לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לטיפול בתסמונת התעלה הלכודה למטפלי טווינא ושיאצו מתקדמים

 
 
כאבים בשורש כף היד מאמר נוסף בסדרת מאמרים המלכדים מידע מערבי וסיני מסודר ומלא לטובת מטפלי הטווינה והשיאצו. המאמר עשוי לשרת מטפלים ברפואה הסינית למגזריה אך ממוקד בבעיות עימן מתמודד המטפל הן בהבנת הפתופיזיולוגיה של המחלה והן בהיכרות עם מכלול הכלים העומדים לרשותו ברפואה הסינית. מאמר זה דן בבעיות שורש כף היד ומתמקד בתופעת תסמונת התעלה הלכודה
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 


 

הגישה לטיפול בתסמונת התעלה הלכודה
למטפלי טווינה ושיאצו מתקדמים

 מבוא באנטומיה של האמה ושורש כף היד:
בגפיים עליונות יש מספר מפרקים, עצבים, וגידים.
אל הגפיים העליונות נכנסים 3 עצבים עיקריים: Median N. , Radialis N. , Ulnaris N.. מקורם במקלעת עצבים שיוצאת מחוט השדרה הצווארי. לעצבים תפקידים מוטוריים וסנסורים. כמו כן, קיימים עצבים סימפטטים המעבירים עצבוב להזעת יתר או ליובש. אילו עצבים בעלי פעילות סודומוטורית = sudomotor activity .

התעלה של שורש היד מצויה בבסיס כף היד בצידה הכפי. התעלה בנויה מעצמות שורש היד המסודרות בצורת קשת שמהוות את רצפת התעלה, העצב המדיאני, תשעה גידים המגיעים מן האמה לתוך שורש היד ומרצועה עבה שבונה את התקרה - Transverse Carpal Ligament. רצועה זו עוטפת את הגידים והמבנים האחרים כך ´שלא ישתחררו´ ויוצרת יחד עם עצמות המפרק (הקרקעית) מבנה המזכיר מנהרה. כאמור, בתוך המנהרה עוברים הגידים המכופפים (פלקסורים) של האצבעות והעצב המדיאני. עצב נוסף (העצב האולנרי) עובר בסמוך, במנהרה נפרדת.
לאורך העצב שבמנהרה צמודים כלי דם עדינים, המזינים את תאי העצב. עלית לחץ בתעלה גורם להפרעות באספקת הדם ובתפקוד העצב המדיאני. תהליך זה מתרחש כאשר הלחץ עולה לממדים ניכרים (מעל 40 מ´מ כספית) לאורך זמן. ההפרעה מתבטאת בהאטה בהולכת האימפולסים החשמליים ועל כן הפרעות בתחושה ובכוח.



סיבות לפגיעה עצבית
* טראומה, חבלות קהות
* חתך
* מתיחה של רקמה הכוללת עצבים. למשל בהנפת תינוק יכולה להיגרם מתיחה של הפלקסוס הברכיאלי.
* לחץ בשל עצם (משבר), בצקת או המטומה (דימום פנימי). למשל, Nerve Entrapment Syndrome.


 סוגי פגיעות של עצבים
* neuropraxia - פגיעה חולפת כתוצאה מלחץ על העצבים
* axonotmesis - קרע חלקי
* Neurotmesis - קרע מלא

הסיבות ל- Nerve Entrapment Syndrome כוללות דלקת (טנוסינוביטיס), המטומות, שברים, גידולים שפירים או ממאירים, מחלות אנדוקריניות כמו סוכרת ותיירואיד, השמנת יתר, הריון, בעיות תעסוקתיות ועוד.
אחת התופעות הנפוצות והמוכרות ביותר היא תסמונת התעלה הקרפאלית = Carpal tunnel syndrome .


 סוגי פגיעות של עצבים
שני הגורמים השכיחים ביותר הם גורמים גנטיים מבניים וגורמים תעסוקתיים. בנוסף, יש לשלול אפשרויות פחות שכיחות אך חשובות, כמפורט להלן:
* גורמים תעסוקתיים: מקצוע או תחביב הדורש תנועות חוזרות ונשנות על עצמן (עבודה על מחשב, הרמת משאות, אימוני משקולות וכו´)
* גורמים גנטיים מבניים, מין נקבה, גיל מעל 40
* דלקת פרקים ראומטואידית, מחלות רקמת חיבור כמו לופוס
* תת פעילות בלוטת התריס - היפותיירואידיזם
* בצקות בהריון או סוכרת
* טראומה, דלקת או שחיקה לשורש היד
* גיל מעבר
* השמנת יתר
* חסר 12B
* הקרנות מחוליות הצוואר
* עמילואידוזיס
* מתח נפשי עלול להחמיר מצב קיים אך אינו מהווה גורם הראשוני

באבחנה המבדלת לתסמונת ישנן פגיעות לאורך העצב המדיאני כולו: Median nerve entrapment . העצב המדיאני מגיע מה Brachial plexus ויכול להיפגע באזורים שונים. עצב זה מעצבב שלוש וחצי אצבעות לטרליות ואת המוטוריקה לשרירים הפלקסורים. פגיעה יכולה להיות באזור עליון ותחתון:
High Median Nerve Palsy - הפגיעה מחלישה, למשל, את השרירים Pronator Teres.
Low Median Nerve Palsy - זוהי התופעה היותר נפוצה בקליניקה שידועה בשם: Carpal tunnel syndrome . כתוצאה מלחץ על העצב בתעלה הקרפאלית מופיעות פרסטזיות (נימלול). פגיעה לאורך זמן ממושך עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך בעצב שגם ניתוח לא יוכל לתקן. התחושה מוגדרת כמוזרה וכוללת עקצוץ או כובד בשלוש האצבעות הראשונות וכן בצד האגודל. לעתים קיימת הקרנה, כאב ונימול עד לזרוע או לכתף. התופעה עלולה להחמיר בלילה בשל תנוחת שינה מסוימת או בזמן קריאת עיתון, קריאת ספר, הקלדה על מחשב ועוד. ככול שהסינדרום מחמיר נראה סימנים קשים יותר של כאב, צריבה ונימול גם במהלך היום. במצבים קשים האדם עלול לאבד את התחושה באזור כף היד.


 ממצאים אפידמיולוגיים
שכיחות התופעה היא 1-3 מקרים לכל 1000 אנשים בשנה. היארעות היא כ 50 מתוך 1000 איש באוכלוסייה הכללית. בקבוצות סיכון השכיחות עלולה לעלות לרמת 150 מקרים לכל 1000 איש ולהיארעות של 500 ל 1000 !


 אבחון והערכת מטופל
האבחון כולל מספר שלבים מעת הפגישה עם הרופא ועד סיום הבדיקות. בכל מקרה של חשד בתופעה יש להפנות לרופא כדי להשלים את האבחון, לשלול מחלות אפשריות אחרות ולהעריך את המצב בשאלה של נזק בלתי הפיך. הערכת המצב כוללת אנמנזה, בדיקה פיזיקאלית, בדיקות מעבדה, בדיקת הולכה חשמלית, והדמיה.

* אנמנזה - מחלות, פציעות, פעילות יומיומית. יש לברר כל מצב העלול לנבוע כתוצאה ממחלה נלווית ולשלול טראומה, מחלות מטבוליות ואחרות.

* בדיקה פיזיקאלית - בדיקות אילו כוללות הסתכלות, בדיקת תחושה וסימני פגיעה עצבית חיוביים:
- הסתכלות: בדיקת השריר ה- thenar (אזור Lu-10 ). דלדול והשטחה מצביע על נזק בשלב מתקדם יותר.
- בדיקת תחושה: בדיקת דיסקרימינציה היא בדיקה הבוחנת את יכולת המקום להרגיש בהבדל בין שתי נקודות מרוחקות. את הבדיקה מבצעים באמצעות דקירה עדינה עם שתי סיכות. באופן תקין צריכים להרגיש באצבע מרחק של פחות מחצי ס´מ. אם הנבדק לא מבחין בין שתי הנקודות, זה מצביע על ירידה בתחושה.
- Tinel sign : עצב שנפגע מוביל זרם חשמלי בעקבות מכה מקומית. סימן חיובי מכוון, כמעט בוודאות, נזק או לחץ לעצבי המדיאני.
- Phalen test : עושים dorsiflexion לכף היד ולוחצים על העורק הרדיאלי והאולנרי. דבר זה מעלה את הלחץ בתעלה ופוגע בזרימת הדם של העורק המדיאני. הופעת פרסטזיות (נמלול) מכוונת לממצא חיובי.
* בדיקת מעבדה – תיירואיד, ארטריטיס, סוכרת, ויטמין B12 וכו´
* בדיקת עצבים EMG - זוהי בדיקת מוליכות העצב. ניתן לבצע את הבדיקה כל עצבי האמה (האולנרי, מדיאני ורדיאלי). זמן תקין נחשב ל 3.2 מילישניות. זמן מאורך מכוון לנזק ותקלה בהובלת הגירוי החשמלי.
* בדיקת הדמיה
- רנטגן - לבדיקת פגיעה בעצמות, שברים
- אולטרסאונד
- MRI - לבדיקת נפיחות של העצב או הצרות התעלה



 שיטות טיפול ברפואה הממסדית
הטיפול המניעתי:
הטיפול המניעתי חיוני למניעת הישנות התופעה לאחר החלמה ספונטאנית או בעקבות טיפול מוצלח. למרבית הצער, תופעה זו חוזרת במקרים רבים, לעתים גם לאחר טיפול ניתוחי. הטיפול המניעתי חשוב ביותר משום שלרוב התסמונת נגרמת משילוב של גורמים הכוללים את המצב הבריאותי והגופני הכללי.
הטיפול כולל:
- תרגילים: שמירה על גמישות וחיזוק מפרק כף היד והאצבעות באמצעות תרגילי התעמלות המחזקים את השרירים התומכים כדי להקל על עומס באזור שורש כף היד. הסינים ממליצים על שימוש בכדורים סינים המשלבים עבודה טובה של גמישות, חיזוק, הרפיה ואפילו קואורדינציה. עם זאת, יש להתאים את התרגול לאופי, היכולת ואורח החיים של המטופל.
- תזונה נכונה: התזונה תקבע בהתאם לנסיבות שהובילו לתסמונת. בעיקר יש לשים לב במצבים המתלווים למחלות מטבוליות.
- מנוחה: יש להקפיד שהמנוחה תסיר עומס יתר ממפרקי הידיים אך לא תמנע תרגול. הימנעות מתרגול עלולה להחליש ולדלדל את שרירי האזור ובכך להחמיר את התופעה. ניתן לקבע את היד בסד למשך תקופה מוגבלת אך בצד היתרונות קיים גם חשש של החלשת האזור עצמו. לעתים, כמו במצבי הריון, הבעיה חולפת לאחר הלידה.
- הדרכה תעסוקתית : מומלץ להדריך על שינוי הרגלי עבודה לקויים ולהחליף אביזרים שאינם מתאימים ארגונומטרית למטופל ולאפשר לו סביבת עבודה ותעסוקה נוחים יותר. יש להקפיד על שנת לילה במנח מתאים גם אם הדבר כרוך בשינוי הרגלים.

טיפול השמרני:
הטיפול כולל התמקדות בסיבות הרפואיות, כלומר במחלות הרקע ובמקביל טיפול אנטי דלקתי מונע. טיפול אנטי דלקתי מקובל יותר בשלבים החריפים או הכרוניים של הבעיה ולא כאשר היא חלפה.
- סד: Splinting שמונע את התנועה. הסד מאפשר מנוחה אך במקביל, שימוש לאורך זמן פוגע בחוזק השרירים שאמורים לתמוך באזור. מכאן שמומלץ סד לתקופה מוגבלת עם טיפול מנואלי במקביל.
- זריקות סטרואידים: כאן הדעות חלוקות בקשר לתועלת. אם מדובר בבעיה דלקתית אז יש סיכוי לשיפור. עם זאת, במקרים רבים הבעיה חוזרת ולא תמיד טיפול חוזר בהזרקות עוזר.
- טיפול תרופתי: תרופות נוגדות דלקת ממשפחת ה NSAID כמו וולטרן למשל, עשויות להקל.
- טיפול סיסטמי: אם הבעיה ממקור סיסטמי צריך לטפל במחלה.
- המתנה: במצבים כמו הריון, המובילה לבצקות ואגירת מים באזור התעלה הקרפלית, הבעיה עשויה לחלוף מעצמה ולפעמים ההמתנה טובה מכל טיפול.

טיפול כירורגי:
מקובל לנקוט בטיפול ניתוחי רק אם כל שאר הטיפולים כשלו או שחלה החמרה משמעותית במהלך הטיפול. טיפול בניתוח כולל חיתוך הרצועה שבונה את הגג של התעלה בצד הכפי (אנטריורי) של כף היד. החיתוך משחרר את הלחץ מהעצב. החיתוך מבוצע בשיטה פתוחה או סגורה.
חיתוך ה TCL (טרנסוורס קרפל ליגמנט) משחרר את הלחץ בתוך מנהרת כף היד ובכך עוצר את התקדמות הנזק לרקמת העצב, ובמרבית המקרים גם מעודד את התאוששות הרקמה. עם זאת, התערבות זו אינה יכולה להבטיח התאוששות מלאה של הנזקים שכבר נגרמו לעצב.
הניתוח בשיטה הפתוחה דורש זמן ממושך יותר של שיקום לצורך הגנה על הצלקת. הניתוח בשיטה האנדוסקופית [ECTR – Endoscopic Carpal Tunnel Release ] מבוצע על ידי מומחה ובעקבותיו זמן השיקום קצר מאוד ומאפשר חזרה מהירה לפעילות.



 תרגילי חיזוק וגמישות
לאורך תהליך הטיפול ברפואה הסינית או בכל דרך אחרת, יש לשמור על עוצמת השריר וגמישות המפרק ולמנוע דלדול ורפיסות. פעולות אילו ניתנות להשגה על ידי תרגילים מתונים בליווי דמיון מודרך. אם אפילו תנועה מינימאלית מסבה כאב למטופל, יש להיעזר בדמיון מודרך. בכל מקרה, אין להגיע למצב בו התרגול מסב כאב למטופל.

גם בלי היכרות מעמיקה עם שרירי האמה וכף היד ניתן להשיג חיזוק שרירים ממוקד סביב מפרק שורש כף היד. השיטה מבוססת על סוטאי-שיאצו, או מה שמוכר בעולם הפיזיותרפיה הקונוונציונאלי כ Hold release . בשיטה זו אנו מפעילים לחץ נגדי מול השריר אותו אנו מעוניינים לחזק. הלחץ מופעל לאורך כ- 20 שניות ובעוצמה שבה לא מתעורר כאב או שלא נוסף כאב למטופל מעבר לקיים. פעולה מנוגדת זו מבוצעת בארבעה כיוונים של היד על מנת לחזק את השרירים הפלקסורים, אקטנסורים, רדיאלים ואולנרים.



שרירים נוספים שניתן לחזק הם השרירים הפושטים והכופפים של האצבעות וכן את שריר האופוננס של האגודל (השרירים התנארים וההיפותנארים).




חיזוק שרירים פרונטורים סופינטורים של האמה
אופן: להחזיק משקולת קטנה בכף היד כשהאמה במנח סופינציה. להעביר את האמה למצב פרונציה. להקפיד שעיקר המאמץ מופעל על שרירי האמה ולא על שורש כף היד. להמתין כשתי שניות ולשחרר לאט.
כטיפול משלים מומלץ לבצע עיסוי עצמי חזק או טווינה מקומית על אזור הנקודות הכואבות ובאזור שורש כף היד ככלל.
למידע נוסף על תרגילים לחיזוק שרירי האמה וכף היד http://www.tmurot.org.il/article.aspx?id=741




ויזואליזיציה - דמיון מודרך
מחקרים שונים מעידים שביצוע תרגילים דרך הדמיה משפר את היכולת ואפילו את כוח השריר בפועל. נראה שתרגולי הדמיה אילו מאפשרים, דרך הפעלת מערכת העצבים המרכזית, שידור מסרים עצביים המפעילים את השריר. התרגול מאפשר חיזוק שריר מקומי, הוא זול ופשוט לפעולה, אינו דורש מכשור מיוחד ואינו מסכן את המטופל. הוא יכול להיעשות בכל תדירות ללא מעורבות של אנשים נוספים. כך הוא מגדיל את חוזק השריר והתחושה ומחזק את בטחונו העצמי של המטופל.

פעולות אילו יכולות להיות מבוצעות בשני אופנים:
ויזואליזציה עם גירוי חיצוני - כאן המטופל מדמיין שכף היד הפגועה שלו מתנגדת לפעולת המטפל ובאותו זמן מטפל מחזיק לו את היד.
ויזואליזציה ללא גירוי חיצוני- המטופל מדמיין שידו זזה. גם פעולה זו יכולה להתקיים בשני אופנים:
א - המטופל מדמיין עצמו מבחוץ (external imagery ), כאילו הוא רואה סרט ובו הוא מהלך חופשי, כאשר הפוקוס הוא על האזור הפגוע.
ב - המטופל מדמיין עצמו מבפנים (internal imagery ), מנסה לחוות את התחושה המלווה את הפעלת השרירים דרך הפעלתם בדמיונו. תרגול זה דורש היכרות אנטומית מינימאלית עם האזור הפגוע.
פעולות אילו משמרות מיומנויות שהיו של המטופל לפני האירוע, מסייעות בחידוש מיומנויות שאבדו, משפרות את כוח השריר ותנועת הגפה ומזרימות צ´י ודם לאזור.
על המטפל בטווינה / שיאצו לשאוף לכך שהמטופל יהיה ער וילווה את הטיפול בדמיונו, ככל שניתן.


מתי להתחיל?
פעולת הדמיה ניתן להתחיל משלב הטיפול הראשוני ומוטב כמה שיותר מוקדם. רצוי לעודד את המטופל לבצע פעולות אילו, כמו כן, חשוב להסביר למטופל מטרת כל פעולה משום שהבנת התרגיל משפרת את יעילותו.
פעולה נוספת שיש להתחיל איתה מוקדם ככל האפשר היא תרגילי נשימה. בראיה סינית, בית החזה והריאות מאפשרים זרימה של אויר ושל צ´י ופיזורם לכל חלקי הגוף. פעולה זו תורמת להנעת הצ´י והדם במרידיאנים ובאיברים הפנימיים.
היכרות אנטומית תאפשר התמקדות לא רק בשרירים שפועלים עדיין אלא גם בשרירים שנחלשו על רקע הבעיה.
התרגול בימים הראשונים כולל עיסוי לח (עם שמן) להקלה על כאבים (אם יש) ולהנעת הצ´י והדם באזור. דמיון מודרך המשחזר את פעולת השריר (למשל לדמיין אחזקת ספר) מפעיל את זרימת הצ´י באזור ומסייע לשמר את זיכרון הפעלת השריר באופן תקין.



משך ותדירות התרגול:
על המטפל להנחות את המטופל בשיטה זו ולתדרך אותו לבצע זאת לפחות פעמיים ביום למשך 20 שניות לכל כיוון (סך הכל פחות מדקה וחצי תרגול). ניתן לחזור על הפעולה מספר רב של פעמים ביום אך לא יותר מפעם בשעתיים. באופן זה, המטופל מקדיש כ 3-5 דקות ביום בפעולה שיכולה לשפר את הכוח הגס ולצמצם התדלדלות שריר על רקע חוסר פעילות.
איכות התרגול חשובה יותר מהכמות או המאמץ המופעל. עדיף לבצע פחות תרגולים אך להקפיד על איכותם. בשל חשש לאטרופיה של שרירי כף היד חשוב להקפיד על תרגילים כבר מן ההתחלה. פעולות אילו מתבצעות הן על ידי ויזואליזציה (דמיון מודרך), הן על ידי עיסוי והן על ידי תרגול מתון המתגבר בהדרגה. ויזואליזציה מאפשרת שימור זיכרון המוח לגבי הפעלת צמתי עצב-שריר אילו.


 אתיולוגיה ותיאור התופעה בראייה של הרפואה הסינית:
הראייה הסינית תופסת את התופעה בצורה דומה לזו של הקונוונציונאלית. אמנם כל כאב הוא סוג של סטגנציה אך הסיבות יכולות להיות שונות. כך למשל:
* טראומה מתאימה לסטזיס של דם
* הריון מתאים למצב של חסר צ´י עם הצטברות נוזלים ולחות / ליחה
* מחלות סיסטמיות שונות יכולות להתאים לחסר יין או חסר דם
* בנוסף, חולשת האזור עלולה להיחשף לרוח לחות ולגרום להתדרדרות כל הסימפטומים לעיל.


 אבחנה מבדלת ברפואה הסינית ונקודות מתאימות
להלן הסינדרומים הנפוצים ביותר במצב זה:
* חולשה של צ´י הטחול
* חסר דם
* סטגנציה של צ´י הכבד
* סטגנציה או סטזיס של דם בכבד המשפיע על המפרק
* חסימה על רקע קור חיצוני - Bi syndrome
* חסימה על רקע לחות חיצונית - Bi syndrome
* חסימה על רקע חום חיצוני - Bi syndrome


חולשה של הטחול
חולשה של צ´י הטחול מובילה לפגיעה כללית בצ´י ובדם ויוצרת לחות השוקעת במפרקים.
תופעה זו תתבטא בעיקר בחולשה של המפרק, נימול וכבדות בכף היד.

עיקרון טיפולי: חיזוק צ´י הטחול, חיזוק דם וסילוק לחות.
נקודות: UB-20,21 , St-40 , SI-3, Pc-7, LI-4 , SP-6 + St-36

He Gu - Union valley - LI-4 = איחוד עמקים
בין מטקרפל 1 ו 2 , בצד הדורסלי. נקודה מקומית. לסילוק רוח קרה וחמה ושיכוך כאבים.

SP-6 - San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים
בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם. משתלבת עם St-36.

St-36 - Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל
3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

UB-20 - Pi Shu - SP shu = נקודת הטחול
מתחת ל T 11 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. לחיזוק SP Qi והמחמם האמצעי, לפיזור לחות, לחיזוק והסדרת דם.

UB-21 - Stomach shu - Wei Shu = נקודת הקיבה.
מתחת ל T 12 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מסדירה St Qi ו MJ . נקודת אסוציאציה של הקיבה.

St-40 - Bountiful bulge - Feng Long = בליטה שופעת.
8 צון מתחת ל St-35, רוחב שתי אצבעות לטרלית לרכס הטיביה. סילוק ליחה ולחות.

SI-3 - Back ravine - Hou Xi = גיא אחורי.
כשהיד מאוגרפת, פרוקסימלית לצוואר המפרק המטקרפופלאנג´יאלי החמישי בצד הלטרלי. סילוק רוח פנימית מה GV , הרגעת גידים , סילוק רוח חיצונית.

Pc-7 - Da Ling - Great mound = תל ענקי. על קפל פרק היד.
בין הגידים של Palmaris lungus ו - Flexor carpi radialis. מרגיעה נפש, מסלקת חום, מווסתת St, LI, SI מזינה דם, מטפלת במצבי עודף.

St-40 - Bountiful bulge - Feng Long = בליטה שופעת.
8 צון מתחת ל St-35, רוחב שתי אצבעות לטרלית לרכס הטיביה. סילוק ליחה ולחות.


חסר דם
תפקיד הדם להזין את הגידים והרצועות. חסר דם פוגע בהזנה זו, גורם לנוקשות ולכאב מקומי או כללי. תופעה זו תתבטא בעקצוץ או הרדמות של יד אחת או שתי הידיים, חוסר גמישות במפרק (בשל חוסר הזנה) וסימני חסר דם כלליים.

עיקרון טיפולי: הזנת דם וחיזוק צ´י כללי.
נקודות לטיפול: UB-17,18,20, CV-4, , SP-6 + St-36

SP-6 San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים
בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם. משתלבת עם St-36.

St-36 Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל
3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

UB-18 Gan Shu - Liver shu = נקודת הכבד
מתחת ל T 9 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מזרימה ומווסתת צ´י ודם הכבד, מסלקת רוח, טובה לעיניים וגידים.


UB-20 Pi Shu - Spleen shu = נקודת הטחול
מתחת ל T 11 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. לחיזוק SP Qi והמחמם האמצעי, לפיזור לחות, לחיזוק והסדרת דם.

UB-17 - Ge Shu - Diaphragm shu = נקודת הסרעפת.
מתחת ל T-7 , צון וחצי לטרלית לקו האמצע. טהור סטזיס וחום, לדימום, להזנה והסדרת דם. לצ´י מורד, פתיחת סרעפת חזה.

CV-4 - Pass Origin - Guan Yuan = מעבר מקורי.
3 צון מתחת לטבור. לקור מחסר. מחזקת Yuan Qi, תומכת בג´ינג. מחזקת ומזינה Kid. מחממת SP, תומכת ברחם ומסייעת בלידה . מווסתת LJ ,SI ותומכת ב UB .


סטגנציה של צ´י הכבד
סטגנציה של צ´י עלולה להתרחש על רקע בעיה בכבד או על רקע גורמים חיצוניים ופנימיים אחרים, בניהם מתח נפשי, הצטברות לחות בעקבות פגיעה ראשונית של הטחול, פתוגנים שפלשו ולא השתחררו מהגוף ועוד.
תופעה זו תתבטא בעיקר בכאב עמום ומפושט.

עיקרון טיפולי: הנעה של צ´י ודם, עבודה על הכבד ועל הפריקרד.
נקודות לטיפול: , Pc-7, UB-18, GB-34 Liv-3 , LI-4 , Pc-6

Tai Chong - Great surge - Liv-3 = נחשול ענקי
בשקע שבין צוואר העצם הראשונה והשניה. לפתיחת המרידיאן.

He Gu - Union valley - LI-4 = איחוד עמקים
בין מטקרפל 1 ו 2 , בצד הדורסלי. לסילוק רוח קרה וחמה ושיכוך כאבים.

Nei Guan - Inner pass - Pc-6 = מעבר פנימי
שני צון מעל לקפל פרק היד. בין הגידים של Palmaris Lungus ו - Flexor Carpi Radialis. הרגעת הנפש, וויסות צ´י, קשיי בליעה

GB-34 - Yang Ling Quan -Yang mound spring = מעיין על תל היאנג
בשקע, אנטריורית ואינפריורית לראש הפיבולה. מיטיבה עם גידים, רצועות ומפרקים, מחליקה Liv Qi , לחום ולחות ב Liv ו GB , לוויסות Shao Yang .

UB-18 - Gan Shu - Liver shu = נקודת הכבד
מתחת ל T 9 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מזרימה ומווסתת צ´י ודם הכבד, מסלקת רוח, טובה לעיניים וגידים.

Pc-7 - Da Ling - Great mound = תל ענקי.
על קפל פרק היד. בין הגידים של Palmaris Longus ו - Flexor Carpi Radialis. מרגיעה נפש, מסלקת חום, מווסתת St, LI, SI מזינה דם, מטפלת במצבי עודף.


סטגנציה או סטזיס של דם הכבד
סטגנציה של דם: במקרה זה הצ´י אינו מניע דם. האסטרטגיה הטיפולית היא הנעת צ´י כדי להניע דם והנעת הדם עצמו.
סטאזיס של דם - הגורם לכך הוא, במקרים רבים, טראומה (או גידול שאינו אופייני לתופעה זו אך אופייני לסטאזיס של דם). במקרה זה הכאב חד וחותך כמו סכין. אסטרטגית הטיפול היא פירוק קריש הדם (גם אם הוא אל-חומרי) והנעת דם.
כל כאבי הסטגנציה מוחמרים במנוחה ובלילה ותנועה משפרת את מצבם.
נקודות לטיפול: UB-17,18, SP-10 , CV-6 . ניתן להוסיף גוואשה.

UB-17- Ge Shu - Diaphragm shu = נקודת הסרעפת
מתחת ל T 7 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. נקודת השפעה על סרעפת ודם. סילוק סטזיס וחום, להזנה והסדרת דם. לצ´י מורד ופתיחת בית החזה.

UB-18 - Gan Shu - Liver shu = נקודת הכבד
מתחת ל T 9 צון וחצי לטרלית לקו האמצע.
מזרימה ומווסתת צ´י ודם הכבד, מסלקת רוח, טובה לעיניים וגידים.

SP-10 - Xue Hai - Sea of blood = ים הדם
2 צון מעל הגבול המדיאלי סופריורי של הפטלה. לקירור, הנעה וחיזוק דם.

CV-6 - Qi Hai - Qi Sea = ים הצ´י
צון וחצי מתחת לטבור. מחזקת ומזינה Yuan Qi , Kid ויאנג מחזקת ומסדירה צ´י ודם.


Bi Syndrome
תסמונת Bi ברפואה הסינית מייצגת כאב, נימול, קושי במתיחה או כיפוף גפיים על רקע פלישת פתוגן חיצוני המפריע לזרימת הצ´י והדם. במקור, הגורמים הם רוח, קור ולחות. אם הרוח לא יוצאת היא נודדת והופכת לארתלגיה נודדת. אם הלחות היא הדומיננטית, נראה יותר פרקים נפוחים עם כאב ממוקם (אבל דיפוזי), אם הקור דומיננטי הסימפטום הבולט יהיה כאב המוקל בחימום. פלישת גורמים אילו נובעת לרוב על רקע חולשת הגוף.
רוח ולחות: חדירה של פתוגנים גורמים לחסימה ולכאב, בהתאם לאופי הפתוגן.
סימפטומים: כאב מקרין לזרוע, כבדות ונימול, החמרה בחשיפה לקור או ללחות.
עיקרון טיפולי: סילוק רוח ופיזור לחות, הנעת צ´י והזנת דם.
נקודות לטיפול: SP-6,9, St-36,40, UB-20,21, GV-14, UB-11

SP-6 San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים
בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם. משתלבת עם St-36.

St-36 - Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל
3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

UB-20 - Pi Shu - SP shu = נקודת הטחול
מתחת ל T 11 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. לחיזוק SP Qi והמחמם האמצעי, לפיזור לחות, לחיזוק והסדרת דם.

GV-14 - Da Zhui - Great Hammer = הפטיש הגדול
בין הזיזים האחרויים של T1 - C7 . נקודת המפגש של כל היאנגים. לסילוק רוח וחום, חיזוק ושחרור חיצון, הסדרת Wei + Ying Qi.

UB-11- Da Shu - Great shuttle = מעבורת גדולה
מתחת ל T 1 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מיטיבה עם עצמות ומפרקים, מסלקת פתוגנים חיצוניים.

UB-21 - Stomach shu - Wei Shu = נקודת הקיבה
מתחת ל T 12 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מסדירה St Qi ו MJ . נקודת אסוציאציה של הקיבה.

St-40 - Bountiful bulge - Feng Long = בליטה שופעת.
8 צון מתחת ל St-35, רוחב שתי אצבעות לטרלית לרכס הטיביה. סילוק ליחה ולחות.


נקודות מקומיות:
Pc-7 , Pc-6 , TW-5 ,TW-10, , TW-5, Lu-8 , LI-5, SI-4, LI-9 , LI-4 , SI-3, LI-3

LI-11 - Pool at the bend - Qu Chi = בריכה מעוקלת
כשהמרפק כפוף ב ° 90 בסוף הקפל הקוביטלי,בין LU5 והאפיקונדיאל הלטרלי. סילוק רוח חיצונית (חמה), טיהור חום, סילוק לחות וויסות דם וצ´י מזין, ללחץ דם.

TW-6 - Branch ditch - Zhi Gou = ערוץ מסתעף
בגב האמה, 3 צון פרוקסימלית לפרק כף היד, בין הרדיוס לאולנה, רדיאלית לגיד. סילוק חסימות מה LI , וויסות צ´י, טיהור חום וסילוק רוח מכל המחממים.

LI-10 - Arm three Li - Shou San Li = שלושת הלי של הזרוע.
10 צון מעל LI-5 . נקודה כללית לחיזוק צ´י דרך המחמם האמצעי. להסרת חסימות מקומיות מהמרידיאן.

TW-5 - Outer pass - Wai Guan = מעבר חיצוני.
בגב האמה, 2 צון פרוקסימלית לפרק כף היד, בין הרדיוס לאולנה, רדיאלית לגיד. לפיזור רוח חמה, הרגעת גידים באמה ובזרוע, הורדת יאנג הכבד, נקודת חיבור, נקודת פתיחה של ה Yang Wei Mai .

SI-3 - Back ravine - Hou Xi = גיא אחורי.
כשהיד מאוגרפת, פרוקסימלית לצוואר המפרק המטקרפופלאנג´יאלי החמישי בצד הלטרלי. סילוק רוח פנימית מה GV , הרגעת גידים , סילוק רוח חיצונית.

TW-10 - Celestial well - Tian Jing = באר שמיימית.
בשקע מעל האולקרנון כשהמרפק כפוף, לטרלית לגיד הטריספס. מגבירה ומזרימה צ´י הקיבה, מסדירה Ying ו- Wei . מרגיעה גידים. נקודת פיזור.

Pc-7 - Da Ling - Great mound = תל ענקי.
על קפל פרק היד. בין הגידים של Palmaris Longus ו - Flexor Carpi Radialis. מרגיעה נפש, מסלקת חום, מווסתת St, LI, SI מזינה דם, מטפלת במצבי עודף.


הציור נתרם באדיבות עופר רום, יוצר תוכנת Taomedic 

הטיפול באמצעות טווינא:
הטיפול עשוי לזרז את ההחלמה והשיקום. במקרים חריפים יש לבצע טיפול מתון ובתנועה רכה.גם אם למטופל אין אפשרות לקבל טיפול מסודר על ידי מטפל מוסמך, יש לעודד את בני משפחתו של המטופל להנחות אותו בתרגילי חיזוק שריר וגמישות, נשימה והדמיה.

הטיפול בטווינא נחלק לפי האסטרטגיות השונות:
טיפול מקומי - על שורש כף היד
טיפול כללי - לפי הסינדרום.
הערה: בכל טיפול אנו מקפידים על מיקוד מקומי (באזור הנפגע), טיפול דיסטאלי (בקצות המרידיאנים) וטיפול סיסטמי (כלל מערכתי, לפי האבחנה).


השילוב עם מוקסה יעיל וטוב להנעה ולמצבי קור, אך יש להימנע ממנו במצבי חום או חום ולחות. למרות האמור לעיל, מוקסה עשויה להניע היטב גם בלי לחמם ושימוש באסטרטגיה מפזרת (על ידי הנעה עם סטיק או גרגר מוקסה בנקודות מתאימות) עשוי לתרום לשיפור המצב. להתוויות נגד בכוסות רוח ומוקסה יש ללחוץ: ב עקרונות זהירות בעבודה עם מוקסה או כוסות רוח
גם שימוש בקומפרס עשוי לעזור: שילוב פלסטרים, רטיות וקומפרסים בטיפולי שיאצו



 מהלך טיפול בשורש כף היד
בחירת נקודות הטצובו ואופי הטיפול בהתאם לאבחנה.
יש להתאים את הטיפול מבחינת העוצמה, העומק והזמן למצבו של המטופל והקירבה / ריחוק מזמן האירוע.
Push and knead - היד הפגועה של המטופל מונחת על שולחן הטיפולים. מבצעים לחיצה ולישה לאורך כל האמה מצידה הייני והיאנגי תוך מיקוד במרידיאנים הרגישים.
 Rolling- לאורך כל האמה בדגש על אזורים רגישים. התנועה לכל הכיוונים תוך כדי גלגול.
 Kneading- ע´י אגודל בוריאציות, לרוחב האספקט האנטריורי והפוסטריורי בשלושה קווים מכל צד.
 Grasping- תפיסת האמה ואז שורש כף היד. יש להגיע עד האגודל בדגש על השריר ה Thenar m. .
Stretching - מתיחות של האמה וכף היד בכיוונים מנוגדים, מתיחות לשרירים, למרידיאנים, בוריאציות. המתיחות מבוצעות בכיוונים שונים: ימינה ושמאלה במישור האופקי, מעלה ומטה וסיבובים. יד אחת של המטפל מקבעת את החלק הדיסטאלי של אמת המטופל בזמן שהיד השניה אוחזת בכף יד המטופל ומותחת את שורש כף היד תוך הנעה לכיוונים שונים. בהמשך מותחים כל אצבע בנפרד.
Traction - השתהות + תנועה פסיבית בכיוונים הנדרשים. מניחים את האגודלים תחת בסיס האמה ואת שאר האצבעות על החלק האנטריורי שלה.
 Rotation- מקבעים את שורש כף היד של המטופל בין כפות הידיים של המטפל. לוחצים על כף היד תוך סיבוב של כף היד העליונה ומעבר על אזורים שונים של האמה עד המרפק. הסיבובים של כף יד המטופל מבוצעים באיטיות לכל הכיוונים תוך לחיצה. 
One finger rotation- על נקודות רפלקס ועל נקודות Ahshi.
Foulage - עם להבים, הלוך ושוב.
Scrubing - ניתן לבצע עם משחה מתאימה.


מהלך הטיפול במרידיאנים:
לחיצות על נקודות דיסטאליות לסילוק רוח ולחיזוק הצ´י. ניתן לבצע בדיקת מרידיאנים ולחזק או לפזר לפי הצורך.
את הנקודות ניתן לבחור על פי המרידיאנים או ההתוויות לעיל ולבדוק אם קיימת תגובת רפלקס המפחיתה משמעותית את הכאב והרגישות.

מהלך הטיפול הסיסטמי:
כאן ניתן לשלב כלים של שיאצו מתוך מטרה להזרים את הצ´י והדם בכל הגוף. טיפול כללי עשוי להרגיע את המטופל ולכן להקל על הסטגנציה הקיימת ולאפשר זרימה טובה יותר של צ´י במרידיאנים. הטיפול עשוי לכלול גם נקודות חיזוק כמו St-36 ו SP-6 המתאימות להזנה ולחיזוק כללי.


 תדירות טיפולים:
מומלץ לבצע את הטיפול בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע למשך שבועיים שלושה. בימים שבהם לא מבוצע טיפול יש להנחות את המטופל להקפיד על תרגילים.
לאחר סיום תקופת הטיפולים האינטנסיביים ניתן לעבור לטיפול אחת לשבוע.
התוצאות המשמעותיות ביותר נראות לאחר שישה מפגשים. לאחר ארבעה חודשים הסיכוי לפרוגנוזה חיובית קטן משמעותית.


למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני   בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 
 
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז