לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה לטיפול בעצירות למטפלי טווינא ושיאצו מתקדמים

 
 
מערכת העיכול מאמר נוסף בסדרת מאמרים המלכדים מידע מערבי וסיני מסודר ומלא לטובת מטפלי הטווינה והשיאצו. המאמר עשוי לשרת מטפלים ברפואה הסינית למגזריה אך ממוקד בבעיות עימן מתמודד המטפל הן בהבנת הפתופיזיולוגיה של המחלה והן בהיכרות עם מכלול הכלים העומדים לרשותו ברפואה הסינית. מאמר זה דן בתופעה השכיחה של עצירות בהיבטים אקוטיים וכרוניים. המאמר הבא ידון בבעיות עיכול וכאבי בטן.
 
 
  
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

 הגישה לטיפול בעצירות
למטפלי טווינה ושיאצו מתקדמים


 
הגישה לטיפול בעצירות Bian Bi

מבוא אנטומי ופיזיולוגי של מערכת העיכול:
מערכת העיכול היא צינור חיצוני המאפשר ספיגת מזון ונוזלים למחזור הדם והלימפה. פתח המערכת הוא הפה והשיניים המאפשרים פירוק מכאני וכימי. בהמשך משמש צינור הוושט להובלת מזון אל הקיבה. בראייה סינית, מקבילות פעולות אילו לתפקוד הטחול המבצע טרנספורמציה, מטבוליזם, יצירת צ´י מזין וטרנספורטציה של צ´י ונוזלים לאיברים הפנימיים.
כלי הקיבול של המזון והנוזלים הוא הקיבה. הקיבה מבצעת תהליכי עיכול מכאני וכימי. בנוסף היא סופגת מים ואלכוהול. בראייה סינית הקיבה מבצעת תפקידים דומים, ובנוסף אחראית על העברת רכיבי מזון ואנרגיה לטחול. כמו כן, בקלאסיקה הסינית מייחסים לקיבה תפקיד מסייע בייצור צ´י המגן.
המעי הדק אחראי על תהליכי פירוק וספיגה. חלקו הראשון - התריסריון, אחראי על ספיגת חד סוכרים, סידן, מגנזיום, ברזל וויטמינים מסוג A ו D . חלקו השני - הג´ג´ונום, אחראי על ספיגת חומצות שומן, חומצות אמינו וויטמינים B ו C . חלקו השלישי - האיליום, אחראי על ספיגה של מלחי מרה וויטמינים מסוג B , C ו B12 . בהמשכם ממוקם המעי הגס האחראי על ספיגה, בעיקר של מים, חומצות שומן קצרות ומלחים מסוימים, והפרשת הפסולת דרך החלחולת (רקטום). בראייה סינית מבצעים המעי הדק והמעי הגס פעולות דומות ובנוסף, המעי הדק אחראי על הובלת הנוזלים (גם אם הוא לא מעביר אותם ישירות) לשלפוחית השתן.
בלוטות לבלב וכבד מאפשרות הפרשת אנזימים וגורמים האחראיים על פירוק כימי. בראיה סינית הלבלב שותף לפעילות מרידיאן הטחול ולכן אחראי על טרנספורמציה של ליחה בעוד הכבד מתייחס לתפקודים של פירוק רעלים, אחסון דם ומניעת סטגנציות.
חלקיו של צינור העיכול מופרדים זה מזה בספינקטרים שהם סוגרים הבנויים משרירים טבעתיים כמו למשל ספינקטר הוושט התחתון שבין הוושט לקיבה, הספינקטר שבין הקיבה לתריסריון שנקרא גם פילורי או פי הטבעת.



 המבנה ההיסטולוגי של מערכת העיכול:
רוב צינור מערכת העיכול בנוי משכבות המוצגות בסדר הבא:
מוקוזה - (רירית) השכבה המרפדת את החלל הפנימי של מערכת העיכול. רקמה זו עשויה מתאי אפיתל, רקמת חיבור ושכבה דקה של תאי שריר המאפשרים את כיווץ ותנועת דופן המעי הפנימי.
הסאב מוקוזה - (תת רירית). זוהי שכבת ביניים המורכבת מרקמת חיבור ומכילה גם כלי דם המאפשרים ספיגת מזון למחזור הדם ותאי עצב.
שרירים - השרירים מאפשרים התכווצויות פריסטלטיות ודחיפת המזון קדימה.
סרוזה - חיפוי מרקמת חיבור הסובב את רוב צינור העיכול.



 מהי עצירות?
עצירות מוגדרת כלפחות שניים מהסימפטומים הבאים הנמשכים מעל שלושה חודשים (לא בהכרח ברצף) בשנה האחרונה: מאמץ ביציאות, צואה קשה, תחושה של העדר ריקון שלם, תחושה של חסימה אנאלית, צורך בסיוע ידני בהטלת הצואה, פחות משלוש פעולות מעיים בשבוע, העדר שלשול או סימנים לתסמונת המעי הרגיז (IBS ).

1. עצירות חסימתית (obstructive constipation) 
עצירות חסימתית מופיעה כתוצאה מחסימה הנגרמת על-ידי הדבקויות, דחיסה או גידול, לרבות סרטן. החומר הדחוס עשוי להיות צואה או חומר זר ולעיתים אין ברירה וחובה להוציאו על-ידי התערבות כירורגית (ניתוח). כהכנה לניתוח, על המטופל לצרוך דיאטה דלת שארית או הזנה תוך-וורידית (TPN - Total Parenteral Nutrition).
תופעה זו מתייחסת ברפואה הסינית לסטגנציה או סטאזיס של דם.

2. עצירות חסרת טונוס (atonic constipation) 
סוג של עצירות הנובע, בדרך כלל, על רקע הרגלים לקויים כגון תזונה דלת סיבים, צריכת מים מועטה, ארוחות לא סדירות, התעלמות מן הדחף ליציאה, חוסר פעילות גופנית ושימוש תכוף במשלשלים למיניהם. לפעמים התופעה מתקשרת למחלות כמו היפותיירואיד או תרופות שונות. בעייה זו מאפיינת יותר אנשים מבוגרים, אנשים המרותקים למיטתם או נשים בהריון.
תופעה זו מתייחסת ברפואה הסינית לחסר צ´י, חסר יין או ליחה.

3. עצירות עוויתית (spastic constipation) 
מופיעה כאחד הסימפטומים בתסמונת המעי הרגיז (IBS-Irritable bowel Syndrome).
זוהי הפרעה שכיחה ביותר והיא מוגדרת כמחלה פונקציונאלית משום שלא ידוע עדיין על מקור אורגאני למחלה.
גורמים נוספים העשויים לתרום להופעת סוג זה של עצירות כוללים: חוסר שינה, צריכה מועטה של נוזלים, צריכה כרונית של משלשלים, קפה, תה, אלכוהול או טבק ולעיתים זיהום פנימי או טיפול אנטיביוטי


סיבות שכיחות לעצירות מבחינה מערבית כוללות:
בעיות תזונה - 
מהיבט סיני זו הבעיה עם ה D.D המגוון ביותר. תזונה יכולה לחמם, ליבש, לגרום לליחה ובעצם לגרום לכל האבחנות המבדלות הסיניות.
מבחינה מערבית עצירות יכולה להיגרם עקב תזונה דלת סיבים או חוסר נוזלים. סיבים מבחינה סינית מונעים הווצרות ליחה ובו בעת סופחים נוזלים, כלומר מונעים ליחה ויובש כאחד (מזונות עתירי סיבים ידועים כמייבשים ומלחלחים בו זמנית). ברמה הסינית תופעה זו מוסברת בהצטברות מזון דל סיבים שהוא עשיר בליחה.

הריון - 
עצירות בהריון נגרמת בגלל שינויים הורמונאליים אך גם בגלל לחץ של הרחם על המעי הגס. מבחינה סינית, בהריון יש לנו שתי תופעות עיקריות: הצטברות לחות / ליחה רבה הגורמת לעצירות ובמקביל היחלשות הצ´י (תופעה חיונית כדי שהעובר לא ידחה, אם כי עלולה להוביל לבצקות) המאט את הפריסטלטיקה. הפיתרון כאן הוא התעמלות ותנועה להזזת הצ´י. חלק מהנשים בהריון סובלות מחוסר דם (והן ברמת סיכון גבוהה לסבול מדיכאון לאחר לידה) וגם זו יכולה להיות סיבה לעצירות. במקרה זה התזונה חשובה שבעתיים כי זה כבר לא רק מצב של חוסר נוחות אלא גם פגיעה בעובר ובאם.
תופעה פחות שכיחה בהריון היא הסטגנציה (אלא אם הייתה קודם). חסר יין ממש לא שכיח שכן תנאי להריון הוא שהאשה לא תהיה בחסר יין (או חסר ג´ינג) משמעותי.

פיסורה - 
זהו סדק או קרע קטן בפי הטבעת הנובע בעיקר בשל מעבר של צואה קשה או פציעה מקומית. הכאב מחמיר לאחר היציאה וגורם לעצירות בפני עצמו. לעתים מלווה בדימום. התופעה שכיחה יחסית ובד´כ מתייחסים אליה כמו לחום במעי הגס. (החום גורם לכיבים ופצעים ואפילו לדימום).
סיבה שיש לשלול בהקשר לפיסורה זה IBD (Inflamatory Bowel Disease ) . זוהי תופעה דלקתית של מערכת העיכול המתבטאת בשתי מחלות: קרוהן ואולצראטיב קוליטיס. בשני המקרים (במיוחד בקרוהן) התופעה מלווה גם בפיסורה ופגעים אחרים באזור פי הטבעת. מאחר שקרוהן, לרוב, היא תופעה של חום או חום ולחות במעיים, הדבר תואם את מה שנטען לגבי הפיסורה.

תופעות לוואי של תרופות - 
תרופות רבות (ואין הכוונה לאימודיום) גורמות לעצירות, כל אחת במנגנון שונה. למשל תוספת קלציום עלולה לגרום לעצירות, כנראה במנגנון של יצירת ליחה (ונזכר כמה קלציום יש במוצרי חלב...). או למשל, תרופות לפרקינסון כמו L-Dopa גורמות לעצירות. לא תמיד ניתן לדעת אם העצירות היא בגלל חסר היין שקשור לפרקינסון עצמו או לתופעות הלוואי של התרופה.

סיבות מעט פחות שכיחות:
דיברטיקולוזיס - 
הסתעפות צדדית (דיברטיקולה) של המעיים, בד´כ בצד שמאל של המעי הגס. אם הדיברטיקולה עוברת דלקת היא נקראת דיברטיקוליטיס. התופעה יכולה להיות מלווה בעצירות אם כי אין זו תופעה שכיחה ביותר. מנקודת ראות סינית מדובר בחום מקומי (הדלקת) או סטגנציה מקומית.

חסימה במערכת העיכול -
זו יכולה להיגרם בגלל volvulus (המעי מתפתל סביב עצמו, תופעה שכיחה במבוגרים) או intussuseption (התפשלות המעיים, המעיים נכנסים אל עצמם כאילו היו שרוול, תופעה המתאימה לילדים). כל אילו מתאימים לסטגנציה של צ´י (בשלבים הראשונים) או של דם (מרגע שהכאבים חדים וממוקדים).
סיבות אחרות לחסימה יכולות להיות הרניה בה חלק מהמעי הדק חדר לתעלת המפשעתית ונכלא בשק האשכים , תופעה הידועה כ´מעי דק קשור´ או גידול סרטני שהוא בד´כ או סטגנציית דם או חום וליחה.

פגות -
הצ´י של היילוד אינו בשל. מדובר בחולשת צ´י הטחול והקיבה ולכן הפריסטלטיקה חלשה מאוד.

חוסר תנועה - 
תופעה נפוצה בקשישים או באילו שעברו שבץ מוחי או שיש להם בעיה נוירולוגית. חוסר תנועה מוביל לחסר צ´י בריאות ולכן גם לחסר צ´י במעי הגס. אנשים שאינם יכולים לנוע ממיטתם ייטיבו לעשות אם יבצעו תרגילי נשימה תכופים כדי להניע את צ´י הריאות והצ´י הכללי.


סיבות נדירות למדי:
קרוהן - 
בד´כ קרוהן היא מחלת מעיים דלקתית שגורמת לשלשול, אך לפעמים יכולה להפתיע בעצירות. התופעה לרוב מתייחסת לחום אך תיתכן גם סטגנציה מן הכבד הפולשת לטחול ולקיבה. הסטגנציה יוצרת חום ומכאן שאם נפתח את הסטגנציה נסייע לפיתרון הבעיה.

IBS -
Irriable Bowel Syndrome - תסמונת המעי הרגיז. זוהי תופעה של שלשולים ועצירות לסירוגין ללא ממצאים קליניים וללא ירידה במשקל. התסמונת מלווה בכאב בטן לסירוגין, הפרשת ריר בצואה, התנפחות הבטן וגזים. הרפואה הקונוונציונלית נוטה ליחס למצב זה תופעה נפשית אך מבחינה סינית בד´כ מדובר בתופעה של כבד פולש לטחול (ומכאן הסטגנציות של העצירות והשלשולים של הטחול לסירוגין).

אניזמוס -
תופעה המכונה גם dyssynergic defecation ומתבטאת בקושי להרפות את שרירי רצפת האגן בזמן פעולת המעיים. התופעה יכולה להיות פיזיולוגית או נפשית כוללת טנזמוס, עצירות ובילדים גם אנקומפרזיס. תופעה זו מיוחסת לסטגנציה ולאחר שלילת גורמים אורגניים, מטופלת על פי הפרוטוקולים המקובלים.
 
פגיעה תחושתית ברקטום -
זוהי תופעה המתרחשת על רקע פגיעה בעצבוב הנמצא או המוביל אל סוגר פי הטבעת ופוגעת בתחושת הצורך להתרוקן. פגיעות אילו יכולות להתרחש בשל נזק ישיר לעמוד השדרה או נזק בעצבוב המקומי. לעתים התופעה מיוחסת לחסר צ'י אך סיבותיה מגוונות והטיפול בהתאם

Hirschprung - 
חלק מן המעי אינו מצליח לפתח רקמה עצבית תקינה ולכן אינו מתפקד כראוי. התוצאה היא התנפחות הדרגתית של המעי הגס בגלל צואה שמצטברת בכמויות. הטיפול הוא ניתוח והסרת החלק המשותק של המעי. האבחנה המבדלת לתופעה זו היא חסר צ´י או ליחה מולדת.

ציסטיק פיברוזיס - 
מחלה תורשתית הנגרמת בגלל ריור יתר ברחבי הגוף. במחלה זו הריאות נסתמות מליחה ומערכת העיכול מתקשה לתפקד. בתינוק הצואה לא יוצאת (וזה סימן מרמז) וכשהיא מוצאת, מדובר בליחה דביקה.

Kwashiorkor - 
תסמונת חוסר חלבון. למרות שהמחלה לא קיימת בישראל (שכיחה רק בעולם השלישי) זוהי מחלה מעניינת שכן בשל חוסר חלבון הילד מתנפח בנוזלים. חוסר החלבון מוביל לבריחת נוזלים אל מחוץ לכלי הדם. התופעה מציינת חוסר יאנג (חלבון הוא חומר בד´כ יאנגי) אשר מוביל לעודף יין מדומה. הטיפול הוא הוספת יאנג, כלומר חלבון, לתזונה.

בעיות הנובעות על רקע עצירות -
כשיש עצירות נעצרת תנועת המזון החוצה. נוכחות חיידקי המעיים מאפשרת התפתחות ריקבון, יצירת גזים ומוצרי פרוק בלתי רצויים. אם תהליך זה נמשך הרבה זמן, הדבר יכול לגרום להתפתחות טחורים, ורידים ברגליים, סעפת (דיברטיקוליטיס) ואף לסרטן.


הגישה לבירור עצירות:
עצירות כרונית (שנים):
לשלול הרגלים לקויים כמו למשל דחיית צרכים בגלל שעסוקים מידי, או שימוש כרוני במשלשלים.
לשלול תזונה דלת סיבים וענייה בנוזלים.
לשלול כאבים היכולים לרמז על קרע בפי הטבעת או טחורים.
לשלול עוויתות היכולות לרמז על תסמונת המעי הרגיז או בעיות מעי דלקתי.
לשלול חוסר תנועה הפוגעת בתנועת המעיים.

עצירות בתקופה האחרונה (ימים עד חודשים):
לשלול מחלת חום או התייבשות.
לשלול נטילת תרופות היכולות לגרום לעצירות.
לשלול כאבים עוויתיים המרמזים על מחלת מעיים דלקתית או אפנדיציט או על חסימת מעיים.
לשלול כאבים באזורים מרוחקים כמו כאבי גב תחתון היכולים להשפיע על יציאות.
לשלול תשישות וחולשה היכולים להצביע על אנמיה על רקע איבוד דם בגלל גידול סרטני.
לשלול הריון.

 

 אבחנה וטיפול על פי הרפואה הסינית


אתיולוגיה:
תזונה 
תזונה היא גורם אתיולוגי מכריע בבעיות של עצירויות. צריכה מוגברת של אוכל חם מיבשת את הנוזלים בקיבה ובמעיים. מזון קר יכול לחסום את הטחול ולהפריע לתהליך המוריד של הקיבה. מזון חסר סיבים נוטה להיות מזון ליחתי הגורם לדביקות יתר של הצואה וקושי בהוצאתה.

לחץ נפשי - מתח
לחץ נפשי ומתח, כעס או תסכול לאורך זמן, יכולים לגרום או להחמיר סטגנציה של צ´י הכבד. הסטגנציה פוגעת בהובלת המזון ובתהליך הפריסטלטיקה. זוהי עצירות מסוג עודף.
עבודה רוחנית מוגזמת, מחשבות רבות, דאגות והרהורים, משפיעים לרעה על הטחול, מחלישים את הטחול ופוגעים בפריסטליטיקה. לכן הם מאטים את תהליך ההובלה של המזון למעיים דבר היכול לגרום לעצירויות. זוהי עצירות על רקע של חוסר. מכאן שהיא אינה מלווה בנפיחות וכאב.

חוסר פעילות גופנית
עצירות על רקע של חוסר פעילות גופנית היא תופעה נפוצה ביותר במערב. התעמלות ותרגלי נשימה משפרים את כניסת האוויר והצ´י מן האוויר אל הריאות ולכן מפעילים את בן זוגו ביחסי יין יאנג: המעי הגס. אי הפעלת השרירים פוגעת בצ´י הטחול ומחמירה את תופעת החסר. זרימה קלושה של צ´י מובילה לסטגנציה ומכאן להחלשת התנועה במערכת העיכול ולעצירות.

עבודה מאומצת
עבודה פיזית מוגזמת מחלישה את הטחול ופוגעת בשרירים. חוסר צי בטחול יגרום לחוסר יכולת להזזת הצוואה במעי הגס ויכול לגרום לעצירויות. חשוב לציין שברוב המקרים עבודה מאומצת דווקא ממלאת מקום של פעילות גופנית ולכן, רק פעילות מוגזמת ביותר תוביל למצב זה.
עבודה מאומצת משמעותה לעבוד הרבה שעות בלי מנוחה מספיקה . עבודה כזו לאורך שנים מחלישה את הכליות.
אם תהיה חולשת Yin הכליות נקבל עצירויות בגלל היובש. אם תהיה חולשת Yang הכליות תהיה עצירות על רקע קור פנימי.

הריון ולידה
הריון מלווה בליחה רבה על רקע בניית מערכות ייניות לתחזוק העובר. ליחתיות יתר עלולה לגרום לדביקות במערכת העיכול ולעצירות. גורם שכיח אף יותר הוא מצב של חוסר דם הנלווה להריון ובמקרים רבים גם מוחמר לאחר הלידה. במקרים אילו יכול להתפתח יובש במעי ובכך פגיעה בתהליך ההתפנות.

מחלות חום
כאשר רוח חמה לא מגורשת מהגוף היא יכולה להיכנס ולהפוך בקלות לחום פנימי.
בדרך כלל זה תוקף את הריאות ו/או קיבה. הסימנים של חום הם צמא תמידי, זיעה מפושטת, לשון אדומה ודופק מהיר. חום כזה מייבש את הגוף דבר שיפגע בריאות, בקיבה ובמעיים. הצואה מתייבשת ומכאן העצירות. חום שגורם ליובש ועצירויות מתבטא כאש. במצבים כרוניים יתפתח חסר יין המקבע את התופעה.


פתולוגיה:
האברים המעורבים בעצירויות הם, לרוב, הקיבה, המעי הגס, הטחול, הכבד והכליות.
המפתח לתפקוד טוב של המעיים הוא אספקת נוזלים לקיבה ולמעיים ובנוסף צ´י חזק שיוכל להניע את מערכת העיכול.

קיבה
הקיבה היא המקור של הנוזלים והיא קרובה למעיים. אם הקיבה סובלת מחום או מחוסר YIN נוזלי הקיבה מתייבשים והיציאות יכולות להיות יבשות , והם אינם יכולות לנוע כראוי.
כאשר קודחים מחום אקוטי התופעה יכולה לגרום ליבוש מהיר של הנוזלים במעיים והתוצאה עצירות יבשה.

המעי הגס
המעי הגס דומה מבחינת התפקוד שלו לקיבה כך שבמקרים של חום בקיבה או חוסר YIN בקיבה נקבל עצירויות על רקע יובש. המעי הגס קולט את הנוזלים מהמעי הדק סופג את חלקם לגוף ומוציא את השאר בתור צואה.
קור חוסם את המעי הגס ומפריע לו לתפקד ומונע מין הצואה לצאת , במקרה כזה לא נקבל צואה יבשה.

טחול
בדרך כלל בעיות של צי הטחול גורמות לשלשולים . אבל חוסר בצי הטחול יכול לגרום גם לעצירויות וזה מכיוון שהתנועה של הצואה במעי תלויה בצי הטחול .
במקרה כזה הצואה תהיה דקה וארוכה.

כבד
הצי של הכבד מבטיח זרימה חלקה של צי בכל האיברים.במחמם התחתון הוא מבטיח זרימה חלקה של הצואה במעי הגס. אם יש סטגנציה של צי הכבד זה יכול לגרום גם לסטגנציה במחמם התחתון ובמעי הגס, כך שהצואה תקועה ולא יכולה לעבור למטה .
במקרה כזה הצוואה תהיה קטנה ועגולה כמו חלוקי אבנים.

כליות
הכליות שולטות על יציאת השתן ויציאת הצואה. לכן כל בעיה של Yin הכליות תגרום לחוסר נוזלים תשפיע על המעי הגס ותגרום שלא יהיו מספיק נוזלים לליחלוח הצואה כך שהצואה לא תרד בקלות.
למרות שבעיות Yang הכליות גורמות בדרך כלל שלשולים, יכולים להיות מקרים של עצירויות. זה יכול לקרות כאשר ה Yang במחמם התחתון יהיה בחוסר רב כל כך שהוא לא יוכל להניע את הצואה.
במקרים של חוסר Yang הכליות לאורך זמן התוצאה תהיה קור במחמם התחתון שיפריע למעבר הצואה.
במקרה כזה הצואה לא תהיה יבשה אלה תהיה קשה ויהיה קושי ביציאות.
לסיכום עצירויות יכולה להיגרם ע´י חום, סטגנציה של צי, וחוסר (צי יאנג דם או יין) , וקור פנימי.



אבחון על פי הרפואה הסינית:
כאשר רוצים להבין את הסיבה לעצירויות יש להביא בחשבון את הדברים הבאים: צורת ומרקם היציאה, הלחות, כאבים, קושי בעת היציאה וצבע.

צורת הצואה:  צואה עגולה, יבשה וקטנה כמו גללים של כבשים מכוונת לחום. אם היא לא יבשה אז היא מכוונת לסטגנציית צ´י בכבד. צואה ארוכה ודקה כמו עיפרון מכוונת לחסר צ´י של הטחול. עם זאת, יש לשלול אפשרות של גידול במעי הגס המשנה את צורת הצואה.

לחות הצואה:  יציאות יבשות מצביעות על חום או חוסר יין. יציאה מימית מתפרצת מצביעה על חום ולחות או ליחה קרה. יציאה שבקושי יוצאת אך היא שומרת על מבנה ודביקות מכוונת לתופעת ליחה / לחות.

כאבים:  כאבים המוקלים לאחר יציאה מכוונים לתופעת עודף כמו סטגנציה של הכבד או קור. במצבי קור הכאב חד וחריף במיוחד. כאבים או תשישות המופיעה לאחר היציאה מכוונים לחולשת צ´י וחסר.

צבע:  יציאות חיוורות מכוונות ללחות או לחות חמה בכיס המרה. יציאות כהות מכוונות לחום. יציאות ירוקות, בעיקר בילדים, מכוונות לקור. יציאות שחורות עלולות לרמז על דימום ממקור עליון של מערכת העיכול.

למאמר הדן באבחון על פי היציאה יש לפנות לכאן: אבחנה על פי יציאות


 שינוי הרגלי חיים:
אנשים רבים מוותרים על היציאה היומית משום שבאותו רגע היו עסוקים, או השירותים לא נקיים או פשוט לא נעים להשתמש בשירותים של זרים. במשך השנים ריטואל התאפקות חוזר זה מפתח בהם הרגלים קבועים של התאפקות ושיכחה, עד פעולת המעיים מאבדת את האיתות הטבעי שלה.
בתפיסה סינית מקובל להניח שצריכים להתפנות פעם עד פעמיים ביום. השעה המועדפת ביותר היא שעת בוקר בין חמש לשבע, שהן שעות המעי הגס. שעות דומות בערב מתאימות אף הן. לכן מומלץ לאמץ שעה קבועה לביקור בשירותים ובמשך הזמן המעיים מסתגלים לשעה ו´מצפים´ לזמן ההתפנות.
לכן מומלץ לפעול לפי הכללים הבאים:
* ככלל, אין לדכא דחף להתפנות. אם מסיבה כלשהי המעיים אותתו ליציאה ונאלצנו לדחות אותה, יש לבקר בשירותים בהזדמנות הראשונה, גם אם איתות זה חדל ונעלם.
* במידה והדחף אבד, יש להקפיד על ישיבה קבועה בשירותים גם אם לא מרגישים צורך להתפנות. בכל מקרה הישיבה בשירותים אינה מלווה בקריאה או בשיחת טלפון.
* אם הקושי קיים, חשוב לתרגל תרגילי נשימה ושיאצו בטן תוך כדי הישיבה על האסלה. יש להתמיד בתרגילים אילו כל עוד לא השתקם כל המהלך הטבעי של מערכת העיכול.
* במקרה והיציאה מלווה בכאב ניתן למרוח מעט משחה מסככת (כמו וזלין) באזור פי הטבעת. פעולה זו תאפשר יציאת הצואה במינימום טראומה ותמנע דיכוי או דחיית פעולת מעיים מחשש לכאב.
* קיימות שיטות ישיבה שונות המאפשרות ריקון טבעי יותר של המעיים (למשל מנח ´בול קליעה´). למרות שהן טבעיות יותר מומלץ להסתגל לישיבה הסטנדרטית, שכן המטרה היא להרגיל את מערכת העיכול להתנהג נכון בכל מצב ולא רק ליד שירותים ביתיים מסוימים.


תרגילי נשימה, התעמלות ותרגול עצמי: 
הליכה מהירה של 30-40 דקות או התעמלות של כ 20 דקות לשלוש פעמים בשבוע מסדירה לרוב את פעילות המעיים.
מומלץ לתרגל תרגילי נשימה ובעיקר נשימה סרעפתית בכל הזדמנות: בזמן נסיעה, במיטה לפני השינה, על הספה מול מסך הטלביזיה או בעת הליכה.
מומלץ לבצע שיאצו בטן עצמי (או כטיפול לילדים). הטיפול מבוצע בישיבה על האסלה כחלק מרוטינת הפעלת המעיים, עד שאילו מסתגלים לפעול באופן טבעי. המטופל יושב בנוחות על האסלה. מצמיד את שתי כפות ידיו גב אל גב, לאזור הקסיפואיד, לוחץ תוך כדי הוצאת אוויר מקסימאלית ורכינה לפנים. הלחץ מתבצע עם ארבע אצבעות של כל יד. המטופל חוזר למצב ישיבה תוך כדי שאיפת אויר מלאה אל הבטן. יש לבצע פעולת לחיצה זו סביב כל הבטן עם כיוון השעון (כשבפועל לא משנה מאיזו נקודה מתחילים) למשך כשלושה סיבובים. קצב כל לחיצה כקצב נשימה טבעית.
פעולה זו מזרימה צ´י לאזור הבטן ומעוררת את מערכת העיכול.


הגישה הנטורופתית הסינית לטיפול בעצירות
לאחר בירור מקיף של סיבת העצירות יש להתייחס לבעיה גם בהיבט התזונתי וגם בהיבט התנועתי. אם מתברר שתזונת המטופל סבירה אין טעם לבצע שינויים מרחיקי לכת בתחום זה ויש להטיל את כובד המשקל על תרגילי התעמלות, תרגילי נשימה ושיאצו בטן עצמי.
במידה ומדובר בבעיה על רקע תזונתי הרי שהצעד הראשון הוא בירור היקף הסיבים בתזונת המטופל. סיבים הם רב סוכרים שאינם ניתנים לעיכול על ידי האנזימים של מערכת העיכול (אך חלקם מתעכלים על ידי החיידקים הידידותיים שבמערכת העיכול). הם סופחים שומנים, כולסטרול וחומרים רעילים ומרחיקים אותם מהגוף. בנוסף הם סופגים נוזלים ולכן מסייעים להעביר את פסולת המזון ולקצר את משך הפינוי שלו על ידי הגדלה משמעותית של נפח הצואה ויצירת לחץ על דפנות המעיים תוך הפעלת רפלקס מרוקן.
לכן מומלץ להעשיר את המזון בסיבים. זאת ניתן לעשות על ידי צריכה סדירה של פירות ובעיקר של ירקות, קטניות, דגנים מלאים או פסיליום. חשוב לזכור שלאנשים מסוימים הוספת סיבים עלולה לגרום לגזים ולכן יש לבצע הוספה זו בהדרגה. כמו כן, במידה שנוטלים את הסיבים ללא שתייה מספקת של מים תתכן תגובה הפוכה שתתבטא בעצירות במקום בהתרוקנות. כמה מים לשתות? המלצות שונות מציעות 6-8 כוסות מים ביום אולם הרפואה הסינית ממליצה להסתמך על צבע השתן ולשאוף לשתן זהוב בהיר וצלול.
במצבים אקוטיים ניתן להשתמש במשרה של שזיפים מיובשים. שזיפים שהושרו במים במשך הלילה מכילים כמות גדולה של סיבים וסוכר בשם סורביטול אשר מנפחים את נפח הצואה וסופחים נוזלים רבים. ללא ספק שיטה זו טובה בהרבה מאשר שימוש במשלשלים או סבילת העצירות. יחד עם זאת, שימוש ממושך בשיטה זו מחלישה את הצ´י ואינה מהווה תחליף נכון לשיקום מערכת העיכול.
כמו כן, נראה כי תוספת של חיידקים ידידותיים, הפחתה במזונות מעובדים חסרי סיבים והפחתה בצריכה יומית של קפה ותה משפרת פעילות מעיים.
למידע נוסף לגבי סיבים תזונתיים בראיה סינית: סיבים תזונתיים

גמילה ממשלשלים וחוקנים
הן המשלשלים והן החוקנים מחלישים את מערכת העיכול והופכים אותה לעצלה. גמילה משיטות אילו חיונית אך יש לבצע אותה באופן מוסכל. בכל מיקרה אין להפסיק עם טיפול קודם לפני שהתחילו עם טיפול אלטרנטיבי.
לרוב מומלץ לבצע את הטיפול למשך מספר ימים עד שבועות (בהתאם לכרוניות של הבעיה) ואז להפחית בהדרגה את נטילת המשלשלים (אפשר להפחית מינון באופן הדרגתי או להשתמש במשלשלים אחת ליומיים).
מעבר ממשלשלים כימיים (כמו שמן פרפין) למשלשלים על בסיס טבעי (כמו פירות יבשים או פסיליום) היא שלב ביניים בהחזרה ושיקום יכולת מערכת העיכול לבצע את תפקידה.
אם העצירות חוזרת יש להחזיר למינון האחרון שבו היינו ולהמשיך לצמצם את השימוש במשלשלים לאורך זמן רב יותר.
אם עדיין אין התקדמות, יש לשקול את אסטרטגית הטיפול מחדש.


אבחנה מבדלת מבחינת הרפאה הסינית:
עצירות יכולה להיגרם על רקע בעיות עודף או חסר.
בין בעיות העודף אנו מונים:
סטגנציה- הסיבה השכיחה ביותר, כנראה, במערב, בגיל הפוריות.
חום או יובש- חום חיצוני גורם ליובש (או בא יחד איתו), חום פנימי מוביל לחסר יין או פגיעה בנוזלים (שזה בעצם אותו דבר).
ליחה - ליחה גורמת בד´כ לשלשול, אך במקרים מסוימים, כשהיא צמיגה, זה יכול לגרום לעצירות. במקרה זה הצואה תהיה תקועה כמו פקק דביק, אך תצא רכה, פעם במספר ימים.

בין בעיות החסר אנו מונים:
חסר צ´י - מתאים בזקנים חלשים (יותר בגברים שנוטים לאבד את היאנג), בכאילו המרותקים למיטתם (ואז אין צ´י מהריאות המועבר למעי הגס) או בכאילו לאחר ניתוחים בהרדמה כללית.
חסר דם - שכיח מאוד בנשים בגיל הפוריות הסובלות מחסר דם (אשר אינו מלחלח את הרקמות).
חסר יין - הסיבה השכיחה ביותר בזקנה.



פירוט מצבי עודף:
חום פנימי כרוני בקיבה, במעי הגס או בכבד
צואה יבשה, פעילות מעיים מועטה, צמא, שתן כהה, פנים אדומות, תחושת חום, כאבי בטן, פה יבש ונשימה כבדה. כאשר יש מעורבות כבד יהיה גם טעם מר בפה, כאבי ראש, אי שקט ואודם בעיניים.
לשון: אדומה עם חיפוי צהוב. דופק מהיר ומתגלגל. במעורבות כבד צידי הלשון אדומים יותר והדופק מהיר ותילי.
האסטרטגיה הטיפולית: פיזור חום והזנת נוזלים.
נקודות רלבנטיות: LI-4 , LI-11 , TW-6 , SP-14 , SP-15 , St-44 , St-28 , St-29 , Liv-2
Wai Shui Dao
Wai Gui Lai

חום אקוטי ומחלות פבריליות
יציאות יבשות, כאבי בטן ונפיחות, פנים אדומות, צמא, פה יבש, הזעות מפושטות, תחושות חום ו fever .
לשון: אדומה עם חיפוי יבש צהוב. דופק: צף ומהיר.
האסטרטגיה הטיפולית: פיזור חום והזנת נוזלים.
נקודות רלבנטיות: TW-6 , SP-15 , LI-11 , St-44 , LI-4 , St-28 , St-29

סטגנציה של צ´י הכבד
עצירות עם צואה לא יבשה בצורת גללים, צורך להתפנות ללא יכולת, גיהוקים, נפיחות ביטנית, חוסר שקט.
לשון: צבע נורמאלי עם נטייה לאדום בצדדים. דופק תילי.
האסטרטגיה הטיפולית: הנעת צ´י.
נקודות רלבנטיות: CV-10 , GB-34 , CV-6 , Liv-3 , SP-15


קור
קושי ביציאה. צואה לא יבשה. מיעוט פעילות מעיים למשך ימים. בטן ספסטית. כאבים. שתן צלול. חיוורון. גפיים קרות ותחושת קור.
לשון: רטובה. חיפוי עבה לבן בשורש. דופק: עמוק, מלא ומתוח. אם הקור נובע על רקע חסר יאנג אז הדופק עמוק, איטי ודק.
האסטרטגיה הטיפולית: פיזור קור וחימום. מומלץ לשלב מוקסה.
נקודות רלבנטיות: CV-6 , CV-8 , Kid-18 , UB-23 , UB-25 , UB-26 .


פירוט מצבי חסר:
חסר צ´י של הטחול
רצון מלווה בקושי להתפנות, מאמץ רב בהתפנות, תשישות לאחר היציאה, צואה דקה וארוכה או מתפזרת ומימית, חיוורון ועייפות. יש לציין שלרוב מצב של חסר צ´י בטחול מוביל לשלשול ולא לעצירות. חולשה משמעותית של הטחול או הריאה מוביל לעצירת התנועה במעי הגס ומכאן העצירות.
לשון חיוורת. דופק: חסר
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק צ´י הטחול והריאות. ניתן לשלב מוקסה.
נקודות רלבנטיות: UB-21 , UB-20 , UB-25 , SP-15 , St-36 , CV-6 , SP-6 .


חסר דם
צואה יבשה, קושי ביציאה, מבנה חוור עמום, סחרחורת, נימול בגפיים, טשטוש ראייה.
לשון: חיוורת או נורמאלית. דופק: ריק
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק דם דרך חיזוק צ´י הטחול.
נקודות רלבנטיות: St-36 , SP-6 , CV-4 , SP-15 , UB-23 , UB-20 , UB-25 .


חסר יאנג בכליות
תשישות והזעה לאחר יציאות. היציאות לא יבשות. כאבי גב תחתון וברכיים. תחושות קור. שתן מרובה, תכוף ושקוף. יש לציין שלרוב חסר יאנג בכליות מוביל לשלשולים (עם קריאת התרנגול) ולא לעצירות. חולשה משמעותית של הטחול או הכליות מוביל לעצירת התנועה במעי הגס ומכאן העצירות. בנוסף, הקור מכווץ את השרירים במחמם התחתון ומפריע לפריסטלטיקה.
לשון: חיוורת ורטובה. דופק: עמוק וחלש.
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק יאנג הכליות ושילוב מוקסה.
נקודות רלבנטיות: St-36 , SP-6 , UB-23 , UB-25 , CV-4 , Kid-7 .


חסר יין בכליות
צואה יבשה, צמא עם רצון לשתות, פה וגרון יבשים בעיקר בערב, כאבי גב תחתון וברכיים, סחרחורת, טיניטוס, הזעות לילה.
לשון: אדומה ללא חיפוי. דופק: צף ריק.
האסטרטגיה הטיפולית: חיזוק יין הכליות והזנה.
נקודות רלבנטיות: St-36 , SP-6 , CV-4 , Kid-3 , Kid-6 , UB-23 , UB-25 , SP-15 .


נקודות מתאימות לטיפול:
בכל טיפול אנו מקפידים על מיקוד מקומי (בבטן), טיפול דיסטאלי (בקצות המרידיאנים) וטיפול סיסטמי (כלל מערכתי, לפי האבחנה).
מכאן שיש לבחור נקודות דיסטליות ומקומיות מתאימות בנוסף לטיפול במרידיאנים הרלבנטיים. הבחירה בנקודות תתבס6ס הן על הסינדרומים המעורבים והן על מיקום ואופי הבעיה.
בטיפול בעצירות אקוטית מושם דגש על טיפול פיזורי מקומי ונקודות דיסטליות, כאשר כנקודות מקומיות ייבחרו בעיקר נקודות רגישות למגע (Ah Shi points). במצב כרוני מושם דגש על טיפול בהתאם לסינדרום ושילוב נקודות מקומיות עם דיסטאליות.

בחירת הנקודות אינה משקפת את המבחר האפשרי הכולל. יש לבחון תגובה לכל נקודה (אפשרי באמצעות בדיקת רפלקס הנקודה) ולשקול נקודות שונות הנמצאות על פני המרידיאן, על פי האבחנה, על פי רגישות מקומית או על פי הצלחה אמפירית.

נקודות משותפות לרוב הטיפולים במצבי עודף: 
LI-4 - He Gu - Union valley = איחוד עמקים. בין מטקרפל 1 ו 2 , בצד הדורסלי. לסילוק רוח קרה וחמה ושיכוך כאבים.

LI-11 - Pool at the bend - Qu Chi = בריכה מעוקלת. כשהמרפק כפוף ב ° 90 בסוף הקפל הקוביטלי,בין LU5 והאפיקונדיאל הלטרלי. סילוק רוח חיצונית (חמה), טיהור חום, סילוק לחות וויסות דם וצ´י מזין, ללחץ דם.

St-44 - Inner court - Nei Ting = החצר הפנימית. באמצע הדרך שבין קצה הקרום שבין בוהן 2 לבוהן 3, לבין המפרק המטטרסו- פלנגיאלי. מפזרת חום ורוח מה Yang Ming , מסדירה עיכול

SP-15 - Great horizontal - Da Heng - האופק הגדול. 4 צון לטרלית לטבור. לטרלית לשריר הרקטוס אבדומיניס. חיזוק טחול וגפיים, פיזור ליחה, וויסות צ´י, הפסקת כאב, חיזוק המעי הגס.


לחום פנימי כרוני בקיבה, במעי הגס או בכבד
TW-6 - Branch ditch - Zhi Gou = ערוץ מסתעף. בגב האמה, 3 צון פרוקסימלית לפרק כף היד, בין הרדיוס לאולנה, רדיאלית לגיד. סילוק חסימות מה LI , וויסות צ´י, טיהור חום וסילוק רוח מכל המחממים.

St-28 - Waterway - Shui Dao = מעבר המים. 3 צון מתחת לטבור, 2 צון לטרלית ל 4 CV. פותחת מעברי מים, מווסתת LJ , מיטיבה עם UB ורחם.

St-29 - Return - Gui Lai = חזרה. 4 צון מתחת לטבור, 2 צון לטרלית ל 3 CV. מחממת LJ , מסדירה ווסת, לבעיות גניטאליות.

Liv-2 - Moving between - Xing Jiang = על הקרום שבין הבוהן הI ל II. אמצע הדרך שבין קצה העור למפרק המטטרסו-פלנגיאלי. מנקה אש הכבד. מורידה יאנג ורוח פנימית ומקררת דם.


לחום אקוטי ומחלות פבריליות
TW-6 - Branch ditch - Zhi Gou = ערוץ מסתעף. בגב האמה, 3 צון פרוקסימלית לפרק כף היד, בין הרדיוס לאולנה, רדיאלית לגיד. סילוק חסימות מה LI , וויסות צ´י, טיהור חום וסילוק רוח מכל המחממים.

St-28 - Waterway - Shui Dao = מעבר המים. 3 צון מתחת לטבור, 2 צון לטרלית ל 4 CV. פותחת מעברי מים, מווסתת LJ , מיטיבה עם UB ורחם.

St-29 - Return - Gui Lai = חזרה. 4 צון מתחת לטבור, 2 צון לטרלית ל 3 CV. מחממת LJ , מסדירה ווסת, לבעיות גניטאליות.


לסטגנציה של צ´י הכבד
CV-10 - Lower Venter - Xia Wan = גחון תחתון. 2 צון מעל הטבור. מעודדת ירידת St Qi , מפזרת מזון תקוע ומחזקת טחול.

GB-34 - Yang Ling Quan - Yang mound spring = מעיין על תל היאנג. בשקע, אנטריורית ואינפריורית לראש הפיבולה. מיטיבה עם גידים, רצועות ומפרקים, מחליקה Liv Qi , לחום ולחות ב Liv ו GB , לוויסות Shao Yang .

Liv-3 - Great surge - Tai Chong = בצד הדורסלי של כף הרגל, פרוקסימלית למפרק המטטרסו-פלנגיאלי, בשקע שבין צוואר העצם הראשונה והשניה. פתיחת סטגנציות, גרוש רוח פנימית, הורדת יאנג הכבד הרגעת הנפש והרגעת עוויתות.


לקור
CV-8 - Navel Centre - Shen Que = מרכז טבור. במרכז הטבור. מחממת יאנג ומעיים, מחזקת טחול.

Kid-18 - Stone pass - Shi Guan = חצי צון לטרלית ל CV 11 . לבעיות מקומיות.

UB-26 - Origin pass shu - Guan Yuan Shu = נקודת מעבר מקורית. מתחת ל L 5 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מחזקת אזור לומברי, מסדירה LJ .


נקודות משותפות לרוב הטיפולים במצבי חסר: 
UB-20 - Pi Shu - Spleen shu = נקודת הטחול - מתחת ל T 11 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. לחיזוק SP Qi והמחמם האמצעי, לפיזור לחות, לחיזוק והסדרת דם.

UB-21 - Stomach shu - Wei Shu = נקודת הקיבה. מתחת ל T 12 צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מסדירה St Qi ו MJ . נקודת אסוציאציה של הקיבה.

UB-23 - Kidney shu - Shen Shu = נקודת הכליות. בין חוליות L2-L3 , צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מחזקת ומסדירה Kid: Ying, Qi , Yin , Yang , מווסתת נוזלים, לבעיות שתן,רחם, אוזניים וגב תחתון.

UB-25 - Large intestine shu - Da Cang Shu - נקודת המעי הגס. בין חוליות L4-L5 , צון וחצי לטרלית לקו האמצע. מסדירה מעיים, לגב תחתון ורגליים.

SP-6 - San Yin Jiao - Three yin intersection = מפגש שלוש היינים. בצד המדיאלי של הרגל, 3 צון מעל מרכז המלאולוס המדיאלי, בגבול הפוסטריורי של הטיביה. הזנת יין ודם.

Zu San Li - Leg three li - St-36 = שלושת הלי של הרגל. 3 צון מתחת ל St-35, רוחב אצבע לטרלית לרכס הטיביה. מחזקת צ´י, מזינה דם ויין.

CV-4 - Pass Origin - Guan Yuan = מעבר מקורי. 3 צון מתחת לטבור. מחזקת Yuan Qi, תומכת בג´ינג. מחזקת ומזינה Kid. מחממת SP, תומכת ברחם ומסייעת בלידה . מווסתת LJ ,SI ותומכת ב UB .

SP-15 - Great horizontal - Da Heng - האופק הגדול. 4 צון לטרלית לטבור. לטרלית לשריר הרקטוס אבדומיניס. חיזוק טחול וגפיים, פיזור ליחה, וויסות צ´י, הפסקת כאב, חיזוק המעי הגס.

CV-6 - Qi Hai - Qi Sea = ים הצ´י - צון וחצי מתחת לטבור. מחזקת ומזינה Yuan qi , Kid ויאנג מחזקת ומסדירה צ´י ודם.




לחסר צ´י של הטחול, לחסר דם
ראה נקודות לעיל.

לחסר יאנג בכליות
Kid-7 - Recover flow - Fu Liu = שיקום הזרם. 2 צון מעל Kid-3 . מחזקת יאנג הכליות, מפזרת ליחה ובצקות, מחזקת גב תחתון ומווסתת הזעה.

לחסר יין בכליות
Kid-3 - Great ravine - Tai Xi = גיא ענקי. באמצע הדרך שבין מרכז המלאולוס המדיאלי לגיד אכילס. מחזקת כליות, ג´ינג ויין הגוף, לבעיות רחם, גב תחתון וברכיים.

Kid-6 - Shining sea - Zhao Hai = הים המבריק. צון מתחת למרכז המלאולוס המדיאלי. מזינה יין הכליות, וויסות רחם ווסת, לבעיות נפש, גרון ועיניים.



הטיפול באמצעות הטווינא
הטיפול עשוי לשפר את פעילות המעיים ולעתים אף לפתור את הבעיה. יש לעודד את המטופל (או במקרה של ילד את בני משפחתו) להקפיד על תרגילי נשימה ותנועה שלא במסגרת הטיפולית. כמו כן יש לעודד את המטופל להקפיד על עיסוי בטן לפחות אחת ביום ועל תרגולת שירותים, כפי שהומלצה לעיל.
חשוב לשלול תופעות אקוטיות המלוות בכאב שעלולות להצביע על חסימה, או מצבים בהם חלה החמרה או שינוי בהרגלי ואופי היציאה, דבר שעלול לרמז על תופעות חדשות של מערכת העיכול.
שילוב עם מוקסה יעיל וטוב להנעה ולמצבי קור, אך יש להימנע ממנו במצבי חום או חום ולחות. למרות האמור לעיל מוקסה עשויה להניע היטב גם בלי לחמם ושימוש באסטרטגיה מפזרת (על ידי הנעה עם סטיק או גרגר מוקסה בנקודות מתאימות).
למאמר הדן בהתוויות נגד בכוסות רוח ומוקסה יש ללחוץ: התוויות נגד בכוסות ובמוקסה

שילוב כוסות רוח פחות מקובל למצבים של עצירות כרונית אך במצבים אקוטיים, בעיקר אילו המלווים בקור ולחות עשויים לתרום להנעת צ´י ופתיחת סטגנציות. במצבים של סטגנציה של צ´י או דם ניתן לטפל בנקודות דיסטאליות או נקודות רלבנטיות בגב. ניתן להיעזר בשמנים אתריים או משחה בעלת אפקט מרגיע לצורך עיסוי הבטן.
חשוב לאתר את הנקודות הדיסטאליות ונקודות הרפלקס המתאימות עוד לפני שהתחלנו בפעולת הטיפול, כך נוכל לשלב אותן במהלכו.

כיוון שהטיפול כולל שימוש במרידיאנים הקשורים למערכת העיכול, ניתן לשלב במהלכו מנחי מצונאגה של הרגל ומתיחות והנעות המוכרות מהשיאצו. בדרך כלל נוח יהיה למטפל להתייצב לימינו של המטופל. כך הכבד נמצא בצד הקרוב אליו והטחול בצד המרוחק ממנו, אולם אפשרות זו מושפעת מהמנח הנבחר, מיקום מיטת הטיפולים והרגלים שונים.



מהלך טיפול אנטריורי:
kneading- על ידי הדג הגדול / כף היד, לאורך מרדיאן LI בגפה עליונה ולאורך מרדיאן St מבית בחזה ועד כף הרגל, ברצף – צד ימין וצד שמאל.
o.f.m- על נקודות צובו דיסטאליות בגפיים על פי אבחנה כגון: LI-4 , Liv-3, St-36,37 TW-6 .
>Leg rotation - רוטציות מעגליות עם כיוון השעון של הרגליים כאשר הן בכיפוף, באופן מתון כל רגל בנפרד.
Rubbing - על ידי כף היד בבטן עם כיוון השעון.
Rolling - בבטן, עם כיוון השעון.
Press & knead - על ידי כף יד או כריות האצבעות בבטן.
Press & knead .f 3 - על ידי אצבעות 2,3,4 מעל CV-8 עם כיוון השעון.
o.f.m  - בבטן – בנקודות הצובו הרלוונטיות כגון: CV-6 , CV-12 , SP-15
Taiji round rubbing - שילוב כפות ידיים למעין ´קערה´ ותנועה במרכז הבטן – סביב הטבור.
Tapping - הנחת כריות האצבעות באזור הסיגמואיד בזוית º45 לכיוון הפוביס וטפיחות בעזרת כף היד השנייה על גב כף היד. אפשרות נוספת לביצוע – על ידי הרעדה.

Foulage - על ידי כפות ידיים בצידי הבטן מצד לצד.
Parting meeting pushing בפתיחה מה- GV בגב אמצעי, תחתון ומפגש בבטן לאורך ה CV .


מהלך טיפול פוסטריורי:
Rolling  לאורך גב אמצעי עד הסקרום .
Pushing לאורך גב אמצעי עד הסקרום.
Thumb press&knead  UB-25 , UB-21
Pounding  לאורך גב אמצעי עד הסקרום.
Scrubing לאורך גב אמצעי עד הסקרום.

תוספות לפי סינדרומים:
חסר דם 
חיזוק וליחלוח המעיים.
Pinch & roll  במעלה הגב.
press  לאורך מרדיאן ה SP ברגליים.
o.f.m UB-17,18,20 , SP-15 , CV-4 , SP-6 + St-36 , UB-25

חסר צ´י או יאנג, קור פנימי
חיזוק צ´י / יאנג וחימום.
Pinch and roll במעלה הגב.
Arm revolving גב תחתון.
Grasp lift and shake בבטן.
Press לאורך מרידיאן ה Lu בידיים וה SP ברגליים.
Press UB-10 , UB-20,21,23 , SP-15 , CV-6,8,17,12 , Kid-7 , St-36 + SP-6 .

סטגנציית צ´י הכבד 
הסרת הסטגנציה והרגעת הכבד הסדרת תנועת הצ´י ותנועה כלפי מטה.
Pushing  מ – CV-17 לכיוון הפוביס.
Part pushing לרוחב בית החזה, ההיפוכונדריום, ועד בטן תחתונה.
Rolling  לאורך מרדיאן ה – Liv וה – GB מכף רגל ועד חזה.
Chopping  לאורך מרדיאן ה – Liv וה – GB מכף רגל ועד חזה.
Shaking  לגפיים תחתונות, על ידי אחיזה של כפות הידיים פרוקסימלית למלאולוס יחד או בנפרד.
Press &knead  SP-15 , CV-10,17 , St-37 , GB-34 , Liv-3,4,13 .
Elbow revolving GB-30 .
Pushing גב אמצעי וסקרום.

חום - סילוק החום
אש והנעה כלפי מטה.
Marking St-44 , LI-11 , LI-4 , Liv-2,3 .
o.f.m St-29,28, SP-15 , TW-6 .
Pinching ב web בין האצבעות כפות ידיים ורגליים.

חסר יין
חיזוק יין וליחלוח.
Thumb circular knead לאורך מרדיאן ה Kid מכף הרגל ועד הבטן.
Arm revolving בטן, גב תחתון.
o.f.m UB-23 , CV-4 , Kid-1,3 , SP-6 .
Vibrating בטן תחתונה, גב תחתון.


מידע נוסף

למידע אודות מסלול לימודי רפואה סינית  בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי טווינא בתמורות
למידע אודות מסלול לימודי שיאצו בתמורות
למידע אודות קורס עיסוי בתמורות
למאמר אודות הגישה לכאבי בטן ותסמונת המעי הרגיז ניתן ללחוץ כאן: הגישה לכאבי בטן למטפלי טווינה ושיאצו מתקדמים
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: היבטים מדעיים של הטווינא
 להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: מסלולי הלימוד בתמורות



חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.


 
  
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז