לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Licorice Rx. Glycyrrhizae Uralensis – Gan Cao

 
 
ליקוריץ מעובד ליקוריץ´ הוא צמח מוכר בעולם המערבי ובעולם הסיני ומשמש הן כצמח מרפא והן כתוסף ממתיק בבישול הביתי. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מדגיש את שימושיו המגוונים אך גם את המגבלות והסכנות. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

מבוא:


הצמח הגדל באזורים לחים כמו מישור החוף, העמקים הפנימיים, אזורי ההרים ובגולן, ומעדיף קרקע לחה מאד קרקעות מוצפות ומקומות עם מי תהום גבוהים. מקורותיו הנוספים הם סין, רוסיה, איראן, איטליה וספרד. הצמח עצמו שייך למשפחת הקטניות (האפונה – ליתר דיוק).
ה Gan Cao הוזכר בכתבים רפואיים סיניים כבר לפני 5000 שנה. הוא ללא ספק הצמח השימושי ביותר ברפואת הצמחים הסיניים ומשולב בפורמולות רבות כרכיב המאחד את כל מגוון הצמחים בפורמולה למקשה אחת, הן ברמה האנרגטית בשל יכולתו לחדור לכל 12 המרידיאנים והן בשל טעמו. הליקוריץ מתוק פי כמה מסוכר.
Gan = מתוק Cao = צמח. גם פירוש שמו הבוטאני הלטיני זהה: גליצהיריזה הוא שורש (ריזה) מתוק.
הצמח אף מוזכר בתלמוד ובכתביו של רמב´ם כשורש המחזק חלשים וסוגר פצעים. נעשה בו שימוש לטיפול בבעיות בדרכי הנשימה והעיכול, גם במצריים יוון ואירופה.


מאפיינים כלליים:


שם עברי: שוש קרח
קטגוריה: מחזקי צ´י
אנרגיה: ניטראלי, מתוק
מרידיאנים: כל 12 המרידיאנים, בעיקר ריאות, טחול-לבלב, לב
תפקידים:
* מחזק Sp/St Qi (חיזוק מינורי)- מתאים במיוחד למצבי חסר ב SP Qi + קוצר נשימה עייפות וצואה רכה. מתאים גם לסטגנצית Qi ודם הגורמות לפלפטציות.
* מלחלח ריאות ומפסיק שיעול- בשל היותו בעל טמפרטורה ניטראלית הוא שימושי לקור או חום בריאות.
* מנקה חום ורעילות- אך ורק כ Raw. לפצעים, קרבונקלים, רעילות בגרון הן כמירתח והן לשימוש חיצוני.
* משחרר התכווציות ומשכך כאב- כאב בטן ורגליים על רקע התכווצות שרירים.
* ממתן ומהרמן פעולות של צמחים- זוהי הפעולה השימושית ביותר בשל היותו ניטראלי ומתוק.
* מאזן את הפורמולה מבחינת הטמפרטורות השונות של מרכיביה ומעדן את המרכיבים הקשים בפורמולה. לרוב מספיק מינון נמוך מאוד יחסית למינונים בפורמולה. Gan Cao מתפקד גם כשליח בשל יכולתו לחדור לכל 12 המרידיאנים.

חומרים פעילים והשפעתם הפרמקולוגית:
השוש הוא אחד הקורטיקוסטרואידים המצויים בטבע. קורטיקוסטרואידים הם הורמונים המיוצרים על ידי יותרת הכליה, ופעילותם דומה מאד לזו של קורטיזון. החומרים הפעילים בצמח הם הגליצריזין, החומצה הגליצריזינית, פלבונואידים, קומרינים וספונינים טריטרפנואידים.
אחד החומרים הפעילים בצמח הוא החומצה הגליצריזינית. חומצה זו חוסמת את פעילותו של האנזים 11 בטא הידרוקסיסטרואיד דהידרוגינאז, אשר הורס את הקורטיזול הטבעי בגופנו. כאשר אנו דנים במוצר DGL ממנו הוצאה חומצה זו, פחות יעיל הצמח למצבי עייפות וחולשה עקב אי ספיקת כליות כגון CFS ומחלת אדיסון וכן בעל השפעה חלשה יותר במצבי ארתריטיס ודלקות אקוטיות, אך פעולותיו שונות אחרות אינן נפגעות.
פעולות אלה הן:
* מערכת הנשימה - ליקוריץ´ נוגד גודש ומרגיע בבעיות נשימה חריפות, משיעולים וכאבי גרון ועד דלקת סמפונות ופתולוגיות ברונכיאליות אחרות.
* מערכת העיכול - הצמח משמש כתרופה מעולה לטיפול בכיבים בקיבה ובתריסריון. מחקר אירי מצא שתמצית ליקוריץ´ יעילה לטיפול בכיבים יותר מאשר תרופת המרשם Tagamet . הצמח מעקב אנזים: B Hydroxid Dehidrogenase שהורס קורטיזול.
השפעות נוספות של הצמח הן יכולת אנטי בקטריאלית ואנטי טוקסית, והשפעה מסככת על המעיים בזכות ייצור מוגבר של מוקוס ומניעת צרבות.
* מחלות כבד - הצמח המכיל את החומצה הגליצריזינית הראה אף יכולת מעולה לטיפול במחלות כבד כגון דלקת כבד פעילה כרונית. ניסויי מעבדה הדגימו את יכולת החומצה הנ´ל להגן על תאי הכבד מפני רעלנים כימיים. יכולת נוספת היא טיפול בדלקות קשות בזכות השפעת הקורטיזול של הצמח, מה שהופך אותו למועיל במצבי דלקות פרקים, פסוריאזיס, אקזמה, ואסתמה בזכות עיכוב הפעולה הדלקתית של הגוף. [עושה דטוקסיפיקציה באמצעות אקטיבציה של גלוקרון בכבד. משפיע במינונים גבוהים על ציטוכרום P450 ].
* מערכת החיסון - כמו כן ממריץ הצמח את פעילות מערכת החיסון ע´י הגברת פעילות תאי T ומאקרופאגים.
היבטים נוספים - מקל על ספזם גסטרואינטסטינלי. מוריד חומציות קיבה. מוריד שומנים בדם. אנטידיורטי. סכרת אינסיפידוס. סינדרום שיהאן [הרס חלקי של בלוטת יותרת המוח ,למקרה פרטי של חסר פרולקטין]. פורפורה הפטיטיס. מתאים למחלות אנדוקריניות כמו אדיסון. מטפל באבנים בכיס מרה וכבד. בשילוב מתאים במינון גבוה יש לו אפקט סטרואידאלי. מתאים לטיפול באפטות פה אצל חולי לופוס.

טוקסיות תופעות לוואי והתוויות נגד:
בראיה הסינית Gan Cao אסור במצבי עודף לחות במחמם המרכזי המתבטא בבחילות והקאות וזאת בשל היותו צמח מלחלח וחסר תנועה. בנוסף לכך, לפי מספר מקורות, gan cao מבטלאת השפעותיהם של Gan Su, Yuan Hua ו Yuan Zhi .
בראיה המערבית ידוע כי החומצה הגליצרינית במינונים גבוהים גורמת לעלייה של רמות נתרן וירידה של רמות אשלגן בדם דבר הגורם לאגירת נוזלים והיווצרות בצקות בגוף. רמת אשלגן נמוכה בדם אף גורמת עייפות ולעיתים כאבי ראש. כמו כן, תופעת הלוואי לאגירת הנוזלים היא לחץ דם גבוה. לכן, כאשר לוקחים את הליקוריץ´ הרגיל רצוי להוסיף לו אשלגן ולהיות בפיקוח של מטפל. הליקוריץ´ הרגיל אסור במצבי לחץ דם גבוה, מחלות לב וסוכרת, אנשים שלקו בעבר בשבץ, נשים הרות וחולי גלאוקומה, וכמובן שההמלצה במצבים אלה היא להשתמש ב- DGL שאינו גורם לתופעות לוואי אלה.
[De Glycerinized Licorice מכיל פחות מ 3% גליצהירין שהסטנדרט הוא מינימום 4% . הוסיפו פלבונואידים].

צורות עיבוד:


Sheng Gan Cao - ניטראלי עד קריר בטבעו, יכול לטהר אש ולנקות רעילות ולכן יכול לטפל בנפיחויות ואבצסים. רלוונטי לנפיחות וקושי בבליעה. בעל יכולת ספיגת רעלים.

Honey Fried Rx. Glycyrrhizae U. = Zhi Gan Cao
ליקוריץ´ מטוגן בדבש מאזן פעילות צמחים רבים. למשל הוא מצמצם את הפעילות המחממת של ה Gan Jiang - Rz. Zingiberis ושל ה Fu Zi - Rx. Aconiti C. Preparatae ובכך שומר על היין. הוא מרסן את התכונות המקררות של ה Shi Gao - Gypsum ושל ה Zhi Mu - Rz. Anemarrhenae A ובכך מגן על הקיבה. הוא מצמצם את הפעילות המנקזת החזקה של ה Da Huang - Rx. et Rz. Rhei ושל ה Man Xiao - Mirabilitum ובכך מגן על הצ´י הכללי. הוא מרסן את האפקט המזין של ה Dan Shen - Rx. Codonopsis P , Huang Qi - Rx. Astragali M , Dang Gui Rx. Angelicae S ושל Shu Di Huang - Rx. Rehmanniae Conquitae ובכך מאפשר להאריך את משך ההזנה. הליקוריץ´ המטוגן בדבש מאפשר שימוש בצמחיים מנוגדים כמו ג´ינג´ר וקופטידיס, יחדיו.
הערה: יש להימנע מליקוריץ´ במצבי בצקת או מחלות כליה עם אוליגוריה. במצבים אילו מומלץ להחליפו ב Da Zao - Fr. Zizyphi J .


צמדים:


Hua Shi + Zhi Gan Cao
Talcum + Honey fried Rx. Glycyrrhizae

טלקום מתוק וקר ובעל אופי חלקלק. הוא מוריד את צ´י הריאות, מנקז חום קיץ, מעלים אגיטציה, פותח נקבים ומאפשר שיתון. הוא בעל תכונת מוביליות. ליקוריץ´ בדבש מתוק וניטרלי ומזין צ´י, מבצע הרמוניזציה של פעילות שאר הצמחים, מקל על מתח ועוצר כאבים. יש לו תכונת קיבעון. שילוב של השניים מוביל לאיזון של הטלקום על ידי הליקוריץ. יחד הם מטהרים חום, מסלקים חום קיץ ומונעים עיכוב שתן ללא פגיעה במחמם האמצעי. שימושי ל: חדירה של חום קיץ + חום חיצוני או פנימי, עצבנות, חרדה וצמא. במיוחד עבור קשיים במתן שתן עם או בלי אבנים בשתן.


Gan Cao + Bai Shao
Rx. Glycyrrhizae Uralensis + Rx. Paeoniae Lactiflorae
ליקוריץ נטרלי, מתוק.מחזק SP\St , מלחלח ריאות ומפסיק שיעול, מטהר חום ורעילות, ממתן ומהרמן פעילות של צמחים. פאוניה קריר, מר, חמוץ. מחזק דם ומסדיר את המחזור, מזין ומרכך את הכבד ומשמר את ה yin.
הפאוניה מתמקדת בכבד והליקוריץ´ בטחול. שילוב של חמוץ ומתוק מחזק צ´י ושומר על היין. יחד הם מרגיעים את הכבד, מחזקים את הטחול, מזינים את הצ´י והדם, עושים הרמוניזציה בין הטחול לכבד ובנוסף הם מרגיעים את הגידים והרצועות ועוצרים כאבים.
שימושי ל: חולשה ברגליים + כיווצי שרירים בשל חוסר איזון בין Qi ודם, כאבי בטן בשל חוסר איזון בין הכבד לטחול (עץ תוקף אדמה) ולכאבי ראש מחוסר דם.

Gan Cao + Jie Geng
Rx. Glycyrrhizae Uralensis + Rx. Platycodi Grandiflori
ליקוריץ ניטרלי, מתוק.מחזק SP\St , מלחלח ריאות ומפסיק שיעול, מטהר חום ורעילות, ממתן ומהרמן פעילות של צמחים.
פלאטיקודי ניטרלי, מר וחריף. מתמיר ליחה קרה מפזר Lu Qi ומתמיר ליחה, מועיל לגרון, מוביל צמחים אחרים לחלקים העליונים בגוף ולריאות.
יחד הם מטהרים חום, רעילות ומתמירים ליחה , משככים כאב גרון.
שימושי ל: סטגנציה בחזה + שיעול פרודוקטיבי, כאב גרון כתוצאה מחום פנימי או חיצוני ואיבוד קול או צרידות.


אגדות וסיפורים:


המציאות הסינית שזורה באגדות. אחת מהן מתארת הרבליסט סיני מבוקש מאוד אשר עזב את ביתו ומרפאתו לטובת מספר ביקורי בית מרוחקים. חודש עבר והוא עדיין לא שב. קהל מטופליו החל להיות מודאג שמה לא ישוב, מה גם שהפורמולות שלהם עמדו להיגמר. אשת המטפל החליטה שהיא חייבת לפעול ולעזור לכל המטופלים המודאגים ולכן החלה לנסות ולטעום את כל מגוון הצמחים הנמצאים בקליניקה של בעלה. חלקם היו מרים וחלקם מלוחים, חלקם חמוצים או חריפים וגם כאלה שלא זיהתה בהם טעם מיוחד. לבסוף בחרה צמח אחד בעל טעם מתוק מתוך ההנחה שיתאים לכל המטופלים. אשת המטפל החלה לתת את הצמח למטופלים והתוצאות היו טובות. יותר ויותר ביקשו את הצמח והעסקים המריאו. עם שובו של המטפל הוא נדהם לשמוע על ההתפתחויות והחליט לחקור את הצמח המתוק. המטפל המשיך לרשום את הצמח לכל מטופל שהגיע אליו ומאז ועד היום ה Gan Cao ´הצמח המתוק´ אכן נרשם לכל המטופלים (כמעט).

עריכה מקצועית ומדעית: חיים חן

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז