לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

טיפול שיאצו בתינוקות

 
 
לשמח תינוק עם שיאצו טיפול השיאצו בתינוקות משפר את רמת האנרגיה הכללית ובכך תורם לשיפור מערכת העיכול, הסדרת התיאבון, שיפור הנשימה, המוטוריקה הגסה והעדינה של התינוק. הטיפול יכול להיעשות ע'י האם והאב או כל מטפל אחר, הוא פשוט ויעיל. הנחיה קצרה של ההורה מאפשרת רצף טיפולים ארוך טווח. מאמר כולל הסברים ותמונות מפורטות ולכן משמש גם כעלון הדרכה להורים. מתאים לכל שעת פעילות ולניצול ושיפור איכות הזמן.
 
 
מאת: צוות מטפלי המרפאה המשלימה לילדים
 
מרפאה משלימה לילדים
במסגרת המרפאה הנוירולוגית התפתחותית של ב´ח וולפסון
בשיתוף עם תמורות - המרכז לקידום רפואה משולבת



 

טיפול שיאצו בתינוקות
טיפול השיאצו בתינוקות משפר את רמת האנרגיה הכללית ובכך תורם לשיפור מערכת העיכול, הסדרת התיאבון, שיפור הנשימה, המוטוריקה הגסה והעדינה של התינוק. הטיפול יכול להיעשות ע´י האם והאב או כל מטפל אחר, הוא פשוט ויעיל.



הנחיות כלליות:

* רצוי לבצע את הטיפול פעם עד פעמיים ביום.

* במהלך היום ניתן לבצע את השיאצו באופן אקטיבי, כלומר תוך כדי משחק או פעילות של הרך. לקראת השינה מומלץ לבצע את הטיפול בעוד הרך שוכב.

* חשוב לשמור על טמפרטורת חדר מתאימה משום שהטיפול (בניגוד למבוגרים) מבוצע ישירות במגע עם הגוף ולא על הבגדים.

* ניתן לבצע את הטיפול ללא שימוש בחומר מתווך (כמו שמן או טלק). השימוש בשמן (שקדים למשל) מתאים לפני ותוך כדי הרחצה. טלק אינו רצוי ביותר שכן הוא עלול להישאף על ידי התינוק.

* מומלץ לבצע את הטיפול לפני האכלה או כשעה אחריה.

* אם הילד סובל ממחלה זיהומית כלשהי חשוב להימנע מן הטיפול!!
* ניתן לבצע את הטיפול מדי יום בתור טיפול מונע. טיפול לצורך הסדרת בעיה מומלץ לבצע במשך שבעה ימים ולאחר - הפסקה של שלושה ימים, וחוזר.



מסלול בסיסי (מתאים לכל תינוק):

* מעבר בשפשופים עם האגודל על החלק הפנימי הרך הצמוד לעצם הקדמית של השוק (SP ) הלוך ושוב במשך שתי דקות או עד שהעור מאדים ומתחמם.

* מתיחה בכיוונים מנוגדים את הבטן החל מהצלע התחתונה עד לאגן במשך דקה וחצי.

* עיסוי בתנועות סיבוביות עם קצה האגודל או אחת האצבעות על הנקודה הנמצאת בצמוד לחלק החיצוני של השוק מתחת למקום בו עצם השוק מתחילה להתרחב (St-36 ) למשך 20 שניות.

* שימוש בקצות האצבע השניה והשלישית בטכניקת דחיפה (שפשוף קדימה) מחולית הצוואר האחרונה (C7 ) ועד עצם הזנב משני צדי עמוד השדרה (UB ) למשך 20 שניות.



עבודה על גב
המטפל מניע את האצבע השניה והשלישית (אמה וקמיצה) משני צדי עמוד השדרה (באופן שכריות האצבעות ישפשפו את ה UB ). התנועה נעשית בקצב זריז מעלה ומטה מהחוליה הגבית הראשונה ועד עצם הזנב.

מרידיאן ה UB מהווה מסלול גישור לכל המרידיאנים והאיברים בגוף בשל נקודות האסוציאציה שעליו. גירוי המסלול מאפשר הבשלת הנקודות והעברתן לתפקוד יעיל יותר בגיל מוקדם.



עבודה על גב
עבודה על ה UB בדומה לתמונה הסמוכה. כדאי לשים לב לתמיכה שכף היד נותנת לגו תוך הטית התינוק מעט קדימה. תשומת הלב של התינוק ממוקדת במשחק.

התרגיל יכול להיות יעיל לתינוקות היפוטוניים (עם טונוס שרירים נמוך) כיוון שקל להם יותר לשמור בתרגיל זה על יציבות בתוך המים. במקרים אילו חשוב להציב יד קדמית להגנת התינוק מפני נפילה לפנים.



עבודה על רגל
עיסוי מסלול ה SP הנמצא בצד הפנימי של הרגל בצמוד לעצם השוק (טיביה). על פי התפיסה הסינית מדובר בערוץ האנרגיה (מרידיאן) החלש והפחות בשל בשלבי התפתחות הילד הראשונים. גירוי המסלול עשוי להביא להבשלת המרידיאן בגיל מוקדם יותר ולאפשר למערכות ההגנה והחיסון בגוף לתפקד באופן יותר מוצלח.

עיסוי המרידיאן מבוצע בצורת שפשוף הלוך ושוב לאורך המסלול תוך התקדמות הדרגתית לכיוון המפשעה ובחזרה. כרית האגודל (וזהירות, לא אזור הציפורן!) במגע עם עור התינוק.



עבודה על רגל וגב
מתיחת רגלי התינוק מעלה לכיוון הראש עובדת על גמישות הגב. פעולה זו נעשית תוך קירוב קצות הרגליים לכיוון פני התינוק ולעתים התינוק אף בוחר להכניס את כף הרגל לפיו. פעולה זו, על פי רוב, אהובה על תינוקות. התנועות נעשות באיטיות תוך קירוב כל רגל בנפרד וכן שתי הרגליים לסירוגין.



עבודה על רגל
במקרה שאנו מעונינים להאריך את גידי מפרק הברך והירך (המסטרינגס) אנו מוסיפים לתרגיל זה לחץ מתון על ישבן התינוק תוך מתיחת רגלי התינוק לפנים.

במצבים של קיצור גידים ממשי יש לבצע תנועה זו תוך הפעלת לחץ עקבי למשך יותר מ 10 שניות, מספר רב של פעמים ביום.



עבודה על בטן (בעיות עיכול)
טיפול יעיל למניעה וטיפול בבעיות גזים בבטן מבוצע על ידי החזקת שתי כפות רגלי התינוק בעזרת יד אחת והנחת כף יד רחבה על בטן התינוק. כף היד מונחת כשהיא מעט קמורה (מעין קערה הפוכה) כאשר שולי כף היד ממוקמים סביב הטבור. הנעת רגלי התינוק יוצרת תנועות סיבוביות של האגן ובו בזמן גם לחץ על כף יד המטפל שעל הבטן. יד זו נעשה תוך הפעלת לחץ מתון ביותר בצורה סיבובית (כמו מטבע המסתובב בנפילתו).

חשוב להקפיד כאן על שני עקרונות: הלחץ על הבטן מופעל בעיקרו בעקבות לחץ ירכי התינוק על היד המסתובבת ולא בשל לחץ כף היד של המטפל על בטן התינוק. ולא פחות חשוב: התרגיל אמנם מתאים לטיפול בעצירות ובגזים אך יכול לעורר פליטה אם התינוק אכל לפני זמן קצר.



עבודה על יד (בעיות נשימה)
בתינוקות הסובלים לעתים מדלקות בדרכי נשימה עליונות או קוצר נשימה יש לחזק את מרידיאן הריאות. פעולה זו מבוצעת ע´י לחיצות מעגליות באזור CV-17 (נקודה במרכז החזה בין שתי הפטמות), שפשוף האזור הגבי העליון ומתיחות של מרידיאן ה Lu .

בתרגיל זה אנו מנצלים את נטייתו הטבעית של התינוק לכווץ אצבעותיו (רפלקס האחיזה). המטפל מניח את האצבע המורה בכל אחת מכפות ידי התינוק כשהאגודל מקבעת (אך לא
אוחזת בחוזקה) את הצד השני של כף היד. המטפל מותח את שתי ידי התינוק קדימה ולפנים ואחר מחזירן לאחור. במידה שהמתיחה חזקה מדי לתינוק הוא ירפה בעצמו את כפות ידיו. הפעולה מתבצעת בקצב נשימות המטפל ולא המטופל.



עבודה על צוואר
מתיחת הצוואר. בתרגיל זה התינוק נשען עם ראשו על חזה המטפל כאשר האזור הנמתח הוא הכתף (מקביל למרידיאן ה GB ). ניתן לבצע תרגיל זה בשכיבה תוך תמיכה של יד אחת על הכתף והשניה מטה את ראש התינוק לצד הנגדי.

תינוקות הסובלים מטורטיקוליס או הטית גוף לא סימטרית, מחייבים טכניקות נוספות. במקרה זה מומלץ לפנות למטפל מוסמך.



עבודה על גב
דרך נוספת לעבודה על גב התינוק. שפשוף מסלול ה UB משני צדי עמוד השדרה. בתרגיל זה ניתן להתעכב ולהעניק לחץ ממוקד על נקודות אסוציאציה רלבנטיות.
נקודות אילו מקשרות אל מרדיאנים ואיברים פנימיים אחרים ותורמים לחיזוק המערכת החיסונית והיציבה של התינוק.
הלחץ מופעל תוך הרעדה וסיבוב האצבע הלוחצת באופן המזכיר את טכניקת ה One Finger Rotation הלקוחה מן הטווינה, אך כמובן לא בעוצמה זו.



עבודה על כף רגל
מתיחת כף רגל התינוק מאפשרת הארכת גיד אכילס תוך עבודה על מרידיאן ה UB . כף יד המטפל לופתת את כף הרגל של התינוק. ניתן למקם את האצבע המורה על השקע הנמצא במרכז כרית כף הרגל
(Kid 1 ). נקודה זו חשובה לחיזוק אנרגית הכליות למרות שבתינוקות בריאים היא פחות חיונית.



עבודה על כף רגל
מתיחת גיד אכילס ובמקביל, פתיחת מרידיאן ה UB מבוצעת תוך הפעלת לחץ מנוגד של כף הרגל לכיוון עצם השוק (טיביה). בתינוקות גמישים אין צורך להרבות בתרגיל זה. תינוקות הסובלים מקונטרקטורות (קיצור גידים) בגיל אכילס דורשים טכניקות יותר אגרסיביות. במקרה זה מומלץ לפנות להדרכה מקצועית.



עבודה על צדי הגוף
בתרגיל זה אנו רואים שתי פעולות. קירוב כף הרגל לראש התינוק, בדומה לתרגיל שפורט קודם לכן. במקביל מתיחת כל צד התינוק ( GB ) כאשר האמה דוחפת את כתף התינוק לכיוון החזה של המטפל בעוד הרגליים מקובעות. יש לבצע תרגיל זה לשני הכיוונים, כלומר כאשר התינוק יושב פעם לצד ימין ופעם לצד שמאל.

תינוקות שנולדו עם הטיית גוף ( Baby Molded Syndrome ) זקוקים למתיחת הצוואר תוך ביצוע תרגיל זה ולתרגילים נוספים. במקרה זה מומלץ לפנות למטפל מקצועי.



חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות והמרפאה המשלימה לילדים בב´ח וופסון.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.


© Tmurot

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז