לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

פיברומיאלגיה (FMS) ותסמונת התשישות הכרונית (CFS) - אבחנה וטיפול במגע

 
 
נקודות רגישות פיברומיאלגיה הינה תסמונת ראומטית ממושכת המתאפיינת בכאבים מפושטים בגוף, ללא רקע דלקתי. התסמונת פוגעת בערך ב- 2% מן האוכלוסייה הכללית. בעבודת הגמר התייחסנו למהלך המחלה של פיברומיאלגיה ותסמונת התשישות הכרונית, לדרכי האבחנה והטיפול הקיימים, והשוונו בין שתי התסמונות. בנוסף לסקירת ההתייחסות לתסמונת ברפואה המערבית וברפואה הסינית, הצגנו גם סיפורי מקרה של שלוש נשים, הסובלות מפיברומיאלגיה, שטופלו בשיאצו.
 
 
מאת: עינב שדמי, שרון ידובסקי, שרית צור
 
כתבו: עינב שדמי, שרון ידובסקי, שרית צור (בוגרות תמורות)

לחץ כאן להורדת הקובץ המלא של העבודה (426 Kb)


פיברומיאלגיה הינה תסמונת ראומטית ממושכת המתאפיינת בכאבים מפושטים בגוף: שרירים, רקמות רכות מפרקים ועמוד שדרה, ללא רקע דלקתי הפוגעת בערך ב- 2% מן האוכלוסייה הכללית עפ´י מחקרים בארה´ב ובסקנדינביה, בעוד שבאוכלוסיה מבוגרת, ובאוכלוסיית בית חולים השכיחות מגיעה לכ- %5. התסמונת נפוצה במיוחד בנשים ושיא התחלואה בגילים 20-55. אך למעשה קיימת בכל הגילאים ואפילו בילדים.

טרם נמצא בברור הגורם לתסמונת ואף שבחלק מן החולים ניתן למצוא סימני דיכאון בעבר או בהווה, המחלה אינה נחשבת למחלה נפשית או להפרעה פסיכוסומטית.

מלבד הכאב שכיחים מאוד סימפטומים נוספים, ביניהם נוקשות כללית, עייפות כללית, שינה לא טובה ולא מספקת, רגישות לתנאי קור, החמרה לאחר פעילות גופנית רבה או במצבי דחק, חרדה ודיכאון ועוד. כן שכיחות תלונות במערכות נוספות, למשל תסמונת המעי הרגיז, כאבי ראש, נימול בגפיים, הזעת יתר,רגישות לתנאי סביבה (רעש, ריחות), הרגשת נפיחות בידיים ועוד. ממצא אופייני בבדיקה הוא קיומן של נקודות רגישות בגוף, בעיקר בשרירים, במקומות מוגדרים מראש. מאידך, אין בבדיקה ממצאים חריגים במפרקים, במערכת העצבים או בתפקוד השרירים.

בעבודת הגמר התייחסנו למהלך המחלה של הפיברומיאלגיה, לדרכי האבחנה והטיפול הקיימים. במקביל, סקרנו גם את תסמונת התשישות הכרונית (CFS) ונבחנו קווי הדמיון המרובים וכן ההבדלים ביניהן.

בעבודה מוצגת את האטיולוגיה הסינית לסינדרומים אלה: חדירה של פתוגן חיצוני, טראומה רגשית ואורח חיים שמחליש את הגוף ויוצר תנאים מתאימים להתפתחות התסמונות.
התמקדנו בסינדרומים העיקריים האופייניים לתסמונות עפ´י הרפואה הסינית: לחות חמה בשרירים, Liver Qi St, Kid Yin xu ,Spleen Qi/Yang xu.

החלק המעשי של העבודה מתאר סדרת טיפולים שערכנו לשלוש נשים:

שלושתן התלוננו על כאבים מפוזרים ומשתנים בגוף ואובחנו ע´י הרופאים כחולות פיברומיאלגיה.
א´, ו - מ´ סבלו בנוסף גם מ CFS ובראייה הסינית מעודף לחות. ש´ התאפיינה יותר בסטגנציה של צ´י ודם כבד, על רקע חוסר בכליות ובטחול.

שלושת המטופלות חולות כרוניות, מתפקדות באופן חלקי, שתיים מתוכן פעילות מאוד חברתית. כולן טופלו בעבר בתרופות, בתוספי תזונה ובשיטות שונות של רפואה משלימה. אצל כולן בלט הקושי להתמיד באורח חיים מאוזן הן מבחינה תזונתית והן מבחינת פעילות גופנית.

מצאנו הבדל ניכר בין דפוסי ההתמודדות שלהן עם התסמונות ולמעשה גם עם דחק וקשיים רגשיים וגופנים. אם להתעלם מהאבחנה המערבית, הרי שצפינו לכאורה במתאם בין רמות התפקוד של המטופלות לבין תחושת העייפות וחוסר האנרגיה שלהן. אצל ש´ הנמרצת מביניהן התגלו יותר חסימות של צ´י ודם מאשר חוסר בהם.

הישגי הטיפולים בולטים לעין בעיקר בהפחתת תחושות הכאב ובשיפור איכות השינה.

לסיכום עבודה זו חשוב לציין, כי גילינו מקרוב עולם לא מוכר של אנשים הסובלים בשגרת החיים מאוסף של תסמינים שכיחים לכאורה בציבור. יחד עם זאת הן נבדלות בעצם תדירות הכאבים ו/ או התשישות והמשכיותן הכרונית לאורך תקופות ארוכות. שתי התסמונות הוגדרו והוכרו רק בשנים האחרונות ע´י הרפואה המערבית, ומניסיוננו הקצר ניתן לסייע לשיפור איכות החיים בהן באמצעות שיפור הרגלים, הכוונה לאורח חיים מתאים וכמובן חיזוק והנעה באמצעות טיפול במגע.


קישורים נוספים:

כל העבודות מכילות תיאורי מקרה רבים ומפורטים.
הורדת הקובץ המלא של העבודה (426 Kb)
עבודתן של הילה גרמן, גלי זוטרא, עמליה קציר, ליאת קסירר, סמדר גרשוביץ, מגי רביבו

מאמר על פיברומיאלגיה בראיה סינית (מאת ניר עמיר)
מקורות מידע וקישורים בנושא פיברומיאלגיה



להפניות
סמינרים נוספים, במגוון נושאים, באתר תמורות
האתר הישראלי על פיברומיאלגיה
האתר של אס´ף – עמותת חולה CSF ופיברומיאלגיה
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות


חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז