לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הכליות

 
 
מרידיאן הכליה חיבור מפורט ומקיף על פתופיזיולוגיות וטיפולים של הכליות, לרבות נקודות דיקור רלבנטיות, צמחים מתאימים וקישורים לצורך הרחבה והעמקה.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הכליות



אחסון הג´ינג
הג´ינג הטרום מולד מגיע מההורים ומהווה את המקור ליצרית הגוף. על כן הכליות נחשבות לשורש החיים. כמו שהצ´י המולד הוא הבסיס לצ´י הפוסט נטאלי כך גם הג´ינג המולד הוא הבסיס לג´ינג הפוסט נטאלי. הג´ינג הטרום מולד מהווה את המקור לחלוקה של היין והיאנג, של האש והמים. בדומה לצ´י המולד לא ניתן להשלים ג´ינג טרום מולד שהתבזבז. את האספקט הפוסט נטאלי ניתן להשיג מן המזון והשתיה.

מושגי יסוד
קיימת חפיפה בין המושגים יאנג הכליות, צ´י הכליות, יין הכליות וג´ינג הכליות.
חסר צ´י וחסר ג´ינג – קיימת חפיפה בין שתי התופעות. עם זאת חסר בג´ינג מתקשר יותר לתופעות של התפתחות ורבייה בעוד חסר בצ´י מתקשר יותר לקוצר נשימה, אונות מינית וכאבי גב תחתון.
חסר צ´י וחסר יאנג – גם כאן קיימת חפיפה כיוון שחסר צ´י הוא סוג של חסר יאנג. אלא שחסר יאנג נחשב לחמור בהרבה וחייב לכלול תופעות קור.
חסר ג´ינג וחסר יאנג, חסר ג´ינג וחסר יין – לג´ינג מאפיינים יינים ויאנגים, ולכן תתכן חפיפה בין סימני חסר הג´ינג עם חסר היאנג או עם חסר היין. הג´ינג שולט על לידה, גדילה, התפתחות, רבייה ויצירת מח עצמות, עצמות, מוח ודם.
האספקט הייני של הג´ינג מתייחס יותר להיבטים החומריים כמו לעצמות, לדם, למוח ולזרע והוא מלחלח ומזין אותם. האספקט היאנגי מתייחס יותר לחימום, להנעה ולשפעול כל התהליכים הקשורים לג´ינג.

תפקידי הג´ינג
הג´ינג נע במערכת ה Jing Luo ובעיקר במערכת שמונה מרידיאני האקסטרה, אל אברי הזאנג פו ואברי האקסטרה הפנימיים. לאספקט הייני של הג´ינג יש תפקיד חשוב בהזנת האיברים המיוחדים כמו המוח, מח העצמות והדם. בחלק מהם הג´ינג מעורב ישירות ביצירתם. האספקט היאנגי של הג´ינג עשוי להיות מעורב בהגנת הגוף יחד עם הצ´י המגן, ויחד עם הצ´י המולד ויאנג הכליות ביצירה, טרנספומציה וטרנספורטציה של צ´י, דם ונוזלים לרחבי הגוף.

הג´ינג אחראי על העצמות, על מח העצמות ועל ים מח העצמות. זהו אספקט ייני של הג´ינג. פגיעה בג´ינג מובילה לנזק לעצמות ולמפרקים. המוח מתייחס לנקבים ולחושים, בעיקר אילו הקשורים לעניים ולאוזניים. זאת בתנאי שזרימת הצ´י לראש תקינה. כלומר, כאשר הראייה אינה טובה או השמיעה אינה טובה האדם מקבל סחרחורת ומאבד את ההכרה.

הג´ינג שולט על הלידה, גדילה, התפתחות, רבייה והזדקנות - Senescence .
הג´ינג אחראי על העברת התורשה דרך הזרע והביצית. הכליות מחוברות לרחם דרך מרידיאן Bao Mai , Ren Mai ו- Chong Mai ולכן הוא חיוני להיריון. מחזוריות תנועת הג´ינג חלה כל 7 שנים באישה וכל 8 שנים בגבר. תהליכים אילו מתייחסים לגדילה ברמת העצמות, שיניים, שער ראש ומערכות הרבייה, בשלות מינית והזדקנות.

מקור היין והיאנג
הכליות מהוות את מקור היין והיאנג, מקור המים והאש. בעיקר הדברים מתייחסים ליצירת האיברים הפנימים. האספקט היאנגי של הכליות שולט על הצ´י המולד, על שער החיים ועל האש. חלק מתופעות אילו חופפות ולעתים נחשבות ברפואה הסינית לתפקיד אחד בעל מונחים שונים. האספקט הייני של הכליות שולט על המים ועל האספקט הייני של הג´ינג.

שליטה על המים
הכליות שולטות על האש ועל המים. קיימת חפיפה בין מושג המים למושג הנוזלים Jin Ye . נוזלים ומים הם אספקטים ספציפיים של היין. החלוקה בין היין והיאנג מתורגמת גם לחלוקה בין מים לאש, חלוקה בין רטיבות ליובש ובין בצקת לדלקת. חסר יין מתייחס לתופעות יאנגיות כמו חום, יובש ודלקת בעוד שחסר יאנג מתייחס לתופעות ייניות כמו קור, רטיבות ובצקת.
דוגמא ספציפית היא מערך התנועה של נוזלי הגוף: הכליות שולטות על אספקטים יינים ויאנגים. חסר באספקט הייני של הכליות מוביל לחסר ביין הריאות ולכן למצבי דלקת בריאות. חסר באספקט היאנגי של הכליות מוביל לחסר יאנג צ´י של הריאות ולכן לבצקת.
המזון והשתיה נכנסים לטחול ולקיבה. חלקם ממשיכים אל המעי הדק – Xiao Chang ומשם אל המעי הגס – Da Chang ואל שלפוחית השתן – Pang Guang, מהם יופרשו בצורת צואה ושתן. חלק מהנוזלים שהגיעו לטחול ולקיבה עולים (מתאדים) אל הריאות ומשם מפוזרים כאדים אל העור או כנוזלים דרך הגוף אל הכליות. מן הכליות הם מתאדים בהשפעת אש הכליות בחזרה אל הריאות או שמופרשים אל שלפוחית השתן ומשם כשתן החוצה.

קבלת הצ´י
הריאות שולחות את הצ´י מטה אל הכליות. הכליות אחראיות לקבל את הצ´י ולאחוז אותו למטה. הפרעה בתהליך זה על רקע חסר בצ´י של הריאות או הכליות יכולה לגרום להתמרדות צ´י המתבטאת בקוצר נשימה.

פתיחה ושליטה
הכליות נפתחות אל האוזניים ושולטות על שיער הראש. שיער הגוף נשלט על ידי הריאות בעוד ששיער הראש על ידי הכליות. ישנם גורמים נוספים החוברים לשמור על איכות תקינה של שיער הראש והעיקריים שבהם הם הדם והג´ינג. הדם שומר שהשיער לא יהיה יבש או מתפצל. הג´ינג שומר שהשיער לא ילבין טרם עת או יאבד. עם זאת, אובדן מוקדם של שיער יכול להתקשר לשוק פיזי או נפשי, תזונה לקויה, תרופות או הקרנות וכמובן לתורשה. לכן יש לחזק את הכליות וטחול כדי לשמור על הג´ינג הטרום לידתי ולחזק את האחר לידתי. כמו כן חשוב להרגיע את הלב והכבד כדי להקל על מתח וחרדה. מתח וחרדה עלולים לפגוע בשיער הגוף כמו גם עומס עבודה רב תחת לחץ.

גורמים לדיסהרמוניות בכליות
חסר ג´ינג, פעילות מינית עודפת (עניין אינדיבידואלי), מחלות כרוניות, הפרעות אמוציונליות בעת ההיריון ובעיות קונגניטליות מובילות לחסר צ´י וג´ינג ואילו מובילים לפגיעה ביין או ביאנג של הכליות.פגיעה באספקט הייני יכולה להיגרם גם על רקע חסר צ´י בכליות וחסר דם כללי, או חימום יתר על ידי סמים או תרופות. פגיעה ביאנג של הכליות יכולה להיגרם על רקע מחלה כרונית, חסר צ´י כרוני או חשיפה חוזרת לקור ולחות.
לגבי הפעילות המינית, זו יכולה להיחשב מוגזמת לאדם אחד ומועטת לאחר. דברים אילו תלויים בבריאות האדם, גילו ובעונת השנה. בחורף יש לשמר ולסגור דברים. לאגור אנרגיות כיוון שהצ´י חודר יותר לעומק הגוף ואין לבזבז יותר מידי יאנג. לכן יש לצמצם את כמות יחסי המין בעונה זו. באביב היאנג של הגוף עולה ונעשה אקטיבי. זהו הזמן בו הפעילות המינית בשיאה.
יש לציין שהפגיעה במישור זה רבה ומשמעותית יותר בזכר מאשר בנקבה. אצל האישה אובדן הג´ינג נעשה במהלך ההיריון והלידה, בעיקר באישה שמולידה ילדים רבים או בתדירות גבוהה מאוד בלי יכולת להתאושש.
עודף פעילות מינית מוגזמת מרוקן את הג´ינג ויכול לפגוע ביאנג וביין של הכליות. מה מהם יפגע יותר? זה תלוי איזו בעיה הייתה קיימת יותר מלכתחילה. אם היין היה חלש אז בהמשך יפגעו גם נוזלי הגוף. אם היאנג היה חלש אז בהמשך יפגע שער אש החיים.

הקבלות סיני - מערבי:
ניתן למצוא הקבלות רבות בין התפקוד הסיני למערבי. עצמות נשלטות על ידי הכליה לפי הרפואה הסינית. לפי הרפואה המערבית, הכליה מווסתת מאגרי זרחן וסידן בגוף, שהם חומרי בניין של העצמות. ויטמין D נעשה פעיל בזכות הכליה וגם הוא קשור קשר ישיר לספיגת הסידן. הורמוני המין נקשרים לכליה וכך גם כל המערכת המינית שמוצאה בשלב העוברי בקשר עם הכליות. אובדן היין של הכליות בגיל מוקדם מתבטא בהפסקת הפוריות. אובדן יין משמעו אובדן חומר ודבר זה משתקף בברור בתופעת האוסטאופורוזיס (הדלדלות העצם) בעיקר בנשים מבוגרות. הקשר בין הכליות הוא לא רק לעצמות, אלא גם למח העצמות. הכליות מפרישות הורמון הנקרא אריתרופואטין שמשפיע על מח העצמות לייצר דם.
תפקיד קבלת האוויר שייך מנקודת ראות מערבית לראות, אולם הכליות שולטות על וויסות האיזון בין חומצה לבסיס. כאשר מצטברת חומציות יתר מגיב הגוף בנשימות יתר כדי לפלוט דו-תחמוצת הפחמן. לגבי הקשר בין הכליות למערכת השתן ומכאן על פינוי והעברת נוזלים, אין צורך להוסיף.

פתולוגיות שכיחות:
מצבי חסר:
חסר יין בכליות
חסר יאנג בכליות
צ´י הכליות אינו יציב
כישלון בקבלת צ´י
חסר ג´ינג בכליות

מצבי עודף:
חסר יאנג עם הצפת נוזלים
חסר יין עם אש ריקה מתפרצת

מצבים משולבים:
חסר יין של הכליות והכבד
חוסר הרמוניה בין הכליות ללב
חסר יין של הכליות והריאות
חסר יאנג של הכליות והטחול


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז