לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Chen Pi - Citri Reticulatae Pericarpium

 
 
קליפת ציטרי רטיקולטה קליפת המנדרינה הינה צמח פשוט אך יעיל ושימושי לוויסות והנעת ה Qi ב SP\St , זהו צמח עיקרי לוויסות צי במחמם האמצעי. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

Chen Pi - Citri Reticulatae Pericarpium


מבוא:
Chen Pi הינו קליפת המנדרינה כולה ונקרא גם Ju Pi, משמעות השם היא
Chen = ישן Pi = קליפה. נהוג ליבש את קליפת המנדרינה כשנה על מנת שתשמש כצמח המרפא. עם הזמן ערכו מתעדן ומתעצם (כמו אדם המחונך לנימוסים).
יש שימוש ושם לכל חלק וחלק בפרי המנדרינה ועל כך בהמשך המאמר.
זהו הצמח הראשון הנלמד בקטגוריית מווסתי הצ´י, בשל יעילותו, השימוש הרב הנעשה בו, בשל תכונותיו, בשל זמינותו ומחירו. ניתן להכינו גם בבית. כל שצריך זו קליפת מנדרינה אורגנית ומעט סבלנות...
ולמען הסדר הטוב נציין שהמנדרינה בעלת קליפה עבה וממנה פותחה הקלמנטינה בעלת הקליפה הדקה, שלא נתעכב בקילוף הפרי ונגיע ישר לעיקר.



מאפיינים כלליים:


שם עברי: קליפת מנדרינה
קטגוריה: מווסתי צ´י
אנרגיה: חמים, מר, חריף. ארומאטי
מרידיאנים: טחול-לבלב, קיבה, ריאות
תפקידים:
* מווסת Qi ב SP/St- זהו הצמח השימושי ביותר לוויסות Qi במחמם המרכזי. בשל יכולתו להניע צ´י, בעיקר כלפי מטה, הוא מטפל בסימפטומים הנובעים מסטגנציית Qi ו Qi מורד העולה כלפי מעלה. למשל בחילות, הקאות, גיהוקים ושיהוקים. קליפת המנדרינה גם משפרת את הטרנספורמציה והטרנספורטציה שבאחריות הטחול-לבלב ולכן תטפל בכאב בטן, נפיחות בבטן,כאב באפיגסטריום.
* מייבש לחות ומתמיר ליחה - המרירות והטעם החריף מאפשרים פתיחת הריאות והורדת ה Qi מטה. לכן זהו צמח חשוב ביותר לשיעול הנובע מלחות חמה בריאות + לחץ או גירוד בחזה. כמו כן יתאים למגוון סימנים וסימפטומים הנובעים מלחות במחמם המרכזי הכוללים: נפיחות בבטן, חסר תאבון, צואה רכה, עייפות וחיפויי לשון עבה ושומני. מתאים במיוחד למצבים בהם בלחות פוגעת בטחול-לבלב ובריאות גם יחד.
* מונע היווצרות סטגנציה - משולב בפורמולות עם צמחים מחזקים על מנת להקל על קליטתם ועיכולם על ידי הקיבה, שכן לרוב מדובר בצמחים כבדים, דביקים וקשים לעיכול.



החלקים השונים במנדרינה:
Chen Pi – Ju Pi - חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.

Ju Hong - אדום בסינית הוא Hong, זהו החלק החיצוני של הקליפה. חמים, מר, חריף. ארומאטי. הוא יותר ארומאטי ולכן יותר מייבש מ Chen Pi אך פחות אפקטיבי באיזון ה SP/St והמחמם המרכזי. שימושי בעיקר להקאות, שיהוקים ושיעול פרודוקטיבי על רקע של לחות וליחה.

Ju Bai - הציפה הלבנה. כוללת את החלק הרשתי של הציפה הנקראת Ju Luo . זהו מרכיב יקר כי כמותו קטנה. משחרר את המרידיאנים המחברים (TMM) ומקל על כאבים הנוצרים מחסימות. מתאים למצבים בהם החולה מתלונן על כאבים מפוזרים ומקרינים.

Ju lang – הפלח. תוכן הפרי. אם נאכל יותר מדי מן הפרי זה יכול להביא ליובש בפה ולאבצסים באזור השפתיים. מעלה את האש. חלק זה של הפרי כולל את הציפוי של כל פלח.

Ju He - הזרע. כמו רוב הזרעים, הוא מר וכבד וניטרלי. לכן הוא יורד למטה. נכנס למרידיאני הכבד והכליות. יכול לפתוח סטגנציה במעיים ולהקל על כאבי בטן הנובעים מקור במרידיאן הכבד.

Ju Ye – מנדרינה בסינית Ju , עלה בסינית Ye . מר,חמים אך מאוזן מתקרב לניטרלי. ירוק ולכן נכנס לכבד. מפזר נפיחויות ומניע Qi. מתאים לאבצסים בחזה אך לרוב נעדיף את Qing Pi .
לעתים השימוש הוא למטרת הוספת נפח לפורמולה.


סוגי הדרים ברפואה הסינית:


Citri Sarcodactylis Fructus = Fo Shou
חמים, מר, חריף. כבד, טחול-לבלב, קיבה.
פרי הסרקודקטיליס הינו סוג של אתרוג ונראה כאתרוג גדול שבקצהו יש ´אצבעות´ ולכן הזכיר למישהו את ידי הבודהא ומכאן שמו Fo = בודהא Shou = ידיים.
פרי הסרקודקטיליס מניע Liv Qi ומתאים לטיפול בכאב בצלעות והיפוכונדריום, נפיחות וגיהוקים. יעיל בהנעת Qi הכבד אך יכולתו לשכך כאב נמוכה יחסית.
מווסת SP/ST Qi – מתאים לכאב בטן, נפיחות, הקאות, בחילות חוסר תיאבון.
מיבש לחות ומתמיר ליחה- שימושי לשיעול פרודוקטיבי כרוני במיוחד עם בנוסף יש כאב בחזה.
תכונה זו הינה חלשה ולכן הצמח שלו שימושי בטיפול בשיעול עקב חדירה פתוגן חיצוני.

Citri seu Ponciri Immaturus Fructus = Zhi Shi
קריר, מר. טחול-לבלב, קיבה, מעי גס.
משתמשים בפרי בוסר מיובש של עץ החושחש כאשר במצבו זה הוא 80% קליפה ו 20% פרי.
העץ נפוץ מאוד בארצנו כעץ נוי שכן הפרי אינו אכיל ( מלבד בצורת ריבה), גזע העץ והשורשים חזקים במיוחד ולכן כאשר רוצים להרכיב על עץ אחד מספר סוגי הדרים , למשל לימון וקלמנטינה על אותו עץ משתמשים בגזע החושחש. מלבד זאת העץ בעל ארומה חזקה ביותר ומשתמשים בו בתעשיית הבשמים ואף בתעשיית התה – ארל גריי ברגמונט (ארומת הברגמונט מופקת מעץ החושחש).
הצמח שובר סטגנציה ומפחית הצטברויות ב Sp/St-מתאים לכאב ונפיחות בבטן ואפיגסטריום במיוחד כאשר יש לכאב מוקד מוגדר וכן מטפל בגזים.
מוריד Qi כלפי מטה ופותח מעיים- לעצירות הנובעת מסטגנציית צי או מזון, כאב בטן ואף מתאים לדיזנטריה כאשר מתקשים להתפנות.
מתמיר ליחה בריאות ומפחית מלאות- במיוחד כאשר יש מוקד לתחושת המלאות.
בשל יכולתו למשוך בחוזקה מטה מוסיפים אותו לפורמולות המעלות מעלה על מנת לשמור על סוג של איזון פנימי בפורמולה, במיוחד משולב עם צמחים מחזקי Qi.
בראיה הסינית יש להיזהר כשהצמח ניתן למטופל עם חסר Qi או חולשה בקיבה. יש להיזהר במיוחד במתן לנשים בהריון עקב היותו צמח חזק המושך כלפי מטה.

Citri seu Ponciri Fructus = Zhi Ke
קריר, מר. טחול-לבלב, קיבה.
משתמשים בפרי בשל מיובש של עץ החושחש. הוא עדין יותר בפעולתו ולא מטפל בעצירות כמו פרי בוסר ולכן מתאים במיוחד למטופלים חלשים או בעלי חוסר בולט ב Qi.
בראיה הסינית יש להיזהר במתן לנשים בהריון.

Chen Pi = Citri Reticulatae Pericarpium
חמים, מר, חריף. ריאות, טחול-לבלב, קיבה

Citri Erythrocarpae Pericarpium = Ju Hong

חמים, מר. ריאות, קיבה.
Hong = אדום, זהו החלק החיצוני של הקליפה. חמים, מר, חריף. ארומאטי. הוא יותר ארומאטי ולכן יותר מייבש מ Chen Pi אך פחות אפקטיבי באיזון ה SP/St והמחמם המרכזי. שימושי בעיקר להקאות, שיהוקים ושיעול פרודוקטיבי על רקע של לחות וליחה.

Citri Reticulatae Viride Pericarpium=Qing Pi

חמים, מר, חריף. כיס המרה, כבד
Qing =ירוק, זהו החלק החיצוני של קליפת המנדרינה בעודה פרי בוסר, ירוקה. חמים, מר, חריף. ארומאטי. מניע את Qi הכבד – מניע בחוזקה ומתאים למצבי כאב ונפיחות בבטן ובאפיגסטריום , בחילות והקאות הנובעים מפלישת הכבד לקיבה. יעיל מאוד בשיכוך כאב הנובע מסטגנציה ב Qi הכבד. מפזר גושים והצטברויות- בעיקר סטגנציית מזון, גם כאשר יש סטגנציית Qi ודם וניתן לחוש את הגוש. מייבש לחות ומתמיר ליחה - בעיקר לגושים בחזה הנובעים מסטגנציה ב Qi הכבד.
בראיה הסינית יש להיזהר כשהצמח ניתן למטופל עם חסר Qi.



מידע מחקרי - פרמקולוגי על הציטרי רטיקולטה:


נבדקו רמות החומרים הפעילים והושוו עם קליפת תפוז רגיל Citrus Sinensis וקליפות אשכולית. נמצא כי קליפת המנדרינה היא העשירה ביותר בפלאבונואיד מסוג polymethoxylated flavones שנחשב לאנטי אוקסידנט פוטנטי, יחד עם פוליפנולים אנטי אוקסידנטים אחרים. כמו כן קליפה זו הראתה ריכוזים גבוהים יותר של מגנזיום וקרטנואידים יחסית לקליפות האחרות (בעוד שויטמין C נמצא ברמות הגבוהות ביותר בקליפת האשכולית). הן הצבע והן תכולת הקרטנואידים מכוונת להשפעת קליפה זו על הטחול, יותר מכל קליפת הדרים אחרת.
קליפות המנדרינה מכילות רמות גבוהות של סיבים תזונתיים ולפיכך יכולות לשמש כתוסף מזון להעשרת הדיאטה שלנו.
במחקר נוסף נמצא צטרי רטיקולטה יעיל כנגד תאים סרטנים שונים, בעיקר ממקור של הקיבה, in vintro .כאשר ריכוזי הצמח הובילו לאפופטוזיס (השמדה עצמית) בתאים אילו.


טוקסיות, תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית אסור לרשום אותו למטופל עם שיעול הנובע מחסר Yin או Qi בנוסף לכך יש להיזהר בשימוש במצבי ליחה חמה , שיעול יבש וחם. שיעול דמי וכאשר הלשון אדומה.
בראיה מערבית Chen Pi מכיל אשלגן ולכן בשימוש ממושך עלול לגרום ליתר אשלגן בדם (היפרקלמיה) במיוחד עם Potassium-sparing diuretics כמו אמילוריד או ספירונולקטון. מדובר בתרופות משתנות המשמרות את האשלגן בגוף. צמח בטוח לשימוש כל עוד משתמשים בו במידה.


צמדים:


Citri Reticulatae Pericarpium + Rz. Pinellia Ternatae
Chen Pi + Ban Xia
Chen Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
Ban Xia חמים, חריף. מתמיר ליחה קרה. מייבש לחות ומתמיר ליחה, מוריד Qi מורד, מווסת את הקיבה ומפסיק הקאות.
אלו צמחים סינרגטיים. יחד הם מחזקים את הטחול, מייבשים לחות ומתמירים ליחה בצורה חזקה יותר, לצד יכולתם לווסת את ה Qi . זהו שילוב יעל במיוחד להפסקת הקאות. פעולת ניקוז הליחה והלחות אינן פוגעות ב Yin .
שימושי ל: שיעול עקב הצטברות ליחה בריאות. תחושת נפיחות, בחילות והקאות עקב דיסהרמוניה בקיבה ו/או סטגנציית לחות.


Citri Reticulatae Peric. + Citri Reticulatae Peric. Viride
Chen Pi + Qing Pi
Chen Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
Qing Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מניע בחוזקה את Qi הכבד, מפזר גושים וסטגנציה, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
האחד- קליפה מיובשת של הפרי הבשל והשני קליפה מיובשת כשפרי הוא בוסר. יחד הם ´מחליקים´ את Qi הכבד, ומסדירים את הקיבה. מתאימים במיוחד למצבי דיסהרמוניה בין הכבד ל SP/St.
שימושי ל: שיעול עקב הצטברות ליחה בריאות. תחושת נפיחות, בחילות והקאות עקב דיסהרמוניה בקיבה ו/או סטגנציית לחות. יעילים בשיכוך כאב הנובע מסטגנציית Qi במחמם האמצעי.

Citri Reticulatae Pericarpium + FR. Terminaliae Chebulae
Chen Pi + He Zi
Chen Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
He Zi נטרלי, חמוץ, מר. מייצב את המעיים ע´י כיווץ, מפסיק שילשול. עוצר בריחת צי הריאות - מפסיק שיעול, מיטיב עם הגרון.
תומכים אחד בשני לייצוב Qi הריאות. הפסקת שיעול וטיפול בצרידות.
שימושי ל: שיעול כרוני על רקע חסר עם צרידות וליחה בגרון. איבוד קול או צרידות.


Citri Reticulatae Pericarpium + CO. Radicis Mori Albi
Chen Pi + Sang Bai Pi
Chen Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
Sang Bai Pi קר, מתוק. מפסיק שיעול. מנקה חום מהריאות, משתן ומטפל בבצקות.
יחד הם בעלי השפעה רבה על הריאות. עוצרים שיעול ומתאימים לאסתמה כטיפול ולמניעה.
שימושי ל: שיעול ו/או אסתמה עקב חום והצטברות ליחה חמה (צהובה) בריאות.


Citri Reticulatae Pericarpium + Caulis Bambusae In Taeniis
Chen Pi + Zhu Ru
Chen Pi חמים, מר, חריף. ארומאטי. מווסת Qi ב SP/St, מייבש לחות ומתמיר ליחה, מונע היווצרות סטגנציה במחמם המרכזי.
Zhu Ru מעט קריר, מתוק. מתמיר ליחה חמה מהריאות. מנקה חום מהקיבה ומפסיק הקאות. מנקה חום מהדם ועוצר דימומים.
יחד הם מטהרים ומחממים, מתאימים למצבים בהם יש הן חום והן קור בקיבה. מהרמנים את הקיבה ומפסיקים הקאות.
שימושי ל: בחילות, הקאות נפיחות וכאב באפיגסטריום, חסר בטחול (סימני קור) ועודף בקיבה (סימני חום). זהו שילוב מצויין לבחילות בזמן הריון.

למנוע הצמחים של תמורות
עריכה: חיים חן

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז