לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

המערכת האנרגטית הבסיסית של האדם על פי שתי המסורות: יוגה ושיאצו

 
 
שתי הגישות - שיאצו, כחלק מרפואה סינית, ויוגה - התפתחו במקביל במהלך אלפי שנים. שתיהן יחד, כשני חלקי פזל, מאפשרות לנו לראות את המערכת האנרגטית של האדם באופן מלא ועשיר יותר. עבודה מקיפה זו מציגה את המשותף והמפריד בין שני תחומים חשובים אילו תוך התמקדות בנושאים כמו מודעות, ריכוז, נשימה, תנוחות גוף ובכך היכרות עם כל הרבדים: הגופני, המנטאלי והנפשי.
 
 
  
מאת: אירינה צייטלין
 

 

המערכת האנרגטית הבסיסית של האדם על פי שתי המסורות: יוגה ושיאצו. מרידיאנים מיוחדים, כמו Chong, Ren, Du וסושומנה, אידה, פינגלה ואחרים

מאת אירינה צייטלין


שתי הגישות - שיאצו, כחלק מרפואה סינית, ויוגה - התפתחו במקביל במהלך אלפי שנים. שתיהן יחד, כשני חלקי פזל, מאפשרות לנו לראות את המערכת האנרגטית של האדם באופן מלא ועשיר יותר. מאמר זה הוא חלק מעבודה רבת היקף הניתנת להורדה באמצעות הקישור בשסוף המאמר


גישת הפילוסופיה הסינית
אחד ההיבטים החשובים בפילוסופיה הסינית הוא חלוקת העולם לשני כוחות מנוגדים, המשלימים זה את זה והפוכים זה כלפי זה: היין והיאנג, הנשי והגברי, החומר והאנרגיה.
על פי התפישה הסינית, האדם הוא מיקרוקוסמוס אשר נוצר על פי חוקי המַקרוקוסמוס. מתקיימים בו אותם כוחות, אשר מתקיימים בעולם, לכן גם באדם קיימות איכויות יִיניות ויאנגיות.
היבט נוסף הוא ´חמשת האלמנטים´: מים, אש, עץ, אדמה, מתכת. אלה הם האלמנטים הבסיסיים של העולם והאדם, כשהקשר ביניהם מורכב: תומך, מזין, מבקר והורס. לחמשת האלמנטים יש כמה מאפיינים, כגון צליל, צבע, טעם, ריח.

העולם והאדם מתחילים את קיומם באנרגיית הצ´י. החלק הראשון שמתפתח בגוף האדם הוא Bao – חלקה התחתון של הבטן. הצ´י ´מאוחסן´ ב-Bao , ומשם יוצאים שלושת המרידיאנים המרכזיים, בהם זורם הצ´י ומתפצל למרידיאנים אחרים, העוברים בגוף כולו. שמם של שלושת המרידיאנים המרכזיים – Ren ,Du ,Chong. ישנם 8 מרידיאנים מיוחדים, הנוצרים ראשונים בגוף. הם יוצרים רשת אנרגטית עמוקה ביותר. בנוסף קיימים 12 מרידיאנים קלאסיים, היוצרים מעגל סגור בכל הגוף. כל מרידיאן משויך לאיבר מסוים בגוף, ולכל איבר משויכים תפקודים פיזיולוגיים, מנטאליים ונפשיים. הפרת האיזון של זרימת הצ´י במרידיאנים גורמת להפרת איזון בגוף. לכן הטיפול, על פי הרפואה הסינית, מתבסס על החזרת האיזון האנרגטי: ´הוספה´ במקומות שיש בהם חֶסר, ´פיזור עודפים´ ופתיחת מסלולים במקומות שהצ´י נתקעת בהם.
לאורך המרידיאנים קיימות נקודות הצטברות האנרגיה, הנקראות ´נקודות טצוּבּוֹ´. הן מהוות ´פתח´ להשפעה אנרגטית במצב של חוסר איזון. ההשפעה יכולה להיות מקומית או מערכתית.


גישת הפילוסופיה והרפואה היוגית
על פי הפילוסופיה היוגית (פָּטַנְג´אלי. יוגה סוּטרה), לפני שנוצר העולם, המוכר לנו באופן יחסי, נוצרה ´פְּרַקְריטי´, המתקיימת על פי שלושת העקרונות (ה´גוּנות´): טאמָס, ראגָ´ס וסאטווה. כל דבר בעולם מורכב משילובים שונים של שלושת העקרונות האלה, וכך גם האדם. שלושת העקרונות האלה מתבטאים בתכונותיו הפיזיות, הקוגניטיביות, המנטאליות והרגשיות השונות של האדם. כשהעיקרון הסאטווי הוא דומיננטי – פרקריטי היא אבסולוטית, נצחית ומאוזנת. כשהעיקרון הראג´י הוא דומיננטי - פרקריטי מתחילה להיכנס לתהליך של התעוררות ´תודעת האגו המתבונן בעצמו´. כך נוצרת האנרגיה הפוטנציאלית שאינה ניתנת לפירוק. לאחר מכן נוצר ´כוח הרצון האוניברסלי´. הדומיננטיות של טאמס גורמת לפרקריטי לייצר ´צורות´. בעקבות הטרנספורמציה של ´כוח הרצון האוניברסלי´ נוצרים חמשת האלמנטים העדינים: ריח, טעם, צליל, צבע, מישוש (תפישת המרקם). אחריהם נוצרים חמשת האלמנטים הגסים: אֶתר, אוויר, אש, מים, אדמה. כל אחד מהם נוצר משילוב של קודמיו, והם מקבלים את חמשת העדינים כמאפייניהם.
חמשת האלמנטים הגסים מייצרים את כל העולם החומרי. מהם נוצרים המולקולות, האטומים, מיליוני הגלקסיות, הערפיליות, מערכות הכוכבים וכדומה.
כל העולם החומרי נמצא בקשר מתמיד עם שלושת העקרונות – סאטווה, טאמס, ראג´ס.
האדם נוצר בתהליך זהה.

מושג היסוד הוא ´פראנה´, ואנחנו מתרגמים אותו כ´אנרגיה´. הפראנה זורמת בגוף האדם במערכת של ערוצים או תעלות הנקראים ´נאדים´ (nadi). על פי רוב הטקסטים, ישנם 720,000 נאדים בגוף. שלושה מהם – ערוצים מיוחדים, העוברים במרכז הגוף.
אחד הערוצים המיוחדים האלה עובר מתחתית עמוד השדרה עד לקודקוד ראש האדם, והוא נקרא סוּשׁוּמְנָה. הוא החשוב ביותר במסורת היוגית. דרכו ניתן להזרים אנרגיה עצומה (קונדליני) הקיימת בגופנו במצב רדום. מעירים אותה בתרגילי יוגה וכך הופכים את האדם לבעל בריאות מושלמת ואנרגיה גדולה מאוד.
הערוץ המיוחד הבא (הזכרי-היאנגי) עובר מימין לסושומנה. הוא נקרא פּינְגאלה.
הערוץ המיוחד השלישי (הנשי-היִיני) עובר משמאל לסושומנה. הוא נקרא אידה.
שני הערוצים המיוחדים האחרונים מסתיימים בחלק העליון של הנחיריים וקובעים את תפקוד הגוף כולו מבחינת יִין ויאנג. יש להם השפעה גדולה על מצב תודעת האדם ועל מצבו הרגשי. אחת הדרכים להשגת איזון מושלם היא תרגול סוגים שונים של נשימות במטרה ´לנטרל´ את שני המרידיאנים ולהזרים את האנרגיה לאורך סושומנה. בשיטות יוגה שונות מוזכרים עוד שני מרידיאנים שזהים ל-Ren ול-Du במסורת הסינית. על פי התיאור הם דומים גם בהשפעתם.

לאורך עמוד השדרה, החל בבסיסו וכלה בקודקוד האדם, וגם לאורך המרידיאן סושומנה, נמצאים שבעת המרכזים העיקריים. הם נקראים ´צ´אקרות´. נוהגים לחלק את הצ´אקרות לשלוש קבוצות, על פי שלושת חלקי הגוף: העליון, האמצעי והתחתון. הצ´אקרות קשורות לאיברי הגוף. לצ´אקרות קיימות ´נקודות פרויקציה´ בשיטות מסוימות, כמו, לדוגמה, ביוגה של מרכז ביהרי. נקודות אלה זהות לנקודות הנמצאות על המרידיאנים Cv ו-Gv. דרך ההשפעה על הנקודות בשיטה ביהרית היא מדיטטיבית. האיזון הגופני והנפשי נשמר כאשר כל ערוצי מעבר האנרגיה פתוחים והאנרגיה זורמת בחופשיות בתוך הגוף. חסימה באחד הערוצים או חוסר איזון באחת הצ´אקרות יכולים לגרום לכאב או למחלה. התנהגות האדם והמזון הנכנס לגופו מגדירים את אפיוני הצ´אקרות.
יוגה מסבירה מהי ההתנהגות האתית, המאזנת את האדם. לדוגמה, הימנעות מפגיעה בכל יצירי הטבע, בחי ובדומם כאחד: באדם, בבעלי החיים, בצמחים וכדומה. מדובר בפגיעה מכל סוג: באמצעות מחשבה, מילים או מעשים. אחד היישומים של עיקרון זה, הוא המזון הסאטווי: פירות, מיצי פירות, פירות יבשים, דבש, אגוזים, ירקות, דברי חלב ודגנים (מלאים).
באָיוּרְוֶודה מוזכרות נקודות הנקראות ´מארְמָה´. נקודות אלה פזורות באזורים קבועים בגוף, אלא שמיקומן וגודלן (מנקודה מקומית ועד לגודל של אזורים שלמים בגוף) משתנים מאדם לאדם, בהתאם למצבו האנרגטי (שינה או ערוּת, מחלה או בריאות). נקודות המארמה מקושרות למערכת האנרגטית של הצ´אקרות והנאדים. אחת המסורות ביוגה היא לעסות שלוש נקודות מסוימות בשמן שומשום בבוקר מוקדם, למען תפקוד טוב יותר במהלך היום. 3 הנקודות האלה זהות במיקומן לנקודות המופיעות במסורת הסינית: 4Cv ,17 Cv ו-Ying Tang. האדם יכול להשפיע על נקודות המארמה בדרכים נוספות: בריכוז תודעתי בנקודה זו או אחרת, או באמצעות תנוחות מסוימות, הנקראות ´אָסָנוֹת´.


התמונה הנוצרת כתוצאה משילוב בין שתי הגישות
שתי הגישות מתייחסות למערכות האנרגיה של העולם והאדם. הן מציעות הגדרות דומות למבנה מערכות אלה. על פי שתי הגישות, חוסר איזון במערכת האנרגיה מתבטא בחוסר איזון במערכת הפיזיולוגית, המנטאלית והנפשית של האדם. לכן מטרת הטיפול היא להביא לאיזון את המערכת האנרגטית. ישנן התייחסויות דומות נוספות: המונחים יִין ויאנג קיימים בשתי הגישות, אך מיוצגים באופן שונה. שתי התיאוריות מתייחסות למונח ´אנרגיה´ - הצ´י והפראנה, והמונחים מתייחסים לאותה מהות עצמה. ברפואה הסינית, הצ´י או הפראנה זורמות במרידיאנים, וביוגה – בנאדים. שתי הגישות עוסקות במאגר האנרגיה המולד, המצוי בחלקו התחתון של גוף האדם; הן עוסקות גם בערוצי האנרגיה המרכזיים המיוחדים, היוצאים ממאגר זה. המרידיאנים המיוחדים שומרים על אחדות הדברים כולם ע´י כך שהם מקשרים בין שמים לארץ, בין רוח לחומר, בין תודעה לגוף. הם מאפשרים לטפל בבעיות בריאוּת עמוקות ביותר של האדם, לרבות בעיות מולדות, בעיות הורמונליות ובעיות גיל. צורות הפעלת המרידיאנים המיוחדים שונה בשתי הגישות. השילוב מאפשר מגוון רחב יותר של דרכי טיפול. ברפואה הסינית ´פותחים´ את המרידיאנים באמצעות ´נקודות פתיחה´, ואילו ביוגה מפעילים אותם בדרכים שונות: במדיטציה, בתרגילי נשימה – ´פרניאמה´, ובתנוחות – מוּדרות ואסנות.
ביוגה קיים דגש על ריפוי עצמי כתפישת עולם, כגישה פעילה של שמירה מתמדת על איזון, כאורח חיים. היא הוליסטית, שיטתית, עמוקה, פועלת בכל השלבים והרבדים: 1. שמירה על כללי ההתנהגות המוסרית כתנאי ראשון והכרחי, 2. היגיינת הנפש, התודעה והגוף, 3. משמעת עצמית וכוח רצון, סדר יום, שימוש במים, תזונה 4. מודעות, 5. ריכוז ומדיטציה, 6. נשימה 7. תנוחות.
גם ברפואה הסינית שמים דגש על ריפוי עצמי, וגם שם מומלץ לעשות זאת באמצעות נשימה ותנועה כגון צ´י קונג, דו-אין ותזונה. כמו כן, גם הרפואה הסינית עוסקת במודעות עצמית, וגם היא מובילה אל ההיכרות עם כל הרבדים: הגופני, המנטאלי והנפשי.

כותבת המאמר: אירנה צייטלין בוגרת המסלול התלת שנתי בשיאצו טווינה בתמורות. מורה ליוגה ומטפלת שיאצו וטווינה. irishka45@hotmail.com

להורדת העבודה המלאה [ 13 עמודים 178kb ] : יש ללחוץ כאן

למידע אודות מסול לימודי שיאצו בתמורות

שיאצו ויוגה – שילוב של טיפול ותרגול עצמי - עבודה נוספת העוסקת בשילוב התחומים, שיאצו ויוגה, מההיבט המעשי. נכתבה ע´י מיכל לביא.

חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז