לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אומגה 3 לאלרגיות ולמחלות דלקתיות שונות

 
 
קיים קונצנזוס בקרב אנשי מקצוע באשר לתרומת אומגה 3 כחלק מדיאטה מאוזנת. עם זאת, לא כל המחקרים והנסיון הקליני תומכים ביעילות השילוב של אומגה 3. כדי לשפר את סיכויי ההצלחה, יש לבחור בסוגי האומגה ובמינון המתאים ביותר, ובמקביל, יש לתת את הדעת לגורמים המפריעים לספיגתה וניצולה של חומצות שומן חשובות אילו. מאמר זה מסייע למטפל להדריך נכונה את מטופליו ולהפיק את המקסימום מהשימוש באומגה 3.
 
 
מאת: תמורות
 
לקריאת מידע מקצועי אודות אומגה שלוש: אומגה 3 בראיה מערבית וסינית
להורדת קובץ הנחיה למטופל על אומגה שלוש: טפסים למטפלים ברפואה משלימה. יש ללחוץ על ´טופס הדרכה על אומגה שלוש´.


מחקרים חדשים שפורסמו מצביעים על תועלתן של חומצות שומן מסוג אומגה 3 להפחתת עוצמת התסמינים האלרגיים ולמיתון התגובה הדלקתית התוקפת את הגוף. מידע זה מחזק מסקנות ממחקרים קודמים. קיים קונצנזוס בקרב אנשי מקצוע באשר לתרומת אומגה 3 כחלק מדיאטה מאוזנת. המחקרים הרבים מעידים על תרומת רכיב תזונתי זה, כחלק מהתזונה או כתוסף תזונה, למגוון רחב של בעיות כמו בעיות נוירופסיכיאטריות, קרדיולוגיות, אוטו-אימוניות ואחרות. למרות האמור לעיל, לא תמיד המחקרים והנסיון הקליני תומכים בהצלחה טיפולית משמעותית דרך שימוש באומגה 3. בחלק מהמקרים, יש לתת את הדעת ל´גורמים מפריעים´:

התאמה לבעיה: אומגה 3 אינה תרופת קסם לכל בעיה. ניתן לקחת תוסף כתחזוקה (או, מה שעדיף, להקפיד על תזונה מאוזנת ונכונה) אך במקרים הדורשים התערבות רפואית, מינון תחזוקה אינו מספיק ויש להתוות ריכוזים גבוהים בהרבה.

רפואה אינטגרטיבית: כמו בטיפולים רפואיים רבים, הצלחת הטיפול מותנית בשילוב גורמים טיפוליים שונים ובניהם שילוב טיפול תרופתי, התנהגותי או שילוב כלים מתוך הרפואה המשלימה כמו מגע, צמחי מרפא ותזונה.

היענות לטיפול: בחלק מהמקרים אנשים אינם ממסוגלים לעמוד בדרישות התזונה (הכוללות דגי ים צפוני, פשתן, אגוזי מלך, שמן קנולה וכו´). במקרים אחרים, אנשים נרתעים מתוספי תזונה בעלי ריח דגים. לחלק מהילדים יש נוסף הקושי בבליעת קפסולות. שילוב מזון עשיר באומגה 3 (חלקו ממקור צמחי) ובמידת הצורך, שימוש בקפסולות קטנות או בסירופים המסווים את הריח והטעם עשויים לתת מענה לבעיה.

גורמים מעכבים: תזונה עתירת שומנים ובעיקר מסוג אומגה 6 פוגעת ביעילות אומגה 3 . בתזונה שמכילה יותר אומגה 6 תתבצע פחות המרה של ALA ל EPA ול DHA , כיוון שאומגה 6 ו ALA מתחרות על אנזימים דומים.
היחסים המומלצים הם על כל 4 גרם אומגה 6 צריך להיות גרם אומגה 3. יחסים אילו קשים מאוד להשגה בתזונה המקובלת. בהנחה שלפחות 30% מהצריכה הקלורית של רוב האוכלוסייה כוללת שומנים מסוגים השונים מאומגה 3 אנו מגיעים ליחסים של לפחות 20:1 . כדי להתקרב ליחסים של 4:1   קיימות שתי אפשרויות, ולרוב מומלץ לשלב בניהן:
א - הפחתת רמת השומנים הכללית ובעיקר זו של אומגה 6 , שומנים רוויים ומוקשים.
ב – הוספת חומצות שומן אומגה 3 כחלק מהתזונה וכתוספי תזונה

מינון: אין מינון מדעי מדויק, אך, לבעיות רפואיות קשות,  כדי להשיג את היחס האידיאלי של אומגה 3: אומגה 6 , מומלץ לקחת גרם לכל 10 ק´ג משקל ליום ובמקרים מסוימים אף 1.5 גרם לכל 10 ק´ג משקל. כך למשל, ילד השוקל 20 ק´ג יקבל מינון יומי של 2-3 גרם אומגה 3 ביום.

הערות:
א - מינונים אילו לא יתנו לנו את היחס האופטימאלי אך, אם נשכיל לצמצם כל גורם מעכב, אנו עשויים להתקרב ליחסים וריכוזים מתאימים.
ב – במצבים רפואיים מסוימים ניתן לשקול מינונים גבוהים משמעותית. דבר זה צריך להיות מלווה בהסכמה רפואית ובשיקול לגבי מצבים או אינטראקציות אפשריות עם תרופות הנלקחות במקביל.


אומגה 6 נמצא לרוב במזונות הבאים:
- שמנים צמחיים: תירס, חריע, סויה, כותנה, חמניות.
- פיצוחים: גרעיני חמניות, פיסטוקים וכד´
- תערובות לאפייה מהירה (לעוגה, לחם, פנקייק וכד´)
- מזון בטיגון עמוק
- אוכל מוכן וקפוא (פיצות, מאפים, מלאווח, בורקס, ג´חנון, בצק עלים וכד´)
- חטיפים מלוחים - קרקרים, בייגלה, ביסלי, במבה וכד´
- חטיפים מתוקים - ופלים, חטיפי שוקולד, עוגות ועוגיות קנויות
- מטבלים וקצפות - רטבים מוכנים, קצפות

איך מפחיתים בצריכה של של אומגה 6?
- להעדיף דגי ים  על פני בשר אדום. 
- לאכול הרבה ירקות מדי יום. לאכול כשלוש מנות פרי ביום. להעשיר את התזונה בעיקר במזונות המכילים אומגה 3 או שומנים טובים אחרים כמו ירקות עליים ירוקים, אבוקדו, זרעי פשתן ואגוזי מלך, גרעיני דלעת ושקדים.
- להשתמש בשמן זית ו/או שמן קנולה.
- לסלק מהתפריט את המרגרינה והשומן הצמחי המוקשה כמו גם את שמן התירס, החמניות, סויה, חריע וכותנה. – להימנע מלקנות מוצרים עם שומנים מוקשים (שמנים שעברו הידרוגנציה חלקית). בחלקם יש גם שומן טרנס שיש להימנע ממנו כליל.
- להפחית את צריכת השומן הרווי הכוללת חמאה, גבינות ומוצרי חלב אחרים מעל 5% שומן. להעדיף מזון שיש בו עד 5% שומן לכל היותר. להעדיף מוצרי חלב וביצים אורגניים.
- להקפיד לאכול עוף ללא שומן (ללא עור ואיברים פנימיים) או מוצרי טבעול עד 5%.
- לצמצם אכילת פיצוחים, העשירים באומגה 6, ולהעדיף אותם לא קלויים.
- להחליף את החמאה או המרגרינה בשמן קנולה איכותי.




להפניות
 



חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז