לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Da Zao= Fructus Zizyphi Jujubae ברפואת הצמחים הסיניים

 
 
ג´וג´ובה ´תמר גדול´ הינו פרי הנפוץ בסין וניתן לקנות אותו כמעט בכל חנות שכונתית. במטבח הסיני הינו משמש להמתקת ארוחת הבוקר- דייסת אורז מתוקה. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צמודי צמחים Dui Yao שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 

Da Zao= Fructus Zizyphi Jujubae
ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
Da Zao = Fructus Zizyphi Jujubae המכונה גם ´תמר גדול´ או תמר סיני: נקרא כך בשל הדמיון בינו לתמר אך למעשה אינו תמר מבחינה בוטנית. בסין קיימים סוגים שונים של הג´וגובה ולא כולם ניתנים לאכילה. הצמח הוא שיח שהתפשט לאסיה ומשם לרוסיה, צפון אפריקה, אירופה ורק ב 1908 הג´וג´ובה וצמחים נוספים הגיעו לאזור אמריקה הצפונית. בתעשיית הקוסמטיקה משתמשים בצמח\פרי כתוספת לתכשירים לעור שכן הינו בעל פעילות נוגדת דלקת, נוגדת קמטים ובעל יכולת ללחלח את העור ובמיוחד להקלה על כוויות שמש - לעור ´שרוף´.
ברפואת הצמחים הסינית קיימים מספר עיבודים לצמח המקנים לו שינוי בשמו Da Zao = לאחר חליטה במים רותחים אופים את הפרי עד שקליפתו משחירה והופכת למבריקה, כמו כן הוא גדול יותר מ Hong Zao ונאמר עליו שהוא מחזק את ה Qi יותר מאשר את הדם.
Hong Zao = לאחר חליטה במים רותחים מניחים אותו להתייבש בשמש. ונאמר עליו שהוא מחזק את הדם יותר מאשר את הQi . זהו הצמח הנפוץ בשימוש רפואי.
Hei Zao = זהו ה - Da Zao לאחר שעבר עישון. במקור אחד נכתב כי הוא לא מומלץ לשימוש רפואי וזאת בשל היכולת שלו להכניס אש או חום לתוך לחות במידה וקיימת. כמו כן הוא פוגע בשיניים ואסור לשימוש כשיש פרזיטים במערכת העיכול.


מאפיינים כלליים:



Da Zao = Fructus Zizyphi Jujubae
פרוש השם: ´תמר גדול´
קטגוריה: מחזקי Qi
אנרגיה: חמים,מתוק.
מרידיאנים: טחול-לבלב.
מינון: g10-30 או 3-12 פירות.
תפקידים:
* מחזק את הטחול ואת ה Qi - למגוון תופעות חולשה עקב חסר Qi בטחול ובקיבה כדוגמת: עייפות, חולשה, קוצר נשימה, חסר תיאבון, יציאות רכות. למטרה זו ניתן לתת אותו כחלק מפורמולה או כצמח בודד בדייסה או עוגיות.
* מזין דם ומרגיע את הנפש - מתאים לכל הסימפטומים מחסר דם כחיוורון בפנים, שפתיים, ציפורניים, איבוד משקל, סחרחורות, ראיה מעורפלת ועוד. מבחינה נפשית הוא מטפל ב restless organ disorder מצב בו יש חוסר יציבות נפשית, קשיי שינה, עצבנות, דאגנות יתר, חרדות ובמצבים חמורים תהיה הפרעה בדיבור ובהתנהגות.
* מעדן ומהרמן צמחים אחרים בפורמולה - לצמח יכולת לעדן את הגסות של צמחים אחרים בפורמולה ולהגן על ה Zheng Qi וזאת בזכות היותו מחזק Qi ודם. זהו צמח הבחירה כאשר אסור להשתמש ב Rx. Glycyrrhizae Uralensis = Gan Cao .



הגישה הנטורופתית:


אין להתבלבל בין ה Jujube לבין ה Jojoba שהוא שמן מצמח לגמרי אחר (ההערכה במקומה בגלל הטעות הרווחת במספר אתרים בתחום). הג´וג´ובה נמכר כתוסף בקפליות למטרות הבאות:
לעצירות אקוטית או כרונית. לריכוך תוכן המעי ושחרור ללא שלשול. לסוכרתיים. בנוסף מציינים אותו כמוצר לא ממכר, לא מייבש או פוגע בספיגת מינרלים וללא תופעות לוואי או תופעות טוקסיות. נטען עליו כי הוא מכיר את החומרים הפעילים הבאים: פוליפנולים, פלבנואידים, אלקלואידים ואיזוקווינולים.



מידע מחקרי - פרמקולוגי על ה Da Zao = Fr. Ziziphi Jujube:


הפורמולה Minor Bupleurum Decoction אשר מוכרת ברפואת הקמפו כבעלת פעילות מיטיבה לבעיות דלקת הכבד, נמצאה כבעלת אפקט מגן ומפחית פעילות ב Cytochrome P450 1A2, CYP3A וב- Xanthine oxidase . גורמים אילו מכוונים להגנה על פעילות הכבד מפני רעלים ורעלנים שונים ומחזקים את המחקרים המפורטים להלן.
The in-vivo effects of sho-saiko-to, a traditional Chinese herbal medicine, on two cytochrome P450 enzymes (1A2 and 3A) and xanthine oxidase in man.
J Pharm Pharmacol. 2003; 55(11):1553-9 ISSN: 0022-3573

- למרות שהכבד לא מצוין בין האיברים אליהם חודר הסיזיפי, הרי מחקרים שונים מעידים שהוא מצמצם נזקי CCl4 בעכברי מעבדה ומשקם את הכבד שלהם מהר יותר.
- בקומבינציה עם בוטנים וסוכר חום למשך חודש נצפתה ירדה משמעותית בטרנסאמינזות של חולי צהירוזיס והפאטיטיס.
- מחקרים שונים מראים שהוא מסייע בהעלאת משקל.

נמצא בפרי רמות גבוהות של cAMP מעבר לכל צמח מוכר אחר. בשלב זה לא ברור מהי השפעתו כאשר הוא נספג בגוף (אך פעולתו כמתווך וזרז תהליכים אנזימטיים בתוך התאים בוודאי ידועה).
High-Level of Cyclic AMP in the Jujube Plum.
Planta Med. 1981; 42(8):380-4 ISSN: 0032-0943
Hanabusa K; Cyong J; Takahashi M
Oriental Medicine Research Centre of the Kitasato Institute, Tokyo, Japan


טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:

בראייה סינית אין לרשום אותו במצב חום מעודף, לחות או ליחה חמה ויש להיזהר במצב של לחות במחמם המרכזי או סטגנציית Qi. במינון גבוה מידי יגרום לתחושת נפיחות בטנית, שלשול, תחושת חום וצמא. במקור אחד נאמר שאינו מומלץ לילדים או לנשים לאחר לידה.
בראייה מערבית הוא לא מומלץ כשיש פרזיטים במערכת העיכול. צריכה מוגזמת של הצמח תפגע בשיניים עקב הריכוז הגבוה של הסוכר בצמח.


צמדים - Dui Yao:


Fr. Zizyphi Jujubae + Uncooked Rz. Zingiberis
Da Zao + Sheng Jiang
Da Zao= Fructus Zizyphi Jujubae.- חמים ומתוק. מחזק את הטחול ואת ה Qi, מזין דם ומרגיע את הנפש, מעדן ומהרמן צמחים אחרים בפורמולה.
Sheng Jiang = Uncooked Rhz. Zingiberis - חם, חריף. משחרר את החיצון ומפזר קור. מחמם את המחמם המרכזי, עוצר הקאות, מפזר קור ומפסיק שיעול. מפחית רעילות של צמחים ומווסת בין ה Ying ל Wei .
לשילוב זה ישנם שני שימושים עיקריים. האחד לאזן בין רמות ה Ying ל Wei וזאת בנוסף לתפקוד הצמחים גם בעזרת הטעמים שלהם: מתוק וחריף אשר גורמים לחיזוק ותנועה של נוזלים והשני להרמן בין הטחול לקיבה ואת המחמם המרכזי.
שימושי ל: מצבי חיצון עם הזעה וחום לצד חשש מרוח. עייפות תשישות, כאבי בטן, חסר תיאבון ועוד..

Fr. Zizyphi Jujubae + Sm. Lepidi
Da Zao + ting Li Zi
Da Zao= Fructus Zizyphi Jujubae.- חמים ומתוק. מחזק את הטחול ואת ה Qi, מזין דם ומרגיע את הנפש, מעדן ומהרמן צמחים אחרים בפורמולה.
Ting Li Si = Semen Lepidi - קר, מר וחריף. מנקז ליחה מהריאות ומפסיק צפצופי נשימה, מנקז נוזלים ובצקות.
ביחד הם מנקזים בחוזקה ליחה מהריאות אך ללא פגיעה ביין הריאות או בקיבה .
שימושי ל: אסתמה, שיעול נבחני, קוצר נשימה , בצקת בפנים, מיעוט שתן כתוצאה מהצטברות נוזלים בריאות.


למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר

עריכה מקצועית: חיים חן – מטפל ברפואה סינית

להפניות
למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז