לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

לקט תקצירי מאמרים מדעיים בדיקור וברפואה סינית

 
 
המחקר ברפואה סינית שמונה עשרה תקצירים של מחקרים הקשורים ברובם לאקופונקטורה וחלקם לתזונה, לצ´י קונג ולצמחי מרפא מוצגים כאן, בליווי פרשנות עם זווית סינית ולעתים גם צינית. בין המחקרים מופיעים תקצירים על השפעת הדיקור על גמילה מעישון, אסטמה, ערכי סוכר בדם, עובר במנח עכוז, דלקות בדרכי השתן ועוד מחלות מגוונות. הלקט נועד לתלמידי חטיבת אפידמיולוגיה במסלול המשולב לרפואה סינית אולם מעניין בפני עצמו בבחינת טיפים ואנקדוטות.
 
 
מאת: ניר עמיר
 

 לקט תקצירי מאמרים מדעיים בדיקור וברפואה סינית ופרשנות נלווית


תוכן עניינים
ויטמין A ו- C למחלת אלצהיימר
דיקור בסיוע לגמילה מעישון
דיקור גורם לירידה בערכי גלוקוז
השפעת טאי-צ´י על נפילות בקשישים
דיקור לגמילה בשימוש בקוקאין
מנגנוני ויעילות הטיפול ברפואה סינית במחלת Grave
עלות-תועלת של טיפול ברפואה משלימה למחלות לב
מניעת דלקות בדרכי השתן ע´י דיקור
מוקסה לסיבוב עוברים
צמחי מרפא לתסמונת המעי הרגיז
הבדלים בהנחיות לעומק החדרת מחטים
דיקור לעומת פיזיותרפיה לכאב צווארי
דיקור בסיוע לגמילה מעישון
טיפול באסטמה בדיקור
צמחי מרפא נגד וירוס השפעת
יעילות טיפול בצ´י-קונג אצל חולי אסטמה
טיפולים בכירופרקטיקה אצל ילדים חולי אסטמה
יעילות הטיפולים בדיקור במחלות ריאה – סקירת ספרות


חזרה לתוכן עניינים


1 - ויטמין A ו- C למחלת אלצהיימר
מכיון שתהליכי חימצון עשויים לשחק תפקיד משמעותי במחלות נאורולוגיות ומכיוון שידועה השפעתם האנטי-חימצונית של הויטמינים A ו- C, הוחלט לבדוק את השפעתם של אלו על סיכויי הופעת מחלת האלצהיימר. 633 קשישים מעל גיל 65 נבחרו באופן אקראי מתוך אוכלוסייה בריאה. לכולם נבדקו רמות ויטמינים בדם בתחילת המחקר ונעשה מעקב קפדני אחר הויטמינים שנטלו. המחקר נמשך 4.3 שנים ואזי נבדקו מי מהם שחלה ואובחן כסובל מאלצהיימר. אף אחד מאלו שנטלו ויטמין E או ויטמין C לא חלו באלצהיימר, לעומת 4% - 3% באוכלוסייה שלא נטלה תוספי ויטמינים. שתי האוכלוסיות היו דומות באשר לנתוני גיל, מין, הרגלי תזונה, מחלות אחרות וכו´. השימוש בתכשירי מולטיויטמינים (Multivitamins ) לא גרם להשפעה מגינה מפני מחלת אלצהיימר באותה מידה. החוקרים מסיקים כי לתוספי ויטמינים מסוג E ו- C יש השפעה מגינה מפני מחלת האלצהיימר.

Morris MC, et al;
Alzheimer-Dis-Assoc-Disord 1998;12: 121-126.


תגובתו של ד´ר עמיר
לא הייתי ממליץ לרוץ ולקחת ויטמין E ו-C במינונים גבוהים כדי למנוע אלצהיימר. לפני כן עלינו לברר מספר שאלות: האם מדובר באוכלוסייה הנוטלת ויטמינים באורח סדיר? במקרה זה יש להניח שאותה אוכלוסייה מודעת יותר לבריאותה ולכן גם ניזונה נכון ואולי גם מתעמלת. אילו הם גורמים חשובים שיש לקחת בחשבון במניעת כל מחלה ויתכן שהיתרון של קבוצה זו נבע מגורמים אלו.
ואם נניח שהאוכלוסייה בה נמצאו רמות ויטמין A + C גבוהות אינה משתמשת בויטמינים באופן סדיר, הרי שכאן יש לתלות את העובדה שהם לא לקו באלצהיימר בגורמים פנימיים גנטיים, אשר אפשר והם לא רק מאפשרים ספיגה משופרת של ויטמינים לגוף אלא גם מסייעים במניעת מחלות כדוגמת אלצהיימר.
יש להתריע שנטילת ויטמינים במינון גבוה עלולה לעתים גם להזיק (גם כשמדובר בויטמינים תמימים כמו C). מכל האמור לעיל נראה שתזונה מאוזנת, אורח חיים בריא והתעמלות (גם מחשבתית) עשויים לתרום למניעת מחלות ובכללן אלצהיימר. אין בדברים האמורים כאן כדי לשלול את הממצאים החשובים של כותבי המאמר.
חזרה לתוכן עניינים



2 - דיקור בסיוע לגמילה מעישון
עישון מהווה את אחת הדוגמאות לגורם תחלואה אשר ניתן וכדאי למניעה. שיטות רבות לגמילה מעישון הוצגו עד כה, ותפקידו של המטפל הוא גם לעודד את המטופל להפסקת העישון וגם לסייע לו בבחירת השיטה המתאימה לו ביותר. במירב הפרסומים, מגיעים אחוזי ההצלחה בתוכניות הגמילה השונות למקסימום של 30% הצלחה. מטרת מחקר זה, אשר פורסם בעיתון האיגוד הבריטי לרפואת המשפחה, הוא לבדוק את יעילותו של טיפול באלקטרואקופונקטורה אוזני לגמילה מעישון. במחקר השתתפו 78 מתנדבים מעשנים . הללו חולקו לשתי קבוצות; כל קבוצה קיבלה טיפול אחד באלקטרואקופונקטורה בשתי נקודות אוזניות, כאשר קבוצת המחקר טופלה בנקודות המקובלות להפסקת עישון ואילו קבוצת הביקורת - בשתי נקודות אקראיות. בעקבות הטיפול הראשוני, הושארו מחטים בנקודות הדיקור למשך שבועיים. המטופלים עצמם לא ידעו לאיזו קבוצה הם שייכים. קריטריון המדידה היה גמילה מוחלטת כעבור 6 חודשים. מתברר כי כ- 12.5% ממשתתפי קבוצת הטיפול הפסיקו לעשן לחלוטין כעבור 6 חודשים, לעומת 0% מקבוצת הפלצבו. לא רק שהבדל זה הוא משמעותי, אבל הוא גם מרמז על יעילות הטיפול בדיקור לגמילה מעישון ומעלה את האפשרות של טיפול משולב בשיטות שונות.

Waite NR; Clough JB
Child Health, Southampton Hospital
Br-J-Gen-Practice 1998; 48(433):1487-90.

תגובתו של ד´ר עמיר
דוגמא טובה של הצורך לקרוא מאמרים בביקורתיות ותוך שימת לב לפרטים: המחקר אולי נכון אבל מסקנות כותב המאמר מוזרות ביותר; מבלי לפגוע באמינות המחקר קיימת סתירה פנימית בעייתית. אם בשיטות מסוימות מגיעים ל 30% גמילה מהעישון למה לפנות דווקא לשיטה שבמקרה הטוב תעניק 12.5% הצלחה וגם זו, בטווח של שישה חודשים?
ועוד: ידוע שאפקט פלצבו בגמילה לעישון (עד טווח של שנה) הוא כ 16% . אחוז המקביל בערך לפלצבו בשיטות טיפול אחרות. כיצד קרה שבטיפול עם אלקטרואקופונקטורה אפילו הפלצבו לא פעל. האם לטיפול הייתה השפעה ממכרת לעישון במקום השפעה מועילה?
מן הראוי לבצע מחקרים נוספים ובשיטות קלאסיות.
חזרה לתוכן עניינים



3 - דיקור גורם לירידה בערכי גלוקוז
בספרות הרפואית התפרסמו לא מעט עדויות בדבר טיפול בדיקור במצבי סכרת. רוב התיאורים התרכזו בטיפולים סימפטומטיים. אחת מנקודות הדיקור המקובלות היא Zhong wan (CV-12) ; יחד עם זאת, לא פורסמו הוכחות ביוכימיות להשפעות טיפול זה. במחקר זה, בוצע מעקב אחר ערכי הסוכר בעכברים סכרתיים בעקבות טיפול באלקטרודיקור בנקודה Zhong wan (CV-12) . הטיפול ניתן למשך 30דקות (Hz 15,mA 10) ובוצע מעקב אחר רמות גלוקוז, אינסולין, גלוקגון ואנדורפינים בדם. לאחר הטיפול נצפתה ירידה ברורה ברמות הסוכר בדם, עליה ברמות האינסולין ועליה ברמות האנדורפינים. ממצא זה הוא חשוב ביותר, לא רק מכיוון שניתנת כאן הוכחה חד-משמעית ליעילות דיקור בנקודה CV-12 אצל חולי סכרת, אלא גם עקב הדגמת המנגנון. אכן מתברר, כי הדיקור גורם להפעלת המנגנון הפיזיולוגי הנורמלי של הגוף, דהיינו דיקור? עליה בהפרשת אנדורפינים? הפרשת אינסולין? ירידה ברמות בגלוקוז. בנוסף, בדקו החוקרים האם ממצאים אלו קיימים גם בסכרת Type 1 (סכרת הנעורים, זו שבה הגוף כלל לא מייצר אינסולין), וגם ב- Type2 (סכרת המבוגרים, זו שבה הגוף מייצר אינסולין אך בכמויות מופחתות). כצפוי, השפעות הדיקור ניכרו רק בסכרת Type2 , ואילו ב- Type1 שם אין אפשרות להפרשת האינסולין - נגדע התהליך.

Chiang SL; Lin JG ei al.
Institute of Chinese Medical Science, China Medical College, Taiwan.
Diabetologica 1999; 42(2):250-255.

תגובתו של ד´ר עמיר
מחקר חשוב המשלב מדעי יסוד עם רפואה משלימה, באחד הנושאים היותר נפוצים בקהל - סכרת. יש כאן הוכחה המוצגת היטב, להשפעה המיטיבה של הדיקור על משק הסוכר בגוף. מאמר זה, מוסיף תוקף מדעי למתן טיפול בדיקור לחולי סכרת, אך אסור לשכוח כי מאמר אחד ובודד אינו מהווה הוכחה ויש צורך במחקרים נוספים. האספקטים הפחות מוצלחים במחקר זה, הם העדר מידע באשר לבדיקת נקודות טיפול שונות, מי הייתה קבוצת הביקורת, כיצד הוכנסה המחט, ואילו טיפולים נוספים קבלו או לא קבלו במקביל הנבדקים. עם זאת אין לשלול חשיבות הנקודה בטיפול בחולי סכרת ויש להמשיך במחקרים כגון אלו. מאחר שמחקר זה קל לביצוע, ניתן לאמת אותו בבדיקה באחד מבתי החולים אצלנו בארץ.
חזרה לתוכן עניינים



4 - השפעת טאי-צ´י על נפילות בקשישים
בעיית הנפילות החוזרות בקשישים היא אחת הבעיות הקשות ביותר באכלוסיה זו, הן בשל שכיחותה הרבה והן בשל מיעוט הטיפול המוצע כיום על-ידי הרפואה. מחקר זה אשר בוצע באטלנטה, ארה´ב., הקיף כ- 200 קשישים (162 נשים ו- 38 גברים) בגיל ממוצע 76.2 שנים. הקשישים נחשפו לשני סוגים של תוכניות התערבותיות: האחת כללה אימונים בטאי-צ´י ושניה אימוני יציבה באמצעות תוכנת מחשב. כל תוכנית נמשכה 15 שבועות, והמחקר בדק שכיחות נפילות, כוח פיזי, גמישות גוף, תפקוד יום-יומי ומצב רוח; המעקב כלל הערכת מרכיבים אלו לפני ואחר כל תוכנית אימונים וכן 4 חודשים לאחר סיום התוכניות. התוצאות מראות כי תוכנית האימונים בטאי-צ´י שיפרה יותר את כושר ההליכה, הורידה ערכי לחץ-דם בעת ביצוע מאמץ, הגבירה את גמישות המפרקים והורידה את תחושת החשש מפני נפילה לעומת אימוני היציבה באמצעות מחשב. בסך הכל, אימוני הטאי-צ´י הורידו את הסיכוי לנפילות חוזרות בקשישים בכ- 47.5%.

Kanowsky S., Herrmann W., Stephan K.
Department of Rehabilitation Medicine, Emory University School of Medicine, Atlanta, Georgia, USA.
Pharmacopsychiatry 1996;29:47-56.

תגובתו של ד´ר עמיר
מחקר חשוב מאוד. נפילות אצל זקנים עלולות להוביל לנכות קשה ואף מוות (כתוצאה מסיבוכים עקב שכיבה ממושכת או הדבקות מזיהומים בבית חולים). על פי הרפואה הסינית תנועה היא מקור חשוב לצ´י (אנרגיה) מהאוויר. טאי צ´י היא שיטת תנועה המובילה להוספת אנרגיה והזרמתה בגוף. שיפור המצב האנרגתי וזרימתו בגוף מובילים ליותר כוח, קואורדינציה ויכולת סינכרון בין האיברים השונים בגוף, דבר שמועיל בין היתר לשיפור שיווי המשקל. תוכנת מחשב אינה מסוגלת בשלב זה להעריך את הפעולות הנדרשות להטענת צ´י בגוף ולכן מומלץ להתבסס על נסיון של אלפי שנים.
חזרה לתוכן עניינים



5 - דיקור לגמילה בשימוש בקוקאין
מאמר זה מסכם שני מחקרים ראשוניים שבוצעו לבדיקת יעילות הטיפול בדיקור לגמילה משימוש בקוקאין. המחקרים בוצעו במרכז רב תחומי המטפל במכורים לסמים במיניאפוליס, ארה´ב.. במחקר הראשון נבדקו 236 מכורים לקוקאין כאשר הם מחולקים ל- 3 קבוצות:
קבוצה א´ - קיבלה טיפול בדיקור ב- 3 נקודות אוזניות.
קבוצה ב´ - קיבלה טיפול בדיקור ב- 3 נקודות אקראיות (מחוץ למרידיאנים).
קבוצה ג´ - קיבלה טיפול שמרני במרכב מתרופות (תחליפי סם) ושיחות.
לא נצפה כל הבדל באשר ליעילות הטיפול בין שלוש הקבוצות.

המחקר השני ביקש לבדוק אם יש משמעות לאורך הטיפול שניתן. זאת עקב אפשרות אשר הועלתה וטענה כי חוסר ההשפעה שנצפה במחקר הראשון נבעה מאורכו של הטיפול. קבוצה אחרת של מכורים לקוקאין (202 במספר) חולקה ל- 3 קבוצות, כאשר כל קבוצה קיבלה אורך אחר של טיפול:
קבוצה א´ - 28 טיפולים.
קבוצה ב´ - 16 טיפולים.
קבוצה ג´ - 8 טיפולים.
במקרה זה - כל הקבוצות קיבלו טיפול בנקודות דיקור אוזניות זהות. גם הפעם לא נצפה הבדל כלשהו בין הקבוצות. החוקרים מסכמים כי לעת עתה אין עדות כי עצם הטיפול בדיקור או אורכו, הוכחו כבעלי השפעה משמעותית לגמילה משימוש בקוקאין.

Bullock-ML; Kiresuk-TJ; Pheley-AM; Culliton-PD; Lenz-SK
Center for Addiction and Alternative Medicine Research, Minneapolis, MN, USA.
J-Subst-Abuse-Treat. 1999 Jan; 16(1): 31-8

תגובתו של ד´ר עמיר
המסקנה של החוקרים מניסוי זה נכונה אך מוצגת שלא כהלכה. יש לציין כי לא נצפה כל הבדל באשר לחוסר היעילות של שלוש השיטות. כיוון שהמחקר לא פירט את ההצלחה בקבוצה השלישית יש להניח שגם השיטות הקונוונציונליות לא הוכיחו עצמן במיוחד עד כה.
נקודה מסוימת שמפריעה לי היא בחירת שיטת הניסוי. למה בחרו בנקודות טיפול באוזן שנחשבות כסימפטומאטיות במקום בנקודות סיסטמיות המתקשרות לאבחנה הכוללת של הגוף. אין ספק כי טיפול בהתמכרות כלשהי מחייב גיוס מערכות כללי הכולל תזונה, דיקור, צמחים ושיאצו, וגם אז - כל תוצאה העולה על 5% (במשך שנה) תיחשב להצלחה מכובדת.
חזרה לתוכן עניינים



6 - מנגנוני ויעילות הטיפול ברפואה סינית במחלת Grave
מחלת Grave, שהיא למעשה תפקוד יתר של בלוטת התריס (היפרתירואידיזם) היא אולי ההפרעה האנדוקרינית הנפוצה ביותר. מבין סימניה האופייניים - עצבנות יתר, אי סבילות לחום, הזעה, שלשול, ירידה במשקל, רעד קל בידיים. מבחינה פתופיזיולוגית, ההפרעה במחלה זו היא יצור יתר של הורמוני בלוטת התריס. מבין הטיפולים המוצעים כיום על-ידי הרפואה המערבית, מתן Tapazole הוא אחד הנפוצים. חומר זה הינו מעכב ליצירת הורמון התירואיד. ברפואה הסינית המסורתית, הטיפול בהיפרתירואידיזם כרוך בחיזוק הצ´י (Qi) וה- Yin. במחקר זה, שמקורו באוניברסיטת שנגחאי שבסין, נבדקה השפעה של הטיפול ב- Tapazole בלבד לעומת הטיפול המשולב ב- Tapazoleוברפואה סינית אצל חולים עם תפקוד יתר של בלוטת התריס. הטיפול נמשך כשנתיים, כאשר המטופלים נבדקו אחרי 1/2 שנה, שנה ושנתיים. המדדים אשר שימשו להשוואה היו רמות הורמוני התירואיד (T3 , T4) ורמת הפעילות של משאבת הנתרן התוך תאית בכדוריות אדומות (הוכח כבר בעבר כי אצל חולים עם תפקוד יתר של התירואיד יש פעילות מוגברת של משאבה זו). בכל קבוצה השתתפו 42 מטופלים. בקבוצה אשר קיבלה טיפול משולב, מינון ה- Tapazole היה נמוך יותר מאשר המינון המקובל כאשר תרופה זו ניתנת לבדה. תוצאות המחקר מראות כי בשתי הקבוצות הייתה ירידה משמעותית ביצירת הורמוני התירואיד ואף בשתי הקבוצות נצפה דיכוי משאבת הנתרן; בקבוצה שטופלה בטיפול משולב של רפואה סינית ו- Tapazole, דיכוי המשאבה היה רב יותר מאשר בקבוצה שטופלה ב- Tapazole בלבד. מחקר זה מוכיח כי אכן לרפואה הסינית יש מקום בטיפול בהיפרתיירואידיזם וכי השפעותיה אינן רק ברמה הסימפטומאטית ובהקלת התלונות, אלא גם ברמה התאית על-ידי הורדה ברמות ההורמונים ודיכוי משאבת הנתרן התוך תאית.

Zha-LL
Institute of Integration of Traditional and Western Medicine, Shanghai Medical University.
Chung-Kuo-Chung-Hsi-I-Chieh-Ho-Tsa-Chih. 1997 Jun; 17(6): 328-30

תגובתו של ד´ר עמיר
ועל תוצאות מרשימות כאילו ניתן רק להגיד: חבל שזה בוצע בסין ולא ע´י מכון מחקר מכובד במערב. אבל, ניחא. שימחת עניים גם היא שמחה ויש ללמוד מהמחקר רבות. הטיפול בהיפרתיירואידיזם ברפואה הסינית הוכח אמפירית יותר מפעם אחת.
מבחינה סינית המחלה מוגדרת כאחת מן האפשרויות הבאות:
סטגנציה של הכבד, עודף חום בכבד ובמרה, חסר בטחול עם עודף בכבד, יובש במעיים על רקע פגיעה בנוזלי הגוף, חסר צ´י ודם, חסר יין בכליות ובכבד, עליית אש על רקע חסר יין בכבד ובכליות, חסר יין ויאנג בכליות עם עליית אש מחוסר או עליית אש על רקע חוסר איזון בין הכליות ללב.

לדיקור סיני יש יכולת לדכא התפרצות אש או רוח מעלה. כשיש מעורבות של מחלה אוטו-אימונית יש לשקול שימוש באקופונקטורה יפאנית (מטצומוטו) הנחשבת יעילה. צמחי מרפא עשויים לסייע, בעיקר במקרים של חסר צ´י, דם או יין.
חזרה לתוכן עניינים



7 - עלות-תועלת של טיפול ברפואה משלימה למחלות לב
המושג ´עלות-תועלת´ מופיע בשנים האחרונות בכמעט כל עבודות המחקר המתפרסמות בעולם הרפואה. הכוונה היא לכדאיות של טיפול כלשהו, דהיינו עלותו למערכת לעומת החיסכון הכספי הצפוי להיגרם בעקבות טיפול זה. זו למשל אחת הסיבות למספר הצנתורים הרב הקיים כיום בבתי החולים, לאחר שנצפה כי חולי לב אשר צינתורם נדחה ובוצע ניסיון בטיפול תרופתי, ´עלו´ בסופו של דבר למערכת יותר מאשר אילו היה מבוצע הצנתור מלכתחילה (עקב עלות התרופות שהם נוטלים, אשפוזים חוזרים, והצורך במעקב רפואי צמוד). מאמר זה, שמקורו בדנמרק, מבקש לבדוק את העלות-תועלת של טיפול משולב בדיקור, שיאצו ושינויים בהרגלי החיים - אצל 69 חולים עם מחלת לב איסכמית (טרשתית) קשה ביותר. מחלת הלב הטרשתית היא סיבת התחלואה (מספר החולים) והתמותה הראשונה במעלה כיום בעולם המערבי. למחקר זה נבחרו חולים עם מחלת לב קשה ביותר, ועל כך תעיד העובדה כי ל- 49 מתוך ה- 69 (71%) הומלץ לבצע ניתוח מעקפים. המעקב נמשך שנתיים, כאשר ההשוואה הייתה בין החולים במחקר אשר קיבלו את הטיפולים המפורטים מעלה, לעומת חולים אחרים עם מחלת לב ואשר טופלו בניתוח מעקפים או בלון. בתום השנתיים נמצא כי מבין החולים אשר עברו ניתוח מעקפים היו אחוזי התמותה 21%, מבין החולים אשר טופלו בבלון 15% ואילו מבין החולים שבמחקר זה - 7% בלבד. מבין 49 החולים אשר תחילה הומלץ להם לעבור ניתוח עקב חומרת מחלתם - אצל 61% לא היה צורך בניתוח בהמשך, עקב שיפור משמעותי בתלונותיהם. כמו כן, אצל החולים אשר השתתפו במחקר זה נצפתה ירידה של 90% בימי האשפוז לעומת חולי לב אחרים, דבר אשר מתבטא בחיסכון של כ- 12000$ לשנה למטופל. לא היו הבדלים באשר להשפעה המיטיבה של הטיפול בדיקור, שיאצו ושינוי בהרגלי החיים בין גברים לנשים.

Ballegaard-S; Norrelund-S; Smith-DF
Acupuncture Center, Klampenborg, Denmark. ballegaard@aku-ballegaard.dk
Acupunct-Electrother-Res. 1996 Jul-Dec; 21(3-4): 187-97

תגובתו של ד´ר עמיר
מחקר ממקור אמין המראה כי השקעת המערכת בטיפולים ברפואה המשלימה עשויה לחסוך כספים רבים. המחקר מדבר בעד עצמו ואין צורך להוסיף.
חזרה לתוכן עניינים



8 - מניעת דלקות בדרכי השתן ע´י דיקור
מחקר שבוצע בנורווגיה בדק את יעלות הדיקור במניעת דלקות בדרכי השתן. במחקר השתתפו 67 נשים עם דלקות חוזרות בדרכי השתן (מעל 3 אירועים בשנה). הללו חולקו באופן אקראי ל- 3 קבוצות:
1) קבוצת דיקור – אשר קיבלה טיפולים בנקודות Zhon gi Ren-3,Shen Su UB-23 , Pang Guan Shu UB-28, Tai xi Kid-3, San Yin Jiao SP-6, Yin Ling Quan SP-9, ו- Xing Jian Liv-2 או Tai Chong Liv-3 פעמיים בשבוע, למשך 4 שבועות.
2) קבוצת דיקור אקראית – אשר טופלה באזורי הירך, שוקיים או בטן באזורים מחוץ לנקודות דיקור או מרדיאנים מוכרים ולא בוצעה מניפולציה של המחטים.
3) קבוצת ביקורת - בלי שום טיפול.
המחקר נמשך 6 חודשים, במהלכם לא נצפו כלל דלקות בדרכי השתן אצל 86% מקבוצת הדיקור, 56% מקבוצת הדיקור האקראית ו- 36% מקבוצת הביקורת.

ההבדלים בין הקבוצות משמעותיים מבחינה סטטיסטית, וניתנת תמיכה מחקרית מבוססת לאפשרות של טיפול מניעתי בדיקור אצל נשים עם דלקות חוזרות בדרכי השתן.

Aune-A et all; Bryggen Medisinske Senter, University of Bergen, Norway.
Scand-J-Prim-Health-Care. 1998 Mar; 16(1): 37-9


ד´ר ניר עמיר מגיב: 
נראה שמדובר במחקר מבוסס ובתוצאות מרשימות. נקודות הטיפול שנבחרו סטנדרטיות, אף כי יש לשקול גם הוספת נקודות לסילוק חום מהמחמם התחתון כדוגמת UB-40 . מחקרים בנורבגיה ידועים כאמינים, אך יש לתת את הדעת לשני דברים:
א - התוצאות יותר מדי טובות, דבר המעורר בעייתיות בנוגע לאמינות המחקר, גם אם מדובר במחקר של נורבגים. במרפאות רבות שאני מכיר אחוז התוצאות פחות מרשים. חשוב שמטפל ידע זאת כדי שלא יתאכזב מתוצאות שונות מהמתואר. שילוב של צמחי מרפא, תזונה מונעת חום ולחות ושטיפות מקומיות עשויות לשפר את אחוזי ההצלחה בצורה מרשימה.
ב - אם 56% מהמקרים מגיבים לכל דיקור הרי מדובר באחוז פלצבו מרשים. בנוגע לפלצבו, תמיד נשארת השאלה היכן מומלץ לדקור כדי להשיג את הפלצבו הטוב ביותר…
חזרה לתוכן עניינים



9 - מוקסה לסיבוב עוברים
במחקר שבוצע בסין הודגמה יעילות טיפול במוקסה ב- Zhi Yin UB-67לסיבוב עוברים במצג עכוז. 130 נשים בשבוע ה 33 להריון (חודש 8), חולקו לצורך המחקר לשתי קבוצות; קבוצה אחת טופלה במוקסה ואילו הקבוצה השניה שימשה כקבוצת ביקורת. הטיפולים נמשכו 7-14 יום ובוצע מעקב אחר תנועות העובר וכן אחר מצג העובר בלידה. בקבוצה שטופלה במוקסה למשך 7-14 יום נצפו יותר תנועות עובר ויותר לידות במצג נורמאלי מאשר בקבוצה שלא טופלה. ההבדלים בין הקבוצות היו משמעותיים מבחינה סטטיסטית.
ניתן להסיק כי הטיפול במוקסה יעיל למניעת מצגי עכוז בלידה. השימוש בקבוצת ביקורת בעלת אותם מאפיינים כמו קבוצת המחקר – מחזקת את מסקנת המחקר.

Cardini-F; Weixin-H; cardinif@gardanews.it
The-J-of the Americ-Med-Assoc 1998 Nov 11; 280(18): 1580-4


ד´ר ניר עמיר מגיב: 
במחקר זה חסרים נתונים (מה שמאפיין, לצערנו, מחקרים סינים רבים). דבר זה פוגע באמינות. יש לזכור שבמקרים רבים העובר מתהפך עצמונית. עם זאת, מחקרים מקבילים בוצעו במערב והצביעו על היפוך עובר בהשפעת הטיפול. מכל מקום, התועלת המירבית מופקת כאשר מדובר במוקסה ישירה (גרגר אורז) מדי יום או מדי יום לסירוגין. יש לבצע את הטיפול בחודש האחרון להריון כיוון שמוקסה בשלבים מוקדמים יותר עלולה לתת תוצאות בלתי צפויות, ולא תמיד משמחות, ומן הטעם ההגיוני שיש לאפשר לעובר להתהפך עצמונית בטרם ננסה לבצע מניפולציה כזו.
חזרה לתוכן עניינים



10 - צמחי מרפא לתסמונת המעי הרגיז
מחקר שמקורו באוסטרליה הדגים את יעילותם של צמחי מרפא סיניים לתסמונת המעי הרגיז (IBS ). התסמונת מופיעה אצל 10% - 20% מכלל האוכלוסייה והטיפולים המוצעים על-ידי הרפואה המערבית הם דלים למדי ולא מוצלחים. 116 חולים חולקו ל- 3 קבוצות: קבוצה א´ - טופלה בצמחי מרפא סיניים כאשר הרכב הטיפול נבנה באופן אישי לכל מטופל (פורמולה אישית);
קבוצה ב´- קיבלה טיפול בצמחי מרפא סינים לפי פורמולה אחידה (אותה פורמולה לכל המטופלים);
קבוצה ג´- קיבלה פלסבו (תרופת דמה).
המעקב בוצע באמצעות שאלונים תדירים בהם נתבקשו החולים לדרג את חומרת הסימפטומים. החולים במחקר לא ידעו לאיזו קבוצה הם משתייכים ומהו הטיפול אותו הם מקבלים. אחרי 4 חודשי טיפול דיווחו 64% מקבוצה א´ ו- 76% מקבוצה ב´ על ´שיפור משמעותי´ בתלונותיהם, לעומת 33% בלבד מקבוצה ג´.

לא היה הבדל משמעותי בין קבוצות א´ ל- ב´ באשר לשיפור בתלונות, אך היה הבדל סטטיסטי משמעותי בינן ובין קבוצה ג´. כמו כן, דיווחו החוקרים כי בטווח הקצר לא נצפה הבדל משמעותי בתגובות השיפור בין קבוצות א´ ו- ב´, אם כי לטווח הארוך - נדמה כי יש תגובה טובה יותר לטיפול המותאם באופן אישי לעומת הפורמולה האחידה. מסקנת החוקרים היא כי הטיפול בצמחי מרפא יכול לסייע בתסמונת המעי הרגיז, וכי יש רמזים המעידים כי פורמולות מותאמות אישית עשויות להיות יעילות יותר מפורמולות אחידות.

Bensoussan-A; Talley-NJ; Hing-M; Menzies-R; Guo-A; Ngu-M
Research Unit for Complementary Medicine, University of Western Sydney Macarthur, Campbelltown, New South Wales, Australia. a.bensoussan@uws.edu.au
The-J of the Americ-Med-Assoc 1998 Nov 11; 280(18): 1585-9.

ד´ר ניר עמיר מגיב: 
אכן מחקר ראוי ומכובד של עיתון מדעי מהטובים בעולם. במחקר זה לא צוין בבירור כיצד נבחרו הפורמולות המותאמות אישית. יתכן שהן נתנו ע´י מספר מטפלים, דבר שהשפיע על התוצאות וצמצם את אחוז ההצלחות. יש לזכור שפורמולות פטנט עשויות לתת תגובות טובות, בעיקר מפני שהצמחים בפורמולה בושלו ביחד דבר התורם להשפעה הסינרגיסטית שלהם, אך בטווח הארוך יש להעדיף פורמולה המותאמת אישית למטופל. וגם ניתן ליהנות מעובדה נוספת: הרפואה הסינית מאוד יעילה במצבי IBS , דבר שהרפואה המערבית כמעט חסרת אונים כלפיו.
חזרה לתוכן עניינים



11 - הבדלים בהנחיות לעומק החדרת מחטים
יש הטוענים כי קיימים הבדלים לא מעטים בשיטות ההוראה והטיפול בין הדיקור הקלאסי לדיקור המודרני. מחקר שמקורו בטאיוון בדק הבדלים אלו באשר להנחיות לעומק החדרת מחטים. מחטים הוחדרו ל- 80 גויות ו- 240 מתנדבים, תוך כדי מעקב אחר עומק החדירה באמצעות טומוגרפיה ממוחשבת (.T.C ). ההחדרות בוצעו באותן נקודות, לפי הנחיות על-פי כתבי דיקור קלאסיים ומודרניים. נמצא כי על-פי כתבי הדיקור המודרני המחטים הוחדרו לעומק רב יותר מאשר על-פי הדיקור הקלאסי. כמו כן נמצאה קורלאציה גבוהה בין אורך הפרק השני של האצבע האמצעית למדידת צון במבוגרים אך לא בילודים.

Lin-JG, Institute of Chinese Medical Sciences, China Medical College, Taichung, Taiwan, China.
Chin-Med-J-Engl. 1997 Feb; 110(2): 154-6

ד´ר ניר עמיר מגיב: 
אכן תקציר מדהים עם חשיבות דרמתית ומידע לא יסולא בפז. בקיצור - הסיבה להכללת מחקר זה כאן היא הרצון להראות דוגמא לחרטה אמיתית! לא יודע מניין אנשים מקבלים תקציבים למחקרים כאילו. על פי הרפואה הסינית עומק הדקירה משתנה מאדם לאדם ומה שכתוב בספרים נחשב להמלצה משוערת בלבד. בעקרון, יש לדקור עד שהגענו לצ´י. יבורכו אותם חוקרים טאיוונים שהצליחו להגיע לצ´י של גוויות. ובעניין הקורלציה בין אורך הפרק האמצעי של האצבע האמצעית, למה לבזבז משאבים על מחקר כשהנתון הזה מצוי בכל ספר דיקור למתחילים.
חזרה לתוכן עניינים



12 - דיקור לעומת פיזיותרפיה לכאב צווארי
מטרת המחקר שבוצע באנגליה הייתה להשוות בין יעילות הטיפול בדיקור לעומת טיפול בפיזיותרפיה, בחולים עם כאב כרוני בצוואר. קבוצת המחקר כללה 70 מבוגרים עם כאב צווארי כרוני, אשר נמשך מעל 6 שבועות ואשר נבדקו ונשללו סיבות נאורולוגיות או דלקתיות. המטופלים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות שוות – האחת טופלה בדיקור והשניה בטיפולים פיזיותרפיים. המעקב בוצע באמצעות שאלונים אודות שביעות הרצון וההרגשה הכללית של המטופל, בדיקות טווח תנועה של הצוואר ועקומות מדידת כאב. מדדים אלו נבדקו בתחילת המחקר (לפני מתן טיפול), אחרי 6 שבועות של טיפול ובתום 6 חודשי טיפול. התוצאות מראות כי אצל שתי הקבוצות חל שיפור בכל המדדים, כאשר הדיקור היה יעיל יותר אצל החולים שבתחילת המחקר דיווחו על כאב עז יותר. ראוי לציין כי פגם במחקר הוא שלא הייתה קבוצת ביקורת (קבוצה שלא קיבלה כלל טיפול) ולכן קשה להסיק עד כמה השיפור בתלונות נבע מהטיפול ולא מעצם חלוף הזמן. יחד עם זאת – מרשימה ההוכחה כי טיפול בדיקור אינו נופל מהטיפול הפיזיותרפי במקרי כאב צוואר כרוני.

David-J et. al; Royal Berkshire Hospital NHS Trust and University of Reading.
Br-J-Rheumatol. 1998 Oct; 37(10): 1118-22

ד´ר ניר עמיר מגיב: 
הנה דוגמא למאמר הוגן שמבקר בעצמו את הבעיה במחקר ומציע פרשנות ברורה.
חזרה לתוכן עניינים





13 - דיקור בסיוע לגמילה מעישון
עישון מהווה את אחת הדוגמאות לגורם תחלואה אשר ניתן וכדאי למניעה. שיטות רבות לגמילה מעישון הוצגו עד כה, ותפקידו של המטפל הוא גם לעודד את המטופל להפסקת העישון וגם לסייע לו בבחירת השיטה המתאימה לו ביותר. במירב הפרסומים, מגיעים אחוזי ההצלחה בתוכניות הגמילה השונות למקסימום של 30% הצלחה. מטרת מחקר זה, אשר פורסם בעיתון האיגוד הבריטי לרפואת המשפחה, הוא לבדוק את יעילותו של טיפול באלקטרו-אקופונקטורה אוזני לגמילה מעישון. במחקר השתתפו 78 מתנדבים מעשנים . הללו חולקו לשתי קבוצות; כל קבוצה קיבלה טיפול אחד באלקטרו-אקופונקטורה בשתי נקודות אוזניות, כאשר קבוצת המחקר טופלה בנקודות המקובלות להפסקת עישון ואילו קבוצת הביקורת – בשתי נקודות אקראיות. בעקבות הטיפול הראשוני, הושארו מחטים בנקודות הדיקור למשך שבועיים. המטופלים עצמם לא ידעו לאיזו קבוצה הם שייכים. קריטריון המדידה היה גמילה מוחלטת כעבור 6 חודשים. מתברר כי כ- 12.5% ממשתתפי קבוצת הטיפול הפסיקו לעשן לחלוטין כעבור 6 חודשים, לעומת 0% מקבוצת הפלצבו. לא רק שהבדל זה הוא משמעותי, אבל הוא גם מרמז על יעילות הטיפול בדיקור לגמילה מעישון ומעלה את האפשרות של טיפול משולב בשיטות שונות.

Waite NR; Clough JB
Child Health, Southampton Hospital
Br-J-Gen-Practice 1998; 48(433):1487-90.

ד´ר ניר עמיר מגיב: 
המחקר אולי נכון אבל מסקנות כותב המאמר מוזרות ביותר: מבלי לפגוע באמינות המחקר קיימת סתירה פנימית בעייתית. אם בשיטות מסוימות מגיעים ל 30% גמילה מהעישון למה לפנות דווקא לשיטה שבמקרה הטוב תעניק 12.5% הצלחה וגם זו, בטווח של שישה חודשים?
ועוד: ידוע שאפקט פלצבו בגמילה לעישון (עד טווח של שנה) הוא כ 16% . אחוז המקביל בערך לפלצבו בשיטות טיפול אחרות. כיצד קרה שבטיפול עם אלקטרו-אקופונקטורה אפילו הפלצבו לא פעל. האם לטיפול הייתה השפעה ממכרת לעישון במקום השפעה מועילה?
מן הראוי לבצע מחקרים נוספים ובשיטות קלאסיות.
חזרה לתוכן עניינים




14 - טיפול באסטמה בדיקור
תצפיות קליניות הוכיחו שטיפול בדיקור אצל חולים אסטמטיים יכול לסייע בהורדת מינון התרופות ובשיפור הסימפטומים. מחקר זה אשר בוצע בסין, עקב אחר 25 חולי אסטמה אשר נזקקו לטיפול באינהלציות עם מרחיבי סמפונות ולסטרואידים. הטיפול בדיקור איפשר את הורדת מינון הסטרואידים בכ- 2 מ´ג כל 10 יום ואילו מינון האינהלציות הורד ע´י החולים לפי הרגשתם. החולים דיווחו על שיפור בסימפטומים אחרי כ- 15 טיפולים, אבל היה צורך בעוד כ- 10 טיפולים בכדי לבסס לאורך זמן שיפור זה. מסקנת המחקר היא שיש צורך בכ- 30 טיפולי דיקור במשך 3 חודשים בכדי להגיע לשיפור סימפטומאטי ותרופתי, וכן לחזור על הטיפול כ- 10 פעמים מידי שנה בכדי למנוע הישנות. מבין משתתפי המחקר ראוי לציין כמה מקרים:
אישה אשר סבלה מאסטמה על רקע אלרגיה לפרוות כלבים ואשר קיבלה 10 טיפולי דיקור, ללא כל שיפור במצבה; במקרה כזה אין לדעת מחברי המאמר מקום להמשיך בטיפולים.
שני ילדים בני 5 ו- 7 שנים, אשר להם תדירות הטיפולים כפי שתוארה לעיל הייתה קשה, ולכן השתמשו המטפלים בשילוב של דיקור אוזני וכוסות רוח. נקודות הדיקור כללו את Shenmen, Lung, Large Intestine, Dingchuan, Subcortex, Kidney כאשר בכל טיפול נבחרו 5 נקודות. המטופלים נתבקשו ללחוץ על הנקודות 3 פעמים ביום, 20 לחיצות בכל פעם. באשר לכוסות הרוח הנקודות הנבחרות היו Du 14, UB 20, UB 23 – 5 דקות בכל פעם. גם אצל מבוגרים ניתן להוסיף את נקודות הדיקור האוזניות ואת כוסות הרוח.
מבין 25 החולים שבמחקר ואשר היו חולי אסטמה קשים אשר נזקקו לסטרואידים מידי יום, הושג שיפור אצל 96%, כאשר אצל 56% השיפור היה משמעותי. מחקר זה מראה כח גם בחולים עם אסטמה קשה התלויה בטיפול בסטרואידים – ניתן להשיג שיפור ע´י טיפול נאות בדיקור.
Clinical observation on 25 cases of hormone dependent bronchial asthma treated by acupuncture.
J Tradit Chin Med 1998 Mar;18(1):27-30 Hu J
Institute of Acupuncture and Moxibustion, China Academy of Traditional Chinese
Medicine, Beijing.


הערות מאת ד´ר עמיר: 
אין ספק כי כל מחקר התומך ביכולתה של האקופונקטורה להוריד את הצורך במינון הסטרואידים הוא מחקר חשוב ומבורך. אם זאת, המאמר לעיל מעלה מספר תהיות ולא רק משום שכותביו הם סינים.
המחברים מציינים את השיפור הקליני במטופלים (96% זה כישלון במטופל אחד בלבד! מאז ישוע לא נראה לי שהייתה הצלחת ריפוי כזו) אולם לא מצוין כאן כל ערך מספרי המהווה מדד לשיפור זה. האם חלו שינויים בתפקודי ריאות? לאיזו רמה של סטרואידים הצליחו בסופו של דבר להגיע? למשל כמה זמן הטיפול החזיק מעמד? וכמובן, שאלת השאלות של כל אפיקורס קונוונציונלי: מה הייתה קבוצת הביקורת?

תהייה נוספת היא בחירתם של החוקרים בנקודות אוזן אשר מוכרות יותר כנקודות סימפטומאטיות. מעבר לכך, קיימים הסוברים ששימוש תכוף באוריקולותירפיה עלול להחליש את הכליות. מאחר שאין לנו דרך לוודא זאת, לא הייתי לוקח סיכון אצל מטופל אסטמטי כרוני הלוקח סטרואידים (שמחלישים בעצמם את הכליות).

ועם זאת, ההמלצות המדוברות במאמר חשובות וניתנות ליישום. יש לזכור שבארץ לא מקובל להגיע לטיפול אחד ליומיים ולכן הטיפול המוצע לעיל עלול להתארך שנים. כדי לצמצם טווחי זמן אילו מומלץ לשלב צמחי מרפא, טיפול במגע ותרגילי נשימה לבית.
חזרה לתוכן עניינים



15 - צמחי מרפא נגד וירוס השפעת
מידי שנה ושנה עולה המודעות לנזקים האדירים הנגרמים ע´י מגפות השפעת; יותר ויותר אנשים נעתרים ליטול זריקות חיסון כטיפול מונע לפני תחילת החורף. מחקר זה, אשר בוצע בטוקיו, יפן, בדק את יעילותם של צמחי מרפא כטיפול מונע לשפעת. בשל חידושו של המחקר, הוא בוצע בשלב ראשון על עכברים. צמח ה- Sho-seiryu-to אשר משמש ביפן מזה שנים כטיפול בהצטננויות ובאסטמה, ניתן לעכברים אשר קיבלו לאחר מכן הזרקה של וירוסי שפעת (Influenza A, B) ולאחר מכן נמדדו רמות נוגדנים מסוג IgA בדרכי הנשימה של העכברים. מתן הצמח גרם עליה ניכרת בייצור הנוגדים ולירידה בכמות הוירוסים ובקצב ההתרבות שלהם בדרכי הנשימה. הצמח שמר על השפעתו המיטיבה גם כשניתן לפני ההדבקה בוירוס (כטיפול מונע), וגם כשניתן אחרי הדבקה (כטיפול במחלה). באותו מחקר נבדקו גם עכברים אשר חלו באסטמה על רקע אלרגיה, וגם כאן נמצאה השפעה מיטיבה לצמח, עם עליה ניכרת ברמות הנוגדנים לאחר מתן הצמח. השפעת הצמח הייתה טובה גם בעכברים צעירים וגם בעכברים זקנים (עם מערכת חיסון חלשה יותר). השפעתו המגינה של הצמח פעלה באמצעות דירבון מערכת החיסון הטבעית והעלאה ברמות ייצור הנוגדנים. מסקנת המחקר היא שהשימוש בצמח ה- Sho-seiryu-to יכול לסייע כטיפול בוירוסי השפעת ובמצבי אסטמה אלרגית.

In vivo antiinfluenza virus activity of Kampo medicine Sho-seiryu-to through mucosal immune system.
Methods Find Exp Clin Pharmacol 1998 Apr;20(3):185-92
Yamada H, Nagai T Oriental Medicine Research Center, Kitasato Institute, Tokyo, Japan.

הערות מאת ד´ר עמיר: 
היפאנים ידועים באמינות מחקריהם בתחום ההרבולוגיה ולכן אינני חולק על ממצאי המחקר. למעשה, מדובר בפורמולה Minor Bluegreen Dragon Decoction = Xiao Qing long Tang שהיא פורמולה מוכרת המכילה צמחים לשחרור הפתוגן החיצוני, לשינוי נוזלים שניקוו, לחימום הריאות והכוונת הצ´י המתמרד מטה. האם פירושו של דבר שהתגלה ´חיסון טבעי´ חדש? מנקודת ריאות סינית המחקר מעלה מספר תהיות: ראשית, מדובר בפורמולה שמשמשת לסילוק ולא למניעת פתוגן חיצוני. אך ייתכן שהמחקר מוכיח שניתן להרחיב את התוויות הפורמולה. על פי הספרות הסינית מומלץ לא להשתמש בפורמולה הזו לזמן ממושך (מעל למספר ימים) שכן היא גורמת לחום יתר, דבר העלול להתפתח לשיעול דמי ונזק לנוזלי הריאות המוביל לחסר יין. אני די משוכנע שדברים אילו לא נבדקו על העכברים שנודבו לניסוי. כמו כן הפורמולה אסורה לאנשים עם יתר לחץ דם. ומעל לכל - הפורמולה מכילה את צמח האפדרה, ה Ma Huang שהוא אסור לשימוש בישראל ובמדינות נוספות. שימוש מניעתי בצמח עלול להוביל לנזקים חמורים בהרבה מחיסון לשפעת. נראה לי שעדיין השיטה הקלאסית של תזונה ואורח חיים נכון משמשים כאמצעי מניעה טבעי בטוח יותר מכל שיטה אחרת.
חזרה לתוכן עניינים



16 - יעילות טיפול בצ´י-קונג אצל חולי אסטמה
הצ´י-קונג היא שיטה סינית עתיקה המשלבת תנועה, טכניקת נשימה ושיטות ריכוז והמשמשת בסין לטיפול גם באסטמה. במערב, רוכש לו הצ´י-קונג מקום הולך וגדל ורבים הם המשמשים בטכניקה זו. מחקר זה, שמקורו בגרמניה, נועד לבדוק את יעלות הצ´י-קונג כטיפול משלים באסטמה במדינה עם אוריינטציה מערבית. 30 חולי אסטמה קיבלו שיעורי צ´י-קונג תחת השגחה רפואית, ונתבקשו לתרגל באופן עצמאי, מידי יום. הם נתבקשו למלא יומן יומי במשל 6 חודשים, אשר עקב אחר חומרת הסימפטומים ומדדים אובייקטיביים כגון מדידות עוצמת נשיפה (peak-flow) 3 פעמים ביום, שימוש בתרופות, תדירות ואורך תרגילי הצ´י-קונג ודירגו סימפטומים הקשורים לאסטמה (איכות שנת לילה, שיעול, פליטת כיח, והרגשה כללית). במחקר זה, ´שיפור´ נקרא אם המטופל דיווח על ירידה של לפחות 10% בשונות מדידות עוצמות הזרימה לאורך השנה (דהיינו התייצבות ביכולת הנשימה). מבין אלו אשר הקפידו על ביצוע התרגילים, נצפתה התייצבות משמעותית במדידות הנשימה, עם הבדל רב לעומת אלו שלא ביצעו את התרגילים. כמו כן, נצפתה ירידה בשיעורי האשפוז עקב התקפים אסטמטיים. מסקנת המחקר היא כי יש מקום לשילוב טיפולי של תרגילי צ´י-קונג לחולי אסטמה, עם הוכחה להתייצבות ביכולת הנשימה וירידה בחומרת המחלה.
Qigong Yangsheng as a complementary therapy in the management of asthma: a single-case appraisal.
J Altern Complement Med 1998 Summer;4(2):173-83
Reuther I, Aldridge D ; Faculty of Medicine, Universitat Witten Herdecke, Witten, Germany.

הערות מאת ד´ר עמיר: 
ולא רק הצ´י-קונג. כל פעולה אשר מניעה את מערכת הנשימה מוסיפה צ´י מן האוויר Kong Qi (מו יוגא, פאולה, טאי-צ´י ואפילו הליכה) , אשר תורם לצ´י הריאות ולכן מחזק את הצ´י הכללי. בכל מקרה, ממצאי המחקר אמינים וידועים ממחקרים דומים קודמים, וכלן כל מה שנותר לנו לקוות שימצא מחקר שיראה כיצד משפרים את היענות המטופל להמלצות המטפל.
חזרה לתוכן עניינים



17 -  טיפולים בכירופרקטיקה אצל ילדים חולי אסטמה 
טיפולי כירופרקטיקה הוכחו כיעילים לשורה של מחלות אשר אינן בהכרח קשורות למערכת השלד והעצמות. מטרת מחקר קנדי זה, הייתה לבדוק את יעלות הכירופרקטיקה בטיפול בילדים חולי אסטמה. כ- 91 ילדים חולי אסטמה השתתפו במחקר; לאחר כ- 3 שבועות של מעקב הילדים חולקו לשתי קבוצות: קבוצה א´ קיבלה טיפולים כירופרקטיים עם מניפולציה של עמוד השדרה, וקבוצה ב´ קיבלה הדמיה של טיפולים כירופרקטיים כאשר למעשה לא בוצע כל טיפול. לכל הילדים הייתה אסטמה פעילה, ואף אחד מהם לא קיבל בעבר טיפולי כירופרקטיקה. המדד לשיפור היה מדידת עוצמת הנשיפה (peak-flow) לאחר 2 ו- 4 חודשים. בשתי קבוצות המחקר נצפתה עליה קטנה בעוצמת הנשיפה (7-12 ליטר לדקה) ללא הבדל משמעותי בין התוצאות לפני ואחרי הטיפולים. בשתי הקבוצות נצפה שיפור בסימפטומים וירידה בשימוש במרחיבי סמפונות, ואילו בבדיקת תפקודי הריאות – לא נצפה כל הבדל. מסקנת המחקר היא שאצל ילדים עם אסטמה קלה עד בינונית, לא הוכחה יעילות הוספת טיפולי כירופרקטיקה.

A comparison of active and simulated chiropractic manipulation as adjunctive treatment for childhood asthma.
N Engl J Med 1998 Oct 8;339(15):1013-20
Balon J, Aker PD, Crowther ER, Danielson C, Cox PG, O´Shaughnessy D, Walker C, Goldsmith CH, Duku E, Sears MR

הערות מאת ד´ר עמיר: 
ועל מסקנות מחקר זה הייתי מוסיף: ´רפואת ריאות אינה מועילה לטיפול בכאבי גב´. אמנם קיימים כירופרקטים המייחסים סגולות פלא לשיטת הטיפול שלהם, אולם מוסכם שמגרש הבית של הכירופרקטיקה היא המערכת המוסקולו-סקלטלית, ושם צריך להתמקד. עם זאת המסקנה החשובה והידועה בתקציר זה היא שחייבים קבוצת ביקורת, אחרת הפלצבו היה יכול להטעות אותנו. מחקר ללא קבוצת ביקורת אמינה אינו אמין בעצמו.
חזרה לתוכן עניינים


18 - יעילות הטיפולים בדיקור במחלות ריאה – סקירת ספרות
מחקר זה אשר בוצע באוקספורד, אנגליה, בדק את הספרות שפורסמה באשר ליעילות הטיפולים בדיקור במחלות ריאות. 32 מאמרים באנגלית נבחרו, כאשר רק 16 מהם עמדו בקריטריונים מדעיים. הקריטריונים להגדרת הטיפול כיעיל היו –
- שיפור בסימפטומים - תחושת המטופל באשר לשיפור איכות חייו
- משך השיפור - מדדים אובייקטיביים לשיפור (תפקודי ריאות)
- הורדה במינון התרופות - הורדה בטיפולים מסייעים (פיזיותרפיה)
- תופעות לוואי - יחסי עלות-תועלת

במחלות הריאות הכרוניות – אסטמה, ברונכיטיס כרונית, אמפיזמה – נמצאה עדות מספקת בספרות ליעילות הטיפול בדיקור. הדיקור תורם לירידה במינון התרופות הניטלות על-ידי החולים, ויחסית יש מעט תופעות לוואי. מבין המחקרים שנסקרו, 10 מתוך ה- 16 הציגו נתונים מהימנים באשר ליעילות הדיקור, כאשר בסך הכל נמצא כי הדיקור תורם לשיפור אצל כ- 62.5% מבין המטופלים. אמנם במירב המחקרים נמצא כי השפעתם המיטיבה של התרופות היא רבה יותר מאשר הדיקור, אך ב- 10 מתוך 11 מאמרים שהשוו בין תרופות לדיקור, נמצא כי הטיפול בדיקור יכול להוריד באופן משמעותי את צריכת התרופות של החולים (91%). מבין 320 חולים אשר נאספו מתוך 16 מחקרים – רק אצל 33 (7%) היו עדויות לתופעות לוואי של הדיקור. מסקנת הסקירה היא כי על פי העדויות הקיימות היום בספרות, אין כל סיבה למנוע את הטיפול בדיקור כטיפול משלים אצל חולים אסטמה וברונכיטיס כרונית.

A critical analysis of acupuncture in pulmonary disease: efficacy and safety of the acupuncture needle.
Jobst KA , OPTIMA, Radcliffe Infirmary Trust, Oxford, UK.
J Altern Complement Med 1995 Jan;1(1):57-85

הערות מאת ד´ר עמיר: 
סוג מחקר זה נקרא מתה-אנליזיס, זהו מחקר חתך רוחב הבוחן מחקרים רבים ומשווה בניהם.
נשאלת השאלה על אילו מחקרים מחקר זה מתבסס? האם הייתה רשימה ביבליוגרפית שם? האם רוב המחקרים נלקחו מכתבי עת מקובלים או אלטרנטיביים? אני רואה שמאמר זה פורסם בעיתון אלטרנטיבי אז יש לתת את הדעת לגבי השיפוט של החוקר.
כמובן שאם הוא אמין אז זהו מחקר חשוב מאוד שצריך לפרסם אותו.
אם יש ביבליוגרפיה אמינה אז שווה לשבח ולהלל אותו, ואם אין, אז שווה להכליל אותו בגיליון בציון ההסתייגות לעיל.
חזרה לתוכן עניינים



למידע נוסף:
מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות
מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות


חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.
© Tmurot

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז