לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

נוהל פרידה ממטופל

 
 
הקשר והפרידה בין מטפל למטופל ברפואה הסינית מתי עלינו לסיים טיפול עם מטופל ותיק? האם כאשר המטופל 'מבשר' לנו שאין בכוונתו או ברצונו להמשיך, או אולי כשאנו מבינים שהמשך המפגשים אינו מוצדק? האם עלינו, המטפלים, לנקוט בגישה אקטיבית ו'לפטר' את המטופל או שמה, להיות פסיביים ולהמתין להודעתו? מאמר זה סוקר את כל הסיבות לפרידה ממטופל ומעלה דרכים אפשריות לעשות זאת על הצד הנכון ביותר.
 
 
  
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 
ליצירת קשר איתנו

נוהל פרידה ממטופל למטפלים ברפואה סינית שיאצו וטווינא


מתי עלינו לסיים טיפול עם מטופל ותיק? האם כאשר המטופל ´מבשר´ לנו שאין בכוונתו או ברצונו להמשיך, או אולי כשאנו מבינים שהמשך המפגשים אינו מוצדק? האם עלינו, המטפלים, לנקוט בגישה אקטיבית ו´לפטר´ את המטופל או שמה, להיות פסיביים ולהמתין להודעתו?

סיום טיפול מתבצע כאשר:
א - הטיפול הסתיים על רקע השגת המטרות האפשריות
ב - הטיפול הסתיים משום שהמטפל הבין שלא ניתן לקדם את המטרות
ג - המטופל פרש לפני הזמן בשל חוסר אמון בטיפול או אילוצים שונים
ד - הטיפול הסתיים בגלל שהמטפל מרגיש לא בנוח עם המטופל


 א - הטיפול הסתיים על רקע השגת המטרות האפשריות
במצב זה שני הצדדים מרוצים ויש בסיס להמשכיות. ייתכן שהטיפול ימשיך על רקע רצונו של המטופל להתמקד בבעיות נוספות שלא היו כלולות באסטרטגיה הראשונית של המטפל ויתכן שהמטופל מעוניין להמשיך לקבל טיפול תחזוקה.
טיפול תחזוקה ניתן בתדירות שנקבעת על בסיס רצונו, יכולתו הכלכלית והתארגנותו של המטופל.
במידה והטיפול סוים בצורה משביעה רצון אך אין מקום להמשכיות, המטפל צריך לציין כי רצוי להתקשר בתוך פרק זמן שיקבע בניהם על מנת לבדוק אם התוצאות מקובעות לאורך זמן. תאריך כזה יכול להיקבע, למשל, לאחר ארבעה חודשים. על המטפל לציין תאריך זה ביומנו על מנת שאם המטופל שכח או התעלם, יזכור המטפל לברר את שלומו.
למה המעקב חשוב?
* אם התוצאות מקובעות הרי שיש מקום לשביעות רצון, וזה תמיד טוב
* אם היתה נסיגה בתוצאות הרי שיש מקום להציע למטופל טיפול ´בוסטר´ (חיזוק). ייתכן שהמטופל נבוך לספר שמצבו נסוג אך ישמח לטלפון של המטפל שדואג לשלומו.


 ב - הטיפול הסתיים משום שהמטפל הבין שלא ניתן לקדם את המטרות
המטפל מאוכזב אבל מבין שהטיפול ´תקוע´. הוא מיידע את המטופל באשר לסיכויי ההצלחה וממליץ לו לפנות למטפל אחר או לשיטת טיפול אחרת או לייעוץ אצל מומחה. יש להניח שהמטופל יעריך את הכנות וייתכן ששיחה כזו אף תשחרר אנחת הקלה מפיו. לא מן הנמנע שהמטופל הרגיש כבר זמן מה שהטיפול לא מתקדם אך בכל זאת נאות להמשיך כדי לתת עוד הזדמנות או משום שהיה נבוך או מבולבל מכדי לקבוע החלטה. כיוון שהמטופל יעריך, קרוב לוודאי, את הכנות, יש להניח שהוא גם ימשיך להמליץ על המטפל בהזדמנויות שונות.
למה המעקב חשוב?
על המטפל להתקשר לאחר זמן שהוסכם מראש על מנת לברר לשלומו של המטופל ולבדוק האם מצא כיוון טיפולי אחר שהתאים לו. לעתים (אמנם לא שכיחות ביותר) המטופל אכן הצליח להשיג את התוצאות המקוות במסגרת אחרת. מעבר להתעניינות מתחשבת במי שהיה מטופל שלנו, זוהי הזדמנות ללמוד מה נעשה ולהשתמש במידע זה למקרים אחרים.


 ג - המטופל פרש לפני הזמן בשל חוסר אמון בטיפול או אילוצים שונים
המטופל מאוכזב אם בגלל המטפל ואם בגלל האילוצים שלא אפשרו לו להמשיך. כאן המקום לקיים בירור כן ויסודי על המניעים של המטופל לפרוש. ייתכן שהוא יתרץ זאת בסיבות טכניות (מעבר דירה, מעבר לשעות עבודה אחרות, חוג מיוחד וכו´) גם כשהסיבה האמיתית היא חוסר אמון בהצלחת הטיפול או במטפל. המטופל אמנם משתדל לא להביך את המטפל אך בכך נמנע ממנו משוב חיוני.
לכן המטפל צריך לבצע בירור המלווה בשאלות ישירות כדי לסכם את מה שהושג (אם הושג) ולקבל משוב לגבי הסיבה האמיתית לפרישה. שיחה כזו יכולה להניב, לעתים, תוצאות מעניינות:

* המטופל טוען שדבר לא השתפר / השתנה מאז תחילת הטיפול
המטפל עורך תשאול מזורז על בעיות שונות שהועלו במהלך התשאול הראשוני ומשווה למצב הנוכחי. למשל המטופל הגיע על רקע כאב ראש בעוצמה גבוהה פעם ביומיים למשך 4-6 שעות. לאחר בירור, ייתכן שיסתבר כי תדירות כאבי הראש פחתה לפעם עד פעמיים בשבוע, משך הזמן הממוצע השתנה ל 3-4 שעות ועוצמתם פחתה.
אם לא נברר זאת עם המטופל ייתכן שהמטופל ימשיך לסבור כי מצבו לא השתנה וכי כאבי הראש לא הרפו ממנו עד כה.
חשוב לציין כי נוהל כזה, ראוי שיעשה כמעט מידי מפגש ולא רק במפגש המסיים.

* המטופל נפגע מהערה או פעולה שהמטפל ביצע
במקרה זה חשוב לברר מהי הסיבה. לעתים, דבר שנאמר בהיסח דעת הוביל לפגיעה בלתי נעימה. אם לא נדע לא נוכל להסביר או להתנצל. אנו נפרד בהנחה שהמטופל סתם מזלזל בטיפול ולא נדע את הסיבה האמיתית לכך. המטופל יפרד כשהוא מתוסכל מהזמן, מהכסף ומהתקוות שהשקיע בטיפול ובעיקר מהעלבון שספג.

* שעות המפגש אינן נוחות או מתאימות
שיחה קצרה בעניין עשויה להעלות אלטרנטיבות מתאימות. אם לא - אז לפחות ניתן להפנות את המטופל למטפל אחר שיותר גמיש בשעות הטיפול

* העלויות מכבידות על המטופל אך לא נעים לו לציין זאת
חשוב לברר את השאלה. בעיות כלכליות עלולות להעיב לא רק על המשך המפגשים אלא גם על איכות החיים הכללית. אם יודעים על בעיות כאילו ניתן ללכת לקראת המטופל בהסדר נוח יותר, תשלום עבור סדרה, תשלומים או במקרה של מגבלה גדולה, ניתן להעבירו למטפל או למסגרת (כמו בית ספר) בה הטיפולים מוזלים במיוחד אך האיכות נשמרת כמעט כמו בטיפול פרטי.


 הטיפול הסתיים בגלל שהמטפל מרגיש לא בנוח עם המטופל
* מצב מוזר ופחות נעים הוא המצב בו המטופל מפתח תלות במטפל. מצב לא בריא זה עלול להכניס את המטפל למבוכה עד מצוקה. הדבר עלול לנבוע כתוצאה מחוסר הצבת גבולות בין המטפל למטופל. זהו מצב עדין שדורש פרידה ברורה.
ניתן להודיע למטופל על סיום טיפול עקב נסיעה, אי יכולת לטפל בשעות מסוימות או כל תירוץ אחר. אך מדובר בתירוץ שהמטופל עלול לקלוט ולהיפגע קשות. הרבה יותר נכון (אם כי הרבה יותר קשה) הוא לנהל שיחה ברורה בה אנו מבהירים שלהערכתנו, אין לנו יכולת לעזור או לקדם את המטופל (ולאור המצב זה בהחלט נכון). לא חייבים להיכנס לפרטים אך צריכים להיות מאוד אסרטיבים בטיעון שאם אנו לא חשים שאנו יכולים לעזור למטופל הרי שזה לא אתי להמשיך את הטיפולים איתו. כמו כן, יש לכוון את המטופל למסגרת טיפולית אחרת שתוכל לסייע לו.
* אפשרות לא שכיחה אך קיימת היא כאשר המטפל מרגיש מאויים על ידי המטופל. במצב זה יש לחפש את התירוץ להיפרד ולא לנסות לנהל שיחות כנות בנושא. אם ההטרדה נמשכת יש לערב את גורמי החוק כדי להשיג צו הרחקה.
למה התיעוד חשוב?
יש להקפיד על תיעוד מסודר גם של האירועים לעיל כיוון שתמיד קיימת האפשרות שהמטופל יחפש נקמה בצורה של תביעה או הכפשה.



נוהל סיום טיפול
כל סיום טיפול צריך לעבור נוהל מסודר:
חובה לכתוב סיכום מכתב רפואי ולהציב אותו בתיק הרפואי של כל מטופל (אחרת זו עברה על החוק). את העותק ניתן (במידה והמטופל מעוניין בכך) לשלוח למטופל. יש לקחת בחשבון שיתכן שהמטופל יבקש עותק, לא רק של הסיכום, אלא של כל התיק הרפואי. לכן חשוב להקפיד על רישום מסודר ולדאוג שפרטים שאינכם מעוניינים לחשוף בפני המטופל (כמו למשל מה אתם חושבים עליו) לא יכללו בתיק הרפואי שלו.
דוגמא למכתב סיכום מטופל
עותק של מכתב הסיכום יוצב בתיקו הרפואי של המטופל.


 נוהל מעקב מסכם
כדי לרכז את הנתונים של המטופלים מומלץ להעלות את עיקרי הדברים בקובץ אקסל או תכנה מקבילה. כך נוכל לעקוב אחר כל מקרה גם לאחר חודשים רבים ולאתר את תיק המטופל בקלות רבה.
ריכוז הנתונים מאפשר לנו לערוך סטטיסטיקות בבוא העת ולהעריך תוצאות על כלל המטופלים ולא רק על כל אחד בנפרד.
יש למלא טבלה כזו עבור כל מטופל שעזב מכל סיבה שהיא. כך נוכל לבצע מעקב יעיל.


להורדת קובץ אקסל על מעקב מטופלים: יש ללחוץ כאן


 הצד של המטפל
בתהליך הפרידה יש שני צדדים: המטפל/ת והמטופל/ת. העבודה צריכה להיות קודם כל על המטפלים. אם הם מרגישים בנוח עם הפרידה ומבינים שזה שלב נוסף (בלתי נמנע) ותורם להתפתחות המטופל, הדברים יהיו קלים גם עבור הצד השני.
אם המטפלים יביעו צער, כאב, מבוכה, חשש מלאכזב או תחושת התנצלות - הכל יהיה קשה גם עבור המטופל.

סיבות נוספות שעלולות להטריד את המטפל הן: התחלנו להשיג משהו ובדיוק עכשיו אנו קוטעים זאת.
זו סיבה חשובה משום שאנו חווים אותה לעתים גם במהלך טפולים רגילים כאשר המטופל עוזב את הטיפול לפני שהוא הסתיים (וסביר שאנו גם חווים זאת לפעמים עם דברים אחרים בחיים). במקרה זה חשוב לשמוח על מה שהשגנו ולא להצטער על מה שלא נשיג .
זה לא תהליך קל משום שהנטיה של רבים מאיתנו לחפש את: ´איפה הפסדתי´ . הרבה יותר מ´איפה הרווחתי´. אבל בואו נביט ברשימת רווחים אפשריים:
* שיפרנו במישורים מסוימים את בריאות המטופל.
* העלו את המודעות שלהם לבריאותם.
* נתנו להם כלים לשיפור הרגלים ואורח חיים.
* נתנו תשומת לב. לחלק יש חסכים בתשומת לב וכל טיפה היא כמו מעט מים לצמח צמא.
* למדנו אותם להרפות ולנשום נכון. זה כמו אופניים. אם יודעים, אז גם אם לא משתמשים, מתי שהוא, כשצריך לרכב עליהם, זה חוזר. כלומר יש להם כלי שאם הם יצטרכו אותו, הם יוכלו לשוב אליו במהירות רבה.
* לעתים יש תהליכים שקל לבדוק את התוצאות המהירות (נדון בזה עוד רגע) אך לעתים יש תהליכים שרואים אותם רק שנה ויותר אחרי. בעיקר כשמדובר בחינוך. רפואה סינית ובעיקר מקצועות המגע המשויכות לה כמו שיאצו או טווינה הם סוג של חינוך אל-מילולי. חינוך הגוף. לכן קשה לשאול את המטופל מה הוא הרוויח (אבל אפשר לנסח את השאלה של מה זה עשה לך טוב). הגוף מאותת את התוצאות ולכן התרומה וההשלכות יכולות לבוא לידי ביטוי בתקופות אחרות בחיים (מבוסס על עשרות מקרים בהם ראיתי מטופלים שעברו שיאצו לפני כמה שנים וספרו על כך כחוויה מעצבת ומיוחדת).
* יתכנו תהליכים עם תוצאות מידיות. זה ניתן לבדוק על פי הטפסים שמלאנו בהתחלת הטיפולים ולהשוות.

צריך לזכור שאנו לא דנים במטופל הבודד אלא בקבוצת מטופלים. כלומר - גם אם לא הצלחנו במטופל ספציפי, הרי שאם השגנו 60% תוצאות (תלוי בהגדרת התוצאות. בהגדרות מסוימות זה עולה ל 90% ) הרי שזה הישג גדול בתחומים שאנשי הצוות האחרים לא נוגעים בהם!!

 מתי נגיד למטופל?
* נציין שנותרו לנו עוד X (רצוי שלושה מפגשים, אבל לא פחות משניים. אסור להפתיע את המטופל: זהו המפגש האחרון!! אם שכחנו לספר אז רצוי לתאם מפגש פרידה נוסף). בכל מקרה, נדגיש שאנו לא נפרדים מיד!!!

* אם המטופל נמצא במסגרת של סדרת טיפולים (ששולמה מראש), ניתן לדלל את הטיפולים האחרונים באינטרוולים של שבוע כן - שבוע לא, דבר שיוצר הליך פרידה מתוכנן ויציב.

* לשאול את המטופל אם היו דברים שהיה רוצה לעבוד עליהם במפגש האחרון. זה יכול להיות טיפול על אזור שהוא יבחר או קבלת מידע בנושא שהוא מעוניין.

* להבהיר למטופל שאנחנו כאן בשבילו ושגם אם הוא יבחר לא להמשיך איתנו, תמיד נשמח לסייע, ככל שנוכל, בייעוץ או בהפניה / המלצה. המטופל יכול להרגיש חופשי לפנות אלינו טלפונית.


למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז