לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Huang Qi - Astragalus Membranaceus Radix

 
 
אסטרגלוס ממברנזי אסטרגלוס הוא צמח מוכר בעולם המערבי ובעולם הסיני משמש הן כצמח מרפא והן כתוסף מחזק בבישול הביתי. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר מכיל צימודי צמחים שונים הנפוצים בפורמולות הסיניות. מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

מאפיינים כלליים:


קטגוריה:  מחזקי צ´י
אנרגיה:  חמים, מתוק
מרידיאנים:  ריאות, טחול-לבלב
תפקידים
מחזק טחול וצ´י. לחסר בטחול המתבטא בחוסר תיאבון, עייפות ושלשול. מעלה יאנג צ´י של הקיבה והטחול במצבי צניחות כמו צניחת רחם, קיבה או רקטום. לדימום מהרחם. מחזק את הצ´י המגן ומייצב את החיצון. למצבי חסר עם זיעה ספונטנית. מחזק את הצ´י המגן ולכן גם מחזק את הריאות במצבים של הצטננויות תכופות וקוצר נשימה. מתאים להזעת יתר על רקע חסר צ´י, יאנג או יין. מייצב חיצון ולכן מתאים למצבים שבהם הזעה אינה מובילה לפיתרון. מחזק צ´י ודם. לחום לאחר לידה כתוצאה מחסר דם וצ´י. להחלמה מאובדן דם משמעותי. משתן חלש ומפחית בצקות מחסר. מעודד הפרשת מוגלה ומחדש רקמות בכיבים כרוניים ופצעים מוגלתיים מחסר שלא החלימו כראוי. לסוכרת. לנימול בגפיים, שיתוק ומצבי Bi .

 מידע מחקרי - פרמקולוגי על האסטרגלוס:


הסינים השתמשו בצמח לטיפול במצבי חוסר צ´י (חוסר אנרגיה). בעיקר כאשר האיברים החלשים היו הריאות או הטחול. הסינים הגדירו אותו כצמח המחזק את האנרגיה המגוננת של הגוף, Wei Qi בדומה למה שאנו מכנים מערכת החיסון. ריאות חלשות הביאו לתסמינים של קוצר נשימה, קול חלש והזעה ספונטאנית. טחול חלש הביא תסמינים של לאות, חולשת שרירים, חוסר תיאבון, נפיחות בבטן (עד כאב), ויציאות רכות.

מדובר בשורש גמיש וארוך המכוסה בקליפה צהבהבה. טעמו מתקתק ומזכיר מעט חמאת בוטנים. קיימים כיום כ- 200 זנים של הצמח בארה´ב, רובם רעילים, אך רק הזן אסטרגלוס מימברנסאוס משמש לצרכים רפואיים. הצמח גדל פרא בסין ומונגוליה בעונות הסתיו והאביב, ידוע כקרוב משפחה של הליקוריץ´ ונחשב לאחד מהצמחים המחזקים ביותר ברפואה הסינית העתיקה. אז היו מניחים נתחים אחדים מהשורש המתקתק בתוך סיר מרק עוף, ומביאים לרתיחה. ככל שהצמח היה ברתיחה זמן רב יותר, כך תועלתו הייתה רבה יותר. כך היו הסיניות מסייעות לבני משפחתן לעבור את עונת ההצטננויות והשפעת בשלום.

חומרים פעילים והשפעתם הפרמקולוגית:
נראה שהסינים ידעו כבר לפני אלפי שנים מה שגילו החוקרים כיום. חומריו הפעילים של האסטרגל הם:
* הספונינים טריטרפנים (אסטרגלוזידים) - ספונינים הם תת קבוצה של הגליקוזידים. בעלי טעם מר, דמויי סבון, בהרכבם הכימי, המעלים קצף כשמערבבים אותם עם מים. פעילותם על הגוף היא בעיקר פעילות אנטי דלקתית, אנטי ספטית ופעילות על כלי דם. באסטרגלוס, מעוררים ומשפעלים הספונינים (האסטרגלוזידים) פעילות של תאי דם מסוג Killer Cell של הלימפוציטים (לימפוציטים- תאי דם לבנים המהווים חלק מתאי מערכת החיסון).

* פוליסכרידים:  אלה הם רב סוכרים המהווים מזון רב ערך לאדם כספקי אנרגיה. במקרה זה משפעלים לימפוקינים המשפעלים תאי הרג ע´י אינטרלוקין 2 (משפעל תאי הרג ומקרופאגים- תאי דם לבנים גדולים הבולעים חיידקים וגופים זרים אחרים ומפרקים אותם).

* עוד נמצאים בצמח איזופלבונואידים הפעילים כנוגדי חמצון, נוגדי דלקת ונוגדי וירוסים, ופיטו סטרולים - סטרואידים טבעיים הנפוצים בטבע. כל אלה הופכים את האסטרגלוס לאחד הצמחים העוצמתיים ביותר לחיזוק מערכת החיסון במיוחד במצבי שפעת. הוא מגביר את מספר התאים הראשוניים (Steam Cells ) במח העצמות וברקמות לימפטיות על מנת להגביר את היכולת החיסונית של הגוף.

הצמח מונע דלקות, זיהומים ויראליים ושפעות, משפר חולשה ומגביר חיוניות, מטפל בצניחות בגוף כגון צניחת רחם, טחורים הרניה מפשעתית ועוד, משפר קוצר נשימה וקשיי נשימה עקב אסתמה או זיהומים ודלקות של דרכי הנשימה ומגן בפני דיכוי של מערכת החיסון בטיפולים תרופתיים וכימותראפיים. בנוסף, הוא נחשב לצמח אדפטוגני בזכות אפקט הנרמול שלו על מערכת העצבים, על המערכת ההורמונלית ועל מערכת החיסון. במחקר שנערך באוניברסיטת טקסס יוסטון על תאי חיסון פגומים בחולי סרטן, הביאה תמצית הצמח את תאי מערכת החיסון לאותה רמת פעילות של תאי חיסון אצל אדם בריא. מחקר נוסף שנערך ב- 95 על 115 חולי לואוקופניה, אשר קיבלו 30 גרם ליום לאורך 8 שבועות, הראה שספירת הדם אצל חולים אלה השתפרה ברמה גבוהה ביחס לחולים אשר קיבלו מינון נמוך של האסטרגלוס, או לא קיבלו כלל. [מנקודת ריאות סינית האסטרגלוס מחזק את הצ´י שמסייע בייצור דם, כלומר חיזוק דם דרך צ´י].

במחקר פתוח, אשר נערך ע´י האקדמיה הסינית לרפואה מדעית, על 1000 מטופלים חולי שפעת, נצפתה הקלה משמעותית בהפחתת הזיהום במחלה בזכות השימוש באסטרגלוס. מחקר נוסף שפורסם ב- 92 על טיפול באסטרגלוס בתוספת ג´ינסנג העיד על הפחתה ניכרת של תופעות הלוואי של טיפולים כימותרפיים בזכות שיפור תפקוד המערכת החיסונית ושיפור משקל הגוף.
[הערה: כל המחקרים ברפואה הסינית בסין הקומוניסטית אמורים להילקח בעירבון מוגבל ביותר. רק בשנים האחרונות תוצאות המחקר משקפות את מה שקרה באמת ולא את אמת המידה של מנהל המכון שניסה למצוא חן בעיני הפקידות הממשלתית].

טוקסיות תופעות לוואי והתוויות נגד
האסטרגלוס מאד בטוח לשימוש, ולכן הוא אחד הצמחים בהם ניתן להשתמש גם בילדים. ניסויים בצמח ע´י מתן מינון גבוה במיוחד ע´מ ליצור רעילות בעכברים לא הראו רעילות כלל. על כל מקרה, רצוי להיזהר במתן הצמח במחלות אקוטיות ובבעיות עור אקוטיות בתחילתן וזאת בשל חוזקו של הצמח והסטימולציה שהוא מעורר. הצמח עובד טוב יותר על מצבי חולשה ומצבים כרוניים.  כמו כן, צריכת הצמח בזמן שימוש בתרופות נוגדות סוכרת מחייבת מעקב משום שיש לו יכולת להוריד את הסוכר ובכך לקיים אינטראקציה עם התרופה.


צמדים:


 Rx. Angelicae Sinensis + Rx. Astragali Membranacei 
 Dang Gui+ Huang Qi

עבודה משולבת:
אנג´ליקה מחזקת דם, אסטרגלי מחזק צ´י. שילוב מאפשר הזנה של הצ´י ויצירת דם.

אינדיקציות:
מחזור ארוך, איחור בווסת, חולשה אחר לידה על רקע חסר צ´י ודם.
חום Fever נמוך על רקע חסר דם. אבצסים כואבים שאינם מחלימים על רקע חסר צ´י ודם.
נימול בגפיים על רקע חסר דם אשר אינו מזין את הגידים והרצועות.
דימומים שונים על רקע כשלון הצ´י באחזקת הדם בכליו.

הערות:
חולשת הטחול מובילה הפקת דם לקויה. כאן אנו מחזקים את הדם דרך חיזוק הצ´י. במצבים של חולשת טחול צמחים לחיזוק דם אינם נספגים טוב. לכן כמות האנג´ליקה כאן נמוכה באופן יחסי לאסטרגלוס.


 Rx. Astragali Membranacei + Rx. Codonopsis Pilosulae
 Dang Shen + Huang Qi


עבודה משולבת:
קודונופסיס לפנימי, אסטרגלי לחיצוני. קודונופסיס מחזק צ´י המחמם האמצעי, אסטרגלי מחזק צ´י מגן. קודונופסיס תומך ביין, אסטרגלי תומך ביאנג. שילוב שני הצמחים יחד מחזק ומזין צ´י של המחמם האמצעי וצ´י מגן.

אינדיקציות:
מחלות כרוניות המובילות לחסר צ´י.
פרולפס של הרקטום, רחם או גסטרופטוזיס על רקע צניחת צ´י.
חסר תאבון, שלשול, חולשה והזעות ספונטניות על רקע חולשת צ´י.
חום Fever נמוך על רקע חסר צ´י.

הערות:
קודונופסיס מזין את הדם דרך הזנת צ´י הטחול. זהו המקור לצ´י וג´ינג פוסט נטלי, לנוזלים, דם ותמיכה בצ´י. חולשת צ´י הטחול עלולה להוביל לחום Fever מחסר במספר מנגנונים:
א – חסר צ´י מוביל לחסר דם הגורם לחום Fever .
ב – חסר צ´י מוביל להפרדה בין יאנג מיין ולציפת היאנג, תופעה הגורמת לחום.
ג – חסר צ´י מוביל לחסר יאנג. חסר יאנג פוגע ביין ויוצר חום מדומה ו Fever .
ד – חסר צ´י בטחול מוביל לפגיעה ביין הכליות. המים אינם מבקרים את אש הלב ומכאן Fever.
ה – חסר צ´י במחמם האמצעי פוגע ביכולת היאנג צ´י של הלב לרדת ולחמם את מי הכליות. המים נקווים סטגננטים ואינם מבקרים עוד את האש מעלה ולכן החום.

עריכה מקצועית ומדעית: חיים חן



להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז