לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Yu Li Ren - Pruni Semen ברפואה הסינית

 
 
זרע הדובדבן משלשל ומלחלח. הוא משפיע על הטחול, המעי הדק והמעי הגס. המאמר כולל התייחסות לזרעים מכילי אמיגדלין נוספים כמו זרע המשמש וזרע השקד. מאמר זה מפרט על חשיבותם הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים. המאמר מדגיש את שימושיהם המגוונים אך גם את המגבלות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת הקטגוריה: צמחים - מדריך צמחים.
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות והילה לאון
 
מבוא:
הפרוני שייך למחלקת הדו-פסגיים קדומים, לסדרת הורדנאים (Rosales), למשפחת הורדיים (Rosaceae), לתת המשפחה: שזיפיים. הפרוני הוא מסוג פרונוס – סוג של עצים ושיחים בעלי פרחים, הכולל את המינים: אפרסק, שקד, דובדבן, שזיף ורבים אחרים. קיימים למעלה מ-430 מינים שונים של פרונוס, הצומחים בכל אזור בעל אקלים ממוזג בעולם. הפרוני שייך לתת הסוג דובדבן וגדל בעיקר בפרובינציות של מחוז ליאונינג (שבצפון-מזרח סין), במחוז חביי (שבמזרח סין) ובמונגוליה. בשנת 1912 העניקה יפן לארה"ב 3,000 עצי דובדבן במתנה כדי לחגוג את הידידות המתפתחת בין המדינות, וכך הם נפוצו גם במערב.
 
זרע הפרוני שייך לקטגוריית הצמחים המשלשלים והמלחלחים; אלו הם צמחים המגרים ומשמנים את מסלול הקיבה והמעיים ומקדמים הפרשה מהמעיים.
בנוסף, זרע הפרוני משתייך גם לצמחים המטהרים מים, הגורמים להפרשת מים וצואה מהגוף. חלק מהצמחים הללו מקדמים השתנה ומצוינים במקרים של בצקות בגפיים, מיימת (Ascites) או לתחושת מלאות בחזה ואסטמה עקב לחות-ליחה. מנת יתר (מעל המינון המקובל לכל צמח וצמח) או נטילה לאורך זמן של זרעים אלה מזיקה מאוד לבריאות. לכן, כשיש הקלה בסימפטומים, יש להפסיק לקחת אותם. 
את האבקה מפיקים מזרעים של פירות בשלים, אותם אוספים בסתיו. לאחר ייבוש בשמש, טוחנים את הזרעים בעלי ומכתש.
 
 
מאפיינים כלליים:
שם סיני: Yu li Ren
שם פרמקולוגי: Pruni Semen
שמות בוטניים: Prunus Japonica Tunb, Prunus Humilis Bge, Prunus Tomentosa Thun
שם עממי: Bush-Cherry seed
קטגוריה: משלשלים מלחלחים
אנרגטיקה: ניטרלי
טעמים: חריף, מר, מתוק
מרדיאנים: LI, SI, SP
מינון: 3-9 גרם
 
 
תפקודים:
* מלחלח ופותח את המעיים: משמן את המעיים ומניע את הצואה. לעצירות עקב מחסור רציני של נוזלי גוף ויובש במעיים. הסמן פרוני נחשב כבעל עוצמה בינונית מבין המשלשלים.  לעצירות בשל תקיעות צ´י במעיים
* מקדם השתנה ומוריד בצקות: למצבי Leg-Qi או לבצקת עם קושי במתן שתן ועצירות. לבצקות עם מיימת או לבצקות עקב מחלת ברי ברי וקשיים במתן שתן.
 
 
הגישה העממית:
הפירות-  דובדבנים, אכילים (וטעימים, אם כי הם חמוצים יותר מהדובדבן שאנו מכירים) ומשמשים כרכיבים במיצים, ריבות, יין ובירקות ופטריות מוחמצים. הודות לצבעו האדום העז של הפרי משתמשים בו רבות לקישוט מאכלים, ומכאן הביטוי "הדובדבן שבקצפת", שפירושו: החלק הטוב ביותר.
את השיח מגדלים גם כצמח נוי, המוערך ביותר על פרחיו ופירותיו או שמשתמשים בגזם עבור בונסאי או כמגמד כנות עבור הדובדבנים אחרים.
במנצ´וריה ובאמצע-מערב ארצות הברית, נוטעים את השיח כדי לספק שובר רוח.
בדרום סין משמש הפרוני כתרופה עממית לאינסומניה עקשנית עקב מאורע מפחיד. למטרה זו מכינים תמצית מהזרעים יחד עם יין צהוב ומבשלים עשר דקות. את הזרעים המנוקזים מוסיפים למרשם המבוסס על דיאגנוזה מתאימה.
 
בתרבות היפנית מכונים עץ הדובדבן בכלל, ופריחתו בפרט - סאקורה, המהווה סמל היסטוריה ותרבותי של יפן. בכל שנה מתקיים ביפן פסטיבל לאומי שנתי הנקרא - פסטיבל ההאנאמי (花見, הסתכלות על פרחים), החוגג את יופי הסאקורה, כשעצי הדובדבן מגיעים לפריחה מלאה בתחילת האביב, והוא מהווה מוקד משיכה פופולארי לתיירים.
 
 
 
מידע מחקרי-פרמקולוגי על Yu Li Ren:

זרע הפרוני מכיל:
אמגדלין (Amygdalin) - גליקוזיד הידוע גם בשם "שקד מר". זנים שונים שלו נמצאים בסוגים שונים של פרונוס, ביניהם הדובדבן. האמגדלין הוא מיצוי מגרעין השקד או המשמש שהתקרש מהרתחתו עם אתנול. בהתאדות התמיסה ובהוספת Diethyl Ether, האמגדלין מקריש כקריסטלים קטנטנים לבנים.


 






Beta-glucosidase
הוא אחד מהאנזימים המזרזים שחרור של ציאניד מהאמגדלין. הוא נמצא במעי הדק של האדם ובמגוון מזונות. הוא מוביל לרעילות קטלנית ובלתי צפויה, כשהאמגדלין נלקח אוראלית.
ב-1950 הוא דווח כלא רעיל, כשהוא בצורתו הסינטטית ושימש לשימור בשר ואף לאחר מכן שווק כ"לאטריל" – תמצית שנמכרה כתרופה לסרטן, אך הוכחה כחסרת תועלת [1].
למרות זאת, עדיין מחקרים שונים מראים כי האמגדלין, המכיל ציאניד טבעי, משמש לטיפול בסרטן, וזאת משום שהוא ידוע באפקט ההרג הסלקטיבי על תאים סרטניים – אפופטוזיס. הוא יוצר אפופטוזיס לתאי סרטן הערמונית [2], הוא בעל השפעה אנטי סרטנית על תאי מעי גס אנושיים [1] וסרטן שלפוחית השתן [4].
 
כמו כן, מכיל זרע הפרוני:
שישה סוגים של פלבנואידים, הידועים כבעלי פעילויות מעכבות ונוגדות חמצון על תחמוצת החנקן (NO) וייצור פרוסטגלנדינים, דבר המשפיע על לחץ הדם, דלקות ואפילו על זיקפה [5].
ליפידים (58-74%) [6] – תרכובות אורגניות מגוונות המסיסות במים, שסוגיהן העיקריים הם: חומצות שומן, גליצרידים, פוספוליפידים וסטרולים.

 
 
 
 





ויטמין
B1 – תיאמין (60-75%) משתתף בתהליכי הפקת האנרגיה בגוף וביצירת חומר מתווך במערכת העצבים. 
מחסור בתיאמין יכול לגרום למחלת ברי ברי, ומכאן ההסבר מדוע הזרע מטפל בבצקות הנגרמות עקב מחלת זו.
 
 
ויטמין C – חומצה אסקורבית – חומר מזין, מסיס במים, החיוני לחיים; הוא עוזר ליצירת קולגן המאפשר יצירת רקמות ועצמות ושומר על נימי הדם והשיניים. כמו כן, הוא מחזק את המערכת החיסונית מפני דלקות ועשוי לצמצם סכנה למחלות לב וסרטן.






ספונינים
(0.96%)  [7] – גליקוזיד שהאגליקון בו הוא טריטרפנואיד או סטרואיד, בעל טעם מר ויכולת הקצפה. בכמות גבוה הוא גורם להקאות, אך בכמות נמוכה – מונע כולסטרול.
 
פיטוסטרולים – סטרואידים המופיעים בצמח.
Anthraquinone - תרכובת אורגנית ארומטית הממריצה לשלשל. נגזרת שלה נכללת (9,10-Anthraaquinone) במשלשלים, בתרופות נגד מלריה ובתרופות לטיפול בסרטן.
 
 
טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
זרע הפרוני משתייך,  כאמור, לקטגוריית צמחים המטהרים מים. צמחים אלה גורמים להפרשת מים וצואה מהגוף, לכן מנת יתר שלהם (במקרה של זרע הפרוני מעל 3-9 גרם) או נטילתם לאורך זמן, מזיקה מאוד לבריאות. לכן, כשיש הקלה בסימפטומים, יש להפסיק לקחת אותם. 
בנוסף לעיל, תפקידו כמשלשל גורם לכך שיש להשתמש בו בזהירות בחסר יין עם חסר נוזלים ומאותן סיבות של ייבוש יש לנטול אותו בזהירות גם בהריון.
למרות שזרע הפרוני מכיל אמגדלין (4.6 מיקרוגרם לק"ג), הוא אינו נחשב לרעיל.
 
 
מידע על צמחים עם שמות דומים:
כל הצמחים שלהלן בעלי שמות דומים ומכילים גם הם אמיגדלין במינונים שונים.
 
שם סיני: Xing Ren
שם פרמקולוגי: Semen Pruni Armeniacae
שמות בוטניים: Prunus Armeniaca L. Var. Ansu Maxim, P. Armeniaca L.
שם עממי: Apricot Seed
קטגוריה: צמחים המקלים על שיעול וציפצופים.
אנרגטיקה: מעט חמים, מעט רעיל.
טעם: מריר.
מרדיאנים:LI, Lu
מינון: 3-9 גרם.
 
תפקודים:
* זרע המשמש הוא אנטי שיעולי, אנטי אסמתי ומרגיע. מתאים גם לברונכיטיס ולשיעול חריף. בשילוב עם צמחים אחרים מתאים לסוגים שונים של שיעול הנגרם מחום או מקור. בשל טבעו הלח של הזרע, הוא טוב במיוחד עבור שיעול יבש.
* מלחלח את המעיים.
 
התוויות נגד: בזהירות בילדים. בזהירות בשלשול.
זרע המשמש אנטגוניסט ל-Huang Qi - Rx. Astragali Membranacei, Huang Qin - Rx. Scutellariae Baicalensis וגם ל-Ge Gen - Rx. Puerariae.
 
רעילות: לאחר הבליעה, אמגדלין ואמדלינאז מתחברים במערכת העיכול ויוצרים בין השאר חומצה הידרוציאנידית שהיא רעילה ביותר. מנת יתר של זרע המשמש גורמת לסחרחורת, בחילות, הקאות וכאבי ראש שיכולים להגיע עד לדיספניאה, ספאזם, אישונים מורחבים, אריתמיה ותרדמת. מינון קטלני במבוגרים הוא באזור של 50-60 גרעינים, ובילדים - 10 גרעינים. בישול, הסרת הציפוי החיצוני וערבוב עם סוכר – מפחיתים את הרעילות.במקרים של מנת יתר, יש לתת פחם פעיל ומומלץ גם סירופ  Ipecacלהקאות. קליפת העץ משמש או קליפת השורש גם באופן מסורתי שימש כאנטידוט [1].
 
שם סיני: Tao Ren 
שם פרמקולוגי: Semen Persicae
שם בוטני:Prunus Persica         
שם עממי: Peach Kernel
קטגוריה: ממריצי דם
אנרגטיקה: ניטרלי
טעם: מר, מתוק
מרדיאנים: Ht, LI, Liv, Lu
מינון: 4.5-9 גרם.
 
תפקודים:
* מפרק סטאזיס של דם – פותר בעיות רבות המקשרות לסטאזיס דם, כולל הפרעות ויסתיות, כאב בטן, פציעה טראומטית, אבצסים בריאה, אבצסים במעיים עם מסות קבועות בבטן.
* מלחלח את המעיים – לעצירות בשל יובש במעיים.
התוויות נגד: אסור בהריון.
 
שם פרמקולוגי: Prunus Dulcis
שמות בוטניים: Amygdalus communis, Prunus amygdalus Batsch., Amygdalus dulcis Mill
שם עממי: Almond
 
תפקודים:
* שיפור גמישות העור - בשל היותם מקור עשיר בוויטמין E (24 מ"ג לכל 100 ג"ר שקדים).
* משלשל - משפר את תנועת המזון במעי הגס משום שהשקדים מכילים כ- 49% שמן.
כמו כן, נעשה שימוש בשמן זה באופן מסורתי על ידי מטפלים בעיסוי כדי לשמן את העור במהלך מושב עיסוי או כשמן בסיס בארומתרפיה.
* השקד משמש כמאכל כמו שהוא או שניתן להפיק ממנו מאכלים כדוגמת חלב שקדים ומרציפן. ניתן להפיק ממנו קמח להכנת מאכלים ללא גלוטן או לחולי סוכרת.
* אנטי סרטני.
* מחקרים אחרונים מקשרים צריכת שקדים בדיאטה מעלה את רמות צפיפות ה-HDL בדם.
* מוריד את רמות ה-LDL בדם, משום שהוא מכיל שומן בלתי רווי.
התוויות נגד: הזרעים של שקדי הבר הם מרים ועשויים להכיל 4-9 מיליגרם אמגדלין לזרע, המתפרק ויוצר חומצה ציאנית. לפיכך, גם במנות קטנות האפקטים קשים ובמינונים גדולים עלולים להיות קטלניים. מכאן שאסור לאכול כמות מרובה של שקדים מרים. הזנים התרבותיים מכילים כמות קטנה יותר של אמגדלין ולכן יש להם טעם מתוק יותר.
השקדים עשויים לגרום לתגובה אלרגית. התגובה משותפת לאלרגנים לאפרסק ולעץ האפרסק והסימפטומים נעים בין סימפטומים מקומיים, למשל אלרגיה בפה וסרפדת, לסימפטומים מערכתיים, כולל שוק אנאפילקטי.
 
כמו כן לדובדבנים למיניהם שמות דומים, כגון:Prunus Avium, Prunus Campanulata, Prunus Cerasifera  וגם למיני שזיפים שונים, ביניהם: Prunus Insititia, Prunus Domestica, Prunus Salicina.
 
 
שם פרמקולוגי: Cassava
שמות בוטניים: Manihot esculenta, Yuca, Manioc                                             
תפקודים:
* שורש הקסאווה משמש לטיפול בשלשול ומלריה.
* העלים משמשים לטיפול ביתר לחץ דם, כאב ראש וכאב בכלל.
* הקובנים משתמשים בקסאווה לטיפול בתסמונת המעי הרגיז.
* מכיוון שהקאסאווה הוא עמילן טבעי ללא גלוטן, הפיקו ממנו קמח, העונה לשם טפיוקה. במטבח המערבי הוא הופיע כחלופה לחיטה לחולי צליאק.
אמנם הקסאווה אינה דומה ל- Pruni Semen, אך גם היא משמשת כמקור טבעי לציאניד. פקעת הקסאווה עשויה להכיל 15-400 מיליגרם ציאניד בק"ג (הטווח כה גדול בשל השינויים בגורמים גנטיים, סביבתיים, מיקום, עונה וסוג האדמה) [1]glucoside cyanogenic. במינון 40 מ"ג של glucoside cyanogenic קסאווה טהור מספיקה כדי להרוג פרה. בבני אדם זה יכול לגרום לסקלרוזה (sclerosing) חמורה בלבלב, המובילה דלקת לבלב כרונית. לכן, חברות, אשר באופן מסורתי אוכלים קסאווה, יודעות כי יש צורך לעבדה לפני האכילה (ע"י השריה, בישול, תסיסה, וכדו´) כדי להימנע מלחלות. . החשיפה לציאניד עשויה להגרם מעיבוד כמות גדולה מאוד של קסאווה או מעצם אכילתה. יש קסאווה "מתוקה" או "מרה", שמשמעותן: היעדרות או נוכחות של רמות רעילות של
 
חשיפה כרונית לציאניד ברמה נמוכה מקושרת להתפתחות גוייטר או לנוירופתיה מקומית או להפרעה עצבית הגורמת לתנועות האדם להיות לא יציבות ולא מתואמות. הרעלת ציאניד חמורה, במיוחד בתקופות רעב, גורמת להתפרצויות חולשה, Konzo - שיתוק בלתי הפיך ובמקרים מסוימים אף למוות [2].
 
שילובים:
Hua Ma Ren + Yu Li Ren + Xing Ren
(Sm. Cannabis Sativae +Pruni Sm. + Sm. Pruni Armeniacae)
הסמן קנאביס מזין ומלחלח את המעיים, לעצירות בחסר יין, במבוגרים, כתוצאה ממחלת חום ובחסר דם. הסמן פרונס מלחלח ופותח את המעיים. הסמן פרוני הארומטי מלחלח את המעיים. יחד הם לעצירות כרונית הנגרמת מיובש במעיים או מחסר צ´י.
 
Yu Li Ren + Yi Yi Ren + Fu ling + Hua Shi
(Pruni Sm. + Coicis Lachryma Joby + Poria Cocos + Talcum)
הסמן פרונוס מקדם השתנה, מוריד בצקות ומלחלח ופותח את המעיים. הקויוסיס מנקז לחות, משתן ומטפל בבצקות, לקשיים במתן שתן, לנפיחות בבטן. הפוריה מנקזת לחות ומשתנת, לבצקות ולקושי במתן שתן. הטלקום משתן ומסלק חום מהשלפוחית. יחד הם לבצקות המלוות בנפיחות בבטן, עצירות ואצירת שתן.
 
Yu li Ren + Tao RenXing Ren + Bai zi Ren
(Pruni Sm. + Peach Seed + Apricot Seed  + Biotae Orientalis Sm.)
הסמן פרוני מלחלח ופותח את המעיים. זרע האפרסק מלחלח מעיים ומעודד יציאות, לעצירות עקב יובש במעיים ובמיוחד כשיש גם סטגנציית דם. גרעין המשמש מלחלח מעיים ופותח חסימות מעיים. הביוטה מלחלח מעיים בעצירות על רקע חסר יין ודם. יחד הם מתאחדים לפורמולה הנקראת Wu ren Wan המשמשת לעצירות במעיים בשל יובש.
 
Yu li Ren + Chixiao Dou + Sang bai Pi + Bai mao Gen
(Pruni Sm. + Sm. Phaseoli Calcarati + Cx. Mori Albae Radicis + ImperataCylindricae Rz.)
הסמן פרונס מוריד בצקות. סמן פאסאולי מסלק חום ומשתן במצבי נפיחות בבטן על רקע בצקת, קושי במתן שתן ובצקות ברגליים, מניע מטה וגורם למים וללחות לצאת מהגוף. קליפת המורי אלבה משתנת ומורידה בצקות, לבצקת על רקע נפריטיס אקוטית, ולמצב שהחום בריאות מונע מצ´י הריאות לרדת ועוצר תנועת מים והזעה, תופעה המתבטאת בבצקות שטחיות בפנים או בגפיים. האימפראטה לבצקות עם קושי במתן שתן. יחד הם מתאחדים לפורמולה הנקראת Yu li Ren Tang המשמשת לבצקות.
 
 
צמדים - Dui Yao:
Yi yi Ren + Yu li Ren
(Coicis Lachryma Joby + Pruni Sm.)
הקויוסיס מנקז לחות ו מטפל בלחות חמה בכל צורותיה ברמות השונות הגוף, משתן ומחזק את צ´י הטחול - מטפל בבצקות, בקשיים במתן שתן ובחוסר תיאבון. הסמן פרונס מקדם השתנה ולעצירות עקב מחסור רציני של נוזלי גוף ויובש במעיים. שילוב של השניים מטפל בגידול שפיר בבלוטת הערמונית ומקל לאחר מחלת התשה המלווה באיבוד תיאבון, שיעול, חום והזעות (כמו בשחפת).
  
ביבליוגרפיה:
 1. מדריך הצמחים באתר האינטרנט של מכללת תמורות.
http://www.tmurot.org.il/tableplan.aspx?action=search
 
2. אתר האינטרנט www.rcmbasucs.com
http://www.tcmbasics.com/materiamedica/semen_pruni.htm
 
3. ויקיפדיה.
www.wikipedia.org
 
4. Bensky D.; Gamble A. (1992). Chinese Herbal Medicine – Materia Medica. Chapter 3, pp. 120-121.
 
5. "Amygdalin induces apoptosis through regulation of Bax and Bcl-2 expressions in human DU145 and LNCaP prostate cancer cells". Chang H.K.; Shin M.S.; Yang H.Y.; Lee J.W.; Kim Y.S.; Lee M.H.; Kim J.; Kim K.H.; Kim C.J. (2006). Biol Pharm Bull.Chapter29 (8), pp. 602-1597.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16880611
 
6. "Hydrogen Cyanide and Cyanides: Human Health Aspects". Simeonova F.P.; Fishbein L. (2004). Concise International Chemical Assessment Document 61.
 
7. "Anti-oxidative and inhibitory activities on nitric oxide (NO) and prostaglandin E2 (COX-2) production of flavonoids from seeds of Prunus tomentosa Thunberg". Kim S.K.; Kim H.J.; Choi S.E.; Park K.H.; Choi H.K.; Lee M.W. (2008). Arch Pharm Resrch. Chapter 31 (4), pp. 8-424.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18449498
 
8. "Amygdalin inhibits genes related to cell cycle in SNU-C4 human colon cancer cells".Park H.J.; Yoon S.H.; Han L.S.; Zheng L.T.; Jung K.H.; Uhm Y.K.; Lee J.H.; Jeong J.S.; Joo W.S.; Yim S.V.; Chung J.H.; Hong S.P. (2005). World J. Gastroenterol. Vol. 9, chapter 11(33), pp. 61-5156.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16127745
 
9. "In vitro cytotoxicity following specific activation of amygdalin by beta-glucosidase conjugated to a bladder cancer-associated monoclonal antibody". Syrigos K.N.; Rowlinson-Busza G.; Epenetos A.A. (1998).. Int J Cancer. Vol. 78 Chapter 9, pp. 9-712.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9833764
 
10. Zhu Y.P (1998). Chinese Matria Medica – Chemisty, Pharmacology & Applications. Chapter 8, pp.239-241.
http://books.google.co.uk/books?id=Ht9X7ElgAG8C&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false
 
 
 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות מסלול קורס עיסוי  בתמורות


חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. ©
Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז