לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Gou Qi Zi = Fructus Lycii Chinensis ברפואת הצמחים הסינית

 
 
פרי הלייצי פרי הלייסי מתוק ונעים למאכל. מאמר זה מפרט את חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. כמו כן מצורפים צמודי צמחים Dui Yao הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים - מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 

 Gou Qi Zi = Fructus Lycii Chinensis
ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
שיח האטד שייך למשפחת הסולניים (עוד במשפחה: עגבניה, חציל, פלפל, תפוח אדמה, צ´ילי, טבק ועוד..) וגובהו כ 1-3 מ´. הוא נפוץ יחסית על אדמת לס וזן דומה בארץ נפוץ מאוד בערוצי אדמות הלס בנגב הצפוני. שתיה של מרתח השורשים בצורה יומיומית מורידה את לחץ הדם ואת רמת הסוכר בדם. ברפואת הצמחים הסיניים פרי האטד ידוע כבר כ 2000 שנה ביכולותיו השונות והוא נפוץ מאוד. הוא נקרא גם Wolfberry (Lycium) Fr . מבחינת גודל הפרי ידוע כי שיח הגדל בדרום סין פירותיו יהיו קצרים יותר מפירות של שיח הגדל בצפון סין. הפרי האיכותי ביותר נחשב לזה הגדל במערב סין. בכל פרי יהיו בין 10 ל 60 זרעים צהובים קטנטנים.
ניתן להשתמש בפרי במגוון צורות ושימושים במטבח: כתה, כתוספת לדייסת אורז וכחלק ממרקים. כמו כן ניתן להכין ממנו מיץ סחוט.
ברפואת הצמחים הסיניים משתמשים גם בקליפת השורש היא Di Gu Pi = Lycii cortex.


מאפיינים כלליים:


Gou Qi Zi = Fructus Lycii Chinensis

קטגוריה: מחזקי דם
אנרגיה: מתוק, נטרלי.
מרידיאנים: כבד, ריאות, כליות.
מינון: g6-12.
תפקידים:
* מזין ומחזק את Yin הכבד והכליות - מתאים למגוון מצבים של חסר דם או Yin ובעיקר כאשר מלווים בכאבי גב תחתון וברכיים, כאב בטן מתון, אימפוטנציה, קרי לילה, Wasting and Thirsting Syn, שיער המאפיר טרם זמנו, הזעות לילה ו/או צמא. הצמח יכול לחזק גם את Yang הכליות אך במידה פחותה משמעותית. בשל היותו נטרלי, מתוק ובעל יכולת לחזק ללא יצירת סטגנציה, זהו צמח מצוין לשימוש במטופלים חלשים או כשיש צורך בטיפול ממושך.

* מיטיב עם הג´ינג ומבהיק את העיניים - זהו צמח הבחירה לבעיית עיניים שונות הנובעת מחסר בכבד ובכליות כמו: כתמים בראיה, ראיה מעורפלת, ירידה באיכות הראיה או סחרחורות.

* מזין Yin ומלחלח את הריאות - מתאים לשיעול יבש על רקע חסר Yin בריאות עם או ללא כיח צמיג הקשה להוצאה ועם או ללא כיח דמי. מתאים גם ל Wasting and Thirsting Syn של המחמם העליון (לשם כך ניתן לאכול אותו מאודה 3 פעמים ביום).


Di Gu Pi = Lycii cortex
פרוש השם: ´ קליפת עצם האדמה ´
קטגוריה: מטהרי חום מחסר
אנרגיה: מתוק,טפל, וקר.
מרידיאנים: ריאות, כבד,כליות.
מינון: g6-15.
תפקידים:
* מטהר חום מהדם - במיוחד במצבים של אש העולה מחסר בכליות, מטהר חום העולה מהעצמות, להזעות לילה, לחום גוף כרוני מעט גבוה, עצבנות וצמא. כאב שיניים הוא ביטוי ייחודי נוסף לחום העולה מהכליות (כאשר תמונת המצג הכללית מכוונת לאבחנה זו), מתאים למצבים של דימום על רקע חום בדם אשר יכול להתבטא כ: דימום מהאף, דם בשתן או בצואה והקאה דמית.
* מטהר חום מהריאות - לחום בריאות עם שיעול וצפצופי נשימה.



הגישה העממית:


האטד הגדל אצלנו בארץ הוא Lycium europaeum . ברפואת הצמחים הבדווית סוגי אטד נפוצים בשימוש ובעיקר מפורסמים במוהל היוצא מהעלים ואשר איתו קיעקעו את העור. כמו כן המוהל טוב לדלקות עיניים בשימוש חיצוני. תה המופק מהעלים משמש להפגת גזים, להקלת כאבי שיניים, דלקת בחניכיים, כאבי בטן אצל תינוקות, גירויי עור וגירודים. שתיה של מרתח השורשים בצורה יומיומית מורידה את לחץ הדם ואת רמת הסוכר בדם. ברפואת הצמחים הסיניים פרי זן אחר של האטד ידוע כבר כ 2000 שנה ביכולותיו השונות והינו נפוץ מאוד.



מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Gou Qi Zi = Fructus Lycii Chinensis:


Enhanced bioavailability of zeaxanthin in a milk-based formulation of wolfberry (Gou Qi Zi; Fructus barbarum L.).
Benzie IF, Chung WY, Wang J, Richelle M, Bucheli P.
Department of Health Technology and Informatics, The Hong Kong Polytechnic University, Kowloon

Zeaxanthin הוא אחד הקרטנואידים המוכרים המשפיעים על המקולה באזור רשתית העין. רמות גבוהות של קרנטואיד זה מצמצמות את הנזקים הניווניים של המקולה על רקע גיל. Wolfberry הוא Fructus barbarum L המוכר ברפואה הסינית כ Gou Qi Zi הוא אחד המקורות העשירים של Zeaxanthin .
מחקר זה בחן את הזמינות הביולוגית של 15 מ´ג קרטנואיד זה בתנאים שונים בשילוב עם ארוחת בוקר רגילה, על 12 מתנדבים בריאים ב cross-over trial , לאורך -5 שבועות. נלקחו דגימות דם לפני תחילת הניסוי ומדי שעתיים לאחר הצריכה. הקרטנואיד הצטבר בעיקר בליפופרוטאין עשיר בטרי-אצילגליצרול והגיע לשיאו לאחר 6 שעות מרגע הצריכה של כל הפורמולות.
הזמינות הביולוגית המשמעותית ביותר היתה כאשר הוא נצרך עם חלב חם, מעט פחות בחלב חמים ואף פחות במים חמים. המחקר מציג תוצאות מובהקות אשר מצביעות כי הומוגניזציה של תמצית לייסי בחלב חם רזה מעלות את הזמינות הביולוגית עד פי שלוש מאשר בכל שיטת צריכה אחרת.


Experimental study of anti-atherosclerosis potency by lycium seed oil and its possible mechanism
Jiang YD, Cao J, Dong QZ, Wang SR.
Department of Pathophysiology, Sichuan University, Chengdu 610041, China.
שמן זרעי הליציום משפיע באופן דומה ללובאסטטין על מניעת סקלרוזה של כלי דם. המכאניזם האפשרי מדבר על הורדת רמות ליפידים בפלזמה, מניעת חמצון, עיכוב פעילות NF-kappaB ובקרה שלילית על ציטוקינים דלקתיים של TNF-alpha .


Protective effect of Lycium barbarum on doxorubicin-induced cardiotoxicity.
Xin YF, Zhou GL, Deng ZY, Chen YX, Wu YG, Xu PS, Xuan YX.
State Key Laboratory of Safety Evaluation for New Drug, Zhejiang Academy of Medical Sciences, Hangzhou, Zhejiang, China

ליציום מגלה השפעות קרדיו-פרוטקטיביות (מגנות לב) במצבי עקה חמצונית על רקע שימוש ב doxorubicin , תרופה אנטי סרטנית בעלת אפקט קרדיו-טוקסי, ללא פגיעה בהשפעת התרופה. ייתכן ששילוב הצמח יחד עם מתן התרופה עשוי לצמצם את תופעות הלוואי והנזקים האפשריים ללב.


Characterization of the effects of anti-aging medicine Fructus lycii on beta-amyloid peptide neurotoxicity.
Yu MS, Lai CS, Ho YS, Zee SY, So KF, Yuen WH, Chang RC.
Laboratory of Neurodegenerative Diseases, Department of Anatomy, LKS Faculty of Medicine, The University of Hong Kong, Hong Kong SAR, P.R. China.

לפרי הלייסי יש השפעה נוגדת הזדקנות התא (anti-aging ) דרך השפעה על רעילות פפטיד בתא-עמילואידי. תמצית נוזלית של הליציום מצביעה על הגנה משמעותית על נוירונים מתרבית שנפגעו מרעלנים כמו A beta ו- dithiothreitol . פוליסכריד שמוצה מתמצית הליציום הציג השפעה נוירו-פרוטקטיבית על הרטינה כנגד מצבי יתר לחץ דם תוך עיניים בגלאוקומה.


Effects of Fructus lycii and Radix astragali on the function of sertoli cells in rat testes]
Zhao LP, Xu Z, Zhang M, Sun HC, Tang F.
Department of Pathology, Bethune International Peace Hospital, Shijiazhuang,
פרי הליציום ושורש האסטרגלי יכול להגן ולשפר ייצור RNA בתאי Sertoli (הקשורים לייצור זרע) בתנאי מעבדה In vitro . מחקר זה תואם את ההנחה שהליציום משפיע על הגי´נג.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראייה סינית יש להיזהר כאשר רושמים את שני הצמחים למטופלים עם חסר ב Qi הטחול. ובמידה וקיים קור במחמם האמצעי או חדירה של מחולל מחלה חיצוני אז קליפת השורש אינה מתאימה.
בראייה מערבית הפרי אסור לשימוש בזמן הריון, ייתכן בשל תכולת האשלגן הגבוהה שבו. בשימוש ממושך עלול לגרום ליתר אשלגן בדם (היפרקלמיה) במיוחד עם Potassium-sparing diuretics כמו אמילוריד או ספירונולקטון (תרופות משתנות המשמרות את האשלגן בגוף).
הפרי יכול לפגוע בספיגת תרופות שונות כאנטיביוטיקה, אפדרין, תרופה לשחפת, כלורפרומזין לבחילות, סידן, אטרופין, כינין, רסרפין ללחץ דם גבוה וחרדה, דיגיטליס, ויטמין B1 ואנזימים כעמילאז ופפסין.במידה ותהיה לצמח תגובה אלרגית היא תתבטא בגרד ואדומומיות כאוריטיקריה. מבחינת קליפת השורש במתן של מנת יתר של 50 גרם נצפו לאחר שעה ורטיגו, פלפיטציות, בחילות, הקאות והתכווצויות לא נשלטות.



צמדים - Dui Yao:


Fructus Lycii Chinensis + Flos Chrysantemi
Gou Qi Zi + Ju Hua
Gou Qi Zi = Fructus Lycii Chinensis - מתוק, נטרלי. מזין ומחזק את Yin הכבד והכליות, מיטיב עם הג´ינג ומבהיק את העיניים, מזין Yin ומלחלח את הריאות.
Ju Hua = Flos Chrysantemi - מר, מתוק ונטרלי. משחרר רוח חיצונית ומטהר חום, מרגיע את הכבד ומטהר את העיניים, מכבה רוח פנימית. בשימוש חיצוני לטיהור רעילות מהעור.
שני הצמחים ´מבהירים את העיניים´ בעוד Gou Qi Zi מתמקד בהזנת דם וחיזוק הכבד והכליות, Ju Hua מתאים יותר למצבי עודף כמו רוח חמה או פנימית. יחד הם עונים על מגוון רחב ביותר של בעיות הקשורות לעיניים כגון: ראיה מעורפלת, נקודות שחורות הצפות בשדה הראיה, ´ברקים´ בשדה הראיה (מצב של עודף), פוטופוביה, עיניים יבשות ועוד.

Lycii cortex + Cor. Mori Albae+ Cor. Moutan Radicis
Di Gu Pi + Sang Bai Pi+ Mu Dan Pi
Di Gu Pi = Lycii Cortex - מתוק, טפל וקר. מטהר חום מהדם ומטהר חום מהריאות.
Sang Bai Pi = Cor. Mori Albae - מתוק וקר. מנקז חום מהריאות, מפסיק שיעול ומרגיע צפצופי נשימה, משתן ומוריד בצקת.
Mu Dan Pi = Cor. Moutan Radicis - מר, חריף וקריר. מטהר חום מהדם, מטהר חום מחסר, מניע את דם הכבד, מטהר את אש הכבד העולה, מייבש מוגלה ומוריד נפיחות.

שלושת הצמחים מכונים ´שלושת הקליפות´ והן הבסיס לפורמולה San Pi Xiao Zuo Tang
לטיפול בבעיות עור שונות ואקנה במיוחד.
Di Gu Pi + Sang Bai Pi יחד מטהרים חום מרמת ה Qi וה- Yin. הם מופיעים יחד בפורמולה Xie Bai San לטיהור חום מהריאות המתבטא בשיעול או אסטמה עם ליחה צהובה קשה להוצאה, חום וצמא. העור יכול להיות חם למגע.


אגדות וסיפורים:


משיח האטד אשר מוזכר במשל יותם (שופטים ט´ 7-20) כצמח נחות ובעל תועלת נמוכה.בסין, לעומת זאת, בשנת 2001 צרכו הסינים כ 13 מיליון קילו של פרי האטד (אבל מזן אחר) ובשנת 2004 יצאו הסינים את פרי עץ האטד בסכום כולל של 120 מיליון דולר.
הצמח מוזכר כבר בבראשית כנקודת ציון לגורן בעבר הירדן (בראשית נ´, י´). אחד האזכורים המפורסמים של הצמח מופיע במשל יותם (שופטים ט´ 7-20) בו הוא מתואר כצמח קטן שתועלתו מועטה ואשר למרות חוסר יכולתו הסכים להנהיג את כל העצים. במשל מצוין שהוא צמח שנוטה לבעור באש ולכן ממנו תצא אש שתבעיר את כל העצים (הנמשל היה שאדם הממליך עצמו בכח הזרוע עתיד להבעיר את הממלכה). כמו כן, הוא מוזכר כצמח קוצני, שהפריע בדרכם של בני ישראל במדבר (זוטה פ´ד, ב´).

בתקופת שושלת Tang בסין [ 800 אחרי הספירה] נחפרה באר בצילה של חומת מקדש בודהיסטי אשר כוסתה בצמחי Go Ji . עולי רגל ונזירים רבים אשר התפללו שם שתו ממי הבאר המבורכים וזכו לשיפור בשיניהם, בשיער ראשם ובחזותם עד אחרי שנות השמונים שלהם. ככל שהשמועה לגבי ברכת הצמח התפרסמה, כן נפוצו זרעי הצמח ברחבי סין ולעבר טיבט והודו.

Li Qing Yuen חי, על פי המסורת הסינית, 252 שנים (1678-1930 ) בזכות אכילת גרגרי לייסי מידי יום. Li היה הרבליסט ומסטר בצ´י קונג והקדיש זמן רב בחייו לסיורים מחקריים בהרים. הוא כמעט ולא צריך בשר והגביל את תזונתו בשורשים ודגנים. במקומם הוא צרך צמחים וירקות רבים, פירות לייסי וג´ינסנג.
ב 1927 הגנרל Yang Sen הזמין את לי לביתו בחבל סצ´ואן, שם הוא צולם. לי מת שנה אחר כך. מספרים שהוא מת לאחר השתתפותו בסעודת כבוד שנערכה לכבודו על ידי פקיד ממשל.
לאחר מותו, הגנרל יאנג בקש לבדוק את עברו של לי ולאמת את סיפורו. הוא כתב דוח מפורט לרבות אישוש שנות חייו הרבות אשר פורסמו גם בעיתונות הטאיוונית.



למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר
עריכה מקצועית: חיים חן – מטפל ברפואה סינית וזן שיאצו

להפניות
למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות


למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז