לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שאלות ותשובות בנושא מוצרי חלב ותזונת ילדים

 
 
מגוון מוצרי חלב לקראת חג השבועות אנו מרעננים את נושא 'מצורי חלב'. נושא זה ראוי להדיין בהיקף רב וממצה מהמוצג במאמר זה, ובכל זאת - קצת כדי לפוגג כמה מיתוסים. בין השאלות שניתן למצוא בפרק זה: פורמולות לתינוקות – על בסיס חלב או צמחיות? מתי ניתן להתחיל עם מוצרי חלב פרה? מה בין שיעול ליחתי לתזונה? ועוד…
 
 
מאת: צוות הקליניקה של תמורות
 

שאלות נפוצות / תזונה – מוצרי חלב ותזונת ילדים


רשימת השאלות:
(לחץ על השאלה כדי להגיע לתשובה).

1. האם קיימת עדיפות של פורמולה על בסיס חלב לעומת פורמולה צמחית?
2. באיזה גיל התינוק יכול להתחיל לצרוך מוצרי חלב פרה ללא חשש?
3. כיצד עוברים מחלב אם או פורמולה לצריכת חלב פרה?
4. האם יש קשר בין התזונה לבין שיעול ליחתי בתינוקות?
5. מה מכיל משקה תינוקות של אוסם?

לשאלות נפוצות בנושאים נוספים בתחום התזונה לחץ כאן.
למאמר על מוצרי חלב והשפעותיו בראייה סינית לחץ כאן.


1. האם קיימת עדיפות של פורמולה על בסיס חלב לעומת פורמולה צמחית?


למעט בילדים אלרגיים אין , למיטב ידיעתי, עדיפות של חלב סויה על חלב פרה או להפך. חלב הפרה מעובד בדרכים שיתאימו לצרכים של התינוק והוא אינו נראה, מבחינה כימית, כמו חלב פרה מקורי. לפחות מחקרים מערביים לא הוכיחו זאת מחד, וגם לא הוכיחו נזק בחלב סויה מאידך (עלתה השערה שחלב סויה, בגלל שהוא מכיל הורמונים דמוי אסטרוגנים עלול להשפיע לאורך זמן, אבל כאמור, גם זה לא הוכח). במקרים רבים (לפחות 20% מהמקרים), ילד שאלרגי לחלב פרה יהיה אלרגי גם לחלב סויה ואז יש לעבור לפורמולות מפורקות יותר (כמו נוטרמיג´ן) שהן גם יקרות בהרבה.
אז מה לעשות? אפשר להתחיל ישר עם פורמולה על בסיס סויה, או על פורמולה חלבית. אם הילד מגלה אי סבילות תמיד אפשר לעבור לפורמולה צמחית (רצוי בהדרגה ולא ביום אחד). במסגרת פורמולות על בסיס חלב יש המון אופציות (לגזים, עצירות וכו´) שאינן קיימות בפורמולות הצמחיות וחבל.
אז אולי רק הגדלתי את הבלבול אבל מקווה שצמצמתי את החרדה. אם זה יועיל לך אז לבת שלי נתנו בהתחלה סימילאק והיא הגיבה לא טוב. עברנו לאיזומיל (צמחי) שלא עזר ואז לנובולאק (חלבי) שעשה פלאים ומאז כולנו מאושרים. אבל כל ילד מגיב אחרת ומה שנתתי כאן זה בפירוש לא נוסחה אלא רק לכוון שלעתים צריך לנסות יותר מפורמולה אחת כדי להגיע למסקנה מה הכי טוב לילד, אלא אם מלכתחילה הוא מגיב נהדר לפורמולה ואז כמובן שהכל בסדר.

חזרה לרשימת השאלות

2. באיזה גיל התינוק יכול להתחיל לצרוך מוצרי חלב פרה ללא חשש?


חלב פרה נחשב על פי הרפואה הסינית כמזון (מזון ולא משקה) מחזק צ´י חשוב. אלא שככל המזונות שמחזקים צ´י, כאשר הצ´י של הטחול לא בשל או חזק דיו, במקום שהמזון יהפוך לאנרגיה הוא עלול להפוך לליחה. לכן צריכת מוצרי חלב פרה לא חמוצים (או פרו-ביוטיים) נדחית עד גיל ארבע, שאז הצ´י של הטחול מתחיל להגיע לבשלותו.
מנקודת ריאות קונוונציונלית הבעיה היא לא רק הרגישות לסוכר החלב הגורם לבעיות של שלשולים וגזים , אלא, ובעיקר לחלבון שלו. החלבון במערכת עיכול לא בשלה עלול לא לעבור פירוק מלא ולכן לחדור למערכת הדם בצורה של די-פפטידים, כלומר חומצות אמינו (המרכיב הבסיסי ביותר של החלבון) לא בודדות. המערכת החיסונית מזהה את החלבון הזעיר כגורם זר ומגיבה בתוקפנות תוך יצור נוגדנים. התוצאה: עירור מיותר של המערכת החיסונית, דבר שמתבטא באלרגיה, רגישות וייתכן (לאחרונה מתרבות העדויות) גם במחלות אוטו-אימוניות כמו סכרת נעורים וכו´.
אז מה עושים? יניקה זה טוב. פורמולות זה בסדר גם אם הם על בסיס חלבון פרה כיוון שהחלבון שם עבר פירוק והתאמה. אך לעתים רבות פורמולה על בסיס חלב סויה מומלצת יותר ואין מניעה להתחיל ישר איתה. בהמשך מעבר הדרגתי לחלב סויה עם תוספת חלב שקדים. בהמשך הוספה (לא מעבר אלא תוספת) של חלב עיזים מדולל. השימוש ביוגורטים (ביו) מהווים התחלה טובה כהכנה לצריכת חלב פרה ואני חושב שברוב המקרים (אם אין בעיות בריאות מיוחדות שדורשות ייעוץ מקצועי) ניתן לתת אותם בהדרגה לילד (עם פרות למשל). בוודאי עדיף על דני (´בשבילו זה סוכר, שוקולד, חלב, צבעים, חומרי ניחוח, ובשבילך זה חלב…´). יש גם מעדני אלפרו מסויה שניתן להשיגם כיום בכל סופרמרקט.
נכון שהכל קצת יותר יקר, אבל היום זה זמין, ובתינוקות לא חוסכים. מה גם שמומלץ לצרוך מהכל פחות מהכמות המואבסת על ילדים.

מאידך, לילדים רבים שיש רגישות לחלב יש גם ´רגישות צולבת´ לחלב סויה. הדבר שכיח, מה שמצדיק את הרגשתך. במקרה כזה ניתן לעבור למוצרי חלב שקדים, אורז או שעורה או לוותר לחלוטין על מוצרי חלב. סוגי חלב אילו אינם מזינים כמו מוצרי חלב (למעשה אין להם ערך תזונתי רב) אבל הם מהווים תחליף לדברים שילדים אוהבים ופתרון להרטבת דגני הבוקר... בגיל הזה אין כל כך בעיה אם התזונה שלו מאוזנת ומגוונת. מכיוון שמדובר בכל זאת בילד בשלבי גדילה פיזית וקוגניטיבית חשובים, נראה לי שפניה חד פעמית לייעוץ עם תזונאי תשרת היטב את העניינים. רצוי לדעתי לפנות לתזונאי שמבין ברפואה סינית, השילוב רק ימקד יותר את ההמלצות בבעיות.

חזרה לרשימת השאלות

3. כיצד עוברים מחלב אם או פורמולה לצריכת חלב פרה?


לדעתי מוצרי חלב אמנם אינם מומלצים לפני גיל שנה. ניתן להמשיך עם הפורמולה (תוך צמצום הדרגתי שלה) או מעבר לפורמולה אם הוא ינק עד כה ולהתחיל לשלב חלב על בסיס שקדים או סויה (לא להגזים עם חלב סויה בשלב זה). בהמשך ניתן יהיה לעבור לחלב עיזים (מפוסטר!) וחלב סויה בלי הגבלה. לפני המעבר לחלב פרה (בגיל יותר מתקדם ויש הממליצים על גיל ארבע בערך) כדאי להתחיל עם מוצרים מותססים (יוגורט ביו למשל) שתורמים למעי של הילד ואינם גורמים להצטברות ליחה כה רבה. מבחינת התזונה, אני מניח שילד בגיל שנה כבר אוכל מגוון מוצרים שונים וזה חשוב, שכן לפי הרפואה הסינית זהו שלב שבו הילד מפתח את האיברים הקשורים לעיכול וספיגה, וחשיפה הדרגתית למזונות מגוונים מעודדת התפתחות זו.

חזרה לרשימת השאלות

4. האם יש קשר בין התזונה לבין שיעול ליחתי בתינוקות?


תינוקות חשופים יותר לליחה מאוכלוסיות אחרות. הליחה נוצרת כאשר הטחול / לבלב ברמתו האנרגטית, אינו מסוגל להתמיר מזון לצ´י (אנרגיה) ובמקומו מצטברת ליחה. כך שמי שהטחול / לבלב שלו תקין, הסיכון לליחה קטן, ואילו שהמערכת שלהם חלשה (תינוקות , זקנים, כאילו המגזימים בכמויות של מזון ליחתי) חשופים יותר לבעיה.
שיעול ליחתי, להבדיל משיעול יבש, מתקשר קודם כל לליחה ואח´כ למנגנוני שיעול אחרים. משמע – ייבוש ליחה יוביל לשיפור משמעותי במצב.
השאלה מה התינוקת אוכלת? אלו חלב או תחליפים היא מקבלת ? (שכן רוב מוצרי החלב ידועים כמעוררי ליחה). האם התזונה שלה היום כוללת פרות או מרכיבים אחרים?
פרות אמנם יכולים לצור ליחה, ובמיוחד פרות מיובשים, אך גם בניהם יש כאילו היותר מלחלחים וכאילו שפחות. מכל מקום, מדובר בהגזמה באכילת פרות ולא במעט פרי ליום.
קיימים מזונות הרבה יותר לחתיים: שומנים מן החי (לרבות מוצרי חלב), אשר בנוסף להיותם לחתיים , חלקם גם מחממים ולכן הליחה נשארת תקועה יותר זמן בגוף, בוטנים, אגוזים קלויים, במבה, מזון מטוגן, פרות ים שונים, מוצרי חלב ואפילו טופו.
מנגנון אחר להשגת ליחה הוא אכילת מזון לא ליחתי אך מקרר מדי (סלט חי על הבוקר לכל מי שרגיש לכך או מיץ תפוזים טבעי). הקור פוגע בטחול ועלול להוביל ליצירת ליחה.
מכל האמור לעיל נראה שהליחה נוצרת בעיקר מפחמימות מזוקקות (סוכרים, דבש..) ומשומנים רווים (שומן מן החי בעיקר וגם שמן קוקוס ובוטנים) ולא שומנים בלתי רוויים.
אם הליחה קיימת לא רק בריאות אלא גם במערכת העיכול (נטייה לגזים, צואה דביקה, רעשי מעיים וכו´) אז מומלץ לטפל בליחה דרך מערכת העיכול, כלומר – עיקר הטיפול יתמקד בשיפור התזונה. אם מדובר בליחה קצפית ושקופה ומצב התינוקת מוחמר לרוב בקור, ניתן להוסיף מעט ג´ינג´ר לתזונה. איך עושים זאת?
לסחוט כפית של רסק שורש ג´ינג´ר טבעי למיץ ולהוסיף לתזונת התינוק. המינון: יש לתת את הכמות המדויקת שמעליה התינוק מסוגל להרגיש בטעם.

ואם הבעיה היא יותר מתקשרת לריאות, תרגילי נשימה, טווינה ושיאצו לבית החזה, מרידיאני הראות וטפיחות על הגב ישפרו את זרימת הצ´י והאוויר במערכת ויסייעו בפינוי מהיר יותר של הליחה מהריאות. במצב זה חשוב להרחיק את התינוקת מכל מעשן שמסתובב בקרבתה, כמובן.

חזרה לרשימת השאלות

5. מה מכיל משקה תינוקות של אוסם?



שומר = fennel
מקל על הצטברות וגזים, מעורר תאבון, מסייע ליצירת חלב אם. מתאים לכאבי בטן וגזים בתינוקות.
אנרגטיקה: מר, עוקצני, חם, מייבש, משפיע על הכבד, כליות וטחול. מחמם את המחמם האמצעי ולכן יעיל בבעיות עיכול. מיטיב עם הכליות בבעיות הרטבה או אסטמה.

קמומיל chamomile (בבונג)
מרגיע, אנטיספטי, קל על כאבים, מקל על הצטברות גזים ועוויתות מעיים.
אנרגטיקה: מר, קריר, חריף, משפיע על הכבד, קיבה וריאות. פותח סטגנציות צ´י. מתאים לבעיות עיכול. מסלק רוח חמה ולכן מתאים להצטננות או דלקות עיניים. מתאים גם לנדודי שינה וכאבי ראש על רקע טהור אש מהכבד.

מנתה = peppermint
מקל על התכווצויות שרירים, גזים וכאבי בטן, מדכא בחילה, מיזע ומחטא.
אנרגטיקה: חריף, מר, קר, מייבש, משפיע על הריאות והכבד. מסלק רוח ומיזע. מתאים להצטננות ודלקות גרון, עצבנות וכאבי מחזור על רקע סטגנציה וחום.

קורנית = Thyme
צמח מחטא, מכיח, מקל על הצטברות גזים והתכווצויות במעיים. מוריד מתח שרירים.
אנרגטיקה: חריף, מר, חם, מייבש. משפיע על הריאות והטחול. מחזק צ´י כללי ובעיקר של מערכת הנשימה והעיכול ולכן מתאים למצבי קור וליחה בריאות ובמערכת העיכול.

ולגבי צרי , אין לי מושג מה זה. ככה כתוב שם?

בקיצור, נראה שיש כאן תערובת מאוזנת של צמחים חמים וקרים אשר פועלים על מערכת העיכול ומונעים הצטברויות ליחה הבאות לידי ביטוי ברפואה הסינית כגזים וכאבי בטן. הסוכר אף הוא מרגיע, אף שאין לעודד שתיית יתר של מים ממותקים על ידי תינוק (שאם לא כן באמת יזדקקו לצמחים ששם כדי לנטרל את הליחה הנוצרת).

חזרה לרשימת השאלות

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז