לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

סוגי הל - Cardamomi שונים ברפואה הסינית

 
 
שיח ההל על חלקיו השונים הינו צמח פשוט ושכיח כצמח תבלין בבתים רבים. ארבעה צמחים שונים הינם בעלי יכולת להתמיר לחות ובעיקר יעילים בהפסקת הקאה וצמח אחד הוא מחזק Yang . מאמר זה מפרט על חשיבותם הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושים המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

סוגי ההל ברפואת הצמחים הסיניים


מבוא:
קיימים סוגים שונים של הל. במערב מרבים הנטורופתים להשתמש ב Elettaria cardamomum . ברפואת הצמחים הסיניים משתמשים במספר סוגי וחלקי ההל ועל כך יפורט בהמשך המאמר. זהו שיח תבלין רב-שנתי (ממשפחת הזנגוויליים) בעל עלים גדולים, 30- 80 ס´מ. מקורו באזורים לחים בדרום הודו, סרי לנקה ובגואטמלה. ההל בעל ארומה ייחודית ואקזוטית, טעמו החריף נותר זמן רב בפה. ההל שימושי בבישול (חואיג´), אפייה, לגיוון טעם הקפה ומהווה מרכיב בבשמים. זרעי ההל הכתושים משמשים להכנת תה (מתכון בהמשך), או טינקטורה ( מיצוי רכיבים פעילים באלכוהול).
תרמילי ההל המכילים זרעים נאספים טרם הבשלתם המלאה כאשר כל תרמיל מכיל עד 20-17 זרעים. את הזרעים יש לטחון סמוך לזמן השימוש, כיוון שבעת התהליך, מתנדף השמן בו וכך הם מאבדים את חיוניותם.
בשימוש בפורמולת צמחים Raw יש להוסיף את ההל כ 5-10 דקות לסיום בישול הפורמולה כל מנת שלא לאבד את הארומאטיות בבישול ממושך מידי.


מאפיינים כלליים:


ישנם שלושה צמחים מקטגורית מתמירי לחות ארומאטיים: Bai Dou Kou = Amomi Cardamomi Fructus Cao Guo = Amomi Tsao Ko Fructus ,
Sha Ren = Amomi Villosum Fructus seu Semen וצמח אחד ממחזקי -Yang Alpiniae Oxyphyllae Fructus = .Yi Zhi Ren

Bai Dou Kou = Fr. Amomi Cardamomi Kravanh
שם עברי: פרי הל לבן
קטגוריה: מתמירי לחות ארומאטיים
אנרגיה: חמים,חריף. ארומאטי.
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה, ריאות.
תפקידים:
* מתמיר לחות בארומאטיות - בשל היותו צמח ארומאטי ההל בעל יכולת לחדור עכירויות ולהתמירם. ההל מטפל במחלות חום ולחות עם סימפטומים של נוקשות בחזה, חסר תיאבון וחיפוי לשון עבה ושמנוני.
* מחמם את המחמם המרכזי, מסדיר Qi מורד ומפסיק הקאות - מטפל בבחילות והקאות על רקע לחות וקור במחמם מרכזי. זהו תפקודו הבולט של פרי ההל הלבן.
* מניע Qi במחמם המרכזי - מטפל בסימפטומים הנובעים מסטגנציית Qi במחמם במרכזי כגון נפיחות ומלאות בחזה ובבטן. המטופל לא ידע להסביר איפה בדיוק התחושה הלא נעימה בבטן וזאת בשל תכונת הלחות להתפשט.


Sha Ren = Fr. Seu Sm. Ammomi Cardamomi Villosum
שם עברי: פרי הל
פרוש השם: ´זרע החול´
קטגוריה: מתמירי לחות ארומאטיים
אנרגיה: חמים,חריף. ארומאטי.
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה.
תפקידים:
* מתמיר לחות ומפסיק הקאות - מטפל בבחילות, הקאות ובנוסף שלשול על רקע לחות במחמם המרכזי, אי נוחות באפיגסטריום וכאבי בטן.
* מניע Qi במחמם המרכזי ומחזק את ה St - למצבי סטגנציית Qi במחמם המרכזי עם סימפטומים של מלאות, כאבי בטן, חסר תיאבון ושלשול.
* מרגיע עובר ומונע הפלה - מטפל בסינדרום ´העובר חסר המנוחה´ (סכנת הפלה עם דימום מהנרתיק, כאב גב, כאב בטן ותחושת לידה. זהו מצב שעדיין ניתן לטפל ולהציל את העובר מהפלה) , מתאים לבחילות בוקר בזמן ההיריון וכאשר ישנו חשש להפלה.
* משמש כצמח המונע סטגנציה - משולב בפורמולות מחזקות על מנת למנוע היווצרות סטגנציה עקב היותן פורמולות כבדות וקשות לעיכול.
Sha Ren הינו הצמח הפוטנטי ביותר להסדרת ה Qi במחמם המרכזי והקלה על כאב ונפיחות. אחריו:
Bai Dou Kou = Amomi Cardamomi Fructus
Cao Dou Kou = Semen. Alpinaei Kataumadai
Cao Guo = Amomi Tsao Ko Fructus


Cao Guo = Fr. Amomi Tsao Ko
פרוש השם: ´פרי ההל´
קטגוריה: מתמירי לחות ארומאטיים
אנרגיה: חמים,חריף. ארומאטי.
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה.
תפקידים:
* מייבש לחות בחוזקה ומפיג קור - מתאים למצבים בהם חסר ב SP/St גורם לסימפטומים שונים כנפיחות בבטן,צואה רכה, עייפות,חולשה, כאב, לחץ או מלאות באפיגסטריום לצד שלשול והקאות. חיפוי הלשון יהיה עבה ושמנוני.
* מטפל במלריה - בעיקר על רקע לחות קרה כאשר הסימפטום הבולט הוא חום וצמרמורות לסירוגין.
* מפזר סטגנציות ונפיחויות - מתאים לסטגנציית מזון הנוצרת עקב אכילת מאכלי בשר. מתאים לפיזור נפיחות בעלת מוקד לצד בחילות מקור וחסר ב SP/St.
Cao Guo הינו הצמח הפוטנטי ביותר לייבוש הלחות במחמם המרכזי וטיפול בסימפטומים שונים הנובעים מקור. אחריו:
Cao Guo = Amomi Tsao Ko Fructus
Bai Dou Kou = Amomi Cardamomi Fructus
Sha Ren = Fr. Seu Sm. Ammomi Cardamomi [Villosum]


Yi Zhi Ren = Fr. Alpiniae Oxyphyllae
שם עברי: פרי הל שחור
פרוש השם: ´אגוז המועיל לאינטליגנציה´
קטגוריה: מחזקי Yang
אנרגיה: חמים,חריף.
מרידיאנים: טחול-לבלב, כליות.
תפקידים:
* מחמם את הכליות,שומר על ה Jing והשתן - מתאים למצבים בהם חסר ב Kid גורם לסימפטומים שונים במתן שתן כמו תכיפות ודחיפות במתן שתן, מתן שתן בטפטופים, ספרמטוריאה (פליטת זרע תכופה ללא גירוי מיני).
* מחמם את הטחול ומפסיק שלשול - מתאים למצבים בהם חסר ב SP Yang הנפגע מקור גורם לסימפטומים שונים כשלשול, כאב בטן ממוקד, ריור רב וטעם לא נעים בפה (הטעם נובע מחדירת קור, במידה והוא נובע מחום נעדיף את (Pei Lan = Euphatorii Fortunei Herba


צמחים עם שמות דומים:


ישנם שני צמחים נוספים ממשפחת הזנגווילים הנושאים את שמו הסיני אך אינם הל. האחד הוא אגוז המוסקט Rou Dou Kou = Myristicae Fragranticis Semen = פרי הל בשרני, השני הוא Cao Dou Kou = Semen Alpiniae Kataumadai שפרוש שמו הוא - ´עשב ההל´ וזאת בשל שהוא מזכיר את צמח ההל.


Rou Dou Kou = Semen. Alpiniae Kataumadai
זהו אגוז המוסקט בעל הארומה המוכרת לכולנו ובשל הארומאטיות שלו (שהזכירה לסינים את ריחו העז של ההל) זכה לשמו, בסינית פרוש השם הוא ´פרי הל בשרני´.
חשוב להדגיש כי אגוז המוסקט גדל על עץ ואינו קשור בוטאנית לשיח ההל.
הוא נכלל בקטגורית הצמחים המכווצים וביכולתו לטפל בשלשול כרוני, לחמם את המחמם המרכזי, להניע Qi ולשכך כאב. במינונים גבוהים הצמח רעיל ועלול אף לגרום למוות.

Cao Dou Kou = Semen. Alpiniae Kataumadai
פרוש השם: ´עשב ההל´
קטגוריה: מתמירי לחות ארומאטיים
אנרגיה: חמים,חריף. ארומאטי.
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה.
תפקידים:
* מייבש לחות ומחמם את המחמם המרכזי - מתאים למצבים בהם חסר ב SP/St גורם לסימפטומים שונים כנפיחות בבטן, צואה רכה, עייפות, חולשה, כאב, לחץ או מלאות באפיגסטריום לצד שלשול והקאות.


הכנת תה מהל:


את זרעי ההל יש לטחון סמוך לזמן השימוש על מנת לנצל את הארומאטיות של הצמח בצורה אופטימאלית. יש למזוג ספל מים רותחים על גבי הזרעים הכתושים, להמתין כ 5 דקות, לסנן ולשתות. ניתן להמתיק במעט דבש או להוסיף מעט מיץ לימון. כמו כן ניתן להוסיף פרוסת זנגוויל טרי (Sheng Jiang) או 3 ניצני פרח ציפורן ( Ding Xiang).
מומלץ לשתות ספל אחד ביום.
בזמן מחלה, (הצטננות או-שפעת), ניתן להגדיל את הצריכה ל 3 ספלים ביום, זאת לתקופה שלא יותר מ 4 ימים! במיוחד כאשר מוסיפים פרוסת זנגוויל טרי (Sheng Jiang) המטפל בחדירת רוח קור.


מידע מחקרי - פרמקולוגי על צמח ההל:


למרות השימוש הנרחב במזרח ובמערב בהל לסוגיו, הספרות המדעית דלה במחקרים. מבחינה פרמקולוגית השימוש הוא בזרעים הכתושים ובשמן המופק מהם. הזרעים מכילים שמן נדיף, שמן יציב, מלח אשלגן, חומר צבע, עמילן, ריר צמחי חנקני, סיבים עציים, שרף מר ואפר. (Terpineol) טרפינאול, (Terpenes) השמן הנדיף מכיל טרפנים (Cineol) וצינאול.
ההל נמצא כצמח מעורר, ארומאטי (ריחני). בעל יכולת לשפר את זרימת מיץ המרה מכיס המרה ומתאים לבעיות כבד וכיס מרה. מונע התרבות וירוסים.
משפר חוסר תיאבון, מגביר הפרשת מיצי קיבה ומגביר פריסטלטיקה במעיים. כמו כן הוא מונע את תסיסת המזון במערכת העיכול ועל ידי כך מונע גזים.
כמו כן ההל מתאים להצטננות, חום,שיעול, כאב גרון, ברונכיט. נטייה לדלקת. הוא בעל אפקט אנטי שחפתי, מחזק יעילות הסטרפטומיצין (חומר אנטיביוטי המפריע ליצירה תקינה של חלבונים בחיידקים).

ברפואה הקוריאנית מקובל להיעזר בהל לחולים סוכרתיים. מחקר קוראני מראה כי יש ביכולת ההל להגביר את הפרשת האינסולין מהלבלב בעת צריכת גלוקוז.


טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית אסור לרשום את Bai Dou Kou = Fr. Amomi Cardamomi ,
Sha Ren = Fr. Seu Sm. Ammomi Cardamomi , Cao Dou Kou = Semen. Alpiniae Kataumadai,
Cao Guo= Fr. Amomi Tsao Ko מתאים למטופל עם חסר Yin (עם או ללא עליית חום מדומה) וחסר דם . יש להיזהר כאשר רושמים אותם למטופל ללא לחות קרה. את
Yi Zhi Ren = Fr. Alpiniae Oxyphyllae אין לרשום למטופל כאשר הסימפטומים כוללים שתן תכוף, דחוף, הפרשות ואגינליות וספרמטוראה הנובעים מחום.
בראיה מערבית מדובר בצמחים בטוחים לשימוש כל עוד משתמשים במידה. יש להיזהר כשנותנים Sha Ren= Fr. Seu Sm. Ammomi Cardamomi למטופל עם אבנים בכיס המרה בשל העובדה שהוא יכול להניע את האבנים ולפיכך לגרום להופעת כאב עוויתי.

צמדים:


Fr. Ammomi Cardamomi [Villosum] +Cooked RD. Rehmannia
Sha Ren + Shu Di Huang

Sha Ren = Fr. Seu Sm. Ammomi Cardamomi - חמים, חריף. ארומאטי. מתמיר לחות ומפסיק הקאות, מניע Qi במחמם המרכזי ומחזק את ה St, מרגיע עובר ומונע הפלה, מונע סטגנציה בלקיחת פורמולות מחזקות.
Rx. Rehmannia= Shu Di Huang - חמים, מתוק. מחזק דם, מחזק Yin, מחזק כליות ו Jing.
יחד הם מזינים בחוזקה את הדם, Jing וה- Yin ללא יצירת סטגנציה במחמם המרכזי, תחושת מלאות, נפיחות או חוסר תאבון.
שימושי ל: הזנת Kid , Liv Yin במיוחד כאשר קיים חסר ב SP/St וחוששים שעקב חסר זה המטופל יתקשה לעכל את הפורמולה.

SC. Poria + Fr. Alpiniae Oxyphyllae
Fu ling + Yi Zhi Ren
Yi Zhi Ren = Fr. Alpiniae Oxyphyllae - חם וחריף. מחזק Kid Yang, משמר את הJing – ומפסיק השתנה ומחמם את הטחול.
Fu Ling= Sc. Poria - נטרלי, מתוק, תפל. משתן, מנקז לחות, מחזק טחול ומרגיע נפש.
צמחים אלו תומכים אחד בשני מחזקים את הטחול ומגנים על הכליות, מפסיקים שלשול וממתנים מתן שתן.
שימושי ל: מצבים בהם הכליות אינן תומכות בשלפוחית השתן – השתנה מרובה עכורה. כמו כן לשלשול כתוצאה מקור המפריע לטחול ולכליות.


למידע על צמחים נוספים מומלץ לפנות למדריך הצמחים שבאתר
עריכה מקצועית ומדעית: חיים חן

חומר זה מוגש כשירות ע´י הקליניקה של תמורות.
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים
ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
   
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז