לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לדלקות על רקע מרפק טניס למטפלי שיאצו וטווינה מתקדמים

 
 
מאמר נוסף בסדרת מאמרים המלכדים מידע מערבי וסיני מסודר ומלא לטובת מטפלי הטווינה והשיאצו המתקדמים. המאמר עשוי לשרת מטפלים ברפואה הסינית למגזריה אך ממוקד בבעיות עימן מתמודד המטפל הן בהבנת הפתופיזיולוגיה של המחלה והן בהיכרות עם מכלול הכלים העומדים לרשותו ברפואה הסינית. מאמר זה דן בתופעה המוכרת של מרפק טניס בהיבטים אקוטיים וכרוניים.
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

מידע על לימודי ההשלמה בשיאצו וברפואה סינית
ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ולקבלת עלון מידע   צרו קשר


 

הגישה לדלקות על רקע מרפק טניס למטפלי שיאצו וטווינא מתקדמים

רקע אנטומי:
אנטומיה של המרפק
מפרק המרפק מורכב משלוש עצמות: Ulna (עצם הגומד) , Radius (עצם החישור) ו- Humerus (עצם הזרוע). הקצה הדיסטאלי של ההומרוס - עצם הזרוע הוא האולקרנון.
לרדיוס ראש עגול בקצה הפרוקסימלי שנקרא Head , היוצר מפרק עם ההומרוס וזיז : Lateral Styloid Process.
לאולנה שתי בליטות בקצה הפרוקסימלי. ה- Olecranon - בליטת המרפק. ה- Coronoid Process לא ניתן למישוש. בקצה הדיסטלי של העצם מצוי זיז הנקרא Medial Styloid Process.
מפרק המרפק מסוגל רק ליישור או לכיפוף.
ה- Radius יוצרת תנועות מסובכות יחסית שנקראות Supination ו- Pronation. ראש הרדיוס מסתובב על צירו וחלקו הדיסטלי של הרדיוס נע במעגל על גבי האולנה.





המפרק בין עצם הזרוע לעצמות האמה מאפשר שתי תנועות עיקריות:
א - כיפוף וישור המרפק (פלקסציה ואקסטנציה) המתבצעת במפגש הומרוס-אולנה (כפיפה - פשיטה).
ב - פרונציה וסופינציה - תנועה סיבובית של מפרק הרדיוס-אולנה (למצב של כף יד כלפי מטה וסיבובה כלפי מעלה).





למפרק המרפק שלושה מפרקים סינוביאלים:
א - humeroulnar joint - מפרק הזרוע-אולנה. מאפשר פלקציה ואקסטנציה.
ב - humeroradial joint - מפרק הזרוע-רדיוס. תומך בפעולות הפלקסציה - אקסטנציה והסופינציה - פרונציה של המפרקים האחרים.
ג - Proximal radioulnar joint - מפרק רדיוס-אולנה פרוקסימלי. זהו מפרק סיבובי בין הרדיוס לאולנה המאפשר לראש הרדיוס להסתובב סביב ציר האורך של עצם הרדיוס (פרונציה-סופינציה).

רצועות - Ligaments
(להזכירנו, רצועה מחברת בין עצם לעצם בעוד שגיד מחבר בין עצם לשריר).
א - Ulnar collateral ligament - נמצאת בצד המדיאלי של המרפק.
ב - Radial collateral ligament - נמצאת בצד הלטרלי של המרפק.
ג - Annular ligament - רצועה טבעתית המקיפה את ראש הרדיוס ומצמידה אותו לאולנה.

את המפרק עוטפים שרירים התומכים בו. השרירים המניעים העיקריים הם:
א - פלקסיה (כפיפה) - Brachialis , Brachioradialis וה- Biceps brachii.
ב - אקסטנציה (פשיטה) - Triceps .
ג - סופינציה (סיבוב כלפי מעלה של האמה) - Supinator ו- Biceps brachii.
ד - פרונציה (סיבוב כלפי מטה של האמה) - Pronator quadratus ו- Pronator teres.





מידע נוסף אודות האנטומיה של אזור המפרק ניתן למצוא בעבודתם של ג´אנה וויס ועמיר שפר.
להורדת העבודה המלאה [310kb ]: יש ללחוץ כאן


מרפק טניס - הגדרה
מרפק טניס מתאר מצב בו החלק הלטראלי של המרפק כואב ומתוח. תופעה זו נפוצה בקרב טניסאים השוחקים ופוגעים במפרק, אך גם סוגי ספורט אחרים ופגיעות תעסוקתיות הכוללות תנועות חוזרות של המפרק תחת עומס כבד, עלולים לסבול מהתופעה.
תנועה מתמשכת וחוזרת, טכניקה לא טובה, מתח מכאני וגורמים פיזיולוגיים פנימיים מובילים, במשך הזמן, לקרעים זעירים בגידים. בהמשך נוצרת רקמה צלקתית הגורמת לשטח פני מעטפת הגיד להיפגע. קולגן דולף מהאזור הפגוע וגורם לדלקת. שקיעת סידן מקומית מחמירה את המצב. תהליכי הדלקת יוצרים לחץ מקומי העלול לצור לחץ על כלי דם ועצבים מקומיים (העצב הרדיאלי).
היות והגידים, יחסית לשרירים, מקבלים הזנה מועטת של דם וחמצן, קצב החלמתם איטי. משך החלמה עלול להמשך, בדומה לשבר, לאורך חודש עד שלושה חודשים.
תופעות דומות יכולות להתרחש על רקע טראומה אך כאן הקרעים פתאומיים והנזק ברור ומידי.

גידים היכולים להיות מעורבים בפתולוגיה: Extensor carpi radialis brevis – הנפגע העיקרי, גיד extensor digitorum communis ו- extensor digitorum longus, ulnaris .

אבחנה מבדלת
תופעות מקומיות:
א - מרפק גולף - Golfer´s elbow: אותם גורמים למרפק טניסאים אך הכאב והמתח מורגשים בחלק המדיאלי של המרפק, על או סביב החלק הגרמי.
ב -דלקת באמתח - Bursitis: דלקת בבורסה. הבורסה היא מעין כיס המגן ומקל על לחצים באזור מפרקי. נזק יכול להיגרם על רקע השענות על המפרק, חבלה ישירה, זיהום או נפילה על האולקרנון. תיתכן נפיחות והכאב יתמקד בחלק האחורי של המפרק.
ג - דלקת בגיד - Tendinitis : דלקת בגיד המתבטאת בחום, נפיחות והגבלה בתנועה על רקע שחיקה או נזק מקומי. תופעה המתייחסת לדלקת כואבת בגיד הלטרלי של המרפק (על רקע שימוש יתר בשרירי האמה) מכונה Lateral epicondylitis .
ד - חבלה מקומית - טראומה היכולה להוביל לשטפי דם וכאבים מקומיים על רקע פגיעה ברקמות הרקות והקשות. האבחון מתבסס בעיקר על פי סיפור האירוע.
ה - פיסות עצם חופשיות - Bone fragments : פיסות עצם שהתנתקו ממקומן על רקע פציעה, ניוון או דלקת. במקרים אילו הכאב חל לסירוגין, המפרק ננעל ויש קושי להניע אותו.
ו - פריקה - Dislocation : יציאת העצם ממקומה הטבעי תוך נזק לרקמות הסובבות אותה.
ז - זיהום מקומי - Elbow joint infection . סוג של ארטריטיס על רקע חדירת זיהום חיצוני. מאפיין ילדים שסבלו מפצעי שפשוף בעקבות נפילה מאופניים, למשל.


תופעות סיסטמיות:
א - דלקת מפרקית ניוונית - Osteoarthritis
ב - דלקת מפרקית שיגרונית - Rheumatoid arthritis
ג - דלקות מפרק על רקע מחלות שונות כמו מחלות מעיים דלקתיות, פסוריאטיק ארתריטיס, קדחת ים תיכונית ועוד
ד - זיהומים מסוג זיבה - Gonorrhea , או שחפת Tuberculosis .
ה - פגיעה עצבית בצוואר - Cervical nerve root entrapment : דיסקופתיות.
ה - גידול שפיר או ממאיר מקומי - אוסטאומה או אוסטאו-סרקומה.



אטיולוגיה

תנועות בעייתיות, שתובעות מאמץ רב:
* רוטציה של המרפק בזמן שפרק כף היד מכופף.
* אחיזה חזקה תוך רוטציה של הפרק.
* תנועות השלכה.
* תנועות חבטה.
* תנועות הרמה, אחיזה וסחיבה.

גורמי סיכון (פציעת ספורט):
* חבטת טניס backhand לא נכונה
* שרירים חלשים בכתפיים ובשורש כף היד
* מחבט לא תקין, חבטה בכדור כבד ולח.
כל התנועות לעיל מסוכנות יותר כאשר מבוצעות בזמן שהזרוע פשוטה קדימה או הצידה. כאשר הזרוע ישרה, הגידים והרצועות מתוחים, מה שגורם להם לספוג את כל המתח הנוצר.

אפידמיולוגיה
השכיחות בארה´ב של תופעת מרפק טניס עומדת על 4-7 מקרים לכל 1000 מטופלים, הרוב בטווח הגילאים 35-54 עם שיא בקרב בני 40-50 . תופעת מרפק גולף עומדת על מקרה אחד ל 1000 מטופלים בסך הכל, אך היא יותר שכיחה בקרב שחקני הגולף. גם מרפק טניס וגם מרפק גולף שכיחים יותר בקרב שחקנים חובבים ובקרב גברים יותר מנשים.


סימפטומים
* כאב בחלק החיצוני הפרוקסימלי של האמה (קרוב למרפק). עם הזמן הכאב יכול להחמיר ולהקרין למורד האמה עד לפרק כף היד.
* רגישות למגע וייתכן חום מקומי.
* החמרה עד כאב חד בזמן הזזה או כיפוף המרפק, או בזמן הרמת חפץ.
* קושי באקסטנציה מלאה של האמה. תיתכן חולשה בתנועה שמערבת את מפרק היד.

אופן הטיפול

הטיפול המידי
מנוחה היא הצעת הטיפול הטובה ביותר במצבי כאב חריפים. כל אסטרטגיות הטיפול המוכרות כוללות מנוחה עד עבור הכאב, עיסוי מקומי ותרגילים לחיזוק השרירים לשם מניעת פגיעה חוזרת.
בכל מקרה של חזרה לפעילות יש להקפיד על תרגול חימום לפני הפעלת המפרק והפסקות ומנוחות קצרות בין כל הפעלה.

הטיפול הקונוונציונאלי:
* מנוחה. המנוחה מאפשרת למפרק להשתקם ומונעת נזקים משניים. עם זאת, מנוחה מוחלטת עלולה להחיש את הצטברות חומרי הדלקת ושקיעתם באזור ולאורך זמן לפגוע בטווחי התנועה ובסיבולת שרירי המפרק.
* תרופות להרגעת דלקת וכאב: אספירין או אבופרופן. התרופות מקלות על הדלקת ועל הכאבים ומכאן חשיבותם. במקביל, יש לזכור שהכאב נוצר על ידי הגוף כדי לאותת על בעיה וכדי למנוע תנועות מיותרות. בנוסף, שימוש תרופתי כרוני עלול להוביל לתופעות לוואי סיסטמיות. בסיכומו של דבר, הפחתת כאבים לתקופה מוגבלת רצויה שכן היא מצמצמת את הדלקתיות ומאפשרת שיקום מפרק מהיר יותר, אך יש לצמצם ככל שניתן את השימוש לאורך זמן.
* תרופות להפחתת בצקת ודיכוי דלקת: סטרואידים בזריקה ישירה. הגישה הסינית / משלימה מניחה שטיפול חד פעמי אינו גורם לנזק מתמשך, אך טיפול חוזר עלול להציף את המרידיאן בחום ולחות ולצמצם את סיכויי ההחלמה משיטות פחות מזיקות.
* משחות נגד דלקות והרגעת כאבים. קיימות משחות מחממות ומניעות צ´י ודם אשר מועילות לפיזור סטגנציה ולהקלה על כאבים. ברוב המקרים, יעילותם טובה אך מוגבלת כך שניתן לשלב אותן עם כל טיפול אחר.
* אולטר-סאונד כחלק מטיפול פיזיותרפיסטי להקלה על דלקת. אינו משבש כל טיפול משלים אחר אך במקרים רבים יעילותו מוגבלת.
* ניתוח להפחתת הלחץ על עצבי המפרק (טיפול לא שכיח, עד 3% מהמקרים). באותם מקרים שהטיפול הכירורגי בלתי נמנע, כדאי לבצעו מוקדם מאשר מאוחר כדי למנוע נזקים מתמשכים. עם זאת, הצורך לטיפול כירורגי לא שכיח וראוי לנסות כל אלטרנטיבה סבירה אחרת. מתי כדאי לבצע התערבות כירורגית ומתי אפשר להימנע ממנה?

הטיפול השיקומי
* פיזיותרפיה ועיסוי מקומי
* הנחיות לחיזוק שרירי המפרק
* הנחיות לתרגילי חימום לפני כל פעולה גופנית הכוללת הפעלת המפרק
* תרגילים המשפרים את כוח שרירי הזרוע והאמה ומגדילים את הגמישות באמצעות מתיחות. התרגילים מופעלים בהדרגה לאורך 15 שניות כל תרגיל למשך שלושה סטים (שלוש פעמים) חמש פעמים ביום.
מומלץ להגיע למתיחה ומאמץ מקסימאלי אך אין לעבור את גבול הכאב, דבר שעלול להעמיס במקום לחזק ואפילו להחמיר את הדלקת (או להעבירה למקום אחר).

א - מתיחת השרירים האקסטנסורים של שורש כף היד.
אופן: מתיחת האמה במצב פרונציה על ידי דחיפת כף היד לכיוון קיר או כנגד היד השניה. מורגש לחץ על שורש כף היד. כדי להגביר את אפקט המתיחה ניתן להישען ולהפעיל משקל על האמה.

ב - מתיחת השרירים הפלקסורים של שורש כף היד.
אופן: מתיחת האמה במצב סופינציה על ידי דחיפת כף היד לכיוון קיר או כנגד היד השניה. מורגש לחץ על שורש כף היד. כדי להגביר את אפקט המתיחה ניתן להישען ולהפעיל משקל על האמה.

ג - חיזוק שרירים אקסטנסורים של שורש כף היד.
אופן: להחזיק משקולת קטנה בכף היד כשהאמה במנח פרונציה. להרים את המשקולת עם כף היד ללא שינוי מנח האמה. להמתין כשתי שניות ולשחרר לאט.

ד - חיזוק שרירים פלקסורים של שורש כף היד.
אופן: להחזיק משקולת קטנה בכף היד כשהאמה במנח סופינציה. להרים את המשקולת עם כף היד ללא שינוי מנח האמה. להמתין כשתי שניות ולשחרר לאט.

ה - חיזוק שרירים אדוקטורים אבדוקטורים של האמה.
אופן: להחזיק משקולת קטנה בכף היד כשהאגודל כלפי מעלה. לבצע אדוקציה (הרמת כף היד בכיוון האגודל). אחר כך לבצע אבדוקציה (הזרת לכיוון האולנה) וחוזר חלילה. להקפיד שעיקר המאמץ מופעל על שורש כף היד ולא על שאר חלקי האמה. להמתין כשתי שניות בכל מצב ולשחרר לאט.

ו - חיזוק שרירים פרונטורים סופינטורים של האמה.
אופן: להחזיק משקולת קטנה בכף היד כשהאמה במנח סופינציה. להעביר את האמה למצב פרונציה. להקפיד שעיקר המאמץ מופעל על שורש כף היד ולא על שאר חלקי האמה. להמתין כשתי שניות ולשחרר לאט.

כטיפול משלים מומלץ לבצע עיסוי עצמי חזק או טווינה מקומית על אזור הנקודות הכואבות ובאזור המרפק ככלל.



הגדרה בראייה של הרפואה הסינית:
ברפואה סינית סינדרום ´מרפק טניס´ נקרא Zhou Tong (מרפק כואב), shang Jin (שרירים/גידים כואבים), Zhou Lao (מרפק מסויד/עייף). התופעה מיוחסת לפגיעה על רקע שחיקה ושימוש יתר המלווה ברוח קרה. הפגיעה מקיפה את הרקמות הרקות וכן את כלי הדם של המפרק.
במקרים רבים התופעה מתרחשת על רקע חסר דם בכבד שלא מזין ומלחלח את הגידים, רצועות ושרירים. תופעה זו יכולה להתבטא בסטגנציה של דם ולהסתבך עם חדירת רוח קרה בגלל חולשת צ´י מגן.

אתיולוגיה ופתולוגיה בראייה של הרפואה הסינית:
באזור המרפק עוברים שישה מרדיאנים: שלושה מרדיאנים יינים (באספקט המדיאלי): ריאות, פריקרד ולב, ושלושה יאנגיים (באספקט הלטראלי): מעי גס, שלושת המחממים ומעי דק. כאשר מרדיאנים אלו לא מתפקדים כשורה, (מסיבות פנימיות או חיצוניות) זה משתקף בבריאות המרפק.

היבטים מנטאליים הקשורים לבעיות מרפק
המידע להלן מתבסס על עבודתם של ג´אנה וויס ועמיר שפר. המעוניינים להרחיב באספקט זה מוזמנים לקרוא את]: העבודה המלאה.

תפקידו של המעי הדק במישור הפיזיולוגי הוא למיין מזון ונוזלים לשימושי ולא שימושי, ובמישור הפסיכולוגי הוא הקבלה של תהליך אינטלקטואלי של מיון ועיבוד מידע לשימושי ולא שימושי.
תפקוד לא תקין של המעי הדק עלול לפגוע ביכולת שלנו לשפוט את החיים בדרך חיובית ואנו עלולים לפתח גישה שלילית לחיים. בנוסף, תקופה ממושכת של שיפוט לקוי וחשיבה שלילית עלולים לפגוע בתפקוד הממיין של מעי דק ואפילו מזון מושלם לא יעוכל כראוי. מבחינת המרפק זה יכול להתבטא בכאב ומתח בצד הלטראלי של המרפק.
הפסולת מהמעי הדק יורדת למעי הגס על מנת לצאת מהגוף. המעי הגס הינו אחד האיברים הראשיים האחראיים על הוצאת פסולת מהגוף. מבחינה פסיכולוגית, היכולת או אי היכולת שלנו להוציא פסולת מהגוף משקפת את היכולת שלנו להוציא/לשחרר חלקים פסולים מהחיים. אי היכולת שלנו למחול ולסלוח לעצמנו ו/או לאחרים על דברים או מאורעות שקרו בחיינו גורמים לתפקוד לקוי של מעי גס. היכולת שלנו לשחרר ולזרום עם החיים משתקפת בפעילות המעיים. אנשים ´שלא זורמים´ בסופו של דבר יסבלו מעצירויות ואנשים שמאבדים שליטה על חייהם ´ומאבדים קרקע מתחת לרגליים´ יפתחו שלשולים.
אי יכולת ´לזרום עם החיים´ ומאבק נגד הזרם הינה הסיבה העיקרית לבעיות מרפק כרוניות. ´מרפק טניסאים´ שלא מגיב מהר לטיפולים בד´כ קשור לבעיות מעיים. על מנת שהטיפול יהיה אפקטיבי הוא אמור בד´כ לכלול גם טיפול במעי גס ו/או הכוונה פסיכולוגית של המטופל ליכולת לשחרר ולסלוח.

מכיוון ש´מרפק טניסאים´ קשור גם לעצירות כרונית, הקלה ממשית תבוא בעקבות שטיפה (לחלוח) של המעי הגס. האתיולוגיה הנפוצה למרפק טניסאים היא תנועות חוזרות, דבר הנקלט / מעובד ע´י המוח כנטייה כרונית לנוקשות, אי גמישות ורוטינה (שיגרה). לפיכך, בסופו של דבר, הגוף ישלח לנו איתות (סימפטום - בצורת מרפק לא גמיש) שאנחנו מאבדים את הספונטאניות.
כירופרקטורים משיגים תוצאות טובות ע´י הזזת חוליות ושרירים בצוואר. ביו-מכאנית זה ישחרר את העצב המעצבב את המרפק (העצב הרדיאלי). אנרגטית זה ימריץ זרימת אנרגיה למורד האמה.
מילת המפתח למרפק היא גמישות. המרפקים שלנו משקפים גמישות שלנו לחיים. יכולת הסתגלות וספונטאניות בלי להיות נסחבים ועצורים ע´י החיים.

אבחנה מבדלת וניתוח סינדרומים על פי הרפואה הסינית:
אבחנה מבדלת למרפק טניס דומה לזו של Bi Syndrome .
תסמונת Bi ברפואה הסינית מייצגת כאב, נימול, קושי במתיחה או כיפוף גפיים על רקע פלישת פתוגן חיצוני המפריע לזרימת הצ´י והדם. במקור, הגורמים הם רוח, קור ולחות. אם הרוח לא יוצאת היא נודדת והופכת לארתלגיה נודדת. אם הלחות היא הדומיננטית, נראה יותר פרקים נפוחים עם כאב ממוקם (אבל דיפוזי), אם הקור דומיננטי הסימפטום הבולט יהיה כאב המוקל בחימום. פלישת גורמים אילו נובעת לרוב על רקע חולשת הגוף.
יש גם כאבי מרפק על רקע חום הנגרמת על רקע חסר יין המלווה בחום פנימי. תופעה זו מתבטאת בהתקפים אקוטיים המלווים או ממשיכים גורמים חיצוניים. גם רוח, קור ולחות עלולים להיהפך לארתלגיה על רקע חום כשהם סטגננטים (תקועים) במשך זמן רב במפרקים. ככלל, כל אחד מן הבעיות להלן עלולה להחמיר ´ולהיתקע´ בגוף אם קיימת סטגנציה של צ´י פרדומיננטית.


פירוט מצבי עודף:
רוח דומיננטי (חיצוני)
כאב מפתיע שחולף במהירות או נודד למפרקים אחרים. יתכנו סימנים חיצוניים כמו צמרמורות ו fever בשלב הראשון. לשון: חיוורת עם חיפוי דק.
נקודות מתאימות לטיפול: Lu-7 , LI-4 , UB-12 , UB-13 , GB-20 , Lu-5 , CV-22 , CV-17 .

קור דומיננטי (חיצוני)
כאב חד, חזק וממוקד, הגבלה של תנועה, בד´כ חד לטראלי. מוטב בחום ומוחמר בקור. לשון: חיפוי לבן דק.
נקודות מתאימות לטיפול: Lu-7 , LI-4 , UB-12 , UB-13 , GB-20 , Lu-5 , CV-22 , CV-17 . במצבים של נוזלים ניתן להוסיף SP-3 , St-40 , Lu-6 , Pc-6 .


לחות דומיננטית (חיצוני)
מפרקים כואבים ונפוחים, תחושת כבדות בגפיים, כאבים ממוקדים ומחמירים במזג אוויר לח. לשון: נפוחה, חיפוי לבן עבה ודביק.
נקודות מתאימות לטיפול: , UB-20 , Lu-9 , SP-3 , St-40 , Lu-1 , CV-17 CV-12 .

חום דומיננטי (פנימי)
מתפתח מאחת התסמונות הקודמות ולרוב מתלבש על חולשת יין. מתבטא בכאב וחום במפרקים, אודם ונפיחות, הגבלה בתנועה וכאב חד. לשון: אדומה עם חיפוי צהוב.
נקודות מתאימות לטיפול: LI-4 , LI-11 , TW-6 , SP-14 , SP-15 , St-44 , Liv-2


ליחה דומיננטית (פנימי)
מתפתח מאחת התסמונות הקודמות ומוגדר ככרוני. מתבטא ברפיון או ניוון שרירים, נפיחות עצמות מעוותות במפרקים.


סטגנציית צ´י (פנימי)
תסמונת היכולה לבוא לידי ביטוי במישור פיזי כמו עצירות או כאבים ממוקדים או במישור הנפשי בצורה של עקשנות או אובססיביות ואף במצבי טראומה, כמו למשל בחוסר יכולת להחלים מתקלה שמטופלים אחרים היו מחלימים ממנה מזמן.
נקודות מתאימות לטיפול: Pc-5,6 , Liv-3,5,14 , LI-4 , CV-11,17 , UB- 15,18, 25 , , GB-34

סטגנציית דם (פנימי)
סטגנציה של דם חוסמת את זרימת הצ´י (כמו שחסימת צ´י יכולה להאט את זרימת הדם) וגורמת לכאב ממוקד , חותך וחד. הכאב מחמיר בלחיצה ולרוב מתמקם באזור בטן תחתונה. לעתים ניתן לחוש במסות. נצפים נימי דם דקיקים כמו קורי עכביש באזורי גוף שונים. טבעות שחורות מול העיניים, מראה עייף ולעתים סגלגלות של אזורי הקצוות. בנשים ווסת לא סדירה עם קרישי דם.
נקודות מתאימות לטיפול: נקודות להנעת צ´י + SP-10, Liv-3


פירוט מצבי חסר

חסר צ´י
אופייני בעיקר באנשים עם צ´י קונסטיטוציוני חלש. תופעות מאפיינות כוללות הצטננויות חוזרות, עייפות, חיוורון, הזעות ספונטאניות, קול חסר עוצמה ומעורבות טחול הכוללת יציאות רכות, פגיעה בתאבון, ליחה, רגישויות למזון, נפיחות בטנית ובעיית התפתחות בילדים.
לשון חיוורת עם חיפוי לבן דק או עבה. דופק חוטי חלש.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-13,20 , Lu-9 , CV-6,12, SP-6 , LI-10 . ניתן לשלב מוקסה.


חסר דם
אופייני לאנשים עם חולשה, חיוורון או צבע צהבהב עמום, נטיה לקור, יובש בשיער ובעור, יובש באזור המפרקים, זיכרון לקוי ונטיה להיעלב. אם החסר פגע בלב התופעה תלווה בפלפיטציות, חרדות והפרעות שינה.
לשון חיוורת יבשה. דופק חלש וחבוי.
נקודות מתאימות לטיפול: , LI-10 , SP-6 , CV-4 , SP-15 , UB-23 , UB-20 , UB-17,20,25 Ht-1,3 CV-4 ,

חסר יין
אופייני לאנשים עם נטיה לסומק, גלי חום, אימפולסיביות, נטיה לעצירות ויתר לחץ דם. תחושות חום או כאבי ראש.
לשון אדומה ויבשה. דופק צף, גואה וחלש.
נקודות מתאימות לטיפול: UB-23 , Lu-5,6,7 , Kid-,3,6 . במצבים של חום חמור ניתן להוסיף Lu-10 .



נקודות מתאימות לטיפול:

Lu-5 - Chi ze - Cubit marsh = אמת ביצה. בקפל הקוביטלי, רדיאלית לגיד הביספס. מנקה חום ולחות, מחזקת צ´י הריאות, מווסתת צ´י מתמרד ולכן מתאימה לשיעול.

LI-4 - He Gu - Union valley = איחוד עמקים. בין מטקרפל 1 ו 2 , בצד הדורסלי. לסילוק רוח קרה וחמה ושיכוך כאבים.

LI-11 - Pool of the bend - Qu Chi = בריכה מעוקלת. כשהמרפק כפוף ב ° 90 בסוף הקפל הקוביטלי,בין LU5 והאפיקונדיאל הלטרלי. נקודה עיקרית למרפק טניס. סילוק רוח חיצונית (חמה), טיהור חום, סילוק לחות מקומית, וויסות דם וצ´י מזין.

GB-34 - Yang Ling Quan - Yang mound spring = מעיין על תל היאנג. בשקע, אנטריורית ואינפריורית לראש הפיבולה. מיטיבה עם גידים, רצועות ומפרקים, מחליקה Liv Qi , לחום ולחות ב Liv ו GB , לוויסות Shao Yang .

Ht-3 - Shao hai - Lesser sea = ים קטן. בין הקצה האולנרי של ה Cubital fossa והאפיקונדייל המדיאלי. נקודת מים של הלב. משפרת את זרימת הדם ללב. לטיפול בדיכאון, והחייאת לב חלש.

LI-10 - Arm three Li - Shou San Li = שלושת הלי של הזרוע. 10 צון מעל LI-5 . נקודה כללית לחיזוק צ´י דרך המחמם האמצעי. להסרת חסימות מקומיות מהמרידיאן.

LI-12 - Elbow bonehole - Zhou Liao = שקע עצם המרפק. צון מעל האפיקונדייל הלטרלי כשהמרפק בכיפוף, על הגבול האנטריורי של העצם. נקודה מקומית למרפק טניס.

LI-12 - Arm five li - Hand-Wu Li = חמשת הלי של הזרוע. שלושה צון מעל LI-11 על הקו המתחבר עם LI-15 . נקודת Ahshi לבעיות מקומיות.

TW-5 - Outer pass - Wai Guan = מעבר חיצוני. בגב האמה, 2 צון פרוקסימלית לפרק כף היד, בין הרדיוס לאולנה, רדיאלית לגיד. לפיזור רוח חמה, הרגעת גידים באמה ובזרוע, הורדת יאנג הכבד, נקודת חיבור, נקודת פתיחה של ה Yang Wei Mai .

SI-3 - Back ravine - Hou Xi = גיא אחורי. כשהיד מאוגרפת, פרוקסימלית לצוואר המפרק המטקרפופלאנג´יאלי החמישי בצד הלטרלי. סילוק רוח פנימית מה GV , הרגעת גידים , סילוק רוח חיצונית.

Ht-1 - Highest spring - Ji quan = המעיין הגבוה. במרכז בית השחי מדיאלית לעורק האקסילרי. הזנת יין הלב והרגעת הכתף.

SI-8 - Small sea - Xiao Hai = ים קטן. בין האולקרנון לאפיקונדייל המדיאלי, בשקע כשהמרפק כפוף. מפזרת לחות חמה, מרגיעה את הנפש, , נקודה לפיזור.

TW-10 - Celestial well - Tian Jing = באר שמיימית. בשקע מעל האולקרנון כשהמרפק כפוף, לטרלית לגיד הטריספס. מגבירה ומזרימה צ´י הקיבה, מסדירה Ying ו- Wei . מרגיעה גידים. נקודת פיזור.



אסטגטגיה טיפולית
בשלב הראשון - הרגעת הגידים (והשרירים), שחרור והמרצת זרימה בכלי דם (עבודה דיסטאלית).
בשלב השני - המרצת צ´י והזנת דם, חימום המרידיאנים (לסילוק רוח קור) ושחרור זרימה ממקום החסימה.

תדירות הטיפול
סדרה ראשונה: טיפול מידי יום במהלך השבוע הראשון.
המשך הסדרות: טיפול אחד ל 2-3 ימים.
מומלץ לשמור מרווח של 2-3 ימים בין סדרה לסדרה.



מהלך טיפול בטווינהא(רוטינה I)
Rolling - חמש עד עשר דקות של רולינג מהכתף לכיוון המרפק הפגוע.
Kneading – לחיצות קלות ולישה באזור המרפק תוך כדי רוטציה של מפרק המרפק; הגברת הלחץ בהדרגה על נקודות Ashi, התמקדות בנקודות LI-10,1; פריטה על הרקמות המצולקות. דבוקות עם האגודל.
Passive Movement – פלקציה ואקסטנציה של כף היד ביד אחת תוך כדי אחיזה במרפק עם היד השניה.
Rubbing – חימום של הצד הלטרלי של המרפק ע´י שפשוף (ניתן להוסיף משחה או שמן באיכות מחממת) עד שהמטופל אומר שהאזור חם.
Press and Knead - עבודה על אצבעות, המרצה, לישה
Vibration - והרעדה של הידיים.
Scrubbing and Rolling - שפשוף / גלגול של כל יד מהכף עד כף היד.



מהלך טיפול בטווינא (רוטינה II)
המטפל יושב מול המטופל בצד היד הכואבת.
Pushing - עם אצבע אחת, מהבליטה הלטרלית של האפיקונדייל לכיוון האמה למשך 3-5 דקות.
Pressing and Tapping - על האפיקונדייל הלטרלי למשך 5-10 פעמים.
Pressing and Stretching - מניפולציה לשחרור הדבקויות והצטברויות מהגידים: יד אחת אוחזת בשורש כף יד המטופל והאמה מסובבת לאחור. לחיצה עם האגודל על האפיקונדייל הלטרלי של הזרוע כששאר האצבעות עוטפות את המרפק. כיפוף המרפק באיטיות עד לטווח מקסימלי תוך המשך לחיצה עם האגודל ויישור מהיר של המרפק.
Scrubbing – על המרפק והאמה עד לתחושת חום עמוק. ניתן לבצע זאת עם שמן מחמם ומניע.
Shaking and Stretching - אחיזת מרפק המטופל עם יד אחת ואחיזת הקצה הדיסטלי של האמה (אזור שורש כף היד) תוך מתיחה וניעור.


הנחייות כלליות:
* לבקש מהמטופל להניח למרפק להיות במנוחה 24 שעות הקרובות.
* לחזור על הטיפול כל יום (3-6 טיפולים).
* ניתן גם לשלב מוקסה (על סוגיה) בטיפולים או מנורה מחממת.
* חשוב להבהיר למטופל שכדי להגיע לתוצאות משביעות רצון הוא חייב להפסיק כל פעילות שמחמירה את מצב המרפק שלו עד הבראה שלמה של המחלה, אחרת שום טיפול לא יעזור לו.

* למרות שטיפול בקרח מקובל ברפואה סינית (כמו גם ברפואה מערבית) במצבי טראומה ודלקות אקוטיות עם אודם, נפיחות וחום מקומי, במקרה של מרפק טניס לא מומלץ להשתמש בקרח. הטיפול בקרור מתאים למצבים חריפים המלווים בסימני דלקת חיצוניים (חום, כאב, הגבלה בתנועה, נפיחות).

הרפואה המערבית מגדירה ´לאטרל אפיקונדיליטיס´ כסוג של דלקת. עם זאת, יש לזכור שלא כל דלקת היא תופעה של חום (לפי הרפואה הסינית). דלקות על רקע זיהומי מתאימות לחום ורעילות אך דלקות על רקע ניווני (שחיקה) או אוטו-אימוני יכולות להתאים למצבים של עודף, חסר או עודף וחסר מעורבים ולכן גם למצבי קור. במקרים רבים של מרפק טניס לא נראה סימנים של חום. מצבים הנובעים על רקע חסר שהסתבך עם קור ו/או סטאזיס של דם יחמירו בקרור. לכן, במקרים רבים, חשוב מאוד לחמם את האזור.


מכיוון ש´מרפק טניסאים´ זהו מצב של מיקרו-טראומה, והסינדרום העיקרי הוא היחלשות הצ´י והדם במיוחד אצל מטופלים מבוגרים ובמקרים רבים על רקע זה רוח חיצונית קרה מצליחה לחדור בקלות,חשוב מאוד לשלב טיפול בחום. זה יכול להיות חימום של מרידיאנים פגועים ונקודות במוקסה,שימוש במנורת PDT, חימום במגע ועוד טכניקות אחרות. כמו כן, כדי להגיע לתוצאות טובות בטיפול במרפק טניסאים חשוב למתוח, לסובב ולרווח את המפרק הפגוע והמפרקים השוכנים, וכן לתת למטופלים תרגילים הביתה ולהדריך אותם לבצע חימום למפרקים לפני כל פעילות גופנית.



להורדת העבודה המלאה של עמיר שפר וג´אנה וייס [310kb ]: יש ללחוץ כאן

למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 



חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז