לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

הגישה הטיפולית לאין אונות בשיאצו וברפואה סינית

 
 
אורח חיים והפסקת עישון חשובים יותר מכל אין אונות היא אחת הבעיות השכיחות בעולם. נראה שהויאגרה ותרופות דומות פותרות את הבעיה. הרפואה הסינית רואה בהפרעות זקפה בעיה הקשורה ליאנג הכליות. טיפולים תרופתיים אינם מחזקים את יאנג הכליות ולכן גורמים להחלשתן במשך הזמן. מאמר זה מציג את האבחנה המבדלת, הטיפולים ועקרונות רפואיים לטיפול בבעיות זיקפה ומקשר למאמרים בתחום המערבי ובתחום הטיפול בתזונה.
 
 
מאת: רונן פרוים
 
אבחנה מבדלת לדיסהרמוניות במצבי אין אונות
לאין אונות קיימים מגוון רחב של דיסהרמוניות ומגוון טיפולים. בחלק מהמקרים השיאצו מהווה מקור הצלחה לריפוי עם או ללא חיזוקים נוספים (דיקור, מוקסה, צמחי מרפא), באחרות השיאצו בא כהשלמה או לא יעיל. בכל מקרה יש לוודא שהטיפול מבוצע לאחר אבחנה רפואית מערבית ולאחר שיקול אסטרטגיה טיפולית המשלבת פתרונות מערביים מהירים עם צעדים לתיקון שורש הבעיה.
* סטגנציה בצ´י הכבד, קור במרידיאן הכבד, חסר יאנג בכליות - שיאצו, התעמלות, חימום, מנוחה, טאי צ´י, לעיתים צמחי מרפא או דיקור.
* חסר יין בכליות - שיאצו נחשב לפחות יעיל. יש לחזק את יין הכליות על ידי צמחי מרפא, תזונה, (מוקסה אסורה).
* חסר בדם וביין הכבד - השיאצו כאן בעיקר כטיפול משלים, בכל אופן לנסות לשלב טיפולי בטן, עבודה על מרידיאן הכבד. עבודה על הסאקרום, צמחים ותזונה.
* סטגנציית דם - צמחי מרפא בשילוב עם שיאצו, טאי צ´י, תזונה.
* חסר בצ´י הלב וכיס המרה - שיאצו, התעמלות, חימום, מנוחה, טאי צ´י, לעיתים צמחי מרפא או דיקור.
* לחות חמה וליחה חוסמים את המרידיאנים - השיאצו כאן פחות יעיל אולם שילוב של טיפול שיאצו מניע יחד עם תזונה, וצמחי מרפא עשוי להועיל משמעותית. כמו כן דיקור.
* חסר בלב ובטחול – שיאצו, תזונה, צמחי מרפא, דיקור, מוקסה, התעמלות מחזקת).


סטגנציה בצ´י הכבד Liver Qi Stagnation
סטגנציה של צ´י הכבד יכולה להיגרם על ידי משבר רגשי או חוסר פעילות פיזית ויכולה לאפיין כל גיל. כשצ´י הכבד בסטגנציה, אין אפשרות לדחוף את הדם, וכך לפין לא מועברים צ´י ודם וגורמים להופעת אין אונות. במיוחד, לא ניתן להשיג זקפה ולהשאירה לאורך זמן בשל חומרת הסטגנציה בצ´י.
סימפטומים נוספים: אין אונות, ירידה בחשק המיני, כאבים גניטאליים, תחושת לחץ או מלאות בחזה או באזור ההיפוכונדריום, אנחות, תשישות, עייפות שמוטבת בתרגילים, רגשות מודחקים המתבטאות באי שקט ודיכאון, נפיחות בבטן וגזים, ועצירות או שלשול שמתחלפים לסירוגין.
הלשון: צבע נורמאלי או צבע כהה עם אפשרות לקצה אדום וחיפוי צהוב כשמופיע חום.
הדופק: בד´כ תילי (Wiry).
עיקרון טיפולי: פתיחת חסימות צ´י, בטן, מרידיאן הכבד, סאקרום, ג´יאג´י אמצעי ותחתון.
נקודות לטיפול: Liv3 , BL18,19 , GB20,34 , SP6 , St36, PC6 , LI4
תזונה: מזון פותח סטגנציה של צ´י - שלב ראשון, מזון חמים, ניטרלי של הכבד, תבלינים עוקצניים חריפים מקררים.


קור במרידיאן הכבד Liver cold - Gan Han
קור במרידיאן הכבד נוצר על רקע חשיפה לסביבה קיצונית קרה. תופעה זו אינה שכיחה בארץ ונראית בארצות כמו סין בשל תנאיי המחייה. קור במרידיאן הכבד יכול לגרום לירידה בחשק המיני שיוביל להפרעות בזקפה.
סימפטומים נוספים: אין אונות, ירידה בחשק המיני, תחושת קור או כאבים באשכים, בשק האשכים ובעיקר בחלק התחתון של הגוף, תחושת של קשיחות בחזה ונפיחות בבטן, פנים חיוורות.
הלשון: חיוורת רטובה עם חיפוי לבן.
הדופק: עמוק ומתוח (Deep & Tight).
עיקרון טיפולי: סילוק קור, חימום ופתיחת חסימה בכבד, חימום במוקסה וצמחים מחממים.
נקודות לטיפול: Chong + CV SP4 + PC6 , UB18 , Liv3 St29,36 , CV4,6 SP8 , SP6
תזונה: מזון חם, חמים, תבלינים מחממים


חסר יאנג בכליות Kidney Yang Deficiency
יאנג הכליות הוא הגורם המחולל תשוקה ביחסי מין ויש לו תפקיד ראשי בתהליך ההשגה והתארכות הזקפה. כאשר יאנג הכליות בחסר, אין מספיק צ´י / יאנג למלא את הפין. דוגמא זו לעיתים מתאימה לזקנה ולבעיות תורשה או מחלות כרוניות, חשיפה ממושכת לקור, עבודה ממושכת, שימוש בסמים, תת תזונה עם חשיפה לקור, יתר פעילות מינית, צ´י מולד חלש, מתחים ופחדים לאורך זמן רב, חוסר איזון בפעילות הגוף, חשיפה לקור בזמן יחסי מין, הצטברות ליחה, בעיות רגשיות.
סימפטומים נוספים: אין אונות (בעיקר בקשישים), ירידה בליבידו, הפרעה בזקפה, ספירת זרע נמוכה, כושר תנועה נמוך של הזרע, שפיכה דלילה, זרע קר, חולשה, כאבי ברכיים וגב תחתון עם תחושות קור, קור ונפיחות בבטן תחתונה, תכיפות במתן שתן, השתנה בלילה, חולשת גפיים, חולשת ברכיים, בצקת בגפיים תחתונות.
נוסף על כך, סימפטומים הכוללים גוף וגפיים קרות, ירידה בשמיעה, עייפות קשה, עצירות או שלשול, גוון פנים חיוור ומבריק, חולשה במותניים וברגליים, אברי מין קרים, דיכאון, תשישות, אפאטיות, חוסר תיאבון.
הלשון: חיוורת, רטובה ונפוחה עם חיפוי לבן וסימני שיניים.
הדופק: עמוק, עדין, וחלש במיוחד במיקום הכליות (Deep, Fine & Weak in Kid Position).
עיקרון טיפולי: חיזוק וחימום יאנג הכליות, מתיחות של מרידיאן הכליות, חימום על בטן תחתונה ונקודות המחזקות כליות (מוקסה), חימום החלק התחתון של הגב.
נקודות לטיפול: Kid3,7 , UB23,52 , CV6 , St36, GV4 (חימום במוקסה), נקודות רפלקס.
תזונה: מחזק יאנג כליות וג´ינג, מזון חם, חמים, ניטרלי, תבלינים מחממים, מבושל.


חסר יין בכליות Kidney Yin deficiency
מאפיינים הקשורים לבעיות ביחסי מין כוללים: שפיכה מוקדמת או ספונטאנית, קוצר רוח ביחסי מין בשל פעילות יתר ואין אונות.
הסיבה העיקרית לחסר יין בכליות, כוללת עבודה יתר, עבודה מאומצת, מתחים, שינה מאוחרת, עבודת משמרות לילה, חוסר שינה, מחלות חום, מחלות כרוניות, התייבשות, שימוש בסמים ובכדורים לשם הנאה, שפיכת זרע מרובה, איבוד נוזלים כרוני, איבוד דם.
החום המדומה (חסר ביין הכליות), יכול לכלות את נוזלי הכליות, אשר יוביל לחסר בדם ובנוזלי הגוף למלא את הפין מספיק כדי שיהיה קשיח. כמו כן, חסר יין ממושך עלול להוביל לחסר יאנג.
סימפטומים נוספים: טיניטוס, חולשה כללית וכאבים בגב תחתון, כאבים בעצמות, בברכיים ובעקבים, פלפיטציות, שתן כהה ומועט (תתכן הרטבת לילה), יציאות יבשות, צימאון, יובש (בייחוד בפה בלילה), אינסומניה, סומק, חום בחמש הכפות, עצירות, סחרחורות, הזעות לילה, יתכן קרי לילה, חשק מיני מוגבר וזיכרון חלש.
הלשון: דקה ואדומה עם מעט חיפוי ובמקרים מסוימים מדולדלת.
הדופק: דליל, מהיר, ולעיתים עמוק ואולי גם גלי (Deep, Fine & Weak in Kid Position).
עיקרון טיפולי: יש לחזק את יין הכליות על ידי צמחי מרפא.
נקודות לטיפול:, UB23,57,58,60 , CV4 , Kid1,3,6,10 , SP6 Lu7 + Kid6 .
תזונה: מזון מחזק יין כליות, מזון ניטרלי, קריר וקר, תבלינים מקררים, מזון מיצר נוזלים, להימנע ממזון מחמם, מחזק יאנג או מייבש.


חסר בדם וביין הכבד Liver Blood & Yin Deficiency
מטופלים הסובלים מדפוסים אלה, מתקשים לקבל זקפה מלאה, מאחר ואין מספיק חומר (הכולל דם), למלא את הפין. מתאפיין בזקפה חלקית או שיש ´זקפה חלשה´, תלוי בחומרת החסר.
סימפטומים נוספים: אין אונות, משבר רגשי, כעס, חוסר שקט, דיכאון, אנחות, תרופות, תשישות, סחרחורות, טשטוש ראייה ועייפות.
הלשון: לרוב אדומה וצרה עם מעט או ללא חיפוי.
הדופק: חוטי או תלי (Thready or Wiry).
עיקרון טיפולי: הזנת דם וויסות מרידיאן הכבד, ויסות ה - CV והזזת הצ´י, חיזוק דם וחיזוק דם בכבד, חיזוק יין, חיזוק הטחול ויצירת דם, מוקסה ישירה.
נקודות לטיפול: Liv3,8, LI4 , UB17,18,20,23 , St36 , PC6 , CV4, Lu7 + Kid6, SP6, CV6 + GB34.
תזונה: מזון מחזק ומזין דם ויין, מזון מחזק כבד, מזון חמים ונטרלי, תבלינים מחממים, להימנע ממזון מקרר.


סטגנציית דם Blood Stasis
תופעה השכיחה יותר אצל גברים עם היסטוריה של טראומה, במיוחד אחרי ניתוח מסביב לאזור הגניטאלי או בחוט השדרה, שכיח אצל אנשים העוסקים בספורט אתגרי או בתאונות אופנוע.
סימפטומים נוספים: היסטוריה של טראומה, אין אונות, תחושת קור בפין, כאבים חדים ודוקרים בבסיס הפין, ותחושת כבדות שמושכת.
הלשון: בצבע אדום כהה עם אפשרות של נקודות סגולות או אדומות.
הדופק: גלי או תילי (Choppy or Wiry).
עיקרון טיפולי: מרידיאן Chong + CV, פתיחת חסימות דם וצ´י, בטן, מרידיאן הכבד, סאקרום, ג´יאג´י אמצעי ותחתון, שיתוף עבודה עם הרבולוג
נקודות לטיפול: Liv2,3, LI4 , UB18,19 , GB20,34, St36 , PC6 + SP4 , CV4, SP6,10
תזונה: מזון פותח סטגנציה של צ´י ודם - שלב ראשון, מזון חמים, נטרלי של הכבד, תבלינים עוקצניים חריפים מקררים.


חסר בצ´י הלב וכיס המרה Heart & Gallbladder Qi Deficiency
תופעה זו ידועה גם כפגיעה של פחד, בהלה והלם בצ´י הכליות Fright injures the Kidneys. יש נזק חמור ל - Shen הלב ול - Zhi ( Shen הכליות ), שקשור לכוח הרצון ומתבטא בביישנות כרונית המעורבת עם בעיות אישיות. הביישנות לעתים מתבטאת בפחד בקיום יחסי מין. כאשר הפחד מזיק לכליות, אין מספיק צ´י לכליות לגרום לזקפת הפין. בנוסף, כאשר ה - Shen מופרע ובורח, בלתי אפשרי להזרים צ´י לפין (במקרים קשים) או במקרה של זקפה חלקית, ה - Shen לא יציב מספיק להחזיק את הצ´י בתוך הפין, בורח והופך את הפין לרפוי.
מאפיין מעניין של הפרעה זו הוא שהמטופל סובל מאין אונות במשך קיום יחסי המין, אבל יכולה להיות לו זקפה רגילה בזמן אחר. זה לא מפתיע למצוא פחדים ביחסים אינטימיים כדבר שכיח.
סימפטומים נוספים: קושי בהשגה או בשמירה של הזקפה, חרדות, ביישנות, בהלה בקלות, נטייה לעצבנות, פלפיטציות, סיוטי לילה, אינסומניה ובמקרים מסוימים שיגעון הרדיפה (פרנויה).
הלשון: חיוורת עם חיפוי שמנוני דק ולבן.
הדופק: רגיל ויכול להיות עמוק או נורמאלי (Deep or Normal).
עיקרון טיפולי: חיזוק צ´י הלב והכליות, מרידיאן כיס המרה, הלב, ומעטפת הלב, בטן.
נקודות לטיפול: Ht3,7 , PC6 , UB14,15,19,23,52 , Kid3,27 , St36 , GB34 CV6 , SI7
תזונה: מזון מחזק צ´י הלב, תבלינים מניעים ומחממים, מזון חמים ונטרלי, להימנע ממזון מייצר נוזלים ומלחלח.


לחות ליחה חמה חוסמים את המרידיאנים Damp Phlegm Heat Obstructing the Channels
המנגנון של בעיה זו כוללת עודף חום ב - Yang Ming ולחות בטחול. במקרה זה הליחה החמה עלולה לרדת כלפי מטה ולהיאסף בשלפוחית השתן, אשר תגרום להחלשת מערכת הורידים והשרירים. לחות חמה, עם ירידה של הזרימה, יכולה להצטבר באזור הגניטאלי ולגרום לחסימה של מרידיאן הכבד וכיס המרה, שתוביל לאין אונות. צריכה של אוכל עשיר ומתובל או צריכת אלכוהול יכולים לגרום להצטברות ליחה חמה. סטגנציית ליחה (Tan Shi), גורמת לאין אונות ושכיחה בעיקר אצל אנשים שמנים מאד הצורכים כמות מופרזת, עשירה ומתוקה של אוכל. ליחה יכולה לגרום להפרעה בשכבת ה - Yang Ming (קיבה - מעי גס) ובכבד, ולמנוע צ´י ודם להגיע לפין.
תופעה זו תתבטא בשתן צהוב וחריף עם טפטופים ותחושת חוסר התרוקנות, לעיתים יש יובש בפה ובשפתיים בהתאם לחום.
סימפטומים נוספים: כאבים גניטאליים או פריחה מגרדת, זיעה מוגברת סביב האזור הגניטאלי, בעיות בתהליך הזקפה או חוסר יכולת להגיע לאורגזמה, תחושת כבדות במיוחד ברגליים (לחות חמה יורדת כלפי מטה). מבחינה רגשית, יש אולי כעס מודחק או דיכאון. בעלי עודף משקל נוטים לסבול מבעיות אלה. חזה וסרעפת מכווצים, בחילות, הקאות וליחה עם כאבים, ריאות כבדות, סחרחורות, פלפיטציות במאמץ, עייפות עם ליחה.
הלשון: אדומה עם חיפוי שמנוני עבה לבן או צהוב.
הדופק: מהיר ויכול להיות מתגלגל או תלי (Rapid & may be Slippery or Wiry).
עיקרון טיפולי: סילוק ליחה, ייבוש לחות וחיזוק דם, סילוק לחות חמה משלפוחית השתן, המעי הגס, כיס מרה, כבד, פיזור סטגנציית צ´י ודם בגלל ליחה בכבד / Yang Ming, סילוק לחות וחום מהטחול, הריאות ומהקיבה.
נקודות לטיפול: GB41 + TW5 (Dai Mai), Liv2,8 , Liv3 + LI4 , SP5,6,9,10 , GB34, LI11 , St25,36,40,44 , PC6 , UB18,19,20,40 .
תזונה: מזון מסלק לחות ממחמם תחתון, מזון קר, קריר, ניטרלי, מזון מייבש, מזון מסלק לחות מהטחול ומהקיבה, מזון מחזק ריאות, פיזור חום - תבלינים עוקצניים חריפים ומקררים, להימנע ממזון מייצר נוזלים או מלחלח.


שימוש במוקסה לטיפול בבעיות אין אונות
המוקסה - טכניקת חימום נקודות הדיקור (ללא מחטים או כתוספת למחטים), בעזרת צמח ממשפחת הלענה (Aretmisia Vulgaris), הידוע גם כצמח מרפא סיני (Ai Ye), שתכונותיו הבולטות : סילוק קור מהמרידיאנים והקלת כאבים. עלי המוקסה המרים והחריפים יוצרים חום בהתאם לכמות. לצמח איכויות יאנגיות חזקות והוא עוזר לחיזוק אנרגיית היאנג, לפתיחת חסימות במרידיאנים, ולסילוק קור ולחות מכאן לבעיות אין אונות.
כן עוזרת המוקסה לחימום הרחם, לעצירת דימומים, לחימום מערכת העיכול, להזרמת הדם, להסדרת הווסת, לחיזוק המערכת החיסונית.
ניתן להשתמש במוקסה או בעזרת סיגר של הצמח והבאתו אל הנקודה הרצויה.
הדרך השנייה המסורתית היא על ידי יצירת פירמידה קטנה מאבקת המוקסה והבערתה (רצוי למרוח וזלין או חומר אחר למניעת כוויות).
לחיזוק אנרגיית היאנג ניתן להשתמש בשום או בג´ינג´ר כבסיס למוקסה.
הצעד הראשון שיש לבצע על מנת לתקן מצב זה הוא לבצע את השינויים האפשריים בסביבת חיי היומיום ובדרך זו להפחית את המתחים הפסיכולוגיים.
אחר כך ניתן לבחור 6 מתוך 8 הנקודות הבאות במוקסה : UB22,23,31,32,33 , GV4.
בנוסף, אפשר להשתמש בטיפול במרידיאן הכליות : Kid3,9,16 , CV3,4 , Liv9,11.
הטיפול יעיל אם מבצעים אותו בין שלוש לחמש פעמים בכל טצובו באופן סדיר פעם ביום. לכן יש ללמד את המטופל או את בת זוגו לבצע טיפול זה.
אזהרה: בתהליך ההדרכה יש לוודא שהמטופל הכין מראש כוס מים, דאג לכלי להכלת המוקסה הבוערת או חלקים ממנה, היכן חומר ראוי נגד כוויות ותודרך היטב מה לעשות במקרה של כוויה. כמו כן על המטופל להיות מתודרך בכל הנוגע לאוורור חדר נאות ומניעת שאיפת עשן המוקסה.


הפעלת מרידיאני אקסטרה לטיפול בבעיות אין אונות
פרט ל - 12 המרידיאנים הקלאסיים, קיימים 8 מרידיאנים (אקסטרה), שמתייחסים לתשתית האנרגטית שעליה נבנה הגוף הפיזי. משום כך יש להם תפקיד מרכזי ביצירת והתפתחות העובר.
Chong , Du Mai , Ren Mai , Yin Wei , Yang Wei , Yin Ciao , Yang Ciao , Dai Mai.
הם משמשים כמאגר אנרגטי של צ´י ודם, לאחר הקליטה מתוך המרידיאנים הקלאסיים, מקבלים את האנרגיה שלהם מהכליות ומכילים ג´ינג, מניעים את הצ´י המגן בחזה, בבטן ובגב, תפקוד בכל הקשור לשינויים הורמונאליים בגוף, אספקת ג´ינג לששת האיברים המיוחדים, כיוון הזרימה של כולם כלפי מעלה, להפעלת המרידיאן משתמשים בנקודת פתיחה ונקודה משנית.
המקור של מרידיאני האקסטרה הם : Chong , Du Mai , Ren Mai ונובעים ישירות מהכליות, משפיעים על האנרגיה ברמה המבנית.
מרידיאן ה - Du Mai : נקודת פתיחה - SI3, משנית - UB62 , מכונה גם ´ים ערוצי היאנג´, משפיע ושולט על כל אנרגיית היאנג וערוצי היאנג. מחזק יאנג, עמוד שדרה ויאנג הכליות, מזין ג´ינג וצ´י לעמוד השדרה והמוח, מפיץ Wei Qi באזור הגב. אחד השימושים הקליניים שלו מתייחס לחיזוק יאנג הכליות והגב התחתון, דבר המאפשר טיפול בבעיות אין אונות על רקע חולשה ביאנג הכליות. שימושים נוספים: גירוש רוח חיצונית או פנימית, הזנת עמוד השדרה, חיזוק Wei Qi.
מרידיאן ה - Ren Mai : נקודת פתיחה - Lu7, משנית - Kid6 , מכונה ´ים ערוצי היין´ - שולט ומכוון את כל אנרגיית היין בגוף ומשפיע על כל מרידיאני היין, מקורו בכליות. משם זורם לנקודה CV1 ושם מתחיל מסלולו החיצוני. חשוב ביותר לתפקוד מערכת הרבייה בגברים ובנשים. מסדיר ווסת, פוריות, הריון, התעברות, לידה ומנופאוזה, מניע צ´י במחמם תחתון - להרניה, חולשת זרע, הנעת זרע, ייצור וכמות, הורמונאלי - יחד עם ה - Chong קשור למעגל 7 או 8 השנים.
מרידיאן ה - Chong Mai : נקודת פתיחה - SP4, משנית - PC6 , מכונה המרידיאן החודר. בעל תפקידים ברמות שונות: המקור לכל הצ´י והדם בגוף, מקשר צ´י טרום לידתי עם צ´י אחר לידתי בשל קשריו עם הכליות והקיבה, מרידיאן ה - Chong פועל יחד עם ה - CV :
ה -Chong שולט בדם, מניע צ´י ודם ומסלק חסימות, ה - CV שולט בצ´י מזין ומחזק ומניע, בגברים הם פועלים יחד והשימושים הקליניים מתייחסים לבעיות באשכים, אין אונות, עקרות, בעיות בפרוסטאטה.
כמו כן המרידיאן מטפל בסילוק חסימות, הנעת צ´י ודם שנתקעו בבטן ובחזה, טיפול בבעיות הקשורות במבנה מולד חלש (בעיקר בבעיות במערכת העיכול), השפעה על הלב ולשימושים הורמונאליים.

תרגילים עצמיים
כחלק מתהליך הריפוי ניתן לתת למטופל תרגילים ביתיים הנוגעים למרידיאנים הקשורים לפתולוגיות תוך כדי שילוב חוזר של תרגילי נשימה ולחיצות. ניתן לשלב מוקסה, המלצות לתזונה ואורח חיים בריא אשר יתרמו לאיזון בהיבטים נרחבים.
טאי צ´י, צ´י גונג והרפואה הסינית הנם מוצרים מבית היוצר של אותה תרבות ושל אותה פילוסופיה. שלושתם כוללים אלמנטים פילוסופיים ומעשיים משותפים, האופייניים למעשה לכל אומנות שמוצאה בסין ובמזרח הרחוק. ביסוד הבנת הפילוסופיה הסינית של גוף האדם עומד מושג ´שלושת האוצרות´, דהיינו : Shen , Qi , Jing.



קישורים
לקריאת מאמר מבוא על הפרעות באונות בראייה מערבית יש ללחוץ כאן
לקריאת מאמר מבוא על הפרעות באונות בראייה סינית יש ללחוץ כאן
לקריאת מאמר על הגישה התזונתית בראייה סינית יש ללחוץ כאן

לחץ על הקישור להורדת קובץ המכיל את כל העבודה בנושא ´אין אונות בראיה מערבית וסינית´. לשים לב! הקובץ גדול – בערך 2M.


עבודה זו נכתבה על ידי רונן פרוים כחלק מעבודה כוללת בתחום אין האונות בראיה מערבית וסינית. רונן פרוים הוא בוגר המסלול המלא למקצועות המגע בתחום הרפואה הסינית: שיאצו וטווינה.


להפניות נוספות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות (רפואה סינית, שיאצו, טווינה, נטורופתיה סינית, תזונה, עיסוי רפואי) ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז