לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Morus alba = Sang Shen ברפואה הסינית

 
 
פרי עץ התות מחזק דם ומשפיע על הלב, כבד וכליות. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. זהו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים המפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

 

Morus alba = Sang Shen ברפואה הסינית
מבוא:
Morus alba = Sang Shen, הינו פרי עץ התות הלבן. הפרי פורח בחודשי האביב ומבשיל בקיץ. משפחת התותיים נחשבים לעצי פרי נשירים. בעולם הרפואי מקובל להשתמש בעלים לצרכים שונים. ברפואה הסינית נחשב למחזק דם, ובשילוב צמחים נוספים תומך ביין.
עצי התות הגיעו לארץ ישראל ממדינות אסיה כבר לפני למעלה מאלף שנים. גובהו של עץ בוגר מגיע בדרך כלל ל-10 עד 15 מטרים. עלי העץ הם מזונם הכמעט בלעדי של זחלי טוואי המשי. סין היא היצרנית הגדולה ביותר של משי בזכות מספר עצי התות העצום שהם מגדלים. עצי התות הם על-פי רוב, חד-ביתיים (כלומר, גם הפרחים הנקביים וגם הפרחים הזכריים גדלים על אותו עץ), ורק לעיתים רחוקות הם דו-ביתיים (כלומר, הפרחים הנקביים גדלים על עץ אחד, והפרחים הזכריים גדלים על עץ אחר). בארץ מגדלים רק מעט מאוד תות באורח מסחרי. במגזר הערבי, ובמגזר היהודי אפשר למצוא עצים בודדים לנוי ולפרי לצריכה עצמית, וכן שרידים מן הזמן שגידלוהו למשי. ניתן למוצאו על יד חורבות ובצידי יישובים עתיקים או גדל בבוסתנים קטנים באזור ההר.
עץ התות מוזכר במשנה אך לא בתנ´ך: ´האוג והתותים משיא-דימוי´ (מעשרות א,ב). התות הלבן הובא לארץ בשנת 1840 בידי משה מונטיפיורי, שיזם את נטיעת העצים בטבריה ובסביבתה, כדי לספק תעסוקה ליהודים. בשנות ה- 90 של המאה ה- 19, חזרו פקידי הברון רוטשילד לרעיון ויזמו נטיעת עצי תות כבסיס לתעשיית המשי במטולה ובראש פינה, שבה אף הוקם בית חרושת למשי ומאוחר יותר בפתח תקווה ובראשון לציון. הניסיון לא עלה יפה אך עצי תות לבנים רבים נותרו במושבות העלייה הראשונה. בשנות ה- 70 של המאה ה- 19 ניטעו מטעי תות בידי סאלים חורי בחווה שבשוני ותולעי משי נשלחו לביירות, אך גם ניסיון זה לא עלה יפה. במקום שרדו עד היום מספר עצי תות המעידים על כך. בתקופת המנדט הבריטי הובאו לארץ זרעי תות לבן שנרכשו בצרפת, טופחו במשתלות הממשלתיות והופצו בבתי הספר הממשלתיים ובישובים שונים, כדי לגדל עצים לתעשיית המשי והנוי.


מאפיינים כלליים:
פרוש השם: פרי עץ התות הלבן
קטגוריה: מחזקי דם
אנרגיה: מתוק, קר
מרדיאנים: לב, כבד, כליות.
מינון: 9-15 גרם.

תפקידים:
1 - מזין דם ומעשיר יין: סחרחורות, אינסומניה, הלבנת שיער מוקדמת, טיניטוס, wasting & thursting , מקרר את הדם.
2 - מלחלח מעיים: לעצירות על רקע חסר דם או במצבי יובש.



הגישה הנטורופתית:
מספר מאמרים מצביעים על כך שלעלי עץ התות יעילות גבוהה בטיפול בבעיות עיניים, במחלת ´גרייב´ (תירואיד), סוכרת, אנטי בקטריאלי, טרשת עורקים, משלשל, יתר לחץ דם, כאבים, התכווצויות שרירים ועוד. יש לציין שחלק מהמחקרים שנעשו על הצמח in vitro ולא in vivo . אמפירית, יש טיעונים ליעילות שילוב הצמח ביחד עם צמחים נוספים.

מידע מחקרי פרמקולוגי:
Melanin-concentrating hormone-1 receptor antagonism and anti-obesity effects of ethanolic extract from Morus alba leaves in diet-induced obese mice
Oh KS, Ryu SY, Lee S, Seo HW, Oh BK, Kim YS, Lee BH.
J Ethnopharmacol. 2009 Mar 18;122(2):216-20 . (4)
מחקר שנערך בקוריאה על עכברי מעבדה שמנים, בדק שימוש בתמצית אלכוהולית של עלי עץ תות לבן להפחתת מיימת וסוכרת. לאחר הזנה אוראלית במשך 32 יום נצפתה הפחתה של משקל ושומני כבד בעכברים. בניסוי נמצא כי קיימת השפעה לשימוש בעלי עץ התות על רצפטורים שגורמים לדיכוי בכמויות שומן ,ירידה במשקל וסוכרת. הנחת הניסוי היא שלטיפול ממושך בעלי עץ תות לבן קיימת השפעה ישירה על רצפטור מסוים הגורם להפחתה במשקל.
חיבור לתפיסה של הרפואה הסינית: נראה שיש קורלציה לתפיסה הסינית שקליפת עץ התות מלחלחת ומזינה יין, בעיה המקבילה למחלת הסוכרת ברפואה הסינית.

Morus alba leaf extract stimulates 5´-AMP-activated protein kinase in isolated rat skeletal muscle
Ma X, Iwanaka N, Masuda S, Karaike K, Egawa T, Hamada T, Toyoda T, Miyamoto L, Nakao K, Hayashi T.
J Ethnopharmacol. 2009 Feb 25;122(1):54-9. Epub 2008 Dec 3 (5)
ניסוי שנערך ביפן על חולדות מעבדה, מראה השפעה אנטי סוכרתית, בשימוש בעלי עץ תות לבן. המחקר הראה שעלית ערכים של האנזים ((AMPK בשילוב שימוש עלי עץ תות מחכה פעילויות מטבוליות שמתבצעות בשריר, אשר גורמות להטבה בסוכרת.

Mulberry anthocyanin extracts inhibit LDL oxidation and macrophage-derived foam cell formation induced by oxidative LDL
Liu LK, Lee HJ, Shih YW, Chyau CC, Wang CJ.
J Food Sci. 2008 Aug;73(6):H113-21 ´(6)

מחקר in vitro שנערך בטייוואן רצה בדק את הטענה האמפירית הרווחת בסין של ימנו, כי השימוש בפרי עץ התות הלבן מועיל לטרשת עורקים ומחלת לב קורונארית. בניסוי נראה כי קיימת השפעה על תהליכי חמצון שקשורים במטבוליזם של שומנים ורדיקאליים חופשיים. כמו כן, נצפה ירידה במוות מקרופאג´ים ע´י חימצון LDL, אשר תומך בפעולת הצמח בהפחתת התהליך הדלקתי בדופן כלי הדם. המחקר תומך ביכולת פרי עץ התות הלבן למניעת טרשת עורקים.
חיבור לתפיסה של הרפואה הסינית: פרי עץ התות הוא מקרר דם, ייני והולך ומזין את איברי דם.

Complementary alternative medicine use in children with type 1 diabetes mellitus in Erzurum, Turkey
Arýkan D, Sívríkaya SK, Olgun N.
J Clin Nurs. 2008 Nov 24. [Epub ahead of print] (7)
מחקר שבוצע על מאה ילדים אשר אובחנו לפחות ששה חודשים כחולי סוכרת תלויות אינסולין, בדק יעילות פורמולה המורכבת מסרפד, אלוורה ועלי עץ תות לבן. נמצא שיפור של מעל שבעים אחוז בייצוב ערכים גליקמיים בילדים אלו. המחקר מדווח על רצון של יותר משישים אחוז להמשיך וליטול את הפורמולה בחיי היום יום, כדי לשפר את איכות חיי הילדים. המחקר ממליץ ולבדוק חלופות לשימוש באינסולין ברפואה הטבעית.
חיבור לתפיסה של הרפואה הסינית: גם במחקר זה ניתן לראות יפה את הקשר הסיני להפחתת הערכים הגליקמיים (ליחה) בדם, וטיפול בסוכרת בראיה סינית דרך הזנת דם ויין וקרור דם.

חלקים אחרים הנפוצים בשימוש:
 Sang Zhi = Ramulus Mori  (ענפי עץ התות).
מר, ניטראלי, כבד.
תפקוד סיני - מסלק רוח ולחות (תסמונת בי). פותח. מר. תומך במפרקים, רצועות, התכווצויות ומתח בשרירים. לבצקות, כאבים והפרעה במתן שתן.
אפקטים פרמקולוגיים - אפקט אנטיביוטי, לסטאפילוקוקוס אאורוס, דיזינטריה, סלמונלה ופונגי.
מחקרים - במחקר שנערך על 15 איש שסבלו ממרפק טניס ודלקת בגיד, נמצא שאצל עשרה מתוכם הבעיה נפתרה לחלוטין. (8)


Sang Ye = Morus L  (עלי עץ התות).
משחרר חיצון, כבד, ריאות. מר, קר ומתוק.
תפקוד סיני - מפזר רוח וחום. אחד מהצמחים הראשיים לפיזור רוח חום (שיעול ייבש, חום, כאבי ראש, גרון ייבש).
מנקה חום מהריאות ומלחלחן.
מרגיע כבד ומנקה עיניים. בעליית יאנג, אש/ חסר יין בכבד, ייכנס וישקיט את הכבד.
מקרר דם ועוצר דימום.
אין לתת במצבי קור!
אפקטים פרמקולוגיים - אפקט אנטיביוטי, סטאפילוקוקוס אאורוס, סטרפטוקוק בתא המוליטי ואשרכיה קולי.
מחקרים- נמצאה השפעה אפקטיבית בחולי פסוריאזיס.
במקורות בקלאסיקה הסינית, נמצא כי מיטיב עם צמיחת שיער.


טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
דווחו שני מקרים של דימום מהמעי על רקע אכילת יתר של הפרי אצל ילדים, אשר הגיעו למצב חרום רפואי. לאותם ילדים היה רקע אלרגני.
לא מומלץ למי שסובל משלשולים על רקע קור, חולשה וחסר בטחול - קיבה.



 צמדים- Dui Yao:
Morus Alba= Sang Shen+Spatholobi Caulis= Ji Xue Teng
Spatholobi Caulis= Ji Xue Teng Spatholobi - מר מתוק וחמים. לב, כבד וטחול. מניע דם. מחזק דם. מרגיע ומחייה גידים ורצועות.
Morus Alba= Sang Shen- מתוק וקר, מזין דם ומעשיר יין, מלחלח מעיים.
שני הצמחים יתאימו למצבים של סחרחורות, טיניטוס, wasting & thirsting, והפרעות הקשורות בחסר יין.

Sang Ji Seng= Ramulus Loranthi + Sang Zhi= Ramulus Mori Alba
Sang Ji Seng= Ramulus Loranthi- מר מתוק ניטראלי. כבד כליות. מזין יין ודם. מגרש רוח לחות. מרגיע עובר.
Sang Zhi= Ramulus Mori Alba- מר ניטראלי, הולך לכבד מסלק רוח ולחות, פותח מרידיאנים, תומך במפרקים, רצועות, התכווצויות ומתח בשרירים. בצקות, כאבים והפרעה במתן שתן.
השניים יטפלו בכליות ובכבד במצבי חסר יין עם התבטאות של עליית יאנג. יטפלו בהזנת הערוצים, המפרקים, גידים, שרירים ועצמות. כאבים בגפיים על רקע קור לחות (תסמונת Bi). השילוב מצוין בהפסקת כאב על הרקע לעיל. למעשה, האחד מזין והשני משחרר (ענפי התות). כמו כן, יהיה טוב בכאב גב תחתון, חולשת גפיים, חוסר גמישות של המפרקים וכאבים ראומטיים. למעשה תומך בכליות ובדם ומטפל בתסמונת Bi.
אפקט נוסף של הצמד הוא ביכולת לטפל ביתר לחץ דם, עודף כולסטרול, מחלת לב קורונארית. השילוב יתאים לטיפול בכאבי ראש, ורטיגו, טיניטוס ופלפיטציות. (סימני חסר יין עם עליית יאנג כבד- מגרנה למשל).


אגדות ומיתוסים:
בתקופת שושלת יאן של סין העתיקה, חי לו פקיד ממלכה בהרים המושלגים והקרים. האזור צחיח והאיש היה צנום. בנוהגו לשבת בבוסתנו ולהשקיף על הנוף המרהיב, התחבב עליו ביותר גזע עץ התות. כאשר נהג להרהר אודות חייו בבוסתן, שם לב כי ציפורניו סדוקות מזה זמן מה. כאשר הגיע האביב, האיש כמנהגו היומי, יושב תחת גזע העץ החביב, וסביבו רבבות תולעים. הפקיד לא הבין מה השתנה יום זה משאר הימים, ועקב אחר התולעים. לאחר מס ימים שב לאותה פינה ושם ליבו על כך שצבעי התולעים נהיו כהים מבשאר הימים, לאחר שאכלו מעלי העץ. לאחר תקופה כשחזר למקום מושבו היומי, שחש רעב וטעם מפירותיו של העץ, אשר צמחו לאחרונה. הפירות טעמו לחיכו. למחרת המשיך לאכול מהמעדן, אולם חש כאבים בבטנו. כעבור מספר שבועות שהמשיך לפקוד את המקום, וטעם במשורה מפרי העץ, שם לב שיש שינוי בציפורניו אולם העונה התחלפה ושוב נהיה קר...


מקורות:
1Materia Medica, Dan Bensky, 2004, Eastland Press -

2 - רקע כללי והיסטורי על עץ התות בישראל.
http://encyclopedia.eyarok.org.il/2008 .

3 - הגישה הנטורופטית ל Morus Alba
http://www.naturopathydigest.com/nutrition_herbs/herbs/mulberry_leaf.php

4 - Melanin-concentrating hormone-1 receptor antagonism and anti-obesity effects of ethanolic extract from Morus alba leaves in diet-induced obese mice. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19330910?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

5 - Morus alba leaf extract stimulates 5´-AMP-activated protein kinase in isolated rat skeletal muscle. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19101621?ordinalpos=7&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

6 - Mulberry anthocyanin extracts inhibit LDL oxidation and macrophagederived foam cell formation induced by oxidative LDL.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19241587?ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

7 - Complementary alternative medicine use in children with type 1 diabetes mellitus in Erzurum, Turkey.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19077023?ordinalpos=8&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Chainese Medical Herbololgy and Pharmacology .8
. אתר האינטרנט ´ תמורות – המרכז לקידום רפואה משולבת´

.

כתב: איתי זיו

 
למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות

 
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז