לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הריאות

 
 
מרידיאן הריאה חיבור מפורט ומקיף על פתופיזיולוגיות וטיפולים של הריאות, לרבות נקודות דיקור רלבנטיות, צמחים מתאימים וקישורים לצורך הרחבה והעמקה.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הריאות


מבוא:
Zong Qi הוא צ´י החזה היוצר את ים הצ´י בחזה. הוא אחראי לתנועת הנשימה והלמות הלב ומסייע לנשימה להפעיל את הסירקולציה של הצ´י וללב את הסירקולציה של הדם. הצ´י של החזה שולט על שאיפה ונשיפה.
הריאות מעורבות בייצור הצ´י והנעתו. ה Gu Qi מגיע מן המזון והשתייה על ידי פעילות הטחול והקיבה ונשלח אל הריאות, שם הוא משתלב עם הצי´ הטהור של האוויר כדי לצור Zong Qi ובשילוב עם סוגי הצ´י האחרים Zhen Qi . מאחר שצ´י החזה מווסת גם את פעילות הריאות וגם את פעילות הלב קיים קשר בין שניהם המתייחס גם לזרימת הדם. כך הצ´י מניע את הדם והדם מזין את הצ´י. לכן בטקסטים מסוימים טוענים שהריאות שולטות בדופק.

הריאות מפזרות ומורידות את הצ´י הכללי. הצ´י הכללי מכיל, בין היתר, את הצ´י המזין והצ´י המגן. הצ´י המגן מפוזר לשרירים ולעור ובעיקר מחוץ למרידיאנים בעוד שהצ´י המזין מופץ בכל הגוף ובעיקר בתוך המרידיאנים ובכלי הדם Xue Mai .גם הנוזלים Jin מפוזרים אל העור והשרירים באותו מסלול של הצ´י המגן בעוד שה Ye מפוזרים אל המוח, המפרקים, הנקבים והאיברים הפנימיים כשהם עוקבים אחרי מסלול ה Ying Qi .
מאחר שהריאות הם האיבר ה zang –י הגבוה ביותר התנועה של הצ´י שם היא כלפי מטה. יש קשר הדוק ין הריאות לכליות בו הריאות מורידות צ´י אשר מתקבל בכליות ומחזיק אותו שם. אם הריאות לא מפזרות או מורידות את הצ´י טוב אז הכליות נחשלות בלהחזיק אותו. במקרה זה הצ´י מתמרד ומנסה לחזור ומפריע לפעילות המפזרת של הריאות ומשם הפרעה בנשימה.
גם הסירקולציה של נוזלי הגוף קשורה לריאות. הריאות מפזרות את הנוזלים מטה אל הכליות כדי שאילו יפרידו ויפרישו את מה שצריך. הכליות מחזירות את הנוזלים באידוי אל הריאות. כישלון בשליחת נוזלים מטה גורמת לכישלון בהפרדת ה Jin מה Ye ולבצקת או ליחה.
הריאות מקבלות את החלקים הטהורים של הנוזלים מהטחול כאדים ומפרידות אותן כדי לפזרם אל הגוף. הנוזלים הולכים לעור, לגוף ולכליות. במקרה של העור והגוף החלק הטהור מתפזר כמו אדים. זהו החלק הצלול והקל , ה Jin שמגיע אל השרירים והעור. יש את החלק היותר סמיך , ה Ye שחודר לפנים הגוף. הריאות גם מדללות את הנוזלים אשר נעשו לא טהורים בעקבות שימוש ושולחת אותם מטה לכליות. כך שהסירקולציה לפריפריה היא בצורת אדים ולמטה היא בצורת נוזל עכור.
כישלון בפיזור והורדה של נוזלים יכול להוביל לעודף או חסר בהזעה ולבצקת, בעיקר בחלקי הגוף העליונים.

בנוסף יש לזכור שהריאות שולטות על הצ´י המגן ובכך מגנות מפני פתוגנים חיצוניים, נפתחות אל האף ומתבטאות בשיער הגוף.


הקבלות סיני - מערבי:
קבלת צ´י מן האוויר והוצאתו הן למעשה הפעולות העיקריות המוסכמות בין הרפואה המערבית לסינית. ספיגת החמצן לדם מקבילה לתהליך ספיגת הצ´י של האוויר. הראות שייכות למחמם העליון, אשר בין תפקידיו גם הזרמת דם. הפיזיולוגיה המודרנית מכירה בחשיבות תהליך הנשימה ופעולת הראות כעזר ללב בשאיבת הדם ובהזרמתו. פתיחת הראות אל האף מנקודת ראות מערבית טריוויאלית. השליטה על העור מוסברת פחות, אך ידועות לנו מחלות רבות אשר מתבטאות גם בראות וגם בעור - אסטמה ואלרגיות - ומבחינות רבות העור מאפשר נשימה ומהווה את ´הראה השלישית´. לגבי וויסות מעברי המים, תפקיד זה בא לידי ביטוי בצורה יותר ברורה באיבר כמו הכליות, אך גם כאן ידוע לנו כי נידוף נוזלים רב נעשה דרך תהליך הנשימה ובכללו העור (הזעה) כך שגם לאספקט זה יש מקבילה מערבית.

פתולוגיות שכיחות:
מצבי חסר:
חסר צ´י בריאות
חסר יין בריאות
יובש בריאות

מצבי עודף:
פלישת רוח וקור לריאות
פלישת רוח וחום לריאות
פלישת רוח ונוזלים לריאות

מצבים משולבים:
ליחה לחות חוסמים ריאה
ליחה חום חוסמים ריאה
ליחה נוזלים חוסמים ריאה


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז