לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

מחקר הבוחן את האנרגטיקה של גלולות למניעת הריון

 
 
מחקרן של עדי גרינברגר ושירה אברשי הבוחן את התכונות האנרגטיות של הגלולות למניעת הריון. המחקר בוחן היבטים מערביים וסיניים ומכוון להשפעות השונות שיש לגלולה על סטגנציה, חסר דם וחסר צ'י בגוף. כיוון שכיום נשים רבות בגיל הפוריות משתמשות בגלולות, נראה שכל מטפל חייב להבין את הדרך בה הגלולה פועלת וכיווני אינטראקציה שונים עם הטיפול אותו הוא מציע. מאמר זה מקושר למחקר המלא שניתן להורדה.
 
 
מאת: עדי גרינברגר ושירה אברשי
 

Abstract: The energetic effect of contraceptive pills according Traditional Chinese Medicine


benefits and disadvantages using contraceptive pills are well known. Nevertheless the energetic properties according to Traditional Chinese Medicine are not clear enough. This study scanned 32 fertile women and the effect of contraceptive pills on Qi stagnation and blood deficiency

מאמר זה מהווה תקציר למחקר מקיף שערכו שירה אברשי ועדי גרינברגר. ב> לחץ כאן להורדה של המחקר המלא (קובץ Word בגודל 538Kb)

מבוא


גלולה למניעת הריון
קיימים אמצעים שונים למניעת הפרייה והריון כתוצאה ממגע מיני אך עבור נשים לקיחת הגלולה למניעת הריון היא שיטה נבחרת בשל נוחיותה ושאינה מפריעה בשום צורה להתעלסות. בישראל 20% מהנשים המעונינות במניעת הריון בוחרות בגלולה.
ישנם 3 סוגים עיקריים של גלולה למניעת הריון: הגלולה המשולבת, הגלולה המכילה פרוגסטרון בלבד והגלולה השלבית. כל שלושת הסוגים מכילים פרוגסטוגן (צורה סינטטית של הורמון הפרוגסטרון) הגלולה המשולבת והגלולה השלבית מכילות גם אסטרוגן טבעי או סינטטי. את כל סוגי הגלולות לוקחים במחזוריות חודשית.

כיצד פועלות הגלולות
במחזור חודשי תקין, ההבשלה והשחרור של ביצית והכנת הרחם לקליטת הביצית המופרית הם תוצאה של יחסי גומלין מורכבים בין הורמוני המין הנשיים הטבעיים, אסטרוגן ופרוגסטרון, וההורמונים של יותרת המוח, FSH ו- LH. האסטרוגן והפרוגסטרון המצויים בגלולה למניעת הריון פועלים במגוון דרכים כדי לשבש את המחזור התקין בצורה כזאת שתקטין את הסבירות להפריה. עם הגלולה המשולבת רמות גבוהות יותר של אסטרוגן ופרוגסטרון גורמות להשפעות הדומות לשינויים הורמונליים המתרחשים בהריון. פעילות ההורמונים מעקבות ייצור FSH ו- LH, וכך מונעות את הבשלת הביצית בשחלה ואת שחרורה – ז´א שאין ביוץ.

הגלולה המשולבת
הנה הצורה הנפוצה ביותר בשימוש מבין שלושת סוגי הגלולות שתוארו לעיל, היא הגלולה עם אחוז הכשלון הנמוך ביותר במושגים של הריונות לא רצויים. נחשבת למתאימה ביותר לנשים צעירות המעונינות בשימוש בתכשירים הורמונלים למניעת הריון ומתאימה גם לאותן נשים הסובלות בד´כ מוסת מכאיבה או ממושכת או המלווה בדימום רב.
במחקרנו זה אנו מעונינות לבחון את הגלולה המשולבת המכילה אסטרוגן עד 30 מק´ג, הנחשבת לתכשיר עם מינון הורמונלי נמוך אשר מפחית סיכונים ותופעות לוואי.

תופעות לוואי אפשריות
תופעות הלוואי השכיחות של גלולות למניעת הריון דומות לתסמינים של הריון בשלביו הראשוניים ובד´כ פוחתות לאחר כ- 3 חודשים.
תופעות שכיחות: בחילות/ הקאות, התנפחות או רגישות בשדיים ועלייה במשקל.
תופעות נדירות: כאבי ראש, דיכאון, כאבים חדים בחזה , מפשעה או רגליים (מחשיד לטרומבוזה). בחנו את את ההורמונים ´אסטרוגן´ ו´פרוגסטרון´ מאחר והגלולה למניעת הריון מכילה אותם.

הורמון האסטרוגן והפרוגסטרון מבחינה סינית:


אסטרוגן
לחות וחיזוק יין – עיבוי רירית הרחם, צבירת נוזלים ועלייה במשקל, תחושת בחילה, גודש ונפיחות של החזה.
חסר שלו גורם ליובש בעור, יובש בנרתיק, דלדול עצם, גלי חום והזעות, עצבנות (עליית יאנג מדומה), הפסקת וסת– הפסקת פריון.
בעודף יכול לגרום לסטגנציה וליצור תופעות של סרטן השד, סרטן רירית הרחם, סיכון לאוטם שריר הלב.
חמים – מאופין בשיעור יתר, גלי חום, עצבנות, דימום ויסתי .
חסר דם – ע´י פגיעה בכמות ואיכות הדם מאחר וגורם לדימום ואיבוד דם באופן מלאכותי , דיכאון, סחרחורות כאבי ראש.

פרוגסטרון
לחות– צבירת נוזלים, עיבוי רירית הרחם, גדילת השדיים ובחילות הריון.
סטגנציה – אחראי על שמירת ההריון, יכול לגרום לנפיחות וכאבי שרירים, עוצר שחרור ביציות נוספות בזמן הריון, ומונע מכנית הריון.
חום - יכול לגרום לדימומים בין הוסתות ויוצר רעב בזמן הריון.

האסטרוגן משפיע יותר על האפקט המחזורי של תזמון הוסת (ביוץ) המתאים יותר להשפעה על אנרגיית הכבד בעוד שהפרוגסטרון עובד יותר באספקט המכני הגורם לעיבוי רירית הרחם שנעשית בלתי חדירה לזרע והופך את חלל הרחם לבלתי מתאים להשרשת ביצית מופרית- יוצר ליחלוח וסטגנצייה (1).
על מנת להבין מה האנרגטיקה הסינית של הגלולה בחנו את מרכביה בנפרד, מזה אנו מסיקות שהגלולות למניעת הריון הן מלחלחות ומחזקות יין ובשל כך יכולות לגרום לסטגנציה, חמימות (גם בשל סטגנציה) ולאורך זמן פוגעים באיכות וכמות הדם.
כמובן שיש השפעה שונה בין כל אשה לאשה על פי מצבה הקונסטיטוציונאלי לדוגמא לאשה עם חסר דם הגלולה תחמיר מצבה ואשה עם סטגנציית צ´י הגלולה יכולה להועיל.
איברים המושפעים מהגלולות- כבד, כליות, טחול ולאורך זמן ישנה השפעה על הלב עם כי לא באופן ישיר.

הצגת המחקר:


מטרת המחקר
בחינת האנרגטיקה של הגלולות מבחינה סינית כאשר השערת היסוד היא שהגלולה מלחלחת, מחזקת יין (דבר העלול לגרום לסטגנצייה) ומניעה (כנראה ע´י חימום), משפיעה על האיברים: כבד, כליות וטחול .

שיטות
אוכלוסיית המחקר כללה 32 נשאלות בגילאים 22-35 שנה (גיל חציוני 26), שנטלו גלולות משולבות במשך שנה עד 10 שנים (משך נטילה חציוני - 4 שנים).
הנתונים עובדו בטבלאות צולבות (cross tabs) בתכנת SPSS גירסה 9
נבנו שני משתנים קטגוריאליים עבור גיל ומשך נטילת גלולות:
גיל: קבוצת הנשים הצעירות שגילן מתחת ל- 26 שנה (N=14), וקבוצת הנשים הבוגרות שגילן 26 ומעלה (N=18).
משך נטילת גלולות: קבוצת הנשים עם משך נטילה קצר – עד 4 שנים (N=17), וקבוצת הנשים עם משך נטילה ארוך מעל 4 שנים (N=15).

ניתוח התוצאות
הערה: התוצאות מנותחות על פי טבלאות הניתנות להורדה דרך המאמר המלא.
התפלגות הנשים עפ´י מידת חסר הצ´י, חסר הדם והחום לפני נטילת הגלולות לא היתה שונה באופן משמעותי מזו שאחרי נטילת הגלולות.
התפלגות הנשים עפ´י מידת הסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 5 נשים עלו ו- 10 נשים ירדו בדרגת הסטגנציה אחרי הנטילה, 17 נשים נותרו ללא שינוי : p=0.057 ,מידת אי ההתאמה = 9.156 [מידת אי ההתאמה היא מבחן חי בריבוע]

התפלגות הנשים, בשתי קבוצות הגיל, במידת החום לפני נטילת הגלולות לא היתה שונה באופן משמעותי מזו שאחרי נטילת הגלולות.
התפלגות הנשים, בשתי קבוצות הגיל, עפ´י מידת חסר הצ´י, חסר הדם והסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה:

חסר צ´י: בקבוצת הנשים הבוגרות התפלגות חסר הצ´י לפני נטילת הגלולות לא היתה שונה באופן משמעותי מזו שאחרי נטילת הגלולות.
בקבוצת הנשים הצעירות, התפלגות הנשים עפ´י מידת חסר הצ´י לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: אחת עלתה, 2 ירדו בדרגת חסר הצ´י אחרי הנטילה ו- 11 נותרו ללא שינוי:
p=0.051 , מידת אי ההתאמה = 5.969 (ממש על גבול המובהקות)

חסר דם:
בקבוצת הנשים הבוגרות התפלגות חסר הדם לפני נטילת הגלולות לא היתה שונה באופן משמעותי מזו שאחרי נטילת הגלולות.
בקבוצת הנשים הצעירות, התפלגות הנשים עפ´י מידת חסר הדם לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 2 עלו, 3 ירדו בדרגת חסר הדם אחרי הנטילה ו- 9 נותרו ללא שינוי:
p=0.531 , מידת אי ההתאמה = 3.163
בקבוצת הנשים עם משך הנטילה הקצר, התפלגות חסר הדם לפני נטילת הגלולות לא היתה שונה באופן משמעותי מזו שאחרי נטילת הגלולות.
בקבוצת הנשים עם משך הנטילה הארוך, התפלגות הנשים עפ´י מידת חסר הדם לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 3 עלו, 3 ירדו בדרגת חסר הדם אחרי הנטילה ו- 9 נותרו ללא שינוי:
p=0.478 , מידת אי ההתאמה = 3.502

סטגנציה:
בקבוצת הנשים הצעירות, התפלגות הנשים עפ´י מידת הסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 2 עלו, 5 ירדו בדרגת הסטגנציה אחרי הנטילה ו- 7 נותרו ללא שינוי:
p=0.752 , מידת אי ההתאמה = 1.911
בקבוצת הנשים הבוגרות, התפלגות הנשים עפ´י מידת הסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 3 עלו, 5 ירדו בדרגת הסטגנציה אחרי הנטילה ו- 10 נותרו ללא שינוי:
p=0.093 , מידת אי ההתאמה = 7.950

התפלגות הנשים, בשתי קבוצות משך הנטילה, במידת חסר הצ´י והחום לפני נטילת הגלולות לא היתה שונה באופן משמעותי מזו שאחרי נטילת הגלולות.
התפלגות הנשים, בשתי קבוצות משך הנטילה, עפ´י מידת חסר הדם והסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה:

בקבוצת הנשים עם משך הנטילה הקצר, התפלגות הנשים עפ´י מידת הסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 2 עלו, 7 ירדו בדרגת הסטגנציה אחרי הנטילה ו- 8 נותרו ללא שינוי:
p=0.297 , מידת אי ההתאמה = 4.911
בקבוצת הנשים עם משך הנטילה הארוך, התפלגות הנשים עפ´י מידת הסטגנציה לפני ואחרי נטילת הגלולות היא שונה דיה: 3 עלו, 3 ירדו בדרגת הסטגנציה אחרי הנטילה ו- 9 נותרו ללא שינוי:
p=0.160 , מידת אי ההתאמה = 5.683

קורלאציה בין גיל למשך נטילה
נמצא קשר חיובי בין גיל למשך נטילה, כמעט באופן מובהק: r = 0.342, p = 0.055.
בשל העובדה שהיו הרבה תאים ריקים ותאים עם מספר נדגמות קטן יחסית, אין טעם לבדוק הלאה טבלאות עם תת-חלוקה הכוללת גם גיל וגם משך נטילה.



דיון

א - מניתוח התוצאות של המחקר עולה כי אין שינוי משמעותי של השפעת הגלולות על הצי´, על הדם, על טמפרטורה, וליחלוח. יחד עם זאת, ישנם סממנים המלמדים על כך שנטילת גלולות גורמת לפתיחת סטגנצייה (ראה טבלה א´ 4).

ב - כמו כן, עולה כי ככל שנשים נוטלות גלולות בגיל מוקדם יותר (מתחת לגיל 26) אזי קיימות יותר תופעות של שינוי במצב חוסר הדם, מסקנה זו מחוזקת בממצאים של טבלה מס´ ב´ 2.

ג - מסקנה נוספת שעולה היא כי ככל שמשך נטילת הגלולה ארוך יותר (4 שנים +) כך צפוייה השפעה חזקה יותר על חסר הדם. (ראה טבלה ג´ 2)

ד - באופן כללי חשוב לציין שהנשאלות דיווחו על כך, שעצמת התופעות הקדם ווסתיות שהופיעו גם עם נטילת הגלולות, הייתה נמוכה יותר. אנו לא בדקנו את העוצמה של אותן תופעות בספקטרום רחב אלא בספקטרום צר של 3 עוצמות. ייתכן שאם היינו בודקות את העוצמה בספקטרום רחב יותר תוצאות המחקר היו מובהקות יותר. כמו כן גם מדגם הנשאלות היה מועט מדי מה שפגע במובהקות המחקר.

השלכות למחקרים עתידיים

א - מאחר ונמצא קשר בין גיל לקיחת הגלולה ומשך נטילת הגלולה, כדאי יהיה לבחון בעתיד את השפעת הגלולות בנטילה לאורך זמן ממושך והשלכות למצב זה, כנ´ל לגבי נטילת גלולה בגילאים מוקדמים.

ב - פרמטר חשוב שלא נבדק במחקר הינו פרמטר של עישון סיגריות. כידוע על פי מחקרים קיימת השפעה שלילית של נטילת גלולות ביחד עם עישון סיגריות. כאשר קורלצייה זו מגבירה את הסיכון למחלות של כלי דם (קרישי דם) ואפילו אוטם שריר הלב. מבחינה סינית מצב זה הינו-סטגנצייה, דבר שבעתיד כדאי יהיה לבחון את השפעתו.

ג - פרמטר נוסף שניתן לבחון בעת נטילת גלולות הוא רמת אסטרוגן שונה. במחקרנו, בדקנו גלולות עם אחוז אסטרוגן זהה. ייתכן כי במינונים שונים של אסטרוגן בגלולות, קיימת השלכות נוספות של תופעות לוואי שונות שאליהן לא נחשפנו במחקר. נקודה זו עלתה כאשר בחננו את האסטרוגן כהורמון מבחינה סינית :

1 - ליחלוח וחיזוק יין – עיבוי רירית הרחם, צבירת נוזלים ועלייה במשקל, תחושת בחילה, גודש ונפיחות של החזה.
חסר שלו גורם ליובש בעור, יובש בנרתיק, דלדול עצם, גלי חום והזעות, עצבנות (עליית יאנג מדומה), הפסקת וסת– הפסקת פריון.
בעודף יכול לגרום לסטגנציה וליצור תופעות של סרטן השד, סרטן רירית הרחם, סיכון לאוטם שריר הלב.
2 - חמים – מאופין בשיעור יתר, גלי חום, עצבנות, דימום ויסתי .
3 - חסר דם – ע´י פגיעה בכמות ואיכות הדם מאחר וגורם לדימום ואיבוד דם באופן מלאכותי .

דבר המראה שבמינונים גבוהים האסטרוגן עלול לגרום לסטגנצייה ולחות אך ככל הנראה במינונו הנמוך יגרום לחום.

תקציר זה מבוסס על מחקרן של בגרות המסלול לרפואה סינית במכללה למנהל: עדי גרינברגר ושירה אברשי.

לחץ כאן להורדה של המחקר המלא (קובץ Word בגודל 538Kb)

מחקר זה בוצע כחלק ממטלות גמר הלימודים בתכנית הארבע שנתית של המכללה למנהל על ידי הבוגרות:
שירה אברשיshiraudi@bezeqint.net
עדי גרינברגרgrinberger@yahoo.com

מנחי המחקר כוללים את:
ד´ר ניר עמיר – מנהל תמורות, ד´ר דן לוין - גיניקולוג, רותי ברגר, Msc אפידמיולוגיה

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

ניתן לשכפל ולהעביר חומר זה לכל גורם ובלבד שיצוין במפורש המקור וכתובת האתר.


מילות מפתח:
Drug herb interactions, energetic qualities of pills, Xue Xu , Blood Xu , Qi stagnation
TCM , פרמקואנרגטיקה
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז