לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הטחול

 
 
מרידיאן הטחול חיבור מפורט ומקיף על פתופיזיולוגיות וטיפולים של הטחול, לרבות נקודות דיקור רלבנטיות, צמחים מתאימים וקישורים לצורך הרחבה והעמקה. מאמר זה הינו חלק מסידרת מאמרים המופיעים תחת הקטגוריה: דיקור - פתולוגיות וסינדרומים. כל מאמר סוקר באופן מפורט ביותר את הפתופיזיולוגיות הנפוצות והטיפולים המקובלים בשיטות השונות ברפואה הסינית. רציתם ג´יובאני בחינם? קבלתם הרבה יותר!
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

פתופיזיולוגיות וטיפולים של הטחול



מבוא:
בהשפעת הטחול חלה הפרדה של רכיבי המזון והמשקה לחלקים טהורים ולא טהורים. הלא טהורים עוברים דרך המעי הדק = Xiao Chang אל המעי הגס Da Chang ושלפוחית השתן Pang Guang לצורך שלפי ספיגה אחרונים והפרשה. האלמנטים הטהורים נשלחים על ידי הטחול אל הריאות כדי שמשם יפוזר הצ´י, הדם והנוזלים.
אם הטחול פועל בהרמוניה יהיה מספיק צ´י, דם ונוזלים לצרכי הגוף. אם הטרנספורמציה והטרנספורטציה מופרת יתכן חסר צ´י, או הצטברות ליחה או סטגנציה של נוזלים ולחות. כיוון שהטחול הוא איבר העיכול העיקרי תהיינה גם בעיות הזנה ועיכול.
נזכיר כי הטחול גם ממלא תפקידים חשובים בשליטה על שרירים וגפיים, שליטה על הדם, תפקידי אחזקה של איברים, פתיחה אלא הפה והתבטאות בשפתיים.

נוזלים לחות וליחה:
הטחול שולט בתהליכי מטבוליזם והובלה המוכרים כ T&T של ה Jin Ye . כאשר צ´י הטחול חלש הנוזלים אינם משתנים ועלולים להצטבר כלא טהורים או עכורים ולהוביל לבצקת או לחות. אם הלחות סטגננטית נוצר חום damp heat . נוזלים סטגננטים ועכורים עלולים להידחס למצב של phlegm .
ליחה שונה מריר mucus = Tan ב TCM . הלחות רטובה, איטית, כבדה והליחה כבדה וסמיכה אפילו מן הלחות. לליחה יש יותר נטייה לחסום והיא גם התוצאה אך גם הגורם לדיסהרמוניה.
ליחה היא התפתחות של לחות ומתקשרת לחסר צ´י בטחול ובעיקר לחסר יאנג של הטחול או הכליות. הטחול מייצר ליחה והריאות, למשל, מאחסנות אותה, דבר שעלול לגרום להפרעה בפיזור של הריאות אך גם עלול לנבוע ממנה. הליחה יכולה להוביל למצבים כמו ברונכיטיס בריאות או סינוסיטיס, אך גם לתחושת גוש תקוע בגרון שמכוון למעורבות של סטגנציה של צ´י בכבד.
סטגנציה של צ´י בכבד יכולה להוביל לדחיסת הליחה לגושים תת עוריים, לימפאדנופתיה או גוייטר ולגרום בכך לחסימה יותר חמורה.
ליחה יכולה להשתלב עם רוח חיצונית וקור ולהוביל לפציאליס, לחסום את זרימת הצ´י והדם ולגרום להפרעה בתזונה של המרידיאנים Jing Luo . באירוע מוחי הליחה משתלבת עם רוח כבד פנימית וחום כדי להפריע למרידיאנים ולגרום להמיפלגיה. אם הליחה חוסמת את הנקבים של הלב אז השן מופרע דבר שיכול להוביל למניה, דיכאון או איבוד הכרה.
אם הליחה מתמרדת מעלה הצ´י של הראש מופרע, נחסמים הפתחים והחושים ואז תתכן סחרחורת או הפרעה בהכרה או אפילפסיה. בחסימה של הנקבים של הלב הליחה יכולה להפוך לעתים לאש ורוח פנימית ולגרום ל אש מתפרצת של הלב, אש מתפרצת של הכבד ולהוביל לעליית טמפרטורת הגוף המתבטאת ב fever .
לרוב ליחה ולחות מופיעים עם דופק חלקלק (מתגלגל) ולשון עם חיפוי עבה שמנוני.

מקורות:
חסר בצי´ מולד יכול להוביל לחסר בצ´י נרכש. חסר או חולשה מולדת בכליות יכול להוביל לחסר בטחול. כל בעיה של מחלה כרונית מתישה או תזונה לקויה, עבודה מתישה, דאגות ולימודי יתר יחלישו את הטחול. בל נשכח את האפשרות של פלישת הכבד אל הטחול כגורם מחלה לטחול.
קור ולחות חיצונים ולפחות שכיח, חום ולחות, עלולים לפלוש לטחול. קור ולחות פולשים לרוב על רקע חסר בטחול ולהוביל להחשת התהליך בו הטחול אינו שולט בדם, צ´י הטחול צונח או ליקוי במטבוליזם. תופעה זו לא רק מובילה לחסר אלא גם לעכירות של נוזלי הגוף והצטברות לחות אשר עלולה להפוך לליחה.


הקבלות סיני - מערבי:
ההקשרים הסיניים מערביים מובנים יותר אם נתייחס לטחול / לבלב כיחידה אחת: טרנספורמציה הוא הכינוי לשינויים מטבולים (חילוף חומרים) כדוגמת פירוק שומנים וספיגתם, תפקיד המבוצע יפה על ידי אנזימי הלבלב. ייצור הדם מבוצע על ידי הטחול בשלב העוברי ואחר כך עור למח העצם. אך אם נתייחס לטחול הסיני כמייצר את החלק הנוזלי של הדם, הרי שההקשר לפלזמה ברור. הטחול הוא איבר לימפתי ובתור שכזה קשור לתפקידים שנים של הפלזמה ולסינון שלה.
גם הקשר למערכת החיסון ידוע ומתקשר לצ´י המגן והמזין (לקיבה שהיא בת זוגו של הטחול). סוכרים הם עניין של הלבלב וכך גם שומנים. זה מסביר את השליטה על הרקמות הרכות והקשר בעיקר לרפיסות של הגוף. גוף שמן רוטט מתקשר לחילוף חומרים של הלבלב. מערכת רופסת אינה מסוגלת להחזיק איברים ומכאן הצניחה.
לגבי היציאות: שמנוניות יתר מתקשרת לליחה מנקודת ראות סינית. צואה שמנונית ומבריקה מתקשרת לבעיות של ליחה מנקודת ראות סינית ולבעיות ספיגת שומנים מנקודת ראות מערבית.
הפתיחה אל הפה והשפתיים מומחשת בגלל הופעת פצעים (אפטות) כשיש בעיות תזונה וחילוף חומרים, אף שמבחינה מערבית העניין לא ברור עדיין.

פתולוגיות שכיחות:
מצבי חסר:
חסר צ´י בטחול
חסר יאנג בטחול
צניחת צ´י הטחול
טחול אינו שולט בדם

מצבי עודף:
פלישת קור ולחות לטחול
פלישת חום ולחות לטחול, ליחה עכורה מפריעה לראש

מצבים משולבים:
חסר בטחול ובריאות
חסר דם בטחול ובכבד
חסימת הטחול על ידי לחות עם סטגנציה של צ´י הכבד


להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
   
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז