לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הטיפול בשיאצו / טווינא לאנשים עם כתף קפואה

 
 
שיאצו לכתף קפואה כתף קפואה היא סיבה נפוצה לכאבים ומוגבלות בכתף. היא נפוצה בעיקר בגילאי 40 -65. עבודה זו היא חלק מדרישות הגמר במסלול התלת שנתי בשיאצו טווינא והיא מסקרת את המבנה האנטומי של חגורת הכתף ומפרטת סיבות הגורמות לתופעה בראיה מערבית וברפואה הסינית. הסקירה כוללת הצגת מקרים מפורטת ותיאור תוצאות הטיפול בטווינא / שיאצו. לטיפולים העיקריים לפי הגישות הסיניות והמערביות.
 
 
  
מאת: יעל אברמסון , אורלי בר-אל , מיכל נגלר
 
תוכן עניינים
 
כתף קפואה בראיה סינית (שיאצו / טווינא)
 
כתף קפואה היא סיבה מאוד נפוצה לכאבים ומוגבלות בכתף. היא נפוצה בעיקר בגילאי 40 -65. רוב המטופלים משתפרים לאחר 12 -24 חודשים אך לחלקם יכול להיות אובדן תנועה וכאב למשך זמן ארוך יותר. הטיפולים כוללים פיזיותרפיה, תרופות, ניתוחים, הזרקות, גלי הלם, מניפולציות. בעבודה זו אנו מציגות סדרות של 10 טיפולים לשלושה מטופלים שטופלו בשיאצו וטווינה.
 
בחלק הראשון אנו מציגות את התייחסות הרפואה המערבית לכתף קפואה - Frozen Shoulder . הרפואה המערבית מדברת על שלושה שלבים להתפתחות הבעיה:
שלב 1. כאב שמוחמר בעיקר בלילה ובשכיבה על הצד. שלב זה נמשך 2-9 חודשים.
שלב 2. קשיחות של המפרק וירידה בטווח התנועה.
שלב 3. תתכן החמרה עקב פעולת יתר אך בהדרגה צפוי שהכאב יעלם וטווח התנועה יחזור למצב כמעט נורמאלי. שלב זה נמשך 6-9 חודשים.
בחלק השני אנו מציגות את התייחסות הרפואה הסינית לכתף קפואה. הרפואה הסינית מכנה את המושג כתף קפואה "כתף בת 50" , דבר המתקשר לטווח הגילאים עליהם דובר גם ברפואה המערבית. ברפואה הסינית מדובר על מספר סינדרומים שיכולים לגרום לבעיה זו:
1. פלישת של רוח וקור הגורמת לסטגנציה של צ'י ודם.
2. מצבים כרוניים - כניסה של פתוגנים חיצוניים לשכבה עמוקה יותר.
3. חסר צ'י בכליות או בטחול וחסר יין בכליות.
 
המטרות העיקריות של הטיפולים לפי הרפואה הסינית והמערבית הן הנעת המפרק, הגדלת טווח התנועה והזרמת דם לאזור הפגוע על מנת שהכאב יפחת.
האטיולוגיה לפי שתי הגישות היא פעילות יתר של המפרק, עומס שנוצר על המפרק, פעולות כירורגיות שנעשו באזור, חשיפה לקור וכו'. כל אלו עלולים לגרום לכאב ובעקבות כך המטופל נמנע מהזזת המפרק ובתהליך של זמן המצב מוחמר.
 
בחלק השלישי אנו מציגות שלושה מטופלים שכל אחד מהם עבר סדרה של 10 טיפולים באופן רציף, פעם בשבוע. המטופלים שנבחרו הם אנשים בריאים בדרך כלל, עוסקים בספורט, עם נכונות גבוהה לשיתוף פעולה. שלושתם סובלים מבעיות כתפיים יותר מחצי שנה מסיבות שונות (פעילות ספורטיבית ו/או עבודה מול מחשב). 
הרעיון הטיפולי המשותף לכל המטופלים היה הנעה ופיזור. ביצענו זאת על ידי שימוש בטכניקות של טווינה, שיאצו, רוטציות, מתיחות ושימוש בנקודות טצובו רלוונטיות. הנקודות הרלוונטיות העיקריות המשותפות לשלושת המטופלים הן :
St-38 – הנקודה העיקרית לטיפול בכאבי כתפיים.
GB-21 – טובה לכאבי כתף וקושי בהנעת הזרוע.
LI-15 – מטיבה עם הכתף לכאבים ודלקות.
LI-4 – מסלקת רוח ומשחררת כאב.
GB-34 – מטיבה עם גידים ורצועות .
Liv-3 – לפתיחת סטגנציה והנעת המרידיאן.
TW-5 – מרגיעה רצועות, גידים וטובה לכאבים בכתפיים.
SI-3 – לכאבים בכתפיים.
 
כמו כן נעשתה עבודה על המרידיאנים הבאים:
מרידיאן Liv- שולט על גידים ורצועות ובעיה במפרק מעידה על תקיעות במרידיאן זה.
מרידיאן Ht- שימוש במרידיאן זה עוזר להרגיע את המטופל וליצור זרימת דם טובה יותר. כך ההיענות של המטופלים גבוהה יותר לטיפול והחיבור בין גוף ונפש משמעותי יותר.
מרידיאני SP/St- מרדיאנים אלו אחראיים על השרירים. על ידי טיפול במרידיאנים אלו, אנו יכולים לפתור את בעיית הלחות בגוף.
החומרים בהם טיפלנו במהלך הטיפולים הם לחות וצ'י על פי האבחנה שנעשתה לכל אחד מהמטופלים. הלחות יכולה להצטבר במפרקים והיא עלולה לגרום לכבדות והגבלה בתנועה בעקבות זרימה לקויה של דם וצ'י. מטרת הצ'י בגוף היא אספקת אנרגיה זמינה לכל אזורי הגוף וכשהוא תקוע או חסום, נגרם כאב.
הסינדרום המשותף לכל המטופלים היה סטגנציה של צ'י הכבד שנבעה מסיבות שונות כגון מתחים בעבודה, כעסים, תסכול וכו'.
 
מסקנות:
חלק חשוב בטיפול היא המודעות של המטופל, הזיהוי המוקדם וההבנה שרוב תהליך הריפוי תלוי בו. כמו כן, המטופלים דיווחו על הקלה הדרגתית בכאב לאורך הטיפול ונצפה שיפור בטווח התנועה.
מכאן אנו יכולות להסיק שטיפולים בשיאצו וטווינה יכולים להועיל לבעיית כתף קפואה בתנאי שהמטופל יקפיד על אורח חיים בריא וטיפול עצמי על פי העקרונות הכתובים בעבודה או טיפולי תחזוקה אצל מטפל מוסמך.
 
 
 
עבודה זו עוסקת בכתף קפואה בגישות המערביות והסיניות. כתף קפואה היא סיבה מאוד שכיחה לכאבים ולמוגבלות בכתף. היא נפוצה בעיקר בגילאי 40 -65. רוב המטופלים משתפרים לאחר 12 -24 חודשים, לחלקם יכול להיות אובדן תנועה וכאב למשך זמן ארוך יותר.
בעבודה נסקור את המבנה האנטומי של חגורת הכתף ונפרט סיבות הגורמות לכתף קפואה בראיה מערבית וסינית. נתייחס לטיפולים העיקריים לפי הגישות הסיניות והמערביות.
הגישה הסינית מתמקדת באבחון של דיסהרמוניה המוביל לכאב. בעבודה זו נתייחס לדיסהרמוניות הרלוונטיות לכתף קפואה ונפרט את מצבי העודף והחוסר המקומיים והמערכתיים (מרדיאנים, נקודות ואיברים). כמו כן נתייחס לחומרים המעורבים בבעיית כתף קפואה: דם ולחות ונסקור את האטיולוגיות השכיחות ואסטרטגיות טיפוליות מתאימות.
בסיום העבודה ננסה לבחון ולזהות קווים משותפים לבעיה זו.
 
 
מבנה הכתף
מפרק הכתף הוא בעל יכולת התנועה הרבה ביותר בגוף. תכונה זו מאפשרת לנו שימוש בזרוע במגוון כוונים וטווחים בהתאם לצורך התפקודי.
תפקודו של מפרק הכתף תלוי ומשולב בתפקודם של מספר מפרקים נוספים אשר כולם יחד יוצרים את חגורת הכתף.
 
המפרקים הנחשבים חלק מחגורת הכתף הם:
מפרק הכתף מורכב מהקצה המעוגל של עצם הזרוע (Humeral Head) המתחבר אל השקע (Glenoid Fossa) בעצם השכמה (Scapula). גודלו של השקע קטן, כך שעצם הזרוע אינה נכנסת לתוכו במלואה. עובדה זו מאפשרת למפרק גמישות תנועתית רבה, אך היא מפחיתה את יציבותו.
אל עצמות מפרק הכתף מחוברות רקמות שונות:
רצועות (Ligaments) - הבנויות מסיבי רקמת חיבור חזקים בעלי אלסטיות מעטה. תפקידן לחבר את העצמות אחת לשנייה ולייצב אותן.
גידים (Tendons) - הבנויים מרקמת חיבור חזקה ואלסטית יותר, ותפקידם לחבר את השריר אל העצם,
ושרירים (Muscles) המגיעים מאזור הצוואר ובית החזה והם אלה המניעים את המפרק בכוונים השונים תוך כדי שמירה על יציבותו.
קבוצת שרירים חשובה במיוחד היא שרירי השרוול המסובב (Rotator Cuff).לקבוצה זו שייכים ארבעה שרירים המחברים את עצם השכמה עם קצה עצם הזרוע. [3]

 
תיאור כתף קפואה
התיאור הראשון של כתף קפואה סופק על ידי רופא צרפתי Duplay ES בשנת 1872. [13] כתף קפואה נחשבת לבעיית הכאב השלישית (אחרי כאבי גב וצוואר), היא עשויה להימשך לא מעט זמן (בין חצי שנה לשלוש שנים), אבל אפשר להחלים ממנה. כ- 2% מהאוכלוסייה, צפויים לחוות מצב זה במהלך חייהם. השכיחות גבוהה יותר בגילאים 40- 65. כתף קפואה שכיחה יותר בחולים סכרתיים (פי 40 משאר האוכלוסייה), וכן חולים עם בעיות בבלוטת התריס, מחלת פרקינסון ובעיות לב. אין השפעה של מין, תעסוקה או גפה דומיננטית.
 
הסיבות לכתף קפואה אינן ברורות דיין, לעתים מדובר בבעיה ראשונית ללא אירוע מקדים, ולעתים מופיעה משנית לחבלה או לניתוח שעבר החולה. [10,11] קיימים מספר גורמי סיכון לכתף קפואה ביניהם סוכרת, שבץ, תאונות דרכים, מחלת ריאות, הפרעות ברקמות חיבור ומחלת לב. לעיתים רחוקות בלבד ישנה התפרצות אצל אנשים מתחת לגיל 40. בחולים הסובלים מסכרת המחלה מהווה כ 20 אחוזים בניגוד לאוכלוסיה אשר לא סובלת מסוכרת ושם רק ב 5% מושפעים מהמחלה.
אחת התיאוריות מגלה מצב בו מולקולות של קולגן שוקעות בין סיבי הרקמה העוטפת את הכתף וגורמת להתקשות ואיבוד המוביליות. [5]
 
במונח כתף קפואה משתמשים כדי לתאר קשת רחבה של מצבים שגורמים לכאב ומגבילים את טווח התנועה במפרק הכתף. לא ממש יודעים להסביר למה היא מתפתחת, אבל ה"איך" קצת יותר פשוט: התאים בגוף שאחראים על תהליכים דלקתיים מעוררים תגובה ברקמות באזור שק הכתף (Subacromial Bursa) וגורמים להן להידבק זו לזו. לכאן נוסיף רשת מורכבת של שרירים, עצמות וגידים, ונקבל כתף נוקשה ובעיקר כואבת.
אחד הסימנים הראשונים לכתף קפואה הינו מצב בו הכתף הופכת להיות מתוחה ונוקשה עד כדי כך שקשה לבצע פעולות פשוטות כגון הרמת הזרוע או סיבובה לאחור. אנשים מתלוננים שהנוקשות והכאב מתגברים בלילה. הכאב המלווה כתף קפואה הינו לרוב כאב עמום ומתמשך. הכאב מחמיר עם כל נסיון לתנועה. [5]
 
המחלה מתפתחת במספר שלבים:
שלב ראשון - כאב הנמשך מספר שבועות עד חודשים. קיים כאב שמגביל את היד בתנועת הרמה וסיבוב ולא מאפשר את כל טווח התנועה.
שלב שני - כאב, הגבלה בטווחי התנועה והצטלקויות ברקמות הרכות בכתף.
שלב שלישי - ירידה הדרגתית בכאב ושיפור איטי בטווחי התנועה. בדרך כלל בשילוב תרגילי פיזיותרפיה.
בכל אחד מהשלבים, הכאב יכול להיות עמום, או דוקר. יכולה להיות בשלב זה גם החמרה בכאב לפני ההחלמה.
ברוב המקרים הכאב יתקוף רק כתף אחת, ורק בחמישית מהמקרים את שתיהן. הכאב הזה הוא מעגל קסמים מרושע: בהתחלה הוא מגביל את טווח התנועה. אבל ככל שטווח התנועה מוגבל, המצב של מפרק הכתף מחמיר. וככל שהמצב של מפרק הכתף מחמיר, הכאב מתגבר. [5,7]
 
טיפולים ברפואה מערבית
1. טיפול תרופתי - תרופות נגד כאבים וכן תרופות נוגדות דלקת.
2. פיזיותרפיה - עם תוכנית שיקומית ארוכה ותרגילים להתעמלות עצמית בבית.
3. הזרקות לכתף של חומרי הרדמה וסטרואידים - מוגבל לשתי הזרקות לחלל הכתף ויש לנהוג בזהירות יתרה בחולי סכרת.
4. טיפול בגלי הלם E.S.W.T - גלי ההלם גורמים לגירוי וליצירת כלי דם חדשים ברקמות הרכות ובכך הם מגבירים את זרימת הדם המקומי לרקמות הסובלות והמצולקות ומאפשרים להם להתאושש ולהחלים.
בנוסף, גלי ההלם משפיעים גם על קולטני הכאב וקיימת ירידה מוכחת בעוצמת הכאב. הטיפול אינו פולשני, זמין, קצר (כרבע שעה) וניתן לשלוט על עוצמתו, כך שהכאבים נסבלים בהחלט. בדרך כלל יש צורך במספר מועט של מפגשים להשגה תוצאה טובה ויש לשלב גם תרגילי פיזיותרפיה להשגת תוצאה מקסימאלית.
 
לחולים שלא פתרו את הבעיה על ידי הטיפול השמרני וחלה פגיעה ניכרת באיכות חייהם מוצע הטיפול הניתוחי שכולל:
5. מניפולציה - החולה מורדם והרופא מבצע הפעלה פסיבית של הכתף לאורך כל הטווח האפשרי על מנת להפריד ולבטל את ההידבקויות. טווח התנועה שהושג הוא הטווח שאליו יש לשאוף בהפעלה אקטיבית של הכתף (בפיזיותרפיה כמובן).
6. ניתוח ארתרוסקופיה - לשחרור מבוקר של ההידבקויות בקופסית המפרק ולסקירת הגידים הרצועות בחלל המפרקי [9,7]

למידע על היבטים מדעיים של הטווינא, חשיבה משולבת מערבית סינית.
 
ברפואה הסינית לכתף קפואה קוראים כתף בת 50  = Wu Shi Jiang , בגלל השכיחות הגבוהה יותר בקבוצת גיל זו, כאשר רמת האנרגיה הכללית נחלשת באופן טבעי [12].
לפי הרפואה הסינית, הכאב נגרם בעקבות חסימת הזרימה של צ'י ודם. באופן ספציפי יותר, הרפואה הסינית מחלקת את המצב לארבעה סוגים:
א. מצבים אקוטיים כגון טראומות ופציעות או פלישת פתוגן חיצוני (רוח, קור) הגורמת לסטגנציה של צ'י ודם. כמו כן, סטגנציה זו יכולה להיווצר כתוצאה משינה על צד אחד הלוחצת על הערוצים האנרגטיים.
ב. מצבים כרוניים המהווים קיבעון של מצב לא תקין לאורך זמן (חום /קור ו/או לחות).
1.  פלישת רוח קור - הכאב יבוא לידי ביטוי ככאב חד באזור העורף עם הטבה בחימום.
2. פלישת רוח -  הכאב יבוא לידי ביטוי בכאב ממוקד יותר בגידים. הכאב יתרחב מהעורף עד האצבעות.
3. לחות – הכאב יבוא לידי ביטוי בשרירים , החמרה בלחץ ואף נפיחות מקומית.
ג. חסר צ'י בכליות ו/או בטחול, וחסר יין בכליות. [14]
ד. סיבות שקשורות לאורח חיים לא תקין, כגון כעס, תסכול, מתח נפשי ותזונה לקויה לאורך זמן. [15]
 
 
טיפולים בראיה סינית
העיקרון הטיפולי יהיה להניע את התקיעות, להפחית את הנוקשות באזור המפרק ולהפחית את תחושת הכאב. פיזור רוח קור והנעת צ'י.
הטיפול בדיקור סיני מסייע להניע את האנרגיה ולשחרר חסימות כדי להפחית את הכאב, להרגיע את השרירים ולרכך את הנוקשות. אחד הדיווחים הראשונים של טיפול סיני בדיקור הכתף הקפואה יצא לאור בשנת 1991. הדיווח מבוסס על שיטת טיפול פשוטה בה מחבר המאמר, ז'אנג Maohai, טען כי הוא מצא דרך לטפל בכתף קפואה על ידי דיקור הנקודה GB-34, הנמצאת על הרגל באותו צד של הכתף הקפואה ומטיבה עם גידים ורצועות. מאוחר יותר , מתוך נסיון אישי, מצא מחבר המאמר כי גם נקודה GB-21 תורמת להפחתת הכאב מעצם היותה ממוקמת ברום הכתף וכמו כן מלחלחת את הגידים וכך מונעת חלק מההתדבקויות. מאוחר יותר גילה כותב המאמר כי הנקודה St-38 היא הטובה ביותר לטיפול בכאב חריף בכתף. [13] . הטיפול בדיקור סיני ידוע ביעילותו בהפחתת כאב, אבל הוא גם מסייע בהפחתת הדלקת ובשיפור מצב הבריאות הכללי.
הטיפול בצמחי מרפא תומך באותה מטרה. צמחים כמו אסטרגלוס, אנג'ליקה, כורכום וקינמון למשל נחשבים לצמחים מחממים ומסייעים להניע את האנרגיה.
 
לאחר שהושגה שליטה בדלקת ובכאב, אפשר לשלב טיפול בטווינה (טווינא) כדי לעודד תנועה עדינה במפרק, להוסיף גמישות ולהרגיע את הרקמות. בנוסף, ניתן לטפל בשיאצו בשלב הכרוני לצורך חיזוק והנעה.
כמו כן, ניתן לטפל באמצעות כוסות רוח בשלב העודף. על מנת להניע, ניתן לטפל גם במוקסה.
בכל שלב של המחלה רצוי לטפל גם בתזונה מתאימה. [8]
 
 
טיפול בשיאצו
הטיפול בשיאצו יכלול רוטציות, מתיחות ונקודות מתאימות.
 
מרידיאן SI - שולט על זרימת הדם וכלי הדם כבן זוגו של ה Ht. אחת הבעיות של כתף קפואה היא בעיה של זרימת דם. ומכיוון שמסלול המרידיאן עובר בכתף ובסקפולה, יש לו השפעה על כאבים בכתף.
SI-9 - כשהזרוע צמודה לגוף, צון מעל הקפל האקסילרי האחורי. טובה לבעיות כתף.
 
מרידיאן LI - המרידיאן עובר ברום הכתף ולכן יכול לעזור בהנעת צ'י ודם בכתף.
LI-11  - כשהמרפק כפוף, בסוף הקפל הקוביטלי, בין Lu-5 והאפיקונדיאל הלטרלי. מקררת ולכן טובה לדלקות.
LI-15 - בחלק העליון של הדלתואיד, בשקע הקדמי מבין השניים, כשהיד באבדוקציה, אנטריורית ואינפריורית לקרומיון. טובה לכאבים מקומיים.
LI-4 - בין המטקפרל 1 ו-2 בצד הדורסלי, בשיא גבעת השריר, כשהאצבעות צמודות. הנקודה טובה לשיכוך כאב.
 
מרידיאן GB - שייכת לאלמנט העץ האחראי על גידים ורצועות. במקרים בהם הכאבים בכתף חזקים, נשתמש בנקודות דיסטליות על מנת להקל על הכאב.
GB-34 - בשקע, אנטריורית ואינפריורית לראש הפיבולה. נקודת השפעה על גידים, לכן טובה לשחרור והרפיה של גידים ורצועות. 
 
מרידיאן SP - במקרים כרוניים קיימת אפשרות ללחות בכתף, לכן נחזק את המרידיאן הטחול.
SP-6-3 צון פרוקסימלית לשיא המלאולוס המדיאלי, על הגבול הפוסטריורי של עצם הטיביה.
מחזקת את הטחול.מפגש המרידיאנים היינים.
SP-10-2  צון פרוקסימלית לגבול הסופריורי מדיאלי של הפטלה. מקררת, מניעה ומחזקת דם.
St38 - 8 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. נקודה מיוחדת לבעיות כתף.
 
מרידיאן TW - המרידיאן מטפל בכתף מכיוון שמסלולו עובר על הכתף.
TW-5-2 צון פרוקסימלית ל TW-4 בין הרדיוס לאולנה. מסלקת רוח חמה ומרגיעה רצועות. טובה לכאבים בכתף.
 
מרידיאן Kid - מרידיאן זה אחראי על עצמות. בנוסף הכליות משתתפות בייצור דם. לכן, מרידיאן זה יכול לעזור בבעיה של כתף קפואה.
Kid-3 - באמצע הדרך בין מרכז המלאולוס המדיאלי לגיד אכילס. הנקודה מחזקת כליות.
Kid-6 - צון מתחת למרכז המלאולוס המדיאלי. מזינה את יין הכליות.
Kid-1 -בכף הרגל, בגומה הנוצרת בין כריות הבוהן הגדולה לכרית שאר הבהונות. הנקודה מחזקת יין.
 
מרידיאן Liv - בנוסף מרידיאן הכבד שולט על גידים ורצועות לכן נבחר נקודה דיסטלית במרידיאן זה.
Liv – 3 - בצד הדורסלי של כף הרגל, בשקע שבין צוואר העצם הראשונה והשניה. טובה לפתיחת סטגנציות.
 
 
1. "טיפוס על קיר" - מטפסים עם האצבעות על קיר כלפי מעלה. מסמנים לאן הגענו.
לנוח ולנסות שוב.
2. תרגיל המגבת- להחזיק מגבת מאחורי הגב כאילו שמנגבים את שכמות ולמשוך למעלה ולמטה.
3. לתפוס את המרפק של היד הכואבת עם היד השניה, ולמשוך אותו לכיוון הצד הנגדי על מנת להגדיל את התנועה.
4. סיבובי כתפיים אחורה וקדימה עם נשימה עמוקה להורדת רמת הכאב. (שאיפה בהרמה, נשיפה בהורדה)
5. בישיבה - להרים את הזרוע לגובה כתף, כשהאגודל מצביע כלפי מעלה וללחוץ על הנקודה השקועה בחלק העליון של הכתף. תוך כדי לחיצה מורידים את הזרוע כלפי מטה.
6. חימום שריר הכתף על ידי שפשוף ולאחר מכן נדנוד הזרוע קדימה ואחורה.
7. טפיחה על הכתף הפגועה בעזרת אגרוף היד הנגדית.
 
 
 
עבודה זו סקרה סדרות טיפול על שלושה מטופלים הסובלים מבעיה של כתף קפואה. המטופלים שנבחרו הם אנשים בריאים בדרך כלל, עוסקים בספורט, עם נכונות גבוהה לשיתוף פעולה. שלושתם סובלים מבעיות כתפיים יותר מחצי שנה מסיבות שונות (פעילות ספורטיבית ו/או עבודה מול מחשב). שני מטופלים הם שחקני כדור מים, ואצל שניהם נראה שהמשחק החמיר את מצב הכתף. שני מטופלים משתמשים שימוש אינטנסיבי במחשב וגם עיסוק זה החמיר את הבעיה. שינוי בתנוחת העבודה והישיבה מול המחשב הקלה על הסימפטומים.
הסינדרום המשותף לשלושת המטופלים הוא סטגנציית צ'י בכבד.
דרכי הטיפול: הרעיון הטיפולי המשותף לכל המטופלים היה הנעה ופיזור. ביצענו זאת על ידי שימוש בטכניקות של טווינה, שיאצו, רוטציות, מתיחות ושימוש בנקודות טצובו רלוונטיות. המטופלים דיווחו על הקלה הדרגתית בכאב לאורך הטיפול ונצפה שיפור בטווח התנועה.
 
נושאים לא פתורים: לא ניתן לבטל את העיסוקים שגורמים להחמרה במצב הכתף אצל כל המטופלים במידה שווה. לכן ניתן רק להקל אך לא לפתור לחלוטין את הבעיה כל עוד הם ממשיכים בפעילויות אלה.
 
 
בעבודה זו עסקנו בכתף קפואה שהיא תופעה נפוצה (2-3% בעיקר בגילאי 40 -65) בה חווים המטופלים הגבלה בתנועת הכתף וכאבים.
בפרק העוסק ברפואה מערבית תארנו את מבנה הכתף, הפתולוגיה המובילה לכתף קפואה ואת מגוון הטיפולים האפשריים לבעיה זו.
בפרק העוסק ברפואה סינית סקרנו את הסינדרומים העיקריים המובילים לכתף קפואה, כמו כן ריכזנו את האטיולוגיות הנפוצות והתמקדנו בבעיות שאפיינו את המטופלים שלנו. בנוסף סקרנו את האפשרויות הנוספות שמציעה הרפואה המשלימה כגון: דיקור ותזונה.
בפרק המעשי של העבודה הובאו סיכומי התשאולים של שלושת המטופלים הסובלים מכתף קפואה מסיבות שונות ובדרגות חומרה שונות. התייחסנו לטיפולים בהם בהרחבה ולבסוף סוכמו תוצאות הטיפולים שהראו על מגמה של שיפור בטווח התנועה של הכתף וברמת הכאב.
מסקנה חשובה אליה הגענו במהלך הטיפולים היא שחלק חשוב בטיפול היא המודעות של המטופל, הזיהוי המוקדם וההבנה שרוב תהליך הריפוי תלוי בו. 
מכאן אנו יכולות להסיק שטיפולים בשיאצו וטווינה יכולים להועיל לבעיית כתף קפואה, בתנאי שהמטופל יקפיד על אורח חיים בריא וטיפול עצמי על פי העקרונות הכתובים בעבודה או טיפולי תחזוקה אצל מטפל מוסמך.
 
 
 
 
1. David Legge D.O Dip TCM, close to the bone1997 
2. מינג סון ין: M.D., ג'וזף צ'יאנג, M.D , מירנה לואיסון צ'ן . 
מגעו המרפא של הבודהיזם, הוצאת ספרים "אח" בע"מ 2008.
 
3. ד"ר ערן תמיר, גוף האדם, 1996.
 
4. Hulstyn MJ, Weiss AP ,Adhesive capsulitis of the shoulder., Orthop Rev. 1993 Apr;22(4):425-33.,. Department of Orthopaedic Surgery, Brown University School of Medicine, Rhode Island Hospital, Providence. . 7.7.11 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8479787
 
5. ד"ר רם ירון, כתף קפואה, http://www.sukarti.co.il/orthopedic/107-katef.html . 7.7.11
 
6. דורון זמיר, נועם שני, בעיות כתפיים. 7.7.11 http://www.tmurot.org.il/docs/2008_w_shoulders.pdf
 
7. ד"ר איתן טובי, כתף קפואה, 2007, http://health.walla.co.il/?w=/5007/1090003 . 7.7.11
 
8. דרור וייסר, כתף קפואה, http://www.drclinic.co.il/index-37.html . 7.7.11
 
9. Upper Sheridan MA, Hannafin JA, extremity: emphasis on frozen shoulder, Orthop Clin North Am. 2006 Oct;37(4):531-9 , Women's Sports Medicine Center, Hospital for Special Surgery, 535 East 70th Street, New York, NY 10021, USA , . 7.7.11 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17141009
 
10. Anton HA, Frozen shoulder, Can Fam    Physician. 1993 Aug;39:1773-8, Division of Rehabilitation Medicine, University of British Columbia , . 7.7.11 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8374364
 
11. ד"ר גיל לאופר, כתף קפואה, http://katef.co.il/?CategoryID=185 . 7.7.11
 
12. מאיה איטקין, כתף קפואה, בין מזרח למערב, 9.3.2010,   . 7.7.11 http://www.dryang.co.il/Magazine/ArticleSingle.aspx?artID=817
 
13. Subhuti Dharmananda, Ph.D., Director, Institute for Traditional Medicine, Portland, Oregon: Treatment of Frozen Shoulder Using Chinese Medicine . 7.7.11 http://www.itmonline.org/arts/frozenshoulder.htm
 
14. Chris Giordano, a student at NYCTCM, gave an overview of Frozen Shoulder from a TCM perspective for his Clinical Acupuncture Practice II class "Treatment of Modern Diseases with Traditional Chinese Medicine". . 7.7.11 http://translate.google.co.il/translate?hl=iw&langpair=en%7Ciw&u=http://www.nyctcm.edu/acupuncture-tcm-blog/2010/02/frozen-shoulder.html
 
15.  Frozen Shoulder at Chio Chinese clinic . 7.7.11 http://translate.google.co.il/translate?hl=iw&langpair=en%7Ciw&u=http://youracumedic.com/chio-chinese-medical-clinic-shoulder.html
הנחיה קלינית: גלעד פסל - מטפל ברפואה סינית, שיאצו וטווינה וד"ר ניר עמיר
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא   בתמורות
 חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז