לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לבעיות ברכיים למטפלי שיאצו וטווינא מתקדמים

 
 
כאב בברך מאמר המלכד מידע מערבי וסיני מסודר ומלא לטובת מטפלי השיאצו והטווינא. המאמר עשוי לשרת מטפלים ברפואה הסינית למגזריה אך ממוקד בבעיות עימן מתמודד המטפל הן בהבנת הפתופיזיולוגיה של המחלה והן בהיכרות עם מכלול הכלים העומדים לרשותו ברפואה הסינית. מאמר זה דן בבעיות ברכיים.
 
 
  
מאת: גיורא ליכט
 


מידע על לימודי ההשלמה בשיאצו וברפואה סינית
ליצירת קשר עם תמורות לגבי לימודים ולקבלת עלון מידע   צרו קשר


מבוא:
מפרק הברך הוא מפרק גדול, מורכב ומהפגיעים ביותר בגופנו. הוא נושא את רוב משקל גופנו בעמידה ובתנועה. המפרק ממוקם בין שתי עצמות ארוכות: עצם השוק ועצם הירך. נתונים אלו גורמים לכך שהכוחות (המומנט) הפועלים עליו חזקים במיוחד.
מהבחינה המבנית המפרק אינו יציב, לכן גם יציבותו מוגדרת כ´אדישה´. תנועותיו של מפרק הברך: פשיטה (אקסטנציה) וכפיפה (פלקציה). השריר הארבע ראשי (קוודריצפס) אחראי על הפשיטה, ושרירי ההמסטרינג והתאומים (גסטרוקנמיוס) אחראים על הכפיפה. מורכבות זו היא אחד הגורמים לכך שהמפרק מתקשה לעמוד בעומסים מה שמסביר למה רוב פגיעות הספורט קשורות לברכיים, ובניהן פגיעות קשות ומורכבות. בדרך כלל נימצא שכאבי ברכיים נובעים שימוש ועומס יתר, על רקע נשיאת משקל הגוף.

רקע אנטומי:
הברך היא מפרק ציר סינוביאלי, כאשר בנוסף לתנועה הצירית, קיימת יכולת מוגבלת לסיבוב במפרק. הברך מורכבת משני מפרקים: מפרק הירך-שוק המורכב משתי בליטות על עצם הירך, שכל אחת מהן מתחברת במפרק אליפטי לשקע מתאים בטיביה (שוקה). בין כל בליטה לשקע, נמצא מניסקוס. המפרק השני, מפרק הירך-פיקה, מחבר בין הפיקה לשקע מתאים בקדמת עצם הירך. הפיקה נעה בתנועות החלקה, מעלה ומטה.

לברך קופסית חיצונית המגנה עליה:
External apparatus . גבולותיה כוללים את גיד הקוואדריצפס המתחבר לפיקה (הפטלה) וה patellar ligament המחבר את הפיקה לטיביה.
את המפרק מחזיקות הרצועות (ליגמנטים). יש ליגמנט לטרלי ומדיאלי כאשר הלטרלי מחזק את
lateral condyle והמדיאלי את Medial condyle בהתאמה.
סוג אחר של ליגמנטים הם הרצועות הצולבות -
cruciate ligaments . הן מחולקות לרצועה קדמית (ליגמנט אנטריורי) ורצועה אחורית (ליגמנט פוסטריורי).

רצועות
הליגמנטים הם הרצועות המחזקות את המפרק.
רצועות הברך העיקריות הן -
* הרצועה הצולבת הקדמית -
Anterior cruciate ligament
* הרצועה הצולבת האחורית -
Posterior cruciate ligament
* הרצועה העקיפה הצידית -
Lateral collateral ligament
* הרצועה העקיפה התיכונה -
Medial collateral ligament
הרצועה הלטרלית מחזקת ומגנה על ה
Lateral condyle והמדיאלית את ה Medial condyle . פגיעות שכיחות בליגמנטים אילו נגמרות על רקע פגיעה צידית של רכב, לרוב מפגוש של מכונית שנסעה לאחור, או מחבלה בעת משחק כדורגל, למשל. הפגיעה יכולה להיות קלה או מלווה בשברים וקרעים קשים המצריכים תיקון ניתוחי.

 

שרירים ותנועות
את השרירים המניעים את הברך, אפשר לחלק לשתי קבוצות עיקריות:
* פושטי הברך - השריר הארבע ראשי -
Quadriceps
* כופפי הברך - שריר הירך הדו ראשי -
Biceps femori
שתי קבוצות אלו מהוות את מרבית מסת השרירים בירך. שרירים נוספים, הממוקמים בשוק, משפיעים על תנועת הברך: שריר הסובך - ה
Gasrtocnemius ושריר בית הברך - ה Popliteus muscle . לשריר בית הברך תפקיד מרכזי בפתיחת מנגנון הנעילה של הברך.
התנועות האפשריות במפרק הברך הן כפיפה ופשיטה ומעט סיבוב חיצוני ופנימי. הרצועות והמניסקוסים, בשילוב מערך שרירי הברך, מגבילים את הברך בכיוונים אחרים. 


מניסקוסים
בברך האדם הבוגר שני מניסקוסים שצורתם חצי סהר, הנקראים מניסקוס לטרלי (צידי) ומניסקוס מדיאלי (תיכוני). המניסקוסים מעמיקים את שני השקעים במשטח העליון של השוקה - טביה, ומשפרים את התאמתם לבליטות עצם הירך. המניסקוסים משמשים כמשככי זעזועים של הברך ומסייעים למנגנון הנעילה של הברך.

פגיעה במיניסקוס יכולה להיות בגלל קרע טראומטי, בעיות כלי דם, בעיות ריאומטיות, זיהומים ועוד.
בשליש החיצוני של המיניסקוס יש אספקת דם לכן הריפוי שם אפשרי. 
בשני השליש הפנימיים אין אספקת דם, לכן קרע באזורים אילו מצריך ניתוח.

המניסקוס בעובר מחולק לשלושה סחוסים שהולכים ומתאחדים בהמשך. לפעמים יש שרידי מחיצות שצריך לסלק אותן. במניסקוס דיסקואידי נותר חור במרכז הגורם לקנאקים חזקים ובליטת המפרק מן הצד. במקרה זה מקובל לחדור עם ארתרוסקופ ולעשות חור במרכז המיניסקוס כדי לקבע את המפרק. ארתרוסקופיה מאפשרת גם סילוק ציסטות בסחוס או תיקון התעבות פיברוטית (סיבית) של הסחוס בעקברות דלקת במפרק.

 

פגיעות ברכיים:
כאבי ברכיים יכולים להתרחש על רקע חריף - אקוטי או ממושך - כרוני. הסיבות משתנות גם בהתאם לגיל. בילדים התופעה שכיחה על רקע נפילות או זיהום מקומי, אך הן גם יכולות להעיד על תופעות נדירות יחסית כמו גידול. בצעירים קיימת שכיחות גבוהה יותר למחלות ריאומטיות בעוד שבמבוגרים, מצבי שחיקה נפוצים ביותר.

כאבים בברכיים יכולים לנבוע מסיבות שונות: 
* שחיקה על רקע משקל יתר.
* שחיקה על רקע בעיות יציבה (לדוגמא: משקל לא מאוזן, אורך רגליים שונה, כאב בכפות רגליים המשפיע מעלה).
* נזק על רקע פציעות ספורט. 

לעתים ניתן להרגיש כאבים הנובעים מבעיות ברכיים באזורים אחרים כמו למשל כאב המוקרן לאזור הירך או במורד השוק. לפעמים צליעה היא הסימן הברור היחידי משום שהילד קטן מכדי להתלונן. 
התופעות הבאות מתוארות לפי סדר שכיחותן:

זיהומים
כל זיהום נגיפי כמו שפעת, למשל, יכול לגרום לכאבים עמומים במפרקים. תופעות אילו מלוות בחולשה כללית, חום וכאבי שרירים וניתנות לזיהוי בקלות. התופעה חולפת מעצמה תוך מספר ימים.
תופעה שכיחה אחרת של זיהומים היא זיהום חיידקי בילדים על רקע נפילה מאופניים, למשל. מאחר שהילד אינו שומר על נקיון הפצע, חודר זיהום לאזור הברך. במצבים קשים התופעה עלולה להתפתח לזיהום מפרקי:
Septic arthritis או זיהום בעצם עצמה - אוסטאומייליטיס.
זיהומים פחות שכיחים אך מוכרים כוללים מחלות מין כמו עגבת וזיבה, תופעות ששכיחות יותר בצעירים, או שחפת, תופעה השכיחה בקרב עולים מאזורים נחשלים.

Osteorthritis - דלקת ניוונית של המפרק
תופעה שכיחה על רקע שחיקה ובלייה של המפרק והסחוס, הנפוצה ב 85% מבני השבעים ומעלה. משקל ועומס יתר, תזוזה לא נכונה, חולשת המערכת המגנה על הברך ודלקות מסוגים אחרים מחמירות את המצב ומגבירות את הסיכון לנזק גדול יותר. הכאבים מאופיינים כמקרינים, מחמירים לאחר מאמץ אך לעתים גם במנוחה ובשינה, מתאפיינים בנוקשות וצליעה ובהמשך גם התקצרות נראית של הרגל. האבחון נעזר בהדמיה. רוב הטיפול מתמקד בשיכוך כאבים, צמצום עומסים וחיזוק שרירים תומכים. במקרים קשים יש צורך בהחלפת מפרק.

מחלות רקמת חיבור
מדובר במחלות ראומטיות על רקע אוטו-אימוני, כלומר מצבים בהם המערכת החיסונית תוקפת את הגוף, יוצרת דלקת מקומית או כללית הגורמת נזק למפרק. תופעות אילו כוללות מחלות פרקים ריאומטיות (דלקת מפרקים שגרונית), לופוס (זאבת אדמונית), מחלות מעיים דלקתיות, פסוריאזיס של המפרקים ועוד. מחלות אילו מטופלות לעתים בעזרת נוגדי דלקת לא סטרואידלים מסוג אספירין, למשל, אך במצבים קשים יש לדכא את המערכת החיסונית בעזרת תרופות ממשפחת הסטרואידים, להן גם תופעות לוואי לא קלות.

פסאודוגאוט
תופעה שכיחה בקשישים בעיקר במפרקים גדולים כמו ברכיים. התופעה נגרמת על רקע הצטברות מינרל בשם קלציום פירופוספאט בסחוסים (בניגוד לגאוט, שם ההצטברות בנוזל), תופעה המובילה לתהליך דלקתי המלווה בחום, נפיחות וכאבים. קיים מרכיב תורשתי ושכיחות למעורבות יתר של מחלות מטבוליות אחרות כמו מחלות תיירואיד או מחלות הקשורות לשקיעת עודפי מינרלים בגוף. המחלה מטופלת בתרופות נוגדות דלקת עד חלוף ההתקף.

טראומה
פגיעות ברכיים יכולות להיות קשות וחריפות כמו במקרים של נפילה או התנגשות. הן יכולות לקרות בזמן הפעלת כוח רב או פתאומי על הרצועות והמניסקוסים. פגיעה ברקמת העצם כתוצאה מתאונה, מובילה לשבר. פגיעה ברקמת הסחוס מובילה לנזק לפעולה התקינה של המפרק וליכולת ההתאוששות שלו. המניסקוסים מגלמים, כאמור, תפקיד חשוב בנשיאת המשקל, בבלימת הזעזועים ובנעילת הברך. קרע במניסקוס יוצר כאבים חזקים במעבר מכפיפה לפשיטה. פגיעה ברצועות המשמשות לייצוב הברך רק תחמיר את המצב.
ברוב הפגיעות הנובעות מעומסים בברך יופיעו כאבים בקידמת הברך כתוצאה מלחץ על המפרק של הפיקה ודלקות באזור ה
Patellar ligament.
בענף הסקי נפוצות פציעות ברכיים, בייחוד קריעת הרצועה הצולבת הקדמית -
Anterior cruciate ligament והרצועה הצדדית Lateral collateral ligament . במשחקי כדור יש נטייה לקרוע את המניסקוס (לרוב הפנימי), בעקבות סיבוב פתאומי של הברך. באמנויות לחימה מסוימות כמו ג´ודו יש נטייה לפרוק את הפיקה בעקבות שינוי ציר הרגל.

מחלות שונות
הברך חשופה לפגיעה ממחלות רבות ושונות, החל מכאבי גב המקרינים אל הרגל, דרך סוכרת או הפרעה בייצור הורמון הגדילה והמשך במחלות כלי דם מקומיות או מערכתיות. לאבחנה מבדלת נדרש אורתופד ולעתים גם שיתוף פעולה של ראומטולוג, אונקולוג, מומחה לכלי דם או נוירולוג.


הגישה הטיפולית:
כמטפלי שיאצו או טווינה אנו נדרשים, לא אחת, למקד תשומת לב טיפולית לאזורי מפרק הברך. טיפולי מגע אינם יכולים לפתור, לבדם, בעיות כרוניות קשות, אך קיימים לא מעט אפשרויות טיפוליות המסייעות לברך להשתקם בעיקר בקרב אוכלוסיות שבעיות הברכיים שלהם נובעות 
ממצוקה כרונית על רקע תהליכי התנוונות במפרקי הגוף בכלל ובמפרק הברך בפרט, דלקות כרוניות וסטגנציה המונעת מהדם להגיע לאזור וכן מערכת שרירים לא מאוזנת סביב אזור הברך.

במהלך דלקת מפרק ניוונית - אוסטאוארתריטיס, מופר שיווי המשקל המבני בסחוס הבין מפרקי. תאי הסחוס מגבירים את ייצור חומרי הגלם ליצירת סחוס, אך במקביל הם מייצרים אנזימים המחוללים נזק לסחוס. תהליך הבנייה וההרס המזורזים של הסחוס מסתכמים בירידה בכמות הסחוס האיכותי. רקמת העצם הסמוכה הופכת אוסטאופורוטית וחסרה. תהליכי ריפוי העצם בעקבות הפגיעה מתבטאים בהופעת בליטות עצם (אוסטיאופיטים) באזור המפרק. תופעה זו שכיחה בעיקר באוכלוסיות בוגרות מעל גיל 60 .

מערכת שרירים לא מאוזנת היא אחד הגורמים המחמירים כאב באזור מפרק הברך. לעתים שרירים מסוימים מחוזקים על רקע פעילות עודפת בעוד ששרירים אחרים מתנוונים מחוסר שימוש (לפעמים על רקע הימנעות מתנועה בשל כאב). כך, מתפתחת מגבלה של המפרק ליצור תנועה שלמה ומכאן הכאבים. הגישה הקונוונציונלית כוללת טיפול פיזיותרפיסטי, טיפול תרופתי ובמצבים יותר קיצוניים גם ניתוח לתיקון החלקים הפגועים או להחלפת מפרק הברך.

הגישה הטיפולית בכלים של שיאצו או טווינה יוצרים שילוב בין הצורך בחיזוק ומתיחה הנהוגים בתפיסה הקונבציונאלית לבין הגישה בה המטופל שוכב פסיבי, מערכת ההנעה השרירית נחה באופן מוחלט והמטפל מבצע סידרה של פעולות המניעה, מחזקת, מפזרת ומווסתת את זרימת הצ´י במרידיאנים.

הטיפול בשיאצו שנעשה על גבי פוטון אשר מונח על מזרונים הפרוסים על הריצפה נועד ראשית לגרום למטופל לחוש בנוח בעת הטיפול. שכיבה על מזרון יוצרת, אצל המטופל, את התחושה הנוחה בה הוא לא צריך לדאוג לביטחונו באשר לנפילה אפשרית משולחן הטיפולים. על הפוטון נוצר התנאי הראשון להרגעה. כמו כן המטפל המיומן לא יפעיל כוח בעת הטיפול, אלא יטה את משקל גופו מעל האזור המטופל. ובכך יוכל ליישם את יסודות הטיפול . שילוב טווינה בהליך הטיפולי הוא מרכיב חשוב בפיזור משקעי דלקת מקומיים, הנעת צ´י ופתיחת סטגנציה וסטאזיס. 
חשיבות מרובה יש ליחס לכל אותם מרכיבים הבונים את הטיפול כי רק במצב זה יוכל המטפל להיות קשוב לצרכיו של המטופל. לא די לנו באבחנה מדוייקת של אזור הטיפול אלה גם לעומקו, לשהייה בו ולמקצב בו נדרש לעבוד.

המפגש בין המטפל למטופל והיכולת לזהות את הניואנסים העדינים של איכות הטיפול מהווים את אחד המרכיבים החשובים בהצלחתו. לעתים נימצא את עצמנו יוצרים מצב של ´
Hold´ (המתנה, אחזקה) בעת הטיפול. למרבה הפלא, ללא שום הנעה או טיפול מרידיאני נקבל תוצאה בה המטופל חש כי יש הטבה במצבו. אמנם ניתן ליחס זאת לאפקט הפלצבו אך העובדה היא כי אנו רואים תוצאה. מכאן, אנו למדים שהשפעה יכולה להתבצע ללא כל התערבות מכנית. 

ל´הולד´ קיים תפקיד נוסף והוא אחזקת האבר או הגפה ללא תנועה ובכך נוצר הליך של הרגעה או אולי אפילו שחרור של חומרי הרגעה תוך גופניים המשפיעים על הכאב. כולנו מכירים את הסצנה בה ילד נופל מקבל חבטה ופורץ בבכי. ברגע שאימו אוחזת באבר הניפגע ומנשקת אותו הילד חדל מלבכות. מגע האם הוא מגע נוסך ביטחון, הגנה ורצון לעזור. כך גם מגע המטפל שניתן להשוות אותו למגע אם תומך ואוהב.

ניתן להגיע לאזור הפגוע מיד עם התחלת הטיפול וזאת על מנת לנסות להקל על המחושים ולאפשר למטופל להגיע לרגיעה. ברוב המקרים נבצע את הטיפול המקומי לאחר שסיימנו את מרבית הטיפול. אנו מקפידים להניח את האזור הפגוע באופן המצמצם ביותר את כאבי המטופל. כלומר, אנו מטפלים בכל גופו של המטופל או בכל מערכת המרידיאנים של הגפיים התחתונות כהכנה לטיפול הממוקד אותו אנו עומדים לבצע לברך הפגועה. לתהליך הטיפולי המלא, ללא התייחסות סימפטומתית בתחילה, יש חשיבות גדולה באיזון המערך האנרגטי של גוף המטופל.

אזורי המפרקים, בשל אופי פעילותם, מהווים פוטנציאל לחסימות אנרגטיות. מכאן החשיבות הרבה, בהליך הטיפולי, למקד תשומת לב לאזורים אלו הן בחיזוק והן בפיזור. החסימה האנרגטית תפוזר בעזרת סטימולציה של הצובו באזור. לאחר שריככנו את הצובו ניצור שהייה בה נבקש מהמטופל לדווח לנו על התפוגגות הכאב. במידה והכאב לא התפוגג הטיפול ישאר במתכונתו הפיזורית או שנעשה שימוש בנקודות דיסטאליות אשר נימצאות בקצוות המרידיאן החוצה את אזור הכאב. ניתן לשלב בטיפול מוקסה או מגנטים אשר יכולים להיות זרז לקידום הטיפול. עם המגנטים המטופל הולך הבייתה כאשר הקטבים המגנטיים היושבים על המרידיאן מסייעים להליך הריפוי.


שלבי הטיפול:
קבלת המטופל: אבחנה וקביעת מערך טיפולי כללי. קביעת מערך טיפולי מהווה מסגרת בה ניקבע ציר הטיפול. ציר זה מהווה, כמובן, בסיס לשינוי העשוי להתרחש בעת הטיפול בהתאמה לצרכיו של המטופל.

טיפול כללי:
המטופל נירגע ומוכן להמשך התהליך, הטיפול אמור לכלול את כל מערך 12 המרידיאנים תוך התמקדות באילו החוצים את הגפיים התחתונות. בטיפול הכללי נתייחס לתנועת המרידיאנים אם במתיחה או בחיזוק. תנועת החיזוק והשהייה על גבי מרידיאן חסר ילווה, לרוב, בתחושה נעימה וברצון המטופל לשהייה ממושכת. על המטפל לקחת בחשבון שלעיתים קרובות נימצא מרידיאן בסטגנציה שנובעת מחוסר, לכן נשלב פעולת מתיחה ועבודה פיזורית עם שהייה. במצב זה ננסה להבין מהמטופל את תחושותיו ותגובותיו לגרוי המרידיאן או הצובו. כמו כן ניתן דגש טיפולי בהנעת מפרק הברך ונשלב את מפרקי האגן והקרסול תוך הקשבה למגבלות התנועה שלהם.


Hold - אחזקה:
פעולה זו יכולה להתבצע לפני או אחרי תחילת הטיפול. ניתן לשאול את המטופל לאחר הטיפול כיצד הוא חש בכל אחד מהמצבים, ולנהוג בהתאם בהמשך סידרת הטיפול. במצב זה נניח את שתי הברכיים בבסיס העליון והתחתון של הברך החיצונית ובאמצעות כפות הידיים שלנו נימשוך את הברך לכיוון הברכיים ונשהה. הפעולה מסייעת לחיזוק האגף הלטראלי של הברך.
טיפול מקומי: לאחר שעברנו את כל שלבי הטיפול ניגש אל הטיפול המקומי נעבור על כל הצובו המקיף את אזור הברך.

כאשר עובדים על נקודות הצובו המקיפות את הברך, הפעולה תהייה מתונה ותגיע לצ´י באיטיות רבה. כשנגיע לעומק הרצוי נשחרר מעט כשאנו מקפידים עדיין לגעת בתחתית הצובו אך בשיחרור קל. מומלץ לחזור על פעולה זו לפחות פעמיים בכל מיקוד. לאחר הסיום (או קודם) נחפון את כל הברך בכפות ידנו ובתנועות סיבוביות נניע ונחמם את הברך. עם סיום התנועה, נתפוס את הפטלה, בשתי ידינו באמצעות אצבע האגודל והאצבע המורה ונניע אותה לכל הכיונים כולל הרמה עדינה (במצבי דלקת יש להיזהר בפעולת העיסוי. עם זאת, הפעולה משחררת את הכאב)


טיפול בנקודות דיסטאליות: 
הטיפול בנקודות הצובו המרוחקות מניע את הצ´י מטה ומשחרר את הכאב. למרות שנקודות אלו ממוקמות טופוגרפית באופן מדוייק, יש להתייחס עליהן כהמלצה מנחה. יש לחפש את נקודת השיחרור של הכאב במעלה הברך (אופיין של הנקודות הוא אנרגטי לכן הן יכולות לנוע ולהשתנות לא רק במשמעות העומק). אופי הטיפול בצובו ניגזר מבסיס התחושה של המטופל. לעיתים נמצא כי סטימולציה מועילה יותר ולעיתים השהיה וכמובן השילוב בניהם.

בעיות ברכיים רבות שאינן על רקע טראומה, כוללות חולשה - קיו של מרידיאן הטחול. חולשת הטחול מתאפיינת על רקע חוסר תנועה, היעדר פעילות גופנית וישיבה ממושכת. כל אילו מחלישים את שרירי הגוף הנתונים לשליטת הטחול. יחד עם הטחול המצוי בחסר יופיעו מרידיאני העודף
Jitsu בהתאם לסימפטום הרלבנטי: 
* כאשר יש קושי בישיבת סייזה מרידיאן כיס המרה ומרידיאן הקיבה יימצאו בעודף.
* כאשר קיים קושי וכאב בזמן ישיבה וקימה, מרידיאן שלפוחית השתן יימצא בעודף.
* כאבים המקרינים מהירך לברכיים מתקשרים לעתים למרידיאן המעי הדק. 
* הצטברות נוזלים מכוונת על בעיה משולבת של עודף בתלת מחמם עם חסר בכליות.
* כאבים שמקורם מהגב התחתון מתייחסים אל מרידיאן הכליות.

ניתן להשיג טיפול אפקטיבי במנח פסיבי של הברך, מצב בו היא תהיה במנוחה. במצב זה קל יותר לשלב את טכניקות הטיפול התואמות את מצבי הקיו והג´יצו, הרוטציות והנעה הפועלות היטב על החסימות שנוצרו באזורי המפרקים. 


בכל מקרה של אי וודאות אם ניתן לטפל חשוב לשלול התוויות נגד. למידע אודות התוויות נגד ברפואה משלימה ואורתופדיה, ניתן ללחוץ כאן:התוויות נגד לבעיות אורתופדיות


הגישה לבעיות ברכיים:
הגישה לכאב ברכיים אקוטי: 
במקרה של חבלה אקוטית יש להניח קומפרס קר על האזור הכואב במטרה להקטין את הבצקת ולצמצם התפתחות תהליכים דלקתיים. ניתן להיעזר בויזואליזציה אצל אנשים מאומנים אך זה לא הזמן להתחיל להנצחות אותם בכך. יש להיבדק אצל רופא כדי לשלול חבלה או נזק מעבר לנזק ברקמה הרכה. 
לאחר בדיקת רופא, ניתן להפעיל טיפול פיזורי מתון מקומי (בטווינה) וטיפול להפחתת כאב בסיוע נקודות דיסטאליות (בשיאצו למשל).
שילוב של מגנטים או דיקור (למוסמכים לכך) עשוי לתמוך בטיפול ולשפר את תוצאותיו

הגישה לכאב ברכיים כרוני: 
סדרת תרגילים פשוטים עשויה לחזק את שרירי הברכיים ובכך להפחית עומס ולצמצם סיכון לנזקים. את התרגילים מומלץ לבצע פעם עד פעמיים ביום למשך מספר דקות, כאשר כל תרגיל חוזר על עצמו 10-20 פעמים. ביצוע איטי וממוקד ישפר את חיזוק השריר ואת זרימת הצ´י והדם באזור.

הנחיות כלליות:
התייעצות - לפני המלצה על תרגילים רצוי שהמטופל יהיה מצויד באבחנה. במקרה הצורך יש להתייעץ עם הרופא המטפל (וניתן גם לשלוח את המטופל עם הנחיות להתייעץ עם הרופא שלו). כמו כן, בכל מקרה של כאב חשוב להתייעץ עם איש מקצוע כמו רופא או פיזיותרפיסט.

תזמון ההנחיה - עדיף להנחות את התרגילים לאחר הטיפול במגע משום שאז זרימת הצ´י והדם בשיאם.

הנחיה - המטפל ינסה את כל התרגילים על עצמו בטרם ינחה את המטופל. יש להנחות את המטופל בהתאם ליכולתו הגופנית ומידת ההיענות שלו לתרגול המומלץ. מומלץ למטפל להתעניין בתרגילים נוספים מתוך מה שלמד ומתוך אתרי האינטרנט, כדי לגוון ולהתאים באופן מדויק יותר את הטיפול למטופל.

הקצאת זמן קבוע מדי יום - שגרה הופכת את התרגול לפעולה פשוטה כמו צחצוח שיניים. לא חושבים, פשוט מבצעים.

מיקוד ומחשבה - מיקוד המחשבה על השריר אותו אנו מפעילים משפר את זרימת הצ´י ומסייע התמודדות עם כאבים או לחץ באזור. למידע נוסף ניתן לקרוא על דמיון מודרך כאן: 
למידע על דמיון מודרך ניתן ללחוץ בתוך המאמר: הגישה לטיפול בבעיות גב תחתון

מספר פעולות - מספר החזרות על כל תרגיל יכול לנוע בין 10-20 . עם זאת, הכאב הוא הקובע את התדירות. עדיף לבצע 2-3 חזרות נכונות וממוקדות מאשר מספר גדול יותר. השריר יתחזק בהדרגה בשל השפעת התרגול ומיקוד החשיבה וכך ניתן יהיה לבצע רצף רב יותר של פעולות. אין לבצע את התרגול כאשר הכאב מתגבר. במקרים אילו עדיף לתת לכאב האקוטי לחלוף באמצעים אחרים (שיאצו, טווינה, דיקור, צמחים או תרופות נוגדות דלקת וכו´) ואז להתחיל לתרגל.
ואם התרגיל פשוט? כי אז אפשר להגדיל את מספר החזרות לעד 20. מעבר למספר זה נראה שהשריר מספיק חזק ויש לחזק שרירים אחרים תחתיו.
צריך לזכור: חיזוק שריר אחד על חשבון שריר אחר עלול להוביל לחוסר איזון של אזור הברך ולהשיג תוצאה הפוכה!

מתי להימנע - בנוסף למצוין לעיל, לא מומלץ לבצע תרגילים אילו תחת השפעת תרופות נוגדות דלקת. התרופות מקלות על הכאב אך אינן מונעות נזק אפשרי למפרק. אפשר לבצע תרגילים במתינות ואחרי כן לקחת את התרופה על פי המלצת הרופא.

כללי זהירות - לוודא מראש יציבות ושיווי משקל. במקרה של חשש מומלץ לבצע את התרגיל ´על הבר´, כלומר תוך אחיזה ידנית במעקה או קרש תמיכה. חיזוק הברכיים חשוב מאוד אך נפילה שמסתיימת בשבר צוואר הירך הרבה פחות רצויה. בניגוד לשרטוטים, באנשים קשישים או לא יציבים יש להציב את הידיים על משענת כסא או קורה כדי למנוע נפילות.
דרך טובה לשמירת יציבות היא מיקוד העיניים על נקודה יציבה במרחב לפנים (למשל מרכז תמונה או מסמר בקיר). שיטה זו מצמצמת סיכון לנפילות ומומלץ להשתמש בה גם כשהמטופל נעזר בידיו בתמיכה, שכן השיטה, לאורך זמן, עשויה לשפר גם שיווי משקל.



תרגילים מומלצים לחיזוק ברכיים:
תרגיל א: עמידת מאבו
עומדים כשכפות הרגליים מקבילות בעמידת מאבו (ישיבת סוס). הברכיים רפויות מעט ומרחב הפיסוק גדול מרוחב הכתפיים. יורדים מעט ועולים מבלי לנעול את הברכיים. אפשרות נוספת: מרימים ממצב זה רגל אחת, מורידים באיטיות ומרימים את הרגל השניה. תרגיל זה מחזק את שריר הקוודריצפס והביספס פמורי.

תרגיל ב: פיסוק והצמדה
עומדים כאשר שתי הרגליים ברוחב כתפיים. מרימים רגל אחת הצידה, ככל שניתן, אך בהתחשב בהנחיות לעיל ומורידים בזהירות ובאיטיות חזרה למקומה. מבצעים את התרגול ברגל אחת ואז עוברים לשנייה. תרגיל זה מחזק את השרירים האדוקטורים והאבדוקטורים של הירך.

תרגיל ג: פשיטת רגל לפנים
עומדים בכל פיסוק שמקנה יציבות ומרימים באיטיות את הרגל לפנים עד לגובה שניתן. הרמת הרגל מתבצעת בשני שלבים: הרמת הברך ואחר כך יישור השוק. יש לשמור על איטיות שכן לא מדובר בתרגול בעיטה (תרגיל בעל ערך לעצמו אך רק לאילו שהברכיים שלהם תקינות). גם תרגיל זה מחזק את שריר הקוודריצפס והביספס פמורי.

תרגיל ד: פשיטת שתי הרגליים לפנים
למעשה זהו תרגיל דומה לקודם אלא שהוא מבוצע על שתי הרגליים בו זמנית. תרגיל זה יכול להחליף או להשלים את תרגיל ג´ ויתרונו בכך שהוא מבוצע בישיבה. באופן זה נשמרת יציבות המטופל ובטחונו עולה. בנוסף, זהו תרגיל שניתן לבצע כאשר אנשים קמים מהמיטה או רגע לפני שהם הולכים לישון. ניתן גם לבצע תרגיל זה על כורסת הטלביזיה. היתרון הוא, כמובן, בהגדלת ההיענות לתרגול. החיסרון: קיים חשש שהתרגיל יבוצע טכנית ללא הפעלת המיקוד והחשיבה החיוניים להצלחתו. אז מה עושים? יושבים על כסא, מרימים מעט את שתי הברכיים ואז פושטים את השוקיים לפנים ככל שמתאפשר. בחזרה יש להרפות קודם את השוקיים ואז להניח את הברכיים על הכסא. תרגיל זה, בדומה לקודמיו, מחזק את הקוודריצפס והביספס פמורי, אך גם מחזק את שרירי הבטן, ומכאן יתרונו.

אבחנה וטיפול על פי הרפואה הסינית
למרות שאנו נוטים לייחס את כאבי הברכיים לבעיות של מרידיאן הכליות, הרי שמגוון האתיולוגיות והאבחנה המבדלת מציגים לנו תמונה רחבה בהרבה:
אמת שמחלות ניווניות על רקע זקנה, כדוגמת אוסטאוארטריטיס מקבילים לחסר יין בכליות. כאבי גב תחתון המקרינים לכליות מתאימים לתופעות חסר יאנג או צ´י של הכליות. עם זאת, יש לזכור, שבניגוד לסינים בעבר הרחוק, האדם המודרני נמנע מפעילות גופנית מספקת ונוטה להשמנה. תופעות אילו מיוחסות דווקא לטחול. חסימות של כלי דם ובעיות בגידים וברצועות מיוחסים בעיקר לכבד. תופעות של דלקת המלווה בחום ורעילות מיוחסות אף הן לבעיות כבד. 

דווקא תופעות כמו ראומטואיד ארתריטיס נראות פחות בעולם המערבי. בעבר הן נחשבו, גם בסין, לאחת הסיבות השכיחות ביותר לפגיעה בברכיים ובמפרקים אחרים. תופעה זו מיוחסת בעיקר ל
Bi syndrome מסוג של קור-לחות. הלחות גורמת לנפיחות, לכאב ולהגבלה בתנועה. הקור גורם להתכווצות, מפריע לזרימת הדם ומוביל לחסימת צ´י ודם, מה שבהמשך יתפתח לדלדול שרירים (אטרופיה). גם מצב זה מופיע, במקרים רבים, על רקע חולשת יאנג הכליות הנוטה להתמקם בחלקים התחתונים של הגוף.


D.D לכאבי ברכיים אקוטיים
כאבים אקוטיים מאפיינים מצבי עודף: חדירת פתוגן חיצוני או טראומה (סטגנציה של צ´י ודם). כאבים אקוטיים יכולים להיווצר גם על רקע של חוסר שמאפשר חדירת הפתוגנים החיצוניים או גורם לחולשה מבנית.

חדירת פתוגן חיצוני
בדרך כלל מדובר ברוח, קור ו/או לחות, אם כי תתכן פלישת חום ולחות. כמו כן, מצב של קור ולחות יכול להיפך לחום ולחות במידה שהלחות נתקעת. חדירת הפתוגן החיצוני פוגעת בזרימה התקינה של צ´י ודם ומכאן הכאב. קור יבטא כאב חמור יותר אשר משתפר בתנועה (על רקע תנועת הצ´י מחממת). 
קור ולחות יכולים לגרום לכאב אקוטי או כרוני. הכאב יהיה חמור יותר בבוקר ויוטב לאחר פעילות גופנית קלה ובחימום. הכאב יוחמר במזג אוויר קר ולח. כאשר הקור דומיננטי הכאב ותחושת הכיווץ חדים יותר. אף שכל תנועה מכאיבה, הכאב יוטב בתנועה המפזרת את החסימה. כאשר הלחות דומיננטית יהיו יותר ביטויים של עמימות, נפיחות או כבדות. כאבים המושפעים משינויים במזג אוויר שייכים לקבוצת ה
Bi syndrome.
במקרים רבים קיים חסר פנימי, בעיקר של הטחול או הכליות המאפשר לפתוגן לפלוש. כאשר קיים חסר ברקע הכאב יהיה ממושך יותר. ללא חסר הכאב חולף תוך מספר ימים.
האסטרטגיה הטיפולית: פיזור עודף והנעת צ´י ודם. הוצאת הפתוגן על ידי כוסות רוח, מוקסה (אם אין חום או חום ולחות), הנעה.

טראומה
פציעה, מתיחת או כיווץ שריר, גיד או רצועה, על רקע תנועה חדה או עומס מוגזם מובילים לסטגנציה מקומית של צ´י ו/או דם. מצב זה מאופיין בכאב חזק, חד וממוקד. הברך רגישה למגע והכאב אינו מושפע משינויי מזג אוויר או מחימום. הכאב מתגבר בשינויי תנוחה. קיימת נוקשות, חוסר גמישות וטווחי תנועה מקוצרים. טראומה אקוטית מקומית מתבטאת בסטגנציה. כאבים כרוניים מתאימים לטראומות חוזרות בעיקר על רקע חוסר בכליות.
כאשר הסטגנציה לא נפתחת יכול הכאב האקוטי להפוך לכרוני. חולשה מתמשכת של הכליות והכבד מקבעים את הכאב הכרוני. 
האסטרטגיה הטיפולית: אף שפיזור הוא האינדיקציה המתאימה לטיפול, הרי שפעולת הפיזור תכאיב מאוד וכל תזוזה או תנועה תגרום לכאבים עזים. למרות זאת יש להשתדל להניע את האזור בצורה עדינה ככל שניתן כדי להניע את הסטגנציה. בשלב הראשון יש לבצע טיפול עדין, המתחיל דיסטלית למקום הכאב, תוך תקשורת מתמדת עם המטופל. יש להימנע ממניפולציות חזקות, במיוחד בתקופה הראשונה שלאחר ההתקף.



D.D לכאבי ברכיים כרוניים
חוסר בכליות (
Kid Xu) 
כאב ברכיים כרוני יכול לנבוע מבעיות גב תחתון על רקע חסר צ´י, חסר יאנג, חסר ג´ינג או חסר יין בכליות. לרוב, כאבים על רקע חוסר בכליות חלשים יותר, משתפרים במנוחה ומתחזקים במשך היום (בגלל שכל פעילות הדורשת אנרגיה מחמירה את החסר). 
חוסר בכליות גורם לכאב כרוני. כאב כרוני יכול להתרחש על רקע חוסר או עודף. חוסר מתאפיין בכאב בעוד שעודף מתאפיין בכאב חד. הטיפול צריך להתמקד הן בענפים (הכאב) והן בשורשים (בעיית החסר או העודף שברקע).
הכאב עמום ובא בהתקפות. הכאב מוטב במנוחה ומוחמר בעייפות. חוסר בכליות יכול הלוות גם בסיס לחדירת פתוגנים חיצוניים, אך כיום התופעה הזו פחות שכיחה (בשל ערנות הרפואה, מצב בריאותי משופר של האוכלוסיה וטיפול אנטיביוטי מונע).
כאב כתוצאה מחוסר בכליות נפוץ יותר במבוגרים. גם נערים עלולים לסבול מבעיית חסר בכליות הן על רקע תורשתי והן על רקע גדילה מהירה הדורשת משאבים רבים מהכליות. פעילות גופנית אינטנסיבית עלולה להחמיר את המצב בעוד שפעילות גופנית מתונה המאפשרת תמיכה במשאבי האנרגיה של הגוף משפרת את המצב. תופעה זו מסבירה את ´כאבי הגדילה´ הפוקדים גם את הברכיים של ילדים רבים בגיל ההתבגרות.

חוסר צ´י בכליות
מתאפיין בכאב וחולשת ברכיים וגב, השתנה בהירה ומרובה בזרם חלש, יתכן טפטוף לאחר השתנה, השתנה בלילה ושפיכה מוקדמת. בנשים תתכן צניחת רחם והפרשות וגינליות כרוניות. חולשה זו מתאפיינת גם בפגיעה בשלפוחית השתן -
UB .
הלשון: חיוורת. דופק חלש. 
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק צ´י הכליות. 
נקודות מערכתיות:
UB-23, Kid-3, GV-4, CV-4, וניתן להוסיף את SP-6, St-36. ניתן להוסיף נקודות מקומיות רגישות כמתואר בשרטוט.

חוסר יאנג בכליות
כאבים בגב ובברכיים. הכאב בגב עמום ובא בהתקפים, מוטב במנוחה ומחמיר בעייפות. קור בגב וברגליים, פנים חיוורות, חולשת ברכיים, השתנה מרובה ודחופה, שתן בהיר והשתנה בלילה. בנוסף קיימת רתיעה מקור או תחושת קור עזה ובצקות ברגליים תחתונות (מהברכיים). בנוסף תאבון חלש ויציאות רכות. בנשים תתכן בעיית פריון. בגברים תתכן אימפוטנציה ושפיכה מוקדמת. כאשר צעירים סובלים מחסר יאנג בדרך כלל הסיבה מולדת. 
הלשון חיוורת, תפוחה ורטובה. דופק עמוק וחלש. 
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק הכליות וחימום. חיזוק ה-
Ming Man. 
הנקודות הספציפיות הרלבנטיות:
Kid-3, Kid-7, CV-4 (עם מוקסה) UB-23, UB-52, GV-4, , SP-6 (לחיזוק צ´י). ניתן להוסיף נקודות מקומיות רגישות כמו St-36 וכמתואר בשרטוט.

חוסר ג´ינג
נזקים בעצמות המלווים בחולשת ברכיים, זיכרון חלש, בעיות שיניים, נשירת שיער והלבנת שיער מוקדמת. 
הלשון אדומה ומקולפת. 
האסטרטגיה הטיפולית: הזנת הג´ינג. 
הנקודות הרלבנטיות:
Kid-3, Kid-6, CV-4, UB-23, GV-4, GB-39 (לחיזוק מח העצמות), GV-20, GV-14 (שתי נקודות אלו גם הן לחיזוק מח העצמות), UB-11.
אסטרטגיה טיפולית כללית במצבי חוסר בכליות: טיפול מחזק לפי סוג החוסר של ה-
Kid, UB. למצבי חסר צ´י ניתן להוסיף טיפול ב- SP. בנוסף מומלץ לחזק את הגב והברכיים על ידי פעילות גופנית.

חוסר יין בכליות
כאב המוחמר בתנועה ומוטב במנוחה, הזעות לילה, דיכאון, יובש בפה בלילה, אינסומניה, סחרחורות, טיניטוס, זיכרון חלש, חום בקצוות הגפיים ועצירות. 
הלשון אדומה ללא חיפוי. 
האסטרטגיה הטיפולית: הזנת יין הכליות. אין להשתמש במוקסה. 
הנקודות הספציפיות הרלבנטיות:
Kid-3, Kid-6, CV-4, Kid-10, UB-23, SP-6, GV-20 (להורדת היאנג המדומה), Kid-1 וכמובן כל נקודה מקומית רגישה.

חוסר בטחול (
SP Xu) 
במקרים רבים מדובר בסינדרום משותף של חסר צ´י בטחול ובכליות, אך כאב הברכיים יכול להתחיל גם מבעיות טחול בלבד. הטחול חלש מוביל להצטברות ליחה / לחות פנימית היכולה להתבטא בהשמנה, עודף במחמם התחתון, הפרשות וגינליות ועוד. הלחות חוסמת את תנועת הצ´י והדם ומפריעה לתפקוד צ´י הטחול בהחזקה ובתנועה כלפי מעלה. כתוצאה מכך חל ריפיון שרירים והתמיכה בברך נפגעת. 
הלשון: נפוחה ורטובה. סימני שיניים.
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק צ´י הטחול והכליות. 
נקודות רלבנטיות:
SP-3, SP-6, St-36, UB-20 והנקודות שהוזכרו לטיפול בחוסר צ´י בכליות.

סטגנציה של צ´י או דם
בדרך כלל מדובר בסטגנציה של הכבד. כאב זה מוחמר בכל מצב של שינוי תנוחה, אך דווקא כאן חשוב להניע בזהירות על מנת לפזר אותו. הבעיה מתאפיינת בנוקשות, מתח רב וקושי בשינוי מנח (כמו כיפוף או ישור מפרק הברך).
כשהכאב חד וממוקד מדובר בסטגנציה של דם. כשהכאב מפוזר ועמום מדובר בסטגנציה של צ´י. 
לעתים קיים שילוב עם חסר בכליות.
הבעיה מתאפיינת בדחק רגשי, נטייה לעצירות ותסמונת קדם וויסתית. בסטגנציה של דם יתכנו גם קרישי דם בווסת ודליות ברגליים.
הלשון סגלגלה או עם ווריד תת לשוני נפוח וסגול. 
האסטרטגיה הטיפולית: הנעת צ´י ודם, פיזור הסטגנציה, הרגעת הכבד. במקרים רבים, כשפותחים סטגנציות יש לחזק גם צ´י ודם. 
נקודות רלבנטיות: לסטגנציה של צ´י בכבד -
Liv-3, GB-34, Liv-13, 14, Pc-6. לסטגנציה של דם ניתן להוסיף: UB-18, UB-17, SP-10, CV-6, ניתן להוסיף גם נקודות כגון GB-21, GV-20, GV-26 ונקודות מקומיות רגישות.



נקודות מתאימות לטיפול:
בכל טיפול אנו מקפידים על מיקוד מקומי (באזור הברך), טיפול דיסטאלי (בקצות המרידיאנים) וטיפול סיסטמי (כלל מערכתי, לפי האבחנה).
מכאן שיש לבחור נקודות דיסטליות ומקומיות מתאימות בנוסף לטיפול במרידיאנים הרלבנטיים. הבחירה בנקודות תתבסס הן על הסינדרומים המעורבים והן על מיקום ואופי הכאב. 
בטיפול בכאב אקוטי מושם דגש על טיפול פיזורי ונקודות דיסטליות, כאשר כנקודות מקומיות ייבחרו בעיקר נקודות רגישות למגע (
Ah Shi points). בכאב כרוני מושם דגש על טיפול בהתאם לסינדרום ושילוב נקודות מקומיות עם דיסטאליות. 

בכאב ברכיים כרוני חשוב גם להוסיף נקודות לטיפול במצב שברקע לכאב,כמו למשל נקודות המטפלות בטחול (לחיזוק שרירי הגב והבטן), בכבד (לחיזוק גידים ורצועות) והכליות (לחיזוק סחוסים ועצמות). ניתן לשלב נקודות מקור עם נקודות האסוציאציה שבגב. (למשל
SP-3 + UB-20 לטיפול בטחול, Kid-3 + UB-23 לטיפול בכליות או UB-11 + GB-39 לטיפול בעצמות ).

בחירת הנקודות אינה משקפת את המבחר האפשרי הכולל. יש לבחון תגובה לכל נקודה (אפשרי באמצעות בדיקת רפלקס הנקודה) ולשקול נקודות שונות הנמצאות על פני המרידיאן, על פי האבחנה, על פי רגישות מקומית או על פי הצלחה אמפירית.


נקודות מקומיות
Eyes of the knee - Xi Yan = עין הברך - נקודת אקסטרה הממוקמת מתחת לפטלה משני צדי הרצועה, כאשר הנקודה הלטרלית היא St-35 .
נקודת
Ah Shi , לכאבים מקומיים ומחלות במפרק הברך.

Crane´s top - He Ding = ראש העגורן - נקודת אקסטרה הממוקמת בשקע הגבול האמצעי סופריורי של הפטלה.
לבעיות במפרק הברך וסביבתה.

Calf’s nose - Du Bi - St-35 = חדק הפיל - בשקע, בגבול התחתון של הפטלה, לטרלית לרצועת הפטלה.
לפיזור רוח, לחות, נפיחות וכאב מהברך.

UB-40 Wei Zhong - Bend middle = עיקול אמצעי - במרכז הקפל הפופליטאלי כאשר הברך מכופפת. נקודת שליטה חשובה לגב. מיטיבה עם האזור הלומברי והברכיים, בעיקר כאשר הכאב צמוד לישבן, מקררת דם.

GB-34 Yang Ling Quan -Yang mound spring = מעיין על תל היאנג - בשקע, אנטריורית ואינפריורית לראש הפיבולה. מיטיבה עם גידים, רצועות ומפרקים, מחליקה Liv Qi , לחום ולחות ב Liv ו GB , לוויסות Shao Yang .

St-36 Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל - . 3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

Kid-10 Yin Gu - Yin valley = עמק היין - כשהברך כפופה, בין שני הגידים בצד המדיאלי. מסלקת לחות ממחמם תחתון, מזין יין.

SP-10 Xue Hai - Sea of blood = ים הדם - 2 צון מעל הגבול המדיאלי סופריורי של הפטלה. לקירור, הנעה וחיזוק דם.

SP-9 Yin Ling Quan- Yin mound spring = מעיין תלולית היין - בחלק המדיאלי של הרגל, מתחת צוואר הקונדייל המידיאלי, ובגובה הגבול בתחתון של הטיביאל טוברוסיטי.
לפיזור והנעת לחות וחום, הטבה עם מחמם תחתון, חיזוק כליות ושלפוחית. נקודת ים ומים.

Bend yang - Wei Yang - UB-39 = עיקול היאנג. בחלק הלטרלי של הפופליטאל פוסה, מדיאלית לביספס.
להסדרת
TW ולוויסות השתנה. נקודת ים תחתונה של ה TW .

St-34 - Liang Qiu - Beam hill = תלולית קורנת. שני צון מעל הגבול הסופריורי-לטרלי של הפטלה.
מווסתת
St , מרגיעה כאב, למצבים אקוטיים.

Yang union - He Yang - UB-55 = איחוד היאנג. 2 צון דיסטאלית ל UB 40 .
לחיזוק גב תחתון, הפסקת דימום רחמי, הסדרת
CV ו- Chong , לכאבים גניטאליים. 

נקודות לפי סנדרומים:

לפלישת רוח, קור ולחות 
UB-25 - Da Chang - Large Intestine Shu = נקודת המעי הגס - בין L4-L53 צון וחצי מקו האמצע. נקודת אסוציאציה של המעי הגס. מסדירה בעיות מעיים ומועילה לגב תחתון ורגליים. מסלקת קור ולחות ומניעה צ´י ודם.


לטראומה ולמצבים אקוטיים 
UB-25 - Da Chang - Large Intestine Shu = נקודת המעי הגס - בין L4-L5 צון וחצי מקו האמצע. נקודת אסוציאציה של המעי הגס. מסדירה בעיות מעיים ומועילה לגב תחתון ורגליים. מסלקת קור ולחות ומניעה צ´י ודם.

UB-59 Fu Yang - Instep yang = היאנג של קימור כף הרגל - 3 צון מעל UB 60, פוסטריורית למלאולוס הלטרלי. להטבה עם כאבי גב תחתון ולקושי בהליכה. נקודת הצטברות של ה Yang Qiao Mai .

UB-58 Fei Yang - Taking flight = נטילת מעוף - צון אינפריורית ולטרלית ל UB 57. למצבים בהם יש כאב לא ספציפי בין ה GB ל UB, לחיזוק כליות, לטחורים, לפיזור רוח מה Tai Yang .

Extending vessel Shen Mai - - UB-62 = כלי דם משתרע - בשקע, במרכז הגבול התחתון של המלאולוס הלטרלי. לכאבים עם הקרנה חד צדדית, לרוח והרגעה, לבעיות ראש ועיניים. נקודת פתיחה של ה Yang Qiao Mai (יחד עם SI-3 ). 


לכאבים כרוניים 
שימוש בנקודות לעיל ובנוסף:
SI-3 + UB-62 - נקודות מסטר-זוג של ה- GV ושל Yang Qiao Mai , מתאים לכאבי גב מקרינים לכיוון הירך. נקודות אלו שימושיות רק אם כאב הגב נובע מהמרכז (מעמוד השדרה) ומיועדות לבעיות כלליות של עמוד השדרה ולאו דווקא כאב גם תחתון.

Large goblet - Kid-4 - Da Zong = גביע רחב - בשקע המחבר את גיד אכילס עם הקלקנאוס. לחיזוק הגב על רקע חסר בכליות. נקודת חיבור.

SP-3 Tai Bai - Supreme white = פסגת הלבן - בצד המדיאלי של כף הרגל פרוקסימלית למפרק המטטרסו - פלנגיאלי הראשון, במפגש העור האדום והלבן. חיזוק טחול, פיזור ליחה, חיזוק עמוד השדרה והזיכרון.


לחוסר צ´י בכליות 
GV- 4 Ming Men - Fire gate = שער אש החיים - בין הזיזים האחוריים של L2-L3 . חיזוק Kid Yang, גב תחתון, הטבה עם הJing . 

SP-6 San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים - בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם.

St-36 Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל - . 3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.


לחוסר יאנג בכליות 
Kid-7 Fu Liu - Recover flow = שיקום הזרימה - 2 צון מעל Kid-3 . מחזקת יאנג הכליות, מפזרת ליחה ובצקות, מחזקת גב תחתון וברכיים ומווסתת הזעה. 

GV- 4 Ming Men - Fire gate = שער אש החיים - בין הזיזים האחוריים של L2-L3 . חיזוק Kid Yang, גב תחתון, הטבה עם הJing . 

St-36 Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל - 3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

Three yin intersection - SP-6 - San Yin Jiao = מפגש שלוש היינים - בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם.


לחוסר ג´ינג 
Kid-6 Zhao Hai - Shining sea = הים הזוהר - צון מתחת למרכז המלאולוס המדיאלי. מזינה יין הכליות, וויסות רחם ווסת.

GV- 4 Ming Men - Fire gate = שער אש החיים - בין הזיזים האחוריים של L2-L3 . חיזוק Kid Yang, גב תחתון, הטבה עם הJing .

GB-39 Xuan Zhong - Suspended bell = פעמון תלוי - 3 צון מעל למרכז המלאולוס הלטרלי בגבול הפוסטריורי של הפיבולה. לטיפול ב גידים, עצמות ובצוואר, סילוק רוח לחות, ניקוי אש מה GB . השפעה על מח העצמות.

UB-11 Da Shu - Great shuttle = מעבורת גדולה - מתחת ל T 1 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מיטיבה עם עצמות ומפרקים, מסלקת פתוגנים חיצוניים. 

UB-23 Shen Shu - Kidney Shu= נקודת הכליות - בין L2-L3 צון וחצי מקו האמצע. נקודת אסוציאציה של הכליות, מחזקת ומסדירה, מסלקת רוח נוזלים ומניעה צ´י ודם. מתאימה לרוב המצבים המערבים את הכליות.


לחוסר יין בכליות 
Shining sea - Kid-6 - Zhao Hai = הים הזוהר - צון מתחת למרכז המלאולוס המדיאלי. מזינה יין הכליות, וויסות רחם ווסת.

Kid-10 Yin Gu - Yin valley = עמק היין - כשהברך כפופה, בין שני הגידים בצד המדיאלי. מסלקת לחות ממחמם תחתון, מזין יין.

Three yin intersection - SP-6 - San Yin Jiao = מפגש שלוש היינים - בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם.

Hundred Convergences - GV-20 - Bai Hui = מאות הצטלבויות - 5 צון פוסטריורית לקו שיער קדמי. מיטיבה עם המוח והחושים מרגיעה, מחזקת ומרימה Yang .

Kid-1 Yong Quan - Gushing spring = מעיין מתפרץ - בכף הרגל, בגומה הנוצרת בין כרית הבוהן הגדולה לכרית שאר הבהונות. מחזקת יין, מנקה חום ורוח, מרגיעה את הנפש.


לחוסר צ´י בטחול 
SP-3 Tai Bai - Supreme white = פסגת הלבן - בצד המדיאלי של כף הרגל פרוקסימלית למפרק המטטרסו - פלנגיאלי הראשון, במפגש העור האדום והלבן. חיזוק טחול, פיזור ליחה, חיזוק עמוד השדרה והזיכרון.

SP-6 San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים - בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם.

St-36 Zu San Li - Leg three li = שלושת הלי של הרגל - 3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

UB-20 Pi Shu - Spleen shu = נקודת הטחול - מתחת ל T 11 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. לחיזוק SP Qi והמחמם האמצעי, לפיזור לחות, לחיזוק והסדרת דם.


לסטגנציה של צ´י או דם בכבד: 
Great surge - Tai Chong - Liv-3 = נחשול גדול - בצד הדורסלי של כף הרגל, פרוקסימלית למפרק המטטרסו-פלנגיאלי, בשקע שבין צוואר העצם הראשונה והשניה. פתיחת סטגנציות, גרוש רוח פנימית, הורדת יאנג הכבד הרגעת הנפש והרגעת עוויתות. 

Yang mound spring - GB-34 - Yang Ling Quan = מעיין על תל היאנג - בשקע, אנטריורית ואינפריורית לראש הפיבולה. מיטיבה עם גידים, רצועות ומפרקים, מחליקה Liv Qi , לחום ולחות ב Liv ו GB , לוויסות Shao Yang .

Liv-13 Zhang Men - Camphorwood gate = שער עץ הקמפור - בגבול התחתון של הקצה החופשי של הצלע ה- 11. עידוד זרימת צ´י הכבד, שחרור מזון תקוע, חיזוק טחול וקיבה. 

Liv-14 Qi Men - Cycle gate = שער מחזורי - בר.ב.צ ה- 6, בקו הפטמה . מרגיעה ומעודדת תפקודי כבד, תומכת בקיבה, מקררת דם. 

Inner pass - Pc-6 - Nei Guan - = שער פנימי - 2 צון מעל לקפל פרק היד. בין הגידים של palmaris lungus ו - flexor carpi radialis. לוויסות צ´י ודם הלב, לצ´י מורד של הקיבה, הרגעת נפש.

לסטגנציה של דם: 
UB-17 - Ge Shu - Diaphragm shu = נקודת הסרעפת - מתחת ל T 7 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. נקודת השפעה על סרעפת ודם. סילוק סטאזיס וחום, להזנה והסדרת דם. לצ´י מורד ופתיחת בית החזה.

UB-18 - Gan Shu - Liver shu = נקודת הכבד - מתחת ל T 9 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מזרימה ומווסתת צ´י ודם הכבד, מסלקת רוח, טובה לעיניים וגידים.

SP-10 - Xue Hai - Sea of blood = ים הדם - 2 צון מעל הגבול המדיאלי סופריורי של הפטלה. לקירור, הנעה וחיזוק דם.

CV-6 - Qi Hai - Qi Sea = ים הצ´י - צון וחצי מתחת לטבור. מחזקת ומזינה Yuan Qi , Kid ויאנג מחזקת ומסדירה צ´י ודם. 



הטיפול בטווינה לכאבי ברכיים:
Thumb press לכיוון הגוף בנקודות שצוינו לעיל. התנועה מבוצעת כשהברך בפלקציה קלה (מומלץ להניח כרית גבוהה מתחת לברך).
Press and knead עבודה על נקודות סביב הברך
Rolling לאורך מרידיאני השרירים של הירך והשוק. יש להגביר את הלחץ בצד הלטרלי (היאנגי). עבודה סביב הפיקה.
Grasping תפיסת המרידיאנים בברך ובירך על ידי כל האצבעות
Scrubbing סביב הברך והירך
Rotate and stretch כאשר הברך במצב פסיבי. יש לבצע יישור, כיפוף וסיבוב.
Foulage סביב הברך ועל הירך והשוק
Medial movement של הפיקה בעזרת שורש כף היד. פעולה זו עלולה להסב כאב למטופל, לכן יש לחזור עליה עד ארבע פעמים בהתאם לרגישות.
Scrubbing עם כף היד. ניתן לשלב שמן בעל תכונות מתאימות לאבחנה.


לסיכום:
יש לסייג כי כל טיפול ייעשה לאחר אבחנה מדוייקת ע´י רופא מוסמך יש לידע את המטופל כי הטיפול אותו אנו מבצעים אינו מזיק ואין מירשם בדוק להצלחתו ברוב הטיפולים יחוש המטופל הטבה לאחר הטיפול. אין תוצאה מידית מעידה על תוצאה סופית יחד עם זאת לעיתים הקלה בכאבים ולא מניעתם היא אכן הצלחה טיפולית. אצל קהל המטופלים המגיעים אל הקליניקה שלנו נימצא בחלק לא קטן של המקרים את הנחיצות בטיפול בברכיים בשל העייפות הקימת סביבם. טיפול אפקטבי נוסף היכול לשרת את הצלחת הטיפול הוא הטווינה שתפקידה במערך הטיפולי הוא בהנעה ופתיחת סטגנציות. מטפלים המכירים את השילוב בין שתי השיטות יכולים לשדרג את התוצאה הטיפולית. כמו כן יש לידע את המטופל כי גם עליו חלה אחריות באשר לשיפור במצבו ולכן עליו לשים לב לאופן בו הוא יוצר את העומס על מפרק הברך, ואם הוא עוסק בפעילות ספורטיבית עליו יהיה לעבור לפעילות נמוכת זעזועים ללא ´שימוש יתר´ כלומר פעילות גופנית שאינה מפעילה עומסים כבדים על הברכיים. לדוגמא:בשעת ריצה סופג הגוף זעזועים הגדולים פי ארבעה ממשקלו לעומת הליכה שהיא פי 1.5 . כמו כן יש להקפיד לנעול נעל מתאימה לסוג הפעילות ,בשנים האחרונות מושקע מאמץ גדול ליצר נעליים אשר יבלמו ככל שניתן את הזעזועים הנוצרים על גופנו ומשפיעים באופן ניכר על התפתחות בעיות המפרקים הנושאים את משקל גופנו. על כל העוסקים בפעילות ספורטיבית לדאוג לחימום והרפיה בתחילת האימון ובסופו ו ולתרגילי הגמשה ומתיחות שמותאמים לפעילות וכן חיזוק שרירי הרגליים התומכים ומגנים על מפרק הירך באופן מאוזן.


כותב המאמר: גיורא ליכט, מורה ומטפל בשיאצו ב 20 השנים האחרונות. יחד עם ד´ר ניר עמיר יסד את תמורות בשנת 1988 . בשנים האחרונות עוסק גיורא בחקר השפעתו של טיפול השיאצו על בעיות השלד, השריר והמפרקים. 
סייעו בכתיבת המאמר: יוני ויסקינד, מורה לטווינה (סייע בפרק הטווינה), ניר עמיר (סייע בפרק האבחנה המבדלת המערבית).


קישורים:
למאמר על הטיפול בשיאצו בגפיים תחתונות והגב התחתון ניתן ללחוץ כאן: שיאצו לגפיים תחתונות והגב התחתון
למאמר אודות הטווינה ניתן ללחוץ כאן: היבטים מדעיים של הטווינה 


למידע נוסף   
למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
 


 

חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.

 

                   חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.
      ©
Tmurot

 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז