לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

טווינא - השיטות העיקריות כיום בטווינא ובעיסוי רפואי

 
 
טווינה במהלך טיפול ביתי בסין טווינה היא שיטת טיפול סינית המטפלת בבעיות נוירו-אורתופדיות, אך לא רק. המאמר מציג את תהליך הלמידה וההכשרה של המטפל בעת העתיקה, מאזור ג´יאן-סו שבדרום סין, דרך מנזר שאולין ועד לעת הזו. המאמר מפרט את שיטת האימון הקלאסית, סביבת חדר הטיפולים והכלים בהם המטפל שומר לא רק על המטופל אלא גם על עצמו. מאמר זה מהווה חלק מתוך הספר השלם למטפלי טווינה.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

 תיאור של השיטות העיקריות כיום בטווינא ובעיסוי רפואי

שיטות עיסוי מסורתיות בסין:
א. העיסוי של התבוננות באצבע אחת

סגנון זה של טווינה התפתח בדרום סין, לאורך נהר Chang Jiang, במיוחד בג´יאן-סו ושנחאי מאז שושלת Qing. הסגנון מבוסס על עקרונות הרפואה הסינית המסורתית. ישנן אחת עשרה טכניקות בשיטה זו והן: אחיזה, לחיצה, עיסוי, כריכה, אחיזה, פיתול, הברשה, התנגשות, דחיפה מהירה, הזזה סיבוב והרעדה.
בסגנון זה המניפולציות רכות אך חודרות ובעלות עוצמה. הרכות כאן חשובה ביותר. מאחר וטכניקות האב של סגנון זה קשות לביצוע ניתנת הדגשה רבה ללימוד הבסיסי. התלמידים נדרשים ללמוד תחילה תרגילים לחיזוק גופם – Yi Jin Jing . ולאחר מכן טכניקות האב מתורגלת על שק אורז. הטיפול דורש ידע בנקודות לאורך המסלולים ובערוצי השרירים והינו יעיל לבעיות פנימיות וחיצוניות כאחד.

ב. עיסוי התרגול הפנימי
עיסוי התרגול הפנימי מתבסס בעיקר על לחיצות של אזורים שונים בכף היד. הוא דורש מיומנות טובה בתרגילים הפנימיים של מנזר שאולין. בתהליך, המטפל צריך להיות מסוגל לכוון צ´י פנימה ובו זמנית להוציא כוח ועוצמה החוצה. המניפולציות צריכות להיות בעלות עוצמה, נמרצות אולם רכות, כאשר היין והיאנג באיזון ורכות ועוצמה שימושיים במקביל. השיטה מדגישה את חיזוק כלל הגוף לצורך בריאות ומניעת מחלות. קלינית הדגש מושם על טיפול חיצוני עם תרגול פנימי. כלומר, על המטופל בזמן המניפולציה לבצע תרגילים פנימיים של מנזר שאולין כדי לחזק את גופו ולשמור על כושר טוב.
המניפולציות העיקריות של סגנון זה הינן דחיפה שטוחה, דחיפה בעזרת כרית האגודל, דחיפת צד, אחיזה בעזרת חמש אצבעות, אחיזה בעזרת שלוש אצבעות, הרמה ואחיזה, לחץ בעזרת האצבעות, לחיצה, הפרדת הדבקויות, איחוד, הברשה, דחיפה קשתית, הנעה, הצלבה, החזרה, ניעור, התנגשות, הסעה במסלול ונגד המסלול, הכאה בעזרת כף היד, הכאה בעזרת אגרוף, ועוד.
ככלל, המניפולציות נמרצות, קפיציות וחלקות, חודרות ובעלות אופי צפוני סיני.

ג. עיסוי בלחיצת אצבע אחת בנקודות לחץ
סגנון זה פופולארי מאד והתפתח מתוך אומנויות הלחימה הסיניות, מטכניקות כגון מכה לנקודות, אחיזת נקודות ופתיחת נקודות. כל הטכניקות שתוארו נלקחות מתוך טכניקות לוחמה, הן לצורך התקפה והן לצורך איזון והחלמה. סגנון עיסוי זה הפך להיות ידוע מאד בסין במניעת וטיפול מחלות דרך טיפול במסלולים ובנקודות לאורכם. הטכניקות נמרצות, חלקות ואנרגטיות. לצורך ביצוע נכון צריכות להיות למטפל אצבעות וזרועות חזקות מאוד וכן כוח תומך בכל גופו. לכן סגנון זה אינו מתאים למטפלים מתחילים. טכניקות אלו יעילות מאוד למרות שביצוען, לא אחת, כואב מאוד למטופל.


דרישות הטיפול בטווינא
הטווינה נחשבת לאחת השיטות העיקריות והיעילות ביותר בתחום של טיפול בפגיעות ברקמות חיבור רכות, מחלות גידים ומפרקים והפרעות פנימיות שונות. רופאי טווינה מקצועיים נדרשים לידע רב ברפואה סינית ומערבית ומיומנות בשיטות האבחון השונות של הרפואה הסינית.

הטיפול בטווינה כולל טכניקות ידיים מגוונות המעבירות לחץ וכוח במטרה לגרום לשינויים במבנים הפיזיים - אנרגטיים בגוף המטופל. כמו כן, משולבות טכניקות אנרגטיות המשמשות לאיזון, שינוי ופתיחת מסלולים בהם נעים הצ´י, הדם והג´ינג.

עיקר הפעולה נערכת על ערוצי השרירים ולכן ישנה חשיבות רבה ללימוד והבנת מסלוליהם, איזורי ההשפעה שלהם, הפתולוגיות האופניות ונקודות השליטה בהם. לצד ידע במסלולים אלו, דרושה היכרות טובה עם כל הערוצים העיקריים הזורמים בגוף ופעולת הנקודות הנמצאות לאורכם.

בכדי להגיע לרמה מקצועית חובה על המטפל לתרגל את גופו ונפשו בצורה קבועה. התרגול חייב להתבצע בשלבים ובהתמדה רבה. במשך הלימוד יש לשים לב לא רק לאופי הטכניקה, הכוח הדרוש והיציבה אלא גם לאופי והמצב
הנפשי מנטאלי. יש לשים לב למבנה התנועה, ותנועות החיוניות לצורך ביצוע הטכניקה.כלומר, יש להתאמן, לרכוש יכולת לעמוד באימון לאורך זמן, להשקיע זמן רב באימון ולעבור את הקשיים ההכרחיים הדרושים כדי להגיע למומחיות!

ישנם שלושה שלבים בלימוד:
א. אימון של שק אורז .
ב. אימון על גוף האדם.
ג. אימון מניפולטיבי לצורך טיפול במחלות שונות ונפוצות.

יש להיעזר באימון תרגילי נשימה והתבוננות - צ´י קונג, זאת במטרה לשפר את זרימת הצ´י בגוף ואל הידיים. כמו כן יש לתרגל בצורה קבועה תרגילי טאי צ´י, קונג פו או תרגילים ספציפיים שונים המכוונים להגברת הכושר הגופני ושיפור היציבה והעוצמה הגופנית, לצורך העברת טכניקות הטווינה בצורה יעילה וטובה.

יש לזכור שקל ללמוד את הטכניקות בזמן קצר אך קשה מאוד להגיע למיומנות בלי לרכוש נסיון ובלי להתאמן לאורך זמן באימונים מיוחדים!


אופי הטיפול
כאשר זרימת הצ´י מופרעת בגוף, מופר האיזון בגוף ונוצרת הקרקע המתאימה להתפתחות מחלה. תחת רוב המקרים יופיעו חסימות שונות של הצ´י ודם שיגרמו לכאב, דלקת וחוסר יכולת לבצע פעולות פיזיולוגיות הרמוניות באיור מסוים. הפעולה הרפואית המיידית כוללת החזרת זרימת הצ´י והדם. כדי להחזיר את זרימת הצ´י חובה לשחרר תחילה את התקיעות ורק לאחר מכן לטפל בעודף או בחסר.

ניסיון רב של מומחים בעבר ומחקרים בהווה מראים שיש תוצאות של חיזוק וניקוז בהקשר לאופי המניפולציות, הכוח המושקע בה, בחירת תדירות הטכניקה (מהירה ונמרצת או איטית ורגועה), הכיוון בו מופעל הכוח ומשך
הזמן בו הוא נערך. באופן כללי ניתן לומר: במצבי עודף שונים על הטכניקות להיות כבדות, חזקות יותר, תדירות נמרצת ומהירה, נגד כיוון זרימת הערוץ ולהימשך למשך זמן קצר.
במצבי חסר על הטכניקות להיות קלות ורכות יותר, תדירות רגועה ואיטית, בכיוון זרימת הערוץ ולהימשך פרק זמן ארוך. הטיפול יתמקד בעיקר בגירוי הפתחים.

רוב הטכניקות המניפולטיביות של הטווינה מפזרות, פותחות ובעלות אופי נמרץ ויאנגי, לכן יתאימו ברוב המקרים לבעיות עודף וחסימות שונות. מאחר וזה השוני העיקרי בין שיטת העיסוי הרפואי לשיטות שונות של מגע המוכרות היום כמו השיאצו, ישנה נטייה לצמצם את שיטת העיסוי הרפואי הסיני הכוללת את כל טכניקות המגע האחרות, בעיקר אלו שהתפתחו ביפן על כל סוגיהןף למעט הטכניקות בהם המטפל נוגע ברגליו במטופל (כגון בעיסוי תאילנדי וכו´ ) דבר הנחשב לחילול כבודו וגופו של המטופל!

השוני בשיטת הטווינה לעומת שיטות מגע אחרות, כמו השיאצו, הינו המיקוד בטכניקות יעילות לפתיחת סטגנציות צ´י ודם טיפול בבעיות מסוג עודף.


כאשר מבצעים טכניקה כלשהי במגע על הטכניקה לכלול מספר איכויות:
א. טכניקה חלקה וקלילה.
ב. טכניקה בעלת קצב נכון.
ג. טכניקה המשכית, זורמת והרמונית.
ד. טכניקה המתאימה לרגישות המטופל, ולסוג הבעיה שלו.


מטרות עקרוניות בהפעלת העיסוי הרפואי: 
א. איזון בין יין ליאנג.
ב. ויסות הפעולות בין המסלולים השונים, צ´י ודם ואיברים.
ג. שיקום הפעולה של הגידים והשרירים , עצמות ומפרקים.
ד. חיזוק ופיזור ע´י עיסוי.


שיטות אימון במניפולציות


אימון במניפולציות הינו אימון מקצועי המתמקד במיומנויות בסיסיות כדי להכין תלמיד לשליטה טובה וכדי לרכוש כוח מתאים בהפעלתן. אימון קפדני של טכניקות בסיסיות נדרש כדי לבסס ´רפלקס מותנה´ בהתאם למבנה התנועה הנדרשת.
מניפולציות שונות קשות ומורכבות לביצוע, לכן נדרש אימון חוזר ונשנה כדי לתת תוצאות טובות. האימון בטכניקות הבסיסיות מתחלק, כאמור, לשלושה שלבים:
א. אימון על שק אורז
ב. אימון על גוף האדם
ג. אימון מניפולטיבי לצורך טיפול במחלות שונות נפוצות.

אימון על שק אורז
אימון בטכניקות בסיסיות על שק אורז הינו האימון הבסיסי שכל מתחיל צריך לתרגל תחילה. למעט מניפולציות הדורשות תנועות פסיביות של המפרקים, ניתן לבצע את כל שאר המניפולציות על שק האורז. המידות והחומרים הדרושים לשק הינם:
לתפור שק באורך של 25 ס´מ ו 16 ס´מ רוחב. למלא אותו באורז לבן עגול איכות טובה (חול יכול להוות תחליף הכי קרוב אבל פחות מומלץ) ולתפור את פי השק. לאחר מכן עוטפים את השק בבד כותנה נעים כאשר בהקצה אחד יש פתח ובקצה השני ישנו שרוך המשמש להידוק האורז בשק הפנימי. בתחילה השק יכול להקשר בחוזקה ולאחר מכן, עם רכישת המיומנות, משחררים אותו בהדרגה. באימון, שק האורז מונח על שולחן ישר, כאשר המתרגל עומד או יושב בהתאם למניפולציות השונות.

בתחילה יש לבדוק אם התנועה הינה נכונה. אין שום צורך בהפעלת כוח כלשהו אלא לימוד מסלולים נדרשים. הפעלת כוח אינה רצויה בשלב זה שכן היא תעוות את הטכניקה ותוביל לנוקשות אצל המתרגל, דבר שעלול להתפתח לפגיעות כמות מתיחות, כיווצים ועוד.
לאחר תרגול רציני למשך זמן מה, המניפולציות יהפכו איכותיות יותר, התנועות יהפכו נכונות ויגיעו לרמה מכאנית הדרושה להפעלת כוח בצורה אוטומטית.

בנוסף, בשלב הראשון של האימון בשק האורז, יש לבצע את המניפולציות בצורה ממוקדת ´עוצמה מקומית´ או לאורך קו ישר בהתקדמות ´עוצמה נמשכת´ . הדבר מועיל כאשר, לאחר מכן, עובדים על מטופל בנקודות מסוימות או כשצריך לפתוח ולעבוד לאורך מסלול מסוים.

ולא פחות חשוב: חשוב לאמן את שתי הידיים במידה שווה בכל מניפולציה!


אימון על גוף האדם
לאחר שמסיימים את השלב הראשון באימון, עוברים לאימון על גוף האדם, כדי לרכוש מיומנות הפעלה קלינית. ישנם שני סוגי אימונים:
א. אימון לאורך מסלולים וההפעלה הנכונה של הנקודות השונות לאורכם.
ב. אימון על חלקי גוף שונים ובחירת המניפולציות המתאימות לכל חלק.


אימון מניפולטיבי לצורך טיפול במחלות שונות נפוצות 
מניפולציה בשלב זה מתמקדת על האימון ב ´צורות בסיסיות´ לבעיות הנפוצות בטיפול הקליני. החיקוי מועיל לא רק להבנה טובה יותר של שיטות ההפעלה השונות, אלא גם להכללה של טכניקות מיוחדות הנדרשות במצבים מסוימים בקליניקה, סיבת בחירת נקודות מיוחדות לטיפול במחלה מסוימת וכו´. זהו שלב חשוב בלימוד לפני התנסות עצמאית בטיפול קליני.


צרכים קליניים לביצוע עיסוי רפואי


דרישות לחדר טיפולים
חדר הטיפולים צריך להיות מסודר, נקי, בהיר, מאוורר ונוח. לפחות אחד מהקירות צריך להיות מכוסה במראה שכדי שגם המטפל וגם המטופל יוכלו לתקן את היציבה והמנח שלהם בהתאם לסוג המניפולציה הנדרשת.
מיטת הטיפולים צריכה להיות יציבה במידות של: 2 מטרים אורך, 80 ס´מ רוחב ו- 80 ס´מ גובה, מכוסה בספוג ועטופה במעטה נעים למגע. היא צריכה להיות ממוקמת רחוק מקירות, עם שרפרף קטן ועם יכולת לשנות את גובהו, בכדי שהמטפל יוכל לבצע את המניפולציה בהתאם.
לוח או עגלה קטנה צריכה להיות בנמצא כדי להניח עליה חומרים דרושים שונים.

תווך לעיסוי רפואי
התווך שימושי בעיסוי כדי להגביר את הפעולה הרפואית של העיסוי, ללחלח את העור ולהגן עליו. ישנה היסטוריה ארוכה לשימוש בתיווכים שונים לצורך עיסוי רפואי בסין. לדוגמה:

´כאשר מטפלים במחלות חום קדחתיות יש לעסות עם המשחה אלף פעמים ואז המשחה תתן את התוצאות´
האוסף הכללי של הקלות מקודשות - כרך 4

´מחלות קודחות עם כאבי גב תחתון מחלימות בטיפול בלחיצה ועיסוי עם שמן שומשום בחלק הכואב´.
העבודה השלמה של Zhang Jin Yue - פרק 45

כיום משתמשים בקליניקה בעיקר בתיווכים הבאים:1. אבק טלק
אבקת הטלק יכולה להיות בשימוש כל השנה, במיוחד בקיץ, כאשר אנשים מזיעים, דבר שיכול לגרום לעור להינזק ולהיפצע. הטלק מגן גם על ידי המטפל וגם על עור המטופל. לחומר תכונה מקררת והוא קולט לחות.

2. משחה קדושה סינית
תערובת של Methyl Salicylate (אספירין) ווזלין. נקרא משחה סינית קדושה ושימושי בעיקר באביב, סתיו וחורף. מתאים למניפולציות שפשוף, לחיצות ועיסוי. הוא מגביר את אפקט החום של המניפולציה. תוספת של קטנה של שמן מושק משפר את יעילות הטיפול, בעיקר בהגברת זרימת הדם והקלה על כאב בשל הסרת סטגנצית דם.

3. קרם עיסוי
זהו קרם כלשהו. יכול להיות בשימוש כל השנה ולהקל על ביצוע מניפולציות מסוימות בעיקר באזורים שעירים.

4. שמן שומשום
כמות מעטה של שמן שומשום לטכניקות שפשוף מגבירות את אפקט החום של המניפולציה.

5. משחה חיונית – Essential Balm
מכילה קמפור, מנתה, סנה, ווזלין.
שימושית לסלוק רוח, הקלה על כאב, רענון המחשבה והחזרת ההכרה. כל החומרים (למעט ווזלין המהווה חומר תיווך) מקררים ומשמשים לסילוק חום. ניתן למרוח אותה ברוב חלק הגוף (אך להיזהר באזור הפנים ואזורי עור רגישים). יעילה כנגד הצטננות, אף גדוש, כאב בטן, כאבי פרקים, עקיצות יתושים ופרעושים.


חומרי תיווך נוספים שיכולים להיות בשימוש: 
למידע אודות שימוש בקומפרסים ללחוץ כאן
1. מיצים, השריות צמחים במים או בשמן. 
מיצים יכולים להיות מופקים מירקות או מחומרים שונים בלתי מעובדים. ניתן למהול אותם עם מים.
ניתן להכין גם משרה, אותו מכינים כאשר החומר מושרה במים חמים או חמימים לפחות 20 דקות כאשר הצמח או הקליפה טחונים.
ניתן להשרות את הצמחים בכלי סגור המכיל שמן שומשום או שמן זית. להעמידו בשמש או בצל (לפי צורת העיבוד המומלצת) למספר שבועות ואז ניתן להשתמש בו.
שמן שימושי כאשר רוצים ליצור אפקט מחמם אבל רוצים שהאפקט המחמם יישאר בתוך הגוף. בהשריה מימית או מיצוי טבעי, העור נשאר פתוח. לכן ההשפעה מקררת עד קרה בהתאם לחומר בו משתמשים.

2. בצל - Allium
יש לרסק מספר ראשי בצלים לבנים חריפים ולמצות מהם את המיץ.
המיצוי, כמות שהוא, מתאים לבוגרים. מעט מהילה במים מתאימה לילדים.
חם, חריף ומייזע, מחזק יאנג.
טיפול בנקודות כגון GB-20 , GV-14 והאף יכול להקל על הצטננות, גודש באף, כאבי ראש כתוצאה מקור ועוד.
טיפול בטבור ובבטן התחתונה יקל על כאבי בטן או שלשול.

זנגביל - Zingiberis Officinalis 
חם, חריף, מפזר קור, מחזק את המחמם האמצעי.
שימושי לבעיות קור ורוח קרה, שרירים תפוסים, כאבי ראש.
טוב לשיעול לח כאשר מועבר על אזור הצוואר והעורף לנק´ כגון:
GB-20 , GV-14 , UB-12 ועוד.
כאב בטן, שלשול, הקאה, מלאות בבטן יכולים להיות מטופלים בנקודות כגון: CV-12 , CV-8 .

שום - Allium Sativum
חריף, חם מאוד, מחזק יאנג, מחזק את המחמם המרכזי.
מתאים לשימוש באזור החזה וגב עליון להצטננות, ושיעול ליחתי.
טוב לשימוש בכל מקום בגוף בו יש גירוד, פרזיטים שונים על העור והקרקפת.

מנתה - Mentha Haplocaclyx 
חריף, קר, מפזר רוח חמה, מטהר את הראש, עיניים, וגרון, מרגיע גירוד, מקל על זרימת דם וצ´י בעור.
מתאים לעיסוי ברקות ובמצח, באזור האף והגרון, להתקפת רוח חמה, כאבי ראש, גרון אדום וכואב, אף סתום שיניים וכדומה.

חלמון ביצה
שוברים ביצה ומפרידים את החלק הלבן בו משתמשים. מתאים לטיפול בילדים.
מלחלח את העור ואת הריאות, מפחית נפיחויות, מקל על גירוד, מקל על כאב.
כאשר נמרח ומוחדר לעור באזור הגרון והלחיים, החומר מתאים לדלקות חניכיים, כאבי שיניים וכאב גרון. כללית, מקל על גירודים שונים בצורה מקומית.

קינמון - Cx. Cinnammomi Cassiae
חריף, חם, מרגיע את השרירים, מייזע, מחמם את הערוצים, מחזק יאנג.
יעיל לרוח קרה, חסר יאנג ובעיות קור שונות. במיוחד כאשר נמרח על הגב לאורך הערוץ השלפוחית והערוץ השולט האחורי והבטן התחתונה.

תה ירוק
מר, מתוק, קריר, מרענן את החשיבה, משפר ראיה, מוריד חום, מקל על צמא, מגביר מתן שתן.
שימושי בעיקר בטיפול בילדים כדי להוריד חום.

מים קרים
תווך שימושי מאוד לעיסוי במיוחד בטיפול בילדים כדי להוריד חום.


מניעת פציעות בזמן טפול
יש לבצע אבחון טוב לפני ביצוע מניפולציות ולהכיר את ההתוויות הנגד הידועות לביצוע העיסוי הרפואי.
לדוגמא:
מחלות זיהומיות פנימיות, סרטן, מחלות עור, מקומות פתוחים מדממים, טיפול באזור הסקרום והבטן התחתונה בזמן מחזור או הריון, לאחר רעב או לאחר מאמץ גדול ועוד.
מידע נוסף על התוויות נגד: ניתן ללחוץ כאן

בנוסף לכללי הזהירות המקובלים כדי להגן על המטופל, קיימים כללים נוספים שנועדו להגן על המטפל: מטפל בעיסוי רפואי צריך לעסות רק מה שהוא יכול. כאשר המטופל גדול יחסית למטפל, יש להימנע ממניפולציות שונות. כמו כן, במניפולציות שונות, במיוחד אם המטופל גדול, יש לבקש ממנו לשתף פעולה.

יש לבצע מניפולציות כגון משיכות והרעדות או תנועות בעלות טווח תנועה גדול, בזהירות ללא הפעלת כוח מוגזם או כוח גס כלל!
מטפל במסג´ רפואי צריך להיות בעל מבנה חזק באופן כללי. הוא חייב לשמור כל הזמן על מספר כללים כדי לשמור על בריאותו ולא לבזבז כוחות ולהתעייף:
* עמידה נכונה
* החזקת החזה
* משיכת הגב וכיווץ הבטן
* כתפיים משוחררות
* מרפקים נמוכים מהכתפיים
* הידיים חייבות לנוע יחד עם המחשבה שלו
* הגוף מניע את הידיים ולא ההפך!


מידע נוסף:
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות.
למידע אודות קורס עיסוי בתמורות.
לאינדקס הפרקים של הספר המלא למטפלי טווינא ושיאצו מתקדמים

להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: לימודי רפואה סינית


חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז