לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

אנרגטיקה של אקסטזי על פי הרפואה הסינית

 
 
סם המועדונים אקסטזי ובשמו המדעי - MDMA הוא חומר כימי (סינטטי) שמיוצר במעבדות לא חוקיות. השימוש באקסטזי בארץ ובעולם בשנים האחרונות רחב מאוד, בעיקר במסיבות ולכן הוא נקרה גם ´סם המועדונים´. לעיתים הסם משאיר תופעות לוואי קשות שבהן אנו נתקלים בקליניקה. לתופעות אילו ,השלכות אנרגטיות אשר משפיעות על אסטרטגית הטיפול הסיני, התזונה המומלצת ופעולות שיקום הן במצבים אקוטיים והן בתהליכים ארוכי טווח.
 
 
מאת: עמרי כהן וניר עמיר
 

אנרגטיקה של אקסטזי


מבוא:
אקסטזי ובשמו המדעי - - MDMA הוא חומר כימי (סינטטי) שמיוצר במעבדות נסתרות שאינן חוקיות ואינן נתונות בפיקוח רפואי כלשהו. השימוש באקסטזי בארץ ובעולם בשנים האחרונות רחב מאוד, בעיקר במסיבות ולכן הוא נקרה גם ´סם המועדונים´.
לעיתים הסם משאיר את המשתמשים עם תופעות לוואי קשות שבהן אנו נתקלים בקליניקה. לתופעות אילו השלכות אנרגטיות אשר משפיעות על אסטרטגית הטיפול הסיני, התזונה המומלצת ופעולות שיקום הן במצבים אקוטיים והן בתהליכים ארוכי טווח.

קצת היסטוריה:
בשנת 1912, רשמה חברה גרמנית בשם ´מרק´ פטנט על ה NDMA באותה תקופה ´מרק´ רשמה פטנט על תרכובות כימיות רבות שיכלו להיות יעילות בתחום הרפואה, מחוסר שימוש נשכח האקסטזי בצד לשנים רבות.
בשנות השישים, החזיר ד´ר אלכסנדר שאלגין את האקסטזי לתודעה כשהמליץ עליו כטיפול לבעיות מסוימות.
עד שנות השמונים השימוש באקסטזי היה נפוץ במיוחד בארצות הברית בקרב פסיכיאטרים כטיפול בסוגים שונים של הפרעות פסיכיאטריות, אז הוצא הסם מחוץ לחוק, כיוון שהתגלה כי יש לו תופעות לוואי חריפות ומסוכנות. כמו כן, נמצאו תרופות חלופיות בטוחות יותר לטיפול בדיכאון וחרדה.
השימוש הפרטי באקסטזי ללא קשר לטיפול בבעיות פסיכיאטריות התחיל במועדוני ריקודים ועבר למסיבות טרנס בארה´ב ובאירופה.
בשנות התשעים, עם התפתחות תרבות הטרנס והפסיכודליה השימוש נעשה נפוץ עוד יותר.
היום הוא נחשב לאחד מארבעת הסמים הלא חוקיים הנפוצים ביותר ביחד עם הקוקאין, ההרואין והקנביס.



מהו אקסטזי?
אקסטזי או בשמו המדעי MDMA קיצור של ‎3,4-methylene dioxy methamphetamine הוא חומר כימי, סינטטי (מלאכותי) הדומה בהשפעתו לסמי מרץ וסמי הזיה.
MDMA הוא חומר כימי (לא ממקור טבעי) שמיוצר במעבדות נסתרות. וללא פיקוח רפואי כמובן.
בדרך כלל מוספים לחומר זה חומרים נוספים כמו קפאין, חומר שמשמש בסירופ לשיעול, אמפטאמינים ולעתים גם סמים אחרים כמו קוקאין. למעשה, יצרני האקסטזי יכולים להוסיף לו כל חומר שהם רוצים ולכן מידת הניקיון של הסם מוטלת תמיד בספק. נתגלו מקרים רבים שנמכרו, בהם חומרים שאינם MDMA - אקסטזי, מהם מסוכנים ביותר.


מה מרגישים?
משך ההשפעה הממוצע של אקסטזי היא בין שלוש לשבע שעות. התחלת ההשפעה היא כ- 20-40 דקות לאחר הבליעה, עם הגעתו למוח ושיא ההשפעה הוא כשעה שעתיים לאחר הבליעה. המשתמש באקסטזי מרגיש ערני ומלא אנרגיה, אך שליו מאוד. הרגישות לכאבים פוחתת וצבעים נראים חדים וברורים יותר. בדרך כלל, אדם המצוי בהשפעת אקסטזי רואה באנשים הסובבים אותו, אוהבים ושמחים יותר, לכן מכונה האקסטזי ´סם האהבה´. כאשר עוברת השפעתו של הסם המשתמש חש, בדרך כלל, עייפות גדולה אך אינו מסוגל להירדם. בנוסף, שורה עליו אווירת דכדוך ודיכאון עקב ירידה חדה ברמות הסרוטונין במערכת העצבים המרכזית. מאוחר יותר, מתחילה השפעתו להתפוגג (אלא אם נבלע עוד כדור). אף אם המשתמש בלע כדור אחד בלבד הוא עשוי להרגיש את התופעות שמופיעות אחרי השימוש, במשך כמה ימים עד שבוע (במקרים של משתמשים באופן יותר רציף יורגשו התופעות אף יותר משבוע).


פרמקולוגיה (איך זה עובד?)
האקסטזי, בדומה לתרופות פסיכיאטריות נוגדות דיכאון - SSRI (Selective Serotonine Reuptake Inhibitor), מעקב ספיגה חזרה של סרוטונין למוח, אך בניגוד לתרופות, האקסטזי גם מגביר את היצור של הסרוטונין (וגם של דופמין, נוראפינפרין ואצטילכולין). הסרוטונין הוא טרנסמיטור במערכת העצבים האחראי על מצבי רוח. רמות גבוהות של סרוטונין משרות תחושת אופוריה ומרץ. במצב רגיל ישנו אנזים שמפרק סרוטונין כשרמתו עולה. מעקבי הפירוק של הסרוטונין נקשרים לאנזים שמפרק סרוטונין כך נשאר הסרוטונין זמן רב יותר בסינפסה. בנוסף נכנס ה MDMA לסינפסה ומיצר עוד סרוטונין. בעזרת שני המנגנונים האלו עולה רמת הסרוטונין. כשרמות הסרוטונין עולות עליה חדה נוצר סיכון בראותי.


אנרגטיקה:
בדרך כלל שמנסים להבין אנרגטיקה של תרופה צריך לבדוק את תופעות הלוואי שלה.
בסמים ניתן לבחון את הסכנות.

הסכנות בשימוש באקסטזי הן:
התחממות יתר של הגוף - האקסטזי גורם לעליה חדה בחום הגוף (היפרתרמיה) וצמא מוגבר. פעילות גופנית מאומצת (כמו ריקוד לאורך שעות) עלולה להוביל להתייבשות. מכאן שהחום עלול להוביל לחוסר יין. החום משפיע בכמה מישורים, השפעה על הלב, על הShen ועל הכבד.

החום מניע מאוד וגורם לתנועה של צ´י הכבד ושחרור סטגנציות, דבר זה מתאפיין בחוסר העקבות של המשתמשים. (אולי זה מסביר את הכינוי ´סם האהבה´) מנגד, חלק מהמשתמשים מעידים על תופעות של מתח בשרירים, הידוק הלסתות (´נעילתן´) ושחיקת שיניים, בחילה, ראייה מטושטשת, והתעלפות תופעות עלו מתקשרות יותר לרוח של הכבד, חשוב לזכור שהחום עלול לגרום לעלית רוח במקרים מסוימים.

הערה: מעבר לסכנה שבעליית החום ואובדן נוזלים, עלולה תחושת הצימאון לגרום לשתיית מים רבים במהירות, דבר שעלול לגרום לירידה בריכוז האלקטרוליטים של הדם עקב שתיית מים בכמות גדולה במיוחד תוך זמן קצר. תופעה זו עלולה לגרום להפרעות קצב לב עד מוות. מצב זה מיוחס, ברפואה הסינית, לכיבוי יאנג הכליות (בשל הצפת הנוזלים) ומכאן הדרך לפגיעה באש הלב, קצרה.

אקסטזי עלול לגרום להפרעות בקצב ובפעולת הלב, בפרט באנשים הסובלים ממומים בלב (לעתים קרובות מדובר במום סמוי שאינו גורם לבעיות מיוחדות עד לשימוש בסם, או למאמץ גופני חריג).
נטילת מנה גדולה מדי של אקסטזי עלולה לגרום לסחרחורות, בלבול, חרדה ותחושת אובדן שליטה. גם תופעות אלו מצביעות על הפרעה ל Shen , חום בלב ועליית רוח על רקע חום. העלייה של ה Shen למעלה מאפשרת תחושת האופוריה בזמן השימוש באקסטזי.

דווחו מקרים של פגיעה בתפקודי כבד. ממצאים אילו מאוששים את ההנחה שהסם פוגע ביין הכבד, מחמם אותו ויכול להעלות רוח. תופעה זו תומכת בהופעת ההתכווצויות, נעילה ושחיקת שיניים ומצבים פרכוסיים. פגיעה בכבד לאורך זמן עלולה להוביל לדיכאון (למרות שבאופן זמני החום מעלה את ה Shen וגורם לאופוריה).

למשתמש הקבוע באקסטזי עלול להיגרם נזק מצטבר לטווח הארוך, בעיקר למידת רגישותם של קולטני הסרוטונין במערכת העצבים. מצב כזה פוגע במצב הרוח, בתיאבון וביצר המיני, ובסופו של דבר עלול להביא לדיכאון קליני עד ל´איפוס´ הקולטנים האלו, תהליך שיכול להימשך חודשים עד שנים.
תופעות אלו מצביעות על התשת הצ´י באופן כללי וצי הלב בפרט ואולי גם פגיעה בצי הכליות.


לסיכום:
באנשים שנפגעו מאקסטזי יש לתת את הדעת בתמיכה ביין הכבד והורדת רוח. בכל מקרה חובה למנוע, בזמן הרעלה, נזק נוסף לכבד שיכול להיווצר מאלכוהול או משילוב של חומרים מחממים אחרים הפוגעים ביין הכבד ומעלים Shen (לרבות מריחואנה). מניעת התייבשות וקרור הגוף הם טיפולים חיוניים במצבים חריפים אך יש להיזהר משתיית יתר. פעולה זו יכולה להתבצע על ידי שתית מים קרים באופן מתון לעתים קרובות (כדי להתגבר על תחושת הצמא והיובש בגוף), מנוחה (כדי למנוע המשך התחממות הגוף) וניתור מצב השתן (לוודא שיש מספיק שתן אך שהוא אינו שקוף מידי) כדי למנוע פגיעה ביין וביאנג הכליות.
וכל זאת בהנחה שמדובר, אכן, באקסטזי ולא בתערובת כימית לא מזוהה שעלולה לגרום למוות הרבה יותר מהר...


מקורות:
* ויקיפדיה: ללחוץ כאן

* Is ecstasy MDMA?
סקירה על רמות ה MDMA בטבליות אקסטזי ומידת הנקיון שלהן.
AC Parrott, Psychopharmacology, March 2004: ´The latest reports suggest that non-MDMA

* שימוש באקסטזי פוגע בזיכרון ובייצור הסרוטונין במוח ללחוץ כאן

* הרשות למלחמה בסמים ללחוץ כאן

* אינטראקציות בין צמחים לתרופות – אתר תמורות ללחוץ כאן

להפניות
למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

עמרי כהן - כותב מאמר זה הוא מטפל ומדריך בשיאצו - טווינה

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז