לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

Gan Jiang - Rz. Zingiberis Officinalis

 
 
זנגביל ג´ינג´ר הוא אחד הצמחים הסינים המוכרים בעולם. מאמר זה מפרט על חשיבותו הן במישור האנרגטי והן במישור הביוכימי, ומתבסס על מחקרים עכשוויים רבים. המאמר גם מפרט את השפעותיו האנרגטיות בצורות עיבוד שונות וכחלק מצימודי צמחים Dui-Yao . מאמר זה הוא חלק מאוסף מאמרים המתקשרים למדריך הצמחים החדש והמפורט באתר, אותו ניתן למצוא תחת קטגוריה: צמחים – מאפייני צמחים.
 
 
מאת: צוות ההדרכה של תמורות
 

מאפיינים כלליים:


קטגוריה: מחממים פנימי ומסלקים קור
אנרגיה: חם, חריף
מרידיאנים: כליות, ריאות, טחול-לבלב, קיבה
תפקידים:
מחמם את המרכז במצבים של עודף קור חיצוני ובמצבים של קור על רקע חסר של יאנג צ´י. משקם יאנג ומסלק קור פנימי המלווה בקור בגפיים ודופק חלש. מחמם את הריאות ומסלק ליחה במצבי קור בריאות עם ליחה שקופה מימית. מחמם את המרידיאנים ומפסיק דימום שנובע מקור וחסר. מתאים לדימום כרוני בעל גוון חיוור וגפיים קרות, פנים חיוורות ודופק דק וחסר.

צורות עיבוד שונות:
Xian Jiang - ג´ינג´ר טרי. משמש לסילוק רוח.
Sheng Jiang - מיובש ולא מעובד. זהו ג´ינג´ר בגיל שנה שעבר תהליכי יבוש. משמש לסילוק רוח מעודד הזעה ומפזר קור חיצוני.
Gan Jiang - ג´ינג´ר יותר משנה. קשה מאוד ומיובש. הכוח נשאר במרכז הצמח ומשמש לחימום. יותר יעיל מהטרי בחימום המרכז וחיזוק.
Pao Jiang - לוקחים את הג´ינג´ר ושמים בסיר. שמים אש חזקה ומטגנים עד ששטח פניו תופח ומתפוצץ. הצבע נעשה צהוב. אז שופכים מיד מים על הג´ינג´ר ומיבשים אותו. עושים זאת על כל השורש. מזין ומחזק את הטבע המחמם של הצמח.

מידע מחקרי - פרמקולוגי על הג´ינג´ר:


שורש הג´ינג´ר הוזכר כבר בכתבי סנסקריט העתיקים לפני אלפי שנים, וכמובן גם ברפואת הצמחים הסינית. כמו כן נעשה בו שימוש גם ברפואה היוונית, הרומית ההודית והערבית, ומימי הביניים גם באירופה שם נחשב כצמח שמקורו גן עדן. השימוש הרפואי ההיסטורי בו היה לכאבי בטן, שלשול, הצטננות, כולרה, ראומטיזם, כאבי שינים וכמובן בחילות והקאות. באסיה ובהודו אף עשו ממנו משחות רפואיות אנטי דלקתיות, סבונים ובשמים. בפרמקולוגיה המערבית כיום, זיהו כמובן את מרכיביו החיוניים- חלבונים, פחמימות, שומנים, מינרלים וחומצות אמינו- כמו רוב הצמחים, אך חומריו הפעילים הם המטבוליטים המשניים, בעיקר הפנולים. כפי שהזכרנו קודם, הפנולים הם מרכיבים של שמנים אתריים ( פנול בנוי מטבעת בנזנית שבה אחד המימנים מותמר בקבוצה ההידרוקסילית- OH ).
פנול ראשון הוא האולאורסין- שמן בלתי נדיף- ובתוכו הג´ינג´רול, חומר פעיל ההופך לשוגאול עם ייבושו. מרכיבים פעילים נוספים הם זינגיברנס- שמן אתרי נדיף, הג´ינג´יסולפוניק אסיד והג´ינג´רון. בג´ינג´ר יש גם כורכומין, והוא אכן, קרוב משפחה של הכורכום Tumeric Tuber =

יש גם רהיזומה Jiang Huang של אותו צמח המכונה Ginger yellow . חריף , מר, חמים, טחול, קיבה, כבד. משפעל דם ומניע צ´י בבטן ואפיגסטריום. מסלק רוח ומניע דם.
אנו נתרכז בעיקר בג´ינג´רול ובשוגאול מכיוון שהם החומרים הפעילים העיקריים, בעלי האחוז הגבוה ביותר בשורש, ועליהם נעשו מרבית המחקרים. מרכיבים אלה, אגב, הם שנותנים לצמח את טעמו העוקצני חריף. מרכיבי הצמח הפעילים אחראים לסטימולציה שהצמח עושה בגוף. הם מעוררים מיצי קיבה ורוק, ומחזקים את טונוס ופריסטלטיקת המעיים. פעילותם המוכרת ביותר היא הפעילות האנטי אמטית- אנטי בחילה והקאה. על כך אחראים הג´ינג´רול והשוגאול. מחקרים ראשונים, שנערכו ע´י ד´ר דניאל מוורי ביוטה ופורסמו בלנצט- כתב העת הרפואי הבריטי- הוכיחו את יעילות הצמח נגד בחילות. נבדקים שהושבו על כיסא נטוי מסתובב, לאחר שקיבלו 1000 מ´ג ג´ינג´ר, לקו פחות בבחילות לעומת אחרים שקיבלו תרופה למניעת בחילות או פלצבו. מחקר גרמני מבוקר אשר בדק נשים בהריון הסובלות מהיפרמסיס גרבידום- הצורה הקיצונית ביותר של בחילות הריון - הראה יעילות במניעה והקלה אצל 70% מהן. זאת כאשר החוקרים ציינו שלא מצאו במחקרם כל סיבה לדאגה לגבי נזק העלול להיגרם לעובר עקב השימוש בצמח. לעומת זאת, תרופות OTC ומרשם כגון פראמין, תרופות אנטי היסטמיניות ופנותיאזינים (נוגדי פסיכוזה) המטפלות בבחילות והקאות בעלות תופעות לוואי רבות עקב השפעתן על מערכת העצבים המרכזית. הן גורמות לסחרחורת, נמנום, תשישות, חוסר קואורדינציה וראיה מעורפלת, ורובן אינן מומלצות בהריון כלל.
[מנקודת ריאות סינית קל להבין את תפקיד הג´ינג´ר כמסלק ליחה. העובדה שהוא מעקב סרוטונין שהוא נוירוטרנזמיטור מלחלח ומעלה במהותו, וכן, כפי שמצוין במחקר הבא, העובדה שהוא מסייע בורטיגו, מחזקת את הטענה.]
מחקרים נוספים: ד´ר מ.א בון מבית חולים סיינט ברטולומיאו בלונדון גילה במחקר מבוקר, אשר כלל 60 נשים,ש-1000 מ´ג ג´ינג´ר היו יעילים יותר במניעת בחילות, שמקורן חומר ההרדמה לצורך ניתוח, מאשר זריקות מטוקלופאראמיד (חומר מרגיע לדיכוי בחילות). מחקר נוסף שנערך ב-93 בקרב 120 חולים שעברו ניתוח הראה תוצאות דומות. באוניבסיטת אלאבמה הראה מחקר אחר שהג´ינג´ר יעיל גם לדיכוי בחילות והקאות עקב טיפולים כימותרפיים. השפעתו של הג´ינג´ר הוכחה כמקומית במערכת הגסטרו אינטסטינלית ולכן הראה יכולת טובה להשפיע מהר על הגוף- בין 25 דקות ל 4- שעות, אך נבדקה גם השפעתו על מע´ העצבים המרכזית. השפעה זו לא הוכחה רשמית, אך אחד המחקרים הראה שג´ינג´ר מסוגל לעכב מצבי ורטיגו עקב השפעתו על ה- CNS. מחקר נוסף שנערך ע´י מדענים יפניים הראה שאחת ההשפעות האנטי אמטיות של הג´ינג´ר נובעת מכך שהוא מעכב רצפטורים של סרוטונין בדרכי העיכול של חזרזירים.
[המחקרים אינם מאוששים לגמרי את הטענה שג´ינג´ר מעקב היווצרות כיבים אבל שכיחותו בפורמולות נוגדות כיבים מוכרת.]
* לג´ינג´ר יש גם השפעות אנטי כיביות- המרכיבים ג´ינג´רול ושוגאול, ג´ינג´יסולפוניק אסיד וכורכומין הראו יכולת טובה למנוע את הנזק הנגרם למוקוזת הקיבה עקב השימוש בתרופות כגון אספירין ואינדומיצין.
* בנוסף הוכחו מרכיבי הג´ינג´ר החריפים כמעכבי המטבוליזם של חומצה ארכידונית, סינתזת פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים. כך, במחקר שנערך בחולי ראומטואיד ארתריטיס הראה הג´ינג´ר יכולת מצוינת להקל על כאב, לשפר תנועתיות המפרק ולהפחית נפיחויות ונוקשות בוקר במפרקים.
* לג´ינג´ר השפעה חזקה כנוגד קרישה. זאת בזכות פעילותו של הג´ינג´רול כמעכב טרומבוקסן ופרוסטגלנדינים מעודדי קרישה. במחקרים בבני אדם דווח על יעילותו של הג´ינג´ר כמטפל בכאבי ראש מיגרנוטיים, זאת כנראה בזכות פעילותו כמעכב הצמדות טסיות וגורמים מעכבי דלקת. [אך ברפואה הסינית דבר זה מיוחס לכורכומה יותר מלג´ינג´ר ולכן הם נמצאים בקטגוריות שונות].
* ג´ינג´ר הוא בעל יכולות אנטיביוטיות- הזינגירון והשוגאול הראו פעילות חזקה כמעכבי בקטריות מסוג גרם שלילי וגרם חיובי כגון סלמונלה, E קולי וחבריהם, וכאנטי פרזיטי.
* אחת היכולות הטובות נוספות היא יכולת סירקולציה של דם. שוב, עוזרים מרכיביו החריפים של הג´ינג´ר מצד אחד לבעיות של קור בגפיים עליונות ותחתונות בזכות הגברת הסירקולציה, ומצד שני להורדת לחץ דם גבוה מאותן סיבות. כמו כן הג´ינג´ר עוזר להורדת טמפרטורת הגוף בחום גבוה בזכות הגברת ההזעה. מחקרים הראו הבדל קטן מאד בין יכולתו של הג´ינג´ר ליכולת האספירין במקרה זה. [סירקולציה יותר מתאימה ל Gan Jiang בעוד שהגברת הזיעה יותר מתאימה ל Sheng Jianng .]
* לג´ינג´ר השפעה על כולסטרול בזכות יכולתו הטובה להגביר הפרשת נוזל מרה ולעכב תהליכי חימצון של הכולסטרול ה´רע´ – LDL.
* מחקרים שעדיין לא הוכחו רשמית הראו פעילות טובה כאנטי היסטמיני, אנטי אלרגי ואנטיאוקסידנט.

טוקסיות:
לא נמצאה טוקסיות כלשהי לג´ינג´ר במחקרים בחיות ובבני אדם, אף במינונים גבוהים, ולכן הוא הוגדר ע´י רשויות המזון והתרופות האמריקאית והגרמנית כבטוח לשימוש. למרות זאת, נמצא כי השימוש בג´ינג´ר במינונים מעל 6 גרם על בטן ריקה עלול לגרום גירוי של רירית הקיבה ועקב כך אי נוחות בקיבה, ולכן הומלץ לצרוך פחות ממינון זה ליום. ההודים, אגב, לא עיינו במחקר זה שכן הם יכולים לצרוך 8-10 גרם ליום ללא כל תופעות לוואי.

התוויות נגד:
אין. אך רצוי להיזהר במצבים מסוימים הקשורים בדרך כלל דווקא לתכונותיו הטובות של הג´ינג´ר.
1) עקב תכונתו נוגדת הקרישה רצוי להיזהר במתן ג´ינג´ר לאנשים עם בעיות דימום, או הנוטלים תרופות נוגדות קרישה או בטיפולים כימותרפיים עם בעיות דימום פנימיות .
2) נשים בהריון חייבות להיוועץ ברופא (לשם בטיחות) לפני השימוש ומומלץ להן מינון של 1000 מ´ג ליום.
3) להיזהר בלחץ דם גבוה.
4) להיזהר עם אנשים הסובלים מאבנים במרה. 5
) אנשים הרגישים לחריף - ג´ינג´ר עלול לגרום צרבות וגירודים בעור.
6) להיזהר באנשים עם כיב פעיל.

מינון:
משתנה. תלוי במצב. כצמח בודד מקובל לתת כגרם ליום כנוגד בחילה והקאה, אך ניתן להשתמש במינון גבוה יותר ללא כל נזק במקרים של בעיות אקוטיות. עם זאת, ברפואה הסינית מצדדים במתן פורמולה אשר מינון הג´ינג´ר הוא רק חלק ממנה, ולכן התאמת המינון נעשית כדרך כל מתן פורמולה אחרת.

צמדים:


Rz. Pinelliae Ternatae + Rz. Zingiberis Officinalis Recens
Sheng Jiang + Ban Xia

עבודה משולבת:
פינליה מוריד צ´י, ג´ינג´ר מנקז נוזלים מהמרכז מטה. פינליה מייבש וג´ינג´ר מחמם. שילוב שני הצמחים יחד משנה ליחה ומוריד צ´י שהתמרד, מווסת את הקיבה ועוצר הקאות.

אינדיקציות:
בחילות, הקאות והיעדר צמא על רקע ליחה לחות סטגננטית במחמם האמצעי.
שיעול ממושך עם ליחה לבנה, נוזלית ומרובה.

הערות:
ג´ינג´ר מתאים לכל סוגי ההקאות, ובשילוב עם צמחים מתאימים, אפילו אילו המופיעות על רקע חום בקיבה. ניתן לשלב אותו בפורמולות מרות כדי למנוע בחילות, או אפילו להמליץ על לעיסת פיסת ג´ינג´ר מיד לאחר שתיית הפורמולה כדי למנוע בחילות.


Fr. Zizyphi Jujube + Rz. Zingiberis Officinalis Recens
Da Zao + Sheng Jiang

עבודה משולבת:
שילוב שני הצמחים יחד מאפשר הנעת הצ´י המגן והרמוניזציה של הצ´י המגן עם הצ´י המזין. כמו כן הם מחזקים את הטחול ומאזנים את המחמם האמצעי. צמד זה שכיח בפורמולות רבות. הצמד מאפשר ספיגה של המרכיבים של המרכיבים האקטיביים של שאר הצמחים בפורמולה. ג´וג´ובה מזין והג´ינג´ר מניע צ´י ומחמם במחמם האמצעי.

אינדיקציות:
הזעות, פחד מרוח וחום על רקע דיסהרמוניה בין הצ´י המגן למזין.
חולשה, כאבי בטן וחוסר תאבון על רקע דיסהרמוניה בין הצ´י המגן למזין.

להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן: אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן: לימודים בתמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן: המסלול המשולב

חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.

 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז