לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

דטוקסיפיקציה, ניקוי רעלים לפי הרפואה הסינית

 
 
ניקוי רעלים ברפואה הסינית דטוקסיפיקציה היא סילוק רעלים מהגוף. לשם הבנת המושג עלינו להגדיר מהו רעל? ההגדרה הקונוונציונלית לרעל ברורה אך לעתים מרחיבים אותה להרעלה ברמה התאית ואפילו האנרגטית. הרפואה הסינית מתייחסת לחום ורעילות. מאמר זה מפרט מהן שיטות טיהור הרעלים ואילו צמחים מעורבים בכך.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
דטוקסיפיקציה היא סילוק רעלים מהגוף. לשם הבנת המושג עלינו להגדיר מהו רעל?
רעל הוא חומר שעלול לגרום לגופים חיים פציעה, מחלה, או מוות, בדרך כלל על ידי תגובה כימית ברמה המולקולארית. חלק מהרעלים – poisons הם גם רעלנים - Toxins, וההבחנה בין השניים לא תמיד מוקפדת.
 
בעלי חיים, צמחים שונים ואפילו חיידקים משתמשים ברעלים וברעלנים לצורך הגנה מפני טורפים.
רעל המסוכן לבני האדם או לבעלי חיים מסוימים, אינו בהכרח מסוכן לבעלי חיים אחרים.
 
עוד במאה ה-16, נקבע לפי פרצלסוס (Paracelsus) ש"כל החומרים רעילים; אין חומרים שאינם רעילים. רק המינון עושה את הרעל" (לטינית: sola dosis facit venenum). מכאן שאנו מדברים על מינון וחומר שבמינון נמוך יכול אפילו לתרום לבריאות, במינון מוגזם יכול לגרום לנזק ואפילו למוות.
 
ברוב המקרים, המינון הרעיל משתנה מאדם לאדם שכן, עוצמת ההרעלה לא רק תלויה בעוצמת הרעל אלא גם ביכולת של הגוף שלנו להתמודד איתו. לכן, מה שרעיל עבור אחד יכול להיחשב לתקין עבור האחר. אנשים המגיבים לרמות נמוכות יותר של רעל, נקראים "בעלי רגישות יתר" (היפרסנסיטיבים), ואילו המגיבים לרמות גבוהות של החומר הם ה"היפוסנסיטיבים".
למרות זאת, אנו יכולים לקבוע באופן סטטיסטי את טווח הרעלים של כל חומר. התגובה לרעל אינה ממש פתאומית ולכן ניתן לבדוק תגובה לפי מינונים הולכים וגדלים עד שנכרת השפעת ההרעלה.
 
 
רעילות
LD50 היא רמת המינון הגורמת לתמותה של מחצית האוכלוסייה שנחשפה לרעל. לקפאין ערך ה LD50 הוא mg/kg 200 (13 גרם קפאין טהור) בעוד שרעל הבוטולינום (המרכיב את תרופת הבוטוקס) הוא בעל ערך LD50 של ng/kg 100 בלבד ולכן הוא רעיל מאוד. חומרים בעלי LD50 של מיליגרם אחד ומטה נחשבים לרעילים חזקים במיוחד. אילו עם ערכי LD50 גבוהים, לא יחשבו כרעילים כלל, כיוון שדרושות כמויות גדולות ובלתי סבירות כדי להגיע לתגובה מסוכנת.
 
LD50 של ואליום הוא 200 מ"ג בעוד שלאספירין הוא 10,000 מ"ג . עם זאת אספירין יכול להיות יותר מסוכן כיוון שהוא נמכר חופשי ללא מרשם רופא וכיוון שאנשים חשופים לו יותר. לכן יש לקחת בחשבון לא רק את רמת הרעילות אלא את רמת המנה התרפויטית. מנה טיפולית של אספירין היא 500 מ"ג. לכן, 20 טבליות (מנות) נחשבות למינון מסוכן. מנה טיפולית של ואליום היא רק 5 מ"ג. מינון מסוכן של טבליות וליום יכלול 40 טבליות. לכן יותר קל לקבל הרעלה מאספירין.
 
כדי להגדיר מוצר בטוח מרעילות מקובל להשתמש שמושג "בטיחות יחסית". בתוספי מזון קבעו, כנראה שרירותית, שהיחס הוא 1% לכל היותר מהמינון הלא בטיחותי. כלומר, שהחשיפה לתוסף הנבדק תהיה קטנה מ 1% מהמינון הגבוה ביותר שאינו גורם לתגובה שלילית.
 
 * הערה: מנה תגובה - זוהי מנת התרופה שנותנת תגובה טיפולית. כלומר מינון סף המתחיל להשפיע באופן המצופה. למשל מורפין: 1 מ"ג לא ישפיע. 3 מ"ג ישפיעו מעט . 10 מ"ג ישככו את מרבית הכאב. 15 מ"ג לא יהיה יעיל יותר ומעבר לזה יכולות להופיע תופעות לוואי ורעילות. כיוון שקשה למדוד כאב באדם הבודד מעריכים את השפעת החומר על פי אחוז המגיבים לה.
 
מדד תרפויטי = Therapeutic index
דרך חשובה לתאר בטיחות של צמח או תרופה הוא דרך הגדרת המדד התרפויטי.  זהו היחס שבין המנה הרעילה והמנה התרפויטית:   LD50 / ED50 . ככל שהמדד גדול יותר התרופה יותר בטוחה.
מדד 1 = הרעלה בטוחה.
המדדים נעים בין 2 (היותר מסוכן) ובין 20 ומעלה (סיכון נמוך)
תרופות עם מדד תרפויטי גדול (וללא תופעות לוואי מיוחדות) נמכרות OTC .
תרופות בעלות מדד תרפויטי נמוך ניתנות על ידי רופאים מומחים.
 
כשברפואה הקונוונציונלית מדברים על הרעלה, למה בעצם מתכוונים?
ניתן לחלק את ההרעלות לארבע קבוצות:
א – מזהמים כמו חיידקים ווירוסים
ב – הרעלה מחומרים טבעיים הנמצאים בדגים, צדפות או פטריות רעילות
ג – הרעלה מתרופות כימיות
ד – הרעלה ממתכות כבדות
 
מזהמים שונים:
סוג אחד של הרעלות מתייחס להרעלות מזון. הסינים, כפי הנראה, חששו מאוד מתוצאות הרעלות כאילו ולפיכך קבעו שמסוכן לצורך מים שאינם מורתחים או ירקות שלא עברו הקפצה "על האש". פעולות אילו מחסלות כל פוטנציאל לזיהום ויראלי, פרזיטי או חיידקי.
 
רעלנים טבעיים
סוג אחר של הרעלות מתייחס לרעל הפטריות. כאן לא מדובר בזיהום אלא ברעלים הגורמים לכאבי בטן, הקאות ושלשולים ומאוחר יותר נזקים בלתי הפיכים בכליות ובכבד. הרעלות כאילו יכולות להתרחש גם מצמחים שונים לרבות צמחי מרפא.
במקומות שונים בעולם חוששים מהרעלה הנוצרת על רקע אכילת בעלי חיים רעילים כדוגמת דג אבו נפחה או חלזונות וצדפות מסוכנים. אילו גורמים לפגיעה במעברי עצב שריר עד שיתוק שרירי נשימה ומוות.
יותר נדיר היא תופעת ההרעלה על ידי אלקלואידים שבמזון. למשל הרעלה על ידי סולאמין הנמצא בתפוחי אדמה יכולה לגרום לחולשה ולדיכאון. זו חולפת לאחר מספר ימים בהם הפסקנו את צריכת המזון הסולני.
 
הרעלה מתרופות כימיות
במקרים רבים ההרעלה מתרחשת על רקע תאונה בה ילד צורך תרופות של ההורים או שמבוגר טועה וצורך מינון לא נכון של תרופה. לפעמים ההרעלה נובעת מטעות של רופא ואז הסיבה היא יאטרוגנית. הרעלות כאילו יכולות להתרחש מתרופות שכיחות כמו אקמול או אספירין, ברבי טורטים או טריציקלים נוגדי דיכאון.
 
הרעלה ממתכות כבדות
הרעלות אילו יכולות להיות גם כרוניות כמו במקרה של הרעלת כספית על רקע צריכת דגים מזוהמים, הרעלת עופרת בשל חשיפה לחומרי צבע או כלי מטבח ישנים, הרעלה מבליעת סוללות או חומרי ניקוי ועוד.
 
במקרים רבים ההרעלה ניתנת לצפייה ופענוח מעבדתי מה שמאפשר טיפול המונע את המשך החשיפה לרעלן וסילוקו מהגוף בעזרת תרופות שונות.
 
 
הרעלה אקוטית זה עניין רפואי, אך מה בנוגע להרעלה מצטברת?
חומרי הרעל השונים החודרים לגוף יכולים להתחבר לאיברים, רקמות או לתאים מסוימים ולהישאר שם. אותן רקמות הופכות למקום אחסון עבור חומרי הרעל. חומרים פולאריים כמו חומרים אורגניים, נוטים להקשר לחלבונים שבדם או לרקמות רכות, בעוד שחומרים אנאורגאניים המזכירים סידן בתכונותיהם הכימיות, נוטים להצטבר בעצמות. חומרים מסיסים בשמן כמו תרופות מסוימות, הורמונים או זרחנים אורגניים מצטברים ברקמות השומן.
מנגנוני האגירה נובעים, לעתים, מדמיונם הכימי של חומרי הרעל לחומרים טבעיים שהגוף חפץ לאגור. למשל שומנים מסיסי שמן ADEK נאגרים ברקמות השומן, אבל אגירת יתר עלולה להזיק. חומרים אחרים נאגרים בכבד אך עודפים יכולים לפגוע.
אחסון חומרי רעל הוא לא רק תגובה אוטומטית של הגוף. לפעמים האחסון יכול למנוע את השפעת הרעל על מקומות מסוכנים יותר. למשל עופרת מסוכנת לדם אך אינה רעילה לעצמות. הצטברותה בעצמות ממזערת את הנזק לכדוריות האדומות, למשל. מאידך, סטרונציום 90 (חומר רדיואקטיבי) נוטה להצטבר בעצמות, משם קשה לסלקו מהגוף, ולהזיק להן.
 
גם אם אגרנו בגופנו חומרי רעל שיכולים להזיק לאורך שנים (או בזמן שרקמות שומן מתפרקות בהשפעת דיאטה מהירה, למשל), קיימים מנגנוני סילוק והפרשה. מנגנון ההפרשה המוכר והחשוב ביותר הוא דרך השתן. חומרים רעילים מומרים (לרוב על ידי הכבד) לחומרים לא פעילים ומופרשים דרך הכליות והשתן. חומרים שעוברים המרה בכבד מופרשים דרך המרה ישירות למערכת העיכול, ובמידה וחלקם אינו נספג מחדש לגוף, הם יוצאים דרך הצואה.
חלק מהחומרים יכולים להיות מופרשים דרך העור ואפילו דרך הנשימה והדמעות. למרבית הצער, ישנם רעלים שיכולים להיות מופרשים דרך חלב האם המיניקה. 
 
לא כל הרעלה מדידה. במידה וחלה הצטברות חומר רעיל בגוף, בדיקת דם לא בהכרח תתן לנו תמונה על המצב. בעבר היה "טרנד" של בדיקת שיער. על פי תפיסה זו, רעלים מצטברים לאורך זמן ברקמות כמו שיער. ידוע שרעלים מסוימים (למשל ארסן) יכולים להישאר שם דורות, אבל גם כאן הבדיקה איננה אמינה ואינה יכולה להצביע על הימצאותם של חומרים מזיקים באברי גוף אחרים. בדיקות לא ישירות אחרות כללו הסתכלות על העור ובעיניים. בדיקות אילו לא נבדקו בצורה מדעית ואין הוכחות לגביהן.
 
 
אז מה היא רעילות?
בהנחה שאנו לא מעוניינים לעשות ביופסיה לכל רקמה מגופנו ורק כדי לדעת אם יש שם חומרים מיותרים, עלינו להגדיר את מושג הרעילות מחדש. הדגש כאן יהיה לא על הימצאות החומר הרעיל בגוף אלא על צפייה בתפקודים ובתסמינים המכוונים לתקלה בבריאות.
סקירה מהירה ברחבי הרשת, על אתרים המבטיחים ניקוי רעלים, מצביעה על כך שההגדרה פרוצה ולא ברורה כלל. במקומות אחדים מדברים על סילוק רעלים כמו חומרי הדברה או הורמונים שהצטברו דרך התזונה. אתרים אחרים מכוונים לצריכת יתר של סוכרים וגלוטן. המלצות על דיאטות מיצים או חוקנים מבטיחות לטהר את גופנו. עוד אתרים מתייחסים לסילוק קנדידה או פתוגנים אחרים שמנצלים את חולשת הגוף וחשיפתו למזון לא בריא. ישנם גם אתרים שמדברים על פינוי הרעלה "רוחנית" כמו "אנרגיות שליליות".
המשעשע (ואולי העצוב) בעניין הוא ששיטות ניקוי שונות סותרות או מתנגדות לשיטות אחרות, כך שניקוי רעלים עלול להיות עסק לא בטיחותי, ואפילו מסוכן לגוף.
מכאן שסילוק רעלים לא בהכרח מתכוון לפינוי רעלים מהגוף. לעתים הכוונה לשיקום הרקמות כך שהן תתפקדנה ביעילות, או לסילוק בעיה ספציפית הנחשבת לסוג של "רעל" בעיני הסובל ממנה.
 
 
דוגמאות של צמחים לדטוקסיפיקציה על פי הרבליסטים שונים. (שימו לב שההגדרה "דטוקסיפיקציה" מקיפה תחומים רבים).

קבוצה
שמות צמחים
פעילות
Alterative
alfalfa, dandelion, licorice r., marshmallow
מטהר דם
Antihelmintic
black walnut hulls, cascara sagrada, garlic
נוגד פרזיטים ותולעים
Anticatarrhals
comfrey, garlic, marshmallow
מסלק מוקוס וליחה
Cathartic
aloe, cascara sagrada
מעודד יציאות מעיים
Cholagogue
beets, cascara sagrada, dandelion
מעודד יצירת מרה
Deobstruent
bayberry, goldenseal
מסלק חסימות
Expectorant
comfrey, garlic, licorice root, mullein
מסלק מוקוס וליחה מהריאות ומדרכי נשימה
Laxative
cascara sagrada, licorice root, psyllium
מעודד פעילות מעיים
Lithotriptic
cascara s., dandelion, marshmallow, parsley
ממס ומפנה אבני מרה וכליות
Lymphatic
dandelion, echinacea, garlic
מעודד פעילות לימפטית
 




















רעילות על פי הרפואה הסינית
מושג הרעילות, על פי הרפואה הסינית, מתייחס לאוסף תסמינים המתקשרים לאיכות הדם, לתפקוד הכבד והמרה ולסילוק חום - Heat (ולא בהכרח טמפרטורה שהיא fever ) מהגוף. חום יכול להיות פתוגן שחודר מחוץ לגוף. למשל מצב של מנינגיטיס (דלקת קרום המוח), בקטרמיה (אלח דם) או הרפס. חום יכול להיווצר מהפרת האיזון הפנימי של הגוף (כמו במצבי חסר יין, הצטברות חום ורעילות בכבד או מצבי אש שונים), אילו יכולים להתבטא במחלות כמו אפנדיציטיס עם זיהום כללי, תגובות רגישות לתרופות ולצמחים, הפטיטיס (דלקת בכבד) ועוד.
תסמיני החום כוללים סימנים כמו מיעוט שתן, שתן צהוב ומרוכז, אדמומיות או סומק, פצעים אדומים על העור או שטפי דם תת עוריים, דופק מהיר, fever ולשון אדומה עם חיפוי צהוב. סימפטומים יכללו תחושת חום סובייקטיבית, שאיפה למשקאות קרים, תחושת יובש בפה, גלי חום, חוסר שקט ואימפולסיביות ועוד.
 
כאשר החום מתבטא בממצאים פתולוגיים קיצוניים הוא נקרא אש. זהו מצב פתולוגי הכולל סימני רעילות כמו פצעונים ופרונקלים, אבצסים (מורסות), שלפוחיות לימפאדנופתיה (הגדלת קשריות לימפה), כיבים ועוד.
 
המערכות החשופות ביותר לחום ורעילות הן הכבד, לעתים הריאות ובמידה פחותה גם הקיבה:
הכבד אחראי על איכסון וטיהור הדם, הוא מווסת את כמות הדם המשוחררת לגוף ובזמן מנוחה, הדם עובר שם תהליכי ניקוי. הרפואה הסינית יחסה לכבד תפקיד של ייצור מרה וסילוק רעלים. פגיעה של חום ורעילות בכבד פוגעת גם בדם וגורמת לדימומים (מה שמתקשר לאחריות הכבד על גורמי קרישה). כיוון שחום עלול להעלות רוח, יהיו תסמינים רבים המתבטאים בחלקו העליון של הגוף כמו פרכוסים, רעד, אודם בעיניים או כאבי ראש אלימים.
 
במקרים רבים הגוף מגיב בקיצוניות לתופעת הרעילות ולכן הוא "מנסה" לסלק את החום, לפני שזה יזיק לאיברים הפנימיים, דרך העור, תופעה שתתבטא בפריחות או שלפוחיות.  
 
הריאות  אחראיות על ערבוב הצ´י המגיע מן האויר עם זה המגיע מהמזון והפצתו למרידיאני הגוף. הן מפזרות ומורידות את האויר לעבר הכליות ובאותה הזדמנות גם מסייעות בפיזור והורדת נוזלים. הריאות אחראיות על נשימת העור ונידוף נוזלים באמצעות זיעה. מכאן שבעיות עור שונות מתקשרות גם לתפקודי הריאה. מחלות חום ורעילות של הריאות מתבטאות בזיהומים קשים של דרכי הנשימה העליונים והתחתונים, טונזליטיס ולרינגיטיס, נפיחות בקשריות הלימפה, דלקות ריאה קשות, בצקות תת עוריות ומחלות עור שונות.
 
 
אסטרטגית הטיפול
במצבים אקוטיים יש לנקוט בשיטות פיזור על מנת לאזן את הגוף ולסלק במהירות את הפתוגן שחדר. במצבים כרוניים, אסטרטגיית הטיפול מתמקדת בשני צירים:
עצירת התהליך: לעתים, חלק מהסיבה לפתולוגיה היא צריכת עודף של מזונות לא מתאימים או כאילו המחממים ונושאים רעילות. תזונה מאוזנת המקפידה על צמצום החום עשויה לשפר את המצב ולעתים גם לפתור את הבעיה.
התזונה צריכה לכלול הימנעות מגורמים לחום ורעילות ובמקביל לתמוך במזונות המקררים ומנקים את הדם.
 
 
דוגמא לתזונה לסילוק חום ורעילות מדם הכבד
 
מומלץ להימנע:
סמים, עישון, מתח, יתר מאמץ מיני, יתר מאמץ פיזי, כל סוגי הבשר, תבלינים חריפים, מזון מתועש, מזון המכיל חומרים משמרים, צבעי מאכל מלאכותיים, חומרי טעם וריח, חומר מייצב, מונו סודיום גלוטמאט, ממתיקים מלאכותיים, שימוש מוגזם בשמן, מנגו, בננה, אפרסמון, אלכוהול, קפאין, סוכר לבן ומשקה קל ודייאט,
 
מומלץ להוסיף:
ירקות: פטריות (שמפיניון, שיטאקי וכו´), אספרגוס, ברוקולי, דלעת, זוקיני, גזר, סלרי, כרוב, מלפפון, עגבניה, סלק, חסה, קולרבי, לפת, צנון, צנונית, נבטים, אצות ים.
פחמימות: דוחן, חיטה, גריסי פנינה, תירס, שעועית בצורת כליה.
סוגי לחם: שיפון, שאור, תירס, בירה, פריכיות אורז.
פירות: אבטיח, בננה, מילון, מנדרינה, תפוח עץ, אננס, תאנה, אגס, דובדבן, לונגאן, ליצ´י, תות שדה, רימון אדום כהה, תאנים כהות, שזיף אדום, פטל אדום, אפרסמון.
חלבון מן החי: דג לבנון.
תבלינים: מלח, מנטה, שן ארי, זעפרן, בצל, נענע, אגוז מוסקט.
מתיקה: סוכריות אקליפטוס
שתייה: מים, מיץ (תפוחים, ענבים, מנגו, פפאיה, אוכמניות, חמוציות),
תה לניקוי גוף: מיץ נבט חיטה, מיץ נבט שעורה (או גרין מגמה), תה שערות תירס.
שיטות בישול: בישול במים, שליקה, חליטה, אידוי, אפיה, מזון בטמפרטורת החדר.
 

 
דוגמאות לצמחים מנקים חום ורעלים המשפיעים על הכבד:
Tu Niu Xi - Achyranthis Radix - ניטראלי, מר, חמוץ. כבד, כליות
Zi Hua Di Ding - Violae cum Radice Herba - קר, חריף, מר. כבד, לב
Lian Qiao - Forsythiae Suspensae Fructus - קריר, חריף, מר. כבד, כיס מרה, לב
Tu Fu Ling - Smilacis Glabrae Rhizoma - ניטראלי, מתוק, תפל. כבד, קיבה
Pu Gong Ying - Taraxaci Mongolici cum Radice Herba - קר, מר, מתוק. כבד, קיבה
Bai Hua She She Cao - Oldenlandiae Diffusae Herba - קר, מתוק, מר. כבד, קיבה, מעי גס
Bai Tou Weng - Pulsatillae Chinensis Radix - קר, מר. כבד, קיבה, מעי גס

Ban Lan Gen - Isatidis seu Baphicacanthi Radix - קר, מר. כבד, קיבה, ריאות
Qing Dai - Indigo Pulverata Levis  - קר, מר. כבד, ריאות, קיבה, לב
 Ban Zhi Lian – Scutellariae Barbatae Radix - קר, מר. כבד, מעי גס, ריאות, קיבה
Ye Ju Hua - Chrysanthemi Indici Flos  - קריר, מר, חריף. כבד, ריאות
Yu Xing Cao - Hottuyniae Cordatae Herba  - קריר, חריף. כבד, ריאות

 
באופן טבעי, צמחים רבים המסלקים חום ורעילות משפיעים על הכבד שאחראי על סילוק רעלים מן הגוף.
רוב הצמחים בעלי טמפרטורה קרירה ועד קרה מאוד, וזאת כדי לסתור את החום הפתולוגי. הטעם הדומיננטי ביותר בצמחים אילו הוא הטעם המר המופיע ברוב מוחלט של הצמחים לסילוק חום ורעילות. הטעם המר מאפיין צמחים היכולים לסלק רעילות מהכבד.
חלק מהצמחים משלבים טעמים נוספים כמו הטעם המתוק שמאפשר חיזוק והרמוניה או את הטעם החריף המתקשר לריאות והשפעתו חלה על הנעה ופיזור חום ורעילות בעיקר מן הריאות.
                                                                                                                      
אנו יכולים להפריד, מלאכותית, בין צמחי תועלת הניתנים לשילוב בתזונה, לבין צמחי מרפא שניתנים באופן אינדיבידואלי ובהתאם לאבחנה מדוקדקת הדורשת מעקב אחר המטופל.
כמו כן, חלק מהצמחים אינם מסלקים חום ורעילות באופן ישיר אך תורמים לעבודת שאר הצמחים.
 
ביניהם ניתן למצוא קבוצות צמחים כמו:
א – צמחים מובילים. אילו צמחים שמאפשרים לצמחים מרים וקרים להיקלט במערכת העיכול ולהגיע ליעדם. בדרך כלל, צמחים מסלקי חום הינם "לא טעימים" בלשון המעטה. חלקם מכילים ספונינים אשר יכולים לגרום לבחילות ולפיכך, יש לשלב אותם עם צמחים, כמו ליקוריץ´, למשל, המאפשרים את ספיגתם ממערכת העיכול למחזור הדם ומשם לאיברי המטרה.
ב – צמחים שמנטרלים רעילות של צמחים אחרים. לפעמים יש להוסיף צמח רעיל לפורמולה קיימת. למשל, במצבי חום קיצוניים של הריאות אנו עלולים להזדקק לצמח מכייח כמו Pinellae = Ban Xia למרות שהוא מחמם ואפילו רעיל במידה מסוימת. שילוב ליקוריץ´, לעתים כבר בשלב העיבוד, מונע את הרעילות ומאפשר לצמח להשתלב היטב עם צמחים שפעילותם מנוגדת.
ג – צמחים תומכים. למשל שילוב צמחים מחזקי יין כמו האופיופוגונניס = Mai Men Dong המזינים את הנוזלים, יכול לסייע לעבודת פורמולה שנועדה לנקז חום ורעילות מהגוף. כידוע, חום מכלה את הנוזלים ותמיכה בהם חיונית להסעת החום החוצה.
 

דוגמאות לצמחים שניתן לשלב כתבלין או כחלק מהתזונה:
 
שם עברי
אנרגטיקה
תפקידים וחומרים פעילים
גדילן מצוי
Milk thistle
Silybum marianum
 
קריר, מר, מתוק. מניע צ´י ומסלק חום לחות ורעילות מהכבד. מנקה חום ורעילות מדם הכבד.
מניע צ´י ומסלק חום לחות ורעילות מהכבד במצבי בחילות, כאב ראש, עצירות, כבד וטחול מוגדלים.
לחום לחות ורעילות בכבד על רקע דלקת כבד,שחמת או כבד שומני.
מעודד הפרשת מרה. הפטופרוטקטיבי. שומר על דופן התאים.
מזרז רגנרציה של תאי כבד. נוגד ליפידים בדם. להפטיטיס, תפקודי כבד לקויים, כבד שומני, שחמת, פסוריאזיס.
חומרים פעילים: Silymarin silybin, silydianin, silychristin
ארטישוק
 Artichoke Cynara Scolymus
קריר, מלוח, מר, מתוק, מוריד. כבד, כיס מרה.
מחזק צ´י, מניע צ´י, משתן, מחזק יין ומסלק אש מהכבד והמרה, מסלק רעילות ומזין את הדם.
מעודד יצירת מרה, מדכא יצירת כולסטרול ומסייע לפינויו דרך המרה, הפטופרוטקטיבי, מסייע בשיקום תאי כבד, דומה לגדילן
חומרים פעילים: כלורופיל, Silymarin
צינארין, אינולין.
אזובית פשוטה
Oregano
Origanum vulgare
חמים, מר, חריף,מעלה. כבד, קיבה, לב, ריאות.
מסלק חום, מסלק חום ולחות מהריאות, משלושת המחממים, מווסת צ´י במערכת העיכול
מונע סרטן השד וסרטן העור
חומרים פעילים: Quercitin , farnesol
סרפד
 Nettles
Urtica urens
קר, מר, מוריד. כליות, שלפוחית שתן, כבד, טחול. מסלק רעלים, מייבש נוזלים, מפוגג לחות, מחזק דם בכבד, מייצר דם בטחול
מטהר את הריאות, מרגיע סטרס, מפחית נוזלים ומשתן.
שום
Allium sativum
Da Suan
 
חמים, חריף, מעלה. מעי גס, טחול, קיבה, ריאות.   
מסלק רעלים, מחזק מערכת חיסון, מסלק טפילים, מסלק חום ולחות מהעור.
אנטיביוטי נגד חיידקי גרם חיוביים ושליליים, דיזנטריה, הליקובקטר, טפילים במעיים, בצקת, כאב בטן כתוצאה מקור, כיח, מחלות עור, רמות כולסטרול גבוהות בדם
חומרים פעילים: קאמפפרול, קוורצטין, אליצין, אליין, דיאליל, דיסלפיד.
שן ארי
Dandelion
Pu Gong Ying = Taraxaci Mongolici cum Radic Hb
קר, מר, מתוק. כבד, קיבה.מסלק חום, לחות ורעילות.
למורסות, אבצסים, כיבים.
לחום ולחות במצבי דלקות וליקויים במערכת השתן.
 
העלים מתאימים לכליות והשורש לכבד. מייצר מרה ועוזר לעיכול. מעודד הפרשת רעלים לצואה. מטהר דם, מוריד רמת סוכר.
לבצקות, דלקת מפרקים ולחץ דם גבוה.
חומרים פעילים: Taraxacerin, Taraxacin, טאנינים, אינולין, coumestrol.
 
 

דוגמאות לצמחים ברפואה הסינית המוכרים בשימוש גם ברפואת הצמחים המערבית

שמות
אנרגטיקה
תפקידים וחומרים פעילים
 
Tumeric
Jiang Huang = Curcumae Longae Rhizoma
Yu Jin = Curcumae Radix
 
Jiang Huang - מניעי דם. חמים, חריף, מר. טחול-לבלב, קיבה, כבד.
Yu Jin - מניעי דם. קריר, חריף, מר. לב, ריאות, כבד.
מטהר חום ומקרר את הדם. לחום ברמת הדם. מטהר את הלב ופותח את הפתחים במצבי ליחה חמה.  
דיכוי תאים סרטניים במערכת העיכול, דיכוי פרוליפרציה של תאי סרטן פרוסטטה, נוגד קרצינוגנים
חומר פעיל:  curcumin, curdione , curcumol , germacrone
ג´ינג´ר - זנגוויל
Ginger Root
Gan Jiang = Rz. Zingiberis Officinalis
Sheng Jiang = Rz. Zingiberis Officinalis recens
Gan Jiang - מחממים פנימי ומסלקים קור.
חם, חריף. כליות, ריאות, טחול-לבלב, קיבה.
מחמם את המרכז במצבים של עודף קור חיצוני ובמצבים של קור על רקע חסר של יאנג צי. מחמם את הריאות ומסלק ליחה.
Sheng Jiang - מסלק רוח קרה.
נוגד סרטן, מעודד אפופטוזיס gingerol ההופך ל Shogeol. זינגיברנס, גינגיסולפוניק אסיד,  ג´ינגרון, כורכומין
 
שוש קרח - ליקוריץ´
Licorice Root
Rx. Glycyrrhizae Uralensis = Gan Cao
מחזקי צי, ניטראלי, מתוק. כל 12 המרידיאנים, בעיקר ריאות, טחול-לבלב, לב.
למצבי חסר ב  SP Qi + קוצר נשימה עייפות וצואה רכה. מלחלח ריאות ומפסיק שיעול. מנקה חום ורעילות, אך רק כצמח Raw. לפצעים, קרבונקלים, רעילות בגרון הן כמירתח והן כחיצוני.
אנטי בקטריאלי ואנטי טוקסי.  
למחלות כבד כגון דלקת כבד פעילה כרונית דלקות פרקים, פסוריאזיס, אקזמה, ואסתמה.
אנטידיורטי. לסיכוך מעיים, סתירת חומציות והגנה מכיבים. מעקב אנזים: B Hydroxid Dehidrogenase שהורס קורטיזול.
חומרים פעילים: גליצריזין, חומצה גליצריזינית, פלבונואידים, קומרינים וספונינים טריטרפנואידים
Huang Qin = Scutellariae Baicalensis Radix
 
מנקים חום מיבשים לחות. קר, מר. כבד, מרה, מעי גס, ריאות. קיבה איברים:
מסלק חום ואש המלווה בחום גבוה. צמא. איריטבליות ושיעול במיוחד מהמחמם העליון. מסלק חום ולחות. לטיפול בחום במעיים ובקיבה המתבטא בשלשול. מטהר חום ומרגיע עליית יאנג הכבד עם כאבי ראש, איריטביליות, עיניים ופנים אדומות וטעם מר בפה.
נוגד דלקות ומוריד תגובה אלרגית. מוריד לחץ דם. למחלות ריאה בילדים. הפטיטיס. נפריטיס. פיילונפריטיס. מוריד שומנים בדם. מוריד לחץ דם. מוריד רמות סוכר בדם. משפר פעילות של כיס מרה.
 

ובראיה משולבת
דרך נוספת להציג דטוקסיפיקציה היא על ידי שיקום הכבד מנזקים. נזקים אילו באים לידי ביטוי בהפרעות בתפקודי כבד (אנזימים בדם) ובביופסיה פתולוגית. ניתן לשלב טיפול הרבולוגי עם הטיפול התרופתי (למשל סקוטלריה עם אינטרפרון) וקל לבדוק את מגמת השיפור על ידי מעקב מעבדתי וקליני אחר בדיקות המעבדה [1].
 
נמצאו 319 צמחים המוכרים ברפואה הסינית והיפאנית שצמצמו או מנעו נזק לכבד שהוסב על ידי פחמן ארבע כלורי - CCl4 במודלים חיים [2]. שילוב של צמחים בטיפול של הפטיטיס C  כרוני נתן תוצאות טובות יותר מאשר טיפול תרופתי לבדו דבר שנסקר במתה-אנליזה על מאות מחקרים בתחום. עם זאת, יש לסייג כי רוב המחקרים היו בעלי איכות נמוכה. למרות זאת, עצם הדיווח על שילוב צמחים ומגמת שיפור במחלה ויראלית קשה זו מכוונים לאפשרות שאחדים מהצמחים יהיו בעלי יתרון קליני לטיפול בהפטיטיס C או במחלות ויראליות אחרות של הכבד [3].
 
צמח הבופלאורום = Chai Hu נמצא מכיל Saikosaponin C המתאים לטיפול בהרפס. זהו צמח הפטופרוטקטיבי ורכיבים פעילים שונים נמצאו מועילים להגנת הכבד. כך למשל Saikosaponin A נמצא יעיל לצמצום התבטאות סימפטומטית של אלרגיה (כנראה דרך מניעת הפרשת היסטימין מתאי מסט). אלרגיה, במקרים רבים נחשבת לתופעת חום ורוח של הכבד. רכיב פעיל אחר של הבופלאורום: Saikosaponin D  נמצא יעיל למניעת פיברוזיס שהושרה בכבד עכברים [4].
 
תועדו מספר צמחים שאינם נחשבים למסלקי חום ואש רעילה מכבד. כך למשל האסטרגלוס = Huang Qi שנמצא מועיל לטיפול ולמניעת נזקי כבד בהפטיטיס B   [5], או שילוב של פאוניה = Bai Shao עם אסטרגלוס, שנמצאו בעלי אפקט הפטופרוטקטיבי מפני פיברוזיס שהושרה על ידי CCl4. [6]. פאוניה מכילה חומר פעיל Paeoniflorin   שנמצא יעיל גם בפיברוזיס כבדי של עכברים שנחשפו לפרזיטים כמו סכיזטוזומה [7].
 
אמנם וירוס ההרפס אינו אמור לפגוע בכבד, אך מנקודת ריאות סינית, התפרצות של הוירוס מעידה על חום ולעתים אף על אש ורעילות מהכבד. ארתמיסיה = Yin Chen Hao נחשבת ברפואה הסינית לצמח מסלק לחות חמה מהכבד וכיס המרה ומטפל בצהבת. הצמח גם מסלק חום ומשחרר חיצון בפתולוגיות חום עם חום וצמרמורת לסירוגין. זהו צמח מנקז לחות, מר וקר החודר לכבד, טחול-לבלב, מרה וכבד. מכאן שהוא מועיל גם לזיהומים ויראליים שונים ובכללם ההרפס. מחקר על פורמולת צמחים Yin Chen Hao Tang המכילה את הארתמיסיה, מצא שהפורמולה יעילה לטיפול בהרפס מסוג I ו- II [8]. צמח הארתמיסיה גם התגלה כמועיל למניעת פיברוזיס של דרכי המרה, הנחשב לתוצאה של אש רעילה הפוגעת לאורך זמן בכבד [9].
 
מעניין לציין שקיימת חפיפה רבה בין צמחים נוגדי רעילות של הכבד לבין צמחים שמשרים אפופטוזיס (התאבדות תאית) של תאי קרצינומה בכבד. דוגמא לחפיפה זו נמצא בהשפעת ה berberine , חומר פעיל הנמצא בצמחים שונים כמו סקוטלריה = Huang Qin שנמצא כבעל אפקט הפטופרוטקטיבי וגם נוגד סרטן של הכבד [10].
 
ראוי לסייג את כל הנאמר עד כה. בצידו של תיקון או מניעת נזקים בכבד קיימת לא רק ברכה אלא גם סכנה. צמחים מסוימים יכולים להשרות נזק לכבד אם במנגנון ישיר ואם בשל אינטראקציה עם תרופות שונות, כמו למשל, במקרה הלא שגרתי של שילוב Xiao Chai Hu Tang = Minor Bupleurum Decoction , פורמולה המתאימה לטיפול במצבי Shao Yang כדוגמת מחלות וירליות שאינן חולפות מהר (מונונוקליאוזיס, למשל). בתיעוד כמעט בודד הועלה מקרה בו הפורמולה הובילה להפטיטיס אקוטי לאחר שימוש בן חודש וחצי שהתבטא בממצאים קליניים שונים, בתפקודי כבד לקויים וביופסיה פתולוגית. הבעיה חלפה עם הפסקת הפורמולה [11].
 
אנו רואים כי בצד הברכה ב"תיקון הכבד" קיימות סכנות, ואף שהן פחותות משימוש בתרופות כמו אקמול או NSAID´s , הרי שכללי הזהירות צריכים להיות לא פחות מחמירים. על המטפל להקפיד על בדיקת דם ראשונית וחזרה על בדיקת הדם כשבועיים (או יותר, לפי הצורך) לאחר תחילת הטיפול ההרבולוגי.
 
 
למידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) המסלול המשולב
 
 
מקורות
 
1 - Interferon plus Chinese herbs are associated with higher sustained virological response than interferon alone in chronic Hepatitis C: a meta-analysis of randomised trials.
Zhao S, Liu E, Wei K, Lu S, Chu Y, Li Y, Wang Y, Huang B, Chen Y, Yang P.
SourceKey Laboratory of Environment and Genes Related to Diseases of Education Ministry, Xi´an Jiaotong University School of Medicine, Shaanxi, China.
 
2 - Therapeutic efficacy of Traditional Chinese Medicine 319 recipe on hepatic fibrosis induced by carbon tetrachloride in rats.
Cheung KF, Ye DW, Yang ZF, Lu L, Liu CH, Wang XL, Poon RT, Tong Y, Liu P, Chen YC, Lau GK.
 
3 - Compound Chinese herbal medicines, Chinese herbal drugs and their active extracts for treatment of chronic hepatitis C: a systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials.
Qin XK, Han M, Liu JP.
Zhong Xi Yi Jie He Xue Bao. 2009 Oct;7(10):913-28. Chinese
 
4 - Saikosaponin-d attenuates the development of liver fibrosis by preventing hepatocyte injury.
Fan J, Li X, Li P, Li N, Wang T, Shen H, Siow Y, Choy P, Gong Y.
Biochem Cell Biol. 2007 Apr;85(2):189-95.
 
5 - Clinical and experimental effectiveness of Astragali compound in the treatment of chronic viral hepatitis B.
Tang LL, Sheng JF, Xu CH, Liu KZ.
J Int Med Res. 2009 May-Jun;37(3):662-7
 
6 - Effects and mechanisms of extract from Paeonia lactiflora and Astragalus membranaceus on liver fibrosis induced by carbon tetrachloride in rats.
Sun WY, Wei W, Wu L, Gui SY, Wang H.
J Ethnopharmacol. 2007 Jul 25;112(3):514-23. Epub 2007 Apr 24.
 
7 - Paeoniflorin: a monomer from traditional Chinese medical herb ameliorates Schistosoma japonicum egg-induced hepatic fibrosis in mice.
Li X, Shen J, Zhong Z, Wen H, Luo Q, Wei W.
J Parasitol. 2009 Dec;95(6):1520-4.
 
8 - Yin Chen Hao Tang, a Chinese prescription, inhibits both herpes simplex virus type-1 and type-2 infections in vitro.
Cheng HY, Lin LT, Huang HH, Yang CM, Lin CC.
Antiviral Res. 2008 Jan;77(1):14-9. Epub 2007 Sep 24.
 
9 - Herb medicine Yin-Chen-Hao-Tang ameliorates hepatic fibrosis in bile duct ligation rats.
Lee TY, Chang HH, Chen JH, Hsueh ML, Kuo JJ.
J Ethnopharmacol. 2007 Jan 19;109(2):318-24. Epub 2006 Aug 5.
 
10 - A systematic review of the anticancer properties of berberine, a natural product from Chinese herbs.
Sun Y, Xun K, Wang Y, Chen X.
Anticancer Drugs. 2009 Oct;20(9):757-69. Review.
 
11 - Acute hepatitis induced by Chinese hepatoprotective herb, xiao-chai-hu-tang.
Hsu LM, Huang YS, Tsay SH, Chang FY, Lee SD.
J Chin Med Assoc. 2006 Feb;69(2):86-8.
 
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז