לימודי רפואה סינית, שיאצו, טווינה ועיסוי. לפרטים והרשמה : ת“א: 03-6815996, חיפה: 04-8720492
 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 
 

שאלות ותשובות בנושא לימודי רפואה משלימה

 
 
רפואה משלימה בעבר ובהווה עם פתיחת שנת הלימודים החדשה בצפון ובמרכז אנו מאפשרים לקהל להיחשף לשאלות ותשובות נפוצות שהופיעו בפורום המקצועי של תמורות, הנוגעות לבחירת תחום הלימוד, ואיך לבחור איפה ללמוד. בהזדמנות זו, צוות תמורות מאחל לכל תלמידיו הצלחה והנאה מהלימודים ולכל בוגריו הצלחה וסיפוק בהמשך הדרך.
 
 
מאת: ד´´ר ניר עמיר
 

רשימת השאלות:
(לחצו על השאלה כדי להגיע לתשובה).

1. היכן כדאי ללמוד רפואה סינית?
2. היכן עדיף ללמוד שיאצו - טווינא - עיסוי?
3. אפוא לומדים שיטה המטפלת בבעיות אקוטיות?
4. מה מצב החוק וכיצד לבחור מכללה?
5. היכן כדאי ללמוד תזונה?
6. האם כדאי ללמוד מסלול מקוצר של דיקור סיני?
7. היכן מקבלים תואר מסטר שיאצו - טווינא - עיסוי?
8. היכן כדאי ללמוד בחו´ל רפואה סינית?

עשר שאלות הזהב לבחירת מקום ללימודים





1. היכן כדאי ללמוד רפואה סינית?

כמובן שאני ממליץ על מסלול לימודי רפואה סינית בתמורות - התכנית אותה אני מנהל בתמורות, ובכל זאת - מה אני מציע? כדאי ללכת לבתי ספר שונים, לברר את הפרטים הבאים עם מרכזי המגמה לרפואה סינית (במקרה אחד זה אני...)
- מה נעשה עד כה לקידום והכרה ממסדית ותואר אקדמאי 
- נפח שעות הלימוד ותכנית הלימודים 
- דגש על מגוון התחומים השונים ברפואה סינית, כלומר דיקור על השיטות השונות (סיני, יפאני, מסורתי ומודרני) צמחי מרפא, תזונה, שיאצו וטווינה.
- תכנית סטאז´ והתמחות בבית חולים.
 - צוות ההוראה
- אווירה ושביעות רצון של תלמידים
 - שכר לימוד ומה הוא כולל (יש בתי ספר שהמחיר כביכול זול יותר אבל על כל פריט יש להוסיף תשלום נוסף)
בהצלחה!

חזרה לרשימת השאלות

2. היכן עדיף ללמוד שיאצו - טווינא - עיסוי?


למידע אודות מסלול לימודי שיאצו ומסלול לימודי טווינא  במכללת תמורות

כדאי ללכת למספר בתי הספר, לברר את הפרטים הבאים עם מרכזי המגמה לשיאצו - טווינה או עיסוי.
א - מגוון התחומים השונים בשיאצו - טווינה - עיסוי שנלמדים במסגרת המוצעת.
ב - נפח שעות הלימוד ותכנית הלימודים
ג - האם כל התלמידים לומדים רפואה מערבית בנפרד או שהתכנית היא חלק אינטגראלי מתכני הלימוד הסינים.
ד - כיצד מכשירים צוות הוראה ומי הם המורים. האם יוצא לראות מספר מורים מתחלפים במהלך הקורס או ´שנתקעים´ עם אחד (לטוב ולרע).
ה - שכר לימוד ביחס למספר השעות (להיזהר מתכניות בנות מספר מצומצם של שעות שלמרות ששכר הלימוד נמוך יותר יחסית, הרי שפר שעה הוא בשמיים).
ו - תכנית סטאז´ ואפשרויות המשך (כמו נסיעת התמחות בסין . למידע ניתן ללחוץ כאן: סין בסתיו.
ז - אווירה ושביעות רצון של תלמידים


חזרה לרשימת השאלות

3. היכן לומדים שיטה המטפלת בבעיות אקוטיות בילדים?


כל שיטה שלומדים אותה לעומק מתייחסת גם לבעיות אקוטיות. המובילה היא הרפואה הקונוונציונלית, אך גם לרפואה הסינית יש מה להציע. מכל מקום צריך ללמוד 2-4 שנים (בהתאם למסלול הלימוד) ואז רק אפשר להתחיל להתמחות בילדים.
בהצלחה בבחירת הדרך

חזרה לרשימת השאלות

4. מה מצב החוק וכיצד לבחור מכללה?


על פי המידע העדכני ביותר עומד לעבור חוק המאפשר ללא רופאים לעסוק בעניין תחת פיקוח רפואי. מה מהות הפיקוח? על זה הויכוח. מכל מקום גם על פיזיותרפיסטים ותזונאים קליניים ומרפאים בעיסוק ושאר מני מקצועות רפואה יש פיקוח רפואי וכך רצוי שיהיה. מצד אחד הרופא לוקח את האחריות שלא יתגלה שהיה מדובר באיזה גידול במקום כאבי ראש, למשל - ומאידך - יש בעיה, כי אם מדובר בפיקוח שהרופא חייב לכתוב מכתב הפניה, אז יהיו רופאים שינצלו זאת כדי להרוויח כסף וזה עלול ליקר טיפולים.
כך או כך - מדובר שלא רופאים יעסקו בזה.
ועכשיו שימו לב: קופןת החולים מקבלות הרבה מטפלים שאינם רופאים לשורותיה. בתי החולים בארץ מלאים מרפאות הכוללות בעיקר לא רופאים.
ואגב - יש רופאים שלמדו באופן מסודר ומשקיעים המון ויודעים המון. הם לא רבים אבל בתור רופא אני מכיר כמה כאילו (ואני מעיז לכלול את עצמי בניהם). בכל אופן הסיכוי הסטטיסטי הוא למצוא מטפל טוב שאינו רופא.
לגבי מכללות, אני מנוע מלהמליץ, אבל יש לבדוק גם אווירה (חשוב) ובעיקר תכנית לימודים והתמחות, מטריה אקדמית ורמת ההשקעה בתלמידים. כמה שעות לימוד בשבוע, מי המורים. הכי פשוט להיכנס לשיעור ולשאול תלמידים, ולבקש להתראיין אצל אחד ממרכזי המגמה בכל מכללה שתכיר (וחשוב לוודא שהן מוכרות על ידי האיגוד הישראלי לרפואה סינית או האיגוד הישראלי לשיאצו). למידע אודות מסלול לימודי רפואה משלימה בתמורות.
בהצלחה בבחירת הדרך.

חזרה לרשימת השאלות

5. היכן כדאי ללמוד תזונה?


המקום הכי מוכר הוא כמובן הפקולטה לחקלאות ברחובות שבמסגרת האוניברסיטה העברית. שם לומדים תזונה 4 שנים. אחרי לימודים אלו ניתן להשלים את לימודי הנטורופתיה או התזונה הסינית בשנתיים נוספות ובקלות רבה יותר יחסית. היתרון: תואר מוכר ומעמד לעבודה.
החיסרון: לומדים הרבה דברים רבים שלא יזדקקו להם בעתיד.
אפשרות נוספת היא לימודי נטורופתיה סינית. היתרון: 4 שנים ממוקדות באספקט הקליני, הלימודים, לדעתי, יותר מעניינים. החיסרון, עדיין לא מוכר. תכנית זו כוללת לימודי רפואה סינית לגווניה. אמנם התזונה היא חלק משאר המרכיבים אבל היא מהווה חלק מפרק ענקי של צמחי מרפא (מזון הוא צמח לרוב) ואז מתעמקים בזה רבות. היתרון: ממוקד, ידע רב, ניתן להשתמש בתזונה ככלי עיקרי או כחלק מטיפול כולל. החיסרון: צריך ללמוד גם דיקור וטיפול במגע (בעצם זה לא חסרון!) וזה מסלול אינטנסיבי וברמה אקדמאית.

חזרה לרשימת השאלות

 6. האם כדאי ללמוד מסלול מקוצר של דיקור סיני?


מסופר על איכר סיני שנסע לעיר הגדולה ועבד כסניטר בבית חולים. בסוף תקופת עבודתו הוא לקח שק אנטיביוטיקה ותרופות שונות ופתח מרפאה בכפר שלו. לכולם נתן תרופות ללא אבחנה כמעט. חלק מהאנשים הבריאות בזכות התרופות. חלק החלימו למרות התרופות. לרבים נגרם נזק רב.
כך גם בדיקור, כשאין הכשרה רצינית (לפחות 4 שנים אינטנסיביות) ניתן לבצע נזקים לא מעטים. הבעיה שחלק מהנזקים הללו קשה להעריך באופן מידי כי מדובר בהחלשת הגוף או בגרימת חוסר איזון ברמה האנרגטית. המשמעות היא שהאדם אולי יחלים מבעיה שמטרידה אותו אבל בעתיד, בגלל המערכת שנותרה לא מאוזנת, הוא ´יחטוף´ צרה גדולה יותר. האם תיתן למשהו שעבר קורס קצר לבצע בך ניתוח פלסטי או לתת לך זריקה עם תרופה כלשהי? אותו דבר! למידע אודות מסלול לימודי דיקור סיני בתמורות.

חזרה לרשימת השאלות

7. היכן מקבלים תואר מסטר בשיאצו, טווינא או עיסוי?


מה זה לימודי ´מסטר´? המושג ´מסטר´ הוא מושג שנקבע על ידי בתי הספר המלמדים. באין חוק במדינת ישראל, ולמעט בקנדה ויפאן, גם לא בשום במקום אחר, מי שטוען שהוא מלמד ללימודי מסטר, שיבושם לו.
מסטר פירושו M.A , כלומר תואר אוניברסיטאי מוכר המתקבל בסוף שנת לימודים חמישית, לאחר שנלמד התואר הראשון.
במקומות מסוימים הגדירו את המושג מסטר כ - בוגר, ומכאן שאפשר להשיג, למשל ברייקי, תואר מסטר לאחר שמונה עד עשרים שעות. בוודאי שזהו לא מסטר המוכר במוסדות החינוך...
כך שהגדרת התואר היא עניין של גיאוגרפיה, ובתמורות בחרו להגדיר את התואר כ´מוסמך´ או ´בכיר´, בהתאם לסיום שנת הלימוד. החשוב הוא מה מקבלים בתקופה זו. שלוש שנות לימוד במוסד אחד יכולים להיות שוות ערך לשנת לימוד אחת במוסד אחר (בנפח שעות, בתוכן למידה, בתרגול והפנמה). מסלול הלימודים המלא של תמורות הוא שלוש שנים, אבל תלמידים רבים משתלבים בעבודה בתחום גם לאחר שנתיים, וממשיכים במקביל את שנת הקליניקה (סטאז´).
הצעתי היא: אם משהו מתעניין בלימודי שיאצו - טווינה או עיסוי אינטגרטיבי, פשוט לקבוע מפגש לראיון אישי ובירור מידע דרך המזכירות של מספר בתי ספר מובילים. להתרשם מתכני הלימוד, היקף הלימודים, לבקר בשיעור, לשוחח עם תלמידים. גם שכר לימוד חשוב אבל יש לוודא את יחס עלות שכר הלימוד לשעת לימוד, שכן במקומות מסוימים שכר הלימוד נמוך יותר אבל מספר שעות הלימוד נמוך בהרבה ללא פרופורציה.
תארים ´מכובדים´ של מוסדות מחו´ל הם סתם קשקוש, שכן גם המוסדות האלו (בניגוד למה שאנשים מסוימים מתיימרים להציג) , אינם מוכרים לא בארצם ובוודאי לא בארצנו.
ואם המוסד המלמד בישראל כל כך טוב, מדוע לא יבקשו אותם מוסדות בחו´ל את ההכרה שלו?
ומה לגבי הכרה ממסדית? אם זה היה קיים זה היה חשוב מאין כמוהו. ההכרה המסודרת ביותר כיום היא של האיגודים המקצועיים (האיגוד בשיאצו או ברפואה סינית). למשרד החינוך אין סמכות להכיר בבית הספר השונים מכיוון שמדובר בלימודי תעודה ולא לתואר, אך הוא מכיר בהם לצרכי השתלמויות למורים. מבחינה זו תמורות מוכרת היטב הן לקרנות השתלמות והן בקורסים לגמול השתלמות.
ומה מבחינת צה´ל? מביך שצה´ל מאפשר שימוש בפקדונות לחייל המשתחרר לימוד קורס ברמנים לערבוב אלכוהול וקורסים בסיסיים בקוסמטיקה אך אינו מאפשר שימוש בפקדונות לצרכי לימוד ברפואה משלימה. אך זהו המצב וכרגע שום בית ספר ברפואה משלימה אינו מוכר לצרכים אילו, כך שהפקדונות ימתינו...

חזרה לרשימת השאלות 

8. היכן כדאי ללמוד בחו´ל רפואה סינית?

יש בתי ספר טובים בארה´ב (יש שניים בניו יורק שאני מכיר והם נחשבים לטובים). לגבי אנגליה, יש סיכון לקחת בית ספר שהאסכולה שם אינה מבוססת על הרפואה הסינית המסורתית TCM , כי למרות הקסם בעניין, אם יהיו פעם מבחני רישוי בארץ, הידע הנלמד שם לא יכסה את הנדרש כאן.
כמובן שמקום שאינו מלמד צמחים באופן נרחב, כדאי לוותר מראש.
בסין לומדים בסינית ובערך שנתיים מתוך חמש שנות הלימוד מוקדשות לתרגילי סדר, יסודות הקומוניזם ו´אזרחות טובה´. אמנם שאר השלוש שנים נחשבות לטובות מאוד, אבל בשביל זה אפשר לוותר על לימודי הסינית וללמוד בארץ ואז להשלים שם בזיל הזול.
הלימודים שם נוקשים, אינם מפתחים חשיבה, אסור לשאול מורים (שמה הם לא ידעו את התשובה ואז זה יעליב אותם) ואינם מתאימים לצרכים של האדם המערבי.
הלימודים באנגלית הם בדיחה מחופפת, אבל כאמור, ניתן ואף מומלץ לבקר אחרי הלימודים ולהתמחות שם. זה מאוד משתלם גם כספית וגם ברכישת ניסיון אדיר.

ולגבי יפאן, הלימודים שם בדיקור ברמה הרבה יותר נמוכה מאשר בארץ, ואסור ביפאן לעסוק בצמחי מרפא למי שאינו רופא (למרות שרבים עושים זאת) ולכן אין בתי ספר ממוסדים בנושא. גם שם לימודים שאינם ביפאנית אינם שווים הרבה.

ולמה לא בארץ, מה רע? הלימודים כאן ברמה שלא מביישת גם את סן דיאגו, ובתחומים מסוימים אף עולה עליהם. תמיד אפשר אחר כך לנסוע לאן שרוצים וכל זמן שמוכנים לשלם יקבלו אתכם לתכנית התמחות טובה. המסלול כאן עולה פחות מחצי מכל מקום טוב בחו´ל והסיבה היחידה שבאמת שווה לימודים בחו´ל (חוץ מהבריחה ממה שקורה כאן בארץ) זה הרצון להישאר קבע בארץ אחרת ולרכוש את רישיון העבודה שם.
בהצלחה בבחירת הדרך.

הרהורים של מתלבט ללימודים ברפואה סינית וכמובן התוצאה..
 
יום אחד קמתי בבוקר ומשהו במוחי התחיל לשדר, לימודים לימודים. פתאום  מגיעים לתקופה או גיל  שמתעורר החשק ללמוד, המוח מתחיל לשדר שדרים לנבור בזיכרונות לחפש את התחושה הזו שגורמת לנו לומר לעצמנו - נעים לי להמשיך לחשוב על זה? מה מצא חן בעיני כשהייתי ילד, או כמה התרשמתי שקראתי על מקצוע מסוים שדקדק לי בקצות האצבעות. מה השפיע עלי ויצר את התחושה הזו שהתחום המעניין אותי יזין את מוחי הרעב. וכמובן למי פונים ועם מי מתייעצים? עם הקרובים לנו ביותר , הורים , חבר, חברה? אבל בסוף אנחנו מתכנסים לישיבה עם עצמנו ומנסים להחליט לא? מנסים...  
 
 
המחשבות תופסות אותי ללא הכנה, אולי בגלל  שקראתי את הכתבה הזו במוסף העיתון בשישי  על מי שעוסק במקצוע שעשוי לגרות אותי להיכנס אליו. או אולי כאשר קראתי ספר מופלא על גיבור הספר שבחר לעסוק במקצועו וגילה את חדוות היצירה ואת הגירוי המוחי שנתן משמעות חדשה לחייו, ואולי על המפגש עם אותו חבר שנתן לי השראה וסקרן אותי עם חוויה אישית שהותירה בי רושם אדיר ונטבעה בזיכרוני וממענת לעזוב .
אחת השאלות שמנקרות במוחי היא מתי באמת אחוש את התחושה הזו שבוודאי תגרום לי לקבוע שזו אכן הצומת בחיי שבה אחליט על עתידי המקצועי שלא אפול למשהו שיתסכל אותי עד קץ הימים. מתי תגיע ההשראה הזו ? זה היה הרגע בו התחלתי לברר עם עצמי לאן מועדות פני , היכן אמצא את הסיפוק, היכן לא אשתעמם, היכן אוכל לגרום לסביבה שלי להיראות טוב יותר, איך נתרום לסביבה ובו בזמן גם לעצמי.
הגלגלים במוח עובדים שעות נוספות עד שסוף סוף מתחיל ליפול האסימון. השאלות מתקצרות והפוקוס נעשה חד יותר. פעמים רבות אנו מושפעים ממה שהסביבה מכתיבה לנו.קורה גם שהסביבה כל כך משפיעה עד שהבחירות שלנו  נעשות מטושטשות והניסיון לחדד אותן פעמים רבות גורם להחלטות נמהרות. מזה אני חייב להיזהר! כי במקרה הטוב מתגלות ההחלטות כטעות בשלבים מקדמים ובמקרה הרע ממשיכות להיות הנתיב בו אנו צועדים כל חיינו ורק  מאוחר מגלים את התסכול.
ההתלבטות מתחילה לקבל פוקוס, לבחור בין לימודים אקדמיים או לימודי תעודה. כלומר,מקצוע אקדמי או מקצוע שאינו מגדר אקדמי. ספרו לי שלמרות הילת הלימודים האקדמיים בחלק גדול של המקרים אין מה לעשות עם זה.
נו, ברור שאני רוצה להשקיע בתחום שהעתיד המקצועי שלי יהיה עם תכולת סיפוק גבוהה והמחשבות הללו בטח מתרוצצות אצל כל מתלבט באיזה כיוון לבחור.
הלילות לא נותנים לי מנוחה . שקט שם והמחשבות מנקרות בי.
 
ואז באופן מקרי אני פוגש חבר רחוק שמספר לי שגם הוא היה עם הבלבול הזה תקופה ממושכת עד שהוא נפגש עם מטפל ברפואה סינית ותיק,שסיפר לו שהוא בעניין הטיפולי כבר 16 שנים שהסיפוק הוא אחד מיתרונותיה המוחלטים של עבודה זו. ואז אני ממש חש שהצומת בו אני אצטרך להחליט עם התחושה הנעימה מתקרב. ואז הוא אומר לי את המשפט הבא: "להיות מרפא זה לא מקצוע זה אורח חיים"
כאן אני חש את המילים מחלחלות לתוכי ומוצאות משכן נעים. ופתאום אני חש שהתעסקות עם בני אדם ומציאת פיתרונות עבורם ולמצב בריאותם מקנה לי איזו שהיא תחושת סיפוק עוד לפני שאני מתחיל לעסוק בכך. הלכתי לטיפול בשיאצו בטווינא ובדיקור וחשתי סוף סוף את התחושה שבא לי להתחיל ללמוד ולהקנות לי את הכלים להכרת סודות הגוף האנושי.
 
לאחר ברורים רבים הבנתי במעבר בין המכללות שלימודים בתחומי הריפוי הסיני חייבים להיות לימודים רציניים ובעלי עומק  ללא דילוג על לימודי אוירה  והמתכונת לא יכולה להיות העתק של לימודים המתנהלים במוסדות אקדמיים רגילים.  
 
אני חושב שהיום לאחר ההתלבטויות הרבות היה נעים לי עם ההחלטה ללמוד רפואה סינית  חשתי  שהגעתי למקום שלם עם ההחלטה ללימודים.
חלק ניכר בתחושה שלי נבעה מההחלטה ללמוד ב 'מכללת תמורות' שבה באמת חשתי  את המפגש בין הצפיות שלי למציאות אכן קרה. תמורות הינה מכללה ותיקה – מאז 1988 שמנהליה עד היום הם המייסדים והיא מתמחה רק במקצועות הרפואה הסינית ולא עוסקת בכול מגוון האפשרויות הקיים ברפואה המשלימה. מבחינתי זה נתן יתרון גדול מאד על פני שאר המכללות שביקרתי. יותר מכך אני שמח על הבחירה שלי כי במשולב לרפואה הסינית קיבלתי  3.5 שנים של לימודי שיאצו טווינא ללא כול ייקור של שכר הלימוד וזה ממש עזר לי לעבוד תוך היותי סטודנט ולהבין את הלימודים גם ממקום של קלינאי בעל ותק במקצוע המגע. היום יש לי קליניקה משגשגת ואני אסיר תודה לכול צוות ההוראה והניהול של תמורות. איזה כף לפרגן.
ד.ל.
 



למידע נוסף:
לפרטים אודות קורס עיסוי בתמורות


לתיאום פגישה או ליצירת קשר איתנו
תמורות בת"א: 036815996
תמורות בחיפה: 048720492



חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.
 
 
 
 
תוכן מקצועי
 
הכנה למבחנים
תזונה סינית
צמחים
דיקור סיני
מקצועות המגע
גוף נפש
מידע קליני
ילדים
נשים
לימודי המשך
השמה מקצועית
פורום רפואה סינית
תמורות בקהילה
מדריך מטפלים
תמורות חדשות
אודות תמורות
 
 
לימודים בתמורות
 
:שם מלא  
:טלפון
:מייל
:תחום
:איזור
 
שלח

 
 
   
   
Copyright © 2024 Tmurot. v12.15.10
בניית אתר ו אחסון אתר: ווב דאטה קום  |  עיצוב אתר: ליעד שר  |  שיווק באינטרנט - דייז