לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Shan Yao = Rz. Dioscorea Oppositae

 
 
בטטת בר קנה שורש הדיוסקוראה הינו צמח שימושי ביותר לחיזוק Qi ב SP/St וכן לחיזוק Qi ושמירה על ה Yinהן בריאות והן בכליות. תכונותיו אילו הופכות אותו לצמח שכיח מאוד בפורמולות לחיזוק Qi. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

Shan Yao = Rz. Dioscorea Oppositae


מבוא:
קנה שורש הדיוסקוראה הינו צמח מטפס ושימושי ביותר הן ברפואת הצמחים הסינית והן ברפואה הנטורופתית בה משתמשים בעיקר ב Dioscorea Villosa . מצמח זה בודד חומר דמוי פרוגסטרון (הורמון נשי האחראי להכנת רירית הרחם להריון) ומאז הוא בשימוש נרחב בעולם הרפואה.
שמו של הצמח עבר מספר גלגולים לאורך ההיסטוריה בשל העובדה שאסור שיהיה צמח הנושא את שם הקיסר, כיום פירוש שמו של הצמח הוא ´צמח ההרים´ או ´תרופת ההרים´ (ראה אגדה בסוף המאמר). קנה שורש הדיוסקוראה הינו צמח מאכל בסין ומכונה גם ´צמח מזון´ שכן הוא חלק מהמטבח הסיני. הוא ניתן לאכילה בצורתו הלא מעובדת (אפיה או צלייה). כמו צמחים רבים המשמשים כמזונות, גם כאן האפקט התרפויטי מתון והרמוני ולכן מתאים לשימוש ממושך.
במקור, קנה שורש הדיאוסקורה הינו בטטה לבנה, עבה, קשה וכבדה בעלת מרקם אבקתי עמילני העוברת עישון עם גופרית ( Liu Huan) עד שהיא מתקשה. במקומות שונים בעולם נמנעים היום מעיבוד הצמח עם גופרית בשל חשש לתגובות אלרגיות ובשל הסיכון (במיוחד באזורנו) מרגישות לחולים עם חסר ב G6PD .


מאפיינים כלליים:


קטגוריה: מחזקי Qi.
אנרגיה: נטרלי, מתוק.
מרידיאנים: טחול-לבלב, ריאות, כליות.
תפקידים:
* מחזק Qi ב SP\St - מחזק את פעולות SP\St ומטפל בחוסר תיאבון, קשיי עיכול, הזעה ספונטאנית אך בעיקר ידוע כצמח המתאים לשלשול.
* מחזק Lu Qi ומזין Lu Yin - מטפל בשיעול יבש כרוני צפצופי נשימה. הצמח מתאים לאסתמה בשל יכולתו לחזק גםYin וגם Qi. בשימוש חיצוני הוא יטפל בקרבונקלים, פצעונים, ואבצסים.
* מחזק את הכליות מייצב ומשמר את ה Jing - מטפל בספרמטוריאה,זיבה ומתאים במיוחד להפרשות וגינאליות.כמו כן מטפל בהשתנה תכופה, חולשת ברכיים, כאב גב תחתון, סחרחורות, כאב ראש קבוע וחלש,הזעות לילה. בשל עובדת היותו צמח נטרלי ומלחלח הוא מועיל הן לYin והן ל Yang של הריאות והכליות אך אינו קשה לעיכול.
* מטפל ב Wasting and Thirsting Syndrome - (מצב של רעב וצמא מוגבר לצד מתן שתן רב ואיבוד משקל הדרגתי. זוהי תמונה קלינית המתאימה לסוכרת) לשימוש זה יש להגדיל משמעותית את המינון היומי וניתן לתת אותו כצמח מזון בודד כדייסה (ראה טוקסיות ותופעות לוואי).

מידע מחקרי - פרמקולוגי על חומרים פעילים והשפעתם:


החומרים הפעילים הם ספונינים עם מבנה סטרואידלי. ספונינים אלו מכונים דיוסז´נינים שהם חומר מוצא לייצור קורטיזון ופרוגסטרון. מתאים לגיל המעבר שבו יש ירידה של אסטרוגן ופרוגסטרון. בגלל יכולת הצמח לעלות רמות פרוגסטרון הוא יעיל במצבי PMS עם כאב וכיווצים ודיסמנוראה. כמו כן הצמח מכיל פיטוסטרולים. לצמח השפעה אנטי ספזמוטית, אנטי דלקתית, אנטי ראומטי, מעודד הפרשת מיצי מרה, מגביר פריסטלטיקה במעיים, מוריד את רמות הגלוקוז בדם (במיוחד עם Huang Qi - Astragalus Membranaceus Radix) ומוריד חום מתון.



טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית אסור לרשום אותו כצמח יחיד כשלמטופל מלאות ונפיחות בבטן או כאשר יש מצב של עודף חום פנימי. במידה ומופיעים סימנים כמו נפיחות בבטן וחסר תיאבון יש להוסיף לפורמולה את Chen Pi - Citri Reticulatae Pericarpium .
בראיה מערבית הצמח מכיל אשלגן ולכן בשימוש רב וממושך עלול לגרום ליתר אשלגן בדם (היפרקלמיה) במיוחד עם Potassium-sparing diuretics כמו אמילוריד או ספירונולקטון. מדובר בתרופות משתנות המשמרות את האשלגן בגוף.
שימוש מוגזם בצמח יכול לפגוע באפקט האנטי דלקתי של התרופה Indomethacin. שימוש בצמח עלול לפגוע בספיגת סודיום ביקרבונט, אלומיניום הידרוקסט, מגנזיום סולפט, חומצה גולטמית, חומצה הידרוכלורית וחומרים היוצרים חומצה כ Vitamin C , Nicotinic Acid, Glutamic Acid. תגובות אלרגיות לצמח לא נפוצות אך דווחו בעבר הן בשימוש פנימי והן בשימוש חיצוני (ייתכן על רקע העיבוד עם גופרית). הסימפטומים שלוו היו: פריחות המפושטות על כל הגוף, גרד, תחושת גירוד בגרון ותחושת נפיחות בחזה. במצב זה יש להפסיק את צריכת הצמח.


צמחים עם שמות דומים:


Dioscoreae Nipponicae Rhizoma = Chuan Shan Long
קטגוריה: מסלקים רוח לחות. ניטראלי, מר, מעט רעיל. כבד, ריאות.
* מגרש רוח ולחות- מטפל ב Bi Syndrome עם כאב גב תחתון,כאבים ברגליים, הירדמויות של השרירים והעור, קושי לקפל ולפתוח את המפרקים, נקעים. מתאים במיוחד ל Bi Syndrome עם סימני חום.
* מניע את הדם ופותח את הערוצים- מתאים לסטגנציית דם כתוצאה מטראומה כדוגמת נקעים וכאב בחזה הנובע מסטגנציית דם. במיצויי אלכוהולי של הצמח אפשר להשתמש בשימוש חיצוני על האזור הפגוע (בתנאי שאין פצע פתוח).
* מתמיר ליחה ומקל על שיעול- לשיעול הנובע מחום בריאות (לשם כך רושמים אותו כצמח יחיד ומוסיפים לו מעט סוכר חום).

הצמח מעט רעיל וכבר דווח בעבר על תופעות לוואי לאחר צריכתו: שלשול, עצירות, אי נוחות בבטן, בחילות, הקאות, דלקת בקיבה, סחרחורת, ראיה מטושטשת. במידה ומופיעות תופעות הלוואי יש להפסיק את צריכת הצמח ותופעות הלוואי יפסקו.

Dioscorea Hypoglauca Rhizoma = Bei Xie
קטגוריה: מנקזי לחות. ניטראלי, מר. שלפוחית השתן, כבד, קיבה.
* מפריד בין העכור לטהור- הכוונה היא לטיהור לחות מהמחמם התחתון המתבטאת בשתן עכור או הפשרות וגינאליות עכורות. מתאים גם למצבי לחות חמה וגם למצבים הנובעים מחוסר.
* מגרש רוח-לחות, מרגיע את הגידים ופותח את הערוצים- בעל אפקט מתון להקלה על Bi Syndrome עם סימני חום עם כאבי שרירים, כאב גב תחתון והרדמות או קשיות ברגליים. השפעתו זו איטית יחסית ולכן מומלץ ל Bi Syndrome כרוני. תפקוד זה נובע מיכולתו לחדור למרידיאן הכבד.
* מטהר לחות חמה מהעור – לפצעים בעור הנובעים מלחות חמה כאקזמה ומורסות.
בראיה הסינית אסור לרשום אותו במצבי חסרyin עם אש עולה ולכאב גב תחתון מחסר בכליות לצד השתנה בטפטופים ללא מעורבות של לחות.
הערה: Hypoglauca פירושו מופחת סוכר, בניגוד לדיוסקוראה Shan Yao הידועה כמתוקה.

צמדים:


[Rz. Dioscorea Oppositae + Talcum]
Shan Yao + Hua Shi
Shan Yao= Rz. Dioscorea Oppositae נטרלי, מתוק. מחזק Qi ב SP\St, מחזק Lu Qi ומזין Lu Yin, מחזק את הכליות מייצב ומשמר את ה Jing, מתאים במיוחד לשלשול והפרשות ווגינאליות.
Hua Shi= Talcum קר, מתוק,טפל. משתן, מטהר לחות חמה משלפוחית השתן, מטהר חום קייץ בשילוב עם Gan Cao. יש לציין ש Hua Shi אסור בהריון.
יחד הם מחזקים בעדינות ותומכים ב Zheng Qi לצד ניקוז לחות בצורה עדינה.
שימושי ל: למצב מסובך של מטופל בעל קונסטיטוציה חלש הסובל מחדירת רוח קיץ ולחות כשהסימפטומים הם:חום נמוך, הזעה ספונטאנית, עצבנות, צמא (שתייה בלגימות קטנות), קשיים במתן שתן, ושלשול או צואה רכה. הסכנה היא שאי אפשר לפזר מבלי להחליש את המטופל ואסור לחזק שכן עלולים להעמיק ולכלוא את הפתוגן בגוף.

[Dioscorea Hypoglauca .Rz + Fr. Alpiniae Oxyphyllae]
Yi Zhi Ren + Bei Xie
Dioscorea Hypoglauca Rhizoma = Bei Xie - ניטראלי, מר. מפריד בין העכור לטהור, מגרש רוח-לחות, מרגיע את הגידים ופותח את הערוצים ו מטהר לחות חמה מהעור.
- Yi Zhi Ren = Fr. Alpiniae Oxyphyllae חם וחריף. מחזק Kid Yang, משמר את ה Jing – ומפסיק השתנה ומחמם את הטחול.
יחד צמחים אלו ממתנים אחד את השני ויוצרים מצב של שיתון ללא איבוד רב של נוזלים טהורים.
שימושי ל: השתנה מרובה עכורה או השתנה בטפטופים הנובעים מחסר בכליות. כמו כן להפרשות ווגינאליות.



אגדות וסיפורים:


המציאות הסינית שזורה באגדות. אחת מהן מספרת על שתי ממלכות שכנות שיצאו למלחמה. הממלכה החזקה יותר ניצחה ובקרב האחרון הביסה ורדפה אחר מה שנותר מצבא הממלכה השנייה. החיילים שנסו על נפשם מצאו מקלט על הר גבוה שמייד הוקף עי הצבא המנצח. גנרל הצבא המנצח החליט שאין טעם להתאמץ ולרדוף אחרי החיילים שכן הם מוקפים ומבודדים וקרוב לוודאי שכשייגמר להם המזון הם ייכנעו ללא קרב או ימותו מרעב. החגיגות במחנה המנצח לרגלי ההר החלו מיד. חלפה שנה (הזמן עובר מהר באגדות..) שבמהלכה לא ירד אף חייל מההר כשלפתע לילה אחד פרץ מההר צבא גדול וחזק במיוחד שנחל ניצחון מהיר ומפתיע על צבא הממלכה הראשונה. מה אכלו החיילים במשך שנה שלמה? את ´תרופת ההרים´(שם נוסף לקנה שורש הדיאוסקורה), ברגע שנגמר לחיילים המזון הם החלו לחפש מזון בהר ומצאו את הבטטה הבשרנית והטעימה. הם אכלו את השורש ולסוסים נתנו את הצמח עצמו וכך לאורך זמן התחזקו עד שהיו מוכנים לקרב.

למנוע הצמחים של תמורות

עריכה מקצועית: חיים חן

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

ניתן לשכפל ולהעביר חומר זה לכל גורם ובלבד שיצוין במפורש המקור וכתובת האתר.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז