לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

נספח מונחים בגנטיקה

 
 
 
 
מאת: ניר עמיר
 
נספח מונחים בגנטיקה
חזרה למאמר אבחון והערכת עיכוב בהתפתחות ופיגור שכלי על רקע מחלות גנטיות: מחלות גנטיות ופיגור שכלי

חומצת גרעין - נוקלאוטיד - תרכובת בעלת מבנה טבעתי המכיל חנקן, סוכר בעל חמישה פחמנים וחומצה זרחתית. מהווה לבנה בצופן הגנטי שלנו. נקרא גם בסיס. רצף הבסיסים של חומצת גרעין בגן קובע את סדר ייצור החלבונים ולכן את כל בניית החומרים בגוף.

צופן גנטי - ה DNA מורכב מ 3 מיליארד בסיסים. כל שלושה בסיסים (חומצות גרעין) מהווים קודון. כל קודון מקודד לחומצה אמינית מסוימת. רצף הקודונים על פני הגן מאפשר בניית חומצות אמינו בסדר מסוים המהווה את החלבון המבוקש. קיימים מספר קודונים שאינם מקודדים לחומצות אמינו ומשמשים כסמן להפסקת ייצור החלבון (Stop).

שיעתוק - טרנסקריפציה: כדי לצור חלבון האנזים DNA פולימרז ´מעתיק´ חלק מעצמו למולקולה ארוכה דומה המכונה RNA . זוהי מולקולת שליח שכן היא מעבירה את המידע שעל ה DNA לאזור בתא המאפשר יצירת חלבונים.

מוטציה - שינוי במבנה הגן או הכרומוזום הגורם לפגם בחלבון נקרא מוטציה. קיימות מוטציות מורשות מההורים או כאילו שנוצרו בתאי הרביה. לעתים מדובר במוטציה שחלה השמטה או הוספה של בסיס או קודון ויותר. ישנם שינויים שלא גורמים לביטוי קליני והם חלים כל הזמן. שינוי כזה שלא גורם לפגם ביצור החלבון או בתפקודו נקרא פולימורפיזם. חלק מן המוטציות גורמות לחוסר התפתחות העובר או למחלה קשה. במקרים מסוימים המוטציה נותנת יתרון לנושא אותה.

כרומוזום - גופיף זעיר המהווה אריזה של מולקולת DNA ענקית המכילה רצף גנים. ניתן לראות את הכרומוסומים במיקרוסקופ אור רגיל. לכל יצור חי יש מספר כרומוזומים קבוע. באדם ישנם 46 כרומוזומים מהם שני כרומוזומי מין ( X ו Y ) והשאר אוטוזומלים (שאינם קשורים למין).

פנוטיפ - תכונות הניתנות לצפיה קלינית, בניגוד לגנוטיפ שהוא רצף ה DNA בכל פרט. לא כל שינוי בגנוטיפ יתבטא בפנוטיפ.

דומיננטי ורצסיבי - תכונה דומיננטית = תכונה המתבטאת תמיד כאשר הגן האחראי לה נמצא בפרט.תכונה רצסיבית = תכונה המתבטאת בפרט שקיבל משני הוריו גן לאותה תכונה.

חסר אזור בכרומוזום - גורמים שונים עלולים לגרום שברים בכרומוזום. אם כרומוזום נשבר והוא אינו מתאחה על ידי אנזימי תיקון ואינו חוזר למבנהו המקורי, נוצר שינוי כרומוזומלי של חסר. לפעמים הכרומוזום נשבר במקום אחד ומתקבל כרומוזום קצר יותר שחסר בו חלק. לפעמים נוצרים שני שברים באותו כרומוזום, בו זמנית, ושני קצות הכרומוזום המרוחקים מתאחים. הקטע שבין השברים לא נכלל בכרומוזום שהתאחה ואובדנו של קטע כזה גורם חסר בכרומוזום. לעתים יש חסר שמאפשר לגנים רצסיביים, לבוא לידי ביטוי פנוטיפי. חסר של קטע גדול בכרומוזום מביא לתוצאה תמיד קטלנית.

מחלות גנטיות - ליקויים גנטיים מאוד שכיחים. ב 50% מההפלות הטבעיות מוצאים הפרעות כרומוזומליות. ב 1-2% מהיילודים מוצאים מומי לידה תורשתיים. הפרעות נוספות באות לידי ביטוי בגנוטיפ ללא הופעה בפנוטיפ.-למחוק לפעמים מסתבר כי מחלות הנראות שונות מקורן מאותו גן, בעוד שמחלות דומות סימפטומאטית וקלינית יכולות להיות ממקור של גנים שונים.

אלל - עותק של גן.

מחלות אוטוזומליות רצסיביות - מחלות המתאפיינות בד´כ בפגיעה באנזימים, חלבוני בקרה או חלבוני מבנה. המחלות הן קשות ולרוב מתגלות בגיל צעיר יותר. לחולים (ההומוזיגוטים), 2 גנים לא תקינים שהם ירשו מהוריהם ההטרוזיגוטים (נשאים). ככל שהגן יותר נדיר האפשרות שמקור המחלה בנשואי קרובים גדול יותר. אם הגן שכיח המחלה יכולה להתבטא באוכלוסיות שונות. למשל ציסטיק פיברוזיס (השכיחה בקווקזים וסקנדינבים).

מחלות אוטוזומליות דומיננטיות - מחלה או תסמונת שפוקדת גם זכרים וגם נקבות ביחסים די שווים. המחלה מועברת מדור לדור, להורה חולה יש גן לא תקין ויש 50% סיכון להעברתו לצאצאיו בכל הריון. ברוב המקרים, הפרעות אוטוזומליות דומיננטיות גורמות לפגיעות בחלבונים מבניים וגורמים לשיבוש בקרה או הרס חלבונים המרכיבים רצפטורים (למשל בהיפרכולסטרולמיה משפחתית) או הרס חלבוני מבנה כמו המוגלובין וקולגן.

X-linked רצסיבית - מחלה או תסמונת הבאה לידי ביטוי בד´כ רק בבנים. הנקבות הן נשאיות בריאות של גן לא תקין על אחד מכרומוסומי ה X , ויש סיכון של 50% ללידת בנים עם הבעיה. בבנות יש נשאות. הסיבה לכך היא הנטרול של אחד מכרומוזומי ה X . רק מחצית מהתאים יבטאו את המחלה ולכן בבנות היא לא תבוא לידי ביטוי קליני. למשל המופיליה ( A ו B ) או דיסטרופיית שרירים על שם דושן.

X-linked דומיננטית - מחלה או מצב המתבטא בבנות. בנים פגועים בד´כ מתים. בניגוד למצב רצסיבי, כל הנקבות הנושאות X אחד בריא ו X אחד פגום תחלנה. למשל מחלת רככת על רקע תנגודת לוויטמין D .

תורשה מולטיפקטורילית - נגרמת ממעורבות של מספר גנים פגומים ומתנאים סביבתיים המגבירים את הצורה השכיחה ביותר. מחלות גנטיות מולטיפקטוריליות כוללות פקטורים שונים המשלבים מספר גנים פגועים יחד עם גורמים סביבתיים. דוגמאות אפשריות: סוכרת או סכיזופרניה.

תורשה מיטוכונדריאלית - פרט לדנ´א בגרעין קיים גם דנ´א יחודי במיטוכונדריות המסודר בצורת טבעת. כל המיטוכונדריות מקורן מן האם ולא מן האב ולכן פגמים ב DNA המיטוכונדרילי מורשים רק מן האם. התבטאות המחלה תלויה במספר המיטוכונדריות החולות ביחס לבריאות (לא כולן נפגעות) וכמותן בכל רקמה. דוגמא אפשרית: קרדיומיופתיות.

מוטציה דינאמית - אילו הן מוטציות המשתנות מדור לדור ובד:כ גורמות להחמרה (קורה גם להיפך, שהן מתוקנות). המחלה נגרמת ע´י הכפלת הרצף של מקטע בגן וכך, כל דור הגן משובש יותר. דוגמאות אפשריות: מיוטוניה דיסטרופית, פיגור קשה בתסמונת ה X השביר, האנטינגטון וכנראה גם מחלות נפש שונות.

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות.
© Tmurot
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז