לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Ye Jiao Teng = Caulis Polygoni Multiflori

 
 
פוליגוני Ye Jiao Teng הינו החלק המטפס של צמח הפוליגונום אשר מוכר לנו גם כשורש He Shou Wu . מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי על פי הרפואה הסינית והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
  
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 


 Ye Jiao Teng = Caulis Polygoni Multifloriברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
Ye Jiao Teng הינו החלק המטפס (משתרך כמו גפן) של צמח הפוליגונום אשר מוכר לנו גם כשורש: Rx. Polygoni Multiflorum Multiflorum = He Shou Wu . כיום, הצמח נחקר בעיקר בתחום השפעתו בטיפול בסרטן. כמו כן הוא ידוע כצמח המשרה שינה ומקל על גרד.
צמח זה שייך למשפחת ה Tuber of Multiflower Knotweed ממשפחת ה- Polygonacaea .


מאפיינים כלליים:


Ye Jiao Teng = Caulis Polygoni Multiflori

פרוש השם: ´קיסוס לעבור מבעד הלילה´
קטגוריה: מרגיעי נפש
אנרגיה: מתוק, נטרלי.
מרידיאנים: לב, כבד.
מינון: g15-30.
תפקידים:
* מזין את הלב, הדם ומרגיע את הנפש - הצמח מזין את הלב ואת הדם ומטפל באינסומניה, במיוחד בנוכחות חלומות מרובים ומטרידים, חוסר מנוחה ועצבנות ופלפיטציות.
* מזין דם ופותח את התעלות - הצמח מטפל בכאבים ומיחושים הקשורים לחסר דם כגון: חולשה, כאב עמום, פרסטזיות (נימלול) וכן כצמח עזר למצבים של Bi Syndrome.
* מרגיע גרד - שימושי להרגעת גרד בעזרת שטיפה חיצונית. בעיקר כשמכינים ממנו משחה.


הגישה העממית:


בארץ גדלים בר שמונה מינים של הסוג ארכובית (משפחת Polygonacaea). צמח זה נפוץ למדי במקומות נטושים, שדות בור ובצדי דרכים. הצמח שולח שורש עמוק אל תוך האדמה, ומצמיח ענפים ארוכים המשתרעים על-פני האדמה וצורתם כצורת שבט. העלים מוארכים, איזמליים ומרוכזים בחלק התחתון של הענף, בעוד שרובו של הענף חסר עלים. הצמח פורח בקיץ, והפרחים מסודרים באשכול ארוך. צבעם לבן ורוד, הם מפרישים צוף, ומושכים אליהם את דבורת הדבש.
ענפי הארכובית מתאימים לקליעת חבלים ושזירת סלסילות. עם התייבשות רצועות הענפים מתקבל כלי חזק ושימושי.
הארכובית השבטבטית - Polygonum Equistiforme בעלת עלי לוואי הנמצאים ביסודו של כל עלה ומקיפים את הגבעול. היא מזכירה שופר, או כלי נגינה דומה לחליל בו ניגנו בבית-המקדש: ´אבוב היה בבית המקדש. חלק היה, דק היה של קנה היה´ (ערכין י´). המושג ´אבוב-רועה´ מוזכר פעמים מספר במשנה ובגמרא.

הגמרא מפרשת ´ושותה אבוב-רועה. אבוב, שהרועה נותן עליו מים ושותהו. והוא טוב למי שנזוק על ששתה מים מגולים והוא סגולה לבני מעיים´ (שבת י´ד, ג´).
דיאוסקורידס שהיה רופא יווני במאה הראשונה לפסה´נ, המליץ מיץ שהופק מהגבעולים והעלים של הצמח כסגולה נגד עצירת שתן ומחלות אחרות.
במישרה של הצמח השתמשו גם לטיפול בעקבות הכשת נחשים ארסיים. הרמב´ם מונה אותו ´בין הסמים הקרים והרטובים בשלישית; ויש בו הרתעה למורסות החמות ומפסיק הדם´ (מרגיע את חומרת הדלקות). בימי הביניים שימשה אבקה שנעשתה משורשי הצמח כטיפול נגד אבעבועות שחורות, לטיפול בסוכרת, לכיווץ רקמות, לעצירת שטפי דם ולגרימת הפלות מלאכותיות, אך לא תמיד בהצלחה רבה...
ברפואה העממית הנוכחית גילו שמרכיבי הצמח מתאימים לשמש כסם מכווץ. למשל, לעצירת דימומים: מרתיחים 0.6 גרם אבקת שורשים בתוך חצי ליטר מים ומניחים על הפצע. תה או מרתח מעלי הארכובית משמשים כחומר יעיל לגרגור נגד פצעים בפה או דלקת גרון ושקדים. העלים הטריים נלעסים לחיזוק הלסתות ולייצוב שיניים נעות.


הגישה הנטורופתית:


הנטורופתים משתמשים בסוג שונה של פוליגונום (גם ממשפחת ה Polygonacaea = משפחת הארכוביתיים ) בשם Polygonum Aviculare - Arenastrum (ארכובית הציפורים, שם שניתן לו משום שהציפורים אוהבות לאכול את זרעיו).
זהו צמח בר חד שנתי, בעל עלים מוארכים וחלקים בגוון ירוק כהה, הגדל ברחבי הארץ בעונת הקיץ. תנאי האקלים והקרקע הייחודיים לארצנו, מאפשרים לו לפתח תכונות ביוכימיות ייחודיות.
שורש הפוליגונום מכיל מרכיבים טבעיים שנמצאו כיעילים נגד חיידקים ופטריות, כעוזרים בריפוי כיבים ובעצירת שטפי דם, בשמירה על שלמות העור ובאיזון ובניית רקמות. השורש מכיל:
טנינים - בעלי תכונות אנטי-זיהומיות ואנטי-פטרייתיות, היעילים בעצירת שטפי דם ובהאצת תהליך ריפוי של פצעים בשל יכולת הכיווץ שלהם.
חומצה צורנית - בעלת תפקיד חשוב בהתפתחות רקמות העור.
פלבנואידים - מסייעים לכיווץ נימים ויעילים במניעה וטיפול בשטפי דם ובאלרגיות. לאוקואנטוציאניד - מרכיב אנטי-דלקתי.


מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Ye Jiao Teng = Caulis Polygoni Multiflori:


Polygonum multiflorum extracts improve cognitive performance in senescence accelerated mice.
Chan YC, Wang MF, Chang HC
Am J Chin Med (United States), 2003, 31(2) p171-9

במחקר שנערך במשך 18 שבועות על עכברי מעבדה בגילאי חודש ושבעה חודשים נבדקה השפעת הצמח על תיפקוד הזיכרון ויכולת הלמידה. לעכברים ניתנה תוספת תמצית לאוכל שהוכנה מהצמח והם נבחנו ביכולת הלמידה והזיכרון שלהם במבחן קבוע לעומת קבוצת ביקורת. תוצאות המבחן שבדק את הזיכרון ויכולת הלמידה של אותם עכברים שניתנה להם תמצית מצמח היו גבוהות יותר משל קבוצת הביקורת, כמו כן תוצאות משתנים שונים ברמת הדם שלהם. המחקר קבע שנתינת התמצית מהצמח לעכברים משפרת את יכולת הלמידה והזיכרון שלהם וכמו כן להוריד את כמות השינויים הפתולוגיים במוחם.
חיבור למידע הסיני: שיפור יכולת הלמידה והזיכרון קשור לחיזוק ולשימור הג´ינג ולהשפעה על הכליות ששולטות גם על המוח. תוצאות גבוהות יחסית של משתנים שונים ברמת הדם יכולות לנבוע מהיות הצמח מזין דם.

Study on the determination of manganese in the Polygonum multiflorum by flame atomic absorption spectrometry
Song YR, Wang SZ, Xu JP, et al.
Guang Pu Xue Yu Guang Pu Fen Xi (China), Jun 2002, 22(3) p483-4
במחקר שנעשה הצליחו להפיק את היסוד מנגן מתוך הצמח


Long-term administration of Polygonum multiflorum Thunb. reduces cerebral ischemia-induced infarct volume in gerbils.
Chan YC, Wang MF, Chen YC, et al.
Am J Chin Med (United States), 2003, 31(1) p71-7
מחקר שנערך על גרבילים בדקו את השפעת נתינת תמצית הצמח בתמיסה (50% אתנול) כטיפול מונע באיסכמיה מוקדית במוח. מצאו שנתינת הצמח באופן קבוע מגינה על המוח מפני פתולוגיה זו.
חיבור למידע הסיני: איסכמיה מוקדית במוח יכולה להיות קשורה לתיפקוד לא תקין של הכליות ושל הכבד שאינו מזרים מספיק דם למוח, כתוצאה של חסר דם. הצמח מזין כבד וכליות, מזין דם, טוב לטיפול בסימנים של חסר דם ומייצב את הג´ינג, שקשור גם הוא לתיפקודי המוח.
יש להניח שאיסכמיה מתרחשת או על רקע חסר דם או על רקע סטגנציה של צ´י / דם. כך שאם הוא עובד כאן אז הוא עובד במנגנון של חסר דם אבל לא במנגנון של הנעה, מה שאומר שלפעמים הוא יכול לעשות בדיוק ההיפך!


Myocardial protection against ischaemia-reperfusion injury by a Polygonum multiflorum extract supplemented ´Dang-Gui decoction for enriching blood´, a compound formulation, ex vivo.
Yim TK, Wu WK, Pak WF, et al.
Phytother Res (England), May 2000, 14(3) p195-9
כשמוסיפים את תמצית הצמח לפורמולה הסינית העתיקה ´Dang-Gui Decoction for Enriching the Blood´ כטיפול מקדים ומונע, משפרים את פעילותה כמגנה על שריר הלב. עוצמת הפעילות של החומרים כאשר מחברים ביניהם משוערת כמשפרת את רמת האנטי אוקסידנטים אשר מגנים על שריר הלב בזמן ההתכווצות.(4)
חיבור למידע הסיני: הכבד קשור להתכווצויות שרירים. תפקוד טוב של הכבד ימנע פתולוגיות של התכווצות שריר הלב.


The effects of polygoni multiflori total glycosides on the experimentally atherosclerotic formation in apoE-deficient mice
Zhongguo Zhong Yao Za Zhi, October 2005
תמצית פוליגונום מעקבת התפתחות פלאקים אתרוסקלרוטיים דרך ויסות מטבוליזם של שומנים ונוגדי חמצון. נמצא כי גליקוזידים של הצמח השפיעו על Apo-E תוך הפחתה משמעותית של רמות הטריגליצרידים והכולסטרול והעלאה משמעותית של HDL .


טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
הצמח בטוח ולא ידועה אזהרה או התווית נגד לגביו בראיה הסינית או בראיה המערבית. עם זאת, דווח על מספר מקרי אלרגיה שהתבטאה בהתלקחות עורית, גרד, כאב ורגישות של העור וכן תחושות חום וקור מתחלפות.


צמדים - Dui Yao:


Ye Jiao Teng = Caulis Polygoni Multiflori + He Huan Pi=Cortex Albizziae Julibrissinis
Ye Jiao Teng = Caulis Polygoni Multiflori - מתוק ונטרלי. מזין את הלב, הדם ומרגיע את הנפש, מזין דם ופותח את התעלות, מרגיע גרד
He Huan Pi=Cortex Albizziae Julibrissinis– מתוק ונטרלי. מרגיע את הנפש ומשחרר תקיעויות, מהרמן את הדם, משכך כאב ומאחה את הגידים, מפחית נפיחויות ומטפל באבססים.

שני הצמחים משלימים אחד את השני מבחינת הרגעת הנפש וכן מבחינת הטיפול בפציעות ושיקום לאחר פציעה וזאת משום ש Ye Jiao Teng מזין דם ומרגיע נפש בעוד ש He Huan Pi מרגיע את הנפש על ידי הנעת הדם.


אגדות וסיפורים:
המציאות הסינית שזורה באגדות. אחת מהן מתוארת במאה התשיעית ( ב 812 לאחר הספירה) על ידי פילוסוף בשם Li Ao. בתקופה זו חי אדם בשם He וגילו היה 56 . הוא היה רווק בשל מראהו הזקן ובשל היותו חלש מילדות מבחינה פיזית (נראה שהכוונה לחולשת האון המיני). בזמן שהוא גזם צמחים וסידר את גינתו משכו את תשומת ליבו שני צמחים אשר גדלו במרחק מה זה מזה. הוא חשב לעצמו שיש לשני צמחים אלו שריגים כגפן המשתרגים אחד לעבר השני (Ye Jiao Teng). מראה שני הצמחים הזכיר לו גבר ואישה המתנים אהבה. לכן הוא חפר את שורשיהם, בישל אותם בביתו ואכל אותם כמזון. לאחר כשבוע בו הוא אכל את השורשים החל לחוש כי היה רוצה להתחתן. לאחר שאכל את השורשים מספר חודשים החל להרגיש חזק מבחינה גופנית ולאחר כשנה שערו חזר להיות שחור והוא נראה כאיש צעיר. מר He התחתן ונולד לו בן. האגדה מספרת כי גם האב וגם הבן חיו עד גיל 130 ומאז שמו של השורש שונה לשערו השחור של מר He´ .


עריכה מקצועית: חיים חן – מטפל ברפואה סינית וזן שיאצו

למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר



למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) לימודי רפואה משלימה
 
 
 

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז