לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Rx. Bupleuri - Chai Hu ברפואת הצמחים הסינית

 
 
בופלאורי שורש הבופלאורום הוא צמח מרפא בתרבות המזרח. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא במדריך הצמחים של תמורות
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

- Rx. Bupleuri Chai Hu ברפואת הצמחים הסינית


מבוא:
Chai Hu - Rx. Bupleuri (בלטינית: בופלאורום ביחיד, בופלאורי ברבים) הינו אחד הצמחים השימושיים ביותר ברפואת הצמחים הסינית וזאת בשל פעולתו להנעת Qi הכבד הנוטה להיתקע. תקיעות ב Qiהכבד הינה אחד מגורמי הסיכון למגוון מחלות וסימפטומים שונים. ניתן לומר שבמחלות רבות קיימת ברקע תקיעות Qi הכבד שאפשרה למחלה להתפתח.
זהו צמח ממשפחת הסוככים אשר שורשיו מוצאים מן האדמה באביב או בקיץ, מיובשים בשמש ונחתכים לרצועות קצרות וזו הצורה אשר שימושית לרפואה. כצמח צעיר הוא נאכל כירק חי וכאשר הוא כבר בוגר ויבש הוא משמש כצמח בערה לעצים. בשל שימוש זה זכה לשמו Chai – עץ Hu – ירק.
ישנם שני סוגי בופלאורום: הצפוני שהוא קשה יותר ונקרא Bei Chai Hu (צפוני) או בופלאורום קשה = Ying Chai Hu ויש את הסוג הדרומי הנקרא: Nan Chai Hu והוא רך יותר כלומר - Ruan Chai Hu . כיום הזן הצפוני נפוץ יותר בשימוש. הבופלאורום מתאים לטיפול במצבי סטגנציות והוא נפוץ בשימוש בקרב נשים. תפיסה עממית סינית מניחה כי הנשים הצפוניות יותר נוקשות מהדרומיות (גם בזוגיות...) ולכן נשים מצפון סין צריכות להיות מטופלות על ידי בופלאורום צפוני ונשים מאזור הדרום יותר עם בופלאורום ממקור דרומי.
לצמח מספר תפקודים שונים הוא משמש שלוש קבוצות פורמולות עיקריות:
בקבוצה הראשונה נמצא את הצמח במעמד קיסר ובעזרת הצמחים הנוספים בפורמולה יובלט תפקודו והשפעתו אל שכבת ה Shao Yang היא השכבה שבין הפנים לחוץ. במקרה זה נמצא בפורמולות בעיקר צמחים מפזרים, מקררים ומנקזים.
בקבוצה השניה נמצא את הצמח במעמד קיסר, אלא שכאן הוא יטפל בבעיות הרמוניזציה בין איברים שונים ובעיקר בין הכבד לטחול, כמו גם בין הצד הימני בגוף לצד השמאלי. במקרה זה נמצא בפורמולות גם צמחים מחזקי צ´י ודם.
בקבוצה השלישית הצמח במעמד מוביל. תפקידו להוביל את שאר הצמחים בפורמולה כלפי מעלה. לרוב, פורמולות אילו משמשות להרמה וחיזוק במצבי תמט (צניחת רקטום, צניחת רחם, הרניה, טחורים ועוד) ובמעלה ההיררכיה נמצא צמחים מחזקים כמו ג´ינסנג, אסטרגלוס.

מאפיינים כלליים:


קטגוריה: משחררי חיצון קרירים
אנרגיה: קריר,חריף, מר
מרידיאנים: כיס מרה, כבד, פריקרד, תלת מחמם.
תפקידים:
* משחרר את שכבת ה Shao Yang ומוריד חום - למגוון הסימפטומים בסינדרום שכבת ה Shao Yang : תחושת חום וקור לסירוגין, כאב בהיפוכונדריום ובבית החזה, תחושת מחנק בחזה,תחושת שזיף בגרון או יובש בגרון, טעם מר בפה, עצבנות או נרגנות,בחילות, הקאות, ראיה מטושטשת ודופק מיתרי. תחת תפקוד זה הוא משמש גם כצמח עזר לטיהור חום מחסר:
1- במצבי Steaming Bones Disorder (המטופל יתאר תחושת חום הנובעת מעומק העצם. מצב זה לרוב נובע מחסרYin עם עליית אש) שכן לצמח השפעה מקררת על הכבד וכיס המרה.
2 – כשחום עולה ונתקע בשכבת השרירים והעור הצמח עוזר לשחרר אותו החוצה ( לנדף את החום).
* פותח סטגנציות של Qiהכבד ומשחרר תקיעויות -ייתכן שהוא הצמח החשוב ביותר להנעת Qiהכבד ולטיפול במגוון הסימפטומים הנובעים מהסינדרום: כאב בהיפוכונדריום ובבית החזה, תחושת נפיחות בחזה (חשוב לאבחן שמקורה מתקיעות Qi ולא מלחות - ליחה), תחושת שזיף בגרון עם או בלי קושי בבליעה (וגם כאן חשוב לוודא שמקורה בסטגנציה ולא מסיבה אורגאנית), גיהוקים, ורטיגו, מלנכוליה, דיכאון, שינויים קיצוניים במצבי הרוח, מחזור לא סדיר, PMS, כאבים במחזור ועוד. הדופק מיתרי (בעיקר ביד שמאל).
* מטפל במצבי חוסר הרמוניה של טחול וכבד - למעשה תפקוד זה נגזר מתפקודו הקודם. הצמח מאזן את המחמם המרכזי ברמה בטרנסוורסלית. כאשר הכבד פולש לטחול או לקיבה יהיו סימפטומים של בחילות, הקאות, כאב באפיגסטריום, חסר תיאבון, צרבות ובעיות עיכול שונות (דבר שיכול להשליך על מחלות דלקתיות כמו קרוהנ´ס, על תסמונת המעי הרגיז ועוד).
* מעלה יאנג צ´י מעלה - בעיקר את ה Qi הנקי של הקיבה וכיס המרה שאמורים לעלות מעלה. מטפל במגוון מצבי תמט (צניחות) בגוף : הרניה, רחם, רקטום, טחורים, שלשול, תחושת קריסה של הגוף כולו, הפרשות ווגינאליות, דימומים. מצבים אילו מצביעים על כך שה Qi אינו עולה מעלה כפי שהוא אמור לעלות. כמו כן מכוון את הפורמולה לחלקים העליונים בגוף ובעיקר לעיניים, אוזניים ולעור כמובן שאז שאר הצמחים יטפלו בבעיה באותו איבר.


חומרים פעילים והשפעתם הפרמקולוגית:


מכיל: סייקוספונינים שונים ושמן נדיף עם בופלאורמול , וחומר נוסף שנקרא KY88 . נמצא כי סייקוספונין C הינו בעל פעילות המונעת את התרבות וירוסי HB ע´י פגיעה במנגנון ההתחלקות שלהם. נמצא כי סייקוספונין D הינו בעל פוטנציאל פעילות ציטוטוקסית כנגד תאי כבד סרטניים ויכול לצמצם את הגידול עקב כך. ממצאים אילו תומכים בשימוש הנפוץ בצמח למחלות חום ורעילות בכבד.
במחקר אחר נמצא כי שימוש בבופלאורי אפקטיבי במקרים של פגיעה מורפולוגית מתונה בכבד ולצמצום היווצרות רקמה פיברוטית.

סייקוספונין A מקיים השפעה מונעת כנגד אסטמה אלרגית, שאחד המנגנונים הוא אנטגוניסטיות להיסטמינים יחד עם פעולה לצמצום השפעות האלרגיה. כמו כן ידועה השפעה אנטי פרמאבילית התומכת בממצא זה. ממצאים אילו תומכים בשימוש הנפוץ בצמח לבעיות רוח וחום מהכבד המשפיעים על העיניים והנשימה.

ל KY88 קיים פוטנציאל קליני במקרים של זיהומים כרוניים ובשיקום מערכות חיסון המדוכאות עקב בעיה פנימית בהן או עקב התערבות חיצונית הגורמת לדיכוי מערכת זו.

בחינה ביולוגית של הסייקוכרומים ושל חומר נוסף המופק משמן הבופלאורום הצביעו על פוטנציאל השפעתי של פעולת אנטיגן היושב על תאי T ונקרא CD-28 . למרות שלא ידוע בדיוק מה תפקד אנטיגן זה יש להניח כי הבופלאורום, משפיע על מערכת החיסון.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראייה סינית אין לרשום אותו במצב של עליית אש הכבד או על רקע חסר יין וזאת בשל האפקט המעלה והמפיץ שלו. כמו כן הוא עלול לגרום לבחילות והקאות לשם נטרול השפעה זו יש להנמיך את המינון שלו ולשלב בפורמולה גם צמחים מורידים.
בראייה מערבית הוא עלול להוביל להקאות ובחילות, דבר שמחייב הקטנת המינון שלו.
ידוע כי ויטמין C , חומצה ניקוטינית (ניאצין, חומצה מקומפלקס הוויטמינים B), חומצה גלוטמית, שהיא סוג של חומצה אמינית המהווה מרכיב חשוב של המוליך העצבי גלוטמאט, חומצת מלח ועוד מגוון חומרים בעלי חומציות גבוהה עלולים לפגוע ביכולת הספיגה של הצמח.
יש להימנע מלתת אותו בזמן היריון (יש לזכור כי זוהי אזהרה שגרתית, הצמח יכול להינתן בתוך פורמולה המתאימה לאבחנה ובטווח המינון המומלץ).
מינון יתר יכול להוביל גם לגסטרואנטריטיס, כאבי בטן ושלשולים בגלל תכולת הספונינים שבו.


צמחים עם שמות דומים:


Yin Chai Hu = RD. Stellariae
הצמח אינו קשור כלל ל Chai Hu = Rx. Bupleuri מבחינה בוטנית והינו מקטגוריית צמחים מטהרי חום מחסר. הוא מתוק ומעט קר. חודר לערוצי הכבד והקיבה. פעולותיו הן : * מטהר חום מחסר- טיהור אש כתוצאה מחסר Yin עם Steaming Bones Disorder (המטופל יתאר תחושת של עצמות בוערות, מצב הקיים בעיקר בחסרYin עם עליית אש במחלות כמו סוכרת, סרטן או טיפול כימותרפי) או בכל מצב של חום מחסר Yin. * מטהר חום ומטפל בהפרעות תזונה בילדים – למצבים של חום, צמא ועצבנות ולהפרעות אכילה בזמן הילדות.
לשני הצמחים יכולת לטהר חום מחסר. המנגנונים בהם Chai Hu = Rx. Bupleuri עושה זאת הוזכרו למעלה אך חשוב לזכור שהוא אינו חזק בפעולתו זו לעומתו Yin Chai Hu = RD. Stellariae הינו יעיל בכך וזאת פעולתו החזקה ביותר.


צמדים:


Rx. Bupleuri + Rx. Paeoniae L
Chai Hu + Bai Shao
Chai Hu = Rx. Bupleuri מר, חריף וקריר. הוא חודר לכבד ולכיס המרה משחרר את שכבת ה Shao Yang ומוריד חום, פותח סטגנציות של Qiהכבד ומשחרר תקיעויות, מטפל במצבי חוסר הרמוניה של טחול וכבד, מעלה יאנג צ´י מעלה.
Bai Shao = Rx. Paeoniae Lactiflorae הוא מר, חמוץ וקריר. הוא חודר לכבד ולטחול. מחזק דם ומסדיר את המחזור . כמו כן הוא מזין, מרגיע את הכבד ומקל על כאבים. משמר את היין.
Bai Shao = Rx. Paeoniae חמוץ ומכווץ Chai Hu = Rx. Bupleuri חריף ומפזר. שניהם חודרים אל הכבד. כאשר הם משולבים הם מנקזים את הכבד בלי להזיק ליין שלו, הם מזינים את הכבד בלי לתקוע את הצ´י.
יחד הם מווסתים את הכבד והטחול ומפסיקים כאב. כמו כן הם מבצעים הרמוניזציה ואיזון בין החיצוני לפנימי. שניהם שומרים על היין ומאפשרים עליית יאנג טהור מעלה.
שימושי ל: השילוב מתאים לטיפול בסטגנציה של צ´י הכבד עם הפרעה בהרמוניזציה בין הצ´י לדם, מצב המיוצג על ידי הסימנים הבאים: סחרחורת, הפרעות ראיה, כאבים, לחץ בצדי הצלעות, נפיחות בכבד על רקע סטגנציית צ´י או דיסהרמוניה בין הפנים לחוץ. הפרעות במחזור האישה על רקע סטגנציית צ´י של הכבד או דיסהרמוניה בין הכבד לטחול. מתאים לבעיות עיכול או גינקולוגיה הדורשות הרמוניזציה בין הטחול לכבד. בופלאורי הוא השליח המוביל את שאר הצמחים אל הכבד. במצבים של שאו יאנג עם חום ניתן להגדיל את מינון הבופלאורום.


Rx. Bupleuri + Rx. Scutellariae B
Chai Hu + Huang Qin
Chai Hu = Rx. Bupleuri מר, חריף וקריר. הוא חודר לכבד ולכיס המרה משחרר את שכבת ה Shao Yang ומוריד חום, פותח סטגנציות של Qiהכבד ומשחרר תקיעויות, מטפל במצבי חוסר הרמוניה של טחול וכבד, מעלה יאנג צ´י מעלה.
Huang Qin = Rx. Scutellariae B הוא מר, קר. מנקה חום, אש ורעילות- בעיקר ממחמם עליון, מנקה חום ומייבש לחות- Damp-Heat בקיבה ומעיים, מנקה חום ומפסיק דימום, מנקה חום ומרגיע עובר.
יחד מבצע הרמוניזציה של הפנים והחוץ ברמת השאו יאנג, הכבד וכיס המרה. הבופלאורי מפזר פתוגנים (חום) אל האספקט השטחי של השאו יאנג. הסקוטלריה מנקז חום פתוגני השייך לחלק הפנימי של השאו יאנג.
הם מטהרים את הכבד ומסלקים סטגנציה, לחות וחום, בעיקר מהכבד וכיס המרה במצבים כמו: חום וצמרמורת לסירוגין, טעם מר בפה, גרון יבש, כאבים בחזה ובאספקט לטרלי של בית החזה,בחילות וחסר תאבון על רקע תסמונת שאו יאנג. מתאים לתסמונת מחלת המלריה מסוג של שאו יאנג ולסטגנציה של צ´י הכבד המשתנה לאש.
השילוב מתאים במיוחד לחום התקוע ברחם מצב העלול להתרחש עקב חדירת פתוגן חיצוני לרחם בזמן הוסת כמו כן השילוב יעיל בטיפול בבעיות פסיכולוגיות עמוקות, בשני המקרים מנגנון הטיפול הוא שהאחד מטהר את החום הפנימי והשני מנדף אותם החוצה ומחדש את זרימת ה Qi.


Rx. Bupleuri + Rx Rz. Cimicifugae
Chai Hu + Sheng Ma
Chai Hu = Rx. Bupleuri מר, חריף וקריר. הוא חודר לכבד ולכיס המרה משחרר את שכבת ה Shao Yang ומוריד חום, פותח סטגנציות של Qiהכבד ומשחרר תקיעויות, מטפל במצבי חוסר הרמוניה של טחול וכבד, מעלה יאנג צ´י מעלה.
Rx Rz. Cimicifugae Sheng Ma = חריף, מתוק וקריר. משחרר חיצון ומגרש Wind-Heat ומנדף פריחות, מנקה חום ורעלים, מעלהQi כלפי מעלה.

Chai Hu = Rx. Bupleuri משפיע על צד שמאל, נכנס אל השאו יאנג מנקז צ´י מרושע מהחיצוני ברמת Shao Yang בעוד Rx Rz. Cimicifugae Sheng Ma = משפיע על צד ימין, נכנס אל Yang Ming מנקזת צ´י מרושע מהפנים ברמת שאו יאנג.
שילובם שני הצמחים נחשב סינרגיסטי ומשלים זה את זה. הם מבצעים הרמוניזציה של שאו יאנג, יחד הם מעלים את צ´י הטחול, מחזקים את הקיבה ואת הזרימה בכבד.
שימושי ל: פרולפס של הרחם, גסטרופטוזיס ופרולפס של הרקטום על רקע צניחת צ´י. מנוהרגיה והפרשות וגינאליות על רקע צניחת צ´י. שלשול כרוני או דיזנטריה על רקע צניחת צ´י. קוצר נשימה ותחושת לחץ בריאות על רקע צניחת הצ´י. לשימוש זה מספיק מינון נמוך יחסית של שניהם.
מקובל לשלב צמד צמחים אילו עם צמחים מחזקים כמו אסטרגלוס וג´ינסנג. ללא האסטרגלוס פעולתם אינה מספקת, כמו כן האסטרגלוס לבדו אינו מספיק יעיל לאורך זמן בהרמת צ´י.


מיתוסים ואגדות:


מושל בשם Who שכר משרת צעיר. המשרת סבל ממחלה עם חום וצמרמורות לסירוגין והזעות מרובות. מאחר שהצעיר היה כל כך חולה ולא יכל לעבוד הוא פוטר.
באין מקום ללכת אליו, נדד הצעיר בקרבת באר קרובה. לאחר מספר שעות חש צמא ביותר ורעב ובאופן אינסטינקטיבי החל לשתות מן הבאר מים מלוכלכים ולאכול מן הצמחים שגדלו שם. הוא בחר בצמח הנראה המתאים ביותר לאכילה בהתחשב בנסיבות.
המשרת הצליח לשרוד על ידי שתיית מי הבאר ואכילת הצמחים ואז, באופן מוזר, לאחר שבעה ימים הוא החל להחזיר את כוחו ולהרגיש שהוא מסוגל לעבוד בשנית, כך שהוא חזר לבית המושל. המושל הופתע לראות את המשרת עדיין בחיים ומרגיש טוב והחזיר לו את מקום עבודתו הקודם.
חלפה שנה ובנו היחיד של המושל וו חלה במחלה דומה לזו שחלה בה המשרת לפני שנה. המושל ציווה על המשרת ללכת לאותה באר ולהביא משם צמחים. עם שובו בישל המשרת את הצמחים והם אכן רפאו את בן המושל תוך שבעה ימים. לכן נקרא הצמח Who’s Firewood על שמו של המושל וגם משום שהצמח עצמו משמש לבערה.


למנוע הצמחים של תמורות
עריכה מקצועית: חיים חן, מטפל ברפואה סינית.

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.




 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז