסיות  [6].
 
Antioxidant activity of a salt-spice-herbal mixture against  free radical induction.
Natarajan KS, Narasimhan M, Shanmugasundaram KR, Shanmugasundaram ER
ALMPG Institute of Basic Medical Sciences, University of Madras, Taramani Campus, Chennai 600113, India.
 
מחקר נוסף על נוגדי חימצון ורדיקלים חופשים בצמח, העריך השפעה של שילוב של צמחים שונים הנקרא: Amrita Bindu  ובינהם סיפרי רוטונדוס, על רדיקלים חופשיים. 
בקבוצת בקרה החולדות הוזנו עם תזונה נורמאלית בעוד בקבוצת הניסוי השנייה הוזנו החולדות בהזנה מעורבת. נמצא כי חולדות עם טיפול מקדים של  Bindu Amrita הראו רמות נמוכות משמעותית של רדיקלים חופשיים, יחד עם רמות גבוהות באופן משמעותי של חומרים נוגדי חמצון בהשוואה לחולדות ללא טיפול מקדים בתערובת הצמחים Bindu Amrita . מתוצאות אלה עולה כי Amrita Bindu, ובה סיפרי רוטנדוס בעל פוטנציאל חמצון כנגד נזק של רדיקלים חופשיים [7].
 
 
Protective effect of Cyperi rhizoma against 6-hydroxydopamine-induced neuronal damage.
Lee CH, Hwang DS, Kim HG, Oh H, Park H, Cho JH, Lee JM, Jang JB, Lee KS, Oh MS
Department of Oriental Gynecology, College of Oriental Medicine, Kyung Hee University, Seoul, Republic of Korea.
 
במחקר נוסף נחקרו ההשפעות של הצמח על ניוון עצבי. באמצעות שימוש במיצוי מיימי של  rhizoma Cyperi נגד hydroxydopamine-6 (6 OHDA)-induced הוערך נזק עצבי לתאים מסוימים. המחקר הראה כי הצמח השפיע משמעותית על עיכוב החמצן הריאקטיבי וכן יצר הפחתה של פוטנציאל הממבראנה של המיטוכונדריה, והשפעה מגינה מפני נזק לנוירונים. תוצאות אלו מצביעות כי הרכיבים נוגדי החמצון בצמח יוכלו לשמש בהגנה על הפרעות ניוון עצביות דרך חמצון ופעילות אנטי אפופטוטית במחלות כמו פרקינסון [8].
 
 
Effect of polyherbal formulation on experimental models of inflammatory bowel diseases.
Jagtap AG Shirke SS, Phadke AS.
Department of Pharmacology, Bombay College of Pharmacy, Kalina, Santacruz (E), Mumbai 400 098, India.
 
ניסוי בבומבי מעיד כי שימוש בסיפרי רוטודנוס מסוגל להפחית התבטאות של מחלות מעי דלקתיות  [9].
 
 
The ameliorating effects of the cognitive-enhancing Chinese herbs on scopolamine-induced amnesia in rats
Hsieh MT, Peng WH, Wu CR, Wang WH
Institute of Chinese Pharmaceutical Sciences, China Medical College, Taiwan
 
מחקר קוגניטיבי שנוסה על חולדות בדק שיפור תהליכי למידה וזיכרון עליהן בעקבות הזנתם לשבוע בצמחי מרפא סיניים שכללו: ג'ינסנג Panax  , , notoginseng Panax , Dioscorea opposite, elata Gastrodia,  miltiorrhiza, gramineus Acorus, Coptis chinensis, multiflorum Polygonum (PM), rotundus  וcorylifolia Psoralea   .
באמצעות לקיחת שילוב של הצמחים הללו עלה מן המחקר שזמן המשימה של העכברים קוצר משמעותית תוך שבוע מתחילת השימוש בצמחים. [10]
 
 
 
שילובי צמחים
Xiang Fu - Cyperus rotundu חריף, מריר, מתקתק וניטראלי שמניע צ'י כבד.
בשילוב עם בופלאורי - Chai Hu קריר, חריף, מר, משחרר חיצון קריר המשחרר את שכבת ה Shao Yang ומוריד חום לטיהור חום מחסר, פותח סטגנציות של Qi הכבד ומשחרר תקיעויות. מתאים להנעת Qi הכבד, מטפל במצבי חוסר הרמוניה של טחול וכבד ומעלה יאנג צי מעלה.
יועילו שניהם ביחד לאיזון טחול, כבד פולש לטחול ובעיות מחזור.
 
בשילוב עם אאוקלנדיה - Mu Xiang חמים, חריף, מר. מווסת Qi ומשכך כאב, מווסת את המעיים, מטפל בטנסמוס, מחזק את הטחול ומונע סטגנציות.
 
בשילוב עם ציטרי - Fo Shou   מר, חריף. ניטראלי, מווסתי צי, מניע את צי הכבד ומאזן בין הטחול לקיבה
ואיכויות של Xiang Fu - Cyperus rotundu חריף, מריר, מתקתק וניטראלי שמניע צ'י כבד ומטפל במצבים של חום ושל קור בסימפטומים של כאב אפיגסטרי ובהיפוכונדריום. השילוב מתאים לכאבים באפיגסטריום ובבטן לקלקול קיבה או שלשול כתוצאה מחסימת צ'י בכבד ובטחול.
 
בשילוב עם לינדרה -  Wu Yau , צמח חריף וחמים אשר מעודד תנועת צ'י ומרגיע כאבים ומחמם את הכליות והשלפוחית, יתאים לטיפול בכאב,כאבי מחזור, צניחה באבדומן התחתון כתוצאה מחסימת קור או צ'י בכבד או בכליות.
 
בשילוב עם אנג'ליקה -  Dang Gui , צמח מחזקי דם בעלת אופי חמים, מתוק, חריף, מר הנכנס למרידיאנים: לב, כבד, טחול-לבלב.  יחד יתאים לטיפול בווסת לא סדירה, לדיסמנוריאה כתוצאה מסטגנציית צ'י ודם ולסטאזיס בבטן התחתונה. [2]
 
 
התווית נגד:
אינו מתאים בחוסר צ'י ללא תקיעות ובחוסר יין וחום בדם. [3]
לא ידוע על רעילות בצריכה דרך הפה, גם כאשר הצמח היווה 25% מתזונת חיות מעבדה.  LD50 הוא 1500 mg/kg בהזרקה אינטרה-פריטונאלית [11].
 
 
אגדות וסיפורים:
מקור השם העברי- "גומא הפקעים": על קני-השורש של גומא הפקעים גדלות פקעיות הנותנות לו את שמו.
הצמח קרוי בערבית بربيط (בורביט) או السُّعْدَة (א(ל)-סועְדה), שפירושה הוא "בוקר טוב". נהוג לייחס את השם ל"גלוג של הצמח לחקלאי, אשר אף אם יעמול לסלקו כל היום, למחרת הוא יציץ עם עלים חדשים כאומר "בוקר טוב" בלעג.
מקורו של הַגֹּמֶא העברי אולי מצרי: קמא; ואולי מן השורש גמא, כלומר צמח שמרבה לגמוא מים.
באנגלית שמו Purple nutsedge או Nutgrass. המילה "nut" היא מונח עממי (ושגוי) לפקעיות (tubers).
תועלת   (1)
 
בן-סוגו, גמא הפפירוס, מוזכר במקורותינו. ממנו התקינה יוכבד תיבה למשה בנה (שמות ב', ג') וממנו בנו סירות (ישעיהו י"ח, ב'). בני-סוגו מופיעים במשנה ובתלמוד כצמחים שמהם הכינו חבלים, כלי-בית ורהיטים (שבת כ"ד, ה'). כמו-כן שימשו ברפואה העממית, בעיקר לפצעים ולחבורות: "כהן שלקה באצבעו כורך עליו גמי במקדש" (עירובין י', י"ד), ובמקום אחר: "נותן אדם מוך יבש על גבי מכתו אבל לא גמי יבש" (תוספתא, שבת י"ג, י"ד).
 
 
 
ביבליוגרפיה
 
1. Cyperus rotundu  בתוך   אתר ויקיפדיה
http://he.wikipedia.org.il
 
2. Dan Bensky, Andrew Gamble, Ted Kaptchuk , Chinese Herbal Medicine Materia Medica,1986; 527-529
 
3. אתר ראן צמחים:
http://www.ranherbs.com/monograph.asp?pid=333&t
 
 
4. הגישה העממית: מתוך "צמחי מרפא - מדריך שדה לצמחי המרפא של ארץ ישראל" מאת: נסים קריספיל
http://www.starmed.co.il/HealingPlants/157
 
5. Jin JH, Lee DU, Kim YS, Kim HP PubMed.Anti-allergic activity of sesquiterpenes from the rhizomes of   
Fitoterapia. 2006 Feb;77(2):134-6. 2005 Feb 28;97(2):305-11.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21380805
 
6. Pubmed, Ant platelet effects of Cyperus rotundus and its component (+)-nootkatone.
College of Pharmacy, Kangwon National University, Chunchon, 200-701, Korea.
Seo EJ, Lee DU, Kwak JH, Lee SM, Kim YS, Jung YS.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21354294
 
7.Pubmed, Antioxidant activity of a salt-spice-herbal mixture against free radical inductio
Natarajan KS, Narasimhan M, Shanmugasundaram KR, Shanmugasundaram ER.
ALMPG Institute of Basic Medical Sciences, University of Madras, Taramani Campus, Chennai 600113, India.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16337350
 
8. Protective effect of Cyperi rhizoma against 6-hydroxydopamine-induced neuronal damage.
Lee CH, Hwang DS, Kim HG, Oh H, Park H, Cho JH, Lee JM, Jang JB, Lee KS, Oh MS.
Department of Oriental Gynecology, College of Oriental Medicine, Kyung Hee University, Seoul, Republic of Korea.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20521982
 
9. Pubmed  Effect of polyherbal formulation on experimental models of inflammatory bowel diseases.
Jagtap AG Shirke SS, Phadke AS.
Department of Pharmacology, Bombay College of Pharmacy, Kalina, Santacruz (E), Mumbai 400 098, India.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15013181
 
10. Pubmed  The ameliorating effects of the cognitive-enhancing Chinese herbs on scopolamine-induced amnesia in rats.
Hsieh MT, Peng WH, Wu CR, Wang WH
Institute of Chinese Pharmaceutical Sciences, China Medical College, Taiwan,
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10925408
 
11.  John K. Chen, Tina K. Chen, Chinese medical Herbology and Pharmacology, Xiang fu 496.
 
 
 
עריכה מקצועית: הילה בן חמו
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז