לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Lian Zi - Nelumbinis Nucifera ברפואת הצמחים הסינית

 
 
זרעי לוטוס צמח הלוטוס - Nelumbinis Nucifera מוכר מאוד בתרבות המזרח. שמונה מחלקיו שימושיים ברפואת הצמחים הסיניים. מאמר זה מפרט את חשיבותם הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש שימושים מגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. כמו כן, הוא כולל צימדי צמחים הנפוצים בפורמולות הסיניות. לפנינו חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

צמח הלוטוס ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
צמח ה´לוטוס´ בשמו העממי, Nelumbo Nucifera = Nelumbinis Nucifera , ובעברית ´נלומבו נאכל´. מבחינה היסטורית ידוע כי הצמח גדל בר לאורך נהר הנילוס במצרים שם הוא הוערץ כסמל מקודש או מופתי בשל צורתו. מניחים כי ממצרים נדד הצמח לאשור, פרס, הודו וסין. למערב אירופה הוא הגיע בשנת 1787 כצמח נוי בגנים בוטאניים. הצמח צומח בנהרות או אגמים כאשר שורשיו שתולים בקרקעית ועליו צצים על פני המים ויכולים להתפרס עד 3 מטרים וכמטר וחצי מעל למפלס המים. כיום הצמח נדיר באפריקה אך נפוץ מאוד בדרום אסיה ואף באוסטרליה.

ניתן לאכול את הצמח ללא עיבוד אך לרוב זה לא מומלץ בשל החשש להעברת טפילים. מחלקיו השונים מכינים פופקורן, מרקים, דברי מאפה, פודינג ועוד.
זהו הפרח הלאומי של הודו ומשמעותו עבור העם ההודי רבה ביותר: הצמח מקודש על ידי הבודהיסטים. ישנה אפילו תנוחת ישיבה למדיטציה הקרויה על שם הצמח - תנוחת ´הלוטוס´ או תנוחת ´חצי הלוטוס´. בתנוחת הלוטוס המלאה יש להניח את כף הרגל הימנית על הירך השמאלית ואת כף הרגל השמאלית על הירך הימנית, על הבהונות להתמקם לאורך הירך, ולא לבלוט החוצה ממנה. זוהי ישיבה שיש צורך בנתוני גמישות בסיסיים ותרגול על מנת להצליח לשבת בה בנינוחות ובשל כך קיימת גם תנוחת חצי הלוטוס אשר הינה תנוחה פשוטה יותר: יש להניח את כף הרגל השמאלית על ירך ימין, על הבהונות להתמקם לאורך הירך, ולא לבלוט החוצה ממנה.

חלקי צמח הלוטוס ברפואה הסינית


הזרע = Lian Zi = Semen Nelumbinis
ליבת הזרע = Lian Zi Xin = Plumula Nelumbinis
סעיפי אבקני הפרח = Lian Xu = Stamen Nelumbinis
העלים = He Ye = Folium Nelumbinis
גביע הפרח = He Di = Calyx Nelumbinis
ענף העלה = He Geng = Caulis Nelumbinis
הפרי מהפרח =Lian Fang = Receptaculum Nelumbinis
השורש = Ou Jie = Nodus Nelumbinis Rhizomatis



מאפיינים כלליים:


הזרע = Lian zi = Semen Nelumbinis
קטגוריה: מכווצים, סופחים
אנרגיה: נטרלי,מתוק, חריף.
מרידיאנים: לב, כליות, טחול-לבלב
תפקידים:
* מחזק את הטחול-לבלב ומפסיק שלשול - למצבים של חסר בטחול-לבלב עם שלשול כרוני, חסר תיאבון, איבוד משקל וחולשה כללית. בשל העובדה שהצמח גם מחזק וגם סופח, הוא מתאים למצבים אלו, שכן הוא עובד גם על השורש (חסר בצ´י הטחול-לבלב) וגם על הענף (שלשול כרוני). כמו כן יש לו יכולת לעצור דימומים על רקע אי יכולת של הטחול-לבלב להחזיק את הדם בכליו.
* מחזק את הכליות ומשמר את ה Jing - למצבים בהם ה Jing אובד: קרי לילה, ספרמטוריאה והפרשות ווגינאליות כתוצאה מחולשה או חסר בכליות.
* מחזק את הלב ומרגיע את הנפש - למצבי חרדה עם פלפיטציות, אינסומניה, נרגנות ועצבנות הנובעים מחסר. מתאים במיוחד למצבים בהם יש כשל בקשר בין הכליות ללב ( המים בכליות אמורים לעלות ולקרר את הלב בעוד שהאש בלב אמורה לרדת ולחמם את הכליות).


ליבת הזרע = Lian Zi Xin = Plumula Nelumbinis
קטגוריה: מטהרי חום ואש
אנרגיה: מר,קר
מרידיאנים: לב, מעטפת הלב
תפקידים:
* מטהר אש מהלב - למצבים של עצבנות על רקע חדירת חום ללב (מוגדר כמצב בינוני), כמו גם למצבים בהם חום חדר למעטפת הלב (מצבים חמורים). מצבים אילו יתאפיינו בתחושת עצבנות, חום סיסטמי, טרוף, תזזיתיות והזיות. בשני המצבים יתכנו נדודי שינה. נאמר שהלב של זרע הלוטוס חודר ללב האדם.
* מפסיק דימום ומשמר את ה Jing - משתמשים בו כאבקה להפסקת הקאה דמית וספרמטוריאה.


הפרח = Lian Xu = Stamen. Nelumbinis
קטגוריה: מכווצים, סופחים
אנרגיה: נטרלי,מתוק, חריף.
מרידיאנים: לב, כליות, כבד
תפקידים:
* מטהר את הלב, מייצב את הכליות ומשמר את ה Jing - במיוחד לחלומות מרובים, קרי לילה, ספרמטוריאה, בריחת שתן והפרשות ווגינאליות. סעיפי האבקנים חזקים יותר ביכולת הכיווץ וספיחה לעומת הזרעLian zi = Semen Nelumbinis = .
* מפסיק דימום - בעל פעילות מתונה ולכן משולב עם צמחים נוספים להפסקת דימום.


העלים = He Ye = Folium. Nelumbinis
קטגוריה: מטהרי חום ורעילות
אנרגיה: נטרלי, מר, מעט מתוק
מרידיאנים: לב, כבד, טחול-לבלב
תפקידים:
* מטהר חום קיץ - חדירת חום קיץ מאופיינת בחום, נרגנות, הזעה והשתנה מרובה. והצמח מתאים במיוחד כאשר נלווה לאלו שלשול.
* מעלה ומטהר את יאנג הטחול - חדירת חום קיץ עם שלשול על רקע חסר בטחול-לבלב. יש לציין שהשלשול נובע ממצב חיצוני-עודף בשונה משלשול כרוני ( לכך נבחר את זרע הלוטוס).
* מפסיק דימום - בעל פעילות מתונה ולכן משולב עם צמחים נוספים להפסקת דימום. במיוחד לדימומים מהמחמם התחתון כתוצאה מחום או סטגנציה, אך גם לטיפול בהקאה דמית.


גביע הפרח = He Di = Calyx. Nelumbinis
אנרגיה: מר,מתוק
תפקידים:
* מטהר חום קיץ - חדירת חום קיץ מאופיינת בחום, נרגנות, הזעה והשתנה מרובה.
* מהרמן את המחמם האמצעי - לטיפול בשלשול ודיזנטריה ( שלשול עם דם וריר).
* מרגיע עובר ומונע הפלה - מטפל בסינדרום ´העובר חסר המנוחה´ (סכנת הפלה עם דימום מהנרתיק, כאב גב, כאב בטן וצירים). זהו מצב שעדיין ניתן לטפל ולהציל את העובר מהפלה.


ענף העלה = He Geng = Caulis. Nelumbinis
אנרגיה: מר,נטרלי
תפקידים:
* מווסת את הצ´י בחזה - תחושת תקיעות בחזה כתוצאה מרגשות או מלחות בקיץ.


הפרי מהפרח = Lian Fang = Receptaculum. Nelumbinis

קטגוריה: מניעי דם
אנרגיה: מר, חריף, חמים
מרידיאנים: כבד, טחול-לבלב, כליות
תפקידים:
* מניע דם ומפסיק דימום - בעל פעילות מתונה. לכן משולב עם צמחים נוספים להפסקת דימום. מתאים במיוחד לדימומים מהמחמם התחתון על רקע סטגנציה המתבטאת כדימום רחמי או דם ברחם, Lochia – זיבת לידה (הפרשות מהרחם לאחר הלידה), למצב בו השליה לא יצאה במלואה בזמן הלידה וכן לטחורים מדממים.
* מטהר חום קיץ ןמנקז לחות - שלשול בילדים כתוצאה מחדירת חום קיץ. בעל יכולת לנקז לחות מהעור כדוגמת פריחות או אקזמה.


השורש = Ou Jie = Nodus. Nelumbinis Rhizomatis
קטגוריה: מניעי דם
אנרגיה: מתוק, חריף, נטרלי
מרידיאנים: ריאות, קיבה, כבד
תפקידים:
* מפסיק דימום - מתאים למגוון סוגי דימום בשל יכולתו לעצור דימומים תוך כדי הנעת הדם ובשל הטמפרטורה הניטרלית שלו. הצמח חודר למרידיאני הריאות והקיבה ולכן מתאים לטיפול בשיעול דמי והקאה דמית.
פעולתו מתונה כך שלרוב ישמש כצמח משלים לצמחים אחרים המפסיקים דימום. בשילוב עם צמחים נוספים יטפל גם בשתן דמי עם או ללא כאב, יריקת דם, דם ברחם (ללא כאב), דיזנטריה ודימום ווגינאלי כרוני.


חומרים פעילים והשפעתם הפרמקולוגית:


במחקר קוריאני של Kang M; Shin D ושותפיו נמצא כי זרע הנלומביניס יעיל לצמצום דיכאון הנובע על רקע סטרס כרוני מתון המושרה בחולדות. המחקר מתייחס גם לחשיבות בטיפול הבעיה הפיזית והנפשית בו זמנית. השוו את יעילות הצמח למצבי דיכאון מול צמחים אחרים כדוגמת Rehmanniae Radix , Corni Fructus , Lycii Fructus , Hypericum Perforatum ואחרים. נמצא שזרע הנלומביניס השיג תוצאות טובות יותר בהורדת הסטרס ותוצאותיו ותוצאות מבחני ביצוע מוצלחים יותר לאחר מניעת שינה לאורך יומיים. ייתכן שהשפעת הזרע נובעת על רקע מודולציה של נוירוטרנזמיטורים המעורבים עם דיכאון.
בשני מחקרים קוריאנים אחרים נמצא כי זרע הנלומביניס משפר את רמות הסרוטונין (שהיעדרו גורם לדיכאון) ברצפטורים מסוג 5-HT1A במוח. תופעה זו מסבירה את ההשפעה האנטי דיכאונית המתונה של זרע הנלומביניס ומתחברת לתפיסה הסינית של השפעת הזרע על הלב.
מבחינה פרמקולוגית נמצא במחקרים כי לצמח יכולת להוריד לחץ דם על ידי הרחבת כלי הדם הפריפריים. השפעה זו הינה קצרת טווח (בחתולים כשעתיים-שלוש ובכלבים כ 30 דקות).



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית אסור לרשום את הזרע Lian Zi = Semen Nelumbinis או את סעיפי אבקני הפרח Lian Xu = Stamen Nelumbinis למטופל עם נפיחות בטנית או עצירות בשל יכולת הספיחה החזקה יחסית. במקורות מסוימים מצוין שאת העלים He Ye = Folium Nelumbinis = אין לרשום עם Fu Ling - Sclerotium Poria Cocos .

בשאר הצמחים ניתן להשתמש בביטחון כל עוד הצמח נרשם בטווח המינון המומלץ ובתוך פורמולת צמחים המתאימה למטופל.
בראיה מערבית מדובר בצמחים בטוחים לשימוש בטווח המינון המומלץ, המשמשים גם כצמחי מאכל. לא ידוע על מקרי אלרגיה לצמחים או תופעות לוואי בשימוש בהם.


צמדים:


Semen Nelumbinis + Semen Euryalis
Lian Zi + Qian Shi

Lian zi = Semen Nelumbinis, נטרלי, מתוק, חריף. מחזק את הטחול-לבלב ומפסיק שלשול, מחזק את הכליות ומשמר את ה Jing, מחזק את הלב ומרגיע את הנפש.
Qian Shi = Semen Euryalis , מחזק את הטחול-לבלב ומפסיק שלשול, מחזק את הכליות ומשמר את ה Jing, מנקז לחות ומפסיק הפרשות ווגינאליות כתוצאה מחסר או לחות חמה.
שימושי ל: צמחים אלו תומכים אחד בשני בחיזוק הטחול-לבלב בדגש על הפסקת שלשול, דיזנטריה, הפרשות ווגינאליות כתוצאה מלחות, חולשת כליות ומסייעים בשימור ה Jing, כדי להפסיק הפרשות ווגינאליות על רקע חסר או לחות (עקב חולשת הטחול-לבלב), לעצירת איבוד זרע בקרי לילה או שפיכה מוקדמת ולמצבי פוליאוריה - השתנת יתר, השתנה לסירוגין ובריחת שתן. כמו כן הם עוזרים לחדש את הקשר בין הכליות ללב.

Nodus. Nelumbinis Rhizomatis + Rhizoma Imoeratae
Ou Jie + Bai Mao Gen
Ou Jie = Nodus. Nelumbinis Rhizomatis , מתוק, חריף, נטרלי.
* מפסיק דימום - שימושי למגוון סוגי דימומים הן בשל יכולתו לעצור דימומים תוך כדי הנעת הדם והן בשל הטמפרטורה הניטרלית שלו. חודר למרידיאני הריאות והקיבה ולכן מתאים לטפל בשיעול דמי והקאה דמית.
Bai Mao Gen = Rhizoma Imoeratae , מתוק, קר. מקרר את הדם ומפסיק דימום, מטהר חום ומעודד מתן שתן, מטהר חום מהקיבה והריאות.
שימושי ל: צמחים אלו תומכים אחד בשני לצורך עצירת דימום ובמידה והצמחים נלקחים כצמח נא raw הם גם יקררו את הדם. ביחד יעצרו דימום מבלי לגרום לסטגנציה, מתאימים לעצירת דימומים מפלג גוף עליון: דימום מהאף או שיעול דמי, כמו גם מפלג גוף תחתון: דם בשתן. פחות מתאימים להקאה דמית, דם בצואה ודימום רחמי כרוני.



אגדות וסיפורים:


המציאות הסינית שזורה באגדות וישנן אגדות רבות על הלוטוס. כמעט לכל דת במזרח יש את האגדות שלה ובכל זאת ניתן לומר שרובן באות לציין את יופיו וטוהרו של הפרח. רוב האגדות באות לחזק את האדם בדרכו ובחייו על ידי לקיחת דוגמא מפרח הלוטוס היפה והטהור המזדקר ממים עכורים. לפי אמונת הבודהיסטים, בכל מקום עליו דרכו רגליו של הנסיך התינוק סידהארתה (העתיד להיקרא בודהא), צמח הצמח ופרח ( בכל צעד נוצר סוג שונה וצבע שונה של הפרח). ישנם ציורים בהם נראה הבודהא יושב או מוקף בפרח או בעליו. מבחינה סימבולית, הפרח מייצג את טוהר הגוף, הנפש והדיבור בשל העובדה שהוא צץ ממים עכורים (המייצגים את ההיאחזויות (Attachment ) והרצונות השונים של הגוף ומתעלה מעליהם.
גבעול הפרח נתפס כסמל לחוזק הנפש והרצון בשל העובדה שלמרות שהוא גמיש מאוד אי אפשר לשבור אותו ובשל הסיבים הפנימיים החזקים שלו.
ההתרבות הסינית הושפעה מהצמח בעיקר בתחומי הציור, הספרות והשירה. לצייר את פרח הלוטוס נחשב כסוג של מדיטציה מטהרת, בעוד שהשירה ניסתה להעביר את התעלות הנפש שאדם חש בעת שהוא צופה בפרח ובגדילתו.
כיום ´לוטוס´ הינו שם או כינוי נפוץ לנערות בסין.


למנוע הצמחים של תמורות
עריכה מקצועית: חיים חן, מטפל ברפואה סינית

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז